Järkyttävän huonoa asiakaspalvelua ja ongelmia tietoturvassa

  • 9 April 2022
  • 8 kommenttia
  • 102 katselukertaa

Kunniamerkki +3
  • Savumerkittäjä
  • 10 kommenttia

Olen ollut useamman kerran Teliaan yhteydessä mobiilisovelluksen chatin kautta. Voin sanoa etten muista niin huonoa asiakaspalvelua aiemmin saaneeni. Asiakaspalvelijoita ei näytä edes huolettavan se, että lupaavat turhia tai keskustelut jäävät talteen.


 


Olen ottanut välillä läppärin tietoturvan pois päältä ja sen uudelleen käyttöönotto tökkii. Mielestäni sellaisella tavalla miten sen ei kuulu toimia. Avuksi tarjotaan aina suoraan maksullista Helppi-puhelua. Minulle on kuitenkin luvattu selvittää asiaa kaksi kertaa ja palata asiaan. No näinhän ei ole tietenkään tapahtunut ja nyt minut heitettiin ulos chatista. Olen pyytänyt saada palautelomaketta ja sellaista ei kuulemma ole. On ennen ollut. Voi chattaajan mukaan vastata tekstiviestillä, jos sattuu sellaisen chatin jälkeen saamaan, eikä niihin vastata.


 


Näinkö Telia haluaa kohdella mm. 90-luvulta asti samalla operaattorilla jatkaneita asiakkaitaan? Kohtelu on suoraan sanoen ylimielistä ja törkeää ja puhelimella ei pääse läpi. Maksan vuoden aikana ison summan eri palveluista.


 


edit Merja_J: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi


8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @PomoP ja tervetuloa Telian yhteisöön!

Voit jättää Telian omilta sivuilta kirjautuneena oman liittymän kohdalta viestiä Telialle : https://www.telia.fi/OmatSivut/messagingCenter.do#/new-conversation 

Tuo käy myös palautelomakkeena 🤓>

Kunniamerkki +3

Kiitos vinkistä. Löysin jo palvelupyyntölomakkeen ja laitoin palautetta. Pyysin samalla asiakaspalvelijoille parempaa koulutusta ja asiakaspalveluun eli puhelimeen pidempiä palveluaikoja..Soneran ajoista asiakaspalvelu on paljon huonontunut.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@PomoP  kirjoitti:

Olen ollut useamman kerran Teliaan yhteydessä mobiilisovelluksen chatin kautta. Voin sanoa etten muista niin huonoa asiakaspalvelua aiemmin saaneeni. Asiakaspalvelijoita ei näytä edes huolettavan se, että lupaavat turhia tai keskustelut jäävät talteen.


 


Olen ottanut välillä läppärin tietoturvan pois päältä ja sen uudelleen käyttöönotto tökkii. Mielestäni sellaisella tavalla miten sen ei kuulu toimia. Avuksi tarjotaan aina suoraan maksullista Helppi-puhelua. Minulle on kuitenkin luvattu selvittää asiaa kaksi kertaa ja palata asiaan. No näinhän ei ole tietenkään tapahtunut ja nyt minut heitettiin ulos chatista. Olen pyytänyt saada palautelomaketta ja sellaista ei kuulemma ole. On ennen ollut. Voi chattaajan mukaan vastata tekstiviestillä, jos sattuu sellaisen chatin jälkeen saamaan, eikä niihin vastata.


 


Näinkö Telia haluaa kohdella mm. 90-luvulta asti samalla operaattorilla jatkaneita asiakkaitaan? Kohtelu on suoraan sanoen ylimielistä ja törkeää ja puhelimella ei pääse läpi. Maksan vuoden aikana ison summan eri palveluista.




Tervetuloa Yhteisöön @PomoP minunkin puolestani. Mukavaa että löysit tiesi tänne. Toivottavasti löydät täältä paljon sinua kiinnostavia keskusteluita. 

Harmillista kuulla että palvelu ei ole ollut sitä mitä sen pitäisi olla. On totta että esimerkiksi juuri tietoturvan asentamisessa asiakas ohjataan olemaan yhteydessä Helppiin, mutta asiakaspalvelussa täytyisi kuitenkin aina selvittää ensin onko palvelussa jokin häiriö, jonka vuoksi ongelmia ilmenee. Eteenkin jos asiakkaalla on ollut palvelu jo aiemmin käytössä.

Harmillista myös kuulla ettei sinulle ole luvattu palata lupauksista huolimatta, näinhän ei tietenkään saisi toimia. Mitä tulee chattiin niin siellä on viime aikoina ollut ruuhkaa aika reippaasti ja yhteyden katkaisu voi johtua ihan häiriötilanteestakin. Yleensä jos asiakaspalvelija poistuu keskustelusta kesken asioinnin, hän ilmoittaa siitä keskustelussa että tulee katkaisemaan chatin. Ja näin voidaan joskus toimia jos asiakas esim. ei huhuiluista huolimatta kirjoita mitään moneen minuuttiin, tai jos asiakas käyttäytyy epäasiallisesti. Asiakasta ei siis milloinkaan "heitetä" ulos chatista, ellei kyse ole chatin häiriötilanteesta. 

@kiisseli67 tuossa neuvokin sinulle jo yhteydenottolomakkeen jonka kautta voit tarvittaessa olla yhteydessä. Sellainen siis löytyy. Haluaisin vielä kysäistä että mikä on tilanne tietoturvan osalta, jos voitaisiin tässä olla jotenkin avuksi? Millaisia ongelmia sen kanssa on, haluatko kuvailla tarkemmin?  

Kunniamerkki +3

Hei,

 

ja kiitos vastauksesta. Tietoturvan kanssa on edelleen sama tilanne, että se oikuttelee aina käyttöön ottaessa ja näin ei ollut aiemmin ennen ongelman alkamista. Välillä näkyviin on tullut vanhanaikainen sivunäkymä eli sitä en itse saisi näkyviin. Joka kerran se myös herjaa väärää tunnusta tai salasanaa aiheetta ja kirjautuminen kestää pitkään. Se kuitenkin lopulta etenee. Nämä olen kertonut chattiin ilman asian etenemistä, lupauksista huolimatta.

 

Minulle todella luvattiin 2 kertaa palata asiaan ja näin ei tapahtunut. Lisäksi asiaan suhtautuminen on ollut epäammattimaista. Sanoisinko nyt vielä lisäyksenä, että olen itsekin vastannut chattiin ja tiedän käytännöt. Minut viimeisimmällä kerralla todellakin heitettiin ulos eikä näin ole käynyt vielä missään koskaan. Päätin nyt selvittää asian kanssanne kunnolla. Siihen ei pelkkä pahoittelu riitä vaan ongelmat asiakaspalvelussanne pitää ratkaista. Minähän teen teille palveluksen, kun kerron ongelmista enkä usko olevani ainoa. Kiire tai ruuhka ei koskaan riitä selitykseksi.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

@PomoP  kirjoitti:

Hei,


 


ja kiitos vastauksesta. Tietoturvan kanssa on edelleen sama tilanne, että se oikuttelee aina käyttöön ottaessa ja näin ei ollut aiemmin ennen ongelman alkamista. Välillä näkyviin on tullut vanhanaikainen sivunäkymä eli sitä en itse saisi näkyviin. Joka kerran se myös herjaa väärää tunnusta tai salasanaa aiheetta ja kirjautuminen kestää pitkään. Se kuitenkin lopulta etenee. Nämä olen kertonut chattiin ilman asian etenemistä, lupauksista huolimatta.




Otatko tietoturvan pois käytöstä Telia tietoturvan asetusten kautta vai poistatko koko tietoturvan koneeltasi? Uudelleen asennuksessa Telia Tietoturva kysyy tunnuksia ja näin kuuluukin olla. Väliaikaisen tietoturvan käytöstä poiston voi tehdä Telia Tietoturvan asetusten kautta: Asetukset -> Poista reaaliaikainen tarkistus käytöstä tilapäisesti -> valitse aika, jonka ajaksi haluat poistaa reaaliaikaisen tarkistuksen pois käytöstä: 5min, 1h, 4h, 8h tai 1 päivä. Voit asetuksista ottaa reaaliaikaisen tarkastuksen käyttöön takaisin aiemmin, jos et haluakaan pitää sitä pois päältä koko valitsemaasi aikaa.


 


Jos ongelma esiintyy vielä, niin pystyisitkö tarkistamaan mikä versio sinulla on käytössä Telia Tietoturvasta ja kertomaan hieman lisää miten käyttöönotto tökkii? Tuleeko siinä jokin virheilmoitus? Voit tähän ketjuun liittää myös kuvankaappauksen tilanteesta.

Kunniamerkki +3

Hei,

 

kiitos vastauksesta ja neuvoista. Päivitykset ovat mielestäni olleet ajan tasalla. Tarkistin nyt asetuksista ja on Telia Turvapaketti versio 18.2. En siis poista ohjelmaa vaan kirjaudun välillä siitä ulos (F-securen kuvakkeesta). Uudelleen kirjautuessa esiintyy ongelmia. Ne näyttävät minusta siltä, että ongelma olisi ohjelmassa. Se kestää todella pitkään ja näytöllä pyörii vaan pieni kuvake. Vihdoin tulee kirjausruutu ja tietojen antamisen jälkeen saan viestin, että tunnus tai vastaava on väärin (ei ole). Voi valita jatka ja silloin kirjautuminen taas jatkuu. Välillä siinä välissä on tullut vielä ns. vanha sivustonäkymä, jonka muistavat nettiä sen alkuaikoina käyttäneet. Minulla on tuosta väärästä tunnuksesta ainakin kuva kännykällä, mutta nyt olen läppärillä. Siinä sanotaan, että 'Kirjautuminen epäonnistui ja yritä uudelleen oikeilla tunnistetiedoilla. Jos ongelma ei häviä, ota yhteys palveluntarjoajan tukitiimiin ongelman ratkaisemiseksi.' Kirjautuminen kuitenkin jatkuu samoilla tunnisteilla. En ottaisi yhteyttä, jos ongelma olisi ohimenevä, mutta se on jatkunut jo pidempään. Aiemmin ei ole ollut vastaavia ongelmia, esim. v. 2020 muistaakseni se toimi vielä ok.

 

Olen laittanut palvelupyynnön nettilomakkeella ja odotan siihen vastausta. Siinä toivottavasti myös katsotaan asiakaspalvelun toimet, mistä johtuen tännekin kirjoitin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Hyvää huomenta @PomoP! Oho.. ei pitäisi ihan noin pitkään kestää vastauksissa ja yhteydenotoissa ellei ruuhkaa Telian asiakaspalvelussa.

 

Jos olisin samassa tilanteessa, niin varmistaisin ainakin tietoturvaohjelman poistamisen turvallisesti F-securen poistotyökalusovelluksella:

https://www.f-secure.com/fi/home/support/tools

Toimenpiteen jälkeen tekisin uudelleenasennuksen Telia Tietoturva -ohjelmistolle:

https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/turvapaketti#lataus-ja-asennus

 

Joskus voi olla, että tälläinen perinteinen konsti puree parhaiten esimerkiksi silloin, kun koneella useampi samanlainen ohjelmisto versioineen, niin voi aiheuttaa huomaamattomia yhteensopivuusongelmia.🙂>

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

@PomoP  kirjoitti:

Hei,


 


kiitos vastauksesta ja neuvoista. Päivitykset ovat mielestäni olleet ajan tasalla. Tarkistin nyt asetuksista ja on Telia Turvapaketti versio 18.2. En siis poista ohjelmaa vaan kirjaudun välillä siitä ulos (F-securen kuvakkeesta). Uudelleen kirjautuessa esiintyy ongelmia. Ne näyttävät minusta siltä, että ongelma olisi ohjelmassa. Se kestää todella pitkään ja näytöllä pyörii vaan pieni kuvake. Vihdoin tulee kirjausruutu ja tietojen antamisen jälkeen saan viestin, että tunnus tai vastaava on väärin (ei ole). Voi valita jatka ja silloin kirjautuminen taas jatkuu. Välillä siinä välissä on tullut vielä ns. vanha sivustonäkymä, jonka muistavat nettiä sen alkuaikoina käyttäneet. Minulla on tuosta väärästä tunnuksesta ainakin kuva kännykällä, mutta nyt olen läppärillä. Siinä sanotaan, että 'Kirjautuminen epäonnistui ja yritä uudelleen oikeilla tunnistetiedoilla. Jos ongelma ei häviä, ota yhteys palveluntarjoajan tukitiimiin ongelman ratkaisemiseksi.' Kirjautuminen kuitenkin jatkuu samoilla tunnisteilla. En ottaisi yhteyttä, jos ongelma olisi ohimenevä, mutta se on jatkunut jo pidempään. Aiemmin ei ole ollut vastaavia ongelmia, esim. v. 2020 muistaakseni se toimi vielä ok.


 




Erittäin hyvä nosto!  Laitoimme asian eteenpäin tutkittavaksi ja korjattavaksi. Kiitoksia asian esilletuomisesta!

Vastaa