Keskustelua ruoasta


Kunniamerkki +14

Tänne näin ongelmien ratkomisen ja tekniikan vastapainoksi tuo ihmisen tärkein asia, päivittäinen ruokailu. Millaista ruokaa porukka syö? Helppoa ja nopeaa vai vaativia annoksia? Kuviakin voisi laittaa, ja itse aloitankin :)


Broilerin suikaleita ja täysjyvä riisiä näin kiireisenä pyhäpäivänä 🙂 Makua antaa tuore habanero sekä Poppamiehen nagajolokia kastike, joka turhan mietoa omaan makuun mutta tällä kertaa ei muuta kaapissa ollut. Myös salaatti jäi tällä kertaa tekemättä.. Huomenna sitten ;)


Eikä ole tarkoitus haukkua kenenkään ruokailutapoja vaan ihan asia linjalla ja palstan sääntöjen mukaan mennään.


 



 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Edit Tero: Muokkasin otsikkoa tilaston pyynnöstä.


53 kommenttia

Viikonloppuisin tapaan käyttää hieman enemmän aikaa kokkailuun. Viime viikonloppua varten otin peuran ulkofileen sulamaan, ja siitä syntyikin mitä oivallisempaa piffiä. Ensimmäisenä päivänä ihan pannulla ja seuraavana päivänä kodassa grillattuna. Kypsyysasteena medium.
Lisukkeena itse tehdyt lohkoperunat omista perunoista ja uunissa kypsennetyt lanttu- ja porkkanakuutiot


inkiväärillä maustettuna. Ja tietty salaattia mozzarellan kera. 



Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@tilasto kirjoitti:


@PasiS kirjoitti:


@tilasto kirjoitti:

Tuota Burger jauhelihaa pitäny itsekin kokeilla just hamppareihin mutta ei oo niissä kaupoista vielä löytynyt joissa käyn.. Täytyy varmaan käydä ihan asioikseen hakemassa jostain, onhan sitä kehuttu.





Siitäkin voi aina keskustella, onko burgeri välttämättä ns. roskaruokaa vai ei. Lihaa, leipää, salaattiia,...


 


Meillä tänään merimiespihviä, joka on nimestään huolimatta lähinnä pataruokaa.




Juu ei burgeri välttämättä ole roskaruokaa tosiaan jos käytetään laadukasta naudanlihaa ja esim ruissämpylöitä ja tuoreita kasviksia.


Sen sijaan esim. hesen ja mäkin majoneesilla täytetyr burgerit ovat mielestäni roskaruokaa ja niitä tuleekin hyvin harvoin syötyä.


 


Merimiespihvi on kyllä hyvää, vaikka tosiaan nimestä saa eri käsityksen ruuasta.?




Merimiespihvi... ääähhhh. Tulee mieleen koulussa aikanaan tarjottu ruoka, joka ei maistunut yhtään miltään. Vain sellainen laimea suolan ja jonkin muun ainesosan maku. Vähän sama kuin lihakeitto. Yhtä mitätön ruoka ja muistaa ulkoa, miltä maistuu. Ei ikinä mitään vaihtelua. Siksi tuleekin vähemmän keittoja syötyä.


@Purnipsi kirjoitti:


@tilasto kirjoitti:


@PasiS kirjoitti:


@tilasto kirjoitti:

Tuota Burger jauhelihaa pitäny itsekin kokeilla just hamppareihin mutta ei oo niissä kaupoista vielä löytynyt joissa käyn.. Täytyy varmaan käydä ihan asioikseen hakemassa jostain, onhan sitä kehuttu.





Siitäkin voi aina keskustella, onko burgeri välttämättä ns. roskaruokaa vai ei. Lihaa, leipää, salaattiia,...


 


Meillä tänään merimiespihviä, joka on nimestään huolimatta lähinnä pataruokaa.




Juu ei burgeri välttämättä ole roskaruokaa tosiaan jos käytetään laadukasta naudanlihaa ja esim ruissämpylöitä ja tuoreita kasviksia.


Sen sijaan esim. hesen ja mäkin majoneesilla täytetyr burgerit ovat mielestäni roskaruokaa ja niitä tuleekin hyvin harvoin syötyä.


 


Merimiespihvi on kyllä hyvää, vaikka tosiaan nimestä saa eri käsityksen ruuasta.?




Merimiespihvi... ääähhhh. Tulee mieleen koulussa aikanaan tarjottu ruoka, joka ei maistunut yhtään miltään. Vain sellainen laimea suolan ja jonkin muun ainesosan maku. Vähän sama kuin lihakeitto. Yhtä mitätön ruoka ja muistaa ulkoa, miltä maistuu. Ei ikinä mitään vaihtelua. Siksi tuleekin vähemmän keittoja syötyä.




No toi kyllä pataruokaa eikä keittoa ja makujakin tulee, kun itse tekee.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Purnipsi kirjoitti:


@tilasto kirjoitti:


@PasiS kirjoitti:


@tilasto kirjoitti:

Tuota Burger jauhelihaa pitäny itsekin kokeilla just hamppareihin mutta ei oo niissä kaupoista vielä löytynyt joissa käyn.. Täytyy varmaan käydä ihan asioikseen hakemassa jostain, onhan sitä kehuttu.





Siitäkin voi aina keskustella, onko burgeri välttämättä ns. roskaruokaa vai ei. Lihaa, leipää, salaattiia,...


 


Meillä tänään merimiespihviä, joka on nimestään huolimatta lähinnä pataruokaa.




Juu ei burgeri välttämättä ole roskaruokaa tosiaan jos käytetään laadukasta naudanlihaa ja esim ruissämpylöitä ja tuoreita kasviksia.


Sen sijaan esim. hesen ja mäkin majoneesilla täytetyr burgerit ovat mielestäni roskaruokaa ja niitä tuleekin hyvin harvoin syötyä.


 


Merimiespihvi on kyllä hyvää, vaikka tosiaan nimestä saa eri käsityksen ruuasta.?




Merimiespihvi... ääähhhh. Tulee mieleen koulussa aikanaan tarjottu ruoka, joka ei maistunut yhtään miltään. Vain sellainen laimea suolan ja jonkin muun ainesosan maku. Vähän sama kuin lihakeitto. Yhtä mitätön ruoka ja muistaa ulkoa, miltä maistuu. Ei ikinä mitään vaihtelua. Siksi tuleekin vähemmän keittoja syötyä.




Tämä ei ole mautonta eikä keittoa, kun tekee vaikka tämän ohjeen mukaan 😉 :https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/355541/Merimiespihvi/

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Tätä ketjua ei saisi lueskella nälkäisenä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@TeroRe kirjoitti:

Tätä ketjua ei saisi lueskella nälkäisenä.




Mutta täältä saa hyviä vinkkejä ruuanlaittoon ;)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Aijai, että on ikävä juhannuspöperöitä mutta eihän tässä ole kuin vajaa 4 kk:tta siihen ?


 


Viime juhannuksena *slurps* ? makkaraperunoita ja pekoni-sieni-viherpippurisulatejuusto kääröt (saattoi olla sinihomejuustoakin ;)) :


 



@kiisseli67 kirjoitti:

Aijai, että on ikävä juhannuspöperöitä mutta eihän tässä ole kuin vajaa 4 kk:tta siihen ?


 


Viime juhannuksena *slurps* ? makkaraperunoita ja pekoni-sieni-viherpippurisulatejuusto kääröt (saattoi olla sinihomejuustoakin ;)) :


 





Mikäänhän ei estä syömästä juhannusruokaa vaikka maaliskuussa...

Kunniamerkki +14

@PasiS kirjoitti:


@kiisseli67 kirjoitti:

Aijai, että on ikävä juhannuspöperöitä mutta eihän tässä ole kuin vajaa 4 kk:tta siihen ?


 


Viime juhannuksena *slurps* ? makkaraperunoita ja pekoni-sieni-viherpippurisulatejuusto kääröt (saattoi olla sinihomejuustoakin ;)) :


 


Mikäänhän ei estä syömästä juhannusruokaa vaikka maaliskuussa...





Juuri näin ? Itsekin ns. kausiruokia syön ja valmistan kyllä kalenteriin katsomatta jos mieli tekee. Toiset on sitten kovin tarkkoja noista ajankohdista..

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Paljon on tullut tehtyä hyviä ruokia ja kyllähän noista moni on noussut suosikiksi, itsellä yksi ehdoton suosikki on tämä :


 


Kunniamerkki +14

Tänään tulikin sitten kokeiltua porsaan etuselkää haudutettuna oluessa. Hieroin pintaan pippuria ja merisuolaa ja laitoin sitten paistopussiin pohjalle alkoholitonta Weihenstephaner olutta noin 2-3 desiä ja annoin olla uunissa noin 6 tuntia 100 asteessa. 


Tällä kertaa ei ole kuvaa, mutta mielestäni onnistui oikein hyvin ja pussin pohjalle jääneestä oluesta+rasvaliemestä saikin sitten alustettua oikein makoisan kastikkeen ja ruoka nautittiin keitettyjen perunoiden kanssa. :smileywink: Salaatti jäi tällä kertaa tästä herkusta pois..

Kuuden tunnin uunissa olon jälkeen kaikki oluet on alkoholittomia...

Kunniamerkki +14

@PasiS kirjoitti:

Kuuden tunnin uunissa olon jälkeen kaikki oluet on alkoholittomia...




Juu,kyllähän se haihtuu tosiaan. Ostin vaan alkoholitonta tuohonkin kun sellaista juon muutenkin ?

Kunniamerkki +14

 


 


 



 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Tänään päätin tehdä itse lihapullia sinihomejuustolla, lisäksi pussimuusia, tuoretta kurkkua sekä tuoretta habaneroa viipaleena antamaan vähän potkua annokseen :)

Kunniamerkki +14

Viikonloppuna tuli kokeiltua vähän erikoisempaa reseptiä, oluessa haudutettuja possunribsejä. Käytin alkoholitonta vehnäolutta, mustapippuria, merisuolaa ja laitoin pussiin 250c 10min ja sen jälkeen 100c 6h. 


Tuli oikein hyvää lihaa 🙂 Lisäkkeeksi valkoista riisiä tällä kertaa. Jäin miettimään, että ensi kerralla kokeilen inkivääriolutta.. Se vois kantaa kivan maun sinne?

Eilen itse valmistin seuraavanlaisen menun: 


 


Leivinuunissa pitkään haudutettua karitsan viulua. Maustettu tällä kertaa valkosipulilla, yrteillä ja tuoreella chilillä. Tuntien kypsennyksen jälkeen luukin lähti näppärästi irti ja liha oli mitä mureinta olematta kuitenkaan kuivaa. Lammasta moni vierastaa mutta hyvin tehtynä ei todellakaan maistu villasukalle. :) 

Lisukkeena kukkakaalista ja perunasta valmistettua pyrettä, sekä vihersalaattia. Kastikkeena toimi haudutuksen liemi.

Tätä kokonaisuutta saa vielä tänään nauttia eväänäkin. :) 

Kunniamerkki +14

@RaMaria kirjoitti:

 Lammasta moni vierastaa mutta hyvin tehtynä ei todellakaan maistu villasukalle. :) 





Toi on totta, itse olen yrittänyt useita kertoja karitsaa useassa muodossa ja saanut visuaalisesti näyttävii annoksia aikaiseksi mutta pöydässä ruokailu tyssää kun alkaa villasukka maistua...


Jokin siis mulla menee aina pieleen :D


@tilasto kirjoitti:


@RaMaria kirjoitti:

 Lammasta moni vierastaa mutta hyvin tehtynä ei todellakaan maistu villasukalle. :) 





Toi on totta, itse olen yrittänyt useita kertoja karitsaa useassa muodossa ja saanut visuaalisesti näyttävii annoksia aikaiseksi mutta pöydässä ruokailu tyssää kun alkaa villasukka maistua...


Jokin siis mulla menee aina pieleen :D




Itse oon todennut että mikään ylimalkainen maustekikkailu ei ainakaan ole hyvästä.
Ja kypsennystavan valitseminen sitten sen mukaan mitä osaa lampaasta valmistaa. :) 

Itse tykkään myös poistaa hyvin lihassa olevat rasvat. En tykkää muutoinkaan missään lihassa noista rasvoista ja varsinkin tuntuu että varttuneemman lampaan rasvalla saa sen villasukan aika nopsaan esiin. Isommat paistit, viulut ja muut tykkään kypsentää hitaasti ja pitkään jolloin saadaan tuo mureus lihan kuivumatta. Kareet taas sitten jätän mediumiksi. 
Kypsyysasiat ovat toki makuasioita. :) 

Kunniamerkki +14

@RaMaria kirjoitti:


Itse oon todennut että mikään ylimalkainen maustekikkailu ei ainakaan ole hyvästä.
Ja kypsennystavan valitseminen sitten sen mukaan mitä osaa lampaasta valmistaa. :) 

Itse tykkään myös poistaa hyvin lihassa olevat rasvat. En tykkää muutoinkaan missään lihassa noista rasvoista ja varsinkin tuntuu että varttuneemman lampaan rasvalla saa sen villasukan aika nopsaan esiin. Isommat paistit, viulut ja muut tykkään kypsentää hitaasti ja pitkään jolloin saadaan tuo mureus lihan kuivumatta. Kareet taas sitten jätän mediumiksi. 
Kypsyysasiat ovat toki makuasioita. :) 



Juu ei ne mausteet jo valmiiksi huonoa lihaa tai huonoja kokin taitoja pelasta 🙂 En itsekään niin rasvoista enää nykyään välitä, ja kypsänä jotenkin aina tottunut lihan syömääm. Mediumina en osaa syödä.. Mut makuasia tosiaan :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Eilen paistoin pannulla silakkapihvejä. Helppoa ja maukasta ruokaa.

Kunniamerkki +14

@Purnipsi kirjoitti:

Eilen paistoin pannulla silakkapihvejä. Helppoa ja maukasta ruokaa.




Kyllä sitä välillä kaipaa tollasta helppoakin evästä, aina ei jaksa kauheesti väsätä mitään 🙂 Itsekin joskus ihan nakkeja ja ranskalaisia laitan uunissa :D

Kunniamerkki +14

Eilen tuli tehtyä tällaista, broilerin suikaleita, punasipulia ja tuoreita habaneroja viipaloin joukkoon pari kappaletta. Lisänä keitettyä riisiä ja alkoholitonta lasso olutta :)


 



 


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tänään tuli sitten tehtyä pari pizzaa runsailla täytteillä Apetit pizzapohjille, riittää huomiseksikin syötävää ;)


 


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Näin lauantain kunniaksi tein itse hampurilaisia. Pihvit tein naudanjauhelihasta, johon laitoin sipulia ja suolaa. Hampurilaissämpylät paahdoin leivänpaahtimessa. Väliin tuli tietenkin salaattia, tomaattia, suolakurkkua, cheddarjuustoa ja mausteiksi hampurilaiskastiketta, ketsuppia, sinappia, kurkkumajoneesia ja chilimajoneesia.


 


Kunniamerkki +14

Hampurilaisia piti itsekin tehdä 🙂 Naudanlihapihvi, sipulirenkaita, pekonia, salaatinlehtiä. Oli tarkoitus myös laittaa viipaloitua sinihomejuustoa, mutta se pääsi unohtumaan tällä kertaa. Hyvää oli ilmankin 🙂 Sämpylät oli valmiita. Lisäksi lohkoperunat ja alkoholiton olut.


 



 


 

Vastaa