Olin Soneran toimipisteessä 2.3.2017 ja tarkoituksena oli päivittää liittymiäni eli poistaa turhia yhteyksiä ja kiinteä laajakaista kuului mahdollisiin poistettaviin. Käytiin läpi eri vaihtoehtoja, joilla voidaan korvata netin lankayhteys ja toin esille, että kiinteään laajakaistaan kuuluu taloudessamme kaksi sähköpostia, joidenka sähköpostin osoitetta ei saa muuttaa, sillä se toimenpide aiheuttaisi kohtuutonta haittaa yhteydenpitoon valtakunnallisessa senioritoiminnassani.
Kiinteän laajakaistan sopimus oli merkattu päättyväksi 8.4.2017 ja näin ollen myyjä ehdotti, että jätetään se hoidettavaksi lähempänä sitä ajankohtaa tai jopa sen päivän jälkeen, sillä hänen mielestään toimenpiteellä ei ollut vaikutusta Sonera-sähköpostiini ja yhteyteen ei tehdä lopettamismuutosta ennen sopimusajan umpeutumista.
Myyjälle kerroin, että voimme tehdä niin ja minulle sopii lankayhteydestä luopuminen, jos edellä kertomani ehdot sähköpostiosoitteista toteutuvat. Hän kirjasi asian sovituksi ja ilmoitti asiasta puhelimitse eteenpäin toimenpiteitä varten.
Illalla 2.3.2017 huomasin, että sähköpostiyhteyteni oli poistettu.
Menin 3.3.2017 uudelleen Soneran toimipisteeseen, jossa myyjä myös totesi, että yhteys on poistettu ja soitti välittömästi tapahtuneesta. Hän kertoi minulle, että sähköpostiyhteys palautetaan iltapäivään mennessä, näin ei kuitenkään käynyt. Soneran omilta sivuiltani näin, että sinne oli laitettu uudet sähköpostit, mutta eri osoitteilla, joita ei voinut muuttaa entiseen muotoon ja minulle ei voitu myöskään toimittaa salasanoja, jotta olisin päässyt itse sähköpostisivustolle.
Illalla 3.3.2017 hain apua Soneran schattailussa ja ainoaksi vaihtoehdoksi osoittautui vikapalveluyhteys ja tein 4.3.2017 vikailmoituksen eli soitin vikapalveluun ja ongelman esitettyäni luvattiin hoitaa asia välittömästi maanantaina 6.3.2017 ja vakuutettiin, että sähköpostiosoitteet voidaan palauttaa entiseen muotoon.
Tällä hetkellä 6.3.2017 klo 19.55 tilanne on vieläkin se, että en voi hoitaa laajaa, 25.000 henkilöä, sähköpostiliikennettäni Soneran sähköpostiyhteydellä. Sen lisäksi kyseinen sähköpostiosoite on mm. osoitteena useille yhteysvarmenteille ja sähköisen laskutuksen väline.
Näin 74 vuotiaana seniorina ymmärrän hyvin, miksi niin monet ikäiseni ja vanhemmat kammoksuvat nettiyhteyden käyttöä. Minä olen innokkaasti yrittänyt pysyä mukana kehityksessä tässäkin toiminnassa, mutta taitaa sama kauhu tarttua minuunkin. Valitettavasti ihminen on se tekijä tässäkin prosessissa, joka ei ole toiminut vaadittavalla tarkkuudella.
Lopuksi, kertokaapa nyt arvoisat klaanilaiset, onko minulla mahdollisuuksia saada takaisin sähköpostiosoitteeni vai onko jätettävä koko Sonera ja ryhdyttävä lähettelemään uusia sähköpostiosoitteita.