Telian sähköpostin roskakorin toiminta

  • 21 December 2018
  • 9 kommenttia
  • 61 katselukertaa

Hei. Minulla on tapana saapuneista s-posteista poistaa ne vähemmän tärkeät s-postit roskakoriin.

Roskakorista poistan kaiken turhan (mainokset ym.), mutta "varmuuden vuoksi" olen säilöön roskikseen jättänyt joitain "asia" s-posteja.

Mikä on tämän roskakorikansion koko? Miksi sieltä itsestään häviää näitä "varmuuden vuoksi" talteen jätettyjä s-posteja? Saako noita koneen/ohjelman itsensä poistamia s-posteja palautettua. Kiitos.


9 kommenttia

Käyttäjätaso 7

@Marjo_@  kirjoitti:

Hei. Minulla on tapana saapuneista s-posteista poistaa ne vähemmän tärkeät s-postit roskakoriin.

Roskakorista poistan kaiken turhan (mainokset ym.), mutta "varmuuden vuoksi" olen säilöön roskikseen jättänyt joitain "asia" s-posteja.

Mikä on tämän roskakorikansion koko? Miksi sieltä itsestään häviää näitä "varmuuden vuoksi" talteen jätettyjä s-posteja? Saako noita koneen/ohjelman itsensä poistamia s-posteja palautettua. Kiitos.


Roskakori ei ole sopiva säilytyspaikka tärkeille posteille. Itselläni ei ole Telian postia , mutta luulisin , että se toimii kuten muutkin postit eli roskakorista poistuu automaattisesti viestit , jotka ovat siellä olleet tarpeeksi kauan.

 

Roskiksella ei ole tiettyä kokoa , vaan koko postilaatikolla on maksimikoko ja se jakautuu sen mukaan kansioille mitenkä niissä tavaraa on.

 

Jos haluat säilyttää palvelimella posteja , mutta et saapuneissa , niin luo laatikkoon sitä varten erillinen kansio. Se ei tyhjene itsestään. Joissakin postiohjelmissa on asetus (mm Thunderbird) , jolla määritetään kuinka kauan postit säilytetään roskiksessa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Telian verkkosivuilla sähköpostiviestit eivät poistu roskakorista automaattisesti. Sähköpostiin voi laittaa asetuksen 'tyhjennä roskakori automaattisesti kirjauduttaessa ulos' mutta muuten tyhjennysasetuksia ei voi määrittää vaan roskakori pitää tyhjentää itse. Sähköpostiohjelmissa toki voi olla muitakin asetuksia ja ne kannattaa tarkistaa.

 

Kuten @kustaa1967 jo tuossa opastikin: kannattaa luoda kansiota, joihin asiaviestit voi siirtää talteen. 

Moi. Kirjaudun Telian s-postiin webmail.inet.fi -osoitteen kautta.

Roskakorista poistuu itsestään s-postit vanhemmasta päästä, itse en niitä poista.

Eikä noita roskiksessa "jemmassa" olevia s-postejakaan ole kuin 20-30 kpl.

Muistelen, että juuri poistunut s-posti oli n. 4 kk vanha.

Katsoin s-postiasetukset ja eihän siellä ole kovinkaan monta spostia koskevaa kohtaa. Rastia EI ole kohdassa: Roskakorin tyhjennys - aina ulos kirjautuessa. En viitsisi soittaa asiasta tekniseen tukeen (kallis puh.maksu).

Töissä minulla on käytössä Elisa/Saunalahti s-posti ja roskakorista ei poistu viestit useammankaan vuoden päästä, kuin itse poistamalla. Joten jään odottelemaan vielä tarkentavaa tietoa .... Kiitos tähän astisille asiaan paneutuneille - hyvää Joulun odotusta.

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Sähköpostit poistuvat roskakorista automaattisesti tietyn ajanjakson jälkeen, kun se on jo kuitenkin sinne laitettu. Täten taataan se, että postit roskakorista eivät vie turhaa tilaa palvelimelta 

Käyttäjätaso 7

@AnneAn@  kirjoitti:

Telian verkkosivuilla sähköpostiviestit eivät poistu roskakorista automaattisesti. Sähköpostiin voi laittaa asetuksen 'tyhjennä roskakori automaattisesti kirjauduttaessa ulos' mutta muuten tyhjennysasetuksia ei voi määrittää vaan roskakori pitää tyhjentää itse. Sähköpostiohjelmissa toki voi olla muitakin asetuksia ja ne kannattaa tarkistaa.


 


 


@PiaJo@  kirjoitti:


Sähköpostit poistuvat roskakorista automaattisesti tietyn ajanjakson jälkeen, kun se on jo kuitenkin sinne laitettu. Täten taataan se, että postit roskakorista eivät vie turhaa tilaa palvelimelta.



 


Ja kumpaakohan vastausta pitäisi uskoa???????


 


Edit ReOlivia: Korjattu lainaus

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@kustaa1967@  kirjoitti:


@AnneAn@  kirjoitti:

Telian verkkosivuilla sähköpostiviestit eivät poistu roskakorista automaattisesti. Sähköpostiin voi laittaa asetuksen 'tyhjennä roskakori automaattisesti kirjauduttaessa ulos' mutta muuten tyhjennysasetuksia ei voi määrittää vaan roskakori pitää tyhjentää itse. Sähköpostiohjelmissa toki voi olla muitakin asetuksia ja ne kannattaa tarkistaa.


 


 


@PiaJo@  kirjoitti:


Sähköpostit poistuvat roskakorista automaattisesti tietyn ajanjakson jälkeen, kun se on jo kuitenkin sinne laitettu. Täten taataan se, että postit roskakorista eivät vie turhaa tilaa palvelimelta.



 


Ja kumpaakohan vastausta pitäisi uskoa???????




Selvittelen uudelleen tähän vastauksen- varmistelen tilanteen. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@kustaa1967@  kirjoitti:

@AnneAn@  kirjoitti:

Telian verkkosivuilla sähköpostiviestit eivät poistu roskakorista automaattisesti. Sähköpostiin voi laittaa asetuksen 'tyhjennä roskakori automaattisesti kirjauduttaessa ulos' mutta muuten tyhjennysasetuksia ei voi määrittää vaan roskakori pitää tyhjentää itse. Sähköpostiohjelmissa toki voi olla muitakin asetuksia ja ne kannattaa tarkistaa.

 

 

@PiaJo@  kirjoitti:

Sähköpostit poistuvat roskakorista automaattisesti tietyn ajanjakson jälkeen, kun se on jo kuitenkin sinne laitettu. Täten taataan se, että postit roskakorista eivät vie turhaa tilaa palvelimelta.

 

Ja kumpaakohan vastausta pitäisi uskoa???????


Tässä molemmat olemme kirjoittaneet hieman eri asiasta, eli sain vahvistuksen tästä: 90 päivää on roskakorissa ne viestit olemassa, jonka jälkeen ne poistetaan automaattisesti. Mikäli haluaa vielä jotain säilyttää sieltä roskakorista, niin tekee oman kansion niille. 

 

@AnneAn on tarkoittanut, niinkuin @Marjo_ on kertonutkin, että ei ole laittanut rastia ruutuun roskapostin tyhjentämisestä automaattisesti. Tai ainakin niin ymmärrän Annen kirjoittaman vastauksen. 

 

Siis tiivistettynä, roskakoriin siirretyt postit siirtyvät pois sieltä automaattisesti 90päivän jälkeen. 

Käyttäjätaso 7

@PiaJo@  kirjoitti:

 @AnneAn on tarkoittanut, niinkuin @Marjo_ on kertonutkin, että ei ole laittanut rastia ruutuun roskapostin tyhjentämisestä automaattisesti. Tai ainakin niin ymmärrän Annen kirjoittaman vastauksen. 

 

Siis tiivistettynä, roskakoriin siirretyt postit siirtyvät pois sieltä automaattisesti 90päivän jälkeen. 


Kukin ymmärtää mitä ymmärtää.  :smileylol:

 

Kyllä se AnneAn kirjoitti , että roskakorista ei poistu automaattisesti mitään , vaan se pitää itse tyhjentää tai laittaa se kruksi , että suljettaessa roskis tyhjennetään.

 

No minulle tässä ei ole mitään epäselvää kuten käy ilmi jo tämän ketjun alkupuolella kirjoittamastani viestistä , jossa totean , että viestejä poistuu automaattisesti tietyn ajan kuluttua , kun ne "vanhenevat".

 

No saatiinpahan vahvistus , että se viive on 90 pv.

Kiitos kaikille asiaan paneutuneille 🙂. Siis 90 päivää säilyy roskiksessa ja sitten s-postit lähtevät bittitaivaaseen. Hyvää vuoden 2019 jatkoa kaikille.

Vastaa