Wes Anderssonin elokuvat tarjoavat katsojille suloisia pakopaikkoja



Toukokuun ensimmäisenä päivänä vuonna 1969 Texasin Houstonissa Wesley Wales Andersson (s. 1969) syntyi perheen keskimmäiseksi pojaksi. Andersson aloitti elokuvien käsikirjoittamisen ja kuvaamisen kaitafilmikamerallaan jo lapsena veljiensä ja ystäviensä kanssa. Wesin elokuvat ovat hauskoja ja älykkäitä – ensivilkaisulta ne saattavat vaikuttaa lastenelokuvilta, mutta kätkevät sisälleen rutkasti viihdykettä pääsäntöisesti aikuisille. Elokuvat jakavat mielipiteitä, mutta eivät jätä katsojaa kylmäksi.



Anderssonia on kutsuttu usein auteuriksi - ohjaajaksi, joka on näkemyksineen elokuvan luoja siinä missä kirjailija romaanin. Andersson kuvailee tyylinsä syntyvän luonnollisesti ja tahattomasti; se on osa hänen persoonaansa, eikä suinkaan väkisin hiottu valinta. Kiinnostus elokuviin heijastui jo Anderssonin teini-iässä, kun hän toimi osa-aikaisesti elokuvaprojektorin käyttäjänä koulun ohessa. Luottonäyttelijäänsä Owen Wilsoniin Wes tutustui jo kouluaikoina, kun nuoret opiskelijat ystävystyivät yliopistossa.



Vuonna 1994 Andersson ja Wilson käsikirjoittivat yhdessä Bottle Rocket (Lurjukset) -nimisen lyhytelokuvan, mikä on jäänyt historiaan kunniakkaan yhteistyön alkupisteenä. Bottle Rocketista ovat saaneet alkunsa niin Owenin maineikas näyttelijän ura kuin Anderssonin tie ohjaajaksi. Anderssonin suurin läpilyönti oli kuitenkin seitsemän vuotta myöhemmin julkaistu The Royal Tenenbaums, jonka jälkeen Wesin nimi tatuoitui pysyvästi kriitikoiden mieleen.



“En usko, että kukaan meistä on normaali ihminen”



Kun yhdistää vintagea, stop-motionia, 60- ja 70 -luvun musiikkia, symmetriaa ja tarkkaan harkittuja väripaletteja, ovat ainakin allekirjoittaneen mielestä mielenkiintoisen elokuvan ainekset kasassa.
Anderssonille on tyypillistä luoda nopeatempoisia draamakomediota, joissa käsitellään syvempiä ja melankolisia teemoja, kuten menetystä ja yksinäisyyttä. Elokuvat ovat pakopaikkoja, jossa ohjaajan luomat maailmat imevät katsojan mukaansa, ja saavat kuvittelemaan kaikkien yksityiskohtien ympärille kokonaisen sadunomaisen universumin.


 


Anderssonin Elokuvissa lapset käyttäytyvät aikuisten tavoin, ja päinvastoin aikuiset saattavat toimia todella lapsenomaisesti. Andersson on kertonut saaneensa paljon inspiraatiota Charles M. Schulzin Tenavat-sarjakuvista, ja viittaus on kieltämättä hienovaraisesti havaittavissa. Elokuvissa alleviivataan sitä, kuinka aikuisilla olisi varaa ottaa asiat hieman rennommin, ja pitää hauskaa yhtä luonnollisesti kuin lasten. Hauskuus perustuu usein siihen, että koomiset asiat kerrotaan haudanvakavan katseen kanssa, ja yllättäviinkin asioihin keksitään luovia ratkaisuja omia kykyjä epäilemättä, lapsenomaisella itsevarmuudella ja hullunrohkeudella.


 


Ohjaajilla on usein luottonäyttelijänsä, ja näin on myös Anderssonin laita. Bill Murray, Jason Schwartzman, Owen Wilson, Luke Wilson, Adrien Brody ja Tilda Swinton vilahtavat suurimmassa osassa Anderssonin tuotoksia. Listasimme alle Wes Anderssonin parhaimpia elokuvia, joka on kerännyt valtavasti huomiota niin kriitikoiden kuin leffafanien osalta. Elokuvat ovat katsottavissa Vuokraamosta.


 


The Darjeeling Limited (2007)


 


Kolme veljestä suuntaavat junamatkalle Darjeeling Limited -reitille läpi mausteisen Intian. Veljekset eivät ole nähneet toisiaan sitten edellisvuoden heidän isänsä hautajaisissa. Menestynyt ja kontrolloiva esikoispoika Francis (Owen Wilson) on järjestänyt matkan, jotta hän saisi lähennettyä suhdettaan pikkuveljiensä Peterin (Adrien Brody) ja Jackin (Jason Schwartzman) kanssa. Veljesten elämäntilanteet ja motiivit matkalle ovat erilaiset, joten auttaako värikäs junareissu Intian halki heitä ratkaisemaan heidän yhteisiä ja henkilökohtaisia ongelmiaan?


 



 


Fantastic Mr. Fox (2009)


 


Kolme viheliäistä maanviljelijää, Boggis, Bunce ja Bean, uhmaa kekseliään ketun kotirauhaa ja elinympäristöä. Hätä ei ole tämän näköinen, sillä Fantastinen Herra Kettu ryhtyy tositoimiin maanviljelijöiden suunnitelmien pysäittämiseksi ja yhteisönsä pelastamiseksi. Roald Dahlin lastenromaaniin Kekseliäs kettu (1970) perustuva elokuva on toteutettu stop motion -tekniikalla, ja äänipääosaa näyttelevät Goerge Clooney, Meryl Streep, Bill Murray ja Jason Schwartzman.


 



 


Moonrise Kingdom (2012)


 


Eletään kesää 1965 New Englannin rannikolla. Sam ja Suzy karkaavat yhdessä luonnon keskelle, Sam partioleiriltä ja Suzy vanhempiensa luota. Viranomaiset ja vanhemmat etsivät 12-vuotiasta parivaljakkoa kiivaasti, ja kun mereltä alkaa nousta uhkaava myrsky, alkaa rannikkolaisten elämä mullistua monestakin syystä. Draamakomedia on miellyttävää katseltavaa 60-luvun estetiikkoineen ja fantasiamaailmoineen, jossa nuoret viettävät auringontäytteisiä kesäpäiviään satumaisissa tunnelmissa vakaasti rakastuneina.


 



 


The Grand Budapest Hotel (2014)


 


Ensimmäisen ja toisen maailmansodan välillä fiktionaalisen Zubrowkan tasavaltaan sijoittuva The Grand Budapest Hotel voitti ansiokkaasti Oscarin parhaasta alkuperäiskäsikirjoituksesta. Gustave H. (Ralph Fiennes) on tunnetun Grand Budapest Hotellin legendaarinen vastaanottovirkailija, joka ottaa aulapoika Zero Moustafan (Tony Revolori) suojatikseen raakaan hotellielämään. Kun hotelllin pitkäaikainen vakioasiakas, 84-vuotias leskirouva (Tilda Swinton) kuolee, Gustave H. joutuu murhasyytösten kohteeksi sekä keskelle perintöriitaa. Elokuva muistuttaa visuaalisesti lähes animaatioelokuvaa, ja siinä yhdistellään elementtejä komediasta sekä jännityksestä absurdeine takaa-ajokohtauksineen ja juonitteluineen.


 



 


Isle of Dogs (2018)


 


Mitä tapahtuu, kun yhdistetään stop motion -tekiikka scifiin?  Japanin kuivitteellisessa Magasaki Cityss vuonna 2038 koirat on julistettu pannaan ja kaikki kaupungin karvaturkit lähetetään karanteeniin kaatopaikkasaarelle. Päätöksen takana seisovan Pormestari Kobayashin veljenpoika Atari ottaa päätöksen raskaasti joutuessaan erilleen parhaasta ystävästään ja henkivartijastaan Spotista. Atari ei jää tuleen makaamaan, vaan lähtee pelastusretkelle pahamaineiselle saarelle rakentamansa raketin avulla.


 



 


The French Dispatch (2020)


 


Anderssonin kymmenes kokopitkä elokuva sijoittuu hänen nykyiseen kotikaupunkiisa Pariisiin. Ennakkotietojen perusteella luvassa on kolmen yhdysvaltalaisen toimittajan tarinoita toisen maailmansodan jälkeisessä ajassa. Pääosissa nähdään muun muassa tutut Bill Murray, Frances McDormand ja Tilda Swinton, sekä uudempana kasvona Call me by your name -leffassa yleisön hurmannut Timothée Chalamet.


 


Mitä sinä pidät Wes Anderssonin elokuvista, kolahtaako kovaa vai ei? 


 


Lue myös nämä:



0 vastausta

Ei vielä vastauksia. Ole sinä ensimmäinen ja vastaa, kysy tai kommentoi!

Vastaa