Eino Leino ja muut runoilijat


Kunniamerkki +9

Suven ja runon päivä on jälleen 6. heinäkuuta. Miten aiotte viettää tai vietitte sitä? Kertokaa siitä muillekin. 

 

Olen itse soittaja samassa ”Suvi-illan iloksi, sanoja ja säveliä” -tilaisuudessa kuin myös viime vuonna. Runot ovat kauniita, kun niitä esilttävät hyvät lausujat. Viime vuonna paikalla oli niin paljon kuin saliin mahtui. Jopa järjestäjät odottivat vähemmän kuulijoita.

 

Nimimerkkini tarkoittaa pianon soittajaa. Säestän tilanteen mukaan joko yksinlaulajaa tai yhteislauluja. Joskus saan esiintyä yksin omalla ohjelmistolla. Näin on tällä kertaa. Järjestäjän tilaus oli ”noin 15 minuuttia Kesäistä ja iloista musiikkia”. Kappaleet olen jo valinnut. Vielä pitää harjoitella. Mukana esiintymispaikalle vien oman kannettavan digitaalisen pianoni. 


11 kommenttia

Kunniamerkki +9

Nyt on tilaisuus ohi. Jälleen paikalla oli kiinnostuneita ihmisiä niin paljon kuin paikkoja riitti. Lausuntaa kuunneltiin kiinnostuneena ja murrepakinoiden esityksen aikana koko yleisö nauroi monta kertaa. Suorasanaisen pakanoiden esitys oli todella hyvä. Runojen lausujat olivat hillitympiä.

 

Alkuosa oli varattu runoudelle ja väliajan jälkeen tuli ensin itseään kitaralla säestävä laulaja. Hän esitti itse sanoittamiaan ja säveltämiään uusia lauluja. Lopuksi oli paikallisesta naiskuorosta 8 laulajan taitava ryhmä, joka yllätti raikkaalta ohjelmavalinnallaan.

 

Itse esiinnyin siinä vaiheessa, kun yleisö vähitellen kertyi paikalle ja vielä puhui ja liikkui. Sain kuitenkin jokaisen kappaleen jälkeen aplodit ja tilaisuuden jälkeen kehuja. Se lämmitti mieltäni.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

Hieno avaus @soittajaeino!

Tällaisia kesäjuttuja on todella mukava kuulla, varmasti hieno tilaisuus ollut :smileyhappy:

Kunniamerkki +9

Sattuneesta syystä opiskelen jatkuvasti uusia asioita, vaikka olen ollut eläkkellä yli 10 vuotta. 

 

Runoista kiinnostuneille kerron minulle uudesta hienosta runoilijasta, johon tuustuin vasta äskettäin valmistaessani kulttuuriin liittyvää kirjoitusta. Kyse on venäläisestä runoilijasta. Lainasin äsken hänen runojensa suomennokset paksuna kirjana. Sen nimi on

 

Anna Ahmatova: Olen äänenne, kootut runot 1904-1966 (2015).

 

Runot on suomentanut ja toimittanut Anneli Heliö. Se on ollut iso urakka hänelle ja työ kestänyt vuosikausia. Aloitin tänään niiden lukemisen. Ensivaikutelma luetusta on hyvä.

Kunniamerkki +9

Hei kaikki runojen lukemisesta ja kuuntelemisesta kiinnostuneet!

 

En huomannut tehdä tätä aikaisemmin. Kerron, että olen perustanut oman blogisivuston. Sen eräs aihepiiri muiden lisäksi on runojen kuuntelu. Siellä on esitelty tällä hetkellä 9 suomalaista runoilijaa. Heidän tuotantoaan on kirjoituksissani joko liettavissa tai kuunneltavissa runovideoiden avulla.

 

Luit oikein. Sanoin runovideoilla. Nitä on ja osa niistä on todella hyviä Jos aihe kiinnostaa, niin blogini osoite on:

 

www.eino-lukee-ja-kertoo.fi

 

Sieltä löytyy esimerksi ääneen luettuna Eino Leino "Hymyilevä Apollo".

Kunniamerkki +9

Hyvää syksyä pimenevistä illoista ja sateesta huolimatta!

 

Olen jäänyt runojen houkutusten pauloihin. Useimmat eivät tiedä siitä kai mitään. Runot ovat yleensä tylsiä. Ei ... huomatkaa

 

Laulut ovat sävellettyjä runoja !

 

Niistähän pidämme. Joku ihminen kirjoitti runon ja joku kirjoitti nuotit ja joku ihminen lauloi sen kaikille kuultavaksi. Joskus tulos miellyttää, joskus ei. Kuitenkin runo sai siivet ja lähti lentoon.

 

Olen blogissani www.eino-lukee-ja-kertoo.fi esitellyt viime aikoina seuraavat runoilijat runoineen ja lauluineen:

Oiva Paloheimo, Helena Anhava, Heli Laaksonen, Anja Porio ja Pentti Saarikoski.

 

 

 

 

 


@soittajaeino@  kirjoitti:

Hyvää syksyä pimenevistä illoista ja sateesta huolimatta!


 


Olen jäänyt runojen houkutusten pauloihin. Useimmat eivät tiedä siitä kai mitään. Runot ovat yleensä tylsiä. Ei ... huomatkaa


 


Laulut ovat sävellettyjä runoja !


 


Niistähän pidämme. Joku ihminen kirjoitti runon ja joku kirjoitti nuotit ja joku ihminen lauloi sen kaikille kuultavaksi. Joskus tulos miellyttää, joskus ei. Kuitenkin runo sai siivet ja lähti lentoon.


 


Olen blogissani www.eino-lukee-ja-kertoo.fi esitellyt viime aikoina seuraavat runoilijat runoineen ja lauluineen:


Oiva Paloheimo, Helena Anhava, Heli Laaksonen, Anja Porio ja Pentti Saarikoski.


 




Olenkin monesti miettinyt, että laulunkirjoittajat ovat tavallaan runoilijoita. Usein vielä sama henkilö säveltää tai ainakin yhdessä säveltäjän kanssa rakentaa laulun loppuun. Se jos mikä on hienoa taidetta.

Kunniamerkki +9

Jatkan vielä blogini teksteistä.

 

Julkaisin 8.11. runoilija Juhani Siljon esittelyn. Seuraavana on tämän ketjun nimessä esiintyvä  runoilija Eino Leino, jolle aion kirjoittaa kaksi artikkelia. Toinen on hänen elämänkertansa ja toinen on hänen runoistaan. Ne ilmestyvät lähipäivinä.

 

Muita viime aikoina ilmestyneitä kirjoituksiani ovat "Amerikkalaisia iskelmiä", "Vera Lynn ja Judy Garland" (vanhoja iskelmiä), "Satamalaitteiden historiaa", "Talvisodan ensimmäiset päivät" ja "Panssarientorjuntajoukot". Kirjoitan siis myös historiaa ja musiikkia.

 

 

Kunniamerkki +9

Nyt on maaliskuu ja pakkasta on ollut. Rajoitukset jatkuvat ja jopa tiukkenevat. On siis aika lukea kirjoja tai kuunnella musiikkia/runoja netistä. Kirjoja voi myös kuunnella luettuna. Blogini edistyy - olen pitänyt yllä tasaista kirjoittamisen tahtia. Se on mielestäni hauska harrastus.

 

Uusimmat runoilijat ja runoaiheet ovat tässä: J. H. Erkko, Niilo Rauhala ja L. Onerva. Seuraavana on vuorossa lähiaikoina virsien sanoittaja Anna-Maija Raittila.  Uusien virsien sanoittaminen on työtä, johon on palkattu runoilijoita. Niilo Rauhala ja Anna-Maija Raittila olivat töissä vuoden 1984 uudistetun virisikirjan tekemisessä. Mainittakoon, että myös suomalaisia säveltäjiä palkattiin tekemään virsisävellyksiä tilaustyönä.

 

Vuosiluku, jonka mainitsin oli noin 37 vuotta sitten (1984). Koska asia kiinnostaa, mainitsen eräitä muita alan julkaisuja:

 - uudistettu „Hengellinen laulukirja“ 1991

 - uudistettu „Laula, kaikki maa“ 1991 (alunperin: Hengellisiä lauluja ja virsiä)

 - uudistettu „Siionin laulut“ 2016 (Vanhalestadiolaiset)

 - uudistettu „Siionin virret“ 2017 (Herännäisyyden eli ns. körttiläisten virsikirja)

 

Koska pystyn soittamaan nuoteista pianoa, olen soittanut ja säestänyt myös virsiä.

Kunniamerkki +9

On kulunut 2 vuotta edellisestä kerrasta. Nyt kuitenkin järjestetään Oulussa Sanoja ja säveliä suvi-illan iloksi. Alkuosa on runojen lausuntaa ja loppuosa on paikallisten esiintyjien ilman palkkiota tekemää musiikkia. Minun osuuteni on taas on olla ”soittajaeino”, joka keventää tunnelmaa soittamalla digipianoa ennen tilaisuuden virallista osaa.

 

Molemmilla edellisellä kerroilla paikka on ollut täynnä. Koronarajoitukset poistuivat juuri sopivasti kokoontumisiin nähden - viime hetkellä. Runous kiinnostaa, kun se esitetään hyvin!

 

Olen juuri eilen valinnut esitettävät kappaleet tietenkin soittamalla niitä kokeeksi. Yksi niistä on nimeltään: Ranskalaiset korot.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

@soittajaeino@  kirjoitti:

On kulunut 2 vuotta edellisestä kerrasta. Nyt kuitenkin järjestetään Oulussa Sanoja ja säveliä suvi-illan iloksi. Alkuosa on runojen lausuntaa ja loppuosa on paikallisten esiintyjien ilman palkkiota tekemää musiikkia. Minun osuuteni on taas on olla ”soittajaeino”, joka keventää tunnelmaa soittamalla digipianoa ennen tilaisuuden virallista osaa.


 


Molemmilla edellisellä kerroilla paikka on ollut täynnä. Koronarajoitukset poistuivat juuri sopivasti kokoontumisiin nähden - viime hetkellä. Runous kiinnostaa, kun se esitetään hyvin!


 


Olen juuri eilen valinnut esitettävät kappaleet tietenkin soittamalla niitä kokeeksi. Yksi niistä on nimeltään: Ranskalaiset korot.




Onnea esitykseen! 🙂> Hienoa kuulla, että rajoitukset hellittävät niin tapahtuma saadaan pidettyä.

Kunniamerkki +9

Edellä mainittu tilaisuus oli taas niin täynnä kuin paikalle sopi, noin 60 henkeä. Tällä kertaa eivät eniten säväyttäneet runojen lausujat, vaan juttujen kertoja paikallinen (oikea) historioitsija. Hän kertoi hauskasti eräiden paikallisesti tuttujen sanojen alkuperästä.

 

Toisen puoliajan musiikkiesitykset sisälsivät kaksi eri henkilöä laulamassa itse säveltämiään ja osittain kirjoittamiaan lauluja kitaralla itseään säestäen. Myös paikallisesta sekakuorosta koottu 6 hengen lauluryhmä onnistui hyvin esiintymisessään. Musiikkiosuus oli tasoltaan siis korkeampi tällä kertaa.

 

Sisäänpääsy oli maksuton ja rahaa sai antaa hyväntekeväisyyteen. Tällä kertaa kohteena oli kehitysmaiden lapset.

Vastaa