Roskaposti tulva jatkuu!


Kävin pitkästä aikaa katsomassa viestisaldoa webmailissa. Ajalla 28.11.2015-10.01.2016 tullut 2212 viestiä.

Villi veikkaus että näistä yli 2000 on roskapostia!!! Ja tuosta ajasta olen ollut lomallakin jo n. 3 vkoa.

Mutta niin on tainnu lomailla se soneran väki jonka pitäisi painia tuon roskaposti ongelman parissa!

Olis kovin suotavaa että palveluntarjoajakin ottaisi tuosta jotain vastuuta.

Tai edes kertoisi mitä ovat asian eteen tehneet, eivätkä vain pahoittelisi tilannetta.


22 kommenttia

HAA! Pieni (?) korjaus viestien määrään! Katsoin vielä roskaposti kansioonkin, siellä oli 1103 viestiä tuolta samalta ajalta. Viestejä joidenka ei kuuluisi tulla läpi lainkaan.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +11
Muutaman viime kuukauden aikana roskapostittajat ovat innostuneet. Ihan suomenkielistä saastaa tulee satakunta viestiä päivässä. Nyt käytän Microsoft-tilin postilaatikkoa, siinä toimii suodatus ilman että minun tarvitsee mitään tehdä, noin 1 roskaposti tulee päivässä läpi. Sähköpostiosoitettani en ala vaihtamaan, kun sama osoite on ollut jo 20 vuotta käytössä.

Miten ois  suodattimien luonti kansioon? Täältä löytyy ohjetta niiden luontiin.

Olen luonnut niitä vaikka kuinka paljon! Olisi mukavaa jos palvelun tarjoaja tekisi jotain asian eteen.

On tosi turhauttavaa, ja työlästä, luoda suodatin jokaista saamaasi viestiä varten.

Kunniamerkki +10

Olen kyllä edellisen kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä.

 

Tuo suodatin on minullakin käytössä, mutta nämä roskapostittajat vaihtavat aina uuteen väylään. Näin ollen saat olla koko ajan päivittämässä suodatinta. Eikä se suodattimen käyttö ole tehty tosiaankaan mitenkään näppäräkäyttöiseksi.

 

Se on ihme homma miten esim. gmail osaa tämän asian tehdä niin paljon paremmin. Siellä ei tule roskapostia läpi kuin ehkä kerran tai kaksi kuukaudessa.

 

Tästä asiasta olen kirjoittanut ennenkin, mutta .... :smileysad:

 

Mitä mieltä noin niinkuin itse olet RaMaria, onko mielestäsi nykytoteutuksella roskasuodatinta kätevä päivittää vaikka noilla 1100 roskapostilla?

Riittääkö yksi työpäivä, mitä arvelet?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei Jaho63! Roskapostit ovat todella turhauttavia. Tässä olisi vähän asiantuntijan vinkkejä postilaatikon puhtaanapitoon : http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/11/06/asiantuntijan-vinkit-postilaatikon-puhtaanapitoon


Tosiaan jotkut sähköpostit kuten Gmail, Outlook osaavat tehokkaasti suodattaa roskapostia.

totta puhut, roskien määrä tuntuu kasvavan todella hurjaa vauhtia

 

joku mainitsi gmailin ja sen puhtaana pysymisen, ihmeellistä. että sieltä ei tule läpi juuri mitään

sääntöjen ja muitten luominen postilaatikkoon on turhauttavaa puuhaa, kuten joku ketjussa mainitsi

 

yksi keino, jota olen tutuille, joilla ei ole ollut soneran postilaatikkoa, tehnyt on ollut kierrättää saapuva posti gmailin kautta, mutta toivoisin, ettei minu tarvitse tehdä samaa omalle sonera -laatikolleni

kyllä käyttäjäkin  käyttäytymisellään pystyy   vaikuttaan  siihen paljonko roskapostia tulee   ettei anna osoitettaan   kaiken maailman arvontoihin sun muihin   mitkä välittää sitten osoitteet eteenpäin   mulla ei koskaan ole ollu  paljoo  roskapostia jos  ei  lueta luukku.comia  mikä on täysivitsi       koska  siihen ei muuta  tuukkaan   siksi  lopetin sen käytön heti alkuunsa

en sitten väitä että  tässä  keskustelussa  olevat käyttäjät olis toiminu väärin

 ei edes soneran sähköpostiin tuu  paljoo roska postia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@MMALINEN kirjoitti:

kyllä käyttäjäkin  käyttäytymisellään pystyy   vaikuttaan  siihen paljonko roskapostia tulee   ettei anna osoitettaan   kaiken maailman arvontoihin sun muihin   mitkä välittää sitten osoitteet eteenpäin   mulla ei koskaan ole ollu  paljoo  roskapostia jos  ei  lueta luukku.comia  mikä on täysivitsi       koska  siihen ei muuta  tuukkaan   siksi  lopetin sen käytön heti alkuunsa

en sitten väitä että  tässä  keskustelussa  olevat käyttäjät olis toiminu väärin

 ei edes soneran sähköpostiin tuu  paljoo roska postia


Kompaan käyttäjää Mmalinen. Mulla ollut pari pp.inet.fi -osoitetta, yksi lähes palvelun alusta asti, ja toinen hieman vähemmän aikaa. Kumpaankin tulleiden roskaviestien määrän voi laskea yhden käden sormilla. En ole antanut osoitteita esim. arvontoihin tai lehtitilauksiin. Arvonnat yms. käyttäjän omat toimet ovat kyllä suurimmat syyt, miksi spämmiä postiin tulee.

Kunniamerkki +10

olenjoaiemminmainninnutettenannaosoitettanimihinkäänarvontoihin                    siitähuolimattaroskapostiatulee                   sähköpostinionainoastaan                   normaaleissakontakteissa                              annettu        esim.          verkkokauppojajne    

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@kefiiri kirjoitti:

olenjoaiemminmainninnutettenannaosoitettanimihinkäänarvontoihin                    siitähuolimattaroskapostiatulee                   sähköpostinionainoastaan                   normaaleissakontakteissa                              annettu        esim.          verkkokauppojajne    


Tulee mieleen, että jos vaikka verkkokauppa murrettu, niin voivat saada roskapostittajat tietoja. Ja eihän se tarvi olla kummonenkaan paikka mihin on osoite mennyt, äkkiä menee yhteistötä tekevältä taholta toiselle ja sitä rataa. Ja voihan olla, että on arvottu osoitteita umpimähkään etunimi.sukunimi tavalla,ja on osunut huono tuuri.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@kefiiri kirjoitti:

olenjoaiemminmainninnutettenannaosoitettanimihinkäänarvontoihin                    siitähuolimattaroskapostiatulee                   sähköpostinionainoastaan                   normaaleissakontakteissa                              annettu        esim.          verkkokauppojajne    




Olipas hieman hankala saada selvää mitä kirjoitat. Minä olen sanonut aiemmin jo, että roskaposteja tulee myös tilausten kautta. Jos tilaat vaikka verkkokaupoista jotain ja annat tilausta varten sähköpostiosoitteesi sinne, niin roskapostia tulee ( tosin jotkut verkkokaupat kunnioittavat asiakkaita, eivätkä anna email-osoitetta kolmansille osapuolille ). Tietoturvasta kannattaa myös huolehtia, saastuneet tietokoneet levittävät roskaposteja koko kontaktilistalle.

Kunniamerkki +10

Vai oli vaikea saada selvää. Se oli tarkoituskin.

En tiedä osuiko ja upposiko kohteeseen?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +6

Windowsissakin taitaa olla käyttäjä ehdoissa, että tietoja myydään/annetaan kolmannelle osapuolelle. Eiköhän lehtien internet sivuillakin ole sama tieto annettu, tietoja annetaan kolmannelle osapuolelle. Tämmöisitä ne tiedot menee.

Sitten tulee sähköpostia, postin, verkkokauppacomin, gigantin nimissä. Olet niin hyvä asiakas, että sinut palkitaan, varoitus sivuilla kuva, että huijaussivusto. Jos on asioinut jossain liikkeessä, niin halpaan menee. Itse huomasin Gigantista, en ole asioinut. Verkkokauppacomin kanssa olisin mennyt halpaan, jos en olisi tiennyt. Tämmöisille huijareille ne myy niitä.

 

Gmail on huono! En ole koskaan  sitä käyttänyt,  mutta silti sinne tuuppaa roskapostia.  

Google teki väkisin tuon postilaatikon ja vihdoin sain sanoa sen laatikon irti. 

 

Yhden Soneran postilaatikko osoitteen sanoin irti ja olen sen jälkeen  saanut olla rauhassa. 

 

Hyvin harvoin osallistun arvontaan ja siihen käytän hotmailia. 

 

Turha on vikistä, että käyttäjä on syypää kaikkiin! 

 

ps. taas linkkimestari iskenyt! 

Poistettu käyttäjä kirjoitti:

Gmail on huono! En ole koskaan  sitä käyttänyt,  mutta silti sinne tuuppaa roskapostia.  


Google teki väkisin tuon postilaatikon ja vihdoin sain sanoa sen laatikon irti. 


 




Ei kannata haukkua huonoksi, jollei ole koskaan käyttänyt. Itse olen käyttänyt vuosia ja viime aikoina ainoana sähköpostina. Roskaposteja tulee n. 10-15/kk, jotka menevät automaattisesti roskapostikansioon. Yhden verkkokaupan mainokset eivät loppuneet lukuisista mainoskirjeen peruutuksista huolimatta, ennen kuin gmailin "ilmoita roskapostista" teki tehtävänsä. Toimii niin kuin sähköpostin pitäisikin toimia.

Kunniamerkki +1

Suodattimien luomisesta ei ole mitään apua koska ne eivät toimi vaan roskapostia tulee jatkuvasti jo luoduista suodattimista huolimatta ihan samoista aiheista ja otsikoista.  Ainut vaihtoehto ilmeisesti on luopua mail.inetistä ja siirtyä kokonaan gmailiin tai hotmailiin joista ei tule roskapostia.  


@PasiS kirjoitti:

Poistettu käyttäjä kirjoitti:

Gmail on huono! En ole koskaan  sitä käyttänyt,  mutta silti sinne tuuppaa roskapostia.  


Google teki väkisin tuon postilaatikon ja vihdoin sain sanoa sen laatikon irti. 


 




Ei kannata haukkua huonoksi, jollei ole koskaan käyttänyt. Itse olen käyttänyt vuosia ja viime aikoina ainoana sähköpostina. Roskaposteja tulee n. 10-15/kk, jotka menevät automaattisesti roskapostikansioon. Yhden verkkokaupan mainokset eivät loppuneet lukuisista mainoskirjeen peruutuksista huolimatta, ennen kuin gmailin "ilmoita roskapostista" teki tehtävänsä. Toimii niin kuin sähköpostin pitäisikin toimia.




Gmail poistaa myöskin ne liitteet noista spam emaileista ja niillä on omasta mielestäni yksi parhaimmista spam filttereistä.

Luotan vain Hotmailiin! 

 

 

Kunniamerkki +4

 

esim. ilmainen hushmail.com, siellä on kätevä "create rule" viestin perässä, saman lähettäjän viestin voi ohjata jatkossa suoraan roskakoriin..

 

mut näitä samoja eikö ole muissakin systeemeissä 

 

Olen huomannut että vanhimpaan sähköpostiini tulee (loogisesti?) eniten roskaa, samoin gmailiin tulisi mutta siinä on ilmeisen hyvä automaattinen roskapostin suodatus

 

Roskapostin lähettäjät osaa luoda samalle postille aina vaan näköjään uuden lähettäjä nimen..

 

Toivoisi että joka ohjelmassa millä vastaanottaa olisi hyvät toiminnot estää noita, esim. viestin otsikko kentän tekstiä sisältävät, ne menis roskiin, se auttaisi tuossa kun ne vaihtaa lähettäjä osoitetta jollain systeemillä koko ajan.

 

Aika moneen ilmaiseen sähköpostilaatikkoon pitää kirjautua säännöllisesti muuten se menee kiinni .. hushmail.com on huono siinä, 21 päivää.. mutta ihan kätevä muuten.

Maksullisena tuntuu ylimitoitetun kalliilta, kun sähköposteja tarjoaa niin monet tahot ilmaiseksi.

Kunniamerkki +10

Tämä on lähestulkoon tämän roskapostituksen huipentuma :mansad:

 

Lähettäjänä TeliaSoneraGroup, jossa tarjotaan 50€ lahjakorttia.

Klikkaamalla "aloita tästä" kohtaa ja vastaamalla muutamaan kysymykseen pälä pälä jne...homma jatkuu.

 

Todellinen lähettäjä on info@fisherkite.in. Mikä lie ... roisto mainosfirma.

 

Tällaista roskaa Soneran sähköpostien läpi tulee!

 

Ja eikun roskiin ja roska-suodattimen päivitykseen taas joutuu näköjään kajoamaan.

 
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Nykyään kun melkein kaikki arvonnat ovat Facebookissa/vaativat Facebook tilin jotta voit osallistua arvontaan, niin saa olla tarkkana että mihin arvontaan antaa yhteystietonsa.


Väärään "arvontaan" eli huijausarvontaan osallistuttua saa pian sähköpostin täyteen roskapostia, josta on vaikea päästä eroon ja myös puhelin alkaa soida myyntipuheluita (jos olet antanut numerosi mahdollista palkintoa varten yhteystietoihin).


Tykkää ja jaa , näin ne ilmoittelevat otsikoissaan ;)


 


Ohjeita miten voit päästä irti Facebookin huijausarvonnoista : http://www.verkonvaarat.fi/eroon-facebookin-huijausarvonnoista-katso-ohjeet/

Vastaa