Sähköposti vastaukseni katoaa mustaan aukkoon.


Kunniamerkki +5

Tietokoneissani uusin Windows 10 Pro ja uusin Office 365 ohjelma, siellä Telian pp.inet.fi sähköpostiosoitteita ( POP ) Outlook 2016 ohjelmassa.

 

Sähköpostit saapuvat normaalisti. Uudet luomani sähköpostit lähtevät normaalisti ja menevät perille. Jos saan viestin, jossa pyydetään minun lähettämään kuittaus minulta että olen tarkastellut viestiä, kuittaus lähtee normaalisti ja menee perille, vastaukseni sähköposteihin näyttää lähtevän normaalisti, mutta eivät mene koskaan perille, eikä minulle tule mitään ilmoitusta, että postia ei ole voitu toimittaa.

 

Niinpä minun täytyykin vastata sähköposteihin niin, että kun saan postia, kopioin saamani viestin ja luon "uuden viestin" ja liitän sen viestin siihen, sisällyttäen siihen tietenkin oman vastaukseni ja vastaanottajan osoitteen, vaikeata.

 

Tätä on kestänyt varmaan jo pari viikkoa, samanlaista vaivaa oli joskus muutama kuukausi sitten, mutta silloin se korjautui itsestään.

 

Tuolla webmailissa sähköpostiin vastaaminen näyttäisi toimivan normaalisti.

 

Osaako kukaan kertoa minnekkä ruutuun pitää laittaa rasti, että sähköpostit lähtevät myös tuossa Outlook 2016 ohjelmassa ja menevät myös perille ?


28 kommenttia


@Pekka6@  kirjoitti:

 

Osaako kukaan kertoa minnekkä ruutuun pitää laittaa rasti, että sähköpostit lähtevät myös tuossa Outlook 2016 ohjelmassa ja menevät myös perille ?


Onko lähtevän postin palvelimen osoite oikea? Lähtevässä sekä tulevassa osoite on mail.inet.fi. Tämä voisi olla yksi syy miksi viestit eivät lähde eteenpäin.

Kunniamerkki +5

@MikaelMu@  kirjoitti:

@Pekka6@  kirjoitti:

 

Osaako kukaan kertoa minnekkä ruutuun pitää laittaa rasti, että sähköpostit lähtevät myös tuossa Outlook 2016 ohjelmassa ja menevät myös perille ?


Onko lähtevän postin palvelimen osoite oikea? Lähtevässä sekä tulevassa osoite on mail.inet.fi. Tämä voisi olla yksi syy miksi viestit eivät lähde eteenpäin.


No, kun katson sähköpostiohjelmasta Tiliasetukset / Palvelimen asetukset , niin siellä molemmat palvelimet ovat mail.inet.fi.

 

Kun valitsen Tiliasetukset / Tiliasetukset ja valitsen sieltä jonkun sähköpostiosoitteeni ja klikkaan "korjaa..." ja "Anna minun korjata tilini manuaalisesti" niin sieltä tulevat ne palvelinasetukset näkyville ja siellä on saapuvan postin palvelin pop.inet.fi ja jos muutan sen mail.inet.fi: ksi, niin seuraavan kerran kun menen katsomaan palvelin asetuksia tätä kautta, niin siellä on taas pop.inet.fi.


@Pekka6@  kirjoitti:
No, kun katson sähköpostiohjelmasta Tiliasetukset / Palvelimen asetukset , niin siellä molemmat palvelimet ovat mail.inet.fi.

 

Kun valitsen Tiliasetukset / Tiliasetukset ja valitsen sieltä jonkun sähköpostiosoitteeni ja klikkaan "korjaa..." ja "Anna minun korjata tilini manuaalisesti" niin sieltä tulevat ne palvelinasetukset näkyville ja siellä on saapuvan postin palvelin pop.inet.fi ja jos muutan sen mail.inet.fi: ksi, niin seuraavan kerran kun menen katsomaan palvelin asetuksia tätä kautta, niin siellä on taas pop.inet.fi.


Tässä tapauksessa on varmastikin helpoin poistaa se sähköpostitili sieltä ja luoda uudestaan. Vaihtoehtoisesti siinä voi kokeilla myös asetusten tarkastamista sieltä kyseisen sähköpostitilin kautta. Mikäli siellä on määritettynä tuo pop.inet.fi niin se tulisi muuttaa mail.inet.fi:ksi. Muuten se hakee aina tuon pop.inet.fi osoitteeksi. 

Kunniamerkki +5


Tässä tapauksessa on varmastikin helpoin poistaa se sähköpostitili sieltä ja luoda uudestaan. Vaihtoehtoisesti siinä voi kokeilla myös asetusten tarkastamista sieltä kyseisen sähköpostitilin kautta. Mikäli siellä on määritettynä tuo pop.inet.fi niin se tulisi muuttaa mail.inet.fi:ksi. Muuten se hakee aina tuon pop.inet.fi osoitteeksi. 

 


Mutta nykyään tuossa ohjelmassa kun sinne lisää uuden sähköpostiosoitteen, ensin kirjoitetaan sähköposti osoite ja sitten voi valita jotain että "Haluan määrittää itse manuaalisesti", rasti ruutuun ja "yhdistä" tai "seuraava", kuinka se nyt eteneekään, niin seuraavassa ikkunassa on jo valmiina se saapuva palvelin "pop.inet.fi" ja vaikka sen muuttaa heti mail.inet.fi: ksi, niin se ei pysy siellä.

 

Huomasin jo aikaa sitten, että saapuvaksi palvelimeksi on itsekseen muuttunut tuo, mutta ohjelma on silti toiminut. Ennenhän tuolla pystyi laittamaan itse kaikki manuaalisesti, niin kuin joskus aikoinaan, ainakin Outlook Expressenissä. Kaipaisin tuonne https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/telia-sahkoposti/kayttoonotto-sahkoposti, rautalankaohjeet myös sähköpostin määrittämiseen Outlook 2016.

 

Olen tuolle Office 365 suorittanut pienen korjauksen, että suuren korjauksen, tähän koneeseen on asennettu Windows puhtaana, Office 365, ei toimi. Olen sitä Telia avustajaa koittanut, ei auta.


@Pekka6@  kirjoitti:
Kaipaisin tuonne https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/telia-sahkoposti/kayttoonotto-sahkoposti, rautalankaohjeet myös sähköpostin määrittämiseen Outlook 2016.

Onko se sähköpostiosoite määritetty tuolla POP-asetuksella? Saisitko muutettua sen IMAP:iksi? Tämä kohta löytyy sieltä manuaalisen asetusten kautta, sen jälkeen kun olet valinnut POP tai IMAP -täpän. Seuraavalla sivulla tulee perustiedot ja kohdassa Tilin tyyppi, löytyy tuo IMAP-asetus vaihtoehto. Laitan tuosta Outlook 2016 ohjeesta kehitysehdotuksen eteenpäin.

Kunniamerkki +5

@MikaelMu@  kirjoitti:

@Pekka6@  kirjoitti:
Kaipaisin tuonne https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/telia-sahkoposti/kayttoonotto-sahkoposti, rautalankaohjeet myös sähköpostin määrittämiseen Outlook 2016.

Onko se sähköpostiosoite määritetty tuolla POP-asetuksella? Saisitko muutettua sen IMAP:iksi? Tämä kohta löytyy sieltä manuaalisen asetusten kautta, sen jälkeen kun olet valinnut POP tai IMAP -täpän. Seuraavalla sivulla tulee perustiedot ja kohdassa Tilin tyyppi, löytyy tuo IMAP-asetus vaihtoehto. Laitan tuosta Outlook 2016 ohjeesta kehitysehdotuksen eteenpäin.


POP tilejä minulla on ollut aina, aikojen alusta, enkä sitä nyt vaihda IMAP tiliksi.

 

Enkä minä tiedä onko vika Teliassa vai tuossa Ofice 365 ohjelmassa, vai onko siellä noilla nyt joku yhteensopivuusongelma.

 

Juu tehkää rautalankaohjeet kuvien kanssa tuolle sivustolle kuinka ne asetukset määritellään tuohon Office 365 ohjelmaan, myös POP tili. Luulisi että en ole ainoa jolla on Office 365 ohjelma.

Kunniamerkki +5

@Pekka6@  kirjoitti:


@MikaelMu@  kirjoitti:

Kaipaisin tuonne https://www.telia.fi/asiakastuki/palvelut/telia-sahkoposti/kayttoonotto-sahkoposti, rautalankaohjeet myös sähköpostin määrittämiseen Outlook 2016.

Onko se sähköpostiosoite määritetty tuolla POP-asetuksella? Saisitko muutettua sen IMAP:iksi? Tämä kohta löytyy sieltä manuaalisen asetusten kautta, sen jälkeen kun olet valinnut POP tai IMAP -täpän. Seuraavalla sivulla tulee perustiedot ja kohdassa Tilin tyyppi, löytyy tuo IMAP-asetus vaihtoehto. Laitan tuosta Outlook 2016 ohjeesta kehitysehdotuksen eteenpäin.




POP tilejä minulla on ollut aina, aikojen alusta, enkä sitä nyt vaihda IMAP tiliksi.


 


Enkä minä tiedä onko vika Teliassa vai tuossa Office 365 ohjelmassa, vai onko siellä noilla nyt joku yhteensopivuusongelma.


 


Juu tehkää rautalankaohjeet kuvien kanssa tuolle sivustolle kuinka ne asetukset määritellään tuohon Office 365 ohjelmaan, myös POP tili. Luulisi että en ole ainoa jolla on Office 365 ohjelma.


 


Edit ReOlivia: Korjattu lainaus kohdilleen


@Pekka6@  kirjoitti:

Enkä minä tiedä onko vika Teliassa vai tuossa Ofice 365 ohjelmassa, vai onko siellä noilla nyt joku yhteensopivuusongelma.


Tässä tapauksessa se itse ongelma jää luultavasti tuohon POP-määritykseen. Office hakee sen kautta sen väärän palvelimen. Mikäli vaihdat sen siihen IMAP:iin niin tämä pitäisi poistua välittömästi. IMAP on muutenki parempi toiminen. Esimerkiksi tuo POP hakee viestin palvelimelta mutta ei jätä sinne minkäänlaista kopiota. Tuo IMAP puolestaan jättää kopion palvelimelle.

Kunniamerkki +5

@MikaelMu@  kirjoitti:

@Pekka6@  kirjoitti:

Enkä minä tiedä onko vika Teliassa vai tuossa Ofice 365 ohjelmassa, vai onko siellä noilla nyt joku yhteensopivuusongelma.


Tässä tapauksessa se itse ongelma jää luultavasti tuohon POP-määritykseen. Office hakee sen kautta sen väärän palvelimen. Mikäli vaihdat sen siihen IMAP:iin niin tämä pitäisi poistua välittömästi. IMAP on muutenki parempi toiminen. Esimerkiksi tuo POP hakee viestin palvelimelta mutta ei jätä sinne minkäänlaista kopiota. Tuo IMAP puolestaan jättää kopion palvelimelle.


Ei auta vaikka vaihtaa IMAP: ksi, sama ongelma. Onko muuten normaalia, että kun sähköposti on määritelty IMAP, niin siellä on pari kansiota Englanninkielisiä, ainakin "lähetetyt", sitten taisi olla "luonnokset", "poistetut"...?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Löytyykö sähköpostitilisi/ohjelmasi asetuksista kohta missä määritetään vastausosoite, josta sähköpostiin vastatessa viesti lähtee? Telia Helpistä löytyy apua sähköpostiohjelmasi ongelmiin, jos asetusta ei meinaa löytyä.

Kunniamerkki +5

@AnneAn@  kirjoitti:

Löytyykö sähköpostitilisi/ohjelmasi asetuksista kohta missä määritetään vastausosoite, josta sähköpostiin vastatessa viesti lähtee? Telia Helpistä löytyy apua sähköpostiohjelmasi ongelmiin, jos asetusta ei meinaa löytyä.


En ymmärrä kysymystä. Eikö kellään ole Office 365 ohjelmaa, voisi hieman valaista, mitä tässä kysymyksessä tarkoitetaan. Vikahan on tuossa ohjelmassa, ei Telian sähköpostissa.

Tässä voi olla nyt tilanne se että kun vastaat viesteihin niin viestit kulkevat kuitenkin Microsoftin oman välityspalvelimen kauta vaikka olet palvelinasetuksiksi määrittänyt meidän palvelimet ja nyt sitten nämä Microsoftin palvelimelta tulevat viestit blokkaantuvat meidän palvelimelta.

Tapauksia on tullut vastaan missä Microsoftin sähköpostiohjelmat käyttävät heidän omia välityspalvelimia vaikka itse olisi palvelinasetukset määrittänyt ihan oikein meidän asetusten mukaan. 

 

Tämä voidaan tarkistaa jos voit ottaa muutaman esimerkin ongelmasta ylös, eli osoitteet ja ajankohdat ja kun nämä ovat niin otat yhtettä vaikkapa chatin kautta niin saadaan häiriöilmoitus tutkintaan. 

Häiriöilmoituksella verkonhallinta tarkistaa että mihin viestit jää. 

Kunniamerkki +5

@JuhoOlliLo@  kirjoitti:

Tässä voi olla nyt tilanne se että kun vastaat viesteihin niin viestit kulkevat kuitenkin Microsoftin oman välityspalvelimen kauta vaikka olet palvelinasetuksiksi määrittänyt meidän palvelimet ja nyt sitten nämä Microsoftin palvelimelta tulevat viestit blokkaantuvat meidän palvelimelta.

Tapauksia on tullut vastaan missä Microsoftin sähköpostiohjelmat käyttävät heidän omia välityspalvelimia vaikka itse olisi palvelinasetukset määrittänyt ihan oikein meidän asetusten mukaan. 

 

Tämä voidaan tarkistaa jos voit ottaa muutaman esimerkin ongelmasta ylös, eli osoitteet ja ajankohdat ja kun nämä ovat niin otat yhtettä vaikkapa chatin kautta niin saadaan häiriöilmoitus tutkintaan. 

Häiriöilmoituksella verkonhallinta tarkistaa että mihin viestit jää. 


Eli siis mitä ? Avasin chatin ja siellä olisi pitänyt alkaa kertomaan kaikki alusta kun asiakaspalvelija ei suostunut lukemaan tätä viestiketjua eikä suostunut soittamaan minulle ja lopulta kertoi että vika ei ole Teliassa, no senhän minä jo tiesinkin. Kuinka minä saan yhteyden johonkin verkonhallintaan ?


@Pekka6@  kirjoitti:
Kuinka minä saan yhteyden johonkin verkonhallintaan ?

Tässä tapauksessa paras ratkaisu olisi ottaa yhteyttä Telia Helppiin. He katsovat asetukset kanssasi kuntoon. Heillä on mahdollisuus tulla myös etänä katsomaan asetuksia, mikäli siellä on jotakin mikä tilannetta voisi sotkea. Saat nopeimman avun tätä kautta.

 

Mikäli heidänkään avulla ei saada sähköpostia toimimaan niin voimme tutkia tarkemmin mistä tämä voisi johtua. Tällöin tarvitsemme @JuhoOlliLo pyytämät esimerkit. Pahoittelut aikaisemmasta chatista. Tämän linkin kautta näet kaikki kanavat mitä meihin voi ottaa yhteyttä.

Kunniamerkki +5

@MikaelMu@  kirjoitti:

@Pekka6@  kirjoitti:
Kuinka minä saan yhteyden johonkin verkonhallintaan ?

Tässä tapauksessa paras ratkaisu olisi ottaa yhteyttä Telia Helppiin. He katsovat asetukset kanssasi kuntoon. Heillä on mahdollisuus tulla myös etänä katsomaan asetuksia, mikäli siellä on jotakin mikä tilannetta voisi sotkea. Saat nopeimman avun tätä kautta.

 

Mikäli heidänkään avulla ei saada sähköpostia toimimaan niin voimme tutkia tarkemmin mistä tämä voisi johtua. Tällöin tarvitsemme @JuhoOlliLo pyytämät esimerkit. Pahoittelut aikaisemmasta chatista. Tämän linkin kautta näet kaikki kanavat mitä meihin voi ottaa yhteyttä.


Minä maksan joka kuukausi Telialle ja joka vuosi Microsoftille ihan riittävästi, kyllä yksi sähköposti pitäisi saada toimimaan niillä maksuilla. Eikö sieltä verkonhallinnasta voi joku soittaa minulle ja minä lähetän sähköpostia puhelun aikana, näkeekö sen jotenkin minne ne viestit menevät ?

 


@Pekka6  kirjoitti:.

Minä maksan joka kuukausi Telialle ja joka vuosi Microsoftille ihan riittävästi, kyllä yksi sähköposti pitäisi saada toimimaan niillä maksuilla. Eikö sieltä verkonhallinnasta voi joku soittaa minulle ja minä lähetän sähköpostia puhelun aikana, näkeekö sen jotenkin minne ne viestit menevät ?


Palvelu toimii kuitenkin normaalisti webmailin kautta. Voidaan rajata tämä siihen Officeen. Jokin asetus ilmeisesti sotkee sähköpostia siellä Officen puolella koska et saa tuota asetusta muutettua mail.inet.fi:ksi. Mikäli poistat kyseisen sähköpostin ja asennat sen uudelleen, pitäisi kaiken toimia. Tämä siinä tapauksessa, ettei Microsoftin puolelta jokin tule siihen väliin.

 

Sähköpostin asetukissa tulee olla määritettynä palvelimiksi mail.inet.fi, jotta se toimii. Tarkistin vielä meidän päästä ettei kyseessä ole mitään laajempaa häiriötä.

 

Helpin kautta asetukset voidaan tarkistaa sekä tarvittaessa auttaa sähköpostin asentamisen kanssa. Niin, että kaikki asetukset ovat varmasti kunnossa.

 

 

Kunniamerkki +5


Palvelu toimii kuitenkin normaalisti webmailin kautta. Voidaan rajata tämä siihen Officeen. Jokin asetus ilmeisesti sotkee sähköpostia siellä Officen puolella koska et saa tuota asetusta muutettua mail.inet.fi:ksi. Mikäli poistat kyseisen sähköpostin ja asennat sen uudelleen, pitäisi kaiken toimia. Tämä siinä tapauksessa, ettei Microsoftin puolelta jokin tule siihen väliin.

 

Sähköpostin asetukissa tulee olla määritettynä palvelimiksi mail.inet.fi, jotta se toimii. Tarkistin vielä meidän päästä ettei kyseessä ole mitään laajempaa häiriötä.

 

Helpin kautta asetukset voidaan tarkistaa sekä tarvittaessa auttaa sähköpostin asentamisen kanssa. Niin, että kaikki asetukset ovat varmasti kunnossa.

 

 


Siis kyllä minä saan sinne Officen asetuksiin molemmiksi palvelimiksi mail.inet.fi ja ne siellä ovat nytkin, ainoastaan jos minä "korjaan" asetuksia, niin se muuttuu pop.inet.fi, mutta sen saa toista kautta muutettua takaisin mail.inet.fi: ksi, tämä siis saapuva palvelin, lähtevä on aina mail.inet.fi. 

 

Sähköposti on moneen kertaan poistettu ja asennettu uudestaan, yhteen koneeseen on jo asennettu Windowskin uudestaan, ne eivät auta.

 

Koska tätä kautta en apua saa, enkä Microsoftin tuesta, niin täytyy odotella että joku neropatti Telialla vääntää tuonne Telian sivuille rautalankaohjeet kuinka Telian sähköposti määritetään Outlook 2016 ohjelmaan, siellä on muitakin asetuksia kun palvelimet ja portit. Voisin sieltä sitten verrata omiin asetuksiini, mikä on erilailla. Niin ja tämä kombinaatio on minulla toiminut jo vuosia.


@Pekka6@  kirjoitti:

Siis kyllä minä saan sinne Officen asetuksiin molemmiksi palvelimiksi mail.inet.fi ja ne siellä ovat nytkin, ainoastaan jos minä "korjaan" asetuksia, niin se muuttuu pop.inet.fi, mutta sen saa toista kautta muutettua takaisin mail.inet.fi: ksi, tämä siis saapuva palvelin, lähtevä on aina mail.inet.fi. 



Sellainen tuli vielä mieleen, että oletko ajanut tietoturvaohjelmistoa siinä koneella tässä välissä? Mikäli sitä kautta löytyisi jotakin mikä tätä voisi aiheuttaa.

Kunniamerkki +5

Ei ole vieläkään tullut Telian sivuille rautalankaohjetta kuinka Telian sähköposti määritetään tuohon Office 365 Home ohjelmassa olevaan Outlook sähköpostiin. Apple Mailiin, Windows Mailiin ja Thunderbirdiin siellä on ohjeet.

 

Vaikka olen poistanut koneista koko Office 365 Home ohjelman, sähköpostiprofiilit, vaihtanut sähköpostini IMAP: ksi niin sähköpostivastaukseni eivät mene perille "normaalilla tavalla".

Kunniamerkki +5

Eikö Telialla tiedetä mitkä ovat Telian sähköpostiasetukset tuohon Office 365 Home ohjelmassa olevaan Outlook sähköpostiin ?

Sähköpostiohjelmien ohjeet on tehty 3 yleisimpään maksuttomaan ohjelmaan.

Meidän palvelinasetukset ovat samat riippumatta mikä ohjelma on käytössä.

Ongelmana tässä on nyt että se sinun käyttämä ohjelma vaihtaa niitä palvelinasetuksia itsestään.

Tuota myös kollega testasi Outlookin kanssa mutta ei saanut ongelmaa toistettua.

Onko sinun Office 365 ihan yksityis käyttöön ostettu vai jokin firman tai oppilaitoksen lisenssin alainen?

Kunniamerkki +5

@JuhoOlliLo@  kirjoitti:

Sähköpostiohjelmien ohjeet on tehty 3 yleisimpään maksuttomaan ohjelmaan.

Meidän palvelinasetukset ovat samat riippumatta mikä ohjelma on käytössä.

Ongelmana tässä on nyt että se sinun käyttämä ohjelma vaihtaa niitä palvelinasetuksia itsestään.

Tuota myös kollega testasi Outlookin kanssa mutta ei saanut ongelmaa toistettua.

Onko sinun Office 365 ihan yksityis käyttöön ostettu vai jokin firman tai oppilaitoksen lisenssin alainen?


Kuinka te totesitte että Outlook ohjelma vaihtaa palvelinasetuksia itsestään ?

 

Kyllä ne asetukset minulla ovat aina samat kun niitä jatkuvasti olen käynyt tutkimassa. Jotain outoahan tässä on, vastausviestit käyttävät sellaisia asetuksia jotka eivät toimi ja uudet viestit ja lukukuittaukset sellaisia asetuksia jotka toimivat. Mutta kun tuossa ohjelmassa ei ole kuin nuo yhdet asetukset, mistähän se sitten kaivaa ne toiset asetukset.

 

Kyllä tämä lisenssi on ihan normaali kaupasta ostettu Office 365 Home.

 

Sinunko kanssa minä puhuin hetki sitten puhelimessa ? 

Viittasin tuohon kun kerroit että "korjaat" asetuksia niin palvelin muuttuu pop.inet.fi.

Kyllä, jotakin outoa siinä on jos ohjelma jostakin syystä käyttää muita asetuksia viestiin vastaamisen kanssa kuin sille asetettuja.Se että miksi se näin tekee niin en osaa sanoa koska kyseessä on ohjelman ominaisuus, ei sen meidän sähköpostin.

 

Kuten tuossa aiemmin kollega on kertonut niin laitteiden ja ohjelmien kanssa meillä on tuo Telia Helppi joka pystyy avustamaan.

 

Ei olla me juteltu puhelimessa :smileyhappy:

Kunniamerkki +5

Testasin tuota Windows Mail ohjelmaakin, mutta ei mene siitäkään lähetetty sähköpostivastaus perille.

 

Sitten testasin Mozilla Thunderbird ohjelmaa ja siitä lähetetyt sähköpostivastaukset sen sijaan menevät kyllä perille. Saako kukaan tästä mitään "Ahaa...elämystä" ?

Onko tämä häikkä @Pekka6 vielä päällä?

Vastaa