Sonera hävitti sähköpostiyhteyteni


Olin Soneran toimipisteessä 2.3.2017 ja tarkoituksena oli päivittää liittymiäni eli poistaa turhia yhteyksiä ja kiinteä laajakaista kuului mahdollisiin poistettaviin. Käytiin läpi eri vaihtoehtoja, joilla voidaan korvata netin lankayhteys ja toin esille, että kiinteään laajakaistaan kuuluu taloudessamme kaksi sähköpostia, joidenka sähköpostin osoitetta ei saa muuttaa, sillä se toimenpide aiheuttaisi kohtuutonta haittaa yhteydenpitoon valtakunnallisessa senioritoiminnassani. 

Kiinteän laajakaistan sopimus oli merkattu päättyväksi 8.4.2017 ja näin ollen myyjä ehdotti, että jätetään se hoidettavaksi lähempänä sitä ajankohtaa tai jopa sen päivän jälkeen, sillä hänen mielestään toimenpiteellä ei ollut vaikutusta Sonera-sähköpostiini ja yhteyteen ei tehdä lopettamismuutosta ennen sopimusajan umpeutumista.
Myyjälle kerroin, että voimme tehdä niin ja minulle sopii lankayhteydestä luopuminen, jos edellä kertomani ehdot sähköpostiosoitteista toteutuvat. Hän kirjasi asian sovituksi ja ilmoitti asiasta puhelimitse eteenpäin toimenpiteitä varten.
Illalla 2.3.2017 huomasin, että sähköpostiyhteyteni oli poistettu. 

Menin 3.3.2017 uudelleen Soneran toimipisteeseen, jossa myyjä myös totesi, että yhteys on poistettu ja soitti välittömästi tapahtuneesta. Hän kertoi minulle, että sähköpostiyhteys palautetaan iltapäivään mennessä, näin ei kuitenkään käynyt. Soneran omilta sivuiltani näin, että sinne oli laitettu uudet sähköpostit, mutta eri osoitteilla, joita ei voinut muuttaa entiseen muotoon ja minulle ei voitu myöskään toimittaa salasanoja, jotta olisin päässyt itse sähköpostisivustolle.
Illalla 3.3.2017 hain apua Soneran schattailussa ja ainoaksi vaihtoehdoksi osoittautui vikapalveluyhteys ja tein 4.3.2017 vikailmoituksen eli soitin vikapalveluun ja ongelman esitettyäni luvattiin hoitaa asia välittömästi maanantaina 6.3.2017 ja vakuutettiin, että sähköpostiosoitteet voidaan palauttaa entiseen muotoon.
Tällä hetkellä 6.3.2017 klo 19.55 tilanne on vieläkin se, että en voi hoitaa laajaa, 25.000 henkilöä, sähköpostiliikennettäni Soneran sähköpostiyhteydellä. Sen lisäksi kyseinen sähköpostiosoite on mm. osoitteena useille yhteysvarmenteille ja sähköisen laskutuksen väline. 
Näin 74 vuotiaana seniorina ymmärrän hyvin, miksi niin monet ikäiseni ja vanhemmat kammoksuvat nettiyhteyden käyttöä. Minä olen innokkaasti yrittänyt pysyä mukana kehityksessä tässäkin toiminnassa, mutta taitaa sama kauhu tarttua minuunkin. Valitettavasti ihminen on se tekijä tässäkin prosessissa, joka ei ole toiminut vaadittavalla tarkkuudella.

Lopuksi, kertokaapa nyt arvoisat klaanilaiset, onko minulla mahdollisuuksia saada takaisin sähköpostiosoitteeni vai onko jätettävä koko Sonera ja ryhdyttävä lähettelemään uusia sähköpostiosoitteita.


19 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kuullostaapa inhottavalta tilanteelta. Monen epäonnisen sattuman summa. :smileyfrustrated:


 


Totta on, TIETOyhteiskuntamme on riippuvainen sähköisestä viestinnästä ja pienikin häiriö siinä voi olla suuria haittoja aiheuttava. Ongelman selvittelyssä tulee ottaa huomioon, että välissä on viikonloppu ja monesti viikonloppuisin on asiakaspalvelut säästöliekillä ja erityisen tekniset kaverit vapailla. Sonerasta en tarkemmin tiedä, kun olen vain heidän asiakas.


 


Toivotaan, että sähköpostilaatikko alkaa mahdollisimman pian toimimaan!


 


Toisaalta kyllä voi postilähetyskin kadota. Minulla on ajan saatossa kadonnut postissa milloin mitäkin kirjeitä. Onpa kerran yksi pakettikin kadonnut, onneksi lähettäjänä ollut verkkokauppa korvasi tapahtuneen.


@Purnipsi kirjoitti:

Kuullostaapa inhottavalta tilanteelta. Monen epäonnisen sattuman summa. :smileyfrustrated:

 

Totta on, TIETOyhteiskuntamme on riippuvainen sähköisestä viestinnästä ja pienikin häiriö siinä voi olla suuria haittoja aiheuttava. Ongelman selvittelyssä tulee ottaa huomioon, että välissä on viikonloppu ja monesti viikonloppuisin on asiakaspalvelut säästöliekillä ja erityisen tekniset kaverit vapailla. Sonerasta en tarkemmin tiedä, kun olen vain heidän asiakas.

 

Toivotaan, että sähköpostilaatikko alkaa mahdollisimman pian toimimaan!

 

Toisaalta kyllä voi postilähetyskin kadota. Minulla on ajan saatossa kadonnut postissa milloin mitäkin kirjeitä. Onpa kerran yksi pakettikin kadonnut, onneksi lähettäjänä ollut verkkokauppa korvasi tapahtuneen.


On todella inhottava tilanne. Se on niin valtaisa määrä kohteita, joihinka pitää tehdä muutokset, jos sähköpostiosoitetta ei saada ennalleen. Rahalliset vahingotkin voivat olla yllättävän suuria. Otetaan vaikka esimerkkinä Veikkauksen automaattinen ilmoitus sähköpostiin, jos sen tilillä tietty raja alittuu. Onneksi sen nyt voi kontrolloida suoraan Veikkaustililtä, kun tietää tämän ongelman. Ei tässä montaa päivää voi enää ihmetellä tietoyhteiskunnan haavoittuvuutta, on ryhdyttävä muutostöihin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Tiedustelin meidän vikapalvelusta sähköpostin palauttamisen aikataulua. Jos kaikki sujuu kuin tanssi, palautus hoituu saman päivän aikana. Ilmeisesti tässä tapauksessa näin ei ole käynyt. Pisimmillään palautus kestää pari arkipäivää. Uskoisin siis että saat postilaatikot takaisin ihan näillä näppäimillä. Todella ikävä ja työläs juttu kaiken kaikkiaan. Näinhän tämän ei todellakaan pitäisi mennä!


@Merja_J kirjoitti:

Tiedustelin meidän vikapalvelusta sähköpostin palauttamisen aikataulua. Jos kaikki sujuu kuin tanssi, palautus hoituu saman päivän aikana. Ilmeisesti tässä tapauksessa näin ei ole käynyt. Pisimmillään palautus kestää pari arkipäivää. Uskoisin siis että saat postilaatikot takaisin ihan näillä näppäimillä. Todella ikävä ja työläs juttu kaiken kaikkiaan. Näinhän tämän ei todellakaan pitäisi mennä!


Olen samaa mieltä, näin ei todellakaan saisi mennä. Ongelman aiheutti Sonerapisteen myyjän virheellinen olettamus laajakaistasopimuksen purkamisesta. Hän kertoi, että sopimusta ei voi purkaa kesken kauden ja siksi hän vain ilmoitti puhelimitse toimeksiantona 2.3., että sopimusta ei tulla jatkamaan 8.4.2017 jälkeen. 

Miten voi olla, että asiakaspalvelussa toimiva myyjä ei tiedä, että käytännössä sopimus voidaan purkaa sillä hetkellä, kun ilmoitus yhteyden käytön lopettamisesta saadaan. Minulle oli suoranainen shokki, kun huomasin kyseisen päivän iltana, että sähköpostini on poistettu.

Kouluttakaa nyt ihmeessä henkilökuntanne niin, että heidän asiakkaille jakama tieto pitää myös paikkansa. Nyt minun yhteistyökumppanit ympäri Suomen utelevat, olenko vaihtanut sähköpostiosoitteeni, kun eivät saa yhteyttä minuun. Joidenkin totemus on ollut muotoa, ei kai vaan Sonera.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Kiitokset @haamux palautteesta! Toki myös myymälässä tulisi olla hommat niin sanotusti hanskassa. Hieman hankalaa osoittaa ketään sormella kun ei tarkkaan tiedä kuinka tämä on mennyt. Useampi henkilö kirjoituksesi perusteella tässä on varmaan ollut "säätämässä" ja jossain kohti se tärkeä tieto jäi huomaamatta tai puuttui.

Hyvä kuitenkin kuulla, että postit on nyt jälleen saatu kulkemaan. Todennäköisesti lähettäjät ovat tuon "sulun" aikana saaneet viestin ettei sähköpostia voida toimittaa ja lähettävät niitä nyt sitten uudelleen. Toivotaan ainakin näin!


@Merja_J kirjoitti:

Kiitokset @haamux palautteesta! Toki myös myymälässä tulisi olla hommat niin sanotusti hanskassa. Hieman hankalaa osoittaa ketään sormella kun ei tarkkaan tiedä kuinka tämä on mennyt. Useampi henkilö kirjoituksesi perusteella tässä on varmaan ollut "säätämässä" ja jossain kohti se tärkeä tieto jäi huomaamatta tai puuttui.

Hyvä kuitenkin kuulla, että postit on nyt jälleen saatu kulkemaan. Todennäköisesti lähettäjät ovat tuon "sulun" aikana saaneet viestin ettei sähköpostia voida toimittaa ja lähettävät niitä nyt sitten uudelleen. Toivotaan ainakin näin!


Runsaan kuukauden sisällä näen, mitä tämä häslinki tuli minulle taloudellisesti maksamaan Soneran puhelinlaskujen ym kulujen muodossa. Tietääkseni Sonera ei hyvitä lukuisista yhteydenotoistani johtuvia puheluja palvelunumeroihin, eikä matkakuluja Soneran palvelupisteeseen hoitaessani ongelman selvitystä. Sen tiedän, että minua tästä ei ainakaan voi syyttää ja minä sekä vaimoni olimme se kärsivä osapuoli tälläkin kertaa. 

Mikäli tästä virheestä koitui sinulle puhelu- ym. muita kuluja, niin otahan yhteyttä asiakaspalveluumme, kun saat seuraavan puhelinlaskun. Mahdolliset hyvitykset hoituvat näppärästi kuntoon sitä kautta :)


@IlariJR kirjoitti:

Mikäli tästä virheestä koitui sinulle puhelu- ym. muita kuluja, niin otahan yhteyttä asiakaspalveluumme, kun saat seuraavan puhelinlaskun. Mahdolliset hyvitykset hoituvat näppärästi kuntoon sitä kautta :)


Sen teen, tosin luonnehdinta näppärästi on tässä yhteydessä lähinnä vitsi.

Tuon keskusteluun huomioni tavasta pimittää kuluttajalle tärkeitä tietoja. Mistään soneran sivuilta, omiltakaan, en löydä selvää mainintaa Soneran sähköpostin kk maksusta, joka on 2.08€/kk. Kun minulta poistettuun kiinteään laajakaistaan kuului lisämaksutta 5kpl sähköposteja ja joutuisin nyt sim-kortillisen mobiilireitittimen kautta tapahtuvassa sähköpostiliikenteessä maksamaan näistä viidestä osoitteesta yht. 10.40€. Onneksi meitä käyttäjiä on vain kaksi eli maksu on 4.18€. Härskiä rahastusta verrattuna vaikkapa g-mailin ilmaiseen toteutukseen. Nämä kaikki tiedot ovat selvinneet minulle, kun olen joutunut säilyttämään vanhan mail-osoitteeni, jotta tuhannet yhteysosoitteet säilyvät  muuttumattomina.


Soneran pitkäaikaisena asiakkaana herää myös ihmetys siitä, että nykyisiä kolmea maksullista yhteyttäni, älypuhelin, mokkula ja sim-kortillinen mobiilireititin, ei voida rinnastaa kiinteän laajakaistan etuihin vaan rokotetaan sähköposteista jo edellä mainittu 2.08€/posti.

Voisin jopa väittää, että käytetään hyväksi sitä kuluttajalle työlästä ja hankalaa tilannetta, että joutuisi esim operaattorivaihdoksen yhteydessä laittamaan uusiksi kaikki yhteystietonsa.

 

Oma lukunsa on Soneran sähköpostiosoitteen säilyttämisen mahdollistava viihdepaketin maksaminen, jos vaikkapa vaihtaa operaattoria. Tulee vahva tunne siitä, että minua ollaan suoranaisesti *******tamassa näillä toiminnoilla, jotka eivät ole varsinkaan ikäihmisille kovin selkokielisiä ja osaa siitäkin pidetään tavoittamattomissa, kun et kykene tekemään oudosta asiasta oikeita kysymyksiä.

On olemassa käsite, asiakasystävällinen, Sonera tuotteena ei sitä ole ja valitettavati muillakin alan operaattoreilla on taipumusta toimia samoin periaattein. 

Ei ole varmaan helppoa konsernin henkilökunnallakaan !!

Kunniamerkki +14

@haamux kirjoitti:


Tuon keskusteluun huomioni tavasta pimittää kuluttajalle tärkeitä tietoja. Mistään soneran sivuilta, omiltakaan, en löydä selvää mainintaa Soneran sähköpostin kk maksusta, joka on 2.08€/kk. Kun minulta poistettuun kiinteään laajakaistaan kuului lisämaksutta 5kpl sähköposteja ja joutuisin nyt sim-kortillisen mobiilireitittimen kautta tapahtuvassa sähköpostiliikenteessä maksamaan näistä viidestä osoitteesta yht. 10.40€. Onneksi meitä käyttäjiä on vain kaksi eli maksu on 4.18€. Härskiä rahastusta verrattuna vaikkapa g-mailin ilmaiseen toteutukseen. Nämä kaikki tiedot ovat selvinneet minulle, kun olen joutunut säilyttämään vanhan mail-osoitteeni, jotta tuhannet yhteysosoitteet säilyvät  muuttumattomina.





Tässä asiassa itseasiassa kyse on siitä, että ainoastaan Kodin Netti -tyyppisiin liittymiin kuuluu sähköpostilaatikot veloituksettomana lisäpalveluina. Jos Kodin Netistä luopuu ja ottaa Liikkuva Netti -liittymän, on osoitteet mahdollista säilyttää ottamalla tuo erillinen sähköpostipalvelu käyttöön ja maksaa sitten siitä kuukausimaksua, joka on saman suuruinen kuin lisäpostilaatikon hinta Kodin Netti -liittymässä.


 


Tämä asia ja palvelun hinta luonnollisesti kuuluisi tuoda esiin myyntitilanteessa, kun sinulle on Liikkuva Netti myyty ja sovittu noiden osoitteiden siirrosta maksulliseen sähköpostipalveluun.


 


Syy siihen, miksi palvelun hintoja ei ole selvästi esillä on se, että se ei ole ns. yleisesti myynnissä oleva palvelu, vaan lisäpalvelu jota myydään juurikin kiinteistä laajakaistasta luopuville asiakkaille osoitteen säilyttämiseksi. Tuo erillinen sähköpostipalvelu voidaan liittää asiakkaalla olevaan Liikkuva Netti tai kännykkäliittymään lisäpalveluksi.


 


Itse ihan näin nyrkkisääntönä suosittelen yleensä kaikkia luopumaan operaattoririippuvaisista sähköpostiosoitteista, ja hankkimaan vaikkapa juuri Gmailin, Outlookin tai jonkun muun sadoista julkisista sähköpostipalveluista. Yksi mahdollisuus on myös hankkia iki.fi -osoite, johon tulevat postit voi sitten ohjata mihin tahansa sillä hetkellä käytössä olevaan sähköpostilaatikkoon. Iki.fi-osoitteen saa käyttöön liittymällä IKI ry:hyn ja maksamalla 30 euron liittymismaksun. Lisätietoja voi katsoa heidän nettisivuiltaan iki.fi

 

 

 

 

Kunniamerkki +14

Ihan vain kertoakseni sellaisenkin vaihtoehdon olemassaolosta, jossa osoitteen voi säilyttää vaikka palveluntarjoaja olisi milloin mikäkin. En tiedä huomasitko, mutta ehdotin myös paria ilmaisvaihtoehtoakin, myös sitä samaa Gmailia jota itse ehdotit.

Toki, ilmaisia vaihtoehtoja tarajolla paljonkin. Mikä lie asiakkaalle se oikea valinta, sen vain hän itse voi päättää. Turha meidän kinata asiasta. Toki hyvä jos asiakas tyytyväinen kalliimpaan palveluun. Yhtiöhän siinä rahoo. Mutta itsellä semmoinen lähtökohta kaikessa, mitä saa Ns. Ilman, ne otetaan. Jos pakko päätyä maksulliseen, valitsen parhaimman, mistä sen saa halvimmalla. Tuote/palvelu.

 

Nykyään olen pannu merkille, useimmat tarjoavat huonoa palvelua kalliilla, tästäsyystä en katso kaikkea hyvällä. Toki joskus on pakko sijoittaa hienan enemmän. Saadakseen oikean ja itselleen sopivan tuotteen/palvelun.


@kjnskirjoitti:

 

Itse ihan näin nyrkkisääntönä suosittelen yleensä kaikkia luopumaan operaattoririippuvaisista sähköpostiosoitteista, ja hankkimaan vaikkapa juuri Gmailin, Outlookin tai jonkun muun sadoista julkisista sähköpostipalveluista. Yksi mahdollisuus on myös hankkia iki.fi -osoite, johon tulevat postit voi sitten ohjata mihin tahansa sillä hetkellä käytössä olevaan sähköpostilaatikkoon. Iki.fi-osoitteen saa käyttöön liittymällä IKI ry:hyn ja maksamalla 30 euron liittymismaksun. Lisätietoja voi katsoa heidän nettisivuiltaan iki.fi


Paitsi että jos se käytössä oleva postilaatikko on täällä Telialla, siihen ei tällä hetkellä (to 15.3.2018 illan jälkeen) tule iki.fi-osoitteeseen lähetettyä sähköpostia, koska Telia on estänyt iki.fi domainista tulevan liikenteen.


@KalaEemelikirjoitti:

 

Paitsi että jos se käytössä oleva postilaatikko on täällä Telialla, siihen ei tällä hetkellä (to 15.3.2018 illan jälkeen) tule iki.fi-osoitteeseen lähetettyä sähköpostia, koska Telia on estänyt iki.fi domainista tulevan liikenteen.


Näin on. Esimerkiksi Telian torstaina 15.3.2018 iki.fi-osoitteeseen lähettämä laajakaistalasku on edelleen saapumatta Telian postilaatikkoon. Eikä asiasta olisi välttämättä mitään tietoa ellei iki.fi-osoitteeseen lähetettyä postia ohjattaisi myös toisen palveluntarjoajan laatikkoon.

@KalaEemelija @craas, onhan postit nyt jo tulleet perille?

Eilen (ma 19.3.) iltapäivällä alkoi viestejä taas tippua Telian postilaatikkoon, ja myös iki.fi:n viestijonojen tilanäytön mukaan eilen n. klo 14:30 alkoi Telian jono taas vetää. Viime torstai-illan (15.3) ja eilisen puolen päivän välissä ei ainakaan minulle tullut iki.fi:n kautta yhtään viestiä, vaikka perjantaina (16.3.) iltapäivällä Telian aasiakaspalvelu-chat väittikin iki.fi-eston otetun pois päältä.

Ensimmäiset viestit torstain jälkeen tulivat minullekin 19.3.2018 noin 15:30 alkaen. Matkalle on tainnut jäädä pari postia, esimerkiksi edellä mainittu laajakaistalasku. Ei haittaa, kun ovat tulleet kuitenkin varareittiä perille.

Taidat olla soneran ammatytilohduttelija. Olisipa se työpanos laitettu itse palveluihin.

Vastaa