windows 10 ja sähköposti


Moro kaikki,

Miten saa tämän win10 sähköpostiohjelman toimimaan soneran mailina?!

APUA! :)


24 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Googlesta ohjeita: http://www.windowscentral.com/how-manage-accounts-new-mail-and-calendar-app-windows-10

Sähköpostiosoite ja salasana ? Ainakin gmail asentui  ihan noilla.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Pitää varmasti laittaa postipalvelimen osoite koska tuskinpa Microsoft tietää Soneran postipalvelimen osoitteet.


 


Tuola on Soneran postipalvelimen asetukset: http://www.sonera.fi/etsi+apua+ja+tukea/ohjeet/Soneran-sahkopostiohjelmat?id=a739fed3-600c-4914-b12e-5d95ca5cb042 

Onko kukaan oikeasti saanut toimimaan mail.inet.fi palvelinta toimimaan win10 sähköpostilla.

Jos on, niin kiten ihmeessä se onnistu?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Testasin itse mutta loppupäätös on ettet voi saada tässä s.posti systeemissä toimimaan


 


Eli pari kertaa klikkaa Try Again kun väittää salasanaa vääräksi. Tämä varmasti siksi ettei ole olemassa esim xxxx@pp1.inet.fi . Syynä automaattinen määritys.


 


Sitten tulee Adcanved mahdollisuus kun klikannut Try Again kolme kertaa.


 



 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


ja sitten:


 


 


Your Name: XXXX

Incoming email server: mail.inet.fi

Account type: IMAP4

Username: XXXX

Password: ************************

Outgoing (SMTP) email server: mail.inet.fi

Outgoing server requires authentication: TRUE

Use the same username and password for sending email: TRUE

Require SSL for incoming email: TRUE

Require SSL for outgoing email: TRUE

 


Tässä voi todeta että Microsoft ei oleta että Soneran Sähköpostia kukaan haluaisi käyttää tossa heidän systeemssään. Username pitäisi olla Microsoftin ideologian mukaan email@domain.com eikä mattimei-2. Tämä ainakin aiheuttaa ongelman minun testissäni. 


 

Kiitos kattavasta viestistä.

Olen ollut tuossa luulossa koko ajan.

 

Innolla odotamme Soneran VIRALLISTA kannanottoa asiaan.

 

Soneran sähköpostitilin lisääminen Windows 10:n Mail-ohjelmaan onnistuu seuraavasti:

 

 

Valitaan kohta "Advanced setup"

 

 

Seuraavaksi valitaan "Internet email"

 

 

"Account name" -kohtaan voi kirjoittaa mitä haluaa. "Your name" yllättäen oma nimi. "Incoming email server" mail.inet.fi ja "Account type" IMAP4.

 

Sitten kelataan vaikkapa hiiren rullalla alaspäin ja tulee lisää kohtia täytettäväksi:

 

"User name" -kohtaan ei laitetakaan tällä kertaa käyttäjätunnusta vaan sähköpostiosoite kokonaisuudessaan. "Password" kohta on varmaan yksiselitteinen 🙂 "Outgoing (SMTP) email server" on mail.inet.fi. Loput kohdat jätetään täpätyksi.

 

Sitten vain Sign-in ja homma on valmis :)

Sama suomeks :)

Kunniamerkki +4

 

siinä kohdassa mitkä on saapuvan postin palvelimen likellä,

on oma sähköpostisoite käyttäjänimenä ja sitten salasana.

 

mutta: lähtevä palvelin on juuri tuo mail.inet.fi

 

siihen yhteyteen ei tarvita minusta mitään salasanaa, koska ei kai 

kukaan tiedä soneran palvelimen salasanaa? hmm

 

Näin minulla ainakin toimii, eli ei kirjautumista lähtevän kohdalla vain saapuvan

 

Helpoiten windows10 läppäriin ja sitten esim. älypuhelin lumia 635 windowsphone

tai tabletti android .. näihin asentuu jotkut gmail tai microsoft sähköpostit pelkällä

nimi ja salasanalla

 

jotkut internet sähköpostit, taasen parhaiten minusta toimii POP asetuksella, EI IMAP.

IMAP jotenkin kerää liikaa tavaraa puskuriin , kerran tuli satoja viestejä jostain vanhoja kuukausien

takaa kun korjasin imap tilalle pop .. :)

 

luulin poistaneeni ne jo ajat sitten, se kaatoi roskakorin varakopion varmaan päälle tms.

 

Siellähän kun on asetuksissa näitä varakopiot juttuja.. ei niitä tarvi.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

 Kerroppa miksi ei voi tietää lähtevan palvelimen tunnusta ja salasanaa? Oletko ylläpitänyt koskaan sähköpostipalvelimia? Itselläni sattuu olemaan lma sähköpostipalvelin ja olen rajoittanut sen käyttöä niiin että lähtevaan ja saapuvaan sähköpostiin liikennöintikn vaaditaan tunnus ja salasana jotka ovat samoja kuin sähköpostin osoite ja sen salasana. Yleensä näin tehdään koska hakutaanturvata sähköpostipalvelimet roskapostittajilta.


 


Operaattoreilla salaamaton liikenne vaadi todennusta (portti 25) ja sen. on saatavilla vain Soneran verkossa, Jos viet nyt päätelaitteesi toiseen operaattorin verkkoon, sähköpostin lähetys ei toimi. Suositeltavaa on käyttää aina salattua liikennettä sillä tässä kukaan voi kaapata sähköpostia päätelaitteesi ja sähköpostipalvelimen välillä. Sähköpostipalvelimen ylläpitäjän velvollisuutena huolehtia muuteb palvelumen tietoturvasta. 

Kunniamerkki +4

@olkitu@olkitu kirjoitti:

@mokkuloija Kerroppa miksi ei voi tietää lähtevan palvelimen tunnusta ja salasanaa? Oletko ylläpitänyt koskaan sähköpostipalvelimia? Itselläni sattuu olemaan lma sähköpostipalvelin ja olen rajoittanut sen käyttöä niiin että lähtevaan ja saapuvaan sähköpostiin liikennöintikn vaaditaan tunnus ja salasana jotka ovat samoja kuin sähköpostin osoite ja sen salasana. Yleensä näin tehdään koska hakutaanturvata sähköpostipalvelimet roskapostittajilta.

 

Operaattoreilla salaamaton liikenne vaadi todennusta (portti 25) ja sen. on saatavilla vain Soneran verkossa, Jos viet nyt päätelaitteesi toiseen operaattorin verkkoon, sähköpostin lähetys ei toimi. Suositeltavaa on käyttää aina salattua liikennettä sillä tässä kukaan voi kaapata sähköpostia päätelaitteesi ja sähköpostipalvelimen välillä. Sähköpostipalvelimen ylläpitäjän velvollisuutena huolehtia muuteb palvelumen tietoturvasta. 


Joo, itseasiassa en tiedä. En vain saanut toimimaan ellen vaihtanut tuota portti 25, kun oletuksena oli muistaakseni.. jotain 587 tai isompi luku. Nämä asetukset kyllä mietityttää tietoturvan kannalta, pääasia että aluksi saisi toimimaan. Ainakin oman juttuni kannalta,siis vain asiakkaana olemalla sinne mistä sähköpostini sijaitsee ja toinen osapuoli, nettikuukauden myyjä, eli sonera, on tämä lähtevä palvelin, siksi totesin etten voi kai tietääkään sitä salasanaa ja se ehkä syynä miksi ei välttämättä toimi, ainakaan minun systeemeissä.

 

 Jos itse omistaa koko ketjun, niin sitten voi varmaan säädellä enemmän. Eli hallitsee saapuvan ja lähtevän palvelimen oikeudet.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Sonera niin kuin useimmatkin käyttävät lähtevän ja saapuvassa postissa edelleenkin samoja käyttäjätunnuksia. Itse huomasin ongelman kun yritin laittaa myös salatulla yhteydellä. Syynä siis tämä Windows oma s.posti softa joka ei kelpaa Soneran idealle... Laajakaistatunnuksella saa todennuksen pelittämään mutta muuten ei mikään toimi. 


 


Itse en kylläkään Soneran postia käyttäisi vaan vaikka esimerkiksi Meiliboxia, joka on suomalaisen Woima Hosting Oy:n omistama: https://meiliboxi.fi/ ja ylläpitämä. 

Kunniamerkki +4

on kyllä hyvä vaihtoehto tuokin meiliboxi, ilmeisesti on ilmainen ja mainokseton.

aloin vaan tuumia, miksi kukaan ilmaiseksi noin optimoitua palvelua tarjoaisi, no..

ilmeisesti se riittää, kun asiakas tietää että taustalla on joku laajemminkin nettipalveluita

tarjoava, tarvittaessa.

Vastaava juttu lienee hyvä idea muilekin yhtiöille sitten sovellettavaksi.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@mokkuloija kirjoitti:

on kyllä hyvä vaihtoehto tuokin meiliboxi, ilmeisesti on ilmainen ja mainokseton.


aloin vaan tuumia, miksi kukaan ilmaiseksi noin optimoitua palvelua tarjoaisi, no..


ilmeisesti se riittää, kun asiakas tietää että taustalla on joku laajemminkin nettipalveluita


tarjoava, tarvittaessa.


Vastaava juttu lienee hyvä idea muilekin yhtiöille sitten sovellettavaksi.




Tästä voit ihan kysyä suoraan Woima Hostingin asiakaspalvelusta. Itse olen ollut asiakkaana jo aika kauan ja asiakaspalvelu on ollut erinomaista ja vastaa varmasti kysymykseesi. Useita muitakin ilmaisia palveluita heillä on, Nimipalvelut ja Dyndns. 


 


Juurikin se ja se että on suomalainen. Se takaa minusta aika paljon jo luotettavuudessa. 


 


Ja jos oikeasti vielä foliohattu kiristää niin itse olen tekemässä ohjetta Taistowikiin  (tulee varmaan tällä viikolla kun aikaa) jossa kerrotaan miten voit salata omat sähköpostit omilla PGP avaimilla joten edes palveluntarjoajallakaan ei oikein ole mahdollista lukea (esim Google mainos tarkoituksiin). Facebook tukee jo BGP avaimia joten ei se tuota ongelmaksi ollenkaan laittaa viestit tarkaalleen salatuksi. 

ei toimi!! eli mitäs nyt??

 

Kunniamerkki +14

Kertoisitko vähän tarkemmin mikä ei toimi ja millä tavalla se ilmenee niin joku voisi ehkä osata auttaa.

Osaako joku kertoa miten tuonne sähköpostiin saa luotua uuden kansion? Meillä käytössä pp.inet.fi -sähköpostitili ja kansioiden lisääminen ei onnistu millään. En löydä mistään kohtaa "Luo uusi kansio"

Vastaus tuolla toisessa ketjussa.

Kiitos sinulle!!

Ny harmittaa että otettiin tämä windows 10. Palautuskaan ei onnistunut kun yritettiin. sähköposti lakkasi toimimasta kokonaan. kaatui samantien kun klikkasin kuvaketta.

 

 

Kyllä 10:ssä toimii windows live sähköpostikin.

Eilen sain Helpsonin avustuksella sähköpostin toimimaan ja korjaus oli seuraava: Lähtevän postin todennus ja SSL salaus pois. Helpsonin mukaan ovat laittaneet useasti viestiä Soneralle ko. viasta mutta toistaiseksi mitään ei oke tapahtunut. No tuo korjaus maksoi minulle sitten parikymppiä ja kun sopimus loppuu niin vaihtuu myös operaattori.

Palvelimille on tehty SSL:n liittyviä tietoturvapäivityksiä ja tämä ilmeisesti aiheuttanut sen ettei esim. joillain lumian puhelimilla sähköpostin lähetys toimi salattuna. Koitetaan ratkaista ongelma mielellään tietoturvasta tinkimättä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@JussiSaar kirjoitti:

Palvelimille on tehty SSL:n liittyviä tietoturvapäivityksiä ja tämä ilmeisesti aiheuttanut sen ettei esim. joillain lumian puhelimilla sähköpostin lähetys toimi salattuna. Koitetaan ratkaista ongelma mielellään tietoturvasta tinkimättä.




Koskakohan palvelin tukisi STARTTLS... Odottaisin tukea sille sekä että lähettäisi oikeasti salattuna eteenpäin. Gmail on näppärä joka ilmoittaa ettei posti ole tullut salattuna perille... Aika turha kun salaus on vaint teidän palvelimille asti ja muuten PLAINTEXTinä...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@JussiSaar kirjoitti:

Palvelimille on tehty SSL:n liittyviä tietoturvapäivityksiä ja tämä ilmeisesti aiheuttanut sen ettei esim. joillain lumian puhelimilla sähköpostin lähetys toimi salattuna. Koitetaan ratkaista ongelma mielellään tietoturvasta tinkimättä.




Johtuukohan tästä myös se, että Elisan mobiiliverkon liittymistä ei voi enää käyttää lähtevän postin palvelimena mail.inet.fi -palvelinta vaikka yhteys on salattu? Virheilmoituksena tulee Not Authorized. Elisan ja Soneran kanssa selviteltyäni asiaa kerrottiin, että liittymäni IP-osoite menee automaattisesti blacklistalle, aina kun yritän lähettää postia edellä mainitulla tavalla. Nyt on käytössä eräs toinen palvelin, joten ongelmat on sivuutettu.

Vastaa