Uutinen

Selvitämme vielä sähköpostipalvelun tulevaisuutta


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10307 kommenttia

Muokkaus 7.12.2022

inet.fi -sähköpostipalvelun ylläpito siirtyy Fjordmail Technologies AS:lle. Lisätiedot artikkelistamme:

 

Tämä ketju on nyt lukittu ja jatketaan keskusteluita yo. artikkelin kommenteissa.

 

 

 

 

Muokkaus ja lisäys 8.6.2022:

 

Olemme aiemmin kertoneet lopettavamme pp.inet.fi-sähköpostipalvelun vuoden 2023 loppuun mennessä. Sähköpostin ominaisuudet eivät enää vastaa tämän päivän tarpeita ja se on ollut vähäisessä käytössä. Telia on muutosmatkalla ja luovumme vanhoista palveluista rakentaaksemme uutta.

 

Asiakkaiden rakkaus sähköpostipalveluamme kohtaan on kuitenkin käynyt selväksi lopetusuutisen jälkeen. Selvästi ihan perussähköpostipalvelulle on tilausta, vaikkei se kaikkia nykyaikaisia ominaisuuksia sisälläkään.

 

Selvitämme vielä sähköpostin jatkoa ja tiedotamme asian etenemisestä täällä Yhteisössä ja telia.fi-sivustolla sekä asiakaskohtaisesti.

 

---------

 

Inet.fi-sähköpostipalvelumme on tulossa tiensä päähän. Palvelun ominaisuudet eivät enää vastaa tämän päivän tarpeita. Toisaalta se on ollut myös vähäisessä käytössä. Näistä syistä johtuen olemme tehneet päätöksen, että emme kehitä sähköpostipalvelua enää ja se tulee poistumaan valikoimastamme 2023 loppuun mennessä. Palvelun poistuminen, sekä asiakkaiden tiedottaminen muutoksesta tapahtuu porrastetusti.

 

Ensimmäisessä vaiheessa sähköpostipalvelu poistuu uusmyynnistä, eli jatkossa emme tarjoa sähköpostipalvelua uusien kiinteiden laajakaistaliittymien yhteydessä. Seuraavassa vaiheessa sähköpostipalvelu poistuu myös nykyasiakkailta ja tämä toinen vaihe tapahtuu siis vuoden 2023 loppuun mennessä.

 

Tiedämme, että sähköpostiosoitteen muuttaminen on iso työ. Uuden sähköpostin rekisteröiminen on sinänsä helppoa, mutta asiaan liittyy paljon muutakin. Periaatteessa sinulla ei ole kiire, sinulla on melkein 2 vuotta aikaa tehdä tarvittavat muutokset. Toisaalta aika kuluu nopeasti ja koska muutokseen liittyy paljon erilaisia toimenpiteitä niin suosittelemme, että aloitat toimenpiteet jo nyt.

 

Olemme luoneet sinulle muistilistan helpottamaan urakkaa
 

  • Ota uusi sähköpostipalvelu käyttöön hyvissä ajoin
  • Siirrä tärkeät viestit uuteen sähköpostiisi
  • Jos sinulla on verkkopalvelujen tai sovellusten tilien käyttäjätunnuksena Telian sähköpostiosoite, vaihda tiliesi käyttäjätunnukseksi uusi sähköpostiosoitteesi
  • Tuo kontaktiesi yhteystiedot uuteen sähköpostiisi
  • Kun uusi osoite on toiminnassa, laita vanhaan sähköpostiin automaattinen vastaus päälle, joka ilmoittaa lähettäjälle uuden sähköpostiosoitteesi
  • Ilmoita kontakteille uusi sähköpostiosoitteesi
  • Muistathan päivittää uuden sähköpostiosoitteesi myös Telialle, jotta saat tietoa palveluistasi ja rahanarvoiset asiakasedut sähköpostiisi jatkossakin – voit päivittää tietosi helposti kirjautumalla osoitteessa telia.fi/paivitatietosi

 

Muutamia esimerkkejä siitä missä kaikkialla sähköposti on nykyään käytössä

 

Alla oleva lista ei ole täydellinen mutta voit miettiä tämän kautta, että minne kaikkialle sinun pitää uusi sähköpostiosoite käydä muuttamassa, tai minne se pitää muistaa ilmoittaa.

 

  • Yritykset ja muut laskuttajat kuten esimerkiksi sähkö-, vesi- ja vakuutusyhtiöt, puhelin- ja nettiliittymät, pankit yms.
  • Yritykset, joissa olet kanta-asiakkaana kuten esimerkiksi ruoka- ja vaatekaupat yms.
  • Harrastukset ja harrastussivustot
  • Facebook ja muut sosiaalisen median palvelut sekä keskustelufoorumit
  • Sovelluksien käyttäjätunnukset

 

Haluamme auttaa sinua tässä muutoksessa muutenkin

 

Löydät ohjeita muun muassa uuden sähköpostin käyttöönottoon sivuiltamme. Jos huomaat, että kaipaat jotain erityistä ohjetta tai neuvoa niin kysy lisää tämän ketjun kommenteissa.

 

Tässä keskustelussa voit kysyä muutoinkin apua ja neuvoja aina kun haluat. Toiset käyttäjät sekä me telialaiset autamme sinua yleisellä tasolla ja yleisiä neuvoja jakaen. 

 

Ota siis tämä keskustelu itsellesi talteen.

 

Aloitimme hiljattain myös keskustelun, josta löydät vinkkejä siihen mikä sähköpostipalvelu kannattaa ottaa käyttöön ja miksi. Siellä voit kysyä vaikka suosituksia uudesta sähköpostista.

 

Halutessasi sinulla on käytössäsi myös henkilökohtaista apua, etänä tai kotonasi

 

Muistathan, että jos et halua tehdä asioita itse tai tarvitset apua niin sinulla on mahdollisuus hyödyntää myös maksullista Telia Helppi -palvelua. Saat halutessasi apua etäyhteyden avulla tai voit tilata asiantuntijan kotiisi tekemään uuden sähköpostin käyttöönoton ja siihen liittyvät toimenpiteet puolestasi. Telia Helpin asiantuntijat tavoitat numerosta 0600 10 100 (2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm), arkisin klo 8–20 ja lauantaisin 9–16.30.

 

 

----

 

Tässä ketjussa kysyttyjä kysymyksiä ja niiden vastauksia

 

K: Rikkooko Telia tässä lakia? Direktiivissä sanotaan, että liittymään pitää sisältyä sähköposti

V: Ko. direktiivi tarkoittaa, että sähköpostipalvelu ja sen käyttö tulee olla tuettuna. Se ei velvoita tarjoamaan sähköpostipalvelua. Lue tarkemmin --> linkki

 

K: Milloin infoatte asiakkaita?

V: Tiedotamme asiakkaita muutoksesta porrastetusti, emme tiedota siis kaikkia asiakkaita samaan aikaan. Olemme tiedottaneet asiakkaita sähköpostitse ja tiedottaminen jatkuu vielä tästä eteenkinpäin

 

K: Mitä tapahtuu lähtevän ja saapuvan postin palvelimille (mail.inet.fi)?

V: Saapuvan postin palvelin tulee sulkeutumaan mutta lähtevän postin palvelimen osalta on mahdollista, että se toimii myös tulevaisuudessa. Tiedotamme tästä tarkemmin myöhemmin


Aihe on suljettu kommenteilta.

144 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@jessenic  kirjoitti:

@Mikam73x  kirjoitti:

Kyseinen sähköposti on ollut päivittäisessä käytössä -90 luvulta lähtien ja sillä on jatkuvaa tarvetta. 
 
Se mitä sinä pidät ’järkevänä’ ei voisi vähempää kiinnostaa. 


Ollaanpas sitä kohteliaita. 😁>

Mutta viimeisen 15 vuoden aikana sähköpostimaailmassa on tapahtunut niin paljon kehitystä, ettei ole mitään järkeä tuhlata resursseja miljoonien eri sähköpostipalveluiden ylläpitämiseen. Kaksi isointa, Outlook ja Gmail, ovat ilmaisia ja toiminnaltaan valovuosia edellä 99% muusta tarjonnasta.

 

Pohjimmainen ongelmahan tässä on roskaposti. Roskapostittajat kehittyy koko ajan, samalla kehittyy suodatus ja vain isot pärjäävät tässä roskapostin suodatuksessa. Tästä sitten aiheutuu sellainen ongelma, että pienempien sähköpostitarjoajien täytyy käyttää todella paljon resursseja pysyäkseen kehityksessä mukana, jos haluavat a) että käyttäjät löytää oikeat viestit roskapostin seasta ja b) että heidän käyttäjien lähettämät sähköpostit eivät mene suoraan roskapostiin isommilla toimijoilla.

 

Täyttä roskaa. Eiköhän juuri näihin yleisimpiin Gmailiin ja Outlookiin tehdä eniten kohdistettuja hyökkäyksiä. Suurimmat massat, suurimmat hyödyt.

 

"Gmailin suojaukset kiertävä huijaus yllätti viran­omaisen – kaksi outoa piirrettä" https://www.is.fi/digitoday/art-2000008914724.html

 

Löytyy näitä ilmaisia sähköpostiosoitteita, mutta Telian on se "virallinen". Kun en käytä webmailia, niin sähköpostitilit toimivat täysin identtisesti (minkään olematta "valovuosia edellä") tietokoneella Office Outlookissa ja puhelimessa on mm. Gmail, Outlook ja Bluemail -sovellukset. Ja tuo jälkimmäisin on paras. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Yaria  kirjoitti:

@jessenic  kirjoitti:

@Mikam73x  kirjoitti:

Kyseinen sähköposti on ollut päivittäisessä käytössä -90 luvulta lähtien ja sillä on jatkuvaa tarvetta. 
 
Se mitä sinä pidät ’järkevänä’ ei voisi vähempää kiinnostaa. 


Ollaanpas sitä kohteliaita. 😁>

Mutta viimeisen 15 vuoden aikana sähköpostimaailmassa on tapahtunut niin paljon kehitystä, ettei ole mitään järkeä tuhlata resursseja miljoonien eri sähköpostipalveluiden ylläpitämiseen. Kaksi isointa, Outlook ja Gmail, ovat ilmaisia ja toiminnaltaan valovuosia edellä 99% muusta tarjonnasta.

 

Pohjimmainen ongelmahan tässä on roskaposti. Roskapostittajat kehittyy koko ajan, samalla kehittyy suodatus ja vain isot pärjäävät tässä roskapostin suodatuksessa. Tästä sitten aiheutuu sellainen ongelma, että pienempien sähköpostitarjoajien täytyy käyttää todella paljon resursseja pysyäkseen kehityksessä mukana, jos haluavat a) että käyttäjät löytää oikeat viestit roskapostin seasta ja b) että heidän käyttäjien lähettämät sähköpostit eivät mene suoraan roskapostiin isommilla toimijoilla.

 

Täyttä roskaa. Eiköhän juuri näihin yleisimpiin Gmailiin ja Outlookiin tehdä eniten kohdistettuja hyökkäyksiä. Suurimmat massat, suurimmat hyödyt.

 

"Gmailin suojaukset kiertävä huijaus yllätti viran­omaisen – kaksi outoa piirrettä" https://www.is.fi/digitoday/art-2000008914724.html

 

Löytyy näitä ilmaisia sähköpostiosoitteita, mutta Telian on se "virallinen". Kun en käytä webmailia, niin sähköpostitilit toimivat täysin identtisesti (minkään olematta "valovuosia edellä") tietokoneella Office Outlookissa ja puhelimessa on mm. Gmail, Outlook ja Bluemail -sovellukset. Ja tuo jälkimmäisin on paras. 


Tuo huijaus ei johda mihinkään, jos et anna pankkitietojasi tuonne. Telian sähköpostissa oli ainakin jokunen vuosi sitten ongelmana roskapostitulva, johon saattoi vaikuttaa sitä vähentäväksi esim. ohjaamalla sähköpostit edelleen Gmailin, Outlookiin jne. joissa oli tehokkaampi suodatus roskaposteihin.

Mutta kuten tuolla laittamassasi linkissä kerrotaan, niin roskapostittajat ovat kehittyneet taitavammaksi niiden suhteen.

Itsekin jouduin tekemään muutamat uudet suodattimet, jotta tuo "roskapostipommitus" loppui 🙃>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@kiisseli67  kirjoitti:

@Yaria  kirjoitti:

@jessenic  kirjoitti:

@Mikam73x  kirjoitti:

Kyseinen sähköposti on ollut päivittäisessä käytössä -90 luvulta lähtien ja sillä on jatkuvaa tarvetta. 
 
Se mitä sinä pidät ’järkevänä’ ei voisi vähempää kiinnostaa. 


Ollaanpas sitä kohteliaita. 😁>

Mutta viimeisen 15 vuoden aikana sähköpostimaailmassa on tapahtunut niin paljon kehitystä, ettei ole mitään järkeä tuhlata resursseja miljoonien eri sähköpostipalveluiden ylläpitämiseen. Kaksi isointa, Outlook ja Gmail, ovat ilmaisia ja toiminnaltaan valovuosia edellä 99% muusta tarjonnasta.

 

Pohjimmainen ongelmahan tässä on roskaposti. Roskapostittajat kehittyy koko ajan, samalla kehittyy suodatus ja vain isot pärjäävät tässä roskapostin suodatuksessa. Tästä sitten aiheutuu sellainen ongelma, että pienempien sähköpostitarjoajien täytyy käyttää todella paljon resursseja pysyäkseen kehityksessä mukana, jos haluavat a) että käyttäjät löytää oikeat viestit roskapostin seasta ja b) että heidän käyttäjien lähettämät sähköpostit eivät mene suoraan roskapostiin isommilla toimijoilla.

 

Täyttä roskaa. Eiköhän juuri näihin yleisimpiin Gmailiin ja Outlookiin tehdä eniten kohdistettuja hyökkäyksiä. Suurimmat massat, suurimmat hyödyt.

 

"Gmailin suojaukset kiertävä huijaus yllätti viran­omaisen – kaksi outoa piirrettä" https://www.is.fi/digitoday/art-2000008914724.html

 

Löytyy näitä ilmaisia sähköpostiosoitteita, mutta Telian on se "virallinen". Kun en käytä webmailia, niin sähköpostitilit toimivat täysin identtisesti (minkään olematta "valovuosia edellä") tietokoneella Office Outlookissa ja puhelimessa on mm. Gmail, Outlook ja Bluemail -sovellukset. Ja tuo jälkimmäisin on paras. 


Tuo huijaus ei johda mihinkään, jos et anna pankkitietojasi tuonne. Telian sähköpostissa oli ainakin jokunen vuosi sitten ongelmana roskapostitulva, johon saattoi vaikuttaa sitä vähentäväksi esim. ohjaamalla sähköpostit edelleen Gmailin, Outlookiin jne. joissa oli tehokkaampi suodatus roskaposteihin.

Mutta kuten tuolla laittamassasi linkissä kerrotaan, niin roskapostittajat ovat kehittyneet taitavammaksi niiden suhteen.

Itsekin jouduin tekemään muutamat uudet suodattimet, jotta tuo "roskapostipommitus" loppui 🙃>


Tuo oli nyt tuorein uutinen ja pointti olikin, että roskapostia Gmailiinkin tulee ja yleensä niitä vakavampia huijausyrityksiä.

 

Minulla ei ole koskaan ollut Telialla roskapostitulvaa ja jos on muutama epätoivottu mainos välillä päässyt läpi, niin en ikinä purkkavirityksenä ohjaisi niitä mihinkään toiseen osoitteeseen, kun voin sähköpostisovelluksesta merkitä lähettäjän tai vaikka koko domainin spämmiksi, jolloin sieltä tulevat viestit menevät suoraan roskapostikansioon.

 

P.S. Minulla kyllä Gmailissa menee vähän liian paljon haluttujakin meilejä roskapostikansioon. 

Kunniamerkki +1

Mulla on Elisalta tv-paketti ja laskutuksessa näkyy pp.inet.fi s-posti ja myös mun käyttäjätunnuksessa eli ovat kuulleet, että Telia "harkitsee" lopettavansa s-postin, niin Elisalta voi ottaa ken (tuskin kukaan siihen lähtee) haluaa maksullisen s-postin 6 ekaa kuukautta 1e ja sen jälkeen 2,90e

 

Telia on aiemmin kertonut harkitsevansa jatkaako se sähköpostipalveluansa ja huomasimme, että sinulla on asiakastiedoissamme Telian sähköpostiosoite*.

*Telian sähköpostiosoitteesi on asiakastiedoissamme yhteysosoitteenasi, laskutusosoitteenasi tai palvelusi käyttäjätunnuksena (Elisa Tunnus, elisaviihde.fi, Elisa Kirja, Pilvilinna).

Tilaa Elisa Sähköpostipalvelu

 


Palvelun hinta nyt

1,00
€/kk2,90 €/kk
6 kk ajan, jonka jälkeen 2,90 €/kk
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Miksi sitten ette vaan vaihda toiseen suomalaiseen sähköpostiin, kuten Elisaan? En usko että Telia pitää omaa sähköpostiaan vaan sen takia koska teidän kaltaiset mielensäpahoittajat haluaisi niin.

 

Mielestäni tommoset itkupotkuraivarit on kyllä turhia on päätetty että lopetetaan niin silloin se loppuu. Mikään ei ole ikuista ja joissain asioissa aika ajaa asian ohi kuten näissä operaattoreiden omassa sähköpostipalvelussa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Kun DNA aikanaan ilmoitti luopuvansa Googlen Wmail-palvelusta (ja teki sen niin harhaanjohtavasti että näytti kuin DNA:lla ei enää olisi sähköpostipalvelua, vaikka sellainen jäi käyttöön), niin silloin kysyin Elisalta, voinko saada sähköpostin, vaikka minulla ei sillä hetkellä ollut yhtään Elisan liittymää (silloin Elisa ei vielä mainostanut, että myy palvelua muillekin kuin liittymäasiakkaille). Sainkin takaisin juuri sen sähköpostilaatikon, joka oli ollut minulla aikaisemmin käytössä. Olin tyhjentänyt sieltä postin, sinne jäi vain yksi testiviesti, josta näin, että sama laatikko se on. Sen jälkeen olen ihan tyytyväisenä maksanut siitä palvelusta, vaikka hinta hieman nousikin.

Miksi emme vaihda?

 

Oletko lukenut lainkaan tänne kirjoitettuja viestejä? Kun sama sähköpostiosoite on ollut 30 vuotta, se sähköpostiosoite on merkitty niin moneen viralliseen ja vähemmän viralliseen paikkaan, että ongelmia tulee taatusti.

 

Olen hieman hämilläni että osa täällä ei edelleenkään tajua jutun pointtia.

 

Kokonaan toinen asia ovat lähettävät palvelimet, jotka esim. Telia on vuosikymmeniä suorastaan vaatinut olevan heidän omiaan. Mitäs jatkossa käy esimerkiksi yrityssivustoille, joiden lähettäviksi palvelimiksi, Telian toiveiden mukaisesti, on merkitty Telian lähettävät palvelimet?

 

Tästä tulee seuraamaan järkyttävä kaaos.

 

Ja Googlen sähköpostiratkaisu ei ole tähän vastaus.

Rehellisyyden nimissä en ole näillä palveluhinnoilla valmis maksamaan penniäkään lisää sähköpostipalvelusta, joka on aikaisemmin kuulunut palveluun.

 

Mikäli sähköpostipalvelu päättyy siirrän kaikki mahdolliset palvelut pois telialta. Mitään syytä niitä pitää kun ei enää ole. Olen kohtuullisen järkyttynyt, miten huonosti pitkäaikaisimpia asiakassuhteita on firmassa hoidettu.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@Bobton  kirjoitti:

Miksi emme vaihda?

 

Oletko lukenut lainkaan tänne kirjoitettuja viestejä? Kun sama sähköpostiosoite on ollut 30 vuotta, se sähköpostiosoite on merkitty niin moneen viralliseen ja vähemmän viralliseen paikkaan, että ongelmia tulee taatusti.

 

Olen hieman hämilläni että osa täällä ei edelleenkään tajua jutun pointtia.

 

Kokonaan toinen asia ovat lähettävät palvelimet, jotka esim. Telia on vuosikymmeniä suorastaan vaatinut olevan heidän omiaan. Mitäs jatkossa käy esimerkiksi yrityssivustoille, joiden lähettäviksi palvelimiksi, Telian toiveiden mukaisesti, on merkitty Telian lähettävät palvelimet?

 

Tästä tulee seuraamaan järkyttävä kaaos.

 

Ja Googlen sähköpostiratkaisu ei ole tähän vastaus.


En usko, että lähettävä SMTP-palvelin on katoamassa mihinkään. Mutta aina pitäisi käyttää sähköpostipalveluntarjoajan salattua lähettävää palvelinta, muuten lähetetty viesti menee suurella todennäköisyydellä roskapostiin. Viimeinen vaihtoehto on operaattorin tarjoama salaamaton lähettävä palvelin, joka on tarkoitettu vain sellaisiin tapauksiin, joissa ei salattua yhteyttä oman tarjoajan palvelimeen voi käyttää. Operaattorit on Traficomin määräyksellä estäneet kuluttajaliittymistä SMTP-portin 25 käytön roskapostituksen takia ja tätä ei tulisikaan koskaan käyttää, vaan aina salattua porttia 465 tai 578. Yritykset käyttää nykyään paljon esim. SendGridiä tai muuta vastaavaa välityspalvelua viestien lähettämiseen.

 

Jos käyttää operaattorin lähtevää sähköpostipalvelinta, niin periaatteessa kuka vaan voi lähettää sinun nimissä sähköpostia, eikä se eroa vastaanottajalle mitenkään aidosti sinun lähettämästä viestistä. Sähköpostin vastaanottaja tarkistaa, että sähköposti on tullut nimenomaan lähettäjän sähköpostipalveluntarjoajan palvelimelta. Jos ei ole, kuten operaattorin lähetyspalvelinta käytettäessä, se siirretään roskapostiin kunnes vastaanottaja sallii lähettäjän. Ja sallinnan jälkeen kuka vaan voi lähettää sallitun henkilön nimissä vastaanottajalle viestejä.

Mikään mitä kerrot ei ole uutta tietoa.

 

Operaattoreiden lähettävää sähköpostipalvelinta käytetään todella monissa paikoissa siksi, että operaattori itse ovat ohjanneet käyttämään operaattoreiden lähettäviä palvelimia vuosikymmenien ajan. Ja "omien palvelinten" salatut portit 465 ja 578 menevät aivan samalla tavalla roskapostisuodattimiin nykyään, eli salaamattomien palvelinten ongelma on nykyisin myös salatuissa.

 

Koko roskapostisuodatus on osoittautunut kontrolloimattomaksi kaaokseksi, josta parhaita esimerkkejä ovat yritysten käyttämät, parhaimmillaan yksittäisten henkilöiden tekemät, "roskapostisuotimet", kuten surullisenkuuluisa suomispam, joka yhden tai kahden virheellisen ilmoituksen perusteella blokkaa kokonaisia IP-osoitteita, eikä mahdollista osoitteiden poistamista listalta. Koska "ei kiinnosta". 

 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

@Bobton  kirjoitti:

Miksi emme vaihda?

 

Oletko lukenut lainkaan tänne kirjoitettuja viestejä? Kun sama sähköpostiosoite on ollut 30 vuotta, se sähköpostiosoite on merkitty niin moneen viralliseen ja vähemmän viralliseen paikkaan, että ongelmia tulee taatusti.

 

Olen hieman hämilläni että osa täällä ei edelleenkään tajua jutun pointtia.

 

Kokonaan toinen asia ovat lähettävät palvelimet, jotka esim. Telia on vuosikymmeniä suorastaan vaatinut olevan heidän omiaan. Mitäs jatkossa käy esimerkiksi yrityssivustoille, joiden lähettäviksi palvelimiksi, Telian toiveiden mukaisesti, on merkitty Telian lähettävät palvelimet?

 

Tästä tulee seuraamaan järkyttävä kaaos.

 

Ja Googlen sähköpostiratkaisu ei ole tähän vastaus.


Aika monessa palvelussa pystyy vaihtamaan sen käytössä olevan sähköpostiosoitteen toiseen joten taidat nyt itse tehdä asiasta vaikean. No mun silmin tää näyttää että pointtina on vain pahoittaa mieli ja uhriutua koska pitkään käytössä oleva sähköposti on päätetty lopettaa. Mutta kuten tos aikaisemmin sanoin, mikään ei ole ikuista.

Kirjoitustyylistäsi päättelen sinun olevan kohtuullisen nuori.

 

Sitten kun sinulla on sähköpostiosoite käytössä parhaimmillaan sadoissa tahoissa, mm. kirjautumistunnuksena, ymmärrät miksi tämä temppu on törkeä, varsinkin vuoden varoajalla. Mutta toki, Telian työntekijöille tämä on yks hailee.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@Bobton  kirjoitti:

Mikään mitä kerrot ei ole uutta tietoa.

 

Operaattoreiden lähettävää sähköpostipalvelinta käytetään todella monissa paikoissa siksi, että operaattori itse ovat ohjanneet käyttämään operaattoreiden lähettäviä palvelimia vuosikymmenien ajan. Ja "omien palvelinten" salatut portit 465 ja 578 menevät aivan samalla tavalla roskapostisuodattimiin nykyään, eli salaamattomien palvelinten ongelma on nykyisin myös salatuissa.

 

Koko roskapostisuodatus on osoittautunut kontrolloimattomaksi kaaokseksi, josta parhaita esimerkkejä ovat yritysten käyttämät, parhaimmillaan yksittäisten henkilöiden tekemät, "roskapostisuotimet", kuten surullisenkuuluisa suomispam, joka yhden tai kahden virheellisen ilmoituksen perusteella blokkaa kokonaisia IP-osoitteita, eikä mahdollista osoitteiden poistamista listalta. Koska "ei kiinnosta". 

 

 


Operaattorit varmasti ohjaa tuohon, koska se palvelin on heidän hallinnassaan ja pystyvät siihen tarjoamaan asiakaspalvelua. Kaikki muuhan on sitten käyttäjän ja kolmansien palveluntarjoajien välillä.

 

Ja omilla palvelimilla tarkoitan nimenomaan sähköpostipalvelutarjoajan omia palvelimia, jotka tunnistaa lähettäjän salasanalla. Tuo on ainoa tapa lähettää sähköpostia muualta kuin webmailista ilman, että se menisi vastaanottajalla roskapostiin. (Toki voi SPF/DKIM -säännöt voi olla löysempiä, mutta tämä on oletus tänä päivänä)

 

Kun SPF ja DKIM -säännöt on oikein, vastaanottava palvelin tarkistaa lähetetyn viestin alkuperän ja aitouden eikä se silloin mene kovin herkästi roskapostiin - toki juuri tuollainen IP-osoitteiden musta lista voi tämän tehdä. Mutta tästä syystä kannattaa käyttää vaikka Outlook.comia eikä näitä pienen operaattorin laatikoita. Voi luottaa siihen, että suuren toimijan intresseissä on tarjota toimivaa palvelua ja pysyä poissa mustilta IP-listoilta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@Antsa92  kirjoitti:

Miksi sitten ette vaan vaihda toiseen suomalaiseen sähköpostiin, kuten Elisaan? En usko että Telia pitää omaa sähköpostiaan vaan sen takia koska teidän kaltaiset mielensäpahoittajat haluaisi niin.

 

Mielestäni tommoset itkupotkuraivarit on kyllä turhia on päätetty että lopetetaan niin silloin se loppuu. Mikään ei ole ikuista ja joissain asioissa aika ajaa asian ohi kuten näissä operaattoreiden omassa sähköpostipalvelussa.


No niin... Tässä ketjussa keskustellaan nyt siitä, kuinka monelle operaattorin oma sähköposti on tärkeä. Sitä palvelua siis käytetään tarpeeseen. 

Siksi homma on onneksi Telialla uudelleen harkinnassa, kuten ketjun aloituksesta jo selviää. 

 

Kyllä järkevästi johdetut yritykset kuuntelevat asiakkaidensa tarpeita. Niitä tässä nyt tuodaan esiin.

Eikö tämä ketju ole sitä varten? 

 

Kun tässä siis keskustellaan jonkin palvelun mahdollisesta lakkauttamisesta (jota et ehkä itse käytä) ja sen tuomista haasteista, niin tuollainen muiden mielensäpahoittajiksi ja valittajiksi haukkuminen, sekä alentavaan tyyliin itkupotkuraivareista puhuminen ei ole rakentavaa vaan täysin tarpeetonta, eikä kuulu minusta tänne Yhteisöön lainkaan. 

 

Se on vain sinun oma mielipiteesi, että aika olisi jotenkin ajanut operaattoreiden sähköpostipalveluiden ohi ja kaikki pitäisi ilmeisesti keskittää muutamalle mammuttimaiselle jenkkifirmalle. Tai maksaa erikseen ko. palvelusta toiselle suomalaiselle operaattorille. 

Nyt on ihan pakko sanoa, että firma joka käyttää outlookia omana sähköpostinaan, ei taatusti saa minusta asiakasta. 

Huhhuh.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Jos sinä et jotain tarvitse, niin se ei tarkoita etteivätkö muut sitä tarvitsisi. Laskusi tuskin tulee pienenemään yhtään vaikka palveluita huononnetaan lopettamalla sähköposti. 
Mikä pointti sinulla on etteivät muut saisi tarvitsemaansa palvelua? 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@Bobton  kirjoitti:

Nyt on ihan pakko sanoa, että firma joka käyttää outlookia omana sähköpostinaan, ei taatusti saa minusta asiakasta. 

Huhhuh.


En kyllä ole puhunut firmoista mitään? Vaan sähköpostin lähettämisestä yleisesti ja kuluttajien sähköpostipalveluista. Joka tapauksessa firmoille on tarjolla Microsoft 365 -pakettiinkin sisältyvä Exchange Online, mitä voin lämpimästi suositella. Voi tilata vaikkapa Telialta: https://www.telia.fi/yrityksille/tuotteet/viestinta/office365

Tuo sisältää Outlook-sähköpostilaatikon omalla domainilla ja on käytössä todella suurella osalla suomalaisistakin yrityksistä. Ja parasta tuossa on juurikin se helppous, että Microsoft hoitaa kaikki nuo roskapostijutut. Lähetetyt viestit menee asiakkaille perille ja tuleva spämmi jää suodattimen haaviin.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

@Bobton  kirjoitti:

Kirjoitustyylistäsi päättelen sinun olevan kohtuullisen nuori.

 

Sitten kun sinulla on sähköpostiosoite käytössä parhaimmillaan sadoissa tahoissa, mm. kirjautumistunnuksena, ymmärrät miksi tämä temppu on törkeä, varsinkin vuoden varoajalla. Mutta toki, Telian työntekijöille tämä on yks hailee.


Oon 30 v niin onhan se aika nuori. Ala-asteella käytin koulun sähköpostia joka oli .edu päätteinen, sen jälkeen tein Hotmailin ja Gmail joita käytän monessa palvelussa palvelussa kirjautumiseen niin ei oo ongelmia noiden kans ollu. Olen erittäin tyytäväinen näihin suuriin palveluihin kun ne hoitaa hommansa tosi hyvin roskapostin suhteen ja kehittää tuota palvelua tosi hyvin.


Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

@Yaria  kirjoitti:

@Antsa92  kirjoitti:

Miksi sitten ette vaan vaihda toiseen suomalaiseen sähköpostiin, kuten Elisaan? En usko että Telia pitää omaa sähköpostiaan vaan sen takia koska teidän kaltaiset mielensäpahoittajat haluaisi niin.

 

Mielestäni tommoset itkupotkuraivarit on kyllä turhia on päätetty että lopetetaan niin silloin se loppuu. Mikään ei ole ikuista ja joissain asioissa aika ajaa asian ohi kuten näissä operaattoreiden omassa sähköpostipalvelussa.


No niin... Tässä ketjussa keskustellaan nyt siitä, kuinka monelle operaattorin oma sähköposti on tärkeä. Sitä palvelua siis käytetään tarpeeseen. 

Siksi homma on onneksi Telialla uudelleen harkinnassa, kuten ketjun aloituksesta jo selviää. 

 

Kyllä järkevästi johdetut yritykset kuuntelevat asiakkaidensa tarpeita. Niitä tässä nyt tuodaan esiin.

Eikö tämä ketju ole sitä varten? 

 

Kun tässä siis keskustellaan jonkin palvelun mahdollisesta lakkauttamisesta (jota et ehkä itse käytä) ja sen tuomista haasteista, niin tuollainen muiden mielensäpahoittajiksi ja valittajiksi haukkuminen, sekä alentavaan tyyliin itkupotkuraivareista puhuminen ei ole rakentavaa vaan täysin tarpeetonta, eikä kuulu minusta tänne Yhteisöön lainkaan. 

 

Se on vain sinun oma mielipiteesi, että aika olisi jotenkin ajanut operaattoreiden sähköpostipalveluiden ohi ja kaikki pitäisi ilmeisesti keskittää muutamalle mammuttimaiselle jenkkifirmalle. Tai maksaa erikseen ko. palvelusta toiselle suomalaiselle operaattorille. 


Niin, oon käyttäny Hotmailia ja Gmailia tosi pitkään ja ollut tosi tyytyväinen siihen. Vaikka oon -90 luvulla syntynyt jolloin oli viel puhelinmodeemit ja sen kanssa sai sähköpostiosoitteen niin myöhemmin kun internet ja laajakaistat alkoi yleistymään kotitalouksissa niin silloin myös aloitti Gmail ja Hotmail palvelut jolloin käyttäjät siirtyi käyttämään sitä koska se on ilmainen ja tarjosi asioita mitä ei operaattoreiden sähköpostissa ollut. Se on vaan karu fakta että kun suurinosa ihmisistä siirtyi käyttämään näitä jenkkifirmojen tarjoamaa sähköpostipalvelua niin operaattorin sähköposteja jäi käyttämään vähemmistö. Ootte pieni mutta erittäin äänekäs vähemmistö.

Kunniamerkki +1

Itse aikoinaan valitsin Telian edeltäjän ADSL netin 90-luvulla ja sen kyljesä tuli pp.inet.fi s-posti. Fiksuna miehenä olisi silloin pitänyt valita Gmail. Ai niin ei sitä silloin ollutkaan niin kuin ei montaa muutakaan tarjoajaa. Onneksi tässä yhteisössä on joku, joka tajuaa mitä lopetus tarkoittaa juuri niissä paikoissa missä on käyttäjätunnuksena pp.inet.fi sähköposti. Itselläni on 2kpl:tta G-mailia ja yksi firman s-posti eli itse sähköposti ei ole ongelma vaan jatkossa kirjautuminen muiden tahojen sivuille käyttäen Telian s-postia ja varsinkin jos satut unohtamaan salasanan, niin aika vaikeaa sitä on paluttaa jos ei ole tajunnut vaihtaa käyttäjätunnusta vaikka G-mailiin.

Lopetushan oli jo näkyvillä silloin, kun Telia halusi päästä eroon s-postilla lähetetyistä laskuista.

Nyt on hyvä mahdollisuus päästä eroon myös Telian luurinmetsästys s-posteista, jos s-posti loppuu, niin tuskin ilmoitan uutta meiliäni Telialle.

Näköjään näistäkin keskusteluista tulee meili pp.inet.fi loppuiseen s-postiini

Joskus sitä vaan ihmettelee, että mistä palvelusta oikein maksaa, kun kaikki pikkuhiljaa loppuu. 200M valokuidusta 49,90e, kun muilla maksaa 1000M 39,90, niin luulisi silläkin jo ylläpitävän jotain. No kohta kaikille varmaan tyrkytetään 5G hintaan 29,90kk, kun lopettavat 4G tai sen hinta nousee samaan kuin 5G:n

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@MasaNa  kirjoitti:

 

Lopetushan oli jo näkyvillä silloin, kun Telia halusi päästä eroon s-postilla lähetetyistä laskuista.

Nyt on hyvä mahdollisuus päästä eroon myös Telian luurinmetsästys s-posteista, jos s-posti loppuu, niin tuskin ilmoitan uutta meiliäni Telialle.

Näköjään näistäkin keskusteluista tulee meili pp.inet.fi loppuiseen s-postiini

Joskus sitä vaan ihmettelee, että mistä palvelusta oikein maksaa, kun kaikki pikkuhiljaa loppuu. 200M valokuidusta 49,90e, kun muilla maksaa 1000M 39,90, niin luulisi silläkin jo ylläpitävän jotain. No kohta kaikille varmaan tyrkytetään 5G hintaan 29,90kk, kun lopettavat 4G tai sen hinta nousee samaan kuin 5G:n


Juuri näin. Tällä hetkellä operaattoreilla on täysi 5G kiima päällä, ja kai niillä menee kaikki rahat siihen, kovassa kilpailussa. Muut palvelut sitten lopetetaan. 

 

Itse siirsin vähän aikaa sitten myös puhelinliittymän DNA:lta Telialle.

 

Ensimmäinen syy oli se, että määräaikainen sopimus loppui ja Telialla sattui juuri silloin olemaan keskittäjäetuna laajakaista puoleen hintaan. Siitä tuli 5€ säästöä + Mobiilivarmenne ei ole maksullinen, kuten DNA:lla on 1,99€/kk.

 

Toinen syy oli se, kun DNA:lta tarjosivat jatkoa, niin myyjä suorastaan naureskeli kun puhelimeni 36kk osamaksu päättyy syksyllä, että eihän tämä puhelin enää voi kelvollinen olla, vaan osta nyt 5G puhelin! Miksi ihmeessä, jos 4G puhelimeni toimii täysin moitteettomasti, akku on loistavassa kunnossa (AccuBattery testisovelluksena), ja vielä on tulleet säännöllisesti Android-tietoturvapäivityksetkin! En vastannut enää, kun yritti soitella perään...

 

Nyt näyttäisi saavan Elisalta puhelinliittymän Huoleton 200M 19,99€/kk + 50€ lahjakortti. Menettäisin ainoastaan keskittäjäedun. 

Myöskin Elisan ja DNA:n turvapaketeissa on salasanojenhallintaohjelma, mitä Telia ei tarjoa ollenkaan. Elisa Identiteettisuoja, DNA Digiturva ovat käytännössä siis F-Secure Total.

Telia ei sitä Id Protectionia tarjoa, eli siinäkin ko. palvelu huonompi. 

 

Olen tässä jo ehtinyt paljonkin miettiä vaihtoehtoista virallista sähköpostia... 

- Gmail se ei missään nimessä ole, vaan se on käytössä erinäisiin ostoksiin, ja siihen massiiviseen mainostulvaan mitä sen takia kaikki eri kaupalliset toimijat pommittavat kymmeniä päivässä.

Enkä todellakaan anna virastojen virallisia meilejä Googlen skannattavaksi.

- Outlook-tili on Lumian jäljiltä jäänyt melkein käyttämättä. Lähinnä Microsoft Insider Program käytössä. Puhelin sovellus tuntuu vähän "kököltä". 

- Protonmail on harkittavissa, kunhan huolehtii siitä, ettei unohda salasanaa, tai on avausavain tallessa. Salattuja, eli kryptattuja meilejä ei saa muuten koskaan itsekään auki. Ilmainen versio 150 meiliä/pv riittäisi siitä. Vaatii kikkailua IMAPin kanssa ja POP3 tukea ei ole. 

 

Kyllä se on erittäin todennäköistä, että Telia tämän sähköpostipalvelun lopettaa, niin ei tänne jää minulta kuin taloyhtiönetti, johon en voi vaikuttaa. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Kaikkia ei voi miellyyttää, se on vaan karu fakta. Ja sekin on karu fakta että kun Gmail ja Hotmail aloitti niin suurinosa siirtyi niitä käyttämään kun se on ilmainen ja helppo käyttää. Operaattoreiden sähköpostia käyttää vain pieni määrä ihmisiä niin ei se oo enää kannattavaa ylläpitää koko palvelua.

Googlen sähköpostissa ne viestit on kyllä tosi hyvin salattuja että tuskin niitä skannataan, toi on pelkkä oma harhaluulo mikä ei pidä paikkaansa. Ne käyttää S/MIME tai TLS salaus jolloin kolmannet osapuolet ei pysty lukee viestejä. 

 

Onhan toi Proton tosi hyvä kaikille foliohattu päässä oleville kun se on eurooppalainen, käyttää päästä päähän salausta ja palvelimet on Sveitsissä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@Antsa92  kirjoitti:

 

Googlen sähköpostissa ne viestit on kyllä tosi hyvin salattuja että tuskin niitä skannataan, toi on pelkkä oma harhaluulo mikä ei pidä paikkaansa. Ne käyttää S/MIME tai TLS salaus jolloin kolmannet osapuolet ei pysty lukee viestejä. 

 

Kyse ei ole ollut kolmansista osapuolista vaan Googlen omasta viestien skannauksesta.

Ns. "ilmaisia lounaita" ei ole olemassakaan. Gmailin ilmaisuuden maksat yksityisyydelläsi. 

 

Jos et ole koskaan kuullut asiasta, niin suosittelen ottamaan selvää ennen kommentointia.

Ei ole foliohattuilua vaan ihan yleistä tietoa, jonka Google myös itse myöntää. 

 

"Google pitää edelleen kiinni siitä, ettei sen automatisoima sähköpostien skannaus riko käyttäjien yksityisyyttä. Google käyttää skannauksen tuloksia kohdentamaan mainontaa." 

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000001830244.html

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Mistäs sinä tiedät moniko Telian sähköpostia oikein käyttää? 

Ellet sitten ole kyseisessä firmassa töissä.. 

 

Kaltaisiasi trolleja on nähty aikanaan jo boxeissa. Olen pahoillani. Ei toimi. 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Niin oot näitä et ne jotka ei oo sun kans samaa mieltä on automaattisesti trolleja. 🤣> Ei se silleen mene. Mähän selitin jo tos aikaisemmin että siitä on joskus ollu ihan tietokonelehdissä juttu että kun laajakaista yleistyi niin silloin Gmail ja Hotmail aloitti. Se teki sen, että suurinosa käyttäjistä siirtyi sinne kun se on ilmainen ja löytyy ominaisuuksia jotka joita ei operaattoreiden sähköpostipalvelust ei löydy. Moni taisi pääasiassa juosta ilmaisuuden perässä.