Sähköpostin aikakatkaisu


  • Savumerkittäjä
  • 3 kommenttia

On aika turhauttavaa, kun sähköpostin webisivu menee heti avattaessa aikakatkaisuun eikä siitä etene vaikka salasanat ja kjt syöttää miten monta kertaa. Vaatii jopa kolmekin selaimen käynnistystä uudelleen ennenkuin postin saa auki. Tämä ei ole normaalia toimintaa, tämä on virhe...


 


 


Edit RaMaria: Muokattu otsikkoa


28 kommenttia

Ohikulkijan kommentti

 

Jollain muullakin joskus on kerrottu esiintyneen tuollaista. Klaanissa ei käsitellä asioita joissa tarvitaan asiakas- tai sopimuskohtaisia tietoja. Niissä käännyttava asiakaspalvelun puoleen - vaikka "Omien sivujen chatilla" ympäri vuorokauden tai toimistoaikaan soittamalla.

 

Kirjaudut varmaan osoitteesta https://webmail.inet.fi . Vaiko "Omien Sivujen" kautta. Onko toiminut äskettäin tai ennen kesäaikaa. Puusta katsoen tulee mieleen, että voisit tarkistaa aluksi, että laitteesi kello on oikein, siis aikavyöhyke, kesäaika ja kellonaika todellisen mukaisia. Eihän väärän aikatiedon pitäisi haitata, mutta paremman puutteessa voisi ajatella sähköposti huonosti laitteen kellonaikaa jossain käyttäen rakennetuksi. Sitten voisit koittaa poistaa selaimestasi kaikki Soneran evästeet, joita on varmaan hirvittävän paljon. Tai kokeilla kirjautumista toisella laitteella. Saattaisi tulla esiin, mihin ongelmasi liittyy. Sellaisille palveluille, joihin tarvitaan kirjautuminen, pitää sallia evästeet selaimessa, ei voi oikein toimia ilman.

 

 

Kunniamerkki +5

Olen samoilla linjoilla. Haiskahtaa aika pahasti selaimen evästeongelmalta. Eli selain ei pidä istuntoa yllä vaan se vanhenee. Joko siksi että seuraava kutsu menee toiselle koneelle kuormantasauksessa. Samoin tuon evästeasteukset olisi hyvä tarkistaa että ne on käytössä, mutta asetus ei ole liian vainoharhainen. Jos ne on kokonaan poistettuna, niin en ihmettele ongelmaa. Myös koneen kellon oikeellisuus kannattaa tarkistaa että se on oikein myös vuosi mukaan lukien. Tämän jälkeen kannattaa tarkistaa että käyttääkö kone proxya eli välityspalvelinta. Jos käyttää, niin mitä. Myös minipalvelinten asetus olisi hyvä tarkistaa verkkoasetuksista. Mahdollisesti virustorjunnan ja tämän mahdollinen sisällön suodatus voi tuoda omia efektejä.

 


En muista, että Sonera olisi selittänyt webbimailiin liittyvää ajanlaskua. Jotenkin näin se saattaisi toimia.


Webbimailin on toimittava myös toiselta puolen maapalloa käytettäessä jolloin on käytettävä laskennassa universaaliaikaa eikä paikallista aikaa. Kun käyttäjä kirjautuu onnistuneesti webbimaillin, hänen koneelleen kirjataan evästeenä tieto istunnon numerosta ja merkintä, että eväste on voimassa tunnin asetushetkestä eteenpäin olevaan aikaan. Jos tämä tulee vaikka vain talvi-kesäajan eroa olevan tunnin oikeaa aikaisemmaksi, niin  istunto vanhenee heti. Selain toteaa omassa koneessa että voimassaolevia evasteitä ei ole webbimailiin lähetettäväksi ja palvelin toteaa istunnon päättyneeksi. Jos webbiselaimen tilapäistiedostoille varattu tila tulee täyteen, evästeiden käyttö voi myös häiriytyä. Kun webbimailia käytetään - luetaan viestejä tms - niin evästeen voimassaoloa pidennetään aina tunnin päähän. Tunti vaikuttaa olevan se aika, jonka jälkeen webbimaili-istunto vanhenee. On tietenkin hyvä että joskus vanhenee eikä toisen avoimen sähköpostin ääreen joskus eksynyt kulkija pääse postia käyttämään miten pitän ajan kuluttua tahansa.


 


Jos asiaansa haluaa selvittää, niin kannattaa kertoa varsinkin se mitä tapahtui. Siis esimerkiksi, heittääkö ulos sähköpostista suoraan kirjautumissalasanan lähettämisestä vai jotain sähköpostissa pyytäessä. Mikä ilmoitus saatiin ruudulle ja mihin webbiosoitteeseen tultiin. Erityisesti ruudulle saatujen ilmoitusten kysyminen hakukoneelta tuottaa usein ratkaisun. Se myös on oleellista millä laitteilla ja millä ohjelmilla ongelma esiintyi. Kun ongelma ei ole yleinen, se varmaan jotenkin liittyy kysyjän käyttöympäristöön.


 


Itselläni kävi vastikään että huomasin selaimeeni tulleen kaikki evästeet sallituiksi vasten tarkoitustani. Laitoin ne takaisin oletuksena kielletyksi enkä heti hoksannut, että se joku oli myös poistanut luettelemani poikkeukset. Sittenpä ei toiminut oikein mikään, joka vaatii kirjautumista. On joitain sivustoja jotka eivät toimi ilman että on sallittu kolmannen osapuolen evästeet. Ne eivät ole minua varten.


 


Soneran sähköpostikin kuuluu siihen kategoriaan, että jos se toimii liian huonosti, sen käytöstä on luovuttava. Jos se toimii hyvin, se puoltaa Soneran asiakkaana pysymistä.


 


Ketjussa Webmailista-on-nyt-ulkona-betaversio Sonera kertoi timeoutongelmaa korjatun kesäkuun lopussa, joskaan ei mihin korjatut ongelmat liittyivät.

Soneran webmail + Firefox 39.0 eli täysin ajantasainen selain ja jatkuvasti "aikakatkaisee" yhteyden!

Kyse ei ole tilanteista, joissa sivusto odottelisi avoimena ja käyttämättömänä,

vaan esim. tänään tilanteita, joissa olen logannut sisään ja aloitan sähköpostin kirjoittamisen,

haen Firefoxin toiselta välilehdeltä nettisivun osoitelinkin ja palatessani Soneran webmail ilmoittaa

"aikakatkaisusta" ja heittää ulos webmailista.

 

Tuossa lienee joku bugi? Aikaa oli kulunut maksimissaankin noin yksi minuutti

kun vaihtaa välilehteä ja kopioi osoiterivin ja palaa sivustolle, joten mitään järkevää syytä "aikakatkaisuun" en keksi.

 

Vai onko tarkoitettu, että yhteys webmailiin katoaa, kun käväisee toisella välilehdellä?!

Ennen noin ei ole ollut ja jos tuo on tarkoituksellinen muutos,

se on loppukäyttäjälle todella hankala.

 

Kiitos jos voitte tutkia ongelmaa!

 

 

 

 

Moi,

 

 

Ei ole tarkoitettu että yhteys katkeaisi jos kurkkaa toiselle välilehdelle. Jossakin on selkeesti vika jota pitäisi tutkia, voisitko mitenmodeemiauki ottaa yhteyttä tukeen ja tehdä vikailmoituksen ns. virallista kautta.

 

@RaMariavoinee opastaa helpoimman tavan tehdä tuo vikari!

 

 

Linux Mint 17.2 + Firefox 39.0. Minulla ei esiinny tuollaista sähköposti-istunnon ennenaikaista vanhenemista nyt useitten minuuttien sisällä sisäänkirjautumisesta. Firefoxin välilehtien filosofiaa en ole oivaltanut, mutta toisessa välilehdessä käynti viestinkirjoituksen aikana ei nyt mitenkään häirinnyt sähköposti-istuntoa. Voisin kyllä uskoa jos samalla tunnuksella oltaisiin kirjautuneena esim. sekä sähköpostiin että "Omille sivuille" ja jälkimmäisestä kirjauduttaisiin ulos niin sillä olisi vaikutusta myös webbimailiin - mistään tällaisesta ei varmaan kuitenkaan varmaan ollut kyse? Minkähänlainen laite ja käyttöjärjestelmä oli ongelmassa kyseessä.

 

Paremman tiedon puuttuesa epäilen oliko kesäaikaan siirrytty siirtämällä laitteen kelloa tunti eteenpäin pitäen aikavyöhykkeenä UHT+2 ilman kesäaikamääritystä. Jos ongelma ilmaantui juuri Firefox-päivityksen myötä, tämäkään ei taida olla todennäköinen aiheuttaja.

 

Yhden keinon sotkea webbimailnsa toiminta kuitenkin totesiin: kirjaudu samalla tunnuksella webbimailiin useammassa Firefoxin välilehdessä. Sekä uusi että vanha vanhenivat. Selvää lie, että huomio antaa aiheen tutkia käyttäytymistä jos jossain vanhassa välilehdessä on oikeasti vanhentunut sähköposti-istunto tms. - evästeethän ilmeisesti ovat välilehdille yhteiset.

Universaaliajan lyhenne onkin UTC ^

 

Mitäs tapahtuu ongelmaan tömääjillä kun poistaa kaikki Soneran evästeet?

 

Firefoxissa Asetukset > Tietosuoja > Firefox säilyttää [valitut historiatiedot] > Sivustot saavat asettaa evästeitä / Historiatiedot [Näytä evästeet]  >   etsi inet.fi ja poista ne kaikki ja etsi sonera ja poista ne kaikki

Tuo aiemmin useammalla käyttäjällä esiintynyt ongelma liittyi tietynlaisiin viesteihin, eli @aina jos sulla ei boksissa ole sellasta "pahaa viestiä" niin et välttämättä saa ongelmaa toistettua vaikka laittaisit kellot Naurusaarten aikaan.

 

Oltiin kyllä vahvasti siinä uskossa että ongelma olisi jo korjaantunut. Tutkiminen on kuitenkin hyvin hankalaa jos ongelmista kärsivät eivät vikailmoituksia tee.

 

En saanut toistettua aikakatkaisun vikatilannetta kahdella Firefoxin tabilla samaan webmail-postilaatikkoon mennen. En poistanut itse postilaatikosta viimeöisen kokeiluni aikana mitään viestejä. Tulin uskoon, että ongelma liittyisi webbimailin selaimelle asettamiin evästeisiin joita omatoimisesti en yritäkään ymmärtää. Mutta varmaan on noin, että Soneran pitäisi päästä tutkimaan ongelmissa olevan käyttäjän postilaatikon tilannetta ongelmia aiheuttavan tilanteen löytämiseksi.

 

Oma kokeiluni meni näin. Olin kirjautuneena klaaniin ja kirjoitin sinne viestiä. Kirjauduin klaaniviestin ollessa kesken saman Firefoxikkunan toisessa välilehdessä webbimailiin ja aloin kirjoittaa samalle ja toiselle sähköpostiosoitteelle yksirivistä kokeiluviestiä. Palasin klaaniin ja kävin muissakin Firefoxin tabeissa. Aikakatkaisua ei webmailviestiin ollut tullut. Lähetin viestin ja sen vastaanottajassa oli kirjoitusvirhe, jonka korjasin poistamalla vastaanottajan ja kirjoittamalla vastaanottajan uudelleen. Lähetin webmailviestin itselleni. Jäin webbimailissa saapuneiden listaukseen. Minulla oli IMAPilla Thunderbird sähköpostiohjelma postilaatikkoon myös auki. Avasin Firefoxiin uuden välilehden, menin sivulle sonera.fi ja siitä kirjauduin webbimaillin valinnalla Kirjaudu Sähköposti. Lähetettyäni käyttäjätunnuksen ja salasanan välilehdellä mentiin webbimailiin jolle heti tuli putkahdusikkuna kertomaan että istuntoni on vanhentunut. Mennessäni aikaisempaan webmailvälilehteen sinnekin oli tullut sama potkahdusikkuna ilman että tein siellä uusia pyyntöjä. Tuntia ei varmaankaan ollut ensimmäisessä ikkunassa tullut täyteen. Myös "Omille Sivuille" ja sieltä ulos olin kokeilun aikana samalla laajakaistasopimuksen tunnuksella kirjautunut.

 

 

Sainpa taas webmailin aikakatkaisutilanteen. Kun näitä tunnuksia on vaikka lampaille syöttää, niin en oikein ole kartalla mitä tapahtui. Kuitenkin olen "Sonera Tunnuksella" kirjautuneena klaaniin. Toisessa Firefoxin (versio 39.0, tällä ketaa käyttöjärjestelmänä Ubuntu 12.04) tabissa kirjauduin webbimailiin laajakaistasopimuksen tunnuksin. Kormannessa valitsin Kirjaudu Omat Sivut. Jouduin suoraan omille sivuille mainoksiin tunnuksia antamatta - en tiedä milla tunnuksella Omilla sivuilla olin mutta ruutu täynnä mainoksia on tavannut olla "Sonera Tunnuksella" kirjautuessa. Kirjauduin sieltä ulos. Seuraus: webbimaili-istunto laajakaistatunnuksella oli vanhentunut. Klaanissa olen edelleen kirjautuneena. 

 

Yritin toistaa ja ei toiminut samoin. Haisee sille, että evästeet eivät pysy hanskassa. Ihme oliskin kun katsoo Someran selaimeen jättämien jätösten määrää.

 

Laajakaistasopimuksen tunnuksella "Omille Sivuille" mennen ei juuri nyt tule mainoksia.

Ja tämmöinen kokeilu

 

Kirjaudun kolmessa Firefoxin välilehdessä osoitteesta https://webmail.inet.fi/ webmailiin, kaksi samalla ja yksi eri tunnuksella. Kirjaudun tosisesta samatunnuksisesta ulos. Vahvistettuani että haluan ulos, saan vielä ilmoituksen että istuntoni on vanhentunut. Myös kahteen muuhun webmail-välilehteen on tullut vanhentumisilmoitus. inet.fi ja webmail.inet.fi evästeitä on selaimessa 23. Poistin ne. Avasin uudelleen kolme webmailvälilehteä. Kymmenen inet.fi ja kymmenen webmail.inet.fi evästettä on jätettynä.

Kirjaudun ulos toisesta välilehdestä joissa olen samalla tunnuksella. Saan ennen osoitteeseen https://webmail.inet.fi/cp/index.jsp siirtymistä aikakatkaisu-ilmoituksen. Myös kahteen muuhun webmail-välilehteen tulee mitään istunnossa tekemättä aikakatkaisuilmoitus mutta niissä ilmoitus jää osottamaan kuittausta. Kuittaamalla tullaan osoitteeseen https://webmail.inet.fi/cp/index.jsp?d=mbox.inet.fi&e=session-expired

 

Kirjaudun kahdella tunnuksella webmailiin eri välilehtiin. Toisesta uloskirjautuminen tapahtuu virheettä, mutta toiselle tulee aikakatkaisu toisen uloskirjautuessa.

 

Tämä saattaa olla eri vika kuin mistä alkuaan puhuttiin. Sukua varmaan kuitenkin.

 

Kerran muuten "Sonera Tunnuksella" "Omille Sivuille" kirjautuessa heitettiin suoraan ulos. Mutta uudella yrityksellä pääsi sisään.

 

Puljailemalla eri välilehdissä  kahta sähköpostiosoitetta (minulla toinen oli laajakaistaliittymän pääosoite ja toinen lisäosoite) webbimaililla ja "Sonera Tunnuksen" "Omia Sivuja" (mennen mainossivulta laajakaistaliittymän tietoihin) aikakatkaisuja sai toistuvasti aikaan. Minuutin viivettä siinä tuntuu esiintyvän. Molemmat webbimailit katkeavat samalla.

Siis suunnilleen niin, että kun kahteen Firefoxin välilehteen avaa webbimailin, samalla tai eri tunnuksella, niin ties mikä puuhastelu (esim viestien katsominen eri kansioista) muttei kaikki webbimailissa aiheuttaa toisessa välilehdessä aikakatkaisun ja kun se on todettu niin myös ensimmäisessä on aikakatkaisu. Noin toimii myöls kun aluksi on siivottu selaimesta kaikki sonera.fi:n ja inet.fi:n evästeet.

 

Tällä kertaa Windows 7 ja Firefox 39.0. Samoin tulee aikakatkaisut Internet explorer 11.0:n välilehdissä kun kahdessa välilehdessä ollaan Soneran webbimailissa erikin tunnuksilla.

 

 

Tarkennuksia omiin ongelmatilanteisiiini:

 

Webmail heittää ulos kun olen kirjoittamassa sähköpostia. Eli loggaa sisään ongelmitta, mutta hups.. ja aikakatkaisusta ilmoittava laatikko lämähtää avoimena alla näkyvän kirjoitustilan päälle! Eli todella ikävä tilanne!

 

Olen joutunut kuvaamaan kameralla kirjoittamani, sillä vaikka tallennus on minuutin välein, 10 sormella tekstiä tulee 59 sekuntissa jo paljon. Harmittaa kun hyvä sanamuoto yleensä löytyy kun saa kirjoitettua nopeasti, mutta se katoaa mielestä yhtä nopeasti eikä tallennus ole tallentanut kuin puolet viestistä ja pihalla ollaan.

 

Systeemi ei siis heitä "seuraavalle" sivulle, vaan näen kirjoittamani "aikakatkaisulaatikon" takaa (en tietenkään sitä osaa joka jää laatikon alle suoraan..)

 

Yritän jossain vaiheessa saada kuvan tuosta. Laatikko kestää ruudulla tovin, ja sitten sulkee näkymän webmailiin ja palaa muistaakseni kirjautumissivulle takaisin.

 

Ongelma ilmenee aina kesken meilin kirjoittamisen, ei sisään logatessa heti.

 

Jossain keskustelussa oli maininta, että webmail olisi auki useammalla välilehdellä ja oletan että osa(!) kohtaamistani aikakatkaisuista on liittynyt tuollaiseen tilanteenseen. Mutta monesti vain yksi osoite ja välilehti on auki ja aikakatkaisu on silti iskenyt.

 

Käytösssäni on viisi Soneran osoitetta ja joudun välillä siirtämään aineistoa meilistä toiseenkin,  jolloin olisi tarve pitää kaksi eri osoitetta auki yhtä aikaa.

 

Tuollaisessa tilanteessa olisi hyvä jos voisi käyttää toista selainta, mutta ainakaan aiemmin esim. Chrome ja Opera eivät ole Soneran webmailin kanssa toimineet: IE taas raskaana on käytössä vain viimeisen pakon edessä. ;)

 

Toivon että lisätiedoissa olisi jotain tiedon hippusia ongelman ratkaisua kohti! :)

Käyttöjärjestelmäni on siis Win 7, se jäi valitettavasti aiemmin kertomatta!

 

 

Hyviä täsmennyksiä edellä aikakatkaisutilanteesta. Selaimena varmaan Firefox. Virheilmoituksen tekeminenkin varmaan paikallaan, kun taitaa olla niin, että sen perusteellaa Soneralla on tieto ja lupa mennä tutkimaan postilaatikon tilannetta. Selaimesi tilannetta Sonera ei pysty näkemään ja se kai tässä on yksi vaikeus selvitettäessä.

 

Tämän ketjun viestissäni 21-07-2015 03:26 selostin evästeiden valikoidun poiston Firefoxissa. Siitä kannattaa aloittaa, ellet jo kokeillut. Seuraavaksi kokeilisin, onko havaittavissa, että aikakatkaisu tapahtuu aina esim. minuutin kuluttua webbimailin avaamisesta tai viestin kirjoittamisen alkamisesta vai vain webbimailin käytöstä toisessa välilehdessä. Luetaanko postilaatikkoa samanaikaisesti myös matkapuhelimella tai oikealla sähköpostiohjelmalla. Joku toistuva säännönmukaisuus olisi hyvä löytää syyllisen paljastamiseksi. Minulla on kokeiluissa ollut tilanteita, että aikakatkaisulaatikko jää näytölle ainakin kymmenniksi minuuteiksi eikä sulje webbimailia. PrintScreen-näppäimellä saa muuten Windowsissa ongelmatilanteen ruudunkuvan leikepöydälle, josta sen voi liittää (esim. Ctrl+V) vaikkapa webbipostiviestiin jos webbimailin saa toimimaan. Tai johonkin muuhun ohjelmaan, josta voi tallettaa sen sitten tiedostoksi omaan koneeseensa.

 

Edellä selostin seikkaperäisesti, että webmail näkyy  rakennetun olettaen, ettei webbimailia avata selaimen kahteen välilehteen. Jos avataan, niin webmail ei kykene pitämään niitä erillään ja se ilmenee asiattomana aikakatkaisuna. Arvaan, että välilehdet kirjoittavat samoihin evästeisiin ja sotkevat niin toisensa. Joku muukin ongelma tilanne sinun ympäristössäsi kertomasi mukaan on ja sitä koitamme keksiä.

 

-----

Sain muuten ilmoituksen, että

mitenmodeemiauki , JussiSaar ja 1 muu henkilö vastasi aiheeseen Sähköpostin aikakatkaisu eilen
En kyllä näe eiliselle kuin mitenmodeemiauki-tunnuksen viestin tässä linkitetyssä ketjussa.

 

Hei,

 

Olen alkup. ketjun käynnistäjä. Nyt on tosiaan tullut aika paljon vastauksia ja kiitän kaikkia vastanneita näin kollektiivisesti. Tällä hetkellä ongelma näyttää poistuneen, alla asiasta tarkemmin.

 

Tarkennan vielä lähtökohtia: minulla Firefox 39 ja win 8. Yhteys kannettavasta nettiin dna-mokkulan (4G) kautta. Mokkulan toimintaa olen varmistellut nyt lisäantennilla, jolla signaalivoimakkuus nousi pari pykälää (oli aikaisemmin vain 1 pykälä). Aikaisemmin on siis voinut olla, että yhteys mokkulasta tukiasemaan on myös katkeillut.

 

Virhe (ja siis ilmoitusikkuna) tuli välittömästi webmail-sivun avauksen yhteydessä (siis ennen kj ja salasanasyöttöä). Jos tähän yritti syöttää ko. tiedot, sivu palasi takaisin virheilmoitukseen. Tästä ei päässyt eteenpäin (tein useita (3...5 kpl)) uudelleenyrityksiä. Kun suljin sivun ja avasin uudelleen, pääsin avaamaan postini tyypillisesti n. 3. sivunavauksen jälkeen.

 

Tarkastelin ohjeen mukaan evästeiden asetukset ja välityspalvelinasetukset. Evästeet olivat ok (ts. kuten ohjeissa oli ehdotettu, pääasetus, että kaikki sallittu, mutta  käytössä estolista), pelailin eri välityspalveluvalinnoilla enkä ikävä kyllä enää osaa varmuudella sanoa mikä alussa siinä oli. Nyt asetus on "järjestelmän välityspalvelin". Muistaakseni myös "ei välityspalvelinta"-asetuksella homma toimi virheettä.

 

T: MaraS

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@aina kirjoitti:

 


Sain muuten ilmoituksen, että




@mitenmodeemiauki , @JussiSaar ja 1 muu henkilö vastasi aiheeseen Sähköpostin aikakatkaisu eilen

En kyllä näe eiliselle kuin mitenmodeemiauki-tunnuksen viestin tässä linkitetyssä ketjussa.





 


Johtuupi siitä että he olivat vastanneet tähän ketjuun ja siitä oli mennyt sinulle ilmoitukset. Ja Klaanialusta sitten lopulta yhdistää samaan aiheeseen tulleet useat ilmoitukset yhdeksi niin se voi näyttää äkkiseltään siltä että ne kaikki vastaukset olisivat samalle päivälle.


 


--


 


Hienoa MaraS että probleema on ratkennut 🙂 Merkkaahan tästä ketjusta ratkaisuksi se viesti tai ne viestit joissa oli sinulle ratkaisu, näin joku toinen löytää helposti itselleen avun vastaavassa tilanteessa :)

 

Lisätään nyt kuitenkin, että tässä kahdesta ketjusta yhdistetyssä ketjussa esiintuotu vika on edelleen, että kirjautumalla selaimen kahdessa välilehdessä webmailiin vaikkapa kahdella eri omalla tunnuksellaan johtaa vääriin aikakstkaisuihin.

 

 

 

Vaihteeksi uusia kokemuksia aikakatkaisuvirheestä.

 

Win 7, Firefox. Vain yksi välilehti, jossa yhteys Soneraan (paljon muita välilehtiä).

 

Kirjoitin webbimailissa pitkään viestiä (ainakin puoli tuntia, tuskin tuntia). Upotin siihen liitä-toiminnolla kolme kuvaa. Ennen kuin olin lähettänyt sain putkahdusilmoituksen aikakatkaisusta: "Aikakatkaisu Yhteys katkennut". Sen sulkeminen jättää viestin ruudulle (josta sen voi kopioida), kuittaus OK:lla antaa toisen ilmoituksen "Aikakatkaisu Istuntosi on vanhentunut. Kirjaudu uudelleen sisään, jotta voit jatkaa."

Samoin kansion valinta viestin jäätyä ruudulle antoi tuon monisanaisemman aikakatkaisuilmoituksen, jonka kuittaus heittää ulos webbimailista. Uusi kirjautuminen samalla tunnuksella. Luonnoksista löytyi versio, josta puuttui viimeisimmät kirjoittamiset. Valitsin luonnoksen muokkauksen ja kirjoiin viestin parissa minuutissa valmiiksi. Lähettäesssä samat aikakatkaisuilmoitukset vaikka ei ollut montaakaan minuutta kulunut. Sain viestin sisällön kopioitua leikepöydälle. Kirjauduin ulos, poistin inet.fi:n evästeet, ja uudelleen sisään. Evästeiden poisto aiheutti että niitä seuraavalla kirjautumisella ei päässyt vaan vaati toisenkin kirjautumiskerran. Liitin viestin sisällön leikepöydältä. Lähettäessä entiset sävelet: aikakatkaisu vaikka vain muutama minuutti kulunut. Kokeilin vielä eri tunnuksella, ei apua. Kokeilin viestin lyhentämistä poistaen osan sekä eri vastaanottajaa, ei apua. Toisen palveluntarjoajan webbimailiin leikepöydältä liittäen ei ollut mitään ongelmaa lähettää viesti inet-postilaatikkoon.

Nyt minulla on inet-postilaatiksossa viesti vastaanotettuna. Sen jatkolähetyksessä upotetut kuvat menivät liitetiedostoiksi ja viestiin jäi paikalle tyhjä tila. Luonnoksissa oli se ensimmäinen melkein valmis teksti jonka sellaisenaan (pieni kolmas kuva puuttui) lähetys onnistui ja neljä kappaletta tyhjiä luonnoksia (ei vastaanottajia, aihetta eikä viestin sisältöä).

 

 

Vikailmoitus näistä ongelmista tosiaan kannattaa tehdä, kuten @JussiSaar tuossa aikaisemmin vinkkasi.


 


Helpoiten se käy Omien Sivujen kautta palvelupyynnöllä. :)

Tein palvelupyynnön että Sonera lukisi tätä ketjua. Ja kerroin ketjun myös Soneran sättijälle.

 

Tämänaamuisessa ei tullut esiin selvää tapaa toistaen aiheuttaa vikatilanne. Pikemmin vaikutelma oli että tultuaan päälle vikatilanne pysyi vaikka evästeet poistettiin - ehkä ongelma on webbimailin käsityksessä palvelimella istunnon tilasta. Kun väärä aikakatkaisuilmoitus samapohjaista viestiä lähetettäessä oli tullut kymmenkunta kertaa kahdella eri tunnuksella, sen jälkeen kun sama viesti oli vastaanotettu muualta lähetettynä sen lähettäminen luonnoksista onnistui myös. Jos webmailistunnoksi nimitämme kirjautumisesta alkavaa ja uloskirjautumiseen tai -heittämiseen jatkuvaa jaksoa, tässä siis

- ei ollut useita selaimen välilehtiä webmailiin eikä edes muualle Soneralle (kuten tänne klaaniin)

- muita minun yhteyksiäni sähköpostilaatikoihin ei ollut päällä muista laitteista

- ensimmäinen istunnon aikakatkaisu tuli viestin kirjoittamisen aikana mutta sen jälkeen toistuvasti aina koitettaessa lähettää viestiä, ei vielä viestin muokaamisen aikana joka ensimäisellä toistoyrityksellä oli useita minuutteja

- vaikka arvelen että alkuperäisen viestin kirjoitus ei ollut kestänyt tuntia ensimmäiseen "Yhteys on katkaisu" ilmoitukseen, sekään ei ole mahdotonta

- vika ilmaantui minulle tänään ennen kello kuutta aamulla

 

 

Täällä vian esilläpito saattaa auttaa toisia hoksaamaan mihin liittyy. Ja ainakin kertoo käyttäjille ettei väärästä aikaktkaisusta vika ole heissä.

 

Sonera soitti ja kertoi, että webbimailissa tarkoitus nykyisellään on että viimeisimmästä näppäimenpainalluksesta aikakatkaisuun on tunti. Lupasivat tehdä virheilmoituksen ja tutkia asiaa.

 

Hihasta ravistettu arvaus tämänaamuiseen aikakatkaisuvikaan:

Viestiin oli copy/pastella upotettu kolme kuvaa, joitten yhteiskoko on 1,5 MB. Webbimailin asetuksissani on asetettuna varmuuskopion talletus viiden minuutin välein. Ensimmäisenä arvaan, että noin kello 5:50 tänä aamuna lakkasivat suurikokoiselle viestilleni varmistuskopiot toimimasta ja tämä ilmeni (väärin ilmoitettuna) aikakatkaisuilmoituksena. Tätä perustelen, sillä että uusintayrityksistä syntyi luonnoskansioon lukuisia tyhjiä luonnoksia.

 

 

Minulla on klaanissa asetettuna osallistumieni ketjujen tilaus ja tilattujen ketjujen päivittäiset ilmoitukset. Että kyllä sekin vika on että saan ilmoituksia joissa on enemmän uusia viestejä kerrottuna kuin vuorokaudelta löytyy. Ei fataalia, Sonera-laatua vain.

 

Soittanut soneralainen antoi ymmärtää, että webbimailin virheellinen toiminta useampaa välilehteä käytettäessä on "ominaisuus", jota tuskin korjataan. Ammattilaisena nimitän sellaisia suunnitteluvirheiksi, Soneran tapauksessa suunnittelu varmaan on jätetty alkuaankin tekemättä ja rakennetaan "katsotaan mitä syntyy" asenteella enemmän määrää kuin laatua.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
Ei vuorokaudelta, vaan siltä ajalta kun olet lukenut viimeisimmän viestin ja minkä verran siinä välissä on tullut viestejä ennen seuraavaa vierailuasi. Jos meillä jossain on vikaa niin tämä ei ainakaan liity meihin vaan tämän alustan ominaisuuksiin.

Ei sotketa aikakatkaisu-ketjua tällä asialla, jos haluat keskustella Klaanin lähettämistä ilmoituksista niin sitä voidaan tarvittaessa jatkaa vaikka tuolla kehityskohteet-ketjussa.

Siinä se vaikuttaa vaihtelevan 1-2 MB:n välillä webbimailiin kirjoituksessa olevan viestin koko, joka aiheuttaa aikakatkaisuilmeoituksen ja viestin kirjoituksen epäonnistumisen.

 

Mitähän nykyään muuten on inet-postilaatikkoon vastaanotettavan viestin maksimikoko, pienempi se on kuin muilla operaattoreilla? Jossain muistaaksi oli sanottuna että 100 MB, mutta ei pidä paikkaansa. Inetiin lähettäjä saa tiedon liian suuren viestin epäonnistumisesta, mutta ei kerrota hänellekään miten suuria saa Soneran postiin lähettää.

Vastaa