Perusta oma blogi


Kunniamerkki +9

Hei.

Minulle kuuluu uutta enkä malta olla kertomatta sitä.

 

Olen kesän aikana viime toukokuusta alkaen lähettänyt lukijoiden kirjeitä oman paikkakuntani sanomalehteen. Sain niistä ystäviltäni kehuja ja niitä ehdittiin julkaista 6 kpl. Sitten tapahtui muutos: Kirjoitukseni hylättiin ja ilmoitettiin että ne eivät jatkossa enää sovi lehden ko palstan tarkoitukseen.

 

Kyseessä on pääasiassa historiasta kertovat kirjoitukset, joita oli 4 ja muuta kulttuuria käsitteli 2 kirjoitusta. Olin saanut niin positiivista palautetta, että pohdin asiaa hoitavan toimittajan kanssa yhdessä, miten jatkaisin. Silloin huomasimme lehden netissä julkaistavat eri henkilöiden blogit. Avasin sellaisen itselleni ja nyt tuntuu mukavalta. Kirjoitin vimmatusti kuin irtipäästynä 4 uutta kirjoitusta 2 viikossa. Kaikki ovat Suomen historiaa omalla tyylilläni kerrottuna.

 

En paljasta nimeäni, mutta jos olet ko lehden lukija, ehkä tunnistat minut. 


26 kommenttia

Kiva kuulla, että olet perustanut blogin! Jos haluat niin voit laittaa linkin blogiisi niin täältäkin kiinnostuneet löytävät lukemaan :smileyhappy:

Kunniamerkki +9

En halua tehdä asiaa noin helpoksi. Mielestäni kiinnostuneet saavat nähdä vähän vaivaa. Helpotan etsimistä kuitenkin kertomalla lehden nimen ja etusivun. Se on oululainen

 

www.kaleva.fi

 

Siellä on myös oululaisten poliitikkojen kirjoituksia aihepiirissä "Pohjoisen puolesta". Itse olen aihepiirissä "pallolla", joka viittaa Oulun kävelykadulla sijaitsevaan suureen kiviseen palloon.

 

 

 

 

Kunniamerkki +9

Korjaan hieman. Poliitikkojen aihepiiri olikin "Pohjoisen ääni". Eikö se olekin äänestäjiin vetoava nimi? Monet vanhemmat jo syrjään veräytyneet henkilöt antavat poliittisia neuvoja nuoremmille, esim. Erkki Pulliainen.

 

Aihepiirin "pallolla" voidaan tulkita myös, kuten minä teen: maapallolla. Olen hyvässä joukossa, sillä siellä on ennakoluulotonta sanailua hyvin monista aiheista.

 

Kolmas aihepiiri on "Kampus-Kaleva", joka keskittyy yliopistoon ja ammattikorkeakouluun Oulussa. Jos tiede ja koulutusasiat kiinnostavat, se on oikea kohde. Siellä kerrotaan mm. opiskelijoiden ryhmäprojekteista kotimaassa ja jopa Venäjällä.

Kunniamerkki +9

Olen yleensä vaatimaton, mutta nyt olen hämmästynyt omasta menestyksestäni.

 

Julkaisen lähiaikoina jo 9. kirjoitukseni. Useimmat tekstini ovat päässeet viikon 5 suosituimman joukkoon. Niistä 2 pääsi listan kärkeen, joten ne oilivat viikon luetuimmat blogikirjoitukset. Tuntuu ihmeelliseltä.

 

Voiko historia kiinnostaa näin paljon? Luulen, että on ollut puute tarjonnasta. Monet vanhemmat ihmiset lukevat muistelmia ja sotahistoriaa. Tiedän sen omasta kokemuksestani. Ehkä kirjoitan aiheesta eri tavalla, koska en ole historian rutkija vaan sen harrastaja. Kirjoitustyylini olen löytänyt itse. En matki ketäään toista usein kuivaa tieteellistä kirjoitutapaa.

 

Koetan eläytyä aiheeseen. Otan mukaan vain aitoja historiallisia valokuvia. Tarkistan tietojen oikeellisuuden tarkasti. Ehkäpä siinä ovat tärkeimmät keinoni.

 

Oikotie blogeihini on osoite:  blogit.kaleva.fi

Tosi hienoa kuulla! Blogi on lähtenyt siis hyvin rullaamaan. Varmasti lukumääriin vaikuttaa nimenomaan tuo kerronta ja aiheet suuresti. 

Kunniamerkki +9

Blogini kirjoituksia on tällä hetkellä 12 kpl ja aloitin syyskuussa. Aion hiljentää vauhtiani ja käyttää enemmän aikaa yhtä kirjoitusta kohden. Tavoitteena on niiden tason parantaminen, koska teen ne joskus melko nopeasti.

 

Itselleni uutena asiana tuli esiintyminen historian luennoijana. Minua nimittäin pyydettiin pitämään esitelmä paikallisessa eläkeyhdistyksessä. Valitsin aiheen Petsamo Suomen osana, koska olin kirjoittanut siitä blogiini. Tulos hämmensi minua. Sali täynnä ihmisiä puhkesi suosionosoitukseen lopetettuani. Se oli kuitenkin 1. kerta tässä roolissa.

Työelämässä olin Oulun yliopistossa ja pidin siellä luentoja ja laskuharjoituksia. Olin siis esiintynyt ennenkin yleisölle.

 

Elämä on ihmeellistä. Myös eläkkeellä voi oppia uusia asioita ja kokea olevansa tarpeellinen ihminen.

Vau! Uskon, että olet raikuvat suosionosoitukset ansainnut ja voit olla itsestäsi ylpeä :smileyhappy: 

Kunniamerkki +9

Kohta on vappu ja Eino lukee ja kertoo-blogini voi hyvin. Kirjoitin siihen 31. kirjoituksen "Viron kansallinen herääminen 1860-1900". Ylivoimaisesti suosituin lukijoiden keskuudessa oli Raatteen tien taistelusta kertonut. Maanpuolustus vetää enemmän lukijoita kuin kulttuuriaiheet.

Uutena asiana kerron, että musiikkiaiheisissa kirjoituksissa olen tarjonnut linkkejä mielestäni hyviin videoihin. Kuuntelen niitä joskus itsekin uudelleen hifi-kaiuttimillani. Kerron tässä niiden otsikot aikajärjestyksessä:

 

Isänmaallisia lauluja eri maissa

Saksalaisia iskelmiä vuodesta 1950 alkaen

Ruotsalaisia iskelmäsuosikkeja vuodesta 1960 alkaen

Iso-Britannian nuorisokuorojen musiikkia

Virolaisia kansantansseja

 

 

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Upeaa! Kirjoitustahtisi on huima, ja mukavaa sisältöä olet blogeihisi saanut. Hienoa! :)

Kunniamerkki +9

Hyvin alkanut kirjoitajan urani sai äkkilopun. Kaleva-sanomalehti uudisti verkkoilmettään. Samalla se poisti kaksi kanavaa, joihin lukijat saivat kirjoittaa aikaisemmin:

 

 - juttutupa, lyhyeen ajatustenvaihtoon mistä tahansa aiheesta

 - blogit, perusteellisempiin ja pidempiin lukijoiden kirjoituksiin

 

Jäljelle jätettiin vain kirjeitä toimitukselle-osa, jossa kirjoituksen pituus on rajattu 3000 merkkiin ja toimituksella on oikeus korjailla tai supistaa tekstiä ilmoittamatta siitä kirjoittajalle.

 

Blogien kirjoitus loppui minulla ja kymmenillä muilla oululaisella tai levikkialueella asuvalla. Koen, että samalla sananvapautta rajoitettiin alueen valtalehdessä Pohjois-Pohjanmaalla. Päätoimittaja vaihtui äsken ja tämä oli hänen haluamansa uudistus.

Kunniamerkki +9

Lähetin kirjeen lehden verkkotoimitukselle ja kerroin mistä aiheista kirjoitan. Vastaus oli kielteinen, poikkeusta ei tehty - tietenkään. Eniten harmittaa, että kirjoitin tekstejä valmiiksi julkaisua odottamaan  ja menetin niiden tallenteet "lukkojen taakse".

 

Hain vaihtoehtoa ja löysin sen yllättävän helposti. Blogin aineiston tallentamisesta, ylläpidosta ja ohjelmistosta peritään noin 10 euroa kuukaudessa. Se ei ole paljon. Vanhat kirjoitukseni jäävät nyt pysyvästi talteen ja minua ei toimittajat sensuroi.

 

Ennenkaikkea saan valita itse aiheet, joista kirjoita. Koska haen niile lukijoita, on yleisön mielipiteet otettava huomioon. Se vaikuttaa kirjoitustyyliini kiinnostavien aiheiden etsimiseen. En pääse edes lukeman omia vielä julkaisemattomia tekstejäni. Onneksi otin kaikista paperikopiot.

Kunniamerkki +9

Uusi blogini löytyy osoitteesta:

 

www.eino-lukee-ja-kertoo.fi

 

Siellä on aloitusteksti ja ensimmäinen kuvitettu kirjoitus aiheesta " Viron kulttuuria ja taidemuseoita ". Uusi blogiohjelmisto oli helppo oppia. Ohjelmatuotteen nimi on SimpleSite.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Heippa @soittajaeino ! Kiva kuulla, että olet löytänyt itsellesi sopivan alustan, jossa voit julkaista omia blogikirjoituksiasi juuri niistä aiheista, mistä haluat kirjoittaa. 

Kunniamerkki +9

Kerron hieman SimpleSite - tuotteesta.

 

Se on suomenkielinen. Käyttö on tehty niin helpoksi, että en tarvinnut ainakaan itse ohjekirjaa sen käyttöön. Jonkin verran piti ensin kokeilla ennekuin asiat alkoivat sujua.

 

Hintaluokkia on kolme: ilmainen BASIC, noin 11 euroa kuukaudessa maksava PRO ja kaupalliseen vaativaan käyttöön E-COMMERCE noin 23 euroa kuukaudessa. Huomaa, että siihen tutustumien on ilmaista kokeilua varten jopa pitkäksi aikaa ilman aikarajoitusta.

 

Aloittamista varten on tarjolla erilaisia sivuvaihtoehtoja. Voi ottaa mukaan valokuvia ja videoita. Voit valita omalle sivustollesi haluamasi domainnimen melko vapaasti. Siinä löytyy erilaisia työkaluja.

Sivusto on mobiilioptimoitu. Se soveltuu monenlaiseen käyttöön: matkapuhelin, tabletti tai pöytätietokone. Ei tarvitse sovitella sivuja eri alustoihin erikseen.

 

Yrityksen kotipaikka on Kööpenhamina,Tanska.

 

Heippa @soittajaeino! Todella hieno juttu, että tuo alusta on lähtenyt toimimaan sulla hyvin 🙂 Varmasti muutkin kirjoittajat saavat tästä hyviä vinkkejä ja ideaa lähteä kirjoittamaan vaikkapa juuri tuolla mainitsemallasi alustalla! Mukava kuulla, että olet jatkanut kirjoitusharrastustasi!

Kunniamerkki +9

Hei

Noin vuosi sitten aloittamani blogi voi hyvin. Olen kirjoittanut siihen tähän mennessä yli 140 kirjoitusta. Lukijoiden määrä on hieman noussut alkuaikoihin verrattuna. Olen hieman mainostanut sitä sellaisille yhdistyksille, joiden aihepiiriä kirjoitukseni käsittelevät. Tällaisia ovat olleet esim. Suomen Sotahistoriallinen Seura, Suomi Viro yhdistys, Suomi Saksa yhdistys ja Eino Leino yhdistys. Tietysti lähipiirini ja ystävät tietävät asiasta.

 

Aihepiirit laajenivat aikaisempaan Kalevan blogiin verrattuna. Nyt voin kirjoittaa helposti eri aiheista. Melko usein minulla on rinnakkain valmisteltavana kaksi tai kolme kirjoitusta. Näin siksi, että en ehdi kirjoittaa jo aloitettua valmiiksi ja asia unohtuu kokemukseni mukaan, jos sitä ei kirjoita heti. Suosittuja aiheita ovat olleet:

 

- Suomen merivoimat ja Normandian maihinnousu

- Viron kansallinen herääminen

- Me suojelimme Suomen lapsia

- Viron lastenlaulut ja laulaja Freddy Quinn

- runoilijat Aila Merluoto ja Lauri Pohjanpää

 

 

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

Onpa oikein kiva kuulla blogikuulumisiasi! 


 


Mukavaa, että lukijakunta on laajentunut sitten alun, ja olet laajentanut aihepiiriäkin. Teemat kuulostavat todella kiinnostavalta.

Kunniamerkki +9

Tässä on jatkoa blogistani.

 

Olen kirjoittannut sitä nyt 2 vuotta ja 2 kuukautta. Kirjoituksia on lähes 200. Aion jatkaa, koska se kiinnostaa minua. Joudun maksamaan noin 11 euroa kuukaudessa simplesite-ohjelmiston köytöstä. Sen lisäksi joudun ostamaan xerox-tulostuspaperia ja tulostimen väriainetta säännöllisesti aika paljon. Kaikki kirjoitukset tulostan ja tallennan kansioihin (aihepiirien mukaan).

 

Käyn kirjeenvaihtoa suoraan Tanskaan, jos minulla on kysyttävää ohjelmatuotteen käytössä. Olen saanut vastaukset suomeksi paitsi viime kerralla, jolloin he ilmoittivat suomenkielisen tuen loppuneen. No englanniksi ja google kääntäjä avuksi. Esimerkiksi kuvien julkaiseminen on tällä ohjelmistolla ollut kömpelö. Joskus kuvat ovat näytössä lukijalle liian suuria ja joskus ohjelmisto ei hyväksy tarjoamaani kuvaa. Yotube-videoiden lisääminen tekstiin on helppoa ja käytän niitä paljon.

 

Aiheeni ovat olleet alusta asti ja edelleen:

sotahistoria, yleinen historia, omat kirjoitukset, musiikin kuuntelu ja runoilijat.

Käyttäjätaso 1

Kiva kuulla taas blogikuulumisia @soittajaeino! 😁>


 


Mukavaa, että kerrot omakohtaisia kokemuksiasi blogien kirjoittamisesta, sillä varmasti jotkut täällä saattavat miettiä, miten päästä alkuun blogien kirjoittamisen maailmassa. Heille erityisesti nämä vinkit ovat arvokkaita. Paljon oletkin jo ehtinyt parissa vuodessa kirjoittamaan, kun kirjoituksia on jo lähes 200 ja viestistäsi päätellen kirjoitettavaa kyllä riittää jatkossakin! 😁>

Kunniamerkki +9

Tietoa kevyeen blogin kirjoittamiseen.

Jos ei halua perustaa omaa blogia alusta asti, niin on olemassa helpompi vaihtoehto. Tarkoitan tässä Uusi Suomi-verkkolehteä. Sinne on pyydettävä kirjoitusoikeudet ja kerrottava jotain itsestään. Sen ei ole pakko olla julkista tietoa, sillä kirjoittajan pelkkä nimikin riittää. Nimettömästi sinne ei voi kirjoittaa.

 

Uusi Suomi tarjoaa kaksi erilaista blogivaihtohtoa: 1) puheenvuoro ja 2) vapaavuoro. Samalla tunnuksella vo kirjoittaa kumpaan tahansa. Aloitin itse kirjoittamisen sinne noin kuukausi sitten molempiin vaihtoehtoihin samanaikaisesti. Voi aloittaa keskustelun uudesta aiheesta tai vastata jonkun toisen kirjoitukseen. Joskus nämä vastausketjut sisältävät useita kymmeniä kirjoituksia samasta aiheesta. Vo olla jonkun asian puolesta tai vastaan. Voi myös pelkästään lisätä aiheeseen jotain uutta tietoa.

”Puheenvuoro” on usein poliittinen tai historiaan liittyvä aihe. ”Vapaavuoro” voi olla vaikka musiikin kokemista, kukkien hoitoa tai matkakertomus. Jos alat kirjoittaa vakavassa mielessä, muut lukijat löytävät kaikki kirjoituksesi klikkaamalla yksinkertaisesti nimeäsi. Sieltä löytyvät kaikki muut kirjoituksesi aikajärjestyksessä. Se on helppoa ja kätevää. 

 

Kirjoittajan valokuva on useimmilla jäsenillä esillä. Valitse siis hyvä kuva itsestäsi - mielellään kasvokuva.

Kunniamerkki +9

Minulla on kerrottavana huonoja uutisia blogini tulevaisuuden kannalta. Käyttämäni ohjelmisto ”easy site” on myyty ilman ennakkovaroitusta kilpailijalle, jonka nimi on ”one.com”. Ilmeisesti blogien ylläpitoon tarkoitettujen alustojen kesken käydään kovaa kilpailua. 

Vanha blogini siirtyy sellaisenaan uudelle omistajalle, joten vanhat toukokuusta 2020 marraskuuhun 2022 asti kirjottamani tekstit näkyvät verkossa kuten ennenkin. Uuden sivujenluonnin ohjelmisto on one.com:in ”Website Bilder”, enkä ole vielä onnistunut saamaan sitä toimimaan. Toisin sanoen en pysty luomaan sillä uusia tekstejä vanhojen jatkoksi. Se merkitsee blogini loppua nykyisessä muodossa. 
 

Lähetin suomenkielisen selostuksen ongelmistani ylläpitäjille ja odotan siihen vastaista. Olen maksanut edelliselle omistajalle vuokraa ensi kesään asti vuodeksi. Jos hyvin käy, niin vanhat tekstit näkyvät siihen asti eli kesäkuuhun 2023. Sen jälkeen blogini katoaa ja siitä jää vain muistot. Harmittaa.

Kaupallinen kilpailija ei ole pystynyt esittämään yhtä hyvää tuotetta tilalle. Se, mitä he tarjoavat, en ole saanut toimiaan. Ehkä ”easy site” oli rahavaikeuksissa ja joutui lopettamaan sen vuoksi. Ajatuksena tuote oli hyvä: ei ehkä kaikkia eri ominaisuuksi, mutta se oli helppo oppia.

…..

Koska aloitin blogien kirjoittamisen Uusi Suomi -verkkolehdessä, jatkan siellä omalla nimelläni. Aloitin siellä elokuussa 2022 ja olen kirjoittanut sinne jo 35 artikkelia. Ne ovat huomattavasti lyhyempiä, kuin vanhassa blogissani: www.eino-lukee-ja-kertoo.fi

Nimeni on Eino Tienari. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Piipahdin tuolla vanhassa blogissasi. Siellähän oli mielenkiintoista tarinaa eri aiheista. Sinulla on kyllä kirjoittamisen lahja kaiken muun lisäksi. Olisi kyllä harmi menettää noin paljon tarinoita. Toivotaan että asiaan löytyy joku ratkaisu ja saisit siirrettyä vanhat kirjoitukset uudelle alustalle ja jatkaa siellä sitten kirjoittamista. Mukavaa että kirjottelet tänne meidänkin kahvipöytään aina silloin tällöin blogien ja verkkolehtien lisäksi :)

Kunniamerkki +9

Hei.

Olen oppinut ominpäin käyttämään uutta blogiohjelmistoa niin, että julkaisin jo 2 uutta kirjoitusta sotilassoitto 2 ja sotilassoitto 3 puolustusvoimien soittokunnista. Niissä on musiikkia (mm. sotilasmarsseja ja tattoo-esityksiä) kuunneltavaksi ja katsottavaksi.

Ongelmia kuitenkin on ja odotan niihin vastauksia ylläpidolta seuraavina arkipäivinä.

Kaikki vanhat kirjoitukset näkyvät, mutta niiden hakemistot ovat muuttuneet.

 

Kunniamerkki +9

Minulla on kerrottavana huonoja uutisia blogini tulevaisuuden kannalta. Käyttämäni ohjelmisto ”easy site” on myyty ilman ennakkovaroitusta kilpailijalle, jonka nimi on ”one.com”. Ilmeisesti blogien ylläpitoon tarkoitettujen alustojen kesken käydään kovaa kilpailua. 

---

Kaupallinen kilpailija ei ole pystynyt esittämään yhtä hyvää tuotetta tilalle. Se, mitä he tarjoavat, en ole saanut toimiaan. Ehkä ”easy site” oli rahavaikeuksissa ja joutui lopettamaan sen vuoksi. Ajatuksena tuote oli hyvä: ei ehkä kaikkia eri ominaisuuksia, mutta se oli helppo oppia.

 

Muistin väärin ohjelmiston nimen. Se on SimpleSite.com ja sen kotipaikka on Tanska (nimi ei siis ole easy site).

Esittelytekstissä sanotaan: “One.com on yksi tunnetuimpia palveluntarjoajia Ruotsissa. Se tarjoaa monia mielenkiintoisia ominaisuuksia, joita ei löydy juuri muilta kilpailijoilta.”

Minun tarpeisiini One.com on selvästi huonompi kuin SimpleSite. En valinnut vaihtoa itse, vaan yhtiö ikään kuin kaappasi blogini ilman ennakkoilmoitusta joulukuun 2022 alussa. Syytä siihen en tiedä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Muistin väärin ohjelmiston nimen. Se on SimpleSite.com ja sen kotipaikka on Tanska (nimi ei siis ole easy site).

Esittelytekstissä sanotaan: “One.com on yksi tunnetuimpia palveluntarjoajia Ruotsissa. Se tarjoaa monia mielenkiintoisia ominaisuuksia, joita ei löydy juuri muilta kilpailijoilta.”

Minun tarpeisiini One.com on selvästi huonompi kuin SimpleSite. En valinnut vaihtoa itse, vaan yhtiö ikään kuin kaappasi blogini ilman ennakkoilmoitusta joulukuun 2022 alussa. Syytä siihen en tiedä.

 

Tämä on harmillista. 😕

One.com näyttää tarjoavan sekä omaa kotisivukonettaan Website Builderia, sekä WordPressia. 

Jos helppokäyttöisintä mahdollista hakee, niin sitä tuo SimpleSite on varmasti ollut. Ongelma näissä tuleekin sitten, jos ne lakkautetaan. Ei ole välttämättä mitään keinoa säilyttää, tai siirtää tietoja muualle. 😕

Olisiko Googlen ylläpitämä Blogger parempi vaihtoehto? Kannattaa ainakin tutustua. 🙂

Wix.com on myös yksi erittäin helppo alusta, jonka kotisivukone ei vaadi juurikaan teknistä osaamista alkuun pääsemiseksi, mutta taipuu myös monipuolisempaankin käyttöön. Sitä ei kyllä tosin olla käännetty suomeksi. 

WordPressin käyttöönottokynnys voi olla hieman korkeampi, kuin edellä mainituissa. Parasta siinä on, ettei se ole riippuvainen palveluntarjoajasta, vaan koko tietokanta (tekstit, kuvat ym.) on tarvittaessa siirrettävissä. Näin blogi-kirjoitukset säilyvät, vaikka palvelun hankkisikin joskus muualta. 

 


Muokkaus Merja_J: lyhennetty lainauksia

Vastaa