Postin huijausviesti

  • 19 March 2020
  • 7 kommenttia
  • 244 katselukertaa

Moi

Sain tänään huijaustekstarin. Info-lähettäjä osoittautui mukamas Postiksi, josta olisi pitänyt

lunastaa 1,95 paketti. Ymmärsin yskän kun näin tuon maksua vaativan sivun, enkä klikannut maksutietoihin.

Klikkasin kuitenkin sitä ensimmäistä linkkiä, joka vie tuonne maksua pyytävälle sivulle. Poistin viestin.

Nyt mietin sitä, että aiheuttikohan tuo ensimmäinen klikkaus jo vahinkoa esim sen, että puhelimeeni olisi

asentunut jokin haitta- tai kalasteluohjelma. Miten asian voisi selvittää? Mulla ei löydy puhelimen asetuksista mitään

"tarkista puhelimen haittaohjelmat" tms.  Netistä löytyy vaikka miten paljon tietoa huijauksista, mutta

en tahdo löytää mitään tietoa siitä, mitä pitää tehdä, jos osa vahinkoa on jo tapahtunut. Mulla on iPhone Xr. 


7 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

iPhoneen ja iPadeihin voi asentaa ohjelmia ainoastaan Applen kaupasta.

 

Mikäli huijaussivusto ei ohjannut sinua AppStoreen, etkä asentanut sieltä mitään, syytä huoleen ei ole.

 

Jotta huijaussivusto ei jäisi seuraamaan sinua, selaimen välimuistin tyhjentämistä kannattaa harkita. Historian tyhjentäminen ja evästeiden poistaminen Safarista iPhonessa, iPadissa tai iPod touchissa.

 

Huomioi, että evästeiden poistumisen jälkeen joudut kirjautumaan uudelleen jokaiselle kirjatumista edellyttävälle sivustolle.

Kiitos neuvosta! Tämä on nyt tehty.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

tällaisena yleisenä kommentina. voikohan ola mobiilimaksu huijaus. eli mennään jonnekin sivulle ja klikillä tehdään mobiilimaksu joka tulee operaattorilaskuun.

 

tässä asiassa olisi hyvä muistuttaa estoista, telian tapauksessa tietyn tasoinen tekstiviestiesto poistaa mobiilimaksut, tarkemmat selitteet oma palvelussa. muilla operaattoreilla mobiilimaksuestot menee samassa valinnassa kuin tekstareilla eli tarvii täyseston maksullisille tekstareille.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@lasselusse@  kirjoitti:

tällaisena yleisenä kommentina. voikohan ola mobiilimaksu huijaus. eli mennään jonnekin sivulle ja klikillä tehdään mobiilimaksu joka tulee operaattorilaskuun.


 


tässä asiassa olisi hyvä muistuttaa estoista, telian tapauksessa tietyn tasoinen tekstiviestiesto poistaa mobiilimaksut, tarkemmat selitteet oma palvelussa. muilla operaattoreilla mobiilimaksuestot menee samassa valinnassa kuin tekstareilla eli tarvii täyseston maksullisille tekstareille.




Hyvää huomenta @lasselusse! :smileyhappy:


 


Mobiilimaksaminen vaatii operaattorin kanssa sopimuksen. Käytännössä väärinkäyttö on hyvin epätodennäköistä. Lisäksi tässä tärkein johdanto maksupalveluehdoista:


 


MOBIILI- JA TEKSTIVIESTIMAKSAMINEN



  • Uusi lisäys ehtoihin on edellytys asiakkaan vahvasta tunnistautumisesta. Jos teet useita maksuja tai maksat yli 30 euron kertaostoksen puhelinlaskullasi, myyjän tulee pyytää sinua todentamaan henkilöllisyytesi.

  • Voit todentaa henkilöllisyytesi helposti Mobiilivarmenteella, jonka avulla maksaminen on turvallista.

  • Käytännössä tarvitset Mobiilivarmennetta

    • joka kuudennen fyysisen tuotteen maksun yhteydessä (esim. limsapullo) tai

    • yli 30 euron arvoisen fyysisen tuotteen maksamisessa tai

    • yli 50 euron arvoisen digitaalisen sisällön maksamisessa (esim. digitaalinen konserttilippu).



  • Muistathan säilyttää maksuominaisuudella varustettua laitettasi huolellisesti ja suojata sen henkilökohtaisella tunnisteella. Katoamisesta tai epäillystä väärinkäytöstä on tehtävä välittömästi ilmoitus Telialle.


 


Lähteet:


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Michonne@  kirjoitti:

Moi


Sain tänään huijaustekstarin. Info-lähettäjä osoittautui mukamas Postiksi, josta olisi pitänyt


lunastaa 1,95 paketti. Ymmärsin yskän kun näin tuon maksua vaativan sivun, enkä klikannut maksutietoihin.


Klikkasin kuitenkin sitä ensimmäistä linkkiä, joka vie tuonne maksua pyytävälle sivulle. Poistin viestin.


Nyt mietin sitä, että aiheuttikohan tuo ensimmäinen klikkaus jo vahinkoa esim sen, että puhelimeeni olisi


asentunut jokin haitta- tai kalasteluohjelma. Miten asian voisi selvittää? Mulla ei löydy puhelimen asetuksista mitään


"tarkista puhelimen haittaohjelmat" tms.  Netistä löytyy vaikka miten paljon tietoa huijauksista, mutta


en tahdo löytää mitään tietoa siitä, mitä pitää tehdä, jos osa vahinkoa on jo tapahtunut. Mulla on iPhone Xr. 




Tuossa jo olikin @irritus hyvin vastannut eli ei syytä huoleen. Tälläiset viestit tulee muutenkin aina poistaa välittömästi ja halutessasi voit lisätä numeron esimerkiksi älypuhelimen estolistalle, jos viestejä tulee samasta numerosta useammin :smileyhappy:


 


Lisätiedot:


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Sekunti@  kirjoitti:

Käytännössä väärinkäyttö on hyvin epätodennäköistä.


Köh, köh, köh. Dimoco Europe Gmbh.

 


@lasselusse@  kirjoitti:

voikohan ola mobiilimaksu huijaus. eli mennään jonnekin sivulle ja klikillä tehdään mobiilimaksu joka tulee operaattorilaskuun.


Näitäkin on valitettavasti olemassa. Tosin, jos huijauksessa pyydettiin maksua erikseen, todennäköisesti huijarilla ei ollut mahdollisuutta mobiilimaksun käyttöön. Muutoinhan huijari olisi jo ottanut rahat mitään asiasta mainitsematta.

 

Kaikkiin liittymiin kannattaa todellakin ottaa omaan käyttöön sopivat palveluviestiestot. Hyvä, että muistutit! Itsellä tämä on jäänyt jo takaraivoon itsestäänselvyydeksi aina liittymää avatessa tai vaihdettaessa.


@irritus@  kirjoitti:

@Sekunti@  kirjoitti:

Käytännössä väärinkäyttö on hyvin epätodennäköistä.


Köh, köh, köh. Dimoco Europe Gmbh.

 


@lasselusse@  kirjoitti:

voikohan ola mobiilimaksu huijaus. eli mennään jonnekin sivulle ja klikillä tehdään mobiilimaksu joka tulee operaattorilaskuun.


Näitäkin on valitettavasti olemassa. Tosin, jos huijauksessa pyydettiin maksua erikseen, todennäköisesti huijarilla ei ollut mahdollisuutta mobiilimaksun käyttöön. Muutoinhan huijari olisi jo ottanut rahat mitään asiasta mainitsematta.

 

Kaikkiin liittymiin kannattaa todellakin ottaa omaan käyttöön sopivat palveluviestiestot. Hyvä, että muistutit! Itsellä tämä on jäänyt jo takaraivoon itsestäänselvyydeksi aina liittymää avatessa tai vaihdettaessa.


Taitaa olla kuluttajasuoja parantunut, kun liittymäexperttikään ei löytänyt tuoreempaa keissiä kuin tuo Dimoco. 

Vastaa