Soneran ongelmat markkinointikieltojen ja -lupien suhteen

  • 11 December 2014
  • 6 kommenttia
  • 12 katselukertaa

Soneralla on nähtävästi ollut jo useita vuosia suuria ongelmia asiakkaiden asettamien markkinointikieltojen ja -lupien suhteen. Ongelmia on niin kieltojen tallentamisessa kuin niiden noudattamisessa. Syystä tai toisesta ne "katoavat" kerta toisensa jälkeen tai sitten kieltoja ei yksinkertaisesti noudateta. Pikaisella haulla tältä foorumilta hakusanoilla "suoramarkkinointi" tai "markkinointikielto" löytyy lukuisia viestiketjuja vuosilta 2009-2014 jossa useat eri henkilöt ovat valittaneet samaa asiaa.

 

24.11.2014 - Soneran puhelinmyynti vanhoille asiakkaille [OPT OUT]

07.07.2014 - Miksi 0800-133133 soittelee mulle? En tule vastaamaan!
02.07.2014 - Puhelinmyyntiä
30.05.2014 - Kokemus markkinointikiellon asettamisesta (Oma kokemukseni)
27.05.2014 - Markkinointikiellon toistuva rikkominen
04.03.2014 - Suoramarkkinoinnin kieltäminen
22.01.2014 - Markkinointi - raah
06.08.2013 - Markkiointiviestien opt-out ei toimi
02.05.2013 - Sain spammia Soneralta kännykkään
12.04.2012 - Ei täällä kannata valittaa. Käyttäkää sosiaalista mediaa FB
30.12.2011 - Markkinointiesto - yhtä tyhjän kanssa?
29.04.2011 - Soneran lähettämät tekstiviestit
31.08.2009 - Markkinointikielto
22.04.2009 - Suoramarkkinointi, laskutus ja tietoturva

(Lista päivitetty 24.11.2014)

Näyttää siltä, että yksittäinen asiakas voi pitkäjänteisellä vaivannäöllä ja toistuvilla yhteydenotoilla asiakaspalveluun ja/tai tietosuojavaltuutetun toimistoon saada Soneran säilyttämään ja noudattamaan markkinointikieltoa s.e. markkinointiviestintää ei enää tule. Tämä vaatii kuitenkin kuukausien, jopa vuosien työtä eikä näytä vaikuttavan muiden asiakkaiden jatkossa asettamiin markkinointikieltoihin.

Markkinointikieltojen ja -lupien säilyttäminen ja noudattaminen ei näytä olevan kovin korkealla prioriteetilla yhtiön toiminnassa. Asian voisi tietysti hoitaa kuntoon, mutta se tietäisi ilmeisesti sen verran kuluja ohjelmien ja prosessien päivittämiseksi, että on edullisempaa olla tekemättä mitään. Varsinkin kun kieltojen noudattamatta jättämisestä ei seuraa mitään sanktioita valvovan viranomaisen taholta. Tietosuojavaltuutetulla näyttää olevan hyvin pitkämielinen asenne näitä rikkomuksia kohtaan ja he pidättäytyvät kaikista toimenpiteistä kunhan Sonera lupaa parantaa toimintaansa valituksen tehneen asiakkaan ja valituksen kohteena olevan viestintävälineen kohdalla. Ilmeisesti samat selitykset menevät taas läpi seuraavan asiakkaan kohdalla.

Mitä yksittäinen kuluttaja sitten voisi tehdä? Valitettavasti ongelmaan ei taida olla helppoa ja nopeaa ratkaisua. Soneran kanssa keskustelu - millä tahansa tasolla - tämän asian suhteen näyttää olevan ajan tuhlausta. Mikäli valvova viranomainen eli tietosuojavaltuutettu saa asiasta tarpeeksi toimenpidepyyntöjä, voisi olettaa että jossain vaiheessa heidän on myös ryhdyttävä käytännön toimenpiteisiin. Eli jos olet asettanut markkinointikiellon jo kuukausia sitten etkä ole antanut Soneralle suoramarkkinointilupaa mihinkään viestintävälineeseen, tee asiasta toimenpidepyyntö tietosuojavaltuutetun toimistolle mikäli kieltoa rikotaan yhdenkin kerran minkä tahansa viestintävälineen kohdalla. Valitettavasti tämä ei onnistu sähköisesti vaan netistä tulostettavalla lomakkeella:

http://www.tietosuoja.fi/fi/index/materiaalia/lomakkeet/asiointilomakkeet.html

Jos olet kuluttaja-asiakas, ts. sinulla ei ole esim. taloyhtiön kautta hankittua yhteistä laajakaistaa, voit ottaa yhteyttä ei-toivotun markkinoinnin osalta ehkä myös kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan:

http://www.kkv.fi/asiointi/kuluttajaneuvonta/
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Markkinointi-ja-mainonta/suoramarkkinoinnin-kieltaminen/

 

Muokkaushistoria:
29.11.2014: Päivitetty Kilpailu- ja kuluttajaviraston linkit
25.12.2014: Päivitetty viestiketjujen linkit osoittamaan uudelle keskustelupalstalle


6 kommenttia

Listalle lisätty seuraavat viestiketjut:

07.07.2014 - Miksi 0800-133133 soittelee mulle? En tule vastaamaan!
02.07.2014 - Puhelinmyyntiä
31.08.2009 - Markkinointikielto

Ehdin hetken jo luulla, että ongelmat olisi korjattu, kun palstalle ei tullut vähään aikaan uusia aiheeseen liittyviä viestejä. Listalle lisätty seuraava viestiketju:

24.11.2014 - Soneran puhelinmyynti vanhoille asiakkaille [OPT OUT]

Hohhoijaa, äijä kerää tänne jotain listaa :D

Miksette vaan soita aspaan ja anna uuden (väärän) numeron tai sitten tilaa uus salainen liittymä äläkä anna sitä kenellekkää .

Tai ota se puhelimes kouraan ja heitä se kaivoon. Eipähän pirise enää.
Nojoo, keräsin foorumilta löytyneet, tähän aiheeseen liittyvät viestit yhdeksi listaksi, jotta samaan ongelmaan törmäävät ihmiset tietävät, etteivät ole asian kanssa yksin. Samalla tuo lista näyttää että ongelmia on esiintynyt jo pitkän aikaa.

Noihin ehdottamiisi ratkaisuihin liittyy tiettyjä ongelmia.

Väärän numeron antaminen asiakaspalveluun estäisi kyllä Soneran kautta tulevat markkinointipuhelut, samoin kaikki muutkin puhelimitse tapahtuvat yhteydenotot. Lisäksi osa markkinointiviesteistä on lähetetty sähkö- ja kirjepostitse. Pitäisi siis antaa myös väärä sähköposti- ja katuosoite. Tämä ei liene kovin käytännöllistä, enkä tiedä onko se aivan laillistakaan.

Salainen puhelinnumero on yksi hyvä keino vähentää markkinointipuheluja, mutta kuten edellä totesin, se ei vaikuta sähkö- tai kirjepostitse tulevaan mainontaan. Lisäksi puhelin on varsin kätevä väline yhteydenpitoon asiakkaan ja Soneran välillä monissa asioissa, joten sinänsä on ihan hyvä että Soneralla on asiakkaan puhelinnumero tallessa.

Puhelimesta kokonaan luopuminen tämän asian vuoksi olisi aika radikaali toimenpide, ottaen huomioon miten tarpeellinen laite se monelle nykypäivänä on. Ainakaan sitä ei tulisi tehdä kaivoon heittämällä, koska se on akkuineen ongelma- tai SER -jätettä, josta voinee irrota haitallisia yhdisteitä veteen. Parempi viedä asianmukaiseen SER -keräyspisteeseen mikäli tähän ratkaisuun päätyy.

Kaikki nuo ratkaisut voivat toki ratkaista osan ongelmaa lyhyellä tähtäimellä, mutta samalla vaikeuttavat muiden asioiden hoitamista. Lisäksi tuo markkinointikiellon ylös kirjaaminen, säilyttäminen ja noudattaminen ei ole mitään rakettitiedettä, vaan sinänsä melko yksinkertainen asia. Se onnistuu lähes kaikilta muilta yrityksiltä, joihin itselläni on asiakkuuksia. Miksei se onnistu Soneralta?
Hei tonyboy!

Kiitos huolenpidosta asian suhteen ja kattavista palautteistasi!
Oliko nyt niin, että sinulla on markkinointikielto, mutta silti tulee puheluita / sähköpostia?
Laitatko profiiliisi asiakasnumeron, niin tarkistan vielä, että kaikki varmasti kunnossa.
Kiitos paljon!

Hei Niinamari,

Omaan tapaukseeni voi tutustua tarkemmin tässä ketjussa:

30.05.2014 - Kokemus markkinointikiellon asettamisesta (Oma kokemukseni)

Vastaa