Missä komponentissa vika?

  • 29 January 2021
  • 3 kommenttia
  • 38 katselukertaa

Kunniamerkki +4

Hei!

Minulla on vanha Acer Aspire-merkkinen kannettava tietokone. Ehdin asentaa koneeseen Windows 10-käyttöjärjestelmän, silloin kun se tuli yleisesti jakeluun vuonna 2015. Jonkin aikaa tämän jälkeen, kone lakkasi yllättäen toimimasta. Näyttö vaihtoi monta kertaa väriä, ja sen jälkeen se sammui lopullisesti. Kun virtanäppäintä painaa, siihen syttyy sininen valo, samoin virran ilmaisimeen syttyy valo. DVD-asemaa ei saa auki, vaikka virrat olisi kytketty päälle. Irrotin koneesta kiintolevyn, ja tarkistuksen jälkeen huomasin, että levy on ehjä. Haluaisinkin kysyä, mikä komponentti mahdollisesti on vioittunut, nuo oireet huomioiden? Voisiko se olla näytönohjain, suoritin tms. Jos osan voisi vaihtaa itse, saisi koneesta vielä hyvän kakkoskoneen.


3 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Ylimaaranen@  kirjoitti:

Hei!


Minulla on vanha Acer Aspire-merkkinen kannettava tietokone. Ehdin asentaa koneeseen Windows 10-käyttöjärjestelmän, silloin kun se tuli yleisesti jakeluun vuonna 2015. Jonkin aikaa tämän jälkeen, kone lakkasi yllättäen toimimasta. Näyttö vaihtoi monta kertaa väriä, ja sen jälkeen se sammui lopullisesti. Kun virtanäppäintä painaa, siihen syttyy sininen valo, samoin virran ilmaisimeen syttyy valo. DVD-asemaa ei saa auki, vaikka virrat olisi kytketty päälle. Irrotin koneesta kiintolevyn, ja tarkistuksen jälkeen huomasin, että levy on ehjä. Haluaisinkin kysyä, mikä komponentti mahdollisesti on vioittunut, nuo oireet huomioiden? Voisiko se olla näytönohjain, suoritin tms. Jos osan voisi vaihtaa itse, saisi koneesta vielä hyvän kakkoskoneen.




Läppäreiden kanssa yksi tehokas tapa korjata tai ainakin tärkeää testata on käynnistys ilman akkua. Suosittelen ottamaan siis akun irti, painamaan virtanäppäintä pohjassa 10-30 sekunttia (kaikki virrat varmasti piireistä kuluu pois) ja sitten kytkemään koneen suoraan laturiin ja kokeilemaan käynnistystä ilman akkua. Tuottaako tämä mitään muutoksia toimintaan?

Jos akku on rakennettu koneen sisälle, on akun irroittaminen omalla vastuulla ja voi olla haasteellista. Sen kanssa täytyy olla erittäin varovainen. Jos akku on selvästi paisunut, en suosittele siihen koskemaan (purkumielessä) ollenkaan vaan viemään kierrätykseen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Ylimaaranen@  kirjoitti:

Hei!


Minulla on vanha Acer Aspire-merkkinen kannettava tietokone. Ehdin asentaa koneeseen Windows 10-käyttöjärjestelmän, silloin kun se tuli yleisesti jakeluun vuonna 2015. Jonkin aikaa tämän jälkeen, kone lakkasi yllättäen toimimasta. Näyttö vaihtoi monta kertaa väriä, ja sen jälkeen se sammui lopullisesti. Kun virtanäppäintä painaa, siihen syttyy sininen valo, samoin virran ilmaisimeen syttyy valo. DVD-asemaa ei saa auki, vaikka virrat olisi kytketty päälle. Irrotin koneesta kiintolevyn, ja tarkistuksen jälkeen huomasin, että levy on ehjä. Haluaisinkin kysyä, mikä komponentti mahdollisesti on vioittunut, nuo oireet huomioiden? Voisiko se olla näytönohjain, suoritin tms. Jos osan voisi vaihtaa itse, saisi koneesta vielä hyvän kakkoskoneen.




Jos päädyt uutta läppäriä hankkimaan, kannattaa vakavasti harkita esimerkiksi Lenovo ThinkPad -sarjan käytettyjä yrityskoneita. Näissä osat ovat usein pidempi-ikäisiä ja jos jokin menee epäkuntoon, on jopa huolto helpompaa, koska laite on tehty oikeasti huollettavaksi. Lisäksi esim. wifi-moduuli on vaihdettavissa helpohkosti uuteen, joten koneeseen saa vaivatta Wifi AX-tason kortin (esim. Intel AX200) joka käy myös moneen muuhun läppäriin.

Kunniamerkki +4

Hei!


Kiitos @HenriLie ja @Purnipsi vastauksistanne. Koneessa todella on sisäänrakennettu akku. Aika hankala juttu muuten, jos akun joutuu vaihtamaan. Teen niinkuin neuvoit. Eli otan akun irti, ja testaan miten kone käyttäytyy suoraan verkkovirtaan kytkettynä. Palaan sitten asiaan, ja kerron mitä tapahtui. Purnipsille voin kertoa, että minulla on nykyään tietokoneena Lenovo Z 50. 15,6". Se on ollut minulla runsaat 5 vuotta, ja toimii hyvin. Nuo käytetyt yrityskoneet ovat varmasti hyvä vaihtoehto uutta konetta harkitsevalle, eikä hintakaan ole varmasti päätähuimaava. 

Edit MinnaLN: lisätty tägäykset.

Vastaa