Windows 10:n kanssa yhteensopivat laitteet ja ohjelmat


  • Savumerkittäjä
  • 4050 kommenttia

Windows 10 esitellään 29.7. ja Microsoft on luvannut ilmaisen päivityksen vuoden aikana Windows 7:n ja 8.1:n käyttäjille. Ainakin itseä kiinnostaa ennen päivitystä, mitkä laitteet, ajurit ja ohjelmat ovat suoraan yhteensopivia 10:n kanssa ja mitkä kaipaavat päivityksen toimiakseen. 


 


Kerätään tähän ketjuun kokemuksia 10:n yhteensopivuudesta ja muutakin keskustelua aiheen tiimoilta.


 


Soneran Turvapaketille luvattiin jo päivitys täällä: http://klaani.sonera.fi/t5/Tietokoneet-tietoturva-ja/Soneran-turvapaket-ti/m-p/106988#U106988


49 kommenttia

Pikaisen ja lyhyen testin jälkeen, Huawei E5776 toimii ainakin Windows 10 TP 10162:n kanssa USB:n kautta.

 toimiiko huawei e3276 4g tikku windows 10 kanssa?

 

Meillä sitä odotellaan jo kovasti !

 

Kunniamerkki +14

Osuiko tuo mainos nyt ihan kohderyhmään? :D


 


 


Mutta vakavasti puhuen, itse ainakin odotan kovasti, että tuon onnettoman Win 8.1:n saa päivitettyä malliin, josta löytyy ainakin jonkinlainen versio Käynnistä-valikosta. Käsittääkseni kympin pitäisi palvella hiiren ja näppäimistön käyttäjää huomattavasti paremmin kuin kasin.

Minulla on ollut Windows 10 jo joitakin kuukausia. Mietin vain, kun minulla on 64 bittinen Pro  järjestelmä, niin mitä mahtaa windows 10 tuoda lisää järjestelmään, kun se virallinen jakelu on päivitetty. En ole viikkoon avannut tietokonetta, joten en tiedä onko päivitys jo tullut. ?

Kyllä ainakin lukee Windows 10 Pro Inside Preview. Ei kuitenkaan varsinainen versio, vaan Build 10074 

 

Nyt onnistui vihdoinkin päivittää NVIDIA, kun aiemmin se märisi,että väärä järjestelmä tuo Win 10

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Tässä itse asentelen juuri Windows 10 testatakseni sitä vain... On ollut virtuaalisessa ympäristössä aika kauan mutta fyysisessä olen pysytellyt Windows 8.1:llä ja muut koneeni ovatkin Linuxeja pääosin. 

Hyvin tuo kymppi eilen asentui.

Ihan hirveästi en eroa huomannut seiskaan nähden, mikä on vain hyvä asia :)

Kyllä tätä voi työkoneeseenkin harkita jossain vaiheessa.

 

Kasia pari kertaa joutunut käyttämään - siinä paloi hihat ja hermot.

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@juhuri kirjoitti:

Hyvin tuo kymppi eilen asentui.


Ihan hirveästi en eroa huomannut seiskaan nähden, mikä on vain hyvä asia :)


Kyllä tätä voi työkoneeseenkin harkita jossain vaiheessa.


 


Kasia pari kertaa joutunut käyttämään - siinä paloi hihat ja hermot.


 




Et huomaa eroja Windows 7 nähden Windows 10:ssä?


 


Jos kasia ei osaa käyttää ilman että palaa hihat ja hermot niin onkohan joku vikana? Aloitusnäkymän (metro) voi aina korvata kolmannen osapuolen valikoilla. Minua ei tuon Windows 8.1:ssä tuo metro valikko edes haitannut mitenkään koska miksi sitä tulisi käyttää? Jos haluan avata jotakin niin yleensä kirjoitan suoraan hakuun koska kyllä se etsiminen itse vie aikaa.


 


Windows 8.1 oli hyviä ominaisuuksia mutta myös huonojakin. Kaikissa käyttiksissä melkeinpä on hyvä ja huonoja ominaisuuksia. 

Juhuri, lukeeko siinä oikealla ala puolella jotain siis nurkassa esim. testi?

 

Eilen minulla oli tietokone auki, muttei win 10 päivittynyt lopulliseen versioon, vaan ainoastaan Nvidia päivittyi.

Mites tää Win-10 oma sähköposti, miten sen saa toimimaan soneran sähköpostin kanssa.

Saako windows liven sähköpostin osoitteet ja postit siirrettyä siihen ?

 

En ymmärrä kok win 10 mailiohjelma olemassaoloa...näyttää ihan kauheelta ? :(

 

 

Yleensä win live imaseen sähköpostit  palvelilta.

 

Joskus jos haluan pitää sähköpostit tabletilla voin vahingossa avata tietokoneella win liven ja tietty se imaisee kaikki  postit palvelilta.

Kyllä toin live on toiminut vuosia hyvin, mutta nyt onkin kyse tästä win-10 sähköpostiohjelmasta,miten hitossa sen saa toimimaan.

Minulla on Windows 10.  Käytän Windows liveä ja kyllä se toimii. 

Ihmettelen,  että missä vika kun sinulla ei toimi. Ainoa vaihtoehto poistaa Windows live ja asentaa se  uudestaan. 

Ilmeisesti luvattua Turvapaketin päivitystä ei vielä ole tullut, kun Soneran sivulta ladattu Turvapaketin asennus ei onnistu. Ei päästä kirjautumaan Omille sivuille, jossa annetaan laitteelle nimi jne...

 Windows 10 päivitys pitäisi olla jo ihan ok. Tuliko sinulle "Ota käyttöön"-viesti, jossa on Turvapaketin asennusohjeet?

Eipä ole tuollaista viestiä tullut.


Päivitin vaimon läppärin 8.1:n ensin suoraan 10:ksi, jolloin Turvapaketti omasta mielestään toimi ok, mutta Windows ei sitä tunnistanut vaan väitti, että sekä turvapaketti, että Windowsin oma Defender ovat poissa käytöstä. Jouduin sattuneesta syystä päivittämään 10:n vielä uudelleen oletusasetuksille, jolloin Turvapaketti ja muutama kymmenen muuta ohjelmaa poistuu. Soneran sivulta ladattu Turvapaketti ei siis asennu 10:iin vaan siinä vaiheessa kun kirjaudutaan omille Omille sivuille tulee tämä: "Jotakin meni vikaan. Yritä myöhemmin uudelleen"

Sen verran vielä, että joku päivitys tuohon jo asennettuun Turvapakettiin tuli hiljattain, mutta ei siinä mitään W10 yhteensopivuudesta kerrottu. 


@PasiS kirjoitti:

Eipä ole tuollaista viestiä tullut.

Päivitin vaimon läppärin 8.1:n ensin suoraan 10:ksi, jolloin Turvapaketti omasta mielestään toimi ok, mutta Windows ei sitä tunnistanut vaan väitti, että sekä turvapaketti, että Windowsin oma Defender ovat poissa käytöstä. Jouduin sattuneesta syystä päivittämään 10:n vielä uudelleen oletusasetuksille, jolloin Turvapaketti ja muutama kymmenen muuta ohjelmaa poistuu. Soneran sivulta ladattu Turvapaketti ei siis asennu 10:iin vaan siinä vaiheessa kun kirjaudutaan omille Omille sivuille tulee tämä: "Jotakin meni vikaan. Yritä myöhemmin uudelleen"


niin mullakin tekee ihan samaa   tietokoneen käynnistyksen jälkeen eli windows ilmottaa et   antivirus ja defender  ei ole käytössä  ja mulla on ihan f-securelta  hankittu ohjelma jossa on myös  tullu 10 päivitys

  et kannattaa varmaan jättää huomiotta windowssin herja

Win 8.1 metro  aloitusnäkymän  voi ottaa pois ja tilalle tulee normaali työpöytä. Näin ainakin minulla, kun en tykännyt metrosta.

Nyt on Win 10 ja tulossa ilmeisesti Pro versio, niin kuin pitää olla. Testi versiossa on pieni metro, mutta se ei hirveästi haittaa. 

Kansiot minua ärsyttää, rumat keltaiset.

 

Minulla ei ole ollut ongelmia 8.1 kanssa noin muuten.

 

Edelleen kuulutan, että käytän edelleen Microsoftin turvaohjelmia, jotka on riittäviä. ?

 

Työpöytänäkymälle.

Taskbar and navigation properties.  Ruksi ->Go to the desktop.........  Ruksi, Sow my desktop.....

Poistettu käyttäjä kirjoitti:

Win 8.1 metro  aloitusnäkymän  voi ottaa pois ja tilalle tulee normaali työpöytä. Näin ainakin minulla, kun en tykännyt metrosta.


Nyt on Win 10 ja tulossa ilmeisesti Pro versio, niin kuin pitää olla. Testi versiossa on pieni metro, mutta se ei hirveästi haittaa. 


Kansiot minua ärsyttää, rumat keltaiset.


 


Minulla ei ole ollut ongelmia 8.1 kanssa noin muuten.


 


Edelleen kuulutan, että käytän edelleen Microsoftin turvaohjelmia, jotka on riittäviä. 👍>


 


Työpöytänäkymälle.


Taskbar and navigation properties.  Ruksi ->Go to the desktop.........  Ruksi, Sow my desktop.....




Suurin vikahan tuossa 8.1:n työpöydässä oli se, että käynnistysvalikko puuttuu. Senhän toki saa esim. Classic Shell-ohjelmalla korjattua.


 


Juu, moni pärjää hyvin Microsoftin omilla turvaohjelmilla, mutta kun mahdollisuus tuli testata Soneran Turvapakettia veloituksetta, niin miksei. Testaaminen jatkui 10:iin siirryttäessä, eikä ihan ongelmattomasti. Jo asennettujen ohjelmien päivittäminen ei ihan riitä, myös latauslinkin versio pitäisi pystyä asentamaan 10:iin.

Oikealla puolella oli kuitenkin sammutus ja uudelleen käynnistys kohde. 

 Nappasin tuolta asennusohjeista tällaisen: "Tilauksen jälkeen saat tilausvahvistuksen ja ”Ota käyttöön” –viestin jossa kerrotaan kuinka otat palvelun käyttöön. Ota käyttöön –viestissä kerrotaan käyttäjätunnuksesi, joka on sama kuin käytössäsi oleva Sonera tunnus. Mikäli sinulla ei ole Sonera tunnusta, pyydetään ”Ota käyttöön” -viestissä luomaan tunnus. Kun sinulla on Sonera tunnus käytettävissä, voit asentaa palvelun laitteellesi esimerkiksi seuraavasta osoitteesta: www.sonera.fi/turvapakettilataus."


 


Kerroit, ettei tuollaista Ota käyttöön-viestiä tullut lainkaan. Pitäisiköhän tässä kokeilla ladata ohjelma uudelleen vielä?


 

Koskee Turvapaketin alkuperäistä käyttöönottoa, silloin varmaan tuollainen viesti tuleekin, mutta tässä on kyseessä nyt laitteen lisääminen jo käytössä olleeseen Turvapakettiin. Tosin tuossakin laitteessa Turvapaketti ehti olla jonkun kuukauden, ennen sitä W10 päivitystä. Pääsen omalla koneella Turvapaketin hallintaan, mutten koneella johon Turvapaketti pitäisi lisätä, jolloin asennus ei mene loppuun asti.


@olkitu kirjoitti:

@juhuri kirjoitti:

Hyvin tuo kymppi eilen asentui.

Ihan hirveästi en eroa huomannut seiskaan nähden, mikä on vain hyvä asia :)

Kyllä tätä voi työkoneeseenkin harkita jossain vaiheessa.

 

Kasia pari kertaa joutunut käyttämään - siinä paloi hihat ja hermot.

 


Et huomaa eroja Windows 7 nähden Windows 10:ssä?

 

Jos kasia ei osaa käyttää ilman että palaa hihat ja hermot niin onkohan joku vikana? Aloitusnäkymän (metro) voi aina korvata kolmannen osapuolen valikoilla. Minua ei tuon Windows 8.1:ssä tuo metro valikko edes haitannut mitenkään koska miksi sitä tulisi käyttää? Jos haluan avata jotakin niin yleensä kirjoitan suoraan hakuun koska kyllä se etsiminen itse vie aikaa.

 

Windows 8.1 oli hyviä ominaisuuksia mutta myös huonojakin. Kaikissa käyttiksissä melkeinpä on hyvä ja huonoja ominaisuuksia. 


 

Toki kympissä on uusia ominaisuuksia. Tarkoitin vain että työpöytä oli päivityksen jälkeen saman näköinen, käynnistys-valikko samassa kohtaa. Vaimokin kysyi että onko tämä nyt uusi käyttis.

 

Windows 8.1 ja hihojen palaminen johtuu juurikin siitä että olen käyttänyt sitä hyvin harvoin. Esimerkiksi viime viikolla vaimon läppäriin piti saada Metro-valikkoon lisättyä nettisivun pikakuvake. Ei se ihan loogisella tavalla sinne mennyt. Toki googlen avustuksella onnistui.

Vastaa