Roskaposti-suodattimen päivitys


Kunniamerkki +10

Tätä roskapostia tulee Soneran sähköpostiin melkoinen määrä, aivan kuten juttua siitä on ollut ennenkin tällä palstalla.

 

Nyt tuota roskapostisuodatinta omassa postilaatikossa on äärettömän työläs päivittää. Olisikin pyyntö, että eikö sitä voisi lisätä oman sähköpostilaatikon pääsivulle pikakuvaketta, jossa tietyt postit voi suoraan lisätä omaan roska-suodattimeen.

 

Ei luulisi olevan kovin vaikeaa. Kaikkea muuta "turhanpäivästä päivitystä" tehdään milloin mihinkin Sonera Viihteeseen ym. joista en koe hyötyneeni yhtään. Nyt olisi hyvä tilaisuus tehdä oikeasti jotain hyödyllistä.

 

 


45 kommenttia

Kunniamerkki +10

Nyt varmaan Soneran muuttuessa Teliaksi saadaan roskapostisuodattimen päivitykseenkin helpotusta.

 

Toisin sanoen se "pikanäppäin" omaan sähköpostiin jolla "yhdellä klikkauksella" voit saapuneen s-postin lähettäjän suoraan lisätä omaan roskapostisuodattimeesi. Tämä on se toiminto, jota olen jo monta vuotta odottanut Soneralta, mutta eivät saaneet sitä aikaiseksi tietyistä syistä.

 

Mutta... vastaan itselleni.

Ei tätä homaa tietenkään tehdä, koska Teliakin on kimpassa roskapostittajien kanssa, valitettavasti.

Olkoon edelleen Telian sähköposti roskaajien taivas, niinkuin se on ollut tähänkin saakka Soneran aikana. Käyttäjät itse hoitakoon suodattimen päivityksen "monen mutkan kautta", jotta se olisi mahdollisimman työlästä.

 

Eipä sitten muuta tällä erää....

Hei,

 

Eikö tuota teidän sähköpostin, roskapostin suodatinta saada millään muutettua seuraavasti.

Olisi helppo käyttöinen ja ennen kaikkea, että se myös toimisi.

Minun ja monen muun mielestä surkein suodatus toiminta, mitä maa päällään kantaa.

Eikö tuohon voitaisi luoda toiminto, että yhdellä painalluksella estettäisiin lähettäjä jatkossa?

Kyllä minä vakavasti harkitsen laajakaista toimittajan vaihtoa juuri tuon roskaposti jutun takia.

Onhan se toki työläs toimenpide, johon en mielelläni ryhtyisi. Koska olen kaikissa käyttäjätunnuksissa käyttänyt sähköpostiosoitettani, missä se suinkin on ollut mahdollista.

Mutta olen kyllä niin tyttiintynyt tuohon roskapostitulvaan, että taidan vaihtaa laajakaistan toimittajaa ja valita toimivan sähköpostin.

Ps. Lupauksiahan tuon korjaamiseen on pilvin pimein, mutta mitään ei tapahdu!

Moni on kertonut vaihtaneensa esim. gmailiin, niin roskapostin tulo on loppunut.

Tietääkö joku varmasti, että pitääkö paikkansa?

Tulihan tuolta tällainen vastaan, joten taidan ryhtyä toimiin, jotka tuossa yllä mainitsin…

 

G-mailis toimii näin: Kun tunnistat roskapostiksi, älä heitä roskikseen, vaan valitse "ilmoita roskapostiksi" ja sieltä tulevat vastaavat sitten menevät suoraan roskikseen. Itselle tuli 4-6 roskaa päivässä, nyt ei ollenkaan. Sonerasta en sitten tiedä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@viirai99 kirjoitti:

Hei,


 


Eikö tuota teidän sähköpostin, roskapostin suodatinta saada millään muutettua seuraavasti.


Olisi helppo käyttöinen ja ennen kaikkea, että se myös toimisi.


Minun ja monen muun mielestä surkein suodatus toiminta, mitä maa päällään kantaa.


Eikö tuohon voitaisi luoda toiminto, että yhdellä painalluksella estettäisiin lähettäjä jatkossa?


Kyllä minä vakavasti harkitsen laajakaista toimittajan vaihtoa juuri tuon roskaposti jutun takia.


Onhan se toki työläs toimenpide, johon en mielelläni ryhtyisi. Koska olen kaikissa käyttäjätunnuksissa käyttänyt sähköpostiosoitettani, missä se suinkin on ollut mahdollista.


Mutta olen kyllä niin tyttiintynyt tuohon roskapostitulvaan, että taidan vaihtaa laajakaistan toimittajaa ja valita toimivan sähköpostin.


Ps. Lupauksiahan tuon korjaamiseen on pilvin pimein, mutta mitään ei tapahdu!


Moni on kertonut vaihtaneensa esim. gmailiin, niin roskapostin tulo on loppunut.


Tietääkö joku varmasti, että pitääkö paikkansa?




Pitää paikkaansa :smileyhappy:


 


Teleoperaattorit eivät panosta asiakkaan viestien suodatukseen niin tehokkaasti. Sähköposti-palvelu ei ole pääpainopiste teleoperaattoreilla. Ainoa ratkaisu roskapostitulvaan on lisätä manuaalisesti suodattimia:


https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_1503567239568


 


Tällä hetkellä roskapostia on liikkeellä todella paljon. Suosittuja maksuttomia sähköpostin palveluntarjoajia ovat mm.:



 


Näitä molempia palveluntarjoajia käytän pääsääntöisesti, mutta eniten Outlook-sähköpostia. Gmail-sähköposti on toki helppokäyttöisempi :smileyhappy:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Toi telian posti on kyllä tosi ärsyttävä, kun spämmiä vain tulee ovista ja ikkunoista. Suodatinlista on valtaisan pitkä, mutta ei ehdi lisätä samaa tahtia sääntöjä, kuin roskapostittajat keksivät uusia. Pitäisi olla jokin tekoälyllä toimiva suodatin, kuten Googlella ja Microsoftilla on joka sitten oppii, kun käyttäjä valitsee on roskapostia/ei ole roskapostia jonkin viestin kohdalla, jota ei ole oikein käsitelty.


 


Tähän asti roskaposti on ollut ihan perus spämmiä, luokkaa "tilisi sulkeutuu jos et tee sitä tätä ja tota" ja kaikenmaailman tarjouksia. Saapa nähdä, alkaako jossain vaiheessa tulla ihan haitallistakin postia.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@Purnipsi kirjoitti:

Toi telian posti on kyllä tosi ärsyttävä, kun spämmiä vain tulee ovista ja ikkunoista. Suodatinlista on valtaisan pitkä, mutta ei ehdi lisätä samaa tahtia sääntöjä, kuin roskapostittajat keksivät uusia. Pitäisi olla jokin tekoälyllä toimiva suodatin, kuten Googlella ja Microsoftilla on joka sitten oppii, kun käyttäjä valitsee on roskapostia/ei ole roskapostia jonkin viestin kohdalla, jota ei ole oikein käsitelty.


 


Tähän asti roskaposti on ollut ihan perus spämmiä, luokkaa "tilisi sulkeutuu jos et tee sitä tätä ja tota" ja kaikenmaailman tarjouksia. Saapa nähdä, alkaako jossain vaiheessa tulla ihan haitallistakin postia.




 


Näin se vaan on... Roskapostia tulee vaan... Älykkyyttä saa mutta Googlen ja Microsoftin ei välttämättä ole sitäkään. Kun postipalvelusta esim lähtee vaikka murretun tilin kautta spämmiä noiden palveluiden ansoihin (SPAM TRAP) niin sitten ei mikään meili mene kyseiseen palveluun läpi vaikka mitä viestin sisältöä laittaisit. Tämä vaatii paljon palveluntarjoajalta että valvoo meililiikennettä tarkasti ja suodattaa myös lähteviä s.posteja. 


 


 


@Sekunti kirjoitti:

@viirai99 kirjoitti:

Hei,

 

Eikö tuota teidän sähköpostin, roskapostin suodatinta saada millään muutettua seuraavasti.

Olisi helppo käyttöinen ja ennen kaikkea, että se myös toimisi.

Minun ja monen muun mielestä surkein suodatus toiminta, mitä maa päällään kantaa.

Eikö tuohon voitaisi luoda toiminto, että yhdellä painalluksella estettäisiin lähettäjä jatkossa?

Kyllä minä vakavasti harkitsen laajakaista toimittajan vaihtoa juuri tuon roskaposti jutun takia.

Onhan se toki työläs toimenpide, johon en mielelläni ryhtyisi. Koska olen kaikissa käyttäjätunnuksissa käyttänyt sähköpostiosoitettani, missä se suinkin on ollut mahdollista.

Mutta olen kyllä niin tyttiintynyt tuohon roskapostitulvaan, että taidan vaihtaa laajakaistan toimittajaa ja valita toimivan sähköpostin.

Ps. Lupauksiahan tuon korjaamiseen on pilvin pimein, mutta mitään ei tapahdu!

Moni on kertonut vaihtaneensa esim. gmailiin, niin roskapostin tulo on loppunut.

Tietääkö joku varmasti, että pitääkö paikkansa?


Pitää paikkaansa :smileyhappy:

 

Teleoperaattorit eivät panosta asiakkaan viestien suodatukseen niin tehokkaasti. Sähköposti-palvelu ei ole pääpainopiste teleoperaattoreilla. Ainoa ratkaisu roskapostitulvaan on lisätä manuaalisesti suodattimia:

https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_1503567239568

 

Tällä hetkellä roskapostia on liikkeellä todella paljon. Suosittuja maksuttomia sähköpostin palveluntarjoajia ovat mm.:

 

Näitä molempia palveluntarjoajia käytän pääsääntöisesti, mutta eniten Outlook-sähköpostia. Gmail-sähköposti on toki helppokäyttöisempi :smileyhappy:


Tuo Microsoft Outlook tiltasi perusteellisesti koneellani (kaiketi koneessa vika).

Sitä ei ole saanut tällä koneella kukaan toimimaan, yritetty on helpsonia myöten, ei onnistu.

Nyt asennettu Thunderbird, mutta voi k****s tuota roskapostin määrää.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Itse en ole ottanut koskaan käyttöön kotimaisten operaattorien sähköpostiohjelmia. Minulla on ollut pari ilmaista sähköpostiohjelmaa, joista toinen on tuo suosittu Gmail. Olen ohjannut myös toisesta sähköpostista mailit tuohon Gmailiin, joka todellakin osaa erottaa roskapostit tehokkaasti ja karsii ne suoraan pois tärkeiden viestien joukosta. Tarkastan silti välillä roskapostikansion kaiken varalta ja jos sieltä löytyy tärkeä viesti niin se on helppo siirtää postilaatikkoon ja samalla merkitä ei roskapostiksi, jolloin Gmail ei enää laita saman lähettäjän viestejä roskapostiin.


Tässä Viestintäviraston asiantuntijan vinkkejä roskapostien karsimiseksi : https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/04/03/digitreenit-25-nain-karsit-roskapostia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@kiisseli67 kirjoitti:

Itse en ole ottanut koskaan käyttöön kotimaisten operaattorien sähköpostiohjelmia. Minulla on ollut pari ilmaista sähköpostiohjelmaa, joista toinen on tuo suosittu Gmail. Olen ohjannut myös toisesta sähköpostista mailit tuohon Gmailiin, joka todellakin osaa erottaa roskapostit tehokkaasti ja karsii ne suoraan pois tärkeiden viestien joukosta. Tarkastan silti välillä roskapostikansion kaiken varalta ja jos sieltä löytyy tärkeä viesti niin se on helppo siirtää postilaatikkoon ja samalla merkitä ei roskapostiksi, jolloin Gmail ei enää laita saman lähettäjän viestejä roskapostiin.


Tässä Viestintäviraston asiantuntijan vinkkejä roskapostien karsimiseksi : https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/04/03/digitreenit-25-nain-karsit-roskapostia




Ohjaus on hyvä vaihtoehto mikäli haluaa säilyttää sähköpostiosoitteen. Ei tarvitse päivitellä joka paikkaan asiakastietoja uudelleen ja säästäähän se aikaa :)

Kunniamerkki +14

Semmosta se on kun operaattorin postia haluaa käyttää.. Eipä ole outlookissa ollut roskapostiongelmaa. SIinä on kaksi vaihtoehtoa oikeastaan, joko yrittää pysyä suodattimien luonnin kanssa (käyttäjä itse luo) perässä tai vaihtaa sähköpostipalvelua esim outlookiin tai gmailiin.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@Sekunti kirjoitti:


@kiisseli67 kirjoitti:

Itse en ole ottanut koskaan käyttöön kotimaisten operaattorien sähköpostiohjelmia. Minulla on ollut pari ilmaista sähköpostiohjelmaa, joista toinen on tuo suosittu Gmail. Olen ohjannut myös toisesta sähköpostista mailit tuohon Gmailiin, joka todellakin osaa erottaa roskapostit tehokkaasti ja karsii ne suoraan pois tärkeiden viestien joukosta. Tarkastan silti välillä roskapostikansion kaiken varalta ja jos sieltä löytyy tärkeä viesti niin se on helppo siirtää postilaatikkoon ja samalla merkitä ei roskapostiksi, jolloin Gmail ei enää laita saman lähettäjän viestejä roskapostiin.


Tässä Viestintäviraston asiantuntijan vinkkejä roskapostien karsimiseksi : https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/04/03/digitreenit-25-nain-karsit-roskapostia




Ohjaus on hyvä vaihtoehto mikäli haluaa säilyttää sähköpostiosoitteen. Ei tarvitse päivitellä joka paikkaan asiakastietoja uudelleen ja säästäähän se aikaa :)




Tulee muistaa että uudelleenohjaus rikkoo s.postin otsikkotasolla. Tästä syystä esimerkiksi roskapostin uudelleenohjaus Gmailiin / Outlook aiheuttaa sen että pian sinulla on meiliongelmia kun merkitään roskapostiksi. Liikaa s.postia tietysti palvelusta -> Roskapostiin.


 


Parempi liittää Gmailiin esim IMAP asiakkaana vanhalle postilaatikolle ja SMTP lähetys kun Gmail sen osaa. Näin ei riko otsikoita ja aiheuta turhia ongelmia.  Ohje: https://www.howtogeek.com/school/gmail-guide/lesson9/

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@olkitu kirjoitti:


@Sekunti kirjoitti:


@kiisseli67 kirjoitti:

Itse en ole ottanut koskaan käyttöön kotimaisten operaattorien sähköpostiohjelmia. Minulla on ollut pari ilmaista sähköpostiohjelmaa, joista toinen on tuo suosittu Gmail. Olen ohjannut myös toisesta sähköpostista mailit tuohon Gmailiin, joka todellakin osaa erottaa roskapostit tehokkaasti ja karsii ne suoraan pois tärkeiden viestien joukosta. Tarkastan silti välillä roskapostikansion kaiken varalta ja jos sieltä löytyy tärkeä viesti niin se on helppo siirtää postilaatikkoon ja samalla merkitä ei roskapostiksi, jolloin Gmail ei enää laita saman lähettäjän viestejä roskapostiin.


Tässä Viestintäviraston asiantuntijan vinkkejä roskapostien karsimiseksi : https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/04/03/digitreenit-25-nain-karsit-roskapostia




Ohjaus on hyvä vaihtoehto mikäli haluaa säilyttää sähköpostiosoitteen. Ei tarvitse päivitellä joka paikkaan asiakastietoja uudelleen ja säästäähän se aikaa :)




Tulee muistaa että uudelleenohjaus rikkoo s.postin otsikkotasolla. Tästä syystä esimerkiksi roskapostin uudelleenohjaus Gmailiin / Outlook aiheuttaa sen että pian sinulla on meiliongelmia kun merkitään roskapostiksi. Liikaa s.postia tietysti palvelusta -> Roskapostiin.


 


Parempi liittää Gmailiin esim IMAP asiakkaana vanhalle postilaatikolle ja SMTP lähetys kun Gmail sen osaa. Näin ei riko otsikoita ja aiheuta turhia ongelmia.  Ohje: https://www.howtogeek.com/school/gmail-guide/lesson9/




Aivan olkitu, näinhän se minullakin on liitettynä. On ollut jo niin monta vuotta, etten muistanutkaan ??

Moi, nämä gmailit ja outlookit estävät roskapostittajia aggressiiviset ja silloin monasti tulee myös false positiveja eli ihan oikeitakin viestejä jää saapumatta tai menee roskapostikansioon. Olette varmaan nähneet muistutuksia "tarkista myös roskapostikansio" erilaisten rekisteröitymisten yhteydessä. Toki heidän resursseillaan järjestelmissä on tekoälyäkin varmasti enemmän kuin Telialla.

 

Valitettavasti mitään isompaa muutosta tämän suhteen ei Telian sähköpostiin ole lähitulevaisuudessa odotettavissa.

 

Se että yhdellä napinpainalluksella saisi lähettäjän blokattua ei ole mikään avain onneen tämän asian suhteen kun roskaposti kovin harvoin tulee yhtä kertaa useammin samalta lähettäjältä.

 

Suuri osa roskapostista tulee kaapatuista tai vilpillisesti kerätyistä asiakastiedoista, eli esim. puolihämärälle vedonlyöntisivustolle rekisteröidyttyä omalla sähköpostilla alkaa piaan laatikko täyttymään pelaamiseen liittyvästä mainonnasta. Tällöin on kätevää poimia otsikoista tai viesteistä muutama aiheeseen sopiva avainsana jotka sitten konfiguroi omaan filtteriinsä.

 

Lisäksi suosittelen filtteröimään roskapostittajan verkkotunnuksen tai vaikka vain (usein viestin aiheeseen liittyvän) osan siitä, ne ovat poikkeuksetta sellaisia joista ei legitiä viestintää tule.

Entäs sitten kun saat tälläisen ilmoituksen 

Sähköpostisuodattimiesi luetteloa koottaessa tapahtui virhe.

@JussiSaar kirjoitti:

Moi, allekirjoitan täysin tuon suodattimen säätämisen vaikeuden ärsyttävyyden. Itselläni on kolmatta sataa verkkotunnusta filttereissä. Niitä filttereitähän pystyy luomaan useita ja kannattaa siirtää uusin aina listan ylimmäksi niin helpottuu edes vähän uusien avainsanojen lisääminen. Silti klikkauksia on ihan liikaa että tota vois sanoa millään muotoa sujuvaksi toimenpiteeksi.

 

Eli kuten edellä mainittu, palautetta menee eteenpäin.



Yritä myöhemmin uudelleen.
Yritä uudelleen

Suodatinasetukset

 Ollut jo pitkään ettei voi ks asetuksia tai suodattimia laittaa, eli pitää vain jaksaa poistaa aina sivu/50 kerrallaan ja toivoa ettei poista hyviä mukana. Olisin jo miljardööri mikäli kaikki mitä postit ilmoittaa. Ollut jo monta kertaa mielessä lopettaa koko postin käyttö. Onneksi siirto gmailiin ja sen roskaposti valinnat toimii joten käyn välillä taas poistelemassa nuo viestit
 
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@JussiSaar kirjoitti:

Moi, nämä gmailit ja outlookit estävät roskapostittajia aggressiiviset ja silloin monasti tulee myös false positiveja eli ihan oikeitakin viestejä jää saapumatta tai menee roskapostikansioon. Olette varmaan nähneet muistutuksia "tarkista myös roskapostikansio" erilaisten rekisteröitymisten yhteydessä. Toki heidän resursseillaan järjestelmissä on tekoälyäkin varmasti enemmän kuin Telialla.


 


Valitettavasti mitään isompaa muutosta tämän suhteen ei Telian sähköpostiin ole lähitulevaisuudessa odotettavissa.


 


Se että yhdellä napinpainalluksella saisi lähettäjän blokattua ei ole mikään avain onneen tämän asian suhteen kun roskaposti kovin harvoin tulee yhtä kertaa useammin samalta lähettäjältä.


 


Suuri osa roskapostista tulee kaapatuista tai vilpillisesti kerätyistä asiakastiedoista, eli esim. puolihämärälle vedonlyöntisivustolle rekisteröidyttyä omalla sähköpostilla alkaa piaan laatikko täyttymään pelaamiseen liittyvästä mainonnasta. Tällöin on kätevää poimia otsikoista tai viesteistä muutama aiheeseen sopiva avainsana jotka sitten konfiguroi omaan filtteriinsä.


 


Lisäksi suosittelen filtteröimään roskapostittajan verkkotunnuksen tai vaikka vain (usein viestin aiheeseen liittyvän) osan siitä, ne ovat poikkeuksetta sellaisia joista ei legitiä viestintää tule.




Gmail ja Outlookin sähköpostisuodattimet tosiaan ovat vähän menneet siihen suuntaan, että kaikki roskiin vaan. Se miten niiden systeemit toimii, ei kenelläkään ole tietoja ja palveluntarjoajan näkökulmassa tämä tuo ongelmia. Myöskin nämä eivät laita vain roskapostiin vaan estävät osa sähköpostiviestien saapumisen postilaatikkoon ja ilmoittavat lähettäjälle vaan että sähköpostiviesti on saapunut.


 


Usein pystyy suodattamaan näitä huijausviestejä käyttämällä yleisiä roskapostilistoja hyödyksi. Nämä listat ovat julkisia ja normaalisti palveluntarjoajat eivät jouud näihin sähköpostilistoihin. Jos näihin listoihin joutuu, niin palveluntarjoaja voi poistua näistä listoista.


 


On naurettavaa estää lähettäjä suodattimien avulla edes verkkotunnus tasolla kun niitä verkkotunnuksia on äärettömästi ja lisäksi niitäkin väärennetään. Sähköpostin lähettäjätiedot ovat helposti väärennettävissä ja tästä syystä lähettäjäosoitekin ei ole aito ollenkaan. 

Mitäs sitten teet, kun menet sp katsomaan postisi ja päätät tehdä nuo hienot koukerot, mutta kas kummaa tapahtuu jokin virhe "suodattimen luonti" asetusten puolella joka kehottaa yhä uudestaan yrittämään uudestaan ja joka kerta tulee se punainen sama teksti esiin eli et pääse edes luomaan suodattimia. laittanut viestiäkin eteenpäin mutta yhteyttä ei ole otettu asian tiimoilta. Olen linkittänyt postit toiseen jossa tuo roskapostin suodatus toimii mutta välillä täytyy käydä tyhjäämässä postilaatikkoa, vian korjaus ollut teillä niin kauan päällä ‎ (2015 jo ) etten jaksa enään uskoa että teillä ylipäänsä löytyy sellaista tietotaitoa jolla asia oikaistaan. Mutta ehkä joskus......

Kunniamerkki +10

Mikä tässä Telian sähköpostissa (taas) mättää?

 

Ei pysty päivittämään roskapostisuodatinta. Jää vain jumiin!

Hei @kefiiri! Oletko kirjautunut sinun sähköpostitilille käyttäjätunnuksella vai sähköposti osoitteella? Suosittelen kirjautumaan käyttäjätunnuksella tuonne niin toimii tuo suodattimen päivitys.

telia tarjoaa puhwelinta 1.50 euron hinnalla

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@Koivukuja26@  kirjoitti:

telia tarjoaa puhwelinta 1.50 euron hinnalla




Pelkästään näillä tiedoin tuo kuulostaa epäilyttävältä. Tietojenkalastelu näyttäisi valitettavasti lisääntyneen ja myös meidän logoa sekä kuvamateriaalia on käytetty huijausyrityksissä esimerkiksi sähköpostin kautta. Teimme aiheesta tiedotteen hetki sitten, jossa on mukana ohjeistusta kuinka toimia tällaiseen törmätessä. Näiden kanssa tuleekin olla tarkkana ja pyrkiä välttämään omien tietojen laittamista epäilyttäville sivuille. 

Vastaa