WLAN ei aukene internettiin

  • 10 February 2016
  • 9 kommenttia
  • 65 katselukertaa

WLAN ei aukene internettiin.

 

Yritin saada apua Sonera chatissa, mutta ei mahdollista päästä keskustelemaan. Nyt yritän tätä Sonera Klaanilla.

 

Minulla on puhelin Nokia Lumia 1020 ja tietokone HP Pavilion 15-p277no. Yritän päästä internettiin puhelimen kautta tietokoneelle, WLAN:in kautta. Se internet ei aukene.

 

Ensin laitan puhelimessa WLAN:in päälle. Sitten menen Asetukset -> Internet-yhteyden jakaminen ja laitan sen päälle. Jakotapa on WLAN, Lähetysnimi on NOKIA 909_7967 ja Salasanakin näkyy.

 

Sitten laitan tietokoneen WLAN:in päälle. Se näyttää erilaisia yhteyksiä, myös NOKIA 909_7967:n, jonka valitsen. Jossakin kohdassa se sanoo: ”Anna verkon suojausavain.” Kun laitan NOKIA 909_7967:ssa olevan Salasanan, niin se sanoo että se on virheelinen. Eli ”Verkon suojausavain on virheellinen. Yritä uudestaan.” Yritin myös 0000, 1234 ja 1111, mitta ei onnistu. Mistä se oikea Salasana löytyy?

 

Kun käytän tikkua Huawei E3372s, niin se toimii. Mutta yritän päästä internettiin myös WLAN:la, jos tikkua ei jostain syystä ole käytettävissä.


9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@raunosakari kirjoitti:

WLAN ei aukene internettiin.


 


Yritin saada apua Sonera chatissa, mutta ei mahdollista päästä keskustelemaan. Nyt yritän tätä Sonera Klaanilla.


 


Minulla on puhelin Nokia Lumia 1020 ja tietokone HP Pavilion 15-p277no. Yritän päästä internettiin puhelimen kautta tietokoneelle, WLAN:in kautta. Se internet ei aukene.


 


Ensin laitan puhelimessa WLAN:in päälle. Sitten menen Asetukset -> Internet-yhteyden jakaminen ja laitan sen päälle. Jakotapa on WLAN, Lähetysnimi on NOKIA 909_7967 ja Salasanakin näkyy.


 


Sitten laitan tietokoneen WLAN:in päälle. Se näyttää erilaisia yhteyksiä, myös NOKIA 909_7967:n, jonka valitsen. Jossakin kohdassa se sanoo: ”Anna verkon suojausavain.” Kun laitan NOKIA 909_7967:ssa olevan Salasanan, niin se sanoo että se on virheelinen. Eli ”Verkon suojausavain on virheellinen. Yritä uudestaan.” Yritin myös 0000, 1234 ja 1111, mitta ei onnistu. Mistä se oikea Salasana löytyy?


 


Kun käytän tikkua Huawei E3372s, niin se toimii. Mutta yritän päästä internettiin myös WLAN:la, jos tikkua ei jostain syystä ole käytettävissä.




Hei ja tervetuloa Klaaniin! Nuo yrittämäsi koodit näyttävät ihan puhelimen SIM-kortin PIN-koodeilta. Oletko yrittänyt käyttää niitä? Ne ovat aivan eri koodeja, kun langattoman verkon salasana. Se on oltava vähintään 8 merkkiä pitkä.


 


Tässä on Microsoftin ohje yhteyden jakamisesta Windows Phone 8.1:ssä.


 https://www.windowsphone.com/fi-FI/how-to/wp8/connectivity/share-my-connection


 


Kerro toki, jos tuolla ohjeella ei onnistunut yhteyden muodostus, niin katsotaan lisäneuvoja. :)


 


 

Mielestäni Lumiassa ei kuulu laittaa puhelimesta wlan-yhteyttä päälle, matkapuhelinverkkoahan siinä jaetaan. Eli asetuksista internet-jakaminen käyttöön, jakotapa wlan, salasanan isot ja pienet kirjaimet ja mahdolliset välimerkit oikein läppäriin, niin pitäisi toimia.

Ei toimi. Käynnistin ensin puhelimessa internet-jakaminen ja WLAN ei ollut päällä. Sitten laitoin tietokoneen WLAN:in päälle (tikku ensin pois) ja valitsin sitten tällä kertaa Piilotettu verkko. Se näytti ”Kirjoita verkon nimi (SSID)”. Kirjoitin ”Piilopettu verkko”, kun en muutakaan keksinyt. Sitten ”Anna verkon suojausavain”, johon keksin jonkun 8 numeroa/kirjainta. Ja sitten se vähän aikaa mietti ja sanoi lopuksi ”Tällä verkolla ei voi muodostaa yhteyttä”.

 

Minä olen välillä Tampereella ja välillä Kuhmossa, jossa nyt olen. Minulla on Soneran viihde Tampereella. Kun menen Tampereelle, niin täytyy katsoa, liittykö puhelin internet-jakaminen tuohon NOKIA 909_967 ja salasanaan (sehän oli kai siellä piilossa alhaalla). Jos on, niin se toimii vain Tampereella puhelimessa.

 

Täyttyy sitten taas katsoa Kuhmossa uudestaan tuota WLAN juttua uudestaan. Kun puhelimessa tulee uusia päivityksiä, niin WLAN pitää laittaa päälle, sehän toimii. Mutta Puhelimen/tietokoneen yhteys ei toimi WLAN:ssa. Tuota Buetooth:a en ole edes kokeillut.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@raunosakari kirjoitti:

Ei toimi. Käynnistin ensin puhelimessa internet-jakaminen ja WLAN ei ollut päällä. Sitten laitoin tietokoneen WLAN:in päälle (tikku ensin pois) ja valitsin sitten tällä kertaa Piilotettu verkko. Se näytti ”Kirjoita verkon nimi (SSID)”. Kirjoitin ”Piilopettu verkko”, kun en muutakaan keksinyt. Sitten ”Anna verkon suojausavain”, johon keksin jonkun 8 numeroa/kirjainta. Ja sitten se vähän aikaa mietti ja sanoi lopuksi ”Tällä verkolla ei voi muodostaa yhteyttä”.


 


Minä olen välillä Tampereella ja välillä Kuhmossa, jossa nyt olen. Minulla on Soneran viihde Tampereella. Kun menen Tampereelle, niin täytyy katsoa, liittykö puhelin internet-jakaminen tuohon NOKIA 909_967 ja salasanaan (sehän oli kai siellä piilossa alhaalla). Jos on, niin se toimii vain Tampereella puhelimessa.


 


Täyttyy sitten taas katsoa Kuhmossa uudestaan tuota WLAN juttua uudestaan. Kun puhelimessa tulee uusia päivityksiä, niin WLAN pitää laittaa päälle, sehän toimii. Mutta Puhelimen/tietokoneen yhteys ei toimi WLAN:ssa. Tuota Buetooth:a en ole edes kokeillut.




Hei!


 


Luitko tämän ohjeen? https://www.windowsphone.com/fi-FI/how-to/wp8/connectivity/share-my-connection  Erityisesti "Matkapuhelinverkon datayhteyden jakaminen WLAN-yhteyden välityksellä" -otsikon alla. Tuossa on kaikki tähän vaadittava tieto, niin yksinkertaisesti kuin voi selostaa.


 


Kun laitat internet-yhteyden jaon päälle puhelimesta, pitäisi tietokoneesi ilmoittaa NOKIA 909_967 -nimisestä langattomasta verkosta. Tässä tapauksessa ei ole kyse piilotetusta verkosta. Kun sitten yrität yhdistää tuohon NOKIA 909_967 -verkkoon, kysytään juurikin tuota kuvailemaasi "sehän oli kai siellä piilossa alhaalla" -salasanaa. Mitään muuta salasanaa ei ole olemassakaan eikä salasanan toimivuus ei ole paikasta riippuvaista. 


 

Hei.

 

Luin sen ohjeen liittyen WLANiin, mutta en lukenut Bluetooth-laitepari puhelimeen. Sekö pitää ensin aktivoida puhelimen ja tietokoneen välillä?

 

Ihan ensimmäistä kertaa yritin yhdistää puhelimessa olevaa internet-jakoa NOKIA 909_967 ja sen mukana olevaa salasanaa tietokoneelle, mutta tuli aina se sama virhe: ”Verkon suojausavain on virheellinen. Yritä uudestaan.”.

 

En uskalla vielä yhdistää niitä Bluetooth:iin, ennen kuin kerrot tästä minulle.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@raunosakari kirjoitti:

Hei.


 


Luin sen ohjeen liittyen WLANiin, mutta en lukenut Bluetooth-laitepari puhelimeen. Sekö pitää ensin aktivoida puhelimen ja tietokoneen välillä?


 


Ihan ensimmäistä kertaa yritin yhdistää puhelimessa olevaa internet-jakoa NOKIA 909_967 ja sen mukana olevaa salasanaa tietokoneelle, mutta tuli aina se sama virhe: ”Verkon suojausavain on virheellinen. Yritä uudestaan.”.


 


En uskalla vielä yhdistää niitä Bluetooth:iin, ennen kuin kerrot tästä minulle.




Bluetooth-yhdistys tarkoittaa sitä, että yhteys muodostetaan Bluetooth-tekniikkaa käyttäen. Siinä ei ole mitään pelättävää. Harva pöytäköne taikka läppärikään sitä tukee, mutta en tiedä onko tietokoneessasi tukea. Bluetooth on lähinnä tarkoitettu nykyautoja silmällä pitäen, jotta saadaan viihdetoiminnot taikka navigointi käyttöön. En suosittele bluetoothia, se yleisesti ottaen heikompi suorituskyvyltään kuin WLAN.


 


Tuolla Microsoftin ohjeessa kerrotaan, miten tuo verkon salasana määritetään. Kokeile määrittää uusi salasana ohjeiden mukaan ja kokeile, onnistuuko sitten yhteyden muodostus tietokoneelle WLAN:in ylitse. Salasana on myös kirjoitettava ehdottoman oikein, isot ja pienet kirjaimet, numerot ja merkit eivät saa poiketa puhelimessa määritetyistä, kun olet liittymässä tietokoneellasi verkkoon.


 

Kun näin AndroidAP:n, jossa oli ! merkki edessä, niin ajattelin kokeilla. Valitsin AndroidAP:n -> Yhdistä (en laittanut ruksia kohtaan Yhdistä automaattisesti). Se näytti että Yhdistetään ja sitten Yhdistetty. Se ei pyytänyt salasanaa ollenkaan. Pääsin internettiin!

 

Se AndroidAP on joskus näkyvissä, joskus taas ei.

 

Sitten kokeilin vaihtaa salasanan NOKIA 909_967:lle. Muutin puhelimessa salasanan toiseksi. Esim. Ä ei saanut olla mukana ja 8 merkkiä/numeroa pitää näköjään olla vähintään 9. Sitten laitoin Internet-jako -> Käytössä. Tietokoneessa laitoin WLAN:in päälle, valitsin NOKIA 909_967 (Yhdistä automaattisesti oli jo valittu) ja annoin salasanan, niin PÄÄSIN INTERNETTIIN! Kun lopetan tietokoneen ja käynnistin sen uudestaan, niin pääsen heti internetiin WLAN:in avulla.

 

Kiitos kun autoitte minua!

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@raunosakari kirjoitti:

Kun näin AndroidAP:n, jossa oli ! merkki edessä, niin ajattelin kokeilla. Valitsin AndroidAP:n -> Yhdistä (en laittanut ruksia kohtaan Yhdistä automaattisesti). Se näytti että Yhdistetään ja sitten Yhdistetty. Se ei pyytänyt salasanaa ollenkaan. Pääsin internettiin!


 


Se AndroidAP on joskus näkyvissä, joskus taas ei.


 


Sitten kokeilin vaihtaa salasanan NOKIA 909_967:lle. Muutin puhelimessa salasanan toiseksi. Esim. Ä ei saanut olla mukana ja 8 merkkiä/numeroa pitää näköjään olla vähintään 9. Sitten laitoin Internet-jako -> Käytössä. Tietokoneessa laitoin WLAN:in päälle, valitsin NOKIA 909_967 (Yhdistä automaattisesti oli jo valittu) ja annoin salasanan, niin PÄÄSIN INTERNETTIIN! Kun lopetan tietokoneen ja käynnistin sen uudestaan, niin pääsen heti internetiin WLAN:in avulla.


 


Kiitos kun autoitte minua!


 




Hienoa, mahtava kuulla, että yhteydet rupesivat lopultakin toimimaan!


 


 

Vielä yksi HYVÄ asia. Minulla on Kuhmossa televisio, jolla en ole päässyt internettiin aikaisemmin. Nyt laitoin puhelimen internet-jaon päälle, käynnistin TV:n ja menin paikkaan, josta pääsee internettiin. Valitsin NOKIA 909_7967 ja annoin salasanan. Pääsin vihdoin asentamaan uusia päivityksiä ja katsomaan mitä vaan löytyy.

Vastaa