meidän ihana pp.inet.fi


Nyt kun Telia tuli meille suomeenkin, pääsen TAAS käsittelemään minun lempiaihetta! Nimittäin meidän ihanaa webbmailosoitetta, pp.inet.fi. Jännityksellä odotan saako telia-asiakkaat suomessa vihdoinkin käyttöönsä "telia.com" osoitteen niinkuin muilla Telia asiakkailla (pohjoismaat) ja pp.inet.fi hirviö haudataan lopullisesti. Miten on, asiantuntijat? Toivossa on hyvä elää mutta.........


18 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@wheeler kirjoitti:

Nyt kun Telia tuli meille suomeenkin, pääsen TAAS käsittelemään minun lempiaihetta! Nimittäin meidän ihanaa webbmailosoitetta, pp.inet.fi. Jännityksellä odotan saako telia-asiakkaat suomessa vihdoinkin käyttöönsä "telia.com" osoitteen niinkuin muilla Telia asiakkailla (pohjoismaat) ja pp.inet.fi hirviö haudataan lopullisesti. Miten on, asiantuntijat? Toivossa on hyvä elää mutta.........




Kuulostais kieltämättä kyllä kivalta tuo loppuosan vaihdos. Muiltakin kanavilta on paljon tullut kyselyitä osoitteen vaihdoksesta. Laitoinkin viestiä nyt eteenpäin palvelusta vastaavalle. Katsotaan mitä kommenttia sieltä suunnalta saadaan!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Merja_J kirjoitti:


@wheeler kirjoitti:

Nyt kun Telia tuli meille suomeenkin, pääsen TAAS käsittelemään minun lempiaihetta! Nimittäin meidän ihanaa webbmailosoitetta, pp.inet.fi. Jännityksellä odotan saako telia-asiakkaat suomessa vihdoinkin käyttöönsä "telia.com" osoitteen niinkuin muilla Telia asiakkailla (pohjoismaat) ja pp.inet.fi hirviö haudataan lopullisesti. Miten on, asiantuntijat? Toivossa on hyvä elää mutta.........




Kuulostais kieltämättä kyllä kivalta tuo loppuosan vaihdos. Muiltakin kanavilta on paljon tullut kyselyitä osoitteen vaihdoksesta. Laitoinkin viestiä nyt eteenpäin palvelusta vastaavalle. Katsotaan mitä kommenttia sieltä suunnalta saadaan!




Helppo muistaa ja kirjoittaa! Voisin silloin harkita sähköpostipalvelun tilaamista :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Nonnih, vastaus tuli hyvinkin ripeästi ja toistaiseksi ei osoitetta olla muuttamassa ainakaan nykyisiin osotteisiin. Muutosta on mietitty monelta kantilta. On niitä asiakkaita jotka haluavat osoitteen ehdottomasti muuttuvan ja sitten on niitä asiakkaita jokta ovat jakaneet osoitteensa ympäri asiakaskuntaa/kavereille jne ja silloin muuttaminen ei välttämättä ole hyvä juttu. Mutta katsotaan mitä tuleman pitää. Ainakin tätä on mietitty meillä monellakin taholla!


@Merja_J kirjoitti:

Nonnih, vastaus tuli hyvinkin ripeästi ja toistaiseksi ei osoitetta olla muuttamassa ainakaan nykyisiin osotteisiin. Muutosta on mietitty monelta kantilta. On niitä asiakkaita jotka haluavat osoitteen ehdottomasti muuttuvan ja sitten on niitä asiakkaita jokta ovat jakaneet osoitteensa ympäri asiakaskuntaa/kavereille jne ja silloin muuttaminen ei välttämättä ole hyvä juttu. Mutta katsotaan mitä tuleman pitää. Ainakin tätä on mietitty meillä monellakin taholla!


Ikävä takaisku Telia "huuman" keskellä! Kun ei millään haluaisi luopua webbmailista.

Kunniamerkki +14

Sähköpostipalvelussa voitaisiin käyttää ihan hyvin useita eri osoitteita, jättää vanhat pp.inet.fi niille ketkä haluaa ja muuttaa telia.com niille jotka haluavat. Uusille voisi sitten jaella noita telia.com osoitteita kuten muuallakin konsernissa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@kjns kirjoitti:

Sähköpostipalvelussa voitaisiin käyttää ihan hyvin useita eri osoitteita, jättää vanhat pp.inet.fi niille ketkä haluaa ja muuttaa telia.com niille jotka haluavat. Uusille voisi sitten jaella noita telia.com osoitteita kuten muuallakin konsernissa.




Sähköpostitilillä voi olla myös useita osoitteita... Tai vaihtaa telia.com:iksi ja sitten jättää vanhaan uudelleenohjauksen :)

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

hyvä ratkaisu olisi jos voisi valita eri vaihtoehdoista esim telia.com , telia.fi ja inet.fi (huom ei pp. alkua).

 

hiukkasen hämmenttää tuo pp. tuossa pp.inet.fi. mikäköhän siinä on alun perin ollut mutta ei ole hyvä nykypäivänä. eikä minun tietojen mukaan ollut kovin hyvä joskus kymmeniä vuosia sitten.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@lasselusse kirjoitti:

hyvä ratkaisu olisi jos voisi valita eri vaihtoehdoista esim telia.com , telia.fi ja inet.fi (huom ei pp. alkua).


 


hiukkasen hämmenttää tuo pp. tuossa pp.inet.fi. mikäköhän siinä on alun perin ollut mutta ei ole hyvä nykypäivänä. eikä minun tietojen mukaan ollut kovin hyvä joskus kymmeniä vuosia sitten.




inet.fi osoite on myös varmasti aika vanha. Lisäksi ehkä hyvä ei ole telia.com / telia.fi koska nämä ovat yrityksen oma brändi ja näitä voi käyttää helposti väärin. Tälläisiä ilmaisia posteja varten pitäisi kai oma domain olla käytössä. 


@lasselusse kirjoitti:

hyvä ratkaisu olisi jos voisi valita eri vaihtoehdoista esim telia.com , telia.fi ja inet.fi (huom ei pp. alkua).

 

hiukkasen hämmenttää tuo pp. tuossa pp.inet.fi. mikäköhän siinä on alun perin ollut mutta ei ole hyvä nykypäivänä. eikä minun tietojen mukaan ollut kovin hyvä joskus kymmeniä vuosia sitten.


"pp" tarkoittaa tietääkseni "private person" ja se hämmentää tosi paljon. Moni varmaan muistaa myös  "pp.sonera.net" osoitteen joka tuli samaan aikaan kuin "pp.inet.fi"

Pelkkä "inet.fi" ei ole hassumpi vaihtoehto, koska niinkuin jo mainittiin, telia.fi tulee luultavasti vain Telia Company:n käyttöön. Ja "telia.com" osoitteita on runsaasti.

Loppujen lopuksi ei ole niin tärkeää minkälainen osoite on, pääasia että on LYHYT, ja sitä voi käyttää telia webbmail ohjelmassa.

Tämä on tietysti oma mielipide.

Kunniamerkki +14

@wheeler kirjoitti:

"pp" tarkoittaa tietääkseni "private person" ja se hämmentää tosi paljon.




 


Juu, näinhän se oli. pp.inet.fi oli yksityisasiakkaille ja firmat saivat sitten osoitteen muotoa co.inet.fi (company).

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

olkitu kirjoitti: Lisäksi ehkä hyvä ei ole telia.com / telia.fi koska nämä ovat yrityksen oma brändi ja näitä voi käyttää helposti väärin.

Tätä mietin itsekin. Telia.fi -osoitteen kanssa on helppo tekeytyä työntekijäksi...

Reilun vuosikymmenen aikana on pp.inet.fi -päätteellinen sähköpostiosoitteeni levinnyt kavereille, sukulaisille, lukemattomien nettikauppojen syövereihin, postituslistoille, viranomaisille, terveydenhuollon rekistereihin, pankeille, postille... Viimeksi kirjasto yllätti, sinnekin olen joskus osoitteen ilmoittanut.

Tulee olemaan kyllä elämää suurempi urakka lähteä niitä kaikkia korjaamaan, jos joskus syystä tai toisesta joudun luopumaan kyseisestä päätteestä, tai jos edes pp-osa tiputetaan pois.

Ei se pp-osuus ole ketään hämännyt, kun olen joutunut joskus analogisesti kertomaan sähköpostiosoitteeni. Enemmän hankaluuksia tuottavat viivat ja muut mahdolliset välimerkit.


@wheeler kirjoitti:

Nyt kun Telia tuli meille suomeenkin, pääsen TAAS käsittelemään minun lempiaihetta! Nimittäin meidän ihanaa webbmailosoitetta, pp.inet.fi. Jännityksellä odotan saako telia-asiakkaat suomessa vihdoinkin käyttöönsä "telia.com" osoitteen niinkuin muilla Telia asiakkailla (pohjoismaat) ja pp.inet.fi hirviö haudataan lopullisesti. Miten on, asiantuntijat? Toivossa on hyvä elää mutta.........


@Oletko ajatellut että eri ihmisillä voi olla esim eee@pp.inet.fi emaili ja eee@telia.fi emaili joten sen pp.inet.fi vaihtaminen teliaksi on vähän hankalaa?.Toi pp kohta kertoo myös hyvin kuinka kauan olet käyttänyt nettiä/tietokoneita eli "nörtit" suhtautuu suhun eri tavalla kuin että sun emailisi loppuisi @telia.fi eli eivät pidä sua ärsyttävänä noobina joka kyselee että missä se any key on. :D 

Kunniamerkki +14

@lifenotfound kirjoitti:


Tulee olemaan kyllä elämää suurempi urakka lähteä niitä kaikkia korjaamaan, jos joskus syystä tai toisesta joudun luopumaan kyseisestä päätteestä, tai jos edes pp-osa tiputetaan pois.




Ei se olemassa olevien osoitteiden muuttaminen varmaa ole kyllä kauhean hyvä suunnitelma, pakolla siis. Mielestäni kuitenkin mahdollisuuden antaminen telia.com osoitteelle niille jotka sellaisen tahtoo olisi ihan hyvä temppu.


 


Telia.fi'tä en lähtisi itsekään jakelemaan, kuten ei ruotsalaisetkaan jakele telia.se sähköposteja, mutta noita telia.com osoitteita jaellaan jo Ruotsissa ja ties missä muualla niin laiva on kyllä jo seilannut niiden potentiaaliselle hyväksikäytölle jos siitä on huolissaan.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@arapahoe kirjoitti:


@wheeler kirjoitti:

Nyt kun Telia tuli meille suomeenkin, pääsen TAAS käsittelemään minun lempiaihetta! Nimittäin meidän ihanaa webbmailosoitetta, pp.inet.fi. Jännityksellä odotan saako telia-asiakkaat suomessa vihdoinkin käyttöönsä "telia.com" osoitteen niinkuin muilla Telia asiakkailla (pohjoismaat) ja pp.inet.fi hirviö haudataan lopullisesti. Miten on, asiantuntijat? Toivossa on hyvä elää mutta.........




@Oletko ajatellut että eri ihmisillä voi olla esim eee@pp.inet.fi emaili ja eee@telia.fi emaili joten sen pp.inet.fi vaihtaminen teliaksi on vähän hankalaa?.Toi pp kohta kertoo myös hyvin kuinka kauan olet käyttänyt nettiä/tietokoneita eli "nörtit" suhtautuu suhun eri tavalla kuin että sun emailisi loppuisi @telia.fi eli eivät pidä sua ärsyttävänä noobina joka kyselee että missä se any key on. :D 




Pitäisin silti noobina koska tietäisin että Telian asiakas 🙂 Kyllä sen näkee kun käyttää operaattorin postipalveluja ja sitten vaatimukset ihan hirveitä. Ei toi paljon muuta asiaa mikä pääte sulla sielä on ja aina voit vaihtaa muuallekin.

Mietin vain, miten tuo voisi onnistua käytännössä!?

 

Nyt on 5 kpl pp.inet.fi -loppuista meiliä, joista maksetaan n. 2 euroa / kk kustakin.

 

Jos olisi uusi ja vanhasta pitäisi ohjata sinne, laatikkojen määränkin pitäisi tuplautua?

Tervehdys:    !

 

"Nyt on 5 kpl pp.inet.fi -loppuista meiliä, joista maksetaan n. 2 euroa / kk kustakin."

 

 Mielenkiintoni heräsi asiasta hieman rönsyilemään, että vielä maksetaankin erikseen osoitteen olemassaolosta ?

Mitä ihmeellistä tuo palvelu mahtaa sisältää, että siitä kannattaa maksaa erikseen?

Olisiko normaalia isompi postiloota, joku kolmannen osapuolen näennäissuojausohjelma (palomuuri/virussuojaus), viestien salauspalvelu, varmuuskopiointi, vai peräti ikuinen ja koskaan muuttumaton email-osoite ?

 

Itse en muista erikseen maksaneeni edes 1pää+4alias -osoitteesta, vaan ne ovat aina sisältyneet liittymähintään, joten ihmettelen hieman tuollaisten kk-maksujen sisältämien hyötyjen oikeaa tarpeellisuutta nykyisenä aikakautena.  Nykyisissä käyttöjärjsetelmissä on kuitenkin kohtuullisen selvät toiminnat pilvipalveluiden, offline-tiedostojen ja itsevarmennettujen salausten käyttöön tiedostosiirroissa ja tallennuksissa.

 

En minä tuossa asiassa mitään huonoa havaitse, jos maksuilleen saa myös oikeasti toimivan hyväksyttävän tasoisen vastineen, jonka toiminnan on myös itse huomannut. 

 

Minä huomasin useamman vuoden käytön jälkeen silloisen phnetin lisämaksullisen "Turvapaketin" (=erittäin riisuttu F-Sec) pikaskannaavan ainoastaan vain tulevan ip-liikenteen, joten useiden asiakaskoneiden ennestään sisältämät saastat levisivät edelleen kk-maksetun "Turvapaketin" läpi muualle nettiin.  Se oli riittävän raskas syy poistumaan totaalisesti pä-hämäläispalvelimelta.  Tämän kokemuksen jälkeen hankin ainoastaan alkuperäistoimittajan ohjelmia hyvällä menestyksellä ja olemattomilla harmeilla, enkä päästä yhtään datataloa jahkailemaan väliin omilla ylimielisillä dataguru-olettamuksillaan.

 

Itsellänikin oli aikoinaan piipitysmodeemiaikakaudella Tele:n pp.inet.fi pitkän aikaa, vaan dataliikennemonopolin hävittyä on tullut parempiakin vaihtoehtoja vastaan, joten lopetin osoitteen puolen vuoden siirtymäajalla.  Kaikki emailini olen vuosikymmeniä kasannut ajankohtaisen Outlookin avulla kerralla luettavaan muotoon entisistä ja nykyisistä osoitteistani, koska minulle tärkeät ammatilliset liitetiedostot ovat aina tallentuneet yhteystietoineen vuosikymmeniä omaan koneeseeni ja ohjelmoidusti myös sen säännöllisiin varmuuskopioihin, joista ne nykyOutlookillakin on käytännössä avattavissa uudelleen (olen kokeillut).  Webissä säilyy vain saasta ja ikuisesti, kaikki muu, etenkintarpeellinen, häviää.

 

pp.inet.fi:ni on pysynyt hiljaa jo monia vuosia, mutta oma edesmennyt phnet.fi puskee edelleen vuositolkulla jatkuvaa roskapostia ja muuta koodisaastaa outlookiini osoitevälityksen kautta parin kk viiveellä, vaikka en enää itse ole siihen pysty kirjautumaankaan.

 

Lähes jokainen julkisempi ohjelmistoyhtiö, mediafirma, data- ja viihdelaitevalmistaja sekä pilvipalvelu tarjoavat omia "ilmaisia" email-palvelujaan omilla haitoillaan ja tuntemattomilla jatkuvuuksillaan. Ne toimivat vain seuraavaan "uudistumiseen" asti, ei enempää.

 

Ainoat jatkuvasti ja häiriöttä toimineet pitkäikäiset omat osoitteeni ovat olleet ilmaisia ja monikansallisia,  nykyisin ne samat ovat myös webmaileja. Niiden sisältämät tallennustilat ovat hyvin riittäneet eri teknisten dokumenttien sisältämien viestien välittämiseen ja lukemiseen useammasta paikasta (en käytä videoita emaileissani).

 

Toivoisin käyttäjiltäkin henkilökohtaista sopeutumista jatkuvasti kehittyvään dataympäristöönsä aikojen mukana kukin sen hetkisten tarpeidensa mukaisesti, eikä pelkkien pelikuumottajien ja lähes-vävypoikien opastamina.  Tietsikat ohjelmineen palveluineen ovat huonoja rahallisia investointikohteita, mutta sen kokonaisuuden oikein toimiessa saman aikakauden käyttötaidolla ne ovatkin erittäin tuottoisia.  Hyviksi koetut ratkaisut ovat yleensä hyvämaineisia, pysyviä ja harmittomia, mutta sekaan mahtuu myös vanhanajan idiotismista ja lyhytnäköisyydestä johtuvia kestomunauksia, joista on vaikea päästä eroon.

 

Hyvä eemailiosoite päätteineen on selkeästi ymmärrettävissä kerrottaessa normaalisti lausumalla se vastaanottajalle puhelimessa yhdellä lyhyellä lauseella suomeksi ja englanniksi ilman erityistä merkistötakkuamista, tavutoistoa ja vokaalivenytyksiä.  Ei latinaksi.  Ääkköset on silti unohdettava koska datamaailma ei tule niitä meidän elinaikoinamme ymmärtämään.

 

Duunit vaihtuvat ihmisineen, firmat "uudistuvat" henkilökuntineen ja rönsyineen.  Pörssi noteeraa tämänkin datakonsernin joka vuosi. 

Morjens @bergkae!


 


Nuo pp.inet.fi -loppuiset sähköpostiosoitteet ovat olleet monella asiakkaallamme jo pidempään käytössä ja mm. siksi ne ovat heille tärkeitä eikä niistä välttämättä haluta luopua. Jokaisella asiakkaallahan on toki oikeus itse päättää, mitä kautta ottaa sähköpostipalvelunsa ja tuo pp.inet.fi on meidän tarjoama ratkaisu tähän ja erittäin pätevä sellainen. :)

Vastaa