Uutinen

Selvitämme vielä sähköpostipalvelun tulevaisuutta


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10324 kommenttia

Muokkaus 7.12.2022

inet.fi -sähköpostipalvelun ylläpito siirtyy Fjordmail Technologies AS:lle. Lisätiedot artikkelistamme:

 

Tämä ketju on nyt lukittu ja jatketaan keskusteluita yo. artikkelin kommenteissa.

 

 

 

 

Muokkaus ja lisäys 8.6.2022:

 

Olemme aiemmin kertoneet lopettavamme pp.inet.fi-sähköpostipalvelun vuoden 2023 loppuun mennessä. Sähköpostin ominaisuudet eivät enää vastaa tämän päivän tarpeita ja se on ollut vähäisessä käytössä. Telia on muutosmatkalla ja luovumme vanhoista palveluista rakentaaksemme uutta.

 

Asiakkaiden rakkaus sähköpostipalveluamme kohtaan on kuitenkin käynyt selväksi lopetusuutisen jälkeen. Selvästi ihan perussähköpostipalvelulle on tilausta, vaikkei se kaikkia nykyaikaisia ominaisuuksia sisälläkään.

 

Selvitämme vielä sähköpostin jatkoa ja tiedotamme asian etenemisestä täällä Yhteisössä ja telia.fi-sivustolla sekä asiakaskohtaisesti.

 

---------

 

Inet.fi-sähköpostipalvelumme on tulossa tiensä päähän. Palvelun ominaisuudet eivät enää vastaa tämän päivän tarpeita. Toisaalta se on ollut myös vähäisessä käytössä. Näistä syistä johtuen olemme tehneet päätöksen, että emme kehitä sähköpostipalvelua enää ja se tulee poistumaan valikoimastamme 2023 loppuun mennessä. Palvelun poistuminen, sekä asiakkaiden tiedottaminen muutoksesta tapahtuu porrastetusti.

 

Ensimmäisessä vaiheessa sähköpostipalvelu poistuu uusmyynnistä, eli jatkossa emme tarjoa sähköpostipalvelua uusien kiinteiden laajakaistaliittymien yhteydessä. Seuraavassa vaiheessa sähköpostipalvelu poistuu myös nykyasiakkailta ja tämä toinen vaihe tapahtuu siis vuoden 2023 loppuun mennessä.

 

Tiedämme, että sähköpostiosoitteen muuttaminen on iso työ. Uuden sähköpostin rekisteröiminen on sinänsä helppoa, mutta asiaan liittyy paljon muutakin. Periaatteessa sinulla ei ole kiire, sinulla on melkein 2 vuotta aikaa tehdä tarvittavat muutokset. Toisaalta aika kuluu nopeasti ja koska muutokseen liittyy paljon erilaisia toimenpiteitä niin suosittelemme, että aloitat toimenpiteet jo nyt.

 

Olemme luoneet sinulle muistilistan helpottamaan urakkaa
 

  • Ota uusi sähköpostipalvelu käyttöön hyvissä ajoin
  • Siirrä tärkeät viestit uuteen sähköpostiisi
  • Jos sinulla on verkkopalvelujen tai sovellusten tilien käyttäjätunnuksena Telian sähköpostiosoite, vaihda tiliesi käyttäjätunnukseksi uusi sähköpostiosoitteesi
  • Tuo kontaktiesi yhteystiedot uuteen sähköpostiisi
  • Kun uusi osoite on toiminnassa, laita vanhaan sähköpostiin automaattinen vastaus päälle, joka ilmoittaa lähettäjälle uuden sähköpostiosoitteesi
  • Ilmoita kontakteille uusi sähköpostiosoitteesi
  • Muistathan päivittää uuden sähköpostiosoitteesi myös Telialle, jotta saat tietoa palveluistasi ja rahanarvoiset asiakasedut sähköpostiisi jatkossakin – voit päivittää tietosi helposti kirjautumalla osoitteessa telia.fi/paivitatietosi

 

Muutamia esimerkkejä siitä missä kaikkialla sähköposti on nykyään käytössä

 

Alla oleva lista ei ole täydellinen mutta voit miettiä tämän kautta, että minne kaikkialle sinun pitää uusi sähköpostiosoite käydä muuttamassa, tai minne se pitää muistaa ilmoittaa.

 

  • Yritykset ja muut laskuttajat kuten esimerkiksi sähkö-, vesi- ja vakuutusyhtiöt, puhelin- ja nettiliittymät, pankit yms.
  • Yritykset, joissa olet kanta-asiakkaana kuten esimerkiksi ruoka- ja vaatekaupat yms.
  • Harrastukset ja harrastussivustot
  • Facebook ja muut sosiaalisen median palvelut sekä keskustelufoorumit
  • Sovelluksien käyttäjätunnukset

 

Haluamme auttaa sinua tässä muutoksessa muutenkin

 

Löydät ohjeita muun muassa uuden sähköpostin käyttöönottoon sivuiltamme. Jos huomaat, että kaipaat jotain erityistä ohjetta tai neuvoa niin kysy lisää tämän ketjun kommenteissa.

 

Tässä keskustelussa voit kysyä muutoinkin apua ja neuvoja aina kun haluat. Toiset käyttäjät sekä me telialaiset autamme sinua yleisellä tasolla ja yleisiä neuvoja jakaen. 

 

Ota siis tämä keskustelu itsellesi talteen.

 

Aloitimme hiljattain myös keskustelun, josta löydät vinkkejä siihen mikä sähköpostipalvelu kannattaa ottaa käyttöön ja miksi. Siellä voit kysyä vaikka suosituksia uudesta sähköpostista.

 

Halutessasi sinulla on käytössäsi myös henkilökohtaista apua, etänä tai kotonasi

 

Muistathan, että jos et halua tehdä asioita itse tai tarvitset apua niin sinulla on mahdollisuus hyödyntää myös maksullista Telia Helppi -palvelua. Saat halutessasi apua etäyhteyden avulla tai voit tilata asiantuntijan kotiisi tekemään uuden sähköpostin käyttöönoton ja siihen liittyvät toimenpiteet puolestasi. Telia Helpin asiantuntijat tavoitat numerosta 0600 10 100 (2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm), arkisin klo 8–20 ja lauantaisin 9–16.30.

 

 

----

 

Tässä ketjussa kysyttyjä kysymyksiä ja niiden vastauksia

 

K: Rikkooko Telia tässä lakia? Direktiivissä sanotaan, että liittymään pitää sisältyä sähköposti

V: Ko. direktiivi tarkoittaa, että sähköpostipalvelu ja sen käyttö tulee olla tuettuna. Se ei velvoita tarjoamaan sähköpostipalvelua. Lue tarkemmin --> linkki

 

K: Milloin infoatte asiakkaita?

V: Tiedotamme asiakkaita muutoksesta porrastetusti, emme tiedota siis kaikkia asiakkaita samaan aikaan. Olemme tiedottaneet asiakkaita sähköpostitse ja tiedottaminen jatkuu vielä tästä eteenkinpäin

 

K: Mitä tapahtuu lähtevän ja saapuvan postin palvelimille (mail.inet.fi)?

V: Saapuvan postin palvelin tulee sulkeutumaan mutta lähtevän postin palvelimen osalta on mahdollista, että se toimii myös tulevaisuudessa. Tiedotamme tästä tarkemmin myöhemmin


Aihe on suljettu kommenteilta.

144 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

En usko että monikaan on varsinaisesti siirtynyt kokonaan näiden asiakkaaksi. Hotmail ja Gmail on lähinnä hankittu operaattorin sähköpostin rinnalle ja sinne on ohjattu vähemmän tärkeitä asioita. Virallinen posti on edelleen operaattorin sähköpostissa, jossa itselläkin on käytössä useampi postilaatikko. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@Mikam73x  kirjoitti:

En usko että monikaan on varsinaisesti siirtynyt kokonaan näiden asiakkaaksi. Hotmail ja Gmail on lähinnä hankittu operaattorin sähköpostin rinnalle ja sinne on ohjattu vähemmän tärkeitä asioita. Virallinen posti on edelleen operaattorin sähköpostissa, jossa itselläkin on käytössä useampi postilaatikko. 


Se on todennäköisesti useilla juuri näin. Ainakin itse hankin myös Gmail-osoitteen, mutta toisisijaiseksi osoitteeksi mihin tulee kaikki mainosposti, jota en halua pääasialliseen operaattorin meiliin.

Itse asiassa vuosien aikana sieltä on eri tarkoituksiin tullut otettua todella useita postilaatikoita (ehkä kymmeniä, joista suurimmman osan käytön sittemmin lopettanut), mutta tuon meilien skannaamisen takia ei yhtäkään viralliseen käyttöön.

 

Nykyisin löytyy kyllä vastaavaan käyttöön paljon väliaikaisten/kertakäyttösähköpostien tarjoajia, joissa postilaatikko katoaa esim. 10 minuutin kuluessa. Voi hoitaa vaikka kirjautumisen johonkin (väliaikaiseen)palveluun tms., mutta sen jälkeen se katoaa bittiavaruuteen. 

 

Vähän lisää Gmailista, kun jotkut tietämättömät lähtevät tuolle foliohattu trollauslinjalle. Ei löydy perusteluita omalle mielipiteelleen, kuin muiden haukkuminen.

Tuollainen kuuluu minusta sinne iltapäivälehtien kommenttipalstoille tai someen, ei oikein tänne Yhteisöön. Käytöstapoja, kiitos, vaikka olisikin eri mieltä! 😉>

 

"How private is your Gmail, and should you switch?
You might be surprised how much Google’s email service – and others – know about you."

"Most people are aware of the cookies that track them across the web, and the privacy-invading practices of Google search, but did you know Google’s email service, Gmail, collects large amounts of data too?"

"Gmail becomes a window into your entire online life because of how wide and deep their surveillance architecture goes.
Practically everything you do online will feed back to Google."

"Any mainstream, consumer-level account is only free in that you don’t pay it with money, but with data."

https://www.theguardian.com/technology/2021/may/09/how-private-is-your-gmail-and-should-you-switch

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@Antsa92  kirjoitti:

kun laajakaista yleistyi niin silloin Gmail ja Hotmail aloitti. Se teki sen, että suurinosa käyttäjistä siirtyi sinne kun se on ilmainen ja löytyy ominaisuuksia jotka joita ei operaattoreiden sähköpostipalvelust ei löydy. Moni taisi pääasiassa juosta ilmaisuuden perässä.


Jos käyttää esim. tietokoneella email-clientia, oli se sitten Microsoft Office Outlook, Windows Mail, Thunderbird, Mailbird tai ihan mikä tahansa, niin miten se käyttökokemus muuttuu? Kyllä ne sähköpostisovelluksen toiminnot ovat samanlaisia, oli se postilaatikko ihan mistä tahansa.

 

Tämäkin on tuotu tässä keskustelussa jo aikaisemmin esille. Jotkut eivät käytä selaimessa webmailia lainkaan.

 

Operaattorin sähköposti on myös "ilmainen", kun se kuuluu nettiyhteyspakettiin. Ei se laajakaistan hinta tule laskemaan, vaikka sähköpostipalvelu lakkautetaan. Saat vain samalla hinnalla vähemmän. 

Käyttäjätaso 7

@Yaria  kirjoitti:
Operaattorin sähköposti on myös "ilmainen", kun se kuuluu nettiyhteyspakettiin. Ei se laajakaistan hinta tule laskemaan, vaikka sähköpostipalvelu lakkautetaan. Saat vain samalla hinnalla vähemmän.

Se , että operaattorin posti on ilmainen , lienee utopiaa. Kyllä ne kulut palveluista aina veloitetaan muodossa tai toisessa.

 

No niin tai näin , niin itse käytän operaattorin postia ( tosin en Telian ) pääsääntöisesti siksi , että tiedän missä palvelimet ovat ja maksan siitä mieluumin kuin annan ilmaispalvelun kerätä tietojani ja myydä niitä ties kelle.

 

Kyllä minulla Gmailkin on , mutta vain "hömppäviesteille".

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Niin, toi skannausjuttu tehtiin vain siksi, että ne tarkistaa sillä ettei viesti ole roskapostia. Eikös se ole käyttäjien suojelemista roskapostilta?

 

Gmaililla ja Hotmailissa on ominaisuus mitä ei löydy: Molemmissa on integroitu chat sekä videopuhelut että voi pitää kokouksia.

 

Operaattoreiden sähköposti ei ole kuulunut pitkään aikaan nettiliittymään, nykyään se on oma palvelu jossa on kuukausimaksu kuten Elisalla on. Tietysti ne jotka otti nettiliittymän silloin kun sähköposti kuului siihen niin ne saa pitää sen niin pitkään kun haluaa mutta ei tänä päivänä sähköpostia saa liittymän kanssa. Nyt sulla on vanhentunutta tietoa tämän suhteen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@kustaa1967  kirjoitti:

@Yaria  kirjoitti:
Operaattorin sähköposti on myös "ilmainen", kun se kuuluu nettiyhteyspakettiin. Ei se laajakaistan hinta tule laskemaan, vaikka sähköpostipalvelu lakkautetaan. Saat vain samalla hinnalla vähemmän.

Se , että operaattorin posti on ilmainen , lienee utopiaa. Kyllä ne kulut palveluista aina veloitetaan muodossa tai toisessa.

 

Siksi kirjoitinkin "ilmainen". 🙂> Tietenkin se on jotenkin siinä hinnassa mukana, koska ylläpito vaatii resursseja.

Mutta tuskin hinta tulee alaspäin, vaikka tämä palvelu poistettaisiinkin. 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Chat ja videopuheluita löytyy nykyaikana joka lähtöön. Niillä ei ole tarvetta. Luotettavalla sähköpostilla taas on. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@Antsa92  kirjoitti:

Niin, toi skannausjuttu tehtiin vain siksi, että ne tarkistaa sillä ettei viesti ole roskapostia. Eikös se ole käyttäjien suojelemista roskapostilta?

 

Gmaililla ja Hotmailissa on ominaisuus mitä ei löydy: Molemmissa on integroitu chat sekä videopuhelut että voi pitää kokouksia.

 

Operaattoreiden sähköposti ei ole kuulunut pitkään aikaan nettiliittymään, nykyään se on oma palvelu jossa on kuukausimaksu kuten Elisalla on. Tietysti ne jotka otti nettiliittymän silloin kun sähköposti kuului siihen niin ne saa pitää sen niin pitkään kun haluaa mutta ei tänä päivänä sähköpostia saa liittymän kanssa. Nyt sulla on vanhentunutta tietoa tämän suhteen.


Skannataan roskapostia, asiatonta sisältöä, sekä luodaan asiakkaasta "profiili" mainostamista varten. Toki tätä dataa voidaan käyttää mihin vain. Et viitsinyt lukea, mitä laitoin (englanniksi sori). 

 

Minulla on Teams, Skype ja Zoom videoneuvotteluihin ja chattiin. 

 

Olisin ollut valmis maksamaan sen pari euroa operaattorin sähköpostipalvelusta. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Tuo yksityisyydestä puhuminen taitaa olla puhdasta utopiaa koska aina netissä on joku joka kerää susta tietoja. On puhuttu, että internetissä ei ole yksityisyyttä kuin joskus aikaisemmin on ollut mutta se on kadonnut kokonaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@Antsa92  kirjoitti:

Tuo yksityisyydestä puhuminen taitaa olla puhdasta utopiaa koska aina netissä on joku joka kerää susta tietoja. On puhuttu, että internetissä ei ole yksityisyyttä kuin joskus aikaisemmin on ollut mutta se on kadonnut kokonaan.


Tähän voi omilla valinnoillaan merkittävästi vaikuttaa. Ei arpanet josta kehittyi internet nyt varsinaisesti koskaan ole ollut "yksityinen". Ei sitä alkuun suunniteltu näin laajaan käyttöön. Jälkikäteen SSL-salaukset ym. ovat tulleet.

Ei ole pitkäkään aika, kun nettiselaimet alkoivat automaattisesti varoittamaan HTTP-sivuista. HTTPS sisältää siis SSL-salauksen. 

 

Kyllä yksityisyys on Googlen ja Facebookin palveluissa aika lailla mennyttä, mutta on paljon keinoja parantaa omaa tietoturvaansa netissä palveluiden, selaimen, VPN-palvelun ym. valinnoilla, joita en tässä jaksa alkaa opettamaan.

Tietoa löytyy jos sitä vain haluaa etsiä. 😁>

Käyttäjätaso 7

@Antsa92  kirjoitti:

Tuo yksityisyydestä puhuminen taitaa olla puhdasta utopiaa koska aina netissä on joku joka kerää susta tietoja. On puhuttu, että internetissä ei ole yksityisyyttä kuin joskus aikaisemmin on ollut mutta se on kadonnut kokonaan.


Aika pitkälle noin , mutta mitä vahemmän niitä dataa kerääviä tahoja on , niin sen parempi ja mieluiten suomalaisia tahoja , jotka ovat Suomen kuluttajaviranomaisten valvonnassa.

 

Toki kuten edellä jo todettiin , myös omilla valinnoilla on merkitystä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@kustaa1967  kirjoitti:

@Antsa92  kirjoitti:

Tuo yksityisyydestä puhuminen taitaa olla puhdasta utopiaa koska aina netissä on joku joka kerää susta tietoja. On puhuttu, että internetissä ei ole yksityisyyttä kuin joskus aikaisemmin on ollut mutta se on kadonnut kokonaan.


Aika pitkälle noin , mutta mitä vahemmän niitä dataa kerääviä tahoja on , niin sen parempi ja mieluiten suomalaisia tahoja , jotka ovat Suomen kuluttajaviranomaisten valvonnassa.


Juuri näin. Hyvä alku on myös ollut EU:n tietosuoja-asetus GDPR, joka on ainakin yrittänyt saada näitä ylikansallisia yrityksiä aisoihin datan keräämisen suhteen.

 

Google ja Facebook erityisesti, kuten myös Microsoft ovat aika paljon sakkoja makselleet EU-tuomioistuimessa.

Jenkeissä ei vastaavaa lainsäädäntöä ole, joten maksavat vain sakot, mutta toiminta ei muutu. Liian pieniä sakkoja ilmeisesti...

 

Onhan Facebook uhkaillut sulkevansa palvelunsa Euroopassa, ihan kuin heillä olisi varaa siihen.

Toisaalta jenkeissäkin on oikeasti paljon puhetta, että nämä muutamat yritykset ovat kasvaneet liian suuriksi, ja tätä kautta niillä on liikaa valtaa (myös jopa jo poliittista), joten ne pitäisi pilkkoa osiin. 

 

Minusta pitäisi kehittää EU:n omia palveluita näiden jenkkien vakoiluyritysten tilalle. Näin on tehty Kiinassa, ja Venäjälläkin, jossa on oma Face Vkontakte.

Toki "hieman" eri syistä autoritaarisissa valtioissa tehdään näin, mutta pointtina on se, että mahdollista samaan omien vastaavien palveluiden kehittämiseen olisi myös EU:ssa.

 

"Euroopan tietosuojaviranomaiset ovat linjanneet tuoreessa päätöksessä, että Google Analytics -palvelun käyttö rikkoo EU:n yleistä tietosuoja-asetusta. Euroopan tietosuojaviranomaiset ovat vastaanottaneet yhteensä 101 valitusta kansalaisjärjestö NOYB:lta koskien henkilötietojen siirtoja Yhdysvaltoihin Google Analyticsiä ja muita seurantatyökaluja käyttävillä verkkosivuilla. Päätöksen on antanut johtavana valvontaviranomaisena Ranskan valvontaviranomainen CNIL. "

https://tietosuoja.fi/-/euroopan-tietosuojaviranomaiset-ovat-todenneet-google-analyticsin-kayton-verkkosivuilla-tietosuojalainsaadannon-vastaiseksi

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Mut mites sit kun sanottu suurinosa internetin trafiikista menee näiden jättien (Google, Facebook ja Microsoft) palvelimien kautta? Tai että suurinosa internetin trafiikista menee Ciscon valmistamien reitittimien kautta?

Käyttäjätaso 7

@Antsa92  kirjoitti:

Mut mites sit kun sanottu suurinosa internetin trafiikista menee näiden jättien (Google, Facebook ja Microsoft) palvelimien kautta? Tai että suurinosa internetin trafiikista menee Ciscon valmistamien reitittimien kautta?


Suurin osa liikenteestä on nykyään päästä päähän salattua , jolloin liikenteen sisällön avaaminen ei ole välityspalvelimissa käytännössä kovinkaan helppoa , ei ainakaan realiajassa.

Kunniamerkki +1

Aika monelle on tainnut tulla Gmail sen takia, kun tuli Android puhelimet tai ainakin itselleni kävi niin, kun töissä Nokian Windows puhelin vaihtui Androidiin, niin samalla siinä tuli luotua Google-tili ja s-posti. Samoin kävi kotikännykän kanssa. Sitten on vielä Android-TV jne.

Ja miten voi olla varma, että Gmail säilyy ilmaisena, kun ilmaisia lounaita ei ole?

Ja kuka on seuraava USAn presidentti? Trump jahtasi aika hyvin esim. TikTokia vaikkei USA vakoiluineen ole yhtään sen parempi kuin Kiina tai Venäjä. NSA:n juttuja muistellen. 2015-16 moni vakuutteli, että kun USA on demokraattinen valtio, niin ei Trump saa asioitaan läpi. Mites kävin korkeimman oikeuden? Siellä istuu kaikenlaista foliohattu- ja salaliitto-ukkoa ja ensi töikseen kieltää abortin.

Itse en tiedä missä Telian palvelimet ovat. Luulisi että joko Pohjoismaissa tai Balttiassa, kun niissä toimintaa on, mutta jospa se onkin Yandexin Mäntsälän toimipisteessä ta Googlen Hamina toimipisteessä tai Microsoftilla. Mistä näistä nykyään tietää kun kaikki hommat ovat alihankittuja ja ainakin niistä joku maksaa jollekin jotakin?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Yandex ainakin saastuttaa tällä hetkellä Mäntsälän ilmastoa polttamalla dieseliä. Koko Kapuli käryää pakokaasulle, kun tuo keskus on käynyt naftalla kohta vaikka kuinka pitkään.

Tuli Elisalta sähköpostia. Olemme huomanneet, että Telia lopettaa sähköposti systeeminsä. Sinulla on meillä yhteystiedoissasi Telian sähköposti osoite.  Tarjoamme  sinulle sähköpostin 6 kuukaudeksi 1e/kk ja sen jälkeen kaksi euroa ja risat kuukaudessa sähköposti osoitteen Elisalta.

 

Joo, niin tuli.

 

Tämä ei edelleenkään ratkaise sitä suurinta ongelmaa, eli menetettyä sähköpostiosoitetta. Sähköpostilaatikko saa puolestani olla vaikka 300 megan surkea röpäle, mutta tuo osoite on se ongelmallinen menetys.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Nyt kannattaakin ottaa tilanne omaan hallintaan ja hankkia alias-osoite, joka ei muutu vaikka palveluntarjoaja muuttuu. Esimerkiksi https://www.iki.fi/ tarjoaa tällaisia ikuisia osoitteita. IKI ry on yhdistys, joka ei ole olemassaolonsa aikana perinyt jäsenmaksua, koska liittymismaksu on riittänyt kattamaan kulut. Muitakin alias-osoitteiden tarjoajia on, mutta kun en ole tarvinnut, en ole niitä itselleni listannut.

Ilokseni teidän kilpailevayritys ilmoitti että Telia meinaa lopettaa sähköposti palvelun ja kerroitte että minun kannattaa aloittaa valmistelut ajoissa, näin ollen tilasinkin sähköposti osoitteet ko yritykseltä.

Nyt sitten ihmettelen kun sähköposti ei kuulu Telian nykypäivään että onko minulla kauaa aikaa hankkia antenni television katseluun, oletettavasti TV kanavat nyky päivänä ei myöskään kuulu kaapeli TV palveluun

olen koittanut muuttaa uutta kilpailevan sähköposti osoitetta telian yhteys tietoihin siinä onnistumatta joten voisitteko laittaa ohjeita myös tänne

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +10

@RaimoTHEmukava  kirjoitti:

Ilokseni teidän kilpailevayritys ilmoitti että Telia meinaa lopettaa sähköposti palvelun ja kerroitte että minun kannattaa aloittaa valmistelut ajoissa, näin ollen tilasinkin sähköposti osoitteet ko yritykseltä.


Nyt sitten ihmettelen kun sähköposti ei kuulu Telian nykypäivään että onko minulla kauaa aikaa hankkia antenni television katseluun, oletettavasti TV kanavat nyky päivänä ei myöskään kuulu kaapeli TV palveluun


olen koittanut muuttaa uutta kilpailevan sähköposti osoitetta telian yhteys tietoihin siinä onnistumatta joten voisitteko laittaa ohjeita myös tänne




Vielä ei tosiaan ole varmuutta Telian sähköpostin tulevaisuudesta. Tuolla @TeroRe olikin kirjoittanut näin: " Selvitämme vielä sähköpostin jatkoa ja tiedotamme asian etenemisestä täällä Yhteisössä ja telia.fi-sivustolla sekä asiakaskohtaisesti." 


 


Sähköpostin muutos onnistuu Minun Telia sovelluksen tai selaimen kautta tästä. Minun Telia sovelluksen kautta: Klikkaa oikeasta alanurkasta kolmea pistettä. Rullaa hiukan alaspäin ja klikkaa kohdasta Asiakastiedot. Ylhäältä klikkaa kohdasta Muokkaa. Selaimen kautta: Siirry omille sivuille. Ylhäältä klikkaa kohdasta Omat tiedot ja asetukset. Oikealla lukee Muokkaa

Kiitos vastauksesta, mutta menee kyllä minun ymmärryksen yli tuo ilmoitus jossa lyödään märkä rätti naamalle ilmoittamalla että se on nyt loppu.


Kuten yhteisömageri @TeroRe ilmoitti kuinka moneen paikkaan pitää ilmoittaa uusi sähköposti osoite, eli kovasti käytössä erinäisissä palveluissa ja toisella kädellä vetoaa sp;n lopettamiseen vanhan aikaisella tarpeettomuudella, melkoinen ristiriita.


Eikä siinä kaikki.


Olen ymmärtänyt ja nyt ymmärtänyt että olen ymmärtänyt väärin kun ymmärsin jotta Telia olisi jotenkin valtion kanssa kytköksissä sitoutuneena toimittamaan joitakin perus tieto teknisiä palveluita kuten tuo sähköposti.


 


Telia pörssi yhtiönä, mitenkä osakkeen omistajat reagoivat tähän uutiseen jonka ei omasta mielestä olisi kuulunut tulla Telian keksintöJalostusKeskuksesta ulos asiakkaiden korviin kaikessa älyttömyydessään


Oma reaktio näin ollen pyrkiä edistää taloyhtiön laajakaista yhteyden siirtämistä yritykseen joka sitoutuu tarjoamaan noinkin peruspalvelua kuin sähköposti,


vähentää Telian osakkeita salkussa, syynä asiakkaiden luultava siirtyminen kilpailevan yrityksen asiakkaaksi.


 


Yhä edelleen jaksan huomauttaa että menee minun ymmärryksen yli tuo suunitelmaSammakon ulos pääsy noinkin selvästi, kuin märällä rätillä naamaan lyöden ja eikä tuo sähköpostin lopettamionen ole kuin lopettaisi tekstiviesti palvelun puhelinliittymistä aikansa eläneenä vanhan aikaisena käyttämättömänä palveluna jota kuitenkin käytetään todentamisiin ym tärkeään viestittelyyn


ps. voipi olla kirjoitus virheitä mutta en viitsi oikolukea, koittakaa ymmärtää


 


---


 


Muokkaus SonjaNii: Lisätty mention

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +10

@RaimoTHEmukava  kirjoitti:

Kiitos vastauksesta, mutta menee kyllä minun ymmärryksen yli tuo ilmoitus jossa lyödään märkä rätti naamalle ilmoittamalla että se on nyt loppu.


Kuten yhteisömageri @TeroRe ilmoitti kuinka moneen paikkaan pitää ilmoittaa uusi sähköposti osoite, eli kovasti käytössä erinäisissä palveluissa ja toisella kädellä vetoaa sp;n lopettamiseen vanhan aikaisella tarpeettomuudella, melkoinen ristiriita.


Eikä siinä kaikki.


Olen ymmärtänyt ja nyt ymmärtänyt että olen ymmärtänyt väärin kun ymmärsin jotta Telia olisi jotenkin valtion kanssa kytköksissä sitoutuneena toimittamaan joitakin perus tieto teknisiä palveluita kuten tuo sähköposti.


 


Telia pörssi yhtiönä, mitenkä osakkeen omistajat reagoivat tähän uutiseen jonka ei omasta mielestä olisi kuulunut tulla Telian keksintöJalostusKeskuksesta ulos asiakkaiden korviin kaikessa älyttömyydessään


Oma reaktio näin ollen pyrkiä edistää taloyhtiön laajakaista yhteyden siirtämistä yritykseen joka sitoutuu tarjoamaan noinkin peruspalvelua kuin sähköposti,


vähentää Telian osakkeita salkussa, syynä asiakkaiden luultava siirtyminen kilpailevan yrityksen asiakkaaksi.


 


Yhä edelleen jaksan huomauttaa että menee minun ymmärryksen yli tuo suunitelmaSammakon ulos pääsy noinkin selvästi, kuin märällä rätillä naamaan lyöden ja eikä tuo sähköpostin lopettamionen ole kuin lopettaisi tekstiviesti palvelun puhelinliittymistä aikansa eläneenä vanhan aikaisena käyttämättömänä palveluna jota kuitenkin käytetään todentamisiin ym tärkeään viestittelyyn


ps. voipi olla kirjoitus virheitä mutta en viitsi oikolukea, koittakaa ymmärtää




Sähköpostipalvelu on tosiaan poistumassa, mutta asiakkailta tuli paljon palautetta ja toiveita, että sähköpostipalvelu vielä säilyisi Telialla. Olemme siis ryhtyneet pohtimaan, että sähköposti vielä säilyisi Telialla. Kuuntelemme tottakai aina asiakkaiden palautteet ja toiveet. Tietenkään vielä ei voida mitään luvata, sillä asia on vielä selvityksessä. 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Me tarvitsemme sähköpostia ja nämä sähköpostiosoitteet ovat olleet käytössä monella pitkään. 

Kunniamerkki +3

Nyt tuli oikein kirje. ”Jatkossa Telia Yhteys kotiin-laajakaistaliittymien sopimusehtoihin ei enää sisälly sähköpostipalvelua. Jos käytät aktiivisesti Telian sähköpostia ja teet uuden sopimuksen Telia Yhteys kotiin -liittymästä, voit kuitenkin edelleen käyttää sähköpostiasi”

 

Tämä ei luultavasti takaa sähköpostipalvelun toimintaa, eikä oikeuta sopimuksen irtisanomiseen (24kk)

Jos sähköpostipalvelun jatko edellyttää laajakaistaliittymän jatkosopimusta, olisi vähintäänkin reilua olla jo varmaa tietoa sähköpostipalvelun jatkosta.