Pärjäätkö virusten kanssa?


Virukset ovat olleet ongelmana koko tietokoneajan, mutta vahvituneet viime aikoina haitoissaan.

 

Olin alussa pitkään ilman virussuojaa, mutta kun n. 15v oli tietokoneaikaani kulunut, alkoi suojan tarve tulla välttättömäksi.

 

Ilmaissuojia olen joskus käyttänyt, mutta huonolla tuloksella. Suojausominaisuudet ovat enemmänkin luuloja kuin tosiasioihin perustuvia. Hetken päästä ilmaiset muuttuvat maksulisiksi tarjouksiksi. Tunnetuin noista ilmaisista lienee Microsoft Essentials, joka ei viruksia kuitenkaan estäne.

 

Nyt v. 2015, kaatoivat virukset läppärini lähes totaalisesti. Avukeni otin Avastin, joka asentaakin virussuojan, ostettuahan saa muiltakin!

 

Soneran suosituksesta otin virussuojan kolmelle laitteelle, läppärille, tabletille ja älykännykälleni.

 

Jossain luvattiin näille myös asennus, mutta itsen se oli tehtävä ja eglantia käyttäen!

 

Mites muut?

 

 


11 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

En tiedä miten ihmiset virukset saa koneelle. Jos on valveilla internetissä niin ei se virus koneelle tule ihan noin vain... Yleensä se on käyttäjästä kiinni ja miten käyttäytyy internetissä (kaikkea ei kannata klikata ja kaikkea ei varsinkaan kannata ladata). Androidiin ei saa viruksia oikeastaan aika heikosti. Yleensä ne ovat troijalaisia jotka tulevat sovelluksen mukana. 

 

Tietokoneelle suosittelen Adblock laajennusta selaimeen tai postamalla javascript pois käytöstä (javascriptin poisto voi vaikuttaa verkkosivujen toimintaan). Haitalliset Flash mainokset on eri asia jotka hyödyntävät Flashin aukkoja. Sama koskee Javaa ja Silverlightia, joita ei kannata ollenkaan asentaa selaimeen. 

 

Itselläni ei koskaan ole ollut haittaohjelmaa koneella vaikka käytän internettiä todella paljon. Olen näitä internetin suurkuluttajia mutta en ole saanut internetistä ollenkaan tartuntoja koneelleni. Käytössäni on Windows ja Linux koneita. Myös on Androidkin...

itselläni ei ole ollut viruksia  juurikaan  20 vuoden aikana mitä olen nettiä käyttänyt  olen  käyttänyt kokoajan virustentorjuntaohjelmaa  mutta kyllä  suurin syy on se että  en mene epämääräsille sivuille  juurikaan eli käyttäjä voi  toimillaan tosipaljon vaikuttaa  siihen tuleeko viruksia

Minulla on vastaavat kokemukset kuin mitä kaksi edellistä kirjoittajaa ovat kertoneet. 

 

En ole 15 vuoden Internet-käytön aikana saanut viruksia ja olen tuona aikana käyttänyt useita eri käyttöjärjestelmiä ja selaimia. Olen pyrkinyt noudattamaan tervettä varovaisuutta yleisesti kaikessa nettiin liittyvässä toiminnassa. Palomuuria olen kuitenkin aina käyttänyt (kotiverkossa tämä on ollut aina erillinen verkossa toimiva laite jo modeemiajoista lähtien). Käytän kyllä vielä jonkin verran Flashia, Javaa ja Silverlightia joten nämä tuovat hieman jännitystä elämään :)

 

Tiedän kuitenkin tapauksia, jotka eivät erota esimerkiksi nettisivuila "virheilmoituksiksi" naamioituja mainoksia oikeista virheilmoituksista ja hätäpäissään näitä sitten klikkailevat. Vastaavia on netti täynnä monessa muodossa ja näihin on valveutumattoman käyttäjän helppo mennä. Osin nähin auttaa kyllä nuo jo aiemmin mainitut adblockit, mutta sen seurauksena voi sitten osa muusta sisällöstä jäädä näkemättä. Näissä tilanteissa olen kokenus virustorjuntaohjelmistot hyödyllisiksi, vaikka eihän niiden luotettavuuskaan 100% tasolla missään nimessä ole. Ovat mielestäni kuitenkin tyhjää parempia. Toisaalta tiedän myös tapauksia, jotka tuudittautuvat virustorjunnan tuomaan turvallisuudentunteeseen ja sen varjolla tekevät koneella ihan mitä sattuu sen enempää miettimättä - tämä on mielestäni se kaikista huonoin tilanne.

 

Tekniikka voi auttaa ja sen pitää toki olla kunnossa, mutta käyttäjä on loppukädessä se tieturvan tärkein lenkki.

On tietysti totta, että käyttäjä on vastuussa itse noista murheista.

 

Kaikki eivät kuitenkaan ole rittävän ammattitaitoisia. Tietämättömyys, osaamattomuus ja kokeilut aiheuttavat ongelmia.

 

Virussuojaus on välttämätön olemassa. Sonera myy omaa virussuojaansa ja antaa asennusohjeetkin. "Suoja ei vaan lataannu"!

Kyllä tuo lataantuu kun käyttää Sonera-avustajaa, joka sekin on tietysti ladattava.

Sonera, muuten, opettaa sivuillaan meitä yli 8-kymppisiä, jotka ei mitään tiedä.

Minä olen käyttänyt tietokonetta yli 20 vuotta, myös opiskellut tietotekniikkaa. 

 

Ensimmäiset turvaohjelmat kokeilut oli maksullisia ja kun järjestelmät muuttuivat ei turvaohjelmat enää sopineet järjestelmään ja siksipä päätin ladata Avastin ja sehän olikin kelpo ohjelma. 

 

Myös Avast muuttui ja päätin luopua siitä ja aloin käyttämään Microsoftin omia turvaohjelmia ja edelleen käytössä.

 

Haittaohjelmia on ollut alkuaikoina, muttei enää nykyisin. 

 

Tabletissa on sen verran järeä turvaohjelma ettei se anna kaikkia sovelluksia ladata ja sulkee selaimen, jos sivulla on jotain haittaa.

 

Maalaisjärkeä kun käyttää ei haittaohjelmiin törmää.

 

Eihän kuuluisa Tietokirjailijakaan käytä turvaohjelmia. :smileywink:

Tosi on!
Nyt käytössäni on iPad tabletti, ei virusmurheita ole. Vanha sähköpostini vaan ei kelpaa!

Kaiken kansan tietokoneiden alkuaikoina tietokonevirukset olivat pojankoltiaisten kiusantekoa. Vuosituhannen vaihteen jälkeen sain pari päivää sen liikkeelle lähdön jälkeen Bugbear-viruksen kun virusturvan päivitys ei toiminut automaattisesti kuten pitää. Tuo virus levittyi sähköpostiviesteinä niin, että vastaanotettuna lähetti koneessa olleet sähköpostit koneesta löytyneisiin toisiin sähköpostiosoitteisiin väärentäen lähettäjäksi koneesta löytyneitä osoitteita muunneltuina ja lopuksi poisti kaikki sähköpostit. Taisi avata myös portit tunkeutua koneeseen ja ilmoittaa siitä isännälleen.

 

Nykyisellään virukset ovat liiketoimintaa eikä niiden tarkoituksena niinkään ole ilmituleva kiusanteko. Sähköpostiosoitteet ovat kauppatavaraa roskapostimarkkinoilla, kaikkinaiset tunnukset ja salasanat ovat välineitä identiteettivarkuksiin - siis pimeähommien tekoon toisen nimissä. Valtioiden vakoiluorganisaatiot keräävät kaikenlaista tietoa tietolouhimoihinsa kybersodankäynnin tarpeisiin. Esimerkiksi ollaan kiinnostuneita kuka on kenenkin kanssa tekemisissä. Turvaohjelmissa on säännönmukaisesti takaportit, joilla valtion vakoilu ei jää virustorjunnassa kiinni.

 

Yksi moderni rikollisuusmuoto on tehdä viattomien käyttäjien koneista orjia joita voidaan verkosta saada tekemään mitä käsketään, vaikkapa roskapostitusta ja palvelunestohyökkäyksiä ns. bottiverkkona. Orjiksi otettujen koneiden koneaikaaa myydään pimeillä markkinoilla. Tällainen kone toimii yleensä normaalin tuntuisesti kunnes saa käskyn, jolloin toimii myös orjana. Viruksin orja-armeijaakin rekrytoidaan.

 

Uusimpia ilmiöitä on, että ns. älykkäissä laitteissa: riistakameroissa, lämpöpumppujen ohjaimissa, kameroissa, kodin lähiverkon reitittimissä jne. on tavallisesti olemattoman heikot suojaukset ja niitä voidaan valjastaa helposti esimerkiksi palvelunestohyökkäyksiin. Palvelunestohyökkäykset - siis jonkin tahon internetkäytön estäminen kohdistamalla suunnaton tietoliikennekuorma tahoon - ovat paitsi modernia kiusan- ja vahingontekoa, myös pelottelua ja sodankäyntiä.

 

--

 

Muut ilmaiset virustorjuntaohjelmat antavat Microsoftin Security Esssentials virusturvaa paremman suojan, mutta tyhjää suojaavampi on sekin. Lehtiartikkeli http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2388652,00.asp listaa ilmaisia virusturvaohjelmia.

 

Kaverillani on juuri ikäviä kokemuksia Avirasta. Ilmaisversio tunkee suunnattomasti mainosikkunoita. Aviran mainosten estoon löytyy netistä kyllä ohjeita. Maksullisten ohjelmistoversioiden tyrkytys on aggressiivista. Jos saavat sinut ostamaan luottokortilla, niin "palvelevat" muuttamalla sinulle jatkuvan sopimuksen jolla vievät ilman hyväksymistä rahaa kortiltasi. Kun onnistui löytämään yhteydenottokanavan, suostuivat kyllä palauttamaan ryöväämänsä rahat.

 

Päätimme sitten lopettaa vuosilisenssein toimivan Aviran (maksullisen version) ja vaihtaa Soneran Turvapakettiin. Turvapaketin asennus oli kamalin virusturvan asennuskokemus ikänä ja siitä Klaanissa toisaalla enemmän. Aviran ollessa koneessa Turvapaketin asennus pysähtyi Omien sivujen tunnusten antamisen jälkeen näyttämään asennusikkunassa Soneran Omien sivujen sopimusten tietoja. Niiden sulkeminen haluamatta perua asennusta johti luuppiin, jossa oli uudelleen kirjauduttava Omille sivuille katsomaan omien sopimustensa tietoja ilman että asennus olisi jatkunut. Soneran chatin jonossa odotettiin kahdeksan tuntia olisiko Soneran tuella ollut neuvoa jatkamiseen kunnes uni voitti puoli kolmen aikaan yöllä. Tuskin olisi ollut. Poistamalla itse Aviran kokonaan koneesta eli koneen suojaamattomaksi ennen Soneran Turvapaketin asennusta asennus olisi saattanut sujua paremmin, mene tiedä. Kun oli omin keinoin päästy eteenpäin Soneran paketissa oleva F-securen ohjelmisto osasi postaa koneesta Aviran ohjelmistojen asennukset - muutkin kuin virusturvan mutta vain siitä ilmoittaen.

 

Ilmaiskokeilunakin Turvapaketti oli Omilta sivuilta tilattu, mutta ilmaiseen kokeiluun viittasi vain lupaus perua tilaus kahden viikon kuluessa, kunhan tuotetta ei ole otettu käyttöön.

 

En ole mitään AV-softaa käyttänyt aktiivisesti taustalla varmaan 7+ vuoteen ja koko aikana viruksia koneella tasan 0, eli jos käytät järkeä koneenkäytössä niin ei niitä viruksia edes tule! Satunnaisesti ajelen malwarebytesin anti-malwarea ja ja muutamaa muuta skannia jos epäilyksiä herää. Oudot epäilyttävät fileet voi tsekkailla online skannereilla tarvittaessa ja/tai ajaa virtual sandboxissa jne.

Itse käytän pandaa, joka on ilmainen ja kevyt ja joka ei turhista ilmoittele. 

http://www.download.fi/tietoturva/virustorjunta/panda_cloud_av.cfm#ohjelman_kuvaus

Kunniamerkki +14
Myös Microsoftin defenderi on ihan riittävä mielestäni, se ollut yhdessä koneessa eikä ole viruksia näkynyt. Paljon se on käyttäjästä kyllä kiinni oikeasti, paraskaan tai kallein suoja ei auta jos vika on penkin ja näppiksen välissä.

Vastaa