Talonyhtiönettiä ei ole kytketty sovitusti 18.3.2022


DNA ja Telia postitti taloyhtiön asukkaille kirjeet. Kirjeiden mukaan DNA lopettaa antenniverkon kautta tulevan netin jakelun 18.3.2022, eli DNA palvelut ovat jo lakanneet, mutta mitään uutta modeemia ei ole postitettu minulle ja muilla taloyhtiön asukkailla on varmaan sama tilanne. Telia siis jätti tekemättä sen mitä oli asukkaille luvannut ja varmasti osa asukkaista on nyt ilman laajakaista yhteyksiä, koska vanhat antenniverkon kautta tulevat DNA yhteydet ovat lakanneet toimimasta. Teliassa taidetaan olla ihan pihalla koko asiasta. Tilaus uudesta Telian taloyhtiönetistä on tehty 22.2.2022.


 


Telian kirjeessä lukee:


Taloyhtiösi As Oy xxxxpolku on tehnyt sopimuksen kanssamme uudesta Taloyhtiönetistä. Talonyhtiönetti otetaan käyttöön osoitteessasi 18.3.2022. Asuntoosi voit tilata laajakaistan 10M perusnopeudella ilman veloitusta. Kun otat Taloyhtiönetin käyttöösi, saat myös lisänopeudet ja -palvelut huomattavan edulliseen hintaan.


 


 


Edit AaTanja: muokattu yksityisyyttä ajatellen asunto-osakeyhtiön nimi tunnistamattomammaksi.


13 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

Kerrotko vielä tarkennuksena, että oletko itsellesi tilannut vielä uudella Telian taloyhtiösopimuksella olevan laajakaistan? Kerrot, että tilaus uudesta netistä on tehty 22.2, niin tarkoitatko omaa nettisopimustasi vai taloyhtiösopimusta yleisellä tasolla? Kukin asiakas tekee omaan talouteensa tilauksen meiltä omiin nimiinsä, jonka seurauksena sitten lähetämme sopimukseen kuuluvan laitteiston ja avaamme asiakkaan haluaman nettinopeuden käyttöön. Teidän taloyhtiön sopimukseen näkyy kuuluvan tuo 10M nopeus maksutta, ja tämän lisäksi pientä hintaa vastaan on saatavilla nopeampia yhteyksiä. Nämä sekä hinnat selviävät meidän asiakaspalvelussamme. Kannattaa sieltä kysyä etenkin, jos olet jo 22.2. tehnyt tilauksen eikä vieläkään netti toimi. 

Telian lähettämän kirjeen hinnaston mukaisesti puhelinnumerosta 0200 11611 tilasin taloyhtiönettiyhteyden XXL 400-1000M. Telian lähettämässä kirjeessä lukee tuo 18.3.2022 ja siinä olevan hinnaston mukaan tarjoukset on voimassa 18.5.2022, jonka jälkeen tarjous päättyy. Asiakastiedotteessa olevasta tarjous hinnaston mukaan tilasin yhteyden XXL 400-1000M 29,90€/kk 24kk ajan, jonka jälkeen sama yhteys maksaa 39,90€/kk. Olen kysynyt taloyhtiön kokouksessa yleensä mukana olevalta asukkaalta uusista Telia yhteyksistä ja en ole ainoa joka ei ole saanut mitään modeemia tai uutta tietoa taloyhtiönetistä.

 

Telialta tuli sähköposti: Telia ennakkotilausilmoitus

tilauksesi on vastaanotettu. Saat erillisen tilausvahvistuksen muutama päivä ennen liittymäsi toimitusta.

 

Taloyhtiösopimuksia käsittelee taloyhtiö ja minä en voi niitä tehdä tai muuttaa, eli omasta yhteydestä tässä nyt on kyse, jos taloyhtiön tekemää sopimusta ei olisi tehty olisin edelleen DNA:n asiakas. En varmaan ole ainoa taloyhtiön asukas, jonka antenniverkon kautta tuleva DNA yhteys on katkaistu ja Telian toimittamaa yhteyttä ei ole toimitettu, vaikka Telian asiakastiedotteessa lukee otetaan käyttöön osoitteessasi 18.3.2022. Suuresti epäilen, että koko yhteys on jätetty kokonaan kytkemättä ja sen takia ei ole tullut yhteyslaitteitakaan asukkaille. Ehkä Telialla on ihan eri päivämäärät, kuin mitä se on asukkaille toimittamaan asiakastiedotteeseen laittanut.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

@amon68  kirjoitti:

Telian lähettämän kirjeen hinnaston mukaisesti puhelinnumerosta 0200 11611 tilasin taloyhtiönettiyhteyden XXL 400-1000M. 



Kiitos täsmennyksestä. Suosittelen pikimmiten olemaan tosiaan meidän asiakaspalveluumme yhteydessä. Se palvelee Minun Telian chatissa ihan kellon ympäri, ja sieltä pystyvät asiakastiedoistasi katsomaan tilauksesi perään. Jos siellä havaitaan tilauksella jotakin poikkeavaa, niin pystymme lähteä selvittämään tilannetta ja tekemään korjausliikkeen. Ikävää, että yhteinen taipaleemme lähtee hieman köhien käyntiin, mutta uskon sen tästä sujuvoituvan. 


 


 

Telian chat puolella oli 6 asiakasta jonossa, minun vuorolla tulee ruutuun ensimmäinen viesti "Chat-keskustelu on päättynyt", eli aika turha ja hyödytön tuo chat.

Toisella yrityksellä pääsi läpi chatissä ja selvisi, että tilaus on tehty, eli se ei ainakaan ole hukkunut mihinkään Telian järjestelmästä ja tilalle oli merkitty, että minulle tulisi Telian 100M kuitu, vaikka minulla on todellisuudessa Telian toimittama VDSL modeemi. Se kuitu voi olla jossain kellarissa, mutta pöydällä on vain VDSL modeemi, eli ei täällä mitään kuitua ole ja VDSL yhteys on vedetty puhelinkaapelia pitkin, muistaakseni sama VDSL modeemi oli jo edellisessä osoitteessa minulla käytössä. Nämä kuitusanat on harhaan johtavia, koska todellisuudessa asiakkaalla on pöydällä VDSL modeemi, eikä mitään valokuituun liittyvää. Minä pystyn kyllä kytkemään valokuidun, jos sellaisia toimitettaisiin kotiin asti. Yksi valokuitu on vedetty minun reitittimen ja kytkimen välille. Valokuidut aiheuttaa ihan uuden ongelman, koska ne pitää olla puhtaita ja niihin ei saa koskaan koskea sormilla. Puhdistus välineitä myydään, mutta pelkästään tarkistus välineet on hurjan hintaisia puhumattakaan siitä, että tehdään itse valokuitukaapeleita halutun pituisiksi tai hitsataan niitä yhteen. Hinnat noissa laitteissa nousee helposti useisiin tuhansiin euroihin. Puhdistus voi olla vielä jotenkin järkevää, mutta kaikki muu ampuu yli ja paljon yli sen mitä normaalisti moni olettaisi. Halvemmaksi tulee ostaa uusi valokaapeli kuin korjata vanha, jos ei omista työkaluja. On tullut nämäkin asiat netistä somesta selvitettyä.

Minulla yhteydet toimii edelleen ja vain siksi, koska ostamaani isoon reititin laiteeseen oli konfiguroinut Telian varayhteydeksi. Vara yhteyksiä voisin tehdä samaan tapaan 6 kpl, jos 1 pitää olla se josta normaalisti yhteys toimisi, mutta pelkästään jo 2 yhteydessä oli alussa, niin iso ongelma, että yhteysmodeemit sekosivat. Syynä DNS palvelimet, eli Telian omat DNS palvelimet eivät kelpaa ja ihan sama juttu DNA:n DNS palvelimien kanssa, eli ei kelpaa. Piti ottaa käyttöön ulkopuoliset DNS palvelin asetukset, jotka on ja varmaan pyysyykin päällä. Loppu sekoilut tasan siihen paikkaan, kun otin isommat julkiset DNS palvelimet käyttöön. Syynä tuossa oli se, että käytän kaikkia yhteyksiä saman aikaisesti. Nopeudet nousee, kun ladataan tiedostoja, koska voin niputtaa kaksi operaattoria yhdeksi yhteydeksi, mutta pelatessa pitää ottaa toinen operaattori irti reitittimestä tai lentää pihalle nettipeli servereiltä. Tämä ei tietysti ole mitään normaalia.

Telian taloyhtiönetistä tipahti aamulla postiluukusta ilmoitus:

Olemme aiemmin tiedottaneet, että Telian taloyhtiönetti ja kaapeli-TV kytketään taloyhtiöösi 18.3.2022. Valitettavasti joudumme siirtämään toimitusta kuidun rakentamisen vuoksi. Uusi kytkentäajankohta on 18.5.2022 Aiemmin tehdyt ennakkotilaukset taloyhtiönetistä pidetään voimassa. DNA:n palvelut ovat käytettävissäsi 18.5.2022 saakka.

 

DNA ei ole käytössä, koska se oli pakko irtisanoa tai laskutus DNA:lta jatkuu, vaikka mitään liittymää ei enää olisi. Aika hyvin arvasin tämän tilanteen, eli Telia on mokannut ja tiedottaa siitä vasta jälkikäteen.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

@amon68  kirjoitti:

Telian taloyhtiönetistä tipahti aamulla postiluukusta ilmoitus:


Olemme aiemmin tiedottaneet, että Telian taloyhtiönetti ja kaapeli-TV kytketään taloyhtiöösi 18.3.2022. Valitettavasti joudumme siirtämään toimitusta kuidun rakentamisen vuoksi. Uusi kytkentäajankohta on 18.5.2022 Aiemmin tehdyt ennakkotilaukset taloyhtiönetistä pidetään voimassa. DNA:n palvelut ovat käytettävissäsi 18.5.2022 saakka.


 


DNA ei ole käytössä, koska se oli pakko irtisanoa tai laskutus DNA:lta jatkuu, vaikka mitään liittymää ei enää olisi. Aika hyvin arvasin tämän tilanteen, eli Telia on mokannut ja tiedottaa siitä vasta jälkikäteen.




No sieltä saatiin selitys tilanteelle, joskin tietysti todella harmillinen takaisku ja tieto saavutti teidät asukkaat jälkijunassa! 

Sama meno jatkuu 18.5. päivämäärä oli jo viimeviikolla. Telialta ei ole tullut mitään ilmoitusta, eikä yhteydenottoa. Ei ole antenniverkon kautta tulevaa yhteyttä, eikä Telian kaapelimodeemia. Edes 2kk lisäaika ei riittänyt Telialle. Mikä mahtaa olla seuraava selitys?

 

Kaiken lisäksi tarjoushinta päättyi 18.5. mietin jo tietysti kuuluuko sen tarjouksen kuukaudet jo vaikka yhteyttä ei pystytä edes Telialta toimittamaan?

 

Kaiken lisäksi tilasin uuden TV-boksin, joka korvaisi vanhan ja nyt minua on laskutettu jo kahdesta TV-boksista. Miten tämä on mahdollista?

Minulla ei todellakaan ollut tarkoitus käyttää kahta TV-boksia samaan aikaan ja se tuskin toimii sekoilematta edes Telian 100M yhdellä millään ilveellä, eli kuva pätkii koska nopeus ei riitä ja yhteysmuoto (broadcast) on sellainen, että se hukkaa dataa, eli yhteys pätkii. Minun reitin pystyisi siihen, mutta ei Telian 100M VDSL kaapelimodeemi yhteys. Itse olen siirtymässä jo 10000M nopeuksiin kotiverkossa, eli 10G ja yhteys muodon voi valita sen mukaan minkä SFP adapterin kytkee "19 räkkikytkimeen, eli valokuitu tai kupari kaapeli käy. Reitin on se tärkein, mutta senkin voi uusia, eli yksi 10G "19 räkki laite lisää, niitä on jo saatavilla. Kohta pitää kai miettiä ja harkita täydellistä irtisanoutumista Teliasta koska palvelu on tätä tasoa. Alkaa olla jo aihetta alkaa selvittää asiaa kuluttajasuoja asiamiehen kautta. Asiakaspalvelussa vastataan lopulta, mutta tietotaito on täysin hukassa ja irrallaan palveluista tai niiden yhteensopivuuksista, eli ei tiedetä mitä myydään ja miten myydään.

 

Minä olisin ollut vanhaan Welho yhteyteen tyytyväinen, mutta taloyhtiö päätti toisin. Itse olen oppinut kantapään kautta yhdistämään useamman operaattorin yhteydet yhdeksi. Ongelma on se, että että yhteys voi vaihtua ja yhteys serveriin katkeaa ja siinä kohtaa olen käyttänyt manuaalista vaihtoehtoa, eli vedän toisen operaattorin kaapelin irti reitittimestä, jos alan pelaamaan, että yhteys pysyy päällä. Parasta olisi, jos tuonkin voisi konfiguroida verkkolaitteisiin, mutta ei voi ainakaan minulla.

 

Kotiverkkoa hoitaa nyt "19 räkkilaitteet EdgeRouter Pro ja EdgeSwitch 16 XG. Lisänä kytkimen perässä ZyXel:n 8 porttinen kytkin joka osaa alemmat nopeudet joita ei hyväksytä isossa EdgeSwitch 16 XG kytkimessä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +10

@amon68  kirjoitti:

Sama meno jatkuu 18.5. päivämäärä oli jo viimeviikolla. Telialta ei ole tullut mitään ilmoitusta, eikä yhteydenottoa. Ei ole antenniverkon kautta tulevaa yhteyttä, eikä Telian kaapelimodeemia. Edes 2kk lisäaika ei riittänyt Telialle. Mikä mahtaa olla seuraava selitys?


 


Kaiken lisäksi tarjoushinta päättyi 18.5. mietin jo tietysti kuuluuko sen tarjouksen kuukaudet jo vaikka yhteyttä ei pystytä edes Telialta toimittamaan?


 


Kaiken lisäksi tilasin uuden TV-boksin, joka korvaisi vanhan ja nyt minua on laskutettu jo kahdesta TV-boksista. Miten tämä on mahdollista?


Minulla ei todellakaan ollut tarkoitus käyttää kahta TV-boksia samaan aikaan ja se tuskin toimii sekoilematta edes Telian 100M yhdellä millään ilveellä, eli kuva pätkii koska nopeus ei riitä ja yhteysmuoto (broadcast) on sellainen, että se hukkaa dataa, eli yhteys pätkii. Minun reitin pystyisi siihen, mutta ei Telian 100M VDSL kaapelimodeemi yhteys. Itse olen siirtymässä jo 10000M nopeuksiin kotiverkossa, eli 10G ja yhteys muodon voi valita sen mukaan minkä SFP adapterin kytkee isoon kytkimeen, eli valokuitu tai kupari kaapeli käy. Kohta pitää kai miettiä ja harkita täydellistä irtisanoutumista Teliasta koska palvelu on tätä tasoa. Alkaa olla jo aihetta alkaa selvittää asiaa kuluttajasuoja asiamiehen kautta. Asiakaspalvelussa vastataan lopulta, mutta tietotaito on täysin hukassa ja irrallaan palveluista tai niiden yhteensopivuuksista, eli ei tiedetä mitä myydään ja miten myydään.


 


Minä olisin ollut vanhaan Welho yhteyteen tyytyväinen, mutta taloyhtiö päätti toisin.




Suosittelen ehdottomasti olemaan mahdollisimman pian meidän asiakaspalveluun yhteydessä, jotta saadaan selvitettyä laajakaistatilauksen tilanne sekä tarkastettua kyseinen lasku, joka koskee Telia TV digiboksia. Uskon siihen, että asioilla on aina tapana järjestyä. Kannattaa vielä varmistaa, että onko DNA:n kaapeliverkko edelleen kytketty kiinteistöön. Jos on, niin silloin voi tilata heti DNA:n liittymän käyttöön vanhalle kaapelimodeemille.

Laskutus on kahdesta Telian TV Boksista?.  Kyse ei ole Welhon liittymästä. !?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +14

@amon68  kirjoitti:

Laskutus on kahdesta Telian TV Boksista?.  Kyse ei ole Welhon liittymästä. !?




Kuten aiemmassa viestissä neuvottiin, niin digiboksien laskutus täytyisi selvittää asiakaspalvelussamme. Asiakaspalvelu voi sitten tutkia mistä tuplalaskutus johtuu ja tehdä mahdolliset korjaukset laskullesi. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kommentoin sen verran, että jos DNA:n kaapeliverkko on kytkettynä, niin uusi liittymä lähtee toimimaan todella nopeasti. Jokin aika sitten jouduin selvittelemään nopeusluokkien ja yhteyksien haasteita ja silloin liittymäni perustettiin uudelleen. Avautumisessa meni joitain minuutteja, kun asentaja oli saanut ilmoitettua modeemini MAC-tunnuksen järjestelmään.

Vastaa