Yksittäisen sähköpostiviestin vastaanottajamäärän rajoitus???


Saan ja lähetän sähköpostia erään yhdistystoimintaan liittyvän jakelun mukaan. Nyt jokin asia on muuttunut. Kun aiemmin meidän jakelumme toimi ihan hienosti jopa liki 100 osoitteeseen, niin nyt postiserveri ilmoittaakin, että vastaanottajia on liikaa: The server response was: Kieltäydytty yhdistämästä. Yksittäisen sähköpostiviestin maksimi vastaanottajamäärä ylittyi. 00.000.000.1 - xxxxxxxx

 

Siis tuo ilmoitus tulee, kun yritän lähettää viestini entiseen malliin Macin Mail ohjelmalla. Jos menen Telian weppi postiin, niin siellä pystyn vastaamaan kaikille 35:lle, jotka olivat jakelussa saamassani viestissä.

 

Telian chatti totesi, että heodän postissaan on ja on aina ollut 20 vastaanottajan raja. Olen ollut asiakas viime vuosituhannelta alkaen ja koko ajan lähetellyt ilman ongelmia emaileja yli 20 osoitteen jakeluilla kunnes nyt eilisestä alkaen.

 

Chatti suositteli käyttämään Telian weppipostia. Kun totesin, että se on kömpelö joka suhteessa, niin sitten suositteli Gmailia. No jos vaihtamaan ryhdyn, niin vaihdan sitten paljon muutakin.

 

Onko muita, jotka olisivat nyt törmänneet samaan ongelmaan?


16 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Hei @HKL123  Tervetuloa Telia yhteisöön, mukavaa kun lähestyit täällä asiasta.

 

Eli sähköposti-ohjelmilla tuo lähetysraja on suurempi, joten sen tulisi toimia kuten sinulla ennenkin on toiminut. Tarkistathan ensimäisenä sähköpostisovellukselta SSL ja SMTP autentikointi asetukset, että onhan ne päällä ja oikein.


Tarkistathan myös muut asetukset sähköposti-ohjelman asetuksista.

Niin minustakin pitäisi toimia, mutta kun ei tunnu toimivan. Takistin ja minulla on suojattu posti niin sisään (POP) kuin uloskin (SMTP), eikä näihin ole tehty muutoksia siis aikoihin. Telian ohjeiden mukaan lähtevään postiin käytetään erilaisia menetelmiä joista vastaanottajamäärien rajoitukset ovat yksi. Minä en ole tähän rajaan aiemmin törmännyt useamman kymmenen osoitteen jakelullakaan. Mutta nyt chatin mukaan raja on 20 vastaanottajaa, mikä estää joustavan kommunikoinnin tietynlaisissa tapauksissa. En ole Macin Apple Mailista löytänyt mitään asetusta moiselle rajalle enkä sen paremmin Telian ohjesivuilta. Siis paras neuvo chatiltä, oli, että tällainen tämä on ja jos ei kelpaa, niin käytä vaikka Gmailia. Tallensin tuon keskustelun, kun se ei minusta ollut ihan sitä, mitä asiakkaalle tulee sanoa.

 

Kokemukseni perusteella minä sanoisin, että tuota rajaa on laskettu oleellisesti tai sitten se asettuu jostain syystä aiempaa alemmaksi omia aikojaan. Tiedä sitten, josko lähtevä posti toimisi eri lailla ilman suojauksia, joskaan sekään vaihtoehto ei oikein innosta.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Client (oma sähköpostiohjelma) ohjelmalla, jolla on autentikointi käytössä, rajana on 100 vastaanottajaa per viesti. Tämä toteutuu siis silloin, kun käytössä on suojattu yhteys ja SMTP autentikointi. Mainitsitkin jo, että nämä on käytössä. 

 

Keskustelin vielä lisää meidän asiantuntijoiden kanssa ja he suosittelivat, että asentaisit tilin uudestaan tähän Macin Apple Mailiin. Tilin asennuksessa ota käyttöön SSL ja SMTP:n. Jos tämän tilin uudelleenasennuksenkaan jälkeen ei toimi, niin olethan yhteydessä vielä meidän häiriöilmoituksen chattiin, jotta voidaan tiketti kirjata eteenpäin tutkittavaksi. 

 

Minulla oli tuossa tämänpäiväisessä 35 vastaanottajaa eli olisi pitänyt toimia. Täytyy kokeilla uudelleenasennusta, josko se helpottaisi tilannetta. Mutta en oikein usko sen vaikuttavan, koska minulla on läppärissä (Macbook) sama tili Aplle Maililla käytössä ja siinäkin näyttäisi toimivan samalla tavalla kuin pöytäkoneessa. Eli kyse ei ole ainakaan mistään ohjelman "korruptoitumisesta".

Ei toimi tilin uudelleen asentamisenkaan jälkeen. Olen yhteyksissä chattiin ja teen vikailmoituksen.

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@HKL123@  kirjoitti:

Ei toimi tilin uudelleen asentamisenkaan jälkeen. Olen yhteyksissä chattiin ja teen vikailmoituksen.

 


Hyvä juttu, että olet/ olit meihin yhteydessä chatin kautta. Laitetaan häiriöilmoitus tutkittavaksi eteenpäin asiantuntijoillemme. Saitko asiasi eteenpäin sitä kautta? 

Se häiriöilmoitus on kirjattu. Totesivat aluksi, että vaikea korjata, kun vika on Apple Mailissa, mutta siinä se ei varmaankaan ole, kun kokeilin asiaa MacBook läppärilläni, jossa on sama Mail ja joka on ollut käyttämättä koko vuoden. Eli sen ohjelmisto on varmasti siltä ajalta, jolloin homma todistettavasti toimi. Nyt ei toiminut silläkään laitteella. Eli ongelma on siinä, että serveri ilmoittaa rajan ylityksestä ehkä alemmalla raja-arvolla kuin aiemmin. Siis kun häiriö on nyt alkanut ilmetä, niin se viittaisi johonin Telian serverin tai sen spam filtterin päivitysjuttuun, kun minä en ole mitään päivittänyt ja kokeilin sitä myös pitkään naftaliinissa olleella laitteella. Kyse on vain siitä, että joku tutkii asian oikeast paikasta eikä yritä työntää sitä minun ohjelmistoni "piikkiin". Toki tutkailen minäkin vielä, josko löydän jotain hyödyllistä postiohjelmiston logeista.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@HKL123@  kirjoitti:

Se häiriöilmoitus on kirjattu. Totesivat aluksi, että vaikea korjata, kun vika on Apple Mailissa, mutta siinä se ei varmaankaan ole, kun kokeilin asiaa MacBook läppärilläni, jossa on sama Mail ja joka on ollut käyttämättä koko vuoden. Eli sen ohjelmisto on varmasti siltä ajalta, jolloin homma todistettavasti toimi. Nyt ei toiminut silläkään laitteella. Eli ongelma on siinä, että serveri ilmoittaa rajan ylityksestä ehkä alemmalla raja-arvolla kuin aiemmin. Siis kun häiriö on nyt alkanut ilmetä, niin se viittaisi johonin Telian serverin tai sen spam filtterin päivitysjuttuun, kun minä en ole mitään päivittänyt ja kokeilin sitä myös pitkään naftaliinissa olleella laitteella. Kyse on vain siitä, että joku tutkii asian oikeast paikasta eikä yritä työntää sitä minun ohjelmistoni "piikkiin". Toki tutkailen minäkin vielä, josko löydän jotain hyödyllistä postiohjelmiston logeista.


Hieno homma, että häiriöilmoitus tästä on saatu tutkittavaksi. Katsotaan mitä siellä lopputuloksena sitten tulee. 

Sain sen verran lokia postista, että siinä näkyy kuinka koko viesti siirretään serverille ja sitten lopuksi serveri lähettää ilmoituksen:

READ Jul 10 20:24:45.432 [kCFStreamSocketSecurityLevelTLSv1_2] --

host:mail.inet.fi -- port:465 -- socket:0x60c0006a8ee0 -- thread:

0x604000e61180

551 Kieltäydytty yhdistämästä. Yksittäisen sähköpostiviestin maksimi

vastaanottajamäärä ylittyi. XX.XXX.XXX.XX - xxxxxxxx

 

Eli ei tämä kyllä Apple Mailista johtuvalta näytä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Tähän on saatu nyt uutta tietoa: 

 

Uusi raja on max. 20 vastaanottajaa/viesti, riippumatta lähetetäänkö STMP suojatulla Client -ohjelmalla vai ei. Tämä tieto ei ole valunut ihan loppuun asti, pahoittelut siis aiemmasta virheellisestä tiedosta.

Koskakohan tämä on tullut voimaan? Tuo raja tekee Soneran postin käyttökelottomaksi esim. omaan yhdistystoimintaan liittyvään käyttööni.

 

Näin kuluttajan näkökulmasta tämä on juurikin, kuten Telian chat sanoi: Jos ei kelpaa, niin suositellaan vaikka Gmailia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Lähetysrajaa on jouduttu laskemaan roskapostituksen takia jo hetken aikaa sitten. Tarkkaa päivämäärää en osaa sanoa.

 

Toivottavasti tulevaisuudessa voidaan lähetysrajaa nostaa tuosta korkemmalle tai takaisin samaan 100 vastaanottajan maksimimiin joka aiemmin on ollut käytössä. Tämän vain aika näyttää. Eihän se mukavaa ole kun joudutaan palvelun rajoja tiukentamaan, mutta se on ollut tässä tilanteessa pakollista.

Sain tänään eli 20.10.2019 Telia Yhteisöltä sähköpostin:

"Moikka HKL123!

Seuraamaasi aiheeseen Yhteisössä on löytynyt ratkaisu. Käy kurkkaamassa ongelman ratkaissut vastaus ja samalla voit osallistua jatkokeskusteluun.

Ollaan yhteydessä,

Telia Yhteisö -tiimi"

 

Minä jo ehdin liilla, että minun ongelmani on ratkaistu, mutta eihän täällä ollut kuin tuo vanha tieto siitä, että Telia on ratkaissut jonkun oman ongelmansa aiheuttamalle minulle ongelman. Kun tuo minun saamani viesti oli ns. automaattiviesti, jonka todellinen tarkoitus oli ilmeisesti mainostaa erinäisiä voiestissä mainittuja tuotteita, niin kyse on roskapostin lisäämisestä. Toivoisin, että ette jatkossa itse syyllisty moisen roskapostin lähettelyyn ympäriinsä, vaan pidätte jakelut omienkin mainostenne kohdalla sallituissa rajoissa.

Tuon viestin tarkoitus on infota keskustelussa osallisena olleita, että alkuperäiseen asiaan on tullut selvyys. Profiilin asetuksista saat määriteltyä millaisista ilmoituksista saat sähköpostin. :smileyhappy:

Alkuperäiseen, esittämääni ongelmaan ei ole tullut ratkaisua. Selvyys asiasta on tullut lähinnä Telian asiantuntijoille. Niinikään tuo mainitsemasi "selvyys" on tullut jo 15.7.2019, kun viimeisin viesti keskusteluun on tullut. Naurettavaa informoida, että asiaan on nyt tullut ratkaisu, kun "ratkaisu" on yli 3 kk vanha. Profiilin asetuksissa ei muuten ole valintaa, jolla roskaposti estettäisiin. Sellaisestahan tässä on kyse.

Harmi, että tuo viesti häiritsi. Se lähti tänään sen takia, kun merkkasin keskusteluun "ratkaisun", koska sitä ei tässä aiemmin vielä ollut. Sen pystyy määrittelemään ketjun aloittaja tai joku meistä modeista. Yleensä toki ratkaisut pyritään merkitsemään nopeastikin asian selvittyä, tämä ketju oli syystä tai toisestä jäänyt merkkaamatta. Tarkoituksena on nopeuttaa Yhteisön selaamista ja nyt alkuperäisestä viestistä pääsee suoraan klikkaamaan tuohon lopputulemaan. Tässä tapauksessa se on tuo, että roskapostisyistä on vastaanottajamäärää pienennetty.

Vastaa