200Mbps netti ei toimi tasaisesti

  • 8 August 2022
  • 7 kommenttia
  • 243 katselukertaa

Joo tosiaan meillä vissiinki tuo Rajaton 200M netti liittymä ja speedtestillä antaa 100-150Mbps välillä ei edes sitä. Pingi on alhainen mutta peleissä netti lagaa nii perkuleesti ettei meinaa pää kestää enää, on se kumma että tälle lafkalle maksetaan nettiä 35-40€/kk eikä sillä rahalla saa hyvää nettiä. Tuossa alapuolella screenshot speedtestistä, välillä antaa sen täydet 200Mbps ja sit välillä jäädään taas reippaasti alle 100Mbps. Olen selannut nettiä kymmeniä tunteja yrittäen korjata ongelmaa miksi pingi näyttää speed testissä 18 mut ingame 40-50 ja netti lagaa nii paljo ettei esim csgo pelaamisesta tule mitään. Tietokoneeseen kytkettynä vielä erikseen Asus PCE-AX58BT Dual-band PCI-E-WiFi adapteri jonka pitäisi auttaa tuossa netti ongelmassa ja netti pitäisi toimia ton avulla paljo paremmin. Silti netti pätkii peleis nii helevetisti ettei pelaamisesta tule mitään, en tiedä mikä tätä TELIA nimistä yritystä vaivaa mut korjatkaa *******aset liittymänne.


 



 


Muokkaus AaTanja: upotettu kuva kommenttiin ja muokattu otsikkoa.


7 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@KontulanGeimeri  kirjoitti:

Joo tosiaan meillä vissiinki tuo Rajaton 200M netti liittymä ja speedtestillä antaa 100-150Mbps välillä ei edes sitä. Pingi on alhainen mutta peleissä netti lagaa nii perkuleesti ettei meinaa pää kestää enää, on se kumma että tälle lafkalle maksetaan nettiä 35-40€/kk eikä sillä rahalla saa hyvää nettiä.




Ensinä Tervetuloa Telia yhteisöön keskustelemaan! Minusta saatte hyviä nopeuksia mobiiliverkon kautta. Liittymälle tilattu maksiminopeus ei tarkoita, että liittymällä jatkuvasti tai edes hetkittäin saisi liittymälle tilattua maksiminopeutta. Mobiilitekniikan vuoksi liittymäsopimukselle määritelty nopeuden vaihteluväli on 4G-verkossa 10-200Mbit/s. Nopeus ei tällä hetkellä ole este verkkopelien toimivuudelle. 


 



@KontulanGeimeri  kirjoitti:

 Tuossa alapuolella screenshot speedtestistä, välillä antaa sen täydet 200Mbps ja sit välillä jäädään taas reippaasti alle 100Mbps. Olen selannut nettiä kymmeniä tunteja yrittäen korjata ongelmaa miksi pingi näyttää speed testissä 18 mut ingame 40-50 ja netti lagaa nii paljo ettei esim csgo pelaamisesta tule mitään. 




Nopeustestin ilmoittama vasteaika on tyypillisesti matalampi, koska nopeustesti suoritetaan palvelimelle joka on lähempänä kuin peliä ylläpitävä palvelin. Etäisyys ja verkon solmukohdat nostavat viivettä. Kuitenkin 40-50ms tyypillinen viive on hyvä verkkopelaamiseen. 


 



@KontulanGeimeri  kirjoitti:

 Tietokoneeseen kytkettynä vielä erikseen Asus PCE-AX58BT Dual-band PCI-E-WiFi adapteri jonka pitäisi auttaa tuossa netti ongelmassa ja netti pitäisi toimia ton avulla paljo paremmin. 




Tietokoneeneen ja reitittimen välinen yhteys kannattaa aina toteuttaa verkkokaapelin avulla mikäli mahdollista. Jos verkkoyhteyttä ei ole mahdollista toteuttaa langallisesti kannattaa tarkistaa, että kone yhdistetään reitittimeen 5GHz langattomanverkon taajuutta käyttäen. 


 



@KontulanGeimeri  kirjoitti:

Silti netti pätkii peleis nii helevetisti ettei pelaamisesta tule mitään, en tiedä mikä tätä TELIA nimistä yritystä vaivaa mut korjatkaa *******aset liittymänne.




Mobiiliverkon liittymille on normaalia yhteyden nopeuden ja vasteajan vaihtelu, tämä voi näkyä pelatessa lyhyinä "lageina". Kuitenkin saamiesi nopeuksien ja mittaamiesi vasteaikojen puitteissa verkkopelaaminen tulisi onnistua yhteyden puolesta normaalisti. 


 


Oletko samaa lagimista havainnut muissa verkkopeleissä ja millainen reititin asunnossa oon käytössä?

Hei ymmärrän ettei netti anna kokoajan täyttä nopeutta mutta olen yhdistänyt 5Ghz nettiin ja ennen lukema oli 200 lähes kokoajan ja parhaimmillaan pingi oli 15-25 kokoajan. Nyt kuitenkin nettinopeus heittelee jatkuvasti 50-100 välissä, eli välillä antaa tulokseksi yli 100Mbps ja välillä taas todella heikot 50-90. Ethernet kaapelin käyttö ei ole minun tilanteessani mahdollista sillä asun vanhempien luona vielä ja modeemi on olohuoneessa yhdistettynä telkkariin. Haluaisin tietää onko mitään ratkaisua joka nopeuttaisi nettiäni tai netti toimisi edes sen verran että fps pelien pelaaminen olisi mahdollista kuten ( csgo,valorant,pubg), kulutan eri fps pelejä runsaasti viikossa joten hyvä nettiyhteys ja hyvä ping on erittäin tärkeää. Muistutan kuitenkin ettei minun tilanteessani modeemin siirtäminen lähemmäksi tai ethernet kaapelin käyttö ole mahdollista, kaikki muut mahdolliset apu tai ratkaisu keinot tulisivat tarpeen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Mikä tuo modeemi on merkiltään ja malliltaan?

 

Mobiiliverkossa on normaalia, että yhteysnopeus vaihtelee. Matkapuhelinverkon tukiasema on kuin laajan kantaman wifi-verkko. Operaattorin asiakkaat puhelimineen ja modeemeineen jakavat kaistan keskenään. Tapahtuuko nopeuden ja viiveen heittelyä enemmän silloin jos joku toinen perheenjäsen katselee TV:sta videoita tai käyttää nettiä muuten?

 

Yksi viiveen heittelyn aiheuttaja voi olla julkisen IPv4 -osoitteen puute. Kokeile vaihtaa APN-osoite modeemin hallinnassa "prointernet" ilman " -merkkejä.

 

Kiinteä verkkoyhteys on pelaamiseen se ainoa vakaa nettiyhteystyyppi. Ilmeisesti kiinteitä verkkoyhteyksiä ei kotiisi ole saatavilla?

Meillä on siis 2 eri nettiyhteyttä mutta sama modeemi on 2GHz netti ja 5GHz ja tietääkseni olen ainut tuossa 5GHz netissä, en ole kiinnittänyt huomiota lagaako netti enemmän jos joku käyttää telkkaria samaa aikaan. Minne siis kirjoitan tuon ''prointernet''? ja olen siis yrittänyt netistä modeemin sivuilta vaihtaa tuon 5GHz asetuksia mutta tähän mennessä asetusten vaihdosta ei ole ollut apua. Äskettäin tein jälleen speed testin ja tulos oli 10,64Mbps ja ping 75 😃, yritän netistä lukea mitkä olisivat parhaat asetukset tuolle 5GHz:lle niitähän saa netistä vaihdettua kirjottamalla sen lyhyen numerosarjan. Modeemin malli on MC801A ja merkki joku ZTE?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Vaikka Wifin 2,4 GHz ja 5 GHz ovat erikseen, niin ne silti jakavat saman mobiiliverkkoyhteyden ja myös kaikki laitteet, jotka ovat tuossa ZTE:ssä kiinni käyttävät sitä samaa. 10,64Mbps  (latausnopeus?) ja ping 75ms ovat kyllä hitaita. Kuormitettiinko verkkoa mittaushetkellä jostain muualta?

 

Useimmissa tilanteissa laitteet osaavat valita langattoman verkon asetukset oikein ja myös wifi-kanavan, eikä niihen tarvitse yleensä puuttua. Mitä asetusta olet yrittänyt sieltä muuttaa?

 

Prointernet-APN:n vaihtamiseksi katso tämä Telian kuvallinen ohje. Älä välitä, että siellä puhutaan opengatesta. Korvaa opengate vain prointernet   - sanalla.

 

https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/zte-mc801a5g#zte-mc801a5g-opengate

 

 

Hei tähän mennessä olen muuttanut vain 5GHz:n verkkotilaa ( 802.11 a/n/ac sekä kanavan kaistanleveys 20Mhz/40Mhz/80Mhz ja taajuus kanava 5200Mhz ( kanava 40) muihin asetuksiin en ole varmaankaan sen enempää koskenut. Tuon speedtestin aikana en ole varma onko muut perheen jäsenet olleet netissä, mulla on tämä https://www.verkkokauppa.com/fi/product/574078/Asus-PCE-AX58BT-Dual-band-PCI-E-WiFi-6-adapteri-ja-Bluetooth tuossa hyllynpäällä olevinaan parantamassa wifiä. Yleensä speedtest antanut aina melkein sen 100Mbps mut nyt se antaa todella heikkoja lukemia en tiedä mistä johtuu, pitää katsoa auttaako tuo ''prointernet'' asetuksen vaihtaminen mitään.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@KontulanGeimeri  kirjoitti:

Hei tähän mennessä olen muuttanut vain 5GHz:n verkkotilaa ( 802.11 a/n/ac sekä kanavan kaistanleveys 20Mhz/40Mhz/80Mhz ja taajuus kanava 5200Mhz ( kanava 40) muihin asetuksiin en ole varmaankaan sen enempää koskenut. Tuon speedtestin aikana en ole varma onko muut perheen jäsenet olleet netissä, mulla on tämä https://www.verkkokauppa.com/fi/product/574078/Asus-PCE-AX58BT-Dual-band-PCI-E-WiFi-6-adapteri-ja-Bluetooth tuossa hyllynpäällä olevinaan parantamassa wifiä. Yleensä speedtest antanut aina melkein sen 100Mbps mut nyt se antaa todella heikkoja lukemia en tiedä mistä johtuu, pitää katsoa auttaako tuo ''prointernet'' asetuksen vaihtaminen mitään.


Kannattaa seurata tapahtuuko pätkimiset nimenomaan silloin kun joku muu perheessä käyttää nettiä, esim. suoratoistoja, youtubea jne. Yksi ratkaisu olisi hankkia sinulle oma 4G-liittymä, joka ei olisi muiden käytössä, jotta voisi varmistua siitä, että yhteys pysyisi mahdollisimman tasaisena viiveissä.

Vastaa