Puhelujen äänenlaatu heikentyi syksyn aikana

  • 30 November 2017
  • 8 kommenttia
  • 41 katselukertaa

  • Savumerkittäjä
  • 0 kommenttia

Puhelujen äänenlaatu heikentyi syksyn aikana. Eli kaverin ääni kuuluu hiukan erikoisena, kuin taajuuksia olisi leikattu äänestä. Muut valittavat samasta asiasta Jyväskylän seudulla. Tämä ei kitenkaan johdu laitteesta, kun on kokeiltu useampaakin laitetta.

Onko samanlaisia havaintoja?


8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@pipys kirjoitti:

Puhelujen äänenlaatu heikentyi syksyn aikana. Eli kaverin ääni kuuluu hiukan erikoisena, kuin taajuuksia olisi leikattu äänestä. Muut valittavat samasta asiasta Jyväskylän seudulla. Tämä ei kitenkaan johdu laitteesta, kun on kokeiltu useampaakin laitetta.


Onko samanlaisia havaintoja?




Taitaa olla kyseessä HD Voice, eli WB AMR -äänen koodauksen syytä. Tässä ketjussa Peteli, telian puhelinliittymistä vastaava henkilö kertoo hieman taustasta: https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Telia-HD-Voice-Puhelut/td-p/149712


 


Itse olen huomannut HD-voicen poikkeuksetta parantaneen äänenlaatua. Toki voi hieman tuntua erikoiselta, kun normaalin tasapaksun äänen tilalla on kirkas ja yksityiskohtainen ääni. Tämä on minun mielipide.


 


Jos tuo tosiaan häiritseväksi yltyy, niin kannattaa toki olla aspaan yhteydessä, jotta voivat tarkemmin toimintaa tarkastella. Voihan olla, että jostain syystä toiminne ei toimi oikein. Saadaan ainakin siihen sitten selvyys.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Ikävä kyllä HD Voice puheluiden äänenlaatu voi olla myös huonompi kuin tavallisen puhelun, sillä eri valmistajien toteutuksissa on yhteensopivuusongelmia.

 

Olen saanut kihahtelevia ja sihahtelevia puheluita Huawei P9 ja Microsoft Lumia 620 puhelimista Nokia 700:een. Samsungin tabletista minulle soitetut HD Voice puhelut sen sijaan ovat toimineet hyvin.

 

Valitettavasti puhelimista puuttuu valinta haluaako HD Voicea pitää päällä vai ei. Yksi kiertotie on pakottaa puhelin GSM-verkkoon, mutta sitten tiedonsiirto hidastuu etanatasolle eikä edes toimi puhelun aikana.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@irritus kirjoitti:

Ikävä kyllä HD Voice puheluiden äänenlaatu voi olla myös huonompi kuin tavallisen puhelun, sillä eri valmistajien toteutuksissa on yhteensopivuusongelmia.


 


Olen saanut kihahtelevia ja sihahtelevia puheluita Huawei P9 ja Microsoft Lumia 620 puhelimista Nokia 700:een. Samsungin tabletista minulle soitetut HD Voice puhelut sen sijaan ovat toimineet hyvin.


 


Valitettavasti puhelimista puuttuu valinta haluaako HD Voicea pitää päällä vai ei. Yksi kiertotie on pakottaa puhelin GSM-verkkoon, mutta sitten tiedonsiirto hidastuu etanatasolle eikä edes toimi puhelun aikana.




Telialla on WB-AMR myös 2G-verkossa päällä, joten ei siitä oikein eroon pääse. Harvoissa laitteissa saattaa olla asetus ominaisuuden kytkennälle. Joskus se on piilotettu "service modeen".


 


Itse olen soitellut puheluita Huawein laitteista - Samsungiin - Nokiaan - Android-Nokiaan - Microsoft Lumiaan , eikä ole sihahdellut tai kilahdellut. Taannoin juttelin erään tietäjän kanssa ja hänen mukaansa kihahtelut voivat olla kiinni päätelaitteen toiminnasta. Itse äly on operaattorin verkossa, joten laite itse ei kuulemma puutu tuohon kovin paljoa. Toki eroja on mm. yksi mikrofoni puhelimessa vs 2 mikrofonia, jolloin esim. taustahälyn vaimennus toimii luotettavammin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@irritus kirjoitti:

Ikävä kyllä HD Voice puheluiden äänenlaatu voi olla myös huonompi kuin tavallisen puhelun, sillä eri valmistajien toteutuksissa on yhteensopivuusongelmia.


 


Olen saanut kihahtelevia ja sihahtelevia puheluita Huawei P9 ja Microsoft Lumia 620 puhelimista Nokia 700:een. Samsungin tabletista minulle soitetut HD Voice puhelut sen sijaan ovat toimineet hyvin.


 


Valitettavasti puhelimista puuttuu valinta haluaako HD Voicea pitää päällä vai ei. Yksi kiertotie on pakottaa puhelin GSM-verkkoon, mutta sitten tiedonsiirto hidastuu etanatasolle eikä edes toimi puhelun aikana.




Joissain kiinalaisissa puhelimissa löytyy asetuksista Enhanced 4G LTE -tila (esim. Ulefone Armor) ja se mahdollistaa HD Voicen päällä pitämisen eli minun puhelimessa se valinta on.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Purnipsi kirjoitti:
Telialla on WB-AMR myös 2G-verkossa päällä, joten ei siitä oikein eroon pääse.

Voi ei. Pitäisiköhän luopua kännykästä kokonaan ja hankkia vielä aito lankapuhelin? Paikallinen operaattori tosin tiedotti antavansa AXE:ille kirveestä vuonna 2020.

 

Onneksi riitävän vanhat luurit eivät WB-AMR:ää tue, kuten Nokia 6110, 6150, 6310 tai 6630.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@irritus kirjoitti:


@Purnipsi kirjoitti:
Telialla on WB-AMR myös 2G-verkossa päällä, joten ei siitä oikein eroon pääse.

Voi ei. Pitäisiköhän luopua kännykästä kokonaan ja hankkia vielä aito lankapuhelin? Paikallinen operaattori tosin tiedotti antavansa AXE:ille kirveestä vuonna 2020.


 


Onneksi riitävän vanhat luurit eivät WB-AMR:ää tue, kuten Nokia 6110, 6150, 6310 tai 6630.




Voin sanoa, että ainakin osassa vanhemmista Samsungin Android-luureista pääsee service modeen ja ohjaamaan AMR:n käyttöä. Ainakin Ace 4 LTE tukee tätä... ja kai myös S3 ja S4...


 


Tälläistä se on. VoLTE:ssa tuo tulee sitten olemaan oletuksena päällä, halusit tai et.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Purnipsi kirjoitti:

Toki voi hieman tuntua erikoiselta, kun normaalin tasapaksun äänen tilalla on kirkas ja yksityiskohtainen ääni.


Tästä ei ole kyse, sillä jos vertaa esimerkiksi radion ja television uutislukijoiden ääneen, niin he eivät sihahtele ja kilahtele.

 

WB-AMR tuo muistoja 1970-luvulta, jolloin meillä oli huono radiovastaanotin. Siinä uutistenlukija sihahteli, mutta ei sentään kilahdellut.

 

Olet myös oikeassa, GSM-verkkoon siirtyminen ei enää pelasta WB-AMR:ltä Telian verkossa. Kesällä se vielä onnistui, mutta ei enää.

 


@Purnipsi kirjoitti:

Tälläistä se on. VoLTE:ssa tuo tulee sitten olemaan oletuksena päällä, halusit tai et.


Huokaus. No ei sitten osteta LTE-puhelinta. Ellen innostu koodaamaan omaa puheluohjelmaa, joka käyttää 16 kHz PCM:ää tai musiikkikoodekkeja.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tein tuossa joitain testejä. Sihahtelua ja kihahtelua saattaa ilmetä, jos kaiutintoiminnolla puhuu puhelua. Taustahälyn vaimennus saattaa silloin napata toisen henkilön puheäänen tai omasi pois. Muuten en ole havainnut kihahteluja, vaan laatu on ainakin minun mielestäni hyvä. Puhelimina Xcover 3, S6, Nexus 5x, Nokia 8, Lumia 950, Nokia 808, ja Lumia 1020.


 


Olen eräässä kansainvälisessä porukassa, jossa harrastetaan matkapuhelinverkkoja eikä siellä kukaan ole havainnut kihahtelua, vaikka ulkomailla WB AMR on ollut jo vuosia käytössä. Kannattaa olla Teliaan yhteydessä, niin voivat kenties optimoida toimintaa jonkin tietyn puhelinmallin osalta.

Vastaa