Älkää huijatko kuluttajaa


Tilailin läppärin tietyillä kriitereillä muutama päivä sitten.

 

- Vähintään pentium prossu

- Vähintään 4GB ram

- SSD

 

Ja päädyin soneran tarjoamaan "acer aspire es1-331-p6p7" malliin, joka täytti tuotekuvauksen mukaan kriteerit.

 

Nyt kone alla ja hieman tuntui, että jokin ei täsmää annetun tuotekuvauksen mukaan kovalevy puolella ja niinhän se oli. Tuotekuvaus puhuu, että tästä laitteesta löytyy SSD-levy, mutta semmoista tässä ei kyllä ole, vaan normaali 5400rpm kiekko. Sapettaa hieman tuollainen huijaus.

 

Jos vaikka lopettasitte ihmisten huijaamisen ja päivittäisitte tuon tuotteen kuvauksen.

 

Kiitos.

 


16 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

Tervehdys !

Kuulostaapa erikoiselta virheeltä. Laitoin tästä kyselyä meidän laitevastaavalle, että mikä tässä on tilanne. Siltähän se tosiaan vaikuttaa, että kuvauksessa on kiintolevy merkitty väärin. Verkkokaupan tilauksissa on tietysti 14 vuorokauden peruutusoikeus, eli pystyt koneen myös palauttamaan.

Näin on käynyt. Pahvit roskiksessa, eikä voi palauttaa omassa paketissa. Laite nyt hallussa. Eri osoitteessa avattu jne.

 

Pettymys valtava ja täytyy sanoa, että en kyllä suosittele enää ketää ostamaan soneralta mitään. Sen verran heittelee laitteiden kuvaukset kotisivuilla. Saa vain toivoa, että ette myy näitä samoja laitteita samoilla valheilla myymälöissä ihmisille.

 

Vika tuote soneralta hankittu, eikä mitään metodia millä korjata tilannetta.

 

Varokaa ihmiset vähä mitä ostatte.

Kysy asiaa vielä asiakaspalvelusta, voiko laitteen palauttaa ilman myyntipakkausta, koska tuotetiedot selvästi virheelliset. Riippumatta ostopaikasta, virheitä voi tiedoissa aina olla ja myyntipakkaus kannattaa pitää tallessa ainakin sen palautusajan.


@Amat00ri kirjoitti:

Näin on käynyt. Pahvit roskiksessa, eikä voi palauttaa omassa paketissa. Laite nyt hallussa. Eri osoitteessa avattu jne.

 

Pettymys valtava ja täytyy sanoa, että en kyllä suosittele enää ketää ostamaan soneralta mitään. Sen verran heittelee laitteiden kuvaukset kotisivuilla. Saa vain toivoa, että ette myy näitä samoja laitteita samoilla valheilla myymälöissä ihmisille.

 

Vika tuote soneralta hankittu, eikä mitään metodia millä korjata tilannetta.

 

Varokaa ihmiset vähä mitä ostatte.


toi pahvilaatikon  hävittäminen  voi mutkistaa  asiaa  mutta  tuotteen avaaminen  ja käyttöön otto ei estä palautusta jos on myyty väärillä tiedoilla  ja muuten ei  pysty  heti näkeen että   väärä levy koneessa   ei  voida  vaatia että  asiakas   avaa tiekokoneen ja kattoo sisälle  eli ei kannata  luovuttaa  heti 

 

  minä  olisin  yhteydessä kuluttajaneuvojaan   ja kysyisin heidän kantaansa asiaan   jos sonera ei  muuten suostu  purkaan kauppaa 

Kunniamerkki +14

@PasiS kirjoitti:

Kysy asiaa vielä asiakaspalvelusta, voiko laitteen palauttaa ilman myyntipakkausta, koska tuotetiedot selvästi virheelliset. Riippumatta ostopaikasta, virheitä voi tiedoissa aina olla ja myyntipakkaus kannattaa pitää tallessa ainakin sen palautusajan.




 


Juu kyllä Soneran on pakko se kone takaisin ottaa, koska se on myyty väärillä tiedoilla netissä. Siitäkin huolimatta, että myyntipakkausta ei ole enää tallessa. Asiakasta ei voida velvoittaa pitämään myyntipakkausta tallessa/vahingoittumattomana tällaisessa tilanteessa, koska kyseessä ei ole KSL:n mukainen etämyyntituotteen palautus, vaan myyntitilanteessa annetun virheellisestä tiedosta johtuvan tilanteen korjaus. Mikäli myyntitilanteessa ilmoitettujen tietojen virheellisyys paljastuu vasta myyntipakkauksen hävittämisen jälkeen, on se myyjän vain otettava omaksi vahingokseen koska itse ovat virheen tehneet.


 


Toisin sanoen, jos asiakas on tehnyt ostopäätöksen virheellisesti ilmoitettujen tietojen perusteella, on myyjällä oikeastaan vain kolme vaihtoehtoa:


1. Toimittaa asiakkaalle tuote, joka vastaa myyntitilanteessa ilmoitettuja tietoja


2. Purkaa kauppa asiakkaan niin halutessa


3. Pyrkiä sopimaan asiakkaan kanssa kompensaatio, jota vastaan asiakas pitää tuotteen eroavuudesta huolimatta (lue: hinnanalennus)


 


Ota vain yhteyttä suoraan aspaan, ja jos siellä nikotellaan, tee asiasta reklamaatio (ja jos ostit rahoituksella niin ilmoita pidättäytyväsi maksamasta laskua kunnes tilanne on selvitetty). Virheitä tapahtuu kaikille, mutta pitää antaa myyjällekin mahdollisuus korjata virheensä.


@kjns kirjoitti:

@PasiS kirjoitti:

Kysy asiaa vielä asiakaspalvelusta, voiko laitteen palauttaa ilman myyntipakkausta, koska tuotetiedot selvästi virheelliset. Riippumatta ostopaikasta, virheitä voi tiedoissa aina olla ja myyntipakkaus kannattaa pitää tallessa ainakin sen palautusajan.


 

Juu kyllä Soneran on pakko se kone takaisin ottaa, koska se on myyty väärillä tiedoilla netissä. Siitäkin huolimatta, että myyntipakkausta ei ole enää tallessa. Asiakasta ei voida velvoittaa pitämään myyntipakkausta tallessa/vahingoittumattomana tällaisessa tilanteessa, koska kyseessä ei ole KSL:n mukainen etämyyntituotteen palautus, vaan myyntitilanteessa annetun virheellisestä tiedosta johtuvan tilanteen korjaus. Mikäli myyntitilanteessa ilmoitettujen tietojen virheellisyys paljastuu vasta myyntipakkauksen hävittämisen jälkeen, on se myyjän vain otettava omaksi vahingokseen koska itse ovat virheen tehneet.

 

Toisin sanoen, jos asiakas on tehnyt ostopäätöksen virheellisesti ilmoitettujen tietojen perusteella, on myyjällä oikeastaan vain kolme vaihtoehtoa:

1. Toimittaa asiakkaalle tuote, joka vastaa myyntitilanteessa ilmoitettuja tietoja

2. Purkaa kauppa asiakkaan niin halutessa

3. Pyrkiä sopimaan asiakkaan kanssa kompensaatio, jota vastaan asiakas pitää tuotteen eroavuudesta huolimatta (lue: hinnanalennus)

 

Ota vain yhteyttä suoraan aspaan, ja jos siellä nikotellaan, tee asiasta reklamaatio (ja jos ostit rahoituksella niin ilmoita pidättäytyväsi maksamasta laskua kunnes tilanne on selvitetty). Virheitä tapahtuu kaikille, mutta pitää antaa myyjällekin mahdollisuus korjata virheensä.


myyjälle pitää antaa aina mahdollisuus   korjata  virhe  ja   toimittaa semmonen  tuote kuin on luvattu  niin kuin 1.kohdassa sanotaan sitten tulee vasta muut vaihtoehdot   eli heti  ei pidä lähtee vaatiin kaupan purkua


@Amat00ri kirjoitti:

Näin on käynyt. Pahvit roskiksessa, eikä voi palauttaa omassa paketissa. Laite nyt hallussa. Eri osoitteessa avattu jne.

 

Pettymys valtava ja täytyy sanoa, että en kyllä suosittele enää ketää ostamaan soneralta mitään. Sen verran heittelee laitteiden kuvaukset kotisivuilla. Saa vain toivoa, että ette myy näitä samoja laitteita samoilla valheilla myymälöissä ihmisille.

 

Vika tuote soneralta hankittu, eikä mitään metodia millä korjata tilannetta.

 

Varokaa ihmiset vähä mitä ostatte.


olisi kiva jos kertoisit palstalle miten kävi sitten kun asia on selvinny 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

 Laitetiedot ovat tosiaan verkkokaupassa väärin ja ne pyritään korjaamaan tai laite otetaan väliakaisesti pois myynnistä siihen saakka että laitevastaavat palaavat lomilta. Olisiko sinulla mahdollisuutta lähettää meille Facebookin kautta yksityisviestillä asiakastietosi, jotta päästään selvittelemään tätä paremmin? Viestissä kannattaa mainita että asiasta on keskusteltu Klaanissa. Näin tiedetään mistä on kyse. Onnistuuko?

Olisivat ottaneet laitteen takaisin hyvin pakattuna vielä, mutta valitettavasti laite tuli samantien käyttöön ja tarvitsen sitä päivittäin tulevina viikkoina. Huijattu olo silti, koska joudun nyt päivittämään SSD:n itse (~ -70€), joskin ennen tätä pitää vielä acerilta kysyä takuun suhteen että saako takakannen avata. Huolto luukkua ei ole, vaan koko takakansi lähtee auki. Tarroja ei kyllä löydy ruuvien päältä.

 

Jos tätä päivitystä ei voi tehdä menettämättä takuuta niin sapettaa^2. Noh, ainakin nyt soneralla on tuon suhteen oikein tiedot laitteen kohdalla nettikaupassa. Sapettaa silti.


@Amat00ri kirjoitti:

Olisivat ottaneet laitteen takaisin hyvin pakattuna vielä, mutta valitettavasti laite tuli samantien käyttöön ja tarvitsen sitä päivittäin tulevina viikkoina. Huijattu olo silti, koska joudun nyt päivittämään SSD:n itse (~ -70€), joskin ennen tätä pitää vielä acerilta kysyä takuun suhteen että saako takakannen avata. Huolto luukkua ei ole, vaan koko takakansi lähtee auki. Tarroja ei kyllä löydy ruuvien päältä.

 

Jos tätä päivitystä ei voi tehdä menettämättä takuuta niin sapettaa^2. Noh, ainakin nyt soneralla on tuon suhteen oikein tiedot laitteen kohdalla nettikaupassa. Sapettaa silti.


 en usko että takuu menee koska kyllähän  laitteisiin  pitää saada lisätä laikenlaisia  komponentteja  kuten lisää muistia  tai toinen kovalevy  ja virhevastuuta acer ei voi ainakaan  evätä  se on lakisääteinen

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Kiintolevyn ja muistin vaihto tietokoneisiin ei muuta takuuta. Nämä ovat perusasioita joita kuluttaja voi vapaasti tehdä. Ainakaan Acerin huollolla ei ole ollut ongelmana kun itse vaihdoin koneeseeni SSD ja palautin toki huoltoa ennen HDD:ksi. Jos vaihtavat sitten uuden tilalle ei menetä omia lisäjuttuja mukana.


 


Itsellä ollut Acerin läppäri johon vastaavasti laittanut SSD:N ja ei ongelmia.

Huijausta on! Itse huomasin tämän keskustelun valitettavasti vasta nyt! Ehdin tilata tämän tietokoneen viime viikolla ja ottaa käyttöön ja asennuttaa tähän kalliita ohjelmia ja lisälaitteita atk-liikkeessä, kunnes sitten huomasin ettei kone vastaakaan tuotekuvausta liitäntöjen suhteen! Verkkokaupassa lupaatte USB portteja olevan  yhteensä kolme: "Liitännät: HDMI, 1 x USB 2.0, 2 x USB 3.0, BT 4.0, 3.5 mm audioliitäntä, SD-kortinlukija." ja nyt kun olisin tarvinnut nuo kaikki kolme samaan aikaan käyttöön, paljastuikin ettei usb-portteja tosiaan löydy kolmea tästä ostamastani koneesta vaan niitä on vain kaksi (1 kpl USB 2.0 ja 1 kpl USB 3.0)!!! Olen ollut soneran omien sivujen chatin kautta teihin yhteydessä jo kaksi kertaa tämän asian tiimoilta ja jonottanut molemmilla kerroilla piiiiitkäääään, että olen edes saanut yhteyden asiakaspalvelijaan, joka ensimmäisellä kerralla vielä minulle kertoi usb-portteja tosiaan olevan kolme tässä koneessa vaikka kerroin ettei näin ole! Hän käski kuljettamaan laitetta sonerakauppiaankin luona, koska varmaan epäili etten itse ymmärtäisi missä ne portit ovat kun kyselin häneltä voisiko hän kertoa mistä nuo kaikki kolme porttia löytyy, kun minä en löydä kuin vain kaksi. Kohtuullista olisi kaiken tämän vaivan jälkeen jos Sonera hyvittäisi virheensä ja lähettäisi minulle veloituksetta usb hubin eli portinjakajan, että saisin tähän koneeseeni ne kolme porttia, jotka olette luvannut ja tuote vastaisi sitä tuotetta, jollaisen olen ostanut ja josta teille maksan!

Hei ,kiva kun tulit mukaan Klaaniin!


Miten tilanne Sonera Kaupassa eteni, saitko sieltä mitään ohjetta kuinka edetä? Oletko ollut asiakaspalveluumme kaupassa käynnin jälkeen vielä yhteydessä?

Kiitos vastauksestasi! Juu sonera kauppias oli asiallinen ja hän katsoi tosiaan konetta ja totesi että siinä ei ole kuin vaan yhdet usb portit kumpaakin sorttia eli 1 x usb 2.0 ja 1 x usb 3.0. Hän suositteli minulle tuota hubia eli portinjakajaa, jos Soneran asiakaspalvelusta en saa apua tähän MINUSTA TÄYSIN RIIPPUMATTOMAAN ongelmaan. Joten palasin elilen sitten vaan kotiin kaupasta. Ja nyt tänään otin teihin yhteyttä soneran chatissa, mutta siellä ei välitetty lainkaan siitä, että olen jo laittanut tähän koneeseen kiinni rahaa (ohjemistot ja lisälaitteet asennuksineen) vaan siellä todettiin että voithan palauttaa koneen, jos et ole siihen tyytyväinen. No en kai minä ole niin tyhmä, että palauttaisin nyt tämän koneen ilomielin ja samalla menisi hukkaan ne kaikki rahat, jotka tähän ehdin käyttää ja taas makasisin nuo samat jutut uudestaan (ohjelmat, asennukset atk-liikkeessä, eivätkä nekään ilmaisia siis olleet) jos vaihtaisin koneen toiseen! Soneran asiakaspalvelijan mukaan en menettäisi yhtään mitään, koska jos palautan tuotteen niin mahdolliset jo soneralle maksamani rahat palautetaan kyllä. Hän ei ymmärtänyt sitä, että olen laittanut tähän koneeseen jo rahaa kiinni enemmän kuin mitä maksan tästä teille sinne soneralle, hän ei edes halunnut ymmärtää tätä. Ja tuosta portinjakajan mahdollisuudesta häne ei maininnut minulle yhtään mitään, vaikka yritin ottaa asiaa puheeksi.

Pystytkö ottamaan meille päin vielä yhteyttä, esimerkiksi Facebookin kautta? Tätä olisi hyvä nyt katsoa kyllä tarkemmin, ja tuotetiedot laitteestakin saada kohdilleen.

Sain asian hoidettua Facebookin Soneran asiakaspalvelun kautta kuntoon, kiitos avustasi MiaSL!

Vastaa