Puhelin vai tietokone, kummalla sinä käytät Yhteisöä (ja foorumeita) ja miksi?


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
  • Yhteisömanageri
  • 10324 kommenttia

Meillä oli taannoin täällä Yhteisössä kysely, jolla selvitimme millä laitteella käytätte Yhteisöä eniten. Vastaukset jakautuivat seuraavasti:



  1. Tietokoneella (47,2%)

  2. Puhelimella (36,1%)

  3. Tabletilla (13,9%)

  4. Kaikilla yhtä paljon (2,8%)


Ääniä annettiin yhteensä 36kpl ja kiitos niistä kaikista. Kyselyyn pystyi vastaamaan jäsenet ja ei jäsenet.


 


Kun katson Yhteisön liikennedatasta niin siellä suhde suurin piirtein 50/50 eli karkeasti puolet käyttää puhelimella ja puolet tietokoneella. Tämä siis kaikkien käyttäjien kohdalla eli jäsenten + ei jäsenten vierailut yhteensä.


 


Kyselyn perusteella Yhteisössä kuitenkin korostuu tietokonekäyttö enemmän ja tästä haluaisin kuulla lisää, että miksi näin on:


 



  1. Käytätkö tietokonetta ylipäänsä enemmän silloin kun selaat nettiä vai

  2. Käytätkö tietokonetta ylipäänsä enemmän silloin, kun selaat foorumeita ja kirjoittelet niihin


Eli onko sinulla tapana muutoinkin käyttää tietokonetta enemmän tietyissä tilanteissa, puhelimen sijasta.


 


Kysyn tätä siksi, että jos jäsenemme käyttävät Yhteisöä (ja foorumeita muutoinkin) enemmän tietokoneella niin tämä pitää ottaa jatkossa huomioon, kun Yhteisöön mietitään uudistuksia. Tämä kun tarkoittaa käytännössä sitä, että sivusto pitää suunnitella jäsenille tietokonekäyttöön ja vierailijoille puhelinkäyttöä ajatellen.


 


Minä itse esimerkiksi olen sellainen käyttäjä, että teen kaiken puhelimella. Minulla ei ole ollut vuosiin omaa tietokonetta, ainoa tietokone jota naputtelen on työläppäri 🙂>


30 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

Luen yleensä foorumeja puhelimella ja selaan jonkinverran myös nettiä.Puhelimella ne asiat mitä ei juuri silloin voi/viitsi tehdä tietokoneella.

 

Kirjoitan foorumeille yleensä tietokoneella, kuten nytkin. Poikkeus on foorumit joille ei tarvitse kirjautua sisään, niihin kirjoitan monesti puhelimella.

Puhelin on lähtökohtaisesti tietoturvaton laite, joten pöytäkone on se juttu ja sitä ei moni helpolla edes varasta. Tietenkin pääsääntöinen Internet käyttö on tietokoneella, poikkeus on sähköpostin luku tulee tehtyä puhelimella (koska siitä ne yleensä ensin huomaa).

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Kiitos @Leonita & @samivdsl myös teille, kun avasitte asiaa omalta osaltanne. Koko ajan vain korostuu enemmän se, että ne, jotka kirjoittavat foorumeilla on niitä, jotka käyttävät siihen tietokonetta. Ja että tämä on tapa käyttää yleisesti ottaen, ei pelkästään Yhteisön kanssa, johtuen fyysisestä näppiksestä ja sen hyödyistä.

Halusin tällä keskustelunavauksella samalla kartoittaa kokemuksianne Yhteisön käytettävyydestä puhelimella ja tietokoneella. Jos haluatte jakaa ajatuksianne tässä mielessä niin sana on vapaa 🙂>

Kunniamerkki +5

Kuulun myös siihen porukkaan, joka tarkistaa ja lukee tilannetta forumeilla. Jos jotain vastausta pitää tehdä, niin fyysinen näppäimistö tarjoaa paremman lopputuloksen. Myös sivujen asettelu tukee paremin vastaamista tietokoneella kuin puhelimella. Näytön koko ja etenkin resoluutio ovat tietokoneella vielä eduksi. Tabletilla voisi vastata, jos jaksaa vain kytkeä fyysisen näppäimistön siihen.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

@finlemon 

Yhdyn samoihin asioihin. Minulla lisäksi on sellainen ennakkoluulo älypuhelimien tietoturvasta, että vain poikkeustapauksissa kirjaudun selaimella mihinkään (paitsi sellaiset laitteet joihin pakko eli esim. reitittimen hallintasivulle).

 

Mutta kun foorumia selailee puhelimella niin aivan hyvä on lukea ja selata. Ainut asia johon äkkipäätä toivoo muutosta on etusivun Lataa lisää -painike, jonka voisi vaihtaa esim. sivunumeroiksi (jos erehtyy klikkaamaan niin kova työ päästä siihen missä oli selailemassa, joten aina pitää uuteen välilehteen aukaista).

 

Lisäksi nykyinen sivunumerointi niin kuin tällä sivulla on hiukan sekava, itse monesti tulkitsen sitä väärin (aikaisemmin linkin värjäytyi eri värillä kun niistä klikkasi) esim. kuvittelen että vielä kolmos sivu katsomatta, koska erivärinen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@samivdsl@  kirjoitti:

Ainut asia johon äkkipäätä toivoo muutosta on etusivun Lataa lisää -painike, jonka voisi vaihtaa esim. sivunumeroiksi (jos erehtyy klikkaamaan niin kova työ päästä siihen missä oli selailemassa, joten aina pitää uuteen välilehteen aukaista).


 


Lisäksi nykyinen sivunumerointi niin kuin tällä sivulla on hiukan sekava, itse monesti tulkitsen sitä väärin (aikaisemmin linkin värjäytyi eri värillä kun niistä klikkasi) esim. kuvittelen että vielä kolmos sivu katsomatta, koska erivärinen.




Kiitos näistä, ainakin tuo sivunumerointi ja linkin väri on helppo tsekata ja katsoa mitä sille olisi tehtävissä. Lataa lisää -nappi on oletusnappi Uutisvirrassa, en pysty lupaamaan että sille on välttämättä mitään tehtävissä. 

Vastaa