Keski-Suomen liitto valitsi vuonna 2011 Soneran valokuituverkon rakentajaksi Laukaan alueella. Tiedustelisinkin milloin valokuituverkon rakennustyöt alkavat/ovat alkaneet ja milloin liittymiä aletaan myymään käyttäjille. Asun Laukaan kirkonkylän alueella, Kataanmäen/Kantolan uudella asuinalueelle ja tälle alueelle ei ole saatavilla tällä hetkellä kuin 8 megan ADSL-liittymä. Tämä asia on hieman ihmetyttänyt koska alue on tosiaan vasta rakenteilla eikä Sonera ole yhteyksiä rakentaessaan vetänyt alueelle kuin kuparikaapelin. Siis sen saman kaapelin jota tälläkin hetkellä keräätte pois tuolta hieman syrjemmästä Laukaan alueella vedoten kyseisen tekniikan vanhuuteen ja ylläpitokustannuksiin. Äkkiseltään saa sellaisen vaikutelman että touhu on aika puupäistä jos äskettäin kaavoitetulle ja edelleenkin rakenteilla olevalle ei ole saatavilla valokuituyhteyksiä, joita pitäisi tulevaisuudessa olla käytössä jos aikoo käyttää alati kehittyviä ja monipuolisia palveluita, jotka käyttävät internettiä ja vaativat paljon kapasiteettia verkolta.
Eikö olisi kannatanut laittaa kuparikaapelin sijaan valokuitukaapeli sinne ojaan silloin kun sitä sinne kaivettiin?
No, jos kuitenkin jossain vaiheessa tänne meidänkin talolle olisi saatavilla valokuitu, niin mitkä mahtavat olla kustannukset jos nykyisen ADSL:n vaihtaa silloin valokuituun?
Sivu 1 / 2
Hei LJA25!
Laitoin kyselyäsi eteenpäin ja palaamme asiaan heti, kun jotain selviää.
Mukavaa viikonloppua!
Laitoin kyselyäsi eteenpäin ja palaamme asiaan heti, kun jotain selviää.
Mukavaa viikonloppua!
Heikki- kirjoitti: Hei LJA25!
Laitoin kyselyäsi eteenpäin ja palaamme asiaan heti, kun jotain selviää.
Mukavaa viikonloppua!
Kiitoksia vain.
Ei tämäkään asia luulisi olevan näin vaikea selvittää. Onko asia unohtunut johonkin vai miksi ei ole minkäänlaista vastausta kuulunut? Eihän tässä ole mennytkään kuin yli kuukausi ensimäisestä viestistäni. Jos ei pysty täydellisesti vastaamaan kaikkiin esitettyihin kysymyksiin, niin edess osaan olisi hieno saada vastaus. Saisi asiakaskin sellaisen kuvan että hänen kysymyksensä on aiheuttanut oikeasti jotain toimenpiteitä.
Syy ei ole tietyskään Heikki sinun, vaan sen henkilön jolle olet asian välittänyt.
Hyvää loppuviikkoa vai toivotetaanko samantien myös hyvät joulut, jos vaikka vastauksen etsiminen kestää.
Hei LJA25!
Pahoittelut, että vastauksen saamisessa on kestänyt näin kauan. Laitoin tuosta nyt uudestaan kyselyä eteenpäin. Toivotaan, että ainakin jonkinlaista tietoa asiasta saataisiin pian.
Pahoittelut, että vastauksen saamisessa on kestänyt näin kauan. Laitoin tuosta nyt uudestaan kyselyä eteenpäin. Toivotaan, että ainakin jonkinlaista tietoa asiasta saataisiin pian.
Tietoa tulikin nyt nopeasti. Olemme kuiduttaneet Kataanmäen uutta rakennettua aluetta ja kytkennät aloitetaan siellä lähiaikoina. Sen sijaan aikaisemmin rakentuneet alueet on tehty maakaapelina kupari-verkolla, joka on hyvässä kunnossa. Mitään konkreettisia suunnitelmia tai päätöksiä näiden alueiden kuiduttamisesta ei ole olemassa.
Mitä puolestaan tulee Laajakaista kaikille –hankkeeseen, se kohdistuu pääasiassa Laukaan haja-asutusalueelle. Kataanmäen alue kuuluu alueeseen, joka on Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmissa määritelty ns. markkinaehtoiseksi alueeksi, johon valtion tukea ei ole käytettävissä.
Mitä puolestaan tulee Laajakaista kaikille –hankkeeseen, se kohdistuu pääasiassa Laukaan haja-asutusalueelle. Kataanmäen alue kuuluu alueeseen, joka on Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmissa määritelty ns. markkinaehtoiseksi alueeksi, johon valtion tukea ei ole käytettävissä.
Kiitos nopeasta toiminnasta Heikki.
Tässä on sitten jäätävä odottelemaan milloin omaankin kotiin olisi valokuitu saatavilla. Hauskaa sinällään on se, että meidän talosta lähimpään rakenteilla olevaan Kataanmäen päällä olevaan taloon on ehkä 100m. Ja jos ymmärsin oikein, niin niihin mäen päällä oleviin taloon siis valokuitu on saatavilla. Olisi hienoa jos tähän meidänkin torppaan joskus kuitu tulisi. Naapurustossa on varmaan muitakin jotka ovat samaa mieltä.
Olisiko mahdollista että kyselisitte täällä alueella olevilta asukkailta olisiko heillä kiinnostusta valokuitua kohtaan, mikäli sellainen rakennettaisiin? Saattaisi asiakkaita löytäkin.
Hyvää syksyn jatkoa!
Tässä on sitten jäätävä odottelemaan milloin omaankin kotiin olisi valokuitu saatavilla. Hauskaa sinällään on se, että meidän talosta lähimpään rakenteilla olevaan Kataanmäen päällä olevaan taloon on ehkä 100m. Ja jos ymmärsin oikein, niin niihin mäen päällä oleviin taloon siis valokuitu on saatavilla. Olisi hienoa jos tähän meidänkin torppaan joskus kuitu tulisi. Naapurustossa on varmaan muitakin jotka ovat samaa mieltä.
Olisiko mahdollista että kyselisitte täällä alueella olevilta asukkailta olisiko heillä kiinnostusta valokuitua kohtaan, mikäli sellainen rakennettaisiin? Saattaisi asiakkaita löytäkin.
Hyvää syksyn jatkoa!
Alueenne kuiduttaminen on mahdollista, jos kysyntää on riittävästi ja siihen päädytään yhteistyössä kunnan kanssa. Emme kuitenkaan valitettavasti lähde tekemään asukkaille kyselyitä. Kannattaa ottaa yhteyttä oman kunnan päättäviin tahoihin.
Mukavaa syksyä sinullekin!
Mukavaa syksyä sinullekin!
Terve LJA25,
Pitipä kirjautua uudelleen, kun ylläpito oli sulkenut vanhan tunnuksen.
Oletko kysynyt Saunalahdelta/Elisalta 24M ADSL yhteyttä osoitteeseesi? Meillekään Jokiniemessä ei Sonera saa tuotua, kuin 8M yhteyden, mutta Saunalahden 24M ADSL yhteys toimii ilman ongelmia jatkuvasti yli 15M nopeudella ja vieläpä Soneralta vuokratussa kaapelissa. Sama homma on myös naapureissa. Yhteys on ollut muutenkin katkottomampi, kuin aikanaan ollut 8M Soneran ADSL.
LVM:n aluemäärittely on mennyt todella pahasti vikaan, koska isoilla toimijoilla ei ole juurikaan intressejä kehittää verkkojaan näillä vähäpätöisillä alueilla. Pienet taajama-alueet kärsivät tästä pitkään. Kuuskaistan kuituverkko olisi ollut tervetullut meidänkin osoiteeseen...
Todella sääliksi käy Äänekoski/Suolahti aluetta missä ei saa lainkaan kilpailevia ADSL-yhteyksiä.
Pitipä kirjautua uudelleen, kun ylläpito oli sulkenut vanhan tunnuksen.
Oletko kysynyt Saunalahdelta/Elisalta 24M ADSL yhteyttä osoitteeseesi? Meillekään Jokiniemessä ei Sonera saa tuotua, kuin 8M yhteyden, mutta Saunalahden 24M ADSL yhteys toimii ilman ongelmia jatkuvasti yli 15M nopeudella ja vieläpä Soneralta vuokratussa kaapelissa. Sama homma on myös naapureissa. Yhteys on ollut muutenkin katkottomampi, kuin aikanaan ollut 8M Soneran ADSL.
LVM:n aluemäärittely on mennyt todella pahasti vikaan, koska isoilla toimijoilla ei ole juurikaan intressejä kehittää verkkojaan näillä vähäpätöisillä alueilla. Pienet taajama-alueet kärsivät tästä pitkään. Kuuskaistan kuituverkko olisi ollut tervetullut meidänkin osoiteeseen...
Todella sääliksi käy Äänekoski/Suolahti aluetta missä ei saa lainkaan kilpailevia ADSL-yhteyksiä.
timukka kirjoitti: Terve LJA25,
Pitipä kirjautua uudelleen, kun ylläpito oli sulkenut vanhan tunnuksen.
Oletko kysynyt Saunalahdelta/Elisalta 24M ADSL yhteyttä osoitteeseesi? Meillekään Jokiniemessä ei Sonera saa tuotua, kuin 8M yhteyden, mutta Saunalahden 24M ADSL yhteys toimii ilman ongelmia jatkuvasti yli 15M nopeudella ja vieläpä Soneralta vuokratussa kaapelissa. Sama homma on myös naapureissa. Yhteys on ollut muutenkin katkottomampi, kuin aikanaan ollut 8M Soneran ADSL.
LVM:n aluemäärittely on mennyt todella pahasti vikaan, koska isoilla toimijoilla ei ole juurikaan intressejä kehittää verkkojaan näillä vähäpätöisillä alueilla. Pienet taajama-alueet kärsivät tästä pitkään. Kuuskaistan kuituverkko olisi ollut tervetullut meidänkin osoiteeseen...
Todella sääliksi käy Äänekoski/Suolahti aluetta missä ei saa lainkaan kilpailevia ADSL-yhteyksiä.
Terve timukka,
Enpä ollut käynyt tätä keskusteluketjua pitkään aikaan katsomassa. Ainakin netistä heidän sivuiltaan löytyvän saatavuuskyselyn mukaan ei ole mahdollista saada Saunalahden kautta yhtään mitään kiinteitä liittymiä meidän osoitteeseen. Laitoin kuntaan tekniseen toimeen sähköpostia ja tiedustelin heiltä ystävällisesti, onko tänne meille mahdollista saada kuituverkkoa. Vastauksena viestiini tuli ainoastaan se, että viestini on välitetty asiasta vastaavalle henkilölle, kunnan ICT-tietojärjestelmäpäällikölle Jarmo Pasaselle. Häneltä en ole kuitenkaan saanut vastausta kysymyksiini, vaikka olen laittanut hänelle jo viestin kertaalleen uudestaankin tässä menneen talven aikana. Täytyy vissiin soittaa hänelle suoraan ja kysyä. On se kummallista että virkamies ei vastaa kansalaisen lähettämään kysymykseen millään tavalla. Pelkkä "En pysty tällä hetkellä vastaamaan"-tyyppinen vastauskin olisi jo jotain, ainakin aluksi.
timukka kirjoitti: Terve LJA25,
Pitipä kirjautua uudelleen, kun ylläpito oli sulkenut vanhan tunnuksen.
Oletko kysynyt Saunalahdelta/Elisalta 24M ADSL yhteyttä osoitteeseesi? Meillekään Jokiniemessä ei Sonera saa tuotua, kuin 8M yhteyden, mutta Saunalahden 24M ADSL yhteys toimii ilman ongelmia jatkuvasti yli 15M nopeudella ja vieläpä Soneralta vuokratussa kaapelissa.
Tässäpä olikin hyvä kysymys Soneran asiakaspalvelulle. Katselin Saunalahden nettisivuilta ja timukan tieto pitää paikkansa. Saunalahdelta saa nopeita yhteyksiä tuonne Jokiniemen alueelle, mutta Soneralta ei. Mistä tämä johtuu, jos tieto verkon vuokraamisesta pitää paikkansa? Ja miksi Kantolan-Kataanmäen alueelta ei saa miltään muilta operaattoreilta kuin teiltä kiinteitä yhteyksiä? Ja miksi nopeus rajautuu vain 8MB/s:iin? Minulle riittäisi nyt aluksi tämä ADSL:kin jos nopeudet olisivat tuota 24MB/s:n luokkaa? Kysehän ei minun tietääkseni ole kuin erilaisen DSL-keskittimen(?) laittamisesta lähellä olevaan jakokeskukseen. Kaapeleidenhan pitäisi olla hyväkuntoisia.
Hei LJA25
ADSL-liittymien nopeus määrittyy laitekeskuksen ja talosi välisestä matkasta. Tietenkin linjan kunnolla on myös merkitystä. Valitettavasti talosi sijaitsee yli 2km päästä meidän keskuksesta. Todennäköisesti Saunalahden laitekeskus on hieman lähempänä kuin meidän laitekeskus. Toinen vaihtoehto voi olla, että Saunalahti käyttää hieman eri tekniikkaa kuin me. Tähän luonnollisesti voi ottaa hirveästi kantaa. Tarjoaisimme mielellään sinulle korkeampaa nopeutta, mutta valitettavasti teknisistä syistä se ei ole mahdollista.
LJA25 kirjoitti:
Tässäpä olikin hyvä kysymys Soneran asiakaspalvelulle. Katselin Saunalahden nettisivuilta ja timukan tieto pitää paikkansa. Saunalahdelta saa nopeita yhteyksiä tuonne Jokiniemen alueelle, mutta Soneralta ei. Mistä tämä johtuu, jos tieto verkon vuokraamisesta pitää paikkansa? Ja miksi Kantolan-Kataanmäen alueelta ei saa miltään muilta operaattoreilta kuin teiltä kiinteitä yhteyksiä? Ja miksi nopeus rajautuu vain 8MB/s:iin? Minulle riittäisi nyt aluksi tämä ADSL:kin jos nopeudet olisivat tuota 24MB/s:n luokkaa? Kysehän ei minun tietääkseni ole kuin erilaisen DSL-keskittimen(?) laittamisesta lähellä olevaan jakokeskukseen. Kaapeleidenhan pitäisi olla hyväkuntoisia.
ADSL-liittymien nopeus määrittyy laitekeskuksen ja talosi välisestä matkasta. Tietenkin linjan kunnolla on myös merkitystä. Valitettavasti talosi sijaitsee yli 2km päästä meidän keskuksesta. Todennäköisesti Saunalahden laitekeskus on hieman lähempänä kuin meidän laitekeskus. Toinen vaihtoehto voi olla, että Saunalahti käyttää hieman eri tekniikkaa kuin me. Tähän luonnollisesti voi ottaa hirveästi kantaa. Tarjoaisimme mielellään sinulle korkeampaa nopeutta, mutta valitettavasti teknisistä syistä se ei ole mahdollista.
Arttu- kirjoitti: Hei LJA25
ADSL-liittymien nopeus määrittyy laitekeskuksen ja talosi välisestä matkasta. Tietenkin linjan kunnolla on myös merkitystä. Valitettavasti talosi sijaitsee yli 2km päästä meidän keskuksesta. Todennäköisesti Saunalahden laitekeskus on hieman lähempänä kuin meidän laitekeskus. Toinen vaihtoehto voi olla, että Saunalahti käyttää hieman eri tekniikkaa kuin me. Tähän luonnollisesti voi ottaa hirveästi kantaa. Tarjoaisimme mielellään sinulle korkeampaa nopeutta, mutta valitettavasti teknisistä syistä se ei ole mahdollista.
Kiitoksia vastauksestasi Arttu.
Jos olisitte oikein palveluhalukkaita ja todella haluaisitte tarjota meille parempaa yhteyttä, päivittäisitte laitteistonne laitekeskuksessa uudenaikaisemmiksi. Hieman kyllä täytyy kyseenalaistaa tätä perustelua, jossa vedotaan yli kahden km:n etäisyyteen. Katselin teidän sivuilta löytyvän saatavuuskyselyn avulla millaisia nopeuksia lähellä oleviin kiinteistöihin teiltä ja Saunalahdelta on saatavilla ja niiden mukaan meiltä 300m:n päässä olevaan taloon voi teiltä saada jopa 24Mb:n ADSL-yhteyden. Alle 100m:n päässä on talot joihin aiempien viestien perusteella on kohta mahdollista saada jopa kuituyhteyksiä. Ymmärrän toki, että kaapelit näihin kuituyhteysmahdollisuudella oleviin taloihin tulee eri suunnasta, kuin meidän kuparikaapelit. Oletan, että tämä kuparikaapeli kulkee suurinpiirtein Kantolantietä pitkin tai pikemminkin sen vierellä ja teidän keskuksenne on meiltä kirkonkylän keskustaan päin. Meiltä on keskustaan matkaa tietä pitkin noin 1,8 km.
Mielenkiintoisena yksityiskohtana todettakoon, että Saunalahdelta saa 20Mb:n yhteyksiä vielä kauempana keskustasta oleviin kiinteistöihin. Näihin samoihin kiinteistöihin teiltä ei saa kuin 8Mb:n yhteyksiä. Tuolla Kantolan alueella, kuten varmasti kartasta näette, on aika paljon taloja, joissa olisi varmasti kiinnostusta saada sellaiset yhteydet, joilla pystyy hyödyntämään esim. Sonera Viihteen palveluja.
Elisa/Saunalahti tarjoaa nimellisesti 20M (yleensä taitavat olla konffattu fullrate 24M nopeudelle) liittymiä surutta pidemmille johtopituuksille kuin Sonera.
Jekku on siinä, että liittymän ei tarvitse oikeasti olla lähellekään sitä!
Eli Saunalahden palvelukuvauksen mukaan mukaan 20M liittymä toimii riittävällä tasolla, jos asiakkaalle toteutuva nopeus on enemmän kuin n. 6,7 Mbps. Jos tilaa tällaisen liittymän ja se toimii millä nopeudella toimii, on asiakkaan omasta reklamaatiokyvystä ja -halusta kiinni pääseekö liittymästä irti.
Sonera taasen ei halua asiakkaiden pettyvän nopeuksiinsa, joten siellä on otettu käyttöön "nyrkkisääntö" linjapituudesta, jolla 24M liittymä voidaan riittävällä tasolla toteuttaa.
Jekku on siinä, että liittymän ei tarvitse oikeasti olla lähellekään sitä!
Saunalahti ADSL palvelukuvaus kirjoitti: 28.9.2010 mennessä tilatuissa liittymissä nopeus on enintään tilausvahvistuksessa mainittu nopeus, mutta vähintään kolmasosa tästä nopeudesta.
Eli Saunalahden palvelukuvauksen mukaan mukaan 20M liittymä toimii riittävällä tasolla, jos asiakkaalle toteutuva nopeus on enemmän kuin n. 6,7 Mbps. Jos tilaa tällaisen liittymän ja se toimii millä nopeudella toimii, on asiakkaan omasta reklamaatiokyvystä ja -halusta kiinni pääseekö liittymästä irti.
Sonera taasen ei halua asiakkaiden pettyvän nopeuksiinsa, joten siellä on otettu käyttöön "nyrkkisääntö" linjapituudesta, jolla 24M liittymä voidaan riittävällä tasolla toteuttaa.
Kantolan alueella olisi varmasti paljonkin kiinnostuneita kunnon valokuidusta tai edes nykyaikaisemmista nopeuksista. Torppaan tulee tällä hetkellä Soneralta 8/1 joten mielellään kuulisin tilannepäivityksen missä mennään kuiduttamisen kanssa? Ollaanko edes harkintatasolla?
Meillä pelaa edelleen 20M Saunalahti yli 15M nopeudella ilman MITÄÄN ongelmia. Yhtään katkoakaan ei ole ollut pl. alueen runkoverkon "päivityksessä" tehty verkon omistajan/asentajan kytkentävirhe. Eli naapuri sai meidän Fullraten ja meille tuli heidän 8M Sonera.
Tänne torppaan ei vain Soneralla ollut halua myydä 24:sta vaikka se teidän palvelun mukaan onkin tilattavissa. Siinähän onkin soppa, jos erehdyt vaihtamaan ja ehdit irtisanoa ohjeiden mukaisesti liittymän ennen lopullista vahvistusta. ehän on asiakkaan syy, että tilaa väärien ohjeiden mukaisesti.
Tekniikkaa voi välillä päivittääkkin, jos kivikautiset laitteet alkaa prakaamaan....
Tänne torppaan ei vain Soneralla ollut halua myydä 24:sta vaikka se teidän palvelun mukaan onkin tilattavissa. Siinähän onkin soppa, jos erehdyt vaihtamaan ja ehdit irtisanoa ohjeiden mukaisesti liittymän ennen lopullista vahvistusta. ehän on asiakkaan syy, että tilaa väärien ohjeiden mukaisesti.
Tekniikkaa voi välillä päivittääkkin, jos kivikautiset laitteet alkaa prakaamaan....
Mikä nyt on tilanne Laukaan Kataanmäen osalta tuon valokuidun kanssa? Talo suunnitteilla sinne, ja sähkösuunnitelman yhteydessä olisi jo hyvä huomioida, laittaako ollenkaan harava-antennia katolle jos kuitua tulee?
Hei JAKYL
Mikäli suunnittelet uutta taloa ja sen kuitukytkemistä, suosittelen että otat yhteyttä meidän myyntipalveluun niin he saavat parhaiten tarkistettua kuidun saatavuuden ja liitäntäkustannukset samalla kertaa. Myyntipalvelun numero on ilmainen, yhteysnro on: 0800 133 133 (avoinna ark 8-20, la 9-16:30)
Mikäli suunnittelet uutta taloa ja sen kuitukytkemistä, suosittelen että otat yhteyttä meidän myyntipalveluun niin he saavat parhaiten tarkistettua kuidun saatavuuden ja liitäntäkustannukset samalla kertaa. Myyntipalvelun numero on ilmainen, yhteysnro on: 0800 133 133 (avoinna ark 8-20, la 9-16:30)
Morjens taas..
Aikaa on kulunut ja kaivinkoneetkin näyttävät jotain kaapelia vetävän Kantolantien varteen tälläkin hetkellä. Onko Soneralla tullut jo jotain ajatuksia tämän meidän asuinalueen kuiduttamisesta, nyt kun runkokaapelikin näytää tulevan ihan viereen?
Ymmärtääkseni te olette Laukaan kunnalle tekemässänne tarjouksessa sitoutuneet rakentamaan kuituyhteydet myös markkinavetoisille alueille (esim. Kantolan alue) samalla kun rakennatte tätä valtion tukemaa kuituverkkoa. Tiedon tästä sain Kunnanhallituksen 07.05.2012 pitämän kokouksen pöytäkirjasta. Kokouksessa on käsitelty mm. teidän tarjoustanne kuituverkon rakentamisesta tukikelpoiselle alueelle. Pöytäkirja löytyy tuolta -->http://laukaa02.hosting.documenta.fi/kokous/2012127-3.HTM
Pöytäkirjassa mainitaan seuraavasti:
Nyt eletään jo vuotta 2013, joten teillä varmasti on jo jokin ajatus kuitujen vetämisestä Kantolan alueelle?
Aikaa on kulunut ja kaivinkoneetkin näyttävät jotain kaapelia vetävän Kantolantien varteen tälläkin hetkellä. Onko Soneralla tullut jo jotain ajatuksia tämän meidän asuinalueen kuiduttamisesta, nyt kun runkokaapelikin näytää tulevan ihan viereen?
Ymmärtääkseni te olette Laukaan kunnalle tekemässänne tarjouksessa sitoutuneet rakentamaan kuituyhteydet myös markkinavetoisille alueille (esim. Kantolan alue) samalla kun rakennatte tätä valtion tukemaa kuituverkkoa. Tiedon tästä sain Kunnanhallituksen 07.05.2012 pitämän kokouksen pöytäkirjasta. Kokouksessa on käsitelty mm. teidän tarjoustanne kuituverkon rakentamisesta tukikelpoiselle alueelle. Pöytäkirja löytyy tuolta -->http://laukaa02.hosting.documenta.fi/kokous/2012127-3.HTM
Pöytäkirjassa mainitaan seuraavasti:
Tarjouksessaan TeliaSonera Finland Oyj on esittänyt, että Laukaan alueen hanke toteutetaan vuosien 2012-2014 aikana.
Tarjouksellaan yhtiö on sitoutunut rakentamaan tukikelpoisen alueen runkoverkon sekä markkinaehtoisella alueella olevan tukikelpoisen runkoyhteyden. Yhtiö sitoutuu tarjoamaan edistyksellisiä verkko- ja viestintäpalveluja hankinnan kohteena olevassa verkossa 30 vuotta. Verkko jää operaattorin omaisuudeksi ja huoltoon.
Nyt eletään jo vuotta 2013, joten teillä varmasti on jo jokin ajatus kuitujen vetämisestä Kantolan alueelle?
Eikö viime vuonna tähän aikaan ollut Keski-Suomalaisessa juttu, jossa Soneran edustaja kertoi, että "olemme alustavasti ajatelleet aloittavamme suunnittelun marraskuussa". Tällaista sanamuotoa pörssiyhtiö tyypillisesti käyttää, kun on asian kanssa tosissaan liikkeellä.
Äänekoskella jotain tapahtuu, asiasta löytyy tietoa http://www.konginkangas.fi osoitteen kautta.
Äänekoskella jotain tapahtuu, asiasta löytyy tietoa http://www.konginkangas.fi osoitteen kautta.
Saisikos jotain päivitystä Laukaan alueen kuiduttamisesta? Omaa napaa eniten kiinnostaisi juuri tämä Kantolan alue. Pitkin kesää tuonne kadunvarteen on jotain kaapelia kaiketi kätketty?
Hei kaikille,
Tarkempaa yksityiskohtaisempaa tietoa ei minullakaan ole kantolan alueesta saatavilla. Jos kuitenkin olette nähneet että alueellenne on upotettu valokuitua, kannattaa kuituyhteyttä ja sen kustannuksia tiedustella myyntipalvelusta 0800 133 133. Välttämättä hekään eivät suoraan osaa vastausta antaa mutta sitä kautta saadaan selvitykseen juuri tiettyn osoitteen saatavuus ja hinta kuituyhteydelle.
Tarkempaa yksityiskohtaisempaa tietoa ei minullakaan ole kantolan alueesta saatavilla. Jos kuitenkin olette nähneet että alueellenne on upotettu valokuitua, kannattaa kuituyhteyttä ja sen kustannuksia tiedustella myyntipalvelusta 0800 133 133. Välttämättä hekään eivät suoraan osaa vastausta antaa mutta sitä kautta saadaan selvitykseen juuri tiettyn osoitteen saatavuus ja hinta kuituyhteydelle.
Onkohan asiassa tapahtunut edistystä? Kysyntää olisi näemmä enemmänkin täällä Kantolan alueella, eivätkä nykyisin tarjolla olevat DSL-yhteydet riitä oikein esimerkiksi videopalveluiden käyttöön ja samanaikaiseen veppiselaukseen.
Saman videotoiston hitauden kanssa tuskaillaan tässäkin taloudessa. Ei 8/1 tahdo millään riittää suoratoistoon, etenkin kun käyttäjiä on eri laitteilla useampia ja videoiden laatuasetus on luonnollisesti tapissaan HD:na.
Sonera ihan postin kautta henkilökohtaisesti jo mainostaa Sonera Viihdettä ja sitä ei ole kuitenkaan saatavilla. Saisiko vihdoinkin tänne tarkemman selvityksen milloin kuitua on hankittavissa Laukaassa Kantolan alueella?
Hei Burana!
Saatavuuksista saa parhaan tiedon myyntipalvelustamme 0800 133 133.
Saatavuuksista saa parhaan tiedon myyntipalvelustamme 0800 133 133.
Meillä Sonera rullasi kuparit pois jo jokin aika sitten. Uhkailuvaiheessa tyrkytettiin jotain langatonta sydeemiä, joka ei toiminut mitenkään. Silloin meni 8 megan liittymä ja hätäratkaisuna annettiin kahden megan laajakaistaa.
Nyt kun kuparit on rullattu, niin muualla on rakennettu valokuitu ilmaiseksi kaikille, vaan eipä meille. Minusta Sonera suhtautuu äärimmäisen epätasa-arvoisesti kuluttajiin. Tuossa naapuriin vedetään jopa sähköt maakaapeleilla, siinä menisi valokuitu maahan samalla vaivalla, kuten muuallakin.
Minusta tässä olisi vähintään valituksen paikka.
Valokuidun saatavuus Laukaa - Valkola
Tilaus, toimitus ja muutokset
05 Elo 2014, 12:15 pp0975
1
208
Seuraa vastauksia Lisää kirjanmerkki
Nyt kun kuparit on rullattu, niin muualla on rakennettu valokuitu ilmaiseksi kaikille, vaan eipä meille. Minusta Sonera suhtautuu äärimmäisen epätasa-arvoisesti kuluttajiin. Tuossa naapuriin vedetään jopa sähköt maakaapeleilla, siinä menisi valokuitu maahan samalla vaivalla, kuten muuallakin.
Minusta tässä olisi vähintään valituksen paikka.
Valokuidun saatavuus Laukaa - Valkola
Tilaus, toimitus ja muutokset
05 Elo 2014, 12:15 pp0975
1
208
Seuraa vastauksia Lisää kirjanmerkki
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.