Turvapaketin poisto ja muut jatkuvat ongelmat

  • 22 October 2018
  • 3 kommenttia
  • 92 katselukertaa

Moi.

 

Olen tuskaillut pidempään turvapaketin ongelmien kanssa. Käytetty päätelaite on Samsung J5 (2017) kaikilla päivityksillä. Ongelmat alkoivat Huawen puhelimen aikana, mutta nyt on kyseessä jo toisen valmistajan laitteet ja samat ongelmat jatkuu.

 

Ongelma 1

Sisällönsuodatus estää kaptiveportaalien käytön asetuksista riippumatta. Käytännössä siis kirjautumista vaativat wlan verkot eivät koskaan ole käytettävissä. Ratkaisu on ollut pitää sisällönsuodatus poissa päällä. Ei oikein vastaa tarkoitusta.

 

Ongelma 2

Sovellusten aikarajoitusten aktivointi ei enää onnistu. Kun yritän kirjautua palveluun ko. puhelimella, tulee vain ilmoitus, että "tarkista verkkoyhteys ja yritä uudelleen". Verkkoyhteys on toimiva, koska turvapaketin aikarajat saa selainhallinalla päälle ja pois sekä kaikki muu verkkoliikenne toimii ongelmitta. Ongelma on siis vain ko. sovelluksessa.

 

Ongelma 3

Johtuen ongelmasta 2 yritin poistaa asennuksen. No, ei se tietenkään onnistu. koska sovelluksen mielestä verkkoyhteyttä ei ole eikä kirjautuminen onnistu.

 

Ihan vähän vain turhauttaa..

 


3 kommenttia

Moi,

 

Heti alkuun, kiitoksia tarkasta ongelman kuvauksesta!

 

Ongelma 1, jos tämä on toistettavissa, olisi hienoa jos saisit kuvattua missä julkisesti saatavilla olevassa wifissä tapauksen pystyy toistaa. Mitä sisällönsuodatusasetuksia laitteessasi on päällä? Voimme tällöin tutkia asiaa tarkemmin.

 

F-Secure teki taustajärjestelmäpäivityksen joka aiheutti ongelmien 2 ja 3 kaltaisia ongelmia maanantaina 22.10. Tilanteen pitäisi olla nyt normalisoitunut, kokeiletko kirjautumista uudelleen?

Moi.

 

Se onnistuu ihan missä vain portaalilla varustetussa wlan:ssa. Kyse saattaa olla siitä, että F-Securen tuote ei osaa luokitella yksittäisiä sivustoja ja sen ollessa https suojattu tuote blokkaa sen? En tiedä tarkemmin miten FS tuon päätöksen tekee. Olen labrannut tuota erilaisia ympäristöjä vasten ja esim. sertifikaatin ominaisuudet (luotettu, ei luotettu, julkinen, selfsigned jne) eivät vaikuta lopputulokseen.

 

Olen kokeillut erilaisia variaatioita suodatettavista luokista enkä ole huomannut, että portaalit osuisivat johonkin tiettyyn luokkaan. Jos näin olisi, siinä olisi ainakin tilapäinen ratkaisu.

 

Testailen tänään/huomenna tuota, katsotaan oliko päivityksellä vaikutusta (pidetään peukkuja).

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +15

F-Secure tosiaan tutkii tätä asiaa tarkemmin parhaillaan ja toivottavasti saadaan lisätietoa tilanteeseen piakkoin.


 


Mikäli itse teet testailua, niin laitahan testauksen tuloksia sitten tänne, niin voidaan välittää niitä eteenpäin.

Vastaa