Tabletti läppärin korvaajana?

  • 30 September 2022
  • 4 kommenttia
  • 70 katselukertaa

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tässä kun on käytössä muutaman vuoden ikäinen hyväkuntoinen yritysläppäri, mutta jonka tehot eivät enää ihan kaikkeen riitä, on väkisin tullut mieleen uuden laitteen osto. Kun käyttö on kevyttä (netin selailu, videoiden ja muun median katselu sekä satunnainen valokuvien ja videoiden kevyt editointi), niin onko kannattavaa edes harkita Windows-läppäriä? Nimittäin noin tonnin kieppeillä on 2022 mallisto iPad airit, joista löytyy M1-siru, joka on huomattavankin tehokas. Toki ohjelmistotarjonta ei ole samanlaista iPad OS:n ja Windowsin välillä. Onko läppärillä enää tulevaisuutta?

 

Toisaalta on olemassa myös ARM-pohjaisia Windows-koneita, jotka pyörittävät x86 ohjelmia ilmeisemmin emuloinnin kautta. Eräässä Lenovossa lähti kyllä Cinebench R23 pyörimään, mutta verrattuna melkein mihin tahansa käyttämääni laitteeseen oli tuon suorituskyky melkoisen verkkaista.

 

Onko tulevaisuus tabletti, ARM-läppäri vai ihan vielä tavisläppäri? Ne vähät pelailut pelaillaan pöytäkoneella. Mitäs ajatuksia yhteisöläisillä on?


4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kyllä meillä on tabletit ja Chromebook korvanneet melkeinpä kokonaan Windows läppärin (minulla vielä on sattunnaisessa käytössä).

Pöytäkoneita ei ole ollut enää meillä käytössä (olikohan 2013 viimeksi 🤔>).

Puhelimet myös kovassa käytössä vaikka niiden näyttö on aika pieni työskentelyyn.

Microsoft Officea voi käyttää verkkoversiona Chromebookissa ja saa tehtyä wordit, excelit ym.

Onhan nuo käteviä ottaa myös mukaan ja akku kestää pitkään 🤓>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Riippuen täysin käytöstä ja vaikuttaisi, että kuvailemassasi omassa käyttössäsi ehkä tabletti voisikin korvata läppärin.

 

Ajattellen tuota mainittua ohjelmistovalikoimaa, niin siitä se jäisi itselläni kiinni. Varsinkin jos puhutaan lähes, tai jopa yli 1000€ laitteista, niin sijoitettu summa on jo niin paljon, että sen pitäisi taipua kyllä ihan kaikkeen. 

 

Ehkä joku halpis-tabletti voisi olla hyvä, joka tarjoaa vain sen puhelinta suuremman näytön, ja mahdollisuuden ulkoisen näppäimistön liittämiseen.

 

Jos tarvitsemistasi sovelluksista löytyy appi, tai selaimessa toimiva versio, ja laitteen tehot riittävät niihin, niin kaikki on hyvin.

Itse en mitenkään voisi olla sovelluskauppojen varassa, niin se Windows, Mac OS, tai tiettyyn käyttöön Linux käyttöjärjestelmänä on edelleen pakollinen, ja näin tulee tilanne olemaan vielä todennäköisesti pitkän aikaa. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Yaria  kirjoitti:

Riippuen täysin käytöstä ja vaikuttaisi, että kuvailemassasi omassa käyttössäsi ehkä tabletti voisikin korvata läppärin.

 

Ajattellen tuota mainittua ohjelmistovalikoimaa, niin siitä se jäisi itselläni kiinni. Varsinkin jos puhutaan lähes, tai jopa yli 1000€ laitteista, niin sijoitettu summa on jo niin paljon, että sen pitäisi taipua kyllä ihan kaikkeen. 

 

Ehkä joku halpis-tabletti voisi olla hyvä, joka tarjoaa vain sen puhelinta suuremman näytön, ja mahdollisuuden ulkoisen näppäimistön liittämiseen.

 

Jos tarvitsemistasi sovelluksista löytyy appi, tai selaimessa toimiva versio, ja laitteen tehot riittävät niihin, niin kaikki on hyvin.

Itse en mitenkään voisi olla sovelluskauppojen varassa, niin se Windows, Mac OS, tai tiettyyn käyttöön Linux käyttöjärjestelmänä on edelleen pakollinen, ja näin tulee tilanne olemaan vielä todennäköisesti pitkän aikaa. 


Tuota olen itsekin ajatellut, että noin tonnin iPad Air + Applen näppis (melkein 400€!) pitäisivät sitten taipua kaikkeen. Nythän siis minulla on edullisesti saatu, hyväkuntoinen ja hyväakkuinen Thinkpad x260 (i5 6300U) ja muutama homma tuon saa kiehumaan. Esimerkiksi Youtube-videoiden toisto taustalla on tuskaa, kun vaikuttaa radikaalisti suorituskykyyn. VP9 kodekin purkua kun ei vielä tuon sukupolven näyttiksistä löydy. Sinänsä se jaksaa kyllä Yhteisön ja muun selailun, mutta kuitenkin... Windows on Windows ja esimerkiksi vanhemmat DOS-pelit, jos niitä haluaa pelailla, toimivat kyllä mallikkaasti (DOSbox). iPadilla sitä ei niin tietääkseni pysty tekemään.

 

Raspberry Pi 4 kautta Linux on tuttu, mutta aina jotkin hommat ovat vaatineet armotonta säätöä. Esimerkiksi äänien saaminen toimintaan vaati pitkällistä selvittelyä ja erilaisten kikkojen kokeilua. Sitä ei vaan jaksa.

 

Halpistabletit ovat sitten kurjistettuja malleja. Suoritustehoa on heikohkosti, ehkä riittävästi, mutta valmistajien päivitystuki ei herätä minussa luottamusta. 

 

Uudet teknologiat innostavat, joten esimerkiksi ARM-läppärit kyllä kiinnostavat. Tällä hetkellä on Lenovolta saatavissa yhtä mallia, mutta hinta on myös huikea, suorituskyky on kysymysmerkki. 

 

https://www.lenovo.com/fi/fi/laptops/thinkpad/x-series/ThinkPad-X13s-13-inch-Snapdragon/p/21BXCTO1WWENFI0

 

mmWave-tukea Suomessa myytävään malliin ei edes saa, tosin ei ole verkkojakaan kuin parissa hassussa paikassa. x86-softat rullaavat tuossa emuloinnin läpi. Silloin ei ole sitä ongelmaa, kuin mitä Windows RT:ssa oli. Lumia 2520 oli hieno, mutta RT:n ja Windows-kaupan vanki.

 

Tässä twiittiketjussa on mielenkiintoista luotausta tuohon ARM-läppäriin: https://twitter.com/SkyJuice60/status/1538176852116013057?s=20&t=9Z9_54736PYP0ibTT-EurA

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@Purnipsi  kirjoitti:

@Yaria  kirjoitti:

Riippuen täysin käytöstä ja vaikuttaisi, että kuvailemassasi omassa käyttössäsi ehkä tabletti voisikin korvata läppärin.

 

Ajattellen tuota mainittua ohjelmistovalikoimaa, niin siitä se jäisi itselläni kiinni. Varsinkin jos puhutaan lähes, tai jopa yli 1000€ laitteista, niin sijoitettu summa on jo niin paljon, että sen pitäisi taipua kyllä ihan kaikkeen. 

 

Ehkä joku halpis-tabletti voisi olla hyvä, joka tarjoaa vain sen puhelinta suuremman näytön, ja mahdollisuuden ulkoisen näppäimistön liittämiseen.

 

Jos tarvitsemistasi sovelluksista löytyy appi, tai selaimessa toimiva versio, ja laitteen tehot riittävät niihin, niin kaikki on hyvin.

Itse en mitenkään voisi olla sovelluskauppojen varassa, niin se Windows, Mac OS, tai tiettyyn käyttöön Linux käyttöjärjestelmänä on edelleen pakollinen, ja näin tulee tilanne olemaan vielä todennäköisesti pitkän aikaa. 


Tuota olen itsekin ajatellut, että noin tonnin iPad Air + Applen näppis (melkein 400€!) pitäisivät sitten taipua kaikkeen. Nythän siis minulla on edullisesti saatu, hyväkuntoinen ja hyväakkuinen Thinkpad x260 (i5 6300U) ja muutama homma tuon saa kiehumaan. Esimerkiksi Youtube-videoiden toisto taustalla on tuskaa, kun vaikuttaa radikaalisti suorituskykyyn. VP9 kodekin purkua kun ei vielä tuon sukupolven näyttiksistä löydy. Sinänsä se jaksaa kyllä Yhteisön ja muun selailun, mutta kuitenkin... Windows on Windows ja esimerkiksi vanhemmat DOS-pelit, jos niitä haluaa pelailla, toimivat kyllä mallikkaasti (DOSbox). iPadilla sitä ei niin tietääkseni pysty tekemään.

 

Raspberry Pi 4 kautta Linux on tuttu, mutta aina jotkin hommat ovat vaatineet armotonta säätöä. Esimerkiksi äänien saaminen toimintaan vaati pitkällistä selvittelyä ja erilaisten kikkojen kokeilua. Sitä ei vaan jaksa.

 

Halpistabletit ovat sitten kurjistettuja malleja. Suoritustehoa on heikohkosti, ehkä riittävästi, mutta valmistajien päivitystuki ei herätä minussa luottamusta. 

 

Uudet teknologiat innostavat, joten esimerkiksi ARM-läppärit kyllä kiinnostavat. Tällä hetkellä on Lenovolta saatavissa yhtä mallia, mutta hinta on myös huikea, suorituskyky on kysymysmerkki. 

 

https://www.lenovo.com/fi/fi/laptops/thinkpad/x-series/ThinkPad-X13s-13-inch-Snapdragon/p/21BXCTO1WWENFI0

 

mmWave-tukea Suomessa myytävään malliin ei edes saa, tosin ei ole verkkojakaan kuin parissa hassussa paikassa. x86-softat rullaavat tuossa emuloinnin läpi. Silloin ei ole sitä ongelmaa, kuin mitä Windows RT:ssa oli. Lumia 2520 oli hieno, mutta RT:n ja Windows-kaupan vanki.

 

Tässä twiittiketjussa on mielenkiintoista luotausta tuohon ARM-läppäriin: https://twitter.com/SkyJuice60/status/1538176852116013057?s=20&t=9Z9_54736PYP0ibTT-EurA


Suurin syy siihen ettei mitään tablettia tästä taloudesta löydy onkin se, että ainakin jos se olisi Android tabletti kuten usein ne halvimmat ovat, niin puhelimien tavoin viimeistään kolmen vuoden kuluttua lakkaavat tietoturvapäivitykset, ja sen jälkeen tietoturvallinen käyttö on "omalla riskillä". Tai jos sattumalta päivitykset jatkuisivat pidempään, niin akku kuluu ja mitään osia ei voi vaihtaa, ainakaan itse. 

Puhelinten jatkuva vaihtaminen riittää. Maailmassa on elektroniikkaroskaa jo ihan tarpeeksi. Vähän yrittää tehdä kestävämpiä valintoja. 

 

Kalliimpikin läppäri käyttöjärjestelmällä minkä voit tarvittaessa itse asentaa uusiksi ja päivittää on aina parempi, sekä ajan kanssa myös halvempi ja ekologisempi vaihtoehto. 

 

Ekologisuudesta esimerkkinä nuo käytetyt kunnostetut yritysläppärit. Ilmeisesti sinunkin läppäri niitä? Olen katsellut vastaavia, jos hankkisi pelkästään koodauskäyttöön. Useampia firmoja, jotka niitä myyvät. 

Ne on alunperin tehty niin, että kaikki osat voi vaihtaa vaikka itse, pienellä osaamisella. Itsekin olen Dellin yritysläppäreihin aikoinaan vaihtanut osia. 

Uusi nopea SSD-levy niihin laitetaan valmiiksi tilalle ja saavat uuden elämän, ja ne ovat edelleen vähintään peruskäyttöön hyviä. Parempia, kuin uusi halpa markettiläppäri, joissa kaikki muistitkin juotettu emolevylle kiinni ym. päivitys/korjaaminen mahdotonta.

Toki joissakin tilanteissa se käytettyjen yritysläppäreiden prossujen, kuten 6th Gen i5 6300U ikä voi jo näkyä. Vähintään 8th Gen prossun pitäisi itselleni olla. 🤔>

 

Tablettina toki iPad Pro 12.9 ja iPad Air (2022) varmasti loistavia. Jälkimmäisessä nyt edes jotenkin siedettävä hinta, vaikkakin silti kaksi kertaa sen mitä itse tabletista maksaisin. 😉> Eikö siihen saa edullisempaa näppäimistöä kiinni, vai pitääkö olla Applen? Miten kauan nuo iPadOS päivitykset luvataan tulevan? 

 

Mutta tosiaan, yli 1000€ hintalapulla ei kyllä itselläni korvaisi läppäriä. Sillä alkaisi jo saamaan sopivia speksejä läppäriin kaikkeen omaan käyttööni, lähelle pöytäkonetta. 

Pöytäkone taas kyllä tullee aina olemaan. Olen aina kasannut ne itse niin, että jokainen osa on tarkkaan valittu. 

 

ARM-prosessori läppärissä ei ole oikein tuttu asia. Täytyypä perehtyä. 🙂>

 

Edit. Mielenkiintoisia nuo Raspberry Pi:t. Pitkään houkutellut jotain kokeilla rakentaa...

Niin, ja niistä puheenollen mitään Linux-jakelua en itsekään ole päivittäiseen työpöytäkäyttöön ottanut. Pääasiassa, koska ei ole ollut tarvitsemiani äänenkäsittely-softia olemassa. On mm. Ubuntu dual-boottina, tai/ja virtuaalikoneessa ollut.
Enemmän kuitenkin web-palvelimeksi olen Linux-distroja asennellut. 

Vastaa