Uutinen

Selvitämme vielä sähköpostipalvelun tulevaisuutta


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10307 kommenttia

Muokkaus 7.12.2022

inet.fi -sähköpostipalvelun ylläpito siirtyy Fjordmail Technologies AS:lle. Lisätiedot artikkelistamme:

 

Tämä ketju on nyt lukittu ja jatketaan keskusteluita yo. artikkelin kommenteissa.

 

 

 

 

Muokkaus ja lisäys 8.6.2022:

 

Olemme aiemmin kertoneet lopettavamme pp.inet.fi-sähköpostipalvelun vuoden 2023 loppuun mennessä. Sähköpostin ominaisuudet eivät enää vastaa tämän päivän tarpeita ja se on ollut vähäisessä käytössä. Telia on muutosmatkalla ja luovumme vanhoista palveluista rakentaaksemme uutta.

 

Asiakkaiden rakkaus sähköpostipalveluamme kohtaan on kuitenkin käynyt selväksi lopetusuutisen jälkeen. Selvästi ihan perussähköpostipalvelulle on tilausta, vaikkei se kaikkia nykyaikaisia ominaisuuksia sisälläkään.

 

Selvitämme vielä sähköpostin jatkoa ja tiedotamme asian etenemisestä täällä Yhteisössä ja telia.fi-sivustolla sekä asiakaskohtaisesti.

 

---------

 

Inet.fi-sähköpostipalvelumme on tulossa tiensä päähän. Palvelun ominaisuudet eivät enää vastaa tämän päivän tarpeita. Toisaalta se on ollut myös vähäisessä käytössä. Näistä syistä johtuen olemme tehneet päätöksen, että emme kehitä sähköpostipalvelua enää ja se tulee poistumaan valikoimastamme 2023 loppuun mennessä. Palvelun poistuminen, sekä asiakkaiden tiedottaminen muutoksesta tapahtuu porrastetusti.

 

Ensimmäisessä vaiheessa sähköpostipalvelu poistuu uusmyynnistä, eli jatkossa emme tarjoa sähköpostipalvelua uusien kiinteiden laajakaistaliittymien yhteydessä. Seuraavassa vaiheessa sähköpostipalvelu poistuu myös nykyasiakkailta ja tämä toinen vaihe tapahtuu siis vuoden 2023 loppuun mennessä.

 

Tiedämme, että sähköpostiosoitteen muuttaminen on iso työ. Uuden sähköpostin rekisteröiminen on sinänsä helppoa, mutta asiaan liittyy paljon muutakin. Periaatteessa sinulla ei ole kiire, sinulla on melkein 2 vuotta aikaa tehdä tarvittavat muutokset. Toisaalta aika kuluu nopeasti ja koska muutokseen liittyy paljon erilaisia toimenpiteitä niin suosittelemme, että aloitat toimenpiteet jo nyt.

 

Olemme luoneet sinulle muistilistan helpottamaan urakkaa
 

  • Ota uusi sähköpostipalvelu käyttöön hyvissä ajoin
  • Siirrä tärkeät viestit uuteen sähköpostiisi
  • Jos sinulla on verkkopalvelujen tai sovellusten tilien käyttäjätunnuksena Telian sähköpostiosoite, vaihda tiliesi käyttäjätunnukseksi uusi sähköpostiosoitteesi
  • Tuo kontaktiesi yhteystiedot uuteen sähköpostiisi
  • Kun uusi osoite on toiminnassa, laita vanhaan sähköpostiin automaattinen vastaus päälle, joka ilmoittaa lähettäjälle uuden sähköpostiosoitteesi
  • Ilmoita kontakteille uusi sähköpostiosoitteesi
  • Muistathan päivittää uuden sähköpostiosoitteesi myös Telialle, jotta saat tietoa palveluistasi ja rahanarvoiset asiakasedut sähköpostiisi jatkossakin – voit päivittää tietosi helposti kirjautumalla osoitteessa telia.fi/paivitatietosi

 

Muutamia esimerkkejä siitä missä kaikkialla sähköposti on nykyään käytössä

 

Alla oleva lista ei ole täydellinen mutta voit miettiä tämän kautta, että minne kaikkialle sinun pitää uusi sähköpostiosoite käydä muuttamassa, tai minne se pitää muistaa ilmoittaa.

 

  • Yritykset ja muut laskuttajat kuten esimerkiksi sähkö-, vesi- ja vakuutusyhtiöt, puhelin- ja nettiliittymät, pankit yms.
  • Yritykset, joissa olet kanta-asiakkaana kuten esimerkiksi ruoka- ja vaatekaupat yms.
  • Harrastukset ja harrastussivustot
  • Facebook ja muut sosiaalisen median palvelut sekä keskustelufoorumit
  • Sovelluksien käyttäjätunnukset

 

Haluamme auttaa sinua tässä muutoksessa muutenkin

 

Löydät ohjeita muun muassa uuden sähköpostin käyttöönottoon sivuiltamme. Jos huomaat, että kaipaat jotain erityistä ohjetta tai neuvoa niin kysy lisää tämän ketjun kommenteissa.

 

Tässä keskustelussa voit kysyä muutoinkin apua ja neuvoja aina kun haluat. Toiset käyttäjät sekä me telialaiset autamme sinua yleisellä tasolla ja yleisiä neuvoja jakaen. 

 

Ota siis tämä keskustelu itsellesi talteen.

 

Aloitimme hiljattain myös keskustelun, josta löydät vinkkejä siihen mikä sähköpostipalvelu kannattaa ottaa käyttöön ja miksi. Siellä voit kysyä vaikka suosituksia uudesta sähköpostista.

 

Halutessasi sinulla on käytössäsi myös henkilökohtaista apua, etänä tai kotonasi

 

Muistathan, että jos et halua tehdä asioita itse tai tarvitset apua niin sinulla on mahdollisuus hyödyntää myös maksullista Telia Helppi -palvelua. Saat halutessasi apua etäyhteyden avulla tai voit tilata asiantuntijan kotiisi tekemään uuden sähköpostin käyttöönoton ja siihen liittyvät toimenpiteet puolestasi. Telia Helpin asiantuntijat tavoitat numerosta 0600 10 100 (2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm), arkisin klo 8–20 ja lauantaisin 9–16.30.

 

 

----

 

Tässä ketjussa kysyttyjä kysymyksiä ja niiden vastauksia

 

K: Rikkooko Telia tässä lakia? Direktiivissä sanotaan, että liittymään pitää sisältyä sähköposti

V: Ko. direktiivi tarkoittaa, että sähköpostipalvelu ja sen käyttö tulee olla tuettuna. Se ei velvoita tarjoamaan sähköpostipalvelua. Lue tarkemmin --> linkki

 

K: Milloin infoatte asiakkaita?

V: Tiedotamme asiakkaita muutoksesta porrastetusti, emme tiedota siis kaikkia asiakkaita samaan aikaan. Olemme tiedottaneet asiakkaita sähköpostitse ja tiedottaminen jatkuu vielä tästä eteenkinpäin

 

K: Mitä tapahtuu lähtevän ja saapuvan postin palvelimille (mail.inet.fi)?

V: Saapuvan postin palvelin tulee sulkeutumaan mutta lähtevän postin palvelimen osalta on mahdollista, että se toimii myös tulevaisuudessa. Tiedotamme tästä tarkemmin myöhemmin


Aihe on suljettu kommenteilta.

144 kommenttia

Kunniamerkki +4

Ymmärrän Telian kulman asiaan, koska sähköposti on vallan 'hankala' palvelu. Se on kilpailtu ja jos siitä meinaa saada edes kulut pois, niin sen täytyy käytännössä maksattaa mainoksilla yms. 

 

Kun Gmailin saa ilmaiseksi, niin ei tuollaisesta 'bulkkiosoitteesta' l. pp.inet.fi ole monikaan valmis maksamaan. Enkä täysin ymmärrä, miksi se pp siihen jätettiin, kun jotain@inet.fi voisi olla ihan asiallinen vrt iki.fi yms.

Kunniamerkki +3

Miten gmailista ym. Niinsanotuista ilmaisista saa mainokset ja muun turhuuden pois.

Kunniamerkki +3

Onko nämä sähköpostin muokkausohjeet siihen että voi käydä poistamassa sähköpostiosoitteet. Ei kai niitä muuten kannata muokkailla.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

@Antti7000  kirjoitti:

Miten gmailista ym. Niinsanotuista ilmaisista saa mainokset ja muun turhuuden pois.


Lataa selaimeen semmoinen lisäosa kuin uBlock.  uBlock blokkaa mainokset, seurantaevästeet yms. Löytyy Googlesta heti ensimmäisenä kun laitat hakusanaksi uBlock.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Antsa92  kirjoitti:

@Antti7000  kirjoitti:

Miten gmailista ym. Niinsanotuista ilmaisista saa mainokset ja muun turhuuden pois.


Lataa selaimeen semmoinen lisäosa kuin uBlock.  uBlock blokkaa mainokset, seurantaevästeet yms. Löytyy Googlesta heti ensimmäisenä kun laitat hakusanaksi uBlock.


Tuo nappaa myös Youtuben mainokset pois ja toimii monilla muillakin, katsomo, ruutu, sivuilla.

Olen ollut Telian asiakas 40 vuotta ja on 4 puhelinliittymää ja laajakaista, jonka mukana inet.fi s-posti. Vuosi sitten Telia "yhtenäisti toimintojaan" ja kesämökin vanhat hälytyskamerat ei lähetä enää kuvia, joten siltä osin siirryin ELISAN asiakkaaksi, heidän kautta toimii riistakameran hälytykset loistavasti. Jos Telia lopettaa tämän nykyisen sähköpostin, niin aivan varmasti meidän perhe siirtyy Elisan asiakkaaksi, sieltähän jo otettiin yhteyttä ja tarjottiin uutta sähköpostia.!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@irmeli339  kirjoitti:

Olen ollut Telian asiakas 40 vuotta ja on 4 puhelinliittymää ja laajakaista, jonka mukana inet.fi s-posti. Vuosi sitten Telia "yhtenäisti toimintojaan" ja kesämökin vanhat hälytyskamerat ei lähetä enää kuvia, joten siltä osin siirryin ELISAN asiakkaaksi, heidän kautta toimii riistakameran hälytykset loistavasti. Jos Telia lopettaa tämän nykyisen sähköpostin, niin aivan varmasti meidän perhe siirtyy Elisan asiakkaaksi, sieltähän jo otettiin yhteyttä ja tarjottiin uutta sähköpostia.!




Inet sähköpostipalvelu on kyllä monelle tärkeä, se on tämänkin ketjun myötä tullut ilmi. Katsotaan mihin palvelun kanssa nyt päädytään jatkossa. Itselläkin tuo postilaatikko on vielä käytössä, joten ymmärrän sen työn ja "tuskan" mikä siitä aiheutuu jos ja kun uusi osoite täytyy joka paikkaan ilmoittaa. Mutta katsotaan kuinka homma etenee. Kannattaa siis pitää Yhteisöä silmällä jatkossakin. 

Kunniamerkki +1

Eilen kävin Telian myymälässä ja siellä sanottiin, että s-posti loppuu 2023. Yritin selvittää valokuituliittymän XL hintoja (nyt 49,90e) ja uuden liittymän tilaamalla hinta 34,90 (24 kk määräaikainen eka vuosi 34,9 ja seuraava 49,9) eli jos vanhan lopettaa ja uuden tilaa niin pp.inet.fi loppuu, mutta liittymän hinta olisi vuoden päästä sama 49,90e? Luulisi nettiliittymän halventuvan, kun ei tarvitse enää ylläpitää "hankalaa ja vanhanaikaista" palvelua?

Minun Telia sivuilla, kun yritän muutta XL-liittymää tulee tämmönen viesti

Muutoksia Telian sähköpostipalveluun

 

Uudessa sopimuksessa hyväksyt, että Telia Yhteys Kotiin laajakaistoihin kuulunut sähköpostipalvelu ei enää jatkossa ole osa palvelusopimusta. Voit kuitenkin toistaiseksi jatkaa nykyisen sähköpostisi käyttöä normaalisti. Lue lisää

Selvitämme vielä sähköpostipalvelun tulevaisuutta

Olemme aiemmin kertoneet lopettavamme pp.inet.fi-sähköpostipalvelun vuoden 2023 loppuun mennessä. Sähköpostin ominaisuudet eivät enää vastaa tämän päivän tarpeita ja se on ollut vähäisessä käytössä. Telia on muutosmatkalla ja luovumme vanhoista palveluista rakentaaksemme uutta.

Asiakkaiden rakkaus sähköpostipalveluamme kohtaan on kuitenkin käynyt selväksi lopetusuutisen jälkeen. Selvästi ihan perussähköpostipalvelulle on tilausta, vaikkei se kaikkia nykyaikaisia ominaisuuksia sisälläkään.

Selvitämme vielä sähköpostin jatkoa ja tiedotamme asian etenemisestä tällä sivustolla sekä asiakaskohtaisesti.

 

Ja Ymmärrän, jatka eteenpäin eli miten tämä nyt sitten pitäisi ymmärtää??

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +10

@MasaNa  kirjoitti:

Eilen kävin Telian myymälässä ja siellä sanottiin, että s-posti loppuu 2023. Yritin selvittää valokuituliittymän XL hintoja (nyt 49,90e) ja uuden liittymän tilaamalla hinta 34,90 (24 kk määräaikainen eka vuosi 34,9 ja seuraava 49,9) eli jos vanhan lopettaa ja uuden tilaa niin pp.inet.fi loppuu, mutta liittymän hinta olisi vuoden päästä sama 49,90e? Luulisi nettiliittymän halventuvan, kun ei tarvitse enää ylläpitää "hankalaa ja vanhanaikaista" palvelua?


Minun Telia sivuilla, kun yritän muutta XL-liittymää tulee tämmönen viesti



 





 







Ilman muuta voidaan vielä kurkata laajakaistaan sinulle parempaa etua, ettei sinun tarvitsisi irtisanoa ja tilata uutta. Olisiko mahdollista olla meidän asiakaspalveluun yhteydessä tämän tiimoilta, nii kurkataa paketti kuntoon ja tottakai selvitettäisiin myös se, että säilyyhän sähköpostisi päivityksen jälkeen jatkossakin. Yhteystiedot löydät tämän linkin kautta. Täällä Yhteisössä jaamme näitä yleisiä vinkkejä ja neuvoja. Emme näe ollenkaan asiakastietoja, jonka takia tämä vaatisi asiakaspalveluun yhteydenottoa.

Kunniamerkki +1

En olettanutkaan että tässä foorumissa voidaan ratkoa minun laajakaistaetuni. Ongelma on epäselvyys s-postin jatkuvuudessa, kun eri paikoista löytyy sekavaa tietoa. Eilen jo laskeskelin kuinka moneen paikkaa pitää vaihtaa s-postiosoite, niin lähemmäs 30 niitä löytyi ja siinä oli vasta minun mielestäni tärkeimmät. No onneksi mobiilivarmenne toimii aika monessa paikassa kirjautumiseen. Kaiken huippu oli eilen tilaamani Telia TV:n aktivoimisen (oli 2 vuotta tauolla huonon Telia 4G takia ja tilalla oli Elisan 5G, minkä määräaikaisuus loppuu tässä kuussa) ja uuden tv-paketin yhteydessä tullut käyttäjätunnus xxxx@pp.inet.fi?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +10

@MasaNa  kirjoitti:

En olettanutkaan että tässä foorumissa voidaan ratkoa minun laajakaistaetuni. Ongelma on epäselvyys s-postin jatkuvuudessa, kun eri paikoista löytyy sekavaa tietoa. Eilen jo laskeskelin kuinka moneen paikkaa pitää vaihtaa s-postiosoite, niin lähemmäs 30 niitä löytyi ja siinä oli vasta minun mielestäni tärkeimmät. No onneksi mobiilivarmenne toimii aika monessa paikassa kirjautumiseen. Kaiken huippu oli eilen tilaamani Telia TV:n aktivoimisen (oli 2 vuotta tauolla huonon Telia 4G takia ja tilalla oli Elisan 5G, minkä määräaikaisuus loppuu tässä kuussa) ja uuden tv-paketin yhteydessä tullut käyttäjätunnus xxxx@pp.inet.fi?




Vielä tosiaan ei oo varmuutta siitä, että säilyykö sähköposti-palvelu vai ei. Niinkuin @Merja_J aikaisemmin sanoikin, niin kannattaa ehdottomasti seurata Yhteisöä jatkossakin, sillä päivitämme ajantasaiset tiedot mm. tästä sähköposti-palvelusta. Telia TV:n käyttäjätunnus on nykyinen sähköpostiosoitteesi.

Kunniamerkki +3

No, onko mitään uutta tietoa sähköpostin jatkosta.

Kunniamerkki +4

@Antti7000  kirjoitti:

No, onko mitään uutta tietoa sähköpostin jatkosta.


Valitettavasti Telian kokoisessa organisaatiossa tuollainen vie aikaa. Täytyy miettiä paljonko se maksaa ja kannattaako siihen resursoida ja sitten jos siihen on saatu vihreää valoa, niin sitten mietitään, miten jatko. Joko mennään nykyisellä, mikä on luultavasti pois suljettu tai sitten päivitetään, mikä sekin voi olla aika epätodennäköistä taikka sitten postit uuteen järjestelmään.

Se uuteen järjestelmään meneminen on todella hupaisa prosessi. Joko otetaan olemassa olevat mailboxit yms ja importataan ne uuteen taikka sitten imap:lla yms importataan vain postit. Riippuu pitkälti kohdejärjestelmästä.

Sähköposti on nykyään palvelu joka ei juurikaan lyö leiville, kuin ehkä erittäin suurilla massoilla, koska siitä niin harva on valmis maksamaan.

Kunniamerkki +3

Hei, taas haluaisin selvyyttä asiaan.

Tiedotteessa määräaikaisen sopimuksen päättymisestä mainittiin, sopimusehtoihin ei enään sisälly sähköpostipalvelua.

jos kuitenkin käytät aktiivisesti sähköpostia ja teet uuden sopimuksen telia yhteys kotiin-liittymästä, voit kuitenkin edelleen käyttää sähköpostiasi.

No nyt tein jatkosopimuksen, lopussa mainitaan ei sisällä sähköpostiosoitteita ja sähköpostilaatikoita.

Jos nyt edes sen verran saisin selvyyttä onko minulla jatkossa sähköpostiosoitteet ja laatikot edes luvatun vuoden 2023 loppuun.

Kyllä Tähän Edes Täytyy Osata Vastata.

Käyttäjätaso 1

@Antti7000  kirjoitti:

Hei, taas haluaisin selvyyttä asiaan.


Tiedotteessa määräaikaisen sopimuksen päättymisestä mainittiin, sopimusehtoihin ei enään sisälly sähköpostipalvelua.


jos kuitenkin käytät aktiivisesti sähköpostia ja teet uuden sopimuksen telia yhteys kotiin-liittymästä, voit kuitenkin edelleen käyttää sähköpostiasi.


No nyt tein jatkosopimuksen, lopussa mainitaan ei sisällä sähköpostiosoitteita ja sähköpostilaatikoita.


Jos nyt edes sen verran saisin selvyyttä onko minulla jatkossa sähköpostiosoitteet ja laatikot edes luvatun vuoden 2023 loppuun.


Kyllä Tähän Edes Täytyy Osata Vastata.




Uusiin laajakaistatilauksiin ei enää sisälly sähköpostilaatikkoa, eli niiden mukana ei tule sähköpostilaatikkoa. Kuitenkin jos sinulla on jo aikaisemmin tilattu ja käyttöönotettu laajakaista, jonka yhteydessä olet saanut sähköpostilaatikon niin liittymän päivityksen yhteydessä tämä sähköpostilaatikko jatkuu käytössäsi.


 


Ymmärsin tilanteen nyt siten, että olet päivittänyt vanhaa laajakaistatilaustasi tekemällä uuden jatkosopimuksen, etkä esimerkiksi ole irtisanonut vanhaa tilaustasi ja tehnyt kokonaan uutta tilausta. Tällöin päivityksen yhteydessä sähköpostilaatikko ei poistu käytöstäsi. Eli voit jatkaa sähköpostilaatikon käyttöä. Selvitystyö on tosiaan vielä kesken sähköpostipalvelun jatkon kannalta.


 


Uskon, että tuossa tekstissä mikä sinulle on tullut niin on joltain osin sekoittunut uuden laajakaistatilauksen ehtoja mukaan, sillä uusiin laajakaistatilauksiin ei sisälly sähköpostilaatikkoa enää. Halutessasi voit vielä tarkistaa tilanteen meidän asiakaspalvelusta.

Kunniamerkki +1

Ilmeisesti mitään uutta tietoa ei ole sähköpostin tulevaisuudesta

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Ilmeisesti mitään uutta tietoa ei ole sähköpostin tulevaisuudesta

Tämä on tosiaan "unohtunut". 😀

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Ilmeisesti mitään uutta tietoa ei ole sähköpostin tulevaisuudesta

Näin se on, eli tilanne elää edelleen ja sähköpostin jatko on vielä auki. Tänne Yhteisöön tulee ilmoitusta varmasti, kun asia selkenee ja sen lisäksi tieto päivittyy meidän verkkosivulle. Tiedotamme myös kaikkia sähköpostin käyttäjiä asiakaskohtaisesti eli varmasti tieto sitten tavoittaa kaikki, kun päätöksiä asian suhteen on tehty suuntaan tai toiseen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

inet.fi -sähköpostipalvelun ylläpito siirtyy Fjordmail Technologies AS:lle. Lisätiedot artikkelistamme:

 

Tämä ketju on nyt lukittu ja jatketaan keskusteluita yo. artikkelin kommenteissa.