Ohjelman suorittaminen järjestelmänvalvojana

  • 29 July 2022
  • 7 kommenttia
  • 144 katselukertaa

Kunniamerkki +4

Hei!


Käytän kannettavaa tietokonetta, jonka käyttöjärjestelmä on Windows 10. Olen tietokoneeni ainut käyttäjä, ja näinollen myös Järjestelmänvalvoja. Erästä tehtävää tehdessä, tietokone kysyy Järjestelmänvalvojan oikeuksia, jotta tehtävä voidaan suorittaa. Mitä minun pitää tehdä, että saan tietokoneen ymmärtämään, että minä olen Järjestelmänvalvoja, ja oikeutettu tekemään kyseiset muutokset?

----


Muokattu SaJoonas: viilattu otsikkoa


7 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@Ylimaaranen  kirjoitti:

Hei!


Käytän kannettavaa tietokonetta, jonka käyttöjärjestelmä on Windows 10. Olen tietokoneeni ainut käyttäjä, ja näinollen myös Järjestelmänvalvoja. Erästä tehtävää tehdessä, tietokone kysyy Järjestelmänvalvojan oikeuksia, jotta tehtävä voidaan suorittaa. Mitä minun pitää tehdä, että saan tietokoneen ymmärtämään, että minä olen Järjestelmänvalvoja, ja oikeutettu tekemään kyseiset muutokset?




Moikka! Jos kyse on yhdestä ohjelmasta, niin helpoin tapa on seuraava:

1. Paina hiiren oikealla haluamasi ohjelman kuvaketta
2. Valitse "Ominaisuudet"


3. Klikkaa ikkunan ylhäältä "Yhteensopivuus"
4. Etsi välilehdeltä "Suorita ohjelma järjestelmänvalvojana"


5. Lisää raksi ruutuun ja paina ikkunan alaosasta OK.


 


 


Seuraavalla kerralla ei pitäisi tulla pop-up -ikkunaa, jossa tietokone pyytää sinua hyväksymään ohjelman suorittamisen järjestelmänvalvojana.

Kunniamerkki +4

Hei!

Kiitos vastauksestasi. Tein niinkuin neuvoit, mutta en löydä tuota ohjeesi kohdassa 3. mainittua "Yhteensopivuus"-välilehteä. 

Löytyy vain välilehdet: "Yleiset", "Jakaminen", "Suojaus", "Aiemmat versiot", "Mukauta". 

Eli mikä välilehti näistä pitäisi valita? 

Ohessa myös kuvakaappaus avautuvasta ikkunasta.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@Ylimaaranen  kirjoitti:

Tein niinkuin neuvoit, mutta en löydä tuota ohjeesi kohdassa 3. mainittua "Yhteensopivuus"-välilehteä. 


Löytyy vain välilehdet: "Yleiset", "Jakaminen", "Suojaus", "Aiemmat versiot", "Mukauta". 




Kyseessä näyttää olevan kansio ja siksi välilehdet näyttävät erilaiselta kuin antamassani esimerkissä. Saatko otettua kuvan siitä ikkunasta, joka ponnahtaa, kun sinun tulee hyväksyä suorittaminen järjestelmänvalvojana ja tarkennatko vielä, mitä yrität tehdä kyseiselle kansiolle?

Kunniamerkki +4

Hei!

Kiitos vastauksesta. Kyseessä on vanhasta tietokoneesta irrotettu kovalevy, jota käytän ulkoisena asemana SATA-sovittimen avulla.

Yritän poistaa levyltä vanhoja tiedostoja, jotta saisin tilaa uusille tiedostoille.

Ohessa kuvakaappaus ponnahdusikkunasta, joka ilmestyy kun yritän aloittaa poiston. Katso kuva 1.

Kun klikkaan "Jatka"-painiketta, poisto näyttäisi alkavan, rullaa vähän aikaa, pysähtyy, ja ruutuun ilmestyy seuraava ponnahdusikkuna. Katso kuva 2.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Ylimaaranen  kirjoitti:

Hei!


Kiitos vastauksesta. Kyseessä on vanhasta tietokoneesta irrotettu kovalevy, jota käytän ulkoisena asemana SATA-sovittimen avulla.


Yritän poistaa levyltä vanhoja tiedostoja, jotta saisin tilaa uusille tiedostoille.


Ohessa kuvakaappaus ponnahdusikkunasta, joka ilmestyy kun yritän aloittaa poiston. Katso kuva 1.


Kun klikkaan "Jatka"-painiketta, poisto näyttäisi alkavan, rullaa vähän aikaa, pysähtyy, ja ruutuun ilmestyy seuraava ponnahdusikkuna. Katso kuva 2.




Kyseessä onkin siis vanhemman Windows -käyttöjärjestelmän kopiotiedosto, jota ei voi poistaa normaalin kansion tapaan. Tälläinen tiedosto on poistettava eri tavalla. Yksi tapa on tehdä se seuraavasti (Windows 10 käyttöjärjestelmällä):

1. Avaa Windows -alkuvalikosta Asetukset / Settings


2. Valitse Järjestelmä/System -valikko ja sieltä Muisti/Storage


3. Täältä valikosta pitäisi löytyä tämä kyseinen kovalevy/asema, missä tämä windows.old -kansio on. Valitse oikea asema ja sen alta "Väliaikaiset tiedostot" tai "Temporary files"
4. Tämän jälkeen pitäisi löytyä valinta "Previous Windows Installation(s)" tai suomeksi vastaava, "Aiempi Windows asennus".
5. Valitse tämä ja poista se.

Huomaathan, että kyse on entisen Windowsin varmuuskopiosta, eli olethan varma ennen poistoa, ettet tarvitse tiedoston sisältä mitään. Tämä poisto on pysyvä ja tiedostoja ei saa enää takaisin.

Jos haluat henkilökohtaista tukea tähän ongelmatilanteen ratkomiseen, niin Telia Helppi auttaa mielellään puhelimitse ja tarvittaessa etätuen avulla.

Kunniamerkki +4

Hei!

Kiitos vastauksesta.

Onnistuin ohjeesi avulla poistamaan tuon kansion tiedostoineen. 

Käytän kyseistä kovalevyä uudemman tietokoneeni tiedostojen varmuuskopiointiin. Nyt 450 Gt:n levyllä on tilaa 407 Gt. 

Ihan tyhjäksihän tuota levyä ei ilmeisesti pidäkään tyhjentää, että levy toimisi oikein.

 

Kiitos vielä kerran!

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Ylimaaranen  kirjoitti:

Hei!


Kiitos vastauksesta.


Onnistuin ohjeesi avulla poistamaan tuon kansion tiedostoineen. 


Käytän kyseistä kovalevyä uudemman tietokoneeni tiedostojen varmuuskopiointiin. Nyt 450 Gt:n levyllä on tilaa 407 Gt. 


Ihan tyhjäksihän tuota levyä ei ilmeisesti pidäkään tyhjentää, että levy toimisi oikein.


 


Kiitos vielä kerran!




Mukava kuulla, että ohje auttoi ja ratkaisi ongelman! Kaikki tiedostot voi kyllä kovalevyltä poistaa ja uusien tiedostojen lisäys kyllä tulisi toimia edelleen. Tietysti jos itse kovalevyyn tulee jokin ongelma, voi olla tarpeen alustaa kovalevy uudelleen.

Vastaa