Sääkeskustelua


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tässä keskustelemme säästä; ilmiöistä, havainnoista ja mielenkiintoisista asioista liittyen tuohon elämäämme olennaisesti vaikuttavaan asiaan.


---


 


Itse aloitan vinkkaamalla hyvän sivuston kesän ukkosiin liittyen: 


http://fi.blitzortung.org/live_lightning_maps.php


 


Blitzortung on lukuisten harrastajien luoma projekti, joka kokoaa monien salamapaikantimien tuottaman datan. Se kolmiomittaa ja luo huomattavasti tarkemman kuvauksen ukkosista kuin yksittäinen tutka. Tiedot päivittyvät sivustolle lähes reaaliajassa.


 


Tietenkään ei kannata suojella omaisuuttaan minkään tutkan tai paikantimen avulla. Minä tai Blitzortung ei olla vastuussa, jos jotain hajoaa ukkosen johdosta.


 


21 kommenttia

Kunniamerkki +14

On se ilmoja pidelly...


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


* Oli ihan pakko :smileylol: *

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Purnipsi kirjoitti:

Tässä keskustelemme säästä; ilmiöistä, havainnoista ja mielenkiintoisista asioista liittyen tuohon elämäämme olennaisesti vaikuttavaan asiaan.


---


 


Itse aloitan vinkkaamalla hyvän sivuston kesän ukkosiin liittyen: 


http://fi.blitzortung.org/live_lightning_maps.php


 


Blitzortung on lukuisten harrastajien luoma projekti, joka kokoaa monien salamapaikantimien tuottaman datan. Se kolmiomittaa ja luo huomattavasti tarkemman kuvauksen ukkosista kuin yksittäinen tutka. Tiedot päivittyvät sivustolle lähes reaaliajassa.


 


Tietenkään ei kannata suojella omaisuuttaan minkään tutkan tai paikantimen avulla. Minä tai Blitzortung ei olla vastuussa, jos jotain hajoaa ukkosen johdosta.


 




Toinen hyvä reaaliajassa toimiva salamatutka on : https://www.lightningmaps.org/?lang=fi#y=65.1286;x=24.7675;z=8;t=3;m=sat;r=0;s=0;o=0;b=8.30;n=0;d=2;dl=2;dc=0;

Tuossahan kasvava kuu katsoo suoraan minun olohuoneeseeni ei edes vinosti,  vaan keskelle ikkunaan. 

 

En edes tiedä tuleeko viileä yö.  

 

Meinasin ihan unohtaa,  parvekkeen lasit pitää laittaa kiinni. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Jaahas, täällä on tällainen ketju. Tuonpas oman panokseni koin nimittäin kaksi vuotta sitten uskomattoman sääilmiön täällä Vaasassa Söderfjärden meteorikraaterissa, ilmiön nimeltä vyörypilvi joka meni ylitsemme muutamassa minuutissa.


 


Tsekkaa linkin kautta pieni tarinakuvaus ja tsekkaa kuvat. Huom: kuvat ovat muokkaamattomia iPhonella otettuja panoraamakuvia. Pilvi oli juuri tuollainen mutta panoraamakuva tuo siihen vähän vielä lisää tehostetta (jopa uhkaavuutta).


 


Linkki Ursan Taivaanvahtiin -> https://www.taivaanvahti.fi/observations/show/29565

Täällä Lounaassa ollut pari päivää erikoinen sää, pilvipoutaa ja lähes sama lämpötila yötä päivää. Helteestä ei tietoakaan. Varsin miellyttävä ilma. Yleensä kun tulee pilviä, alkaa myös sataa, ainakin näin heinäkuun loppupuolella.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Täällä Oulun seutuvilla on tänään ilmeisesti kesän kuumin päivä ja muutenkin hellettä ollut jo muutama päivä :smileytongue:


 


Sateita odotellessa ;)


 


 Onneksi auton sisällä ei ollut noin kuumaa ;)


 


 


 


 


 


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Jokohan huomenna jo vähän helpottaisi, alkaa nämä helteet käydä voimille ??


Heti aamusta on ollut n. +23°C ja päivällä n. +27°C myös sateita kaipaisin, ukkosta en niinkään ??☔️

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Helteet käyvät voimille mutta en valita, kyllä se talvella taas paleltaa voin luvata 🙂 Ehkä eniten odotan kovien helteiden jälkeen kovia (oikeasti kovia) ukkosia ja rajuja sateita. Tykkään kun luonto elämöi :)

Saatiin meidän pihalle semmoinen Hobby Hallin uima-allas. Täytyy sanoa, että näillä helteillä se on enemmän kuin tervetullut!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@TeroRe kirjoitti:

Helteet käyvät voimille mutta en valita, kyllä se talvella taas paleltaa voin luvata 🙂 Ehkä eniten odotan kovien helteiden jälkeen kovia (oikeasti kovia) ukkosia ja rajuja sateita. Tykkään kun luonto elämöi :)




On jotensakin vielä tuoreessa muistissa 6 vuoden takainen "elämöintinäytös" elosalamoista. Se oli hienon näköistä edellisenä iltana kun kaukana välähteli yhtenään parin sekunnin välein, mutta kun seuraavana iltana "näytös" tuli aivan päälle ja talo tärisi sekä salamat räpsivät jokapuolelta yhtäaikaa niin tuppasi jo vähän pelottamaan :smileysurprised: ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Ihanaa nyt sataa vettä ☔️ yli 20°C lämmintä vieläkin, mutta sade virkistää ?


 


Hymiöistänne sen verran,  että jos käytätte niitä kännykästä tai tabletista,  niin ne ei  näy muille,  jotka käyttävät tietokonetta. 

 

Minä olen aiemmin käyttänyt tabletin hymiöitä,  niin privaviestit ei toimineet. Ja lisäksi Tero kertoi,  ettei minun hymiöt toimi tällä sivulla tai siis muut ei näe. 

 

Tässä kuitenkin laitan tabletin hymiön. ? testaan. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20
Poistettu käyttäjä kirjoitti:

Hymiöistänne sen verran,  että jos käytätte niitä kännykästä tai tabletista,  niin ne ei  näy muille,  jotka käyttävät tietokonetta. 


 


Minä olen aiemmin käyttänyt tabletin hymiöitä,  niin privaviestit ei toimineet. Ja lisäksi Tero kertoi,  ettei minun hymiöt toimi tällä sivulla tai siis muut ei näe. 


 


Tässä kuitenkin laitan tabletin hymiön. 🐝> testaan. 




Joskus on vaan helpompi laittaa se hymiö laitteesta ja minä ainakin näen tuon hymiön, tosin olen nyt täällä tabletilla surffailemassa 🐝>🐈>🐾> 😉>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Edelleen täällä Oulun seutuvilla "nautitaan" helteistä, tänään on tosin luvattu sadetta ja huomenna kenties ukkosta :smileytongue:


-----------


Noista hymiöistä vielä : jotkut puhelimella/tabletilla laitetut hymiöt näkyvät tietokoneella vähän pelkistettyinä tai mustavalkoruutuina tms. ;)

Onneksi kerkesin hakea paketin,  jonka tilasin,  sillä nyt on kaatosade. ☔️ 

Kyllä ne hymiöt näkyvät tietokoneellakin, tosin näyttävät lähinnä kärpäsen kakalta näytöllä. 

Eli se riippuu mitä selainta käyttää. 

 

Nyt aurinko lättyjä paistaa ja niitä on mukava maistaa. ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tänään on ollut aurinkoista, lämmintä, sateista ja ukkosta sekä rakeitakin on tullut ;)


 



Piti hetki odotella ennenkuin menin kauppaan ?:smileylol:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tänään meitä hellitään aurinkoisella ja lämpimällä säällä. Kävin koiran kanssa pelloilla lenkillä, kun sorsastajatkaan eivät näin auringonpaisteella ole häiritsemässä ;)


 



 


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Pois alta risut ja männynkävyt! Nyt tuulee...... :smileysurprised:


 


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Nyt on komia sää Oulussa ja sen seutuvilla :smileyhappy:


 


Vastaa