Epäonnistuiko E-laskun kytkentä? Näin aktivoit sen oikein!

  • 11 June 2021
  • 0 kommenttia
  • 700 katselukertaa

E-lasku on helppo ja vaivaton tapa vastaanottaa laskut suoraan omaan verkkopankkiisi. Se toimitetaan pankkiisi automaattisesti, ja voit sieltä käydä maksamassa laskun missä ja milloin tahansa. E-lasku sisältää samat tiedot kuin perinteinen paperinen lasku. Näiden kahden laskutustavan välinen ero ilmenee ainoastaan toimitustavassa. Sähköisessä e-laskussa kaikki maksuun tarvittavat tiedot ovat valmiina, jonka myötä virheitä ei enää pääse syntymään laskun maksuvaiheessa.

 

E-laskun käyttöönotto

 

E-laskun käyttö edellyttää asiakkuutta verkkopankissa. Myös sen kytkeminen tapahtuu suoraan verkkopankkisi kautta. Kytkennän yhteydessä voit valita, haluatko itse hyväksyä laskun vai suoraveloitetaanko maksu tililtäsi. Tällöin sinun ei tarvitse huolehtia eräpäivistäkään. E-laskun saat otettua käyttöön kätevimmin laskun maksuvaiheessa. Maksuvaiheessa verkkopankki usein ehdottaakin sinulle e-laskun käyttöönottamista.

E-lasku on kätevä tapa vastaanottaa laskuja kaikista meidän liittymistä ja palveluista. E-laskun kytkentään tarvittavat tiedot vaihtelevat laskutettavasta asiasta riippuen. Esimerkiksi matkapuhelin- ja mobiilinettiliittymillä, laajakaistaliittymillä ja TV-palveluissa, kaapeli-TV-tuotteilla sekä Telia Rahoitus -tuotteissa e-laskun kytkentä tapahtuu eri tiedoilla. Telia.fi -sivustolta löydät tuotekohtaiset ohjeet e-laskun kytkentään. Emme veloita sinua e-laskun käytöstä.

Voit arkistoida vastaanottamasi laskut verkkopankkiisi tai tallettaa ne suoraan tietokoneellesi. E-laskultamme löytyy erillinen Laskun erittely -linkki, jota klikkaamalla pääset katsomaan sähköisessä muodossa olevan laskudokumentin. Linkin saatesanojen muoto riippuu käytettävästä verkkopankista.

 

 

Miksi e-laskun kytkentä epäonnistui?

 

Joissain tapauksissa e-laskun kytkentä saattaa epäonnistua. Jos e-laskun kytkentä verkkopankissa on osunut liian lähelle seuraavan laskun muodostumista, on lasku voinut lähteä sinulle vielä entisellä laskutustavalla, kuten paperilaskuna. Jos e-laskun tilauksessa käytetyt tiedot ovat oikein, tulee seuraava lasku sinulle verkkopankkiisi.

Jos kuitenkin saat vielä toisenkin laskun vanhalla laskutustavalla, on e-laskun kytkentä jostain syystä epäonnistunut. Tee silloin tämän ohjeen mukaan: Poista alkuperäinen kytkentä verkkopankistasi. Älä siis tee muutoksia suoraan vanhaan kytkentään, vaan poista se kokonaisuudessaan. Odota seuraavaan arkipäivään, ja kytke sitten e-lasku verkkopankissasi uudelleen laskutettavan palvelun tietojen mukaan.

Huomioithan myös, että jos vaihdat pankkia, joudut tekemään e-laskun kytkennän uudelleen. Näissä tapauksissa poista e-lasku vanhasta verkkopankistasi ja kytke se päälle uudessa verkkopankissasi.

On tärkeää, että e-laskun tilaa oikeilla tuotekohtaisilla laskutustiedoilla. Olethan käyttöönoton yhteydessä huolellinen, ja muistathan vielä varmistaa, että tarvittavat tiedot ovat varmasti oikein.

 

Tilaa e-laskusopimus Minun Teliasta

 

E-laskun käyttöönotto onnistuu myös Minun Teliasta. Toukokuusta 2021 alkaen saat e-laskun käyttöön tilaamalla Minun Teliasta e-laskusopimuksen verkkopankkiisi. Siihen kuuluu kaksi vaihetta: e-laskun tilaaminen Minun Teliassa sekä uuden e-laskutilauksen hyväksyminen verkkopankissasi. E-laskusopimus menee ilmoittamaasi verkkopankkiin ja sisältää kaikki e-laskun käyttöönottoon tarvittavat laskutustiedot. 

  1. Kirjaudu Minun Teliaan, siirry Omat tiedot ja asetukset -osioon ja siellä Laskutustietoihin.
    Klikkaa kohdasta Tilaa e-lasku.
  2. Tarkista, että tietosi ovat oikein ja valitse pudotusvalikosta käyttämäsi verkkopankki.
  3. Klikkaa Lähetä. Kun tilaus on lähetetty onnistuneesti, näet ilmoituksen siitä, että e-laskusopimus on tilattu valitsemaasi pankkiin.

Uusi e-laskutilaus saapuu verkkopankkiisi odottamaan hyväksyntääsi viikon kuluessa siitä, kun tilasit sen Minun Teliassa. Se ei siis näy verkkopankissa heti tilaamisen jälkeen.

Sinulla on 30 päivää aikaa hyväksyä uusi e-laskutilaus. Jos et hyväksy tilausta, laskutustapa ei muutu. Jos sinulle tulee meiltä useita laskuja, e-laskutilaus lähtee aina kaikista laskuista. Hyväksy siis vain niiden laskujen e-laskutilaukset, jotka haluat jatkossa e-laskuna. Muut voit jättää huomiotta.

  1. Kirjaudu verkkopankkiisi ja siirry kohtaan, jossa e-laskut ovat.
  2. Avaa e-laskutilausten joukosta Telian e-laskutilaus, jonka haluat hyväksyä. Tilauksella on automaattisesti oikea laskutusaihe, laskun saaja ja tunnistetieto.
  3. Hyväksy tilaus.

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään e-laskun tilaamiseen liittyvissä kysymyksissä. E-laskupalvelun käytettävyyteen liittyvissä kysymyksissä tulee kääntyä oman pankkin puoleen.

 

Miksi e-lasku kannattaa ottaa käyttöön?

 

  • E-laskun tilaamisen jälkeen sinun ei tarvitse koskaan näppäillä maksutietoja käsin. Kun e-lasku toimitetaan automaattisesti verkkopankkiisi, ovat maksuun tarvittavat tiedot – kuten saajan tilinumero ja summa valmiina merkittynä oikein. Sen myötä virheitä maksuvaiheessa ei pääse tapahtumaan.
  • E-lasku on helppo tapa maksaa ja vastaanottaa laskuja. Laskun hyväksyminen vaatii sinulta vain yhden napin painalluksen. Lisäksi voit valita, että lasku menee maksuun automaattisesti.
  • E-laskun toimituksesta ei muodostu sinulle ylimääräisiä veloituksia. Myöskään pankki ei yleensä veloita e-laskun käytöstä kuluttaja-asiakkaita. Veloitettavia lisäpalveluita voivat olla esimerkiksi tekstiviesti-ilmoitus saapuneesta laskusta.
  • Laskun vastaanottaminen sähköisesti on mahdollista ajasta ja paikasta riippumatta.
  • E-laskut arkistoituvat verkkopankkiisi, josta niitä on kätevä käydä tarpeen mukaan katsomassa. E-lasku sisältää myös kopion itse laskudokumentista.
  • E-lasku on myös ympäristöystävällinen tapa vastaanottaa laskuja. Kun kytket e-laskun päälle, teet samalla ympäristöteon luonnon puolesta!

 

Käytätkö sinä e-laskua?

 

--

Lue myös:

 


0 vastausta

Ei vielä vastauksia. Ole sinä ensimmäinen ja vastaa, kysy tai kommentoi!

Vastaa