Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
PasiS
Konkari ☆
  • 493 custom-general.kudos
  • 1234 custom-general.replies
  • 60 custom-general.solutions

Windows 10:n kanssa yhteensopivat laitteet ja ohjelmat

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Windows 10 esitellään 29.7. ja Microsoft on luvannut ilmaisen päivityksen vuoden aikana Windows 7:n ja 8.1:n käyttäjille. Ainakin itseä kiinnostaa ennen päivitystä, mitkä laitteet, ajurit ja ohjelmat ovat suoraan yhteensopivia 10:n kanssa ja mitkä kaipaavat päivityksen toimiakseen. 

Kerätään tähän ketjuun kokemuksia 10:n yhteensopivuudesta ja muutakin keskustelua aiheen tiimoilta.

Soneran Turvapaketille luvattiin jo päivitys täällä: http://klaani.sonera.fi/t5/Tietokoneet-tietoturva-ja/Soneran-turvapaket-ti/m-p/106988#U106988

49 vastausta
Poistettu käyttäjä

Win 8.1 metro  aloitusnäkymän  voi ottaa pois ja tilalle tulee normaali työpöytä. Näin ainakin minulla, kun en tykännyt metrosta.

Nyt on Win 10 ja tulossa ilmeisesti Pro versio, niin kuin pitää olla. Testi versiossa on pieni metro, mutta se ei hirveästi haittaa. 

Kansiot minua ärsyttää, rumat keltaiset.

Minulla ei ole ollut ongelmia 8.1 kanssa noin muuten.

Edelleen kuulutan, että käytän edelleen Microsoftin turvaohjelmia, jotka on riittäviä. 👍

Työpöytänäkymälle.

Taskbar and navigation properties.  Ruksi ->Go to the desktop.........  Ruksi, Sow my desktop.....

PasiS
Konkari ☆

Poistettu käyttäjä kirjoitti:

Win 8.1 metro  aloitusnäkymän  voi ottaa pois ja tilalle tulee normaali työpöytä. Näin ainakin minulla, kun en tykännyt metrosta.

Nyt on Win 10 ja tulossa ilmeisesti Pro versio, niin kuin pitää olla. Testi versiossa on pieni metro, mutta se ei hirveästi haittaa. 

Kansiot minua ärsyttää, rumat keltaiset.

Minulla ei ole ollut ongelmia 8.1 kanssa noin muuten.

Edelleen kuulutan, että käytän edelleen Microsoftin turvaohjelmia, jotka on riittäviä. 👍

Työpöytänäkymälle.

Taskbar and navigation properties.  Ruksi ->Go to the desktop.........  Ruksi, Sow my desktop.....

Suurin vikahan tuossa 8.1:n työpöydässä oli se, että käynnistysvalikko puuttuu. Senhän toki saa esim. Classic Shell-ohjelmalla korjattua.

Juu, moni pärjää hyvin Microsoftin omilla turvaohjelmilla, mutta kun mahdollisuus tuli testata Soneran Turvapakettia veloituksetta, niin miksei. Testaaminen jatkui 10:iin siirryttäessä, eikä ihan ongelmattomasti. Jo asennettujen ohjelmien päivittäminen ei ihan riitä, myös latauslinkin versio pitäisi pystyä asentamaan 10:iin.

Poistettu käyttäjä

Oikealla puolella oli kuitenkin sammutus ja uudelleen käynnistys kohde. 

MiaSL
Ex-telialainen
Ex-telialainen
  • 113 custom-general.kudos
  • 734 custom-general.replies
  • 49 custom-general.solutions

@PasiS Nappasin tuolta asennusohjeista tällaisen: "Tilauksen jälkeen saat tilausvahvistuksen ja ”Ota käyttöön” –viestin jossa kerrotaan kuinka otat palvelun käyttöön. Ota käyttöön –viestissä kerrotaan käyttäjätunnuksesi, joka on sama kuin käytössäsi oleva Sonera tunnus. Mikäli sinulla ei ole Sonera tunnusta, pyydetään ”Ota käyttöön” -viestissä luomaan tunnus. Kun sinulla on Sonera tunnus käytettävissä, voit asentaa palvelun laitteellesi esimerkiksi seuraavasta osoitteesta: www.sonera.fi/turvapakettilataus."

Kerroit, ettei tuollaista Ota käyttöön-viestiä tullut lainkaan. Pitäisiköhän tässä kokeilla ladata ohjelma uudelleen vielä?

Pongasitko hyvän viestin --> klikkaa "Tykkää"
Saitko avun probleemaasi --> klikkaa "Hyväksy ratkaisuksi"
Omilla Sivuilla hallinnoit liittymiäsi ja palveluitasi milloin tahansa. Chat-yhteys asiakaspalveluumme 24/7

PasiS
Konkari ☆

Koskee Turvapaketin alkuperäistä käyttöönottoa, silloin varmaan tuollainen viesti tuleekin, mutta tässä on kyseessä nyt laitteen lisääminen jo käytössä olleeseen Turvapakettiin. Tosin tuossakin laitteessa Turvapaketti ehti olla jonkun kuukauden, ennen sitä W10 päivitystä. Pääsen omalla koneella Turvapaketin hallintaan, mutten koneella johon Turvapaketti pitäisi lisätä, jolloin asennus ei mene loppuun asti.

juhuri
Kommentaattori
  • 6 custom-general.kudos
  • 33 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

@olkitu kirjoitti:

@juhuri kirjoitti:

Hyvin tuo kymppi eilen asentui.

Ihan hirveästi en eroa huomannut seiskaan nähden, mikä on vain hyvä asia 🙂

Kyllä tätä voi työkoneeseenkin harkita jossain vaiheessa.

Kasia pari kertaa joutunut käyttämään - siinä paloi hihat ja hermot.

Et huomaa eroja Windows 7 nähden Windows 10:ssä?

Jos kasia ei osaa käyttää ilman että palaa hihat ja hermot niin onkohan joku vikana? Aloitusnäkymän (metro) voi aina korvata kolmannen osapuolen valikoilla. Minua ei tuon Windows 8.1:ssä tuo metro valikko edes haitannut mitenkään koska miksi sitä tulisi käyttää? Jos haluan avata jotakin niin yleensä kirjoitan suoraan hakuun koska kyllä se etsiminen itse vie aikaa.

Windows 8.1 oli hyviä ominaisuuksia mutta myös huonojakin. Kaikissa käyttiksissä melkeinpä on hyvä ja huonoja ominaisuuksia. 

Toki kympissä on uusia ominaisuuksia. Tarkoitin vain että työpöytä oli päivityksen jälkeen saman näköinen, käynnistys-valikko samassa kohtaa. Vaimokin kysyi että onko tämä nyt uusi käyttis.

Windows 8.1 ja hihojen palaminen johtuu juurikin siitä että olen käyttänyt sitä hyvin harvoin. Esimerkiksi viime viikolla vaimon läppäriin piti saada Metro-valikkoon lisättyä nettisivun pikakuvake. Ei se ihan loogisella tavalla sinne mennyt. Toki googlen avustuksella onnistui.

olkitu
Kunniajäsen
  • 700 custom-general.kudos
  • 4444 custom-general.replies
  • 126 custom-general.solutions

@juhuri kirjoitti:

@olkitu kirjoitti:

@juhuri kirjoitti:

Hyvin tuo kymppi eilen asentui.

Ihan hirveästi en eroa huomannut seiskaan nähden, mikä on vain hyvä asia 🙂

Kyllä tätä voi työkoneeseenkin harkita jossain vaiheessa.

Kasia pari kertaa joutunut käyttämään - siinä paloi hihat ja hermot.

Et huomaa eroja Windows 7 nähden Windows 10:ssä?

Jos kasia ei osaa käyttää ilman että palaa hihat ja hermot niin onkohan joku vikana? Aloitusnäkymän (metro) voi aina korvata kolmannen osapuolen valikoilla. Minua ei tuon Windows 8.1:ssä tuo metro valikko edes haitannut mitenkään koska miksi sitä tulisi käyttää? Jos haluan avata jotakin niin yleensä kirjoitan suoraan hakuun koska kyllä se etsiminen itse vie aikaa.

Windows 8.1 oli hyviä ominaisuuksia mutta myös huonojakin. Kaikissa käyttiksissä melkeinpä on hyvä ja huonoja ominaisuuksia. 

Toki kympissä on uusia ominaisuuksia. Tarkoitin vain että työpöytä oli päivityksen jälkeen saman näköinen, käynnistys-valikko samassa kohtaa. Vaimokin kysyi että onko tämä nyt uusi käyttis.

Windows 8.1 ja hihojen palaminen johtuu juurikin siitä että olen käyttänyt sitä hyvin harvoin. Esimerkiksi viime viikolla vaimon läppäriin piti saada Metro-valikkoon lisättyä nettisivun pikakuvake. Ei se ihan loogisella tavalla sinne mennyt. Toki googlen avustuksella onnistui.

Tottumuskysymys on sitten eri asia. Windows 7 ja Windows 8.X erot ovat suuret juurikin metron takia, muuten sitten onkin samanlainen pohjaltaan. Windows 10 taas grafiikka sama kuin Windows 8.X ja vielä on metrolle tyypillisiä ominaisuuksia käytössä. Sen verran mentiin taaksepäin että tuotiin käynnistävalikko takaisin. 

Onko heikko matkapuhelimen kuuluvuus? Mittaa matkapuhelinverkon kuuluvuuksia Cellmapper-sovelluksella, saatavilla täältä ja ohje .
RaMaria
Ex-telialainen
Ex-telialainen
  • 459 custom-general.kudos
  • 1346 custom-general.replies
  • 100 custom-general.solutions

Tuosta Turvapaketin asennuksesta sellaista, että on tullut jonkin verran vastaan sitä, että asennus etenee kyllä siihen pisteeseen, jossa asiakasta pyydetään kirjautumaan Sonera Tunnuksilla sisälle, mutta sen jälkeen tuleekin "Tuntematon virhe" -ilmoitus.

Tuon pääsee kiertämään asentamalla paketti Omien SIvujen kautta, myös mobiililaitteilla onnistuu.

Tässä reitti PC:llä: kirjaudu Sonera Tunnuksilla Omille Sivuille > Valitse Sonera Turvapaketin > Hallitse Turvapakettia > Lisää käsin laitteen ja nimeää sen > Lataa asennusohjelman jossa käyttöoikeus valmiina (tiedostonimessä on lataushetkellä lisenssiavain perässä), jolloin asennus ei vaadi kirjautumista.

Paina peukkua jos tykkäsit vastauksesta!

PasiS
Konkari ☆

Pitääkin kokeilla, kun viikonloppuna olen samalla paikkakunnalla ko. PC:n kanssa.

PasiS
Konkari ☆

Omaan W7-koneeseen tänään asennetussa 10:ssä Turvapaketti toimii niin kuin pitääkin, eli Windowskin tunnistaa Turvapaketin olemassaolon.

Jos Toimintokeskuksessa lukee W10:n päivityksen jälkeen, että Turvapaketti ei ole käytössä, mutta Turvapaketti itse väittää toimivansa, niin Turvapaketin uudelleen asennus koneeseen kuulemma korjaa asian. Tosin vain jos se asennus onnistuu... Hymiö Välinpitämätön

Tämän osion uusimmat keskustelut