Suojattu selaus ja pankkitoiminnot / selainlaajennuksen määrittäminen

  • 25 August 2021
  • 5 kommenttia
  • 754 katselukertaa

Kunniamerkki +2

Hei! Minulla on Telian tietoturvapaketti, jonka otin aikanaan, kun pankkiin kirjautuessa käytetään tunnuslukusovellusta. Hyvin toimi, ja aina kirjautuessani pankkiin tms, jossa tarvitaan tunnuslukusovellusta, läppärillä kiersi vihreä nauha + teksti, että  Telian tietoturva on nyt käytössä. 


Joskus kesä-heinäkuussa ei tätä vihreää nauhaa enää tullut. Sen sijaan, lähes aina avatessani läppärin, näytölle ilmaantuu Telian tietoturvan koko näytön ilmoitus, josta en tajua tuon taivaallista. Tämmöstä:


"Toimiasi tarvitaan! Selainlaajennus (Microsoft Edge) on määritettävä, jotta Internet-selaamisesi voidaan suojata."


 Lisäksi siinä lukee: 


" Suojattu selaus ja pankkitoiminnot; Selainlaajennusta ei ole vielä määritetty."


Yritin katsoa, mitä tapahtuu, jos klikkaan a) määritä tai b) lisätietoja, mutta enhän minä niistäkään sivuista yhtään mitään ymmärrä. Otin näistä sivuista puhelimella kuvia läppärin näytöltä. Yritän tähän liittää niitä kuvia, jotka olen numeroinut.


Windowsin suojaus on kunnossa, mutta siis, minähän maksan erikseen tästä Telian tietoturvasta. Telian Helppiin en soita, koska se on niin hiivatin kallista...Toivon todellakin saavani teiltä apua! Ai niin, siis läppärissä on Windows 10. Enkä siis ymmärrä mitään termeistä jne, että rautalangasta on mulle väännettävä!


Yritän nyt liittää kuvan tai kuvia. Huom; jäi selostuksesta alussa: kuva nro 1 tuli alunperin, siis ensimmäisenä (ennen noita muita) tässä kesän aikana näytölle. Koska en tiennyt mikä se on, klikkasin kuvan ulkopuolelta, että se hävisi näytöltä. En siis mielestäni ottanut sitä käyttöön. Tuli nyt mieleeni, että siitäkö tämä koko sotku on alkanut...???  En halua mitään ylimääräistä (sovelluksia tai mitä ovatkaan) käyttää. En edes pelaa. Että mikä on koko selainlaajennus? Ei kai sellaista tarvitse?


Nyt en jaksa enempää,  tästä tuli varmaan historianne pisin kirjoitus!  Kiitos jo etukäteen, jos joku osaa auttaa!


 


 


Edit. Upotettu kuvat tekstiin //Saku


 


 



 



 



5 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@hookaarina  kirjoitti:

Hei! Minulla on Telian tietoturvapaketti, jonka otin aikanaan, kun pankkiin kirjautuessa käytetään tunnuslukusovellusta. Hyvin toimi, ja aina kirjautuessani pankkiin tms, jossa tarvitaan tunnuslukusovellusta, läppärillä kiersi vihreä nauha + teksti, että  Telian tietoturva on nyt käytössä. 


Joskus kesä-heinäkuussa ei tätä vihreää nauhaa enää tullut. Sen sijaan, lähes aina avatessani läppärin, näytölle ilmaantuu Telian tietoturvan koko näytön ilmoitus, josta en tajua tuon taivaallista. Tämmöstä:


"Toimiasi tarvitaan! Selainlaajennus (Microsoft Edge) on määritettävä, jotta Internet-selaamisesi voidaan suojata."


 Lisäksi siinä lukee: 


" Suojattu selaus ja pankkitoiminnot; Selainlaajennusta ei ole vielä määritetty."


Yritin katsoa, mitä tapahtuu, jos klikkaan a) määritä tai b) lisätietoja, mutta enhän minä niistäkään sivuista yhtään mitään ymmärrä. Otin näistä sivuista puhelimella kuvia läppärin näytöltä. Yritän tähän liittää niitä kuvia, jotka olen numeroinut.


Windowsin suojaus on kunnossa, mutta siis, minähän maksan erikseen tästä Telian tietoturvasta. Telian Helppiin en soita, koska se on niin hiivatin kallista...Toivon todellakin saavani teiltä apua! Ai niin, siis läppärissä on Windows 10. Enkä siis ymmärrä mitään termeistä jne, että rautalangasta on mulle väännettävä!


Yritän nyt liittää kuvan tai kuvia. Huom; jäi selostuksesta alussa: kuva nro 1 tuli alunperin, siis ensimmäisenä (ennen noita muita) tässä kesän aikana näytölle. Koska en tiennyt mikä se on, klikkasin kuvan ulkopuolelta, että se hävisi näytöltä. En siis mielestäni ottanut sitä käyttöön. Tuli nyt mieleeni, että siitäkö tämä koko sotku on alkanut...???  En halua mitään ylimääräistä (sovelluksia tai mitä ovatkaan) käyttää. En edes pelaa. Että mikä on koko selainlaajennus? Ei kai sellaista tarvitse?


Nyt en jaksa enempää,  tästä tuli varmaan historianne pisin kirjoitus!  Kiitos jo etukäteen, jos joku osaa auttaa!




Moikka @hookaarina ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

Eli Turvapaketti vaatii asentamaan ja ottamaan käyttöön (=määrittelemään) tuon laajennuksen selaimessa, jotta selaus voidaan suojata. Yksinkertaisesti se laajennus ladataan selaimessa ja hyväksytään sen käyttö. 4. kuvassa näkyy "Hanki" painike, siitä voi siis ladata laajennuksen selaimelle. Sen jälkeen selain voi kysyä, annetaanko laajenukselle oikeudet toimia tmv. ja ne tulee hyväksyä.

1. kuvassa mainitsemasi ehdotus oli juurikin tähän aiheeseen liittyvää, eli siitä olisi päässyt kuvan 4. kohtaan ja eteenpäin. Olet kyllä toiminut järkevästi, kun et ole heti sitä asentanut, koska et ole ollut varma sen toiminnasta. Tämä on aina järkevämpi tapa, kuin antaa oikeuksia laajennuksille / sivustoille, joita ei tunne tai ei ole varma sen käytöstä. Tässä tapauksessa tämä F-Securen laajennus on turvallinen ja tarpeellinen. Kerrothan toki miten asennuksen kanssa käy. Jos laajennuksen jälkeen ei heti toimi, niin kokeile vielä ainakin tietokoneen uudelleenkäynnistys.

Kunniamerkki +2

@HenriLie 

Hei, ja suurkiitos vastauksestasi! Kysyn nyt vielä pari tarkennusta.

Onko tämä laajennus myös maksuton? Ja onko se ns. "pakko" asentaa/ottaa käyttöön, jotta Telian tietoturvapakettini edelleen toimii (varsinkin pankkitoiminnoissa)? Onko kaikille Telian tietoturva-asiakkaille tullut sama ilmoitus (kuin kuvissani)?

Ihmettelen vain, kun ei mistään löytynyt tuosta asiasta vanhalle asiakkaalle lisätietoja, kunnes nyt onneksi älysin tänne yhteisöön kirjoittaa! 

 

Ja kun sitten klikkaan siitä hanki-painiketta, niin ei kait sieltä ilmaannu liuta kysymyksiä tai vaihtoehtoja, jolloin olen taas pulassa...?

Kiitos vielä, jos vastaat. En tässä viikonloppuna ehdi tätä hommaa hoitaa, joten palailen tänne parin päivän kuluttua.


@hookaarina  kirjoitti:

Onko tämä laajennus myös maksuton? Ja onko se ns. "pakko" asentaa/ottaa käyttöön, jotta Telian tietoturvapakettini edelleen toimii (varsinkin pankkitoiminnoissa)? Onko kaikille Telian tietoturva-asiakkaille tullut sama ilmoitus (kuin kuvissani)?


Ihmettelen vain, kun ei mistään löytynyt tuosta asiasta vanhalle asiakkaalle lisätietoja, kunnes nyt onneksi älysin tänne yhteisöön kirjoittaa! 


 


Ja kun sitten klikkaan siitä hanki-painiketta, niin ei kait sieltä ilmaannu liuta kysymyksiä tai vaihtoehtoja, jolloin olen taas pulassa...?




Vastailen kollegani puolesta, mutta tosiaan laajennus kuuluu sinun tietoturvapaketti-tilaukseesi, eikä siitä muodostu sinulle muita kuluja 😁> Tämä samainen ilmoitus on mennyt kaikille turvapakettimme käyttäjälle, jos laajennusta ei ole asennettu. Laajennus ei tokikaan ole pakko asentaa, vaan hyödyllinen se kuitenkin on. Kun laajennus on otettu käyttöön selaimessa, suojaus parantaa selauksen turvallisuutta ja turvaa myös verkkopankkitoiminnot. Selauksen suojaus estää myös haitalliset ja epäilyttävät sivustot ja auttaa pitämään tietokoneesi ja henkilötietosi turvassa.


 


Sen jälkeen, kun olet valinnut tuon "Hanki" ei pitäisi tulla enää muita hämmentäviä kysymyksiä. Vaan jos tulee jotain kysyttävää, älä epäröi hihkaista tänne!

Kunniamerkki +2

Telian turvapaketti on nyt kunnossa, suurkiitos siitä! 

 

Kuitenkin hiukan kritiikkiä Telialle, kun en tiennyt mistä kyse ja mitä tehdä. Kirjauduin omaTeliaan, ja chattailin jonkun virkailijan kanssa. Laitoin mukaan valokuvatkin. Hän ei suostunut mitenkään auttamaan, vaan tuputti siinä vaan Helppiä. Jos hän ei itse tiennyt (mitä en usko), hän olisi voinut kysyä joltain muulta, ja vaikka palata asiaan. Seuraavaksi kävin Telian myyntipisteessä, ja näytin kuvat jne. Tuumasi vain, että "no joo, ei tää vissiin ole mikään huijaus", mutta ei hänkään auttanut/neuvonut jatkoa. Helppi, Helppi... Varmasti tiesi, mistä kyse.

Lopuksi fb:ssä lähetin samaiset tiedot privana Telialle. Voinette arvata jo vastauksen. Ja varmasti tiesivät, mistä kyse.

 

Neljänneksi sitten kirjauduin tänne, mikä oli onni. Kiitos teille 😁> Olen ollut jo Soneran aikaan Telian asiakas. Puhelinliittymä oli pienen tauon Dna, mutta vaihdoin takasin. Laajakaistaliittymä on aina ollut Telia. Tämän tyyppisissä (paljastui yksinkertaiseksi toimia neuvon mukaan) asioissa voisi asiakas saada neuvon tosiaan muutoinkin kuin soittamalla siihen hitsin kalliiseen palveluun. Koko hommeli olisi ollut fiksua Telialta julkaista omaTeliaan kirjauduttua; että tällainen muutos tietoturvaan, jos sen haluaa + neuvo sen haltuunottoon.

 

No, onneksi löysin teidät! Kiitokset avusta vielä kerran. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

@hookaarina  kirjoitti:

Telian turvapaketti on nyt kunnossa, suurkiitos siitä! 


 


Kuitenkin hiukan kritiikkiä Telialle, kun en tiennyt mistä kyse ja mitä tehdä. Kirjauduin omaTeliaan, ja chattailin jonkun virkailijan kanssa. Laitoin mukaan valokuvatkin. Hän ei suostunut mitenkään auttamaan, vaan tuputti siinä vaan Helppiä. Jos hän ei itse tiennyt (mitä en usko), hän olisi voinut kysyä joltain muulta, ja vaikka palata asiaan. Seuraavaksi kävin Telian myyntipisteessä, ja näytin kuvat jne. Tuumasi vain, että "no joo, ei tää vissiin ole mikään huijaus", mutta ei hänkään auttanut/neuvonut jatkoa. Helppi, Helppi... Varmasti tiesi, mistä kyse.


Lopuksi fb:ssä lähetin samaiset tiedot privana Telialle. Voinette arvata jo vastauksen. Ja varmasti tiesivät, mistä kyse.


 


Neljänneksi sitten kirjauduin tänne, mikä oli onni. Kiitos teille 😁> Olen ollut jo Soneran aikaan Telian asiakas. Puhelinliittymä oli pienen tauon Dna, mutta vaihdoin takasin. Laajakaistaliittymä on aina ollut Telia. Tämän tyyppisissä (paljastui yksinkertaiseksi toimia neuvon mukaan) asioissa voisi asiakas saada neuvon tosiaan muutoinkin kuin soittamalla siihen hitsin kalliiseen palveluun. Koko hommeli olisi ollut fiksua Telialta julkaista omaTeliaan kirjauduttua; että tällainen muutos tietoturvaan, jos sen haluaa + neuvo sen haltuunottoon.


 


No, onneksi löysin teidät! Kiitokset avusta vielä kerran. 




Kiitos tästä palautteesta. Ymmärrän näkökulmasi tuossa asiassa, kun tuntuu ettei ole informoitu ennakkoon eikä tarvitsemaansa tietoa ole helposti saatavilla. Olet ihan oikeassa, että ennakoivalla viestinnällä tulevasta muutoksesta olisi vältytty monelta hämmennykseltä.  


 


Hienoa kuitenkin, että nyt homma kunnossa. Ja hienoa, että löysit tänne Yhteisöön. Pysy jatkossakin linjoilla😁>

Vastaa