VDSL2-Yhteys pätkii, ASPA kyselee miten kone on liitetty modeemiin (WLAN / RJ-45):D

  • 22 January 2022
  • 4 kommenttia
  • 54 katselukertaa

Moikka,

 

Päätin kirjoitella tänne kun muuten en saa asiaani hoidettua!

 

Asun siis Helsingissä, tarkemmin Kivikossa

 

Tuttavani asuu samassa kaupunginosassa, kivenheiton päässä.

 

Meillä on VDSL2 yhteys pätkinyt marras-joulukuusta alkaen. Modeemi tipahtaa linjalta, välillä nousee itsekseen uudelleen, välillä vaatii modeemin uudelleen käynnistyksen. 

 

Olen testannut kolmella eri modeemilla, kaikilla sama juttu.

 

Tuttavallani oli tällä viikolla yhteys poikki, 3h jälkeen testattiin toisella modeemilla, ei yhdistänyt.

Sen jälkeen puhelimella tutkin, telian häiriökarttaa:

 

https://www.telia.fi/asiakastuki/kiintean-verkon-hairiokartta

Häiriöiden lukumäärä: 0
 
Samaan aikaan oli alkanut ongelma, että kaikki nettisivut eivät auenneet:
 
Marssimme seuraavana päivänä Telian kaupaan, kun yhteys ei edelleenkään toiminut.
 
PITKÄN jonotuksen jälkeen saimme vastauksen että alueella on ongelma, menee päivä pari, pitää vain odotella!!!
 
No yhteys lähti eilen toimimaan, mutta MIKSI tätä ei voitu tiedottaa häiriösivulla?
Vai kertoiko myymälä vain tuosta ongelmasta, että kaikki sivut eivät aukene? No ei varmaan aukene mikään jos koko yhteys on poikki! 
 
Alueen ongelmat eivät ole vieläkään ohi, tänään herätessäni, modeemi oli taas pudonnut linjalta. Uudelleen käynnistys korjasi ongelman.
 
Omista ongelmistani olen ollut yhteydessä pariin kertaan Chatin kautta ASPAAN, ja molemmilla kerroilla tuloksetta.
 
Ilmoitan että modeemi tippuu linjalta, eikä sillä ole yhteyttä.
 
Aspa kyselee onko TIETOKONEENI kytketty langattomasti vai langallisesti 😃, kerroin ettei sillä ole tässä kohtaa edes merkitystä onko minulla tietokonetta, kun kyse on nyt VDSL2 yhteysongelmasta, aspa kerttoo ymmärtävänsä, mutta hänen on kysyttävä pakollisia kysymyksiä. Ja jatkaa kyselyään, pyydän ohittamaan turhat kysymykset ja kirjaamaan vikailmoituksen. Ei tainnut saada sitäkään tehtyä, kun en vastannut onko langaton vai langallinen yhteys TIETOKONEESTANI MODEEMIIN, AAARGH! Jossain kohtaa kertoi että voin hakea Telia Kaupasta toisen modeemin testiin, vaikka olin jo kertonut että olen testannut useammalla modeemilla
 
Telia, halvalla ei saa hyvää, oletteko ulkoistaneet ASPAnne johonkin, vai palkanneet sinne osaamattomia, halvalla? Osaaja tai pari ASPA tiimiinne tekisi hyvää, olen nyt lukenut täältä näitä kokemuksia, ja olen entistä varmempi, ASIAKASPALVELUNNE LAATU ON HUONO, EIVÄT OSAA/YMMÄRRÄ mistä on kyse, PROVIKKAA tavoittelevat...
 
Taloon (kerrostalo) tulee myös Elisan kuitu, ja VDSL2 yhteyden saisi myös heiltä. Mutta hinta olisi kovempi, HEKA:lla kun on tuo sopimus että 100/10 0,98e, Mutta, niinhän se vaan on, että halvalla ei saa hyvää 😉>
 
Eli mitä Helsingin Kivikossa (postinumero 00940) on menossa, yhdellä linja kokonaan poikki ~2vrk, toisella yhteys katkeilee? Vikasivu sanoo häiriöt 0, vai onko vikasivullanne kenties häiriö 😁>

4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@Jonneb84  kirjoitti:

Moikka,


 


Päätin kirjoitella tänne kun muuten en saa asiaani hoidettua!


...


Ilmoitan että modeemi tippuu linjalta, eikä sillä ole yhteyttä.

 

Aspa kyselee onko TIETOKONEENI kytketty langattomasti vai langallisesti 😃, kerroin ettei sillä ole tässä kohtaa edes merkitystä onko minulla tietokonetta, kun kyse on nyt VDSL2 yhteysongelmasta, aspa kerttoo ymmärtävänsä, mutta hänen on kysyttävä pakollisia kysymyksiä. Ja jatkaa kyselyään, pyydän ohittamaan turhat kysymykset ja kirjaamaan vikailmoituksen. Ei tainnut saada sitäkään tehtyä, kun en vastannut onko langaton vai langallinen yhteys TIETOKONEESTANI MODEEMIIN, AAARGH! Jossain kohtaa kertoi että voin hakea Telia Kaupasta toisen modeemin testiin, vaikka olin jo kertonut että olen testannut useammalla modeemilla

 

Telia, halvalla ei saa hyvää, oletteko ulkoistaneet ASPAnne johonkin, vai palkanneet sinne osaamattomia, halvalla? Osaaja tai pari ASPA tiimiinne tekisi hyvää, olen nyt lukenut täältä näitä kokemuksia, ja olen entistä varmempi, ASIAKASPALVELUNNE LAATU ON HUONO, EIVÄT OSAA/YMMÄRRÄ mistä on kyse, PROVIKKAA tavoittelevat...



Moikka moi ja tervetuloa Yhteisöön 🙂>


 


Ymmärrän turhautumisesi vianrajaukseen liittyen. Itselläkin automiehenä ärsyttää "onko tankissa bensaa" -tyyppiset kysymykset. 


Ne on silti hyviä oikeasti hyviä kysymyksiä, joilla päästään rajaamaan ongelmaa oikeaan suuntaan. Esimerkkinä, tein yks päivä töitä täällä kotona ja netti pamahti yht äkkiä poikki. Aloin miettimään että mitäs nyt. Aikani siinä ihmetellessä muistin, että robotti-imuri oli käynyt ihan just kierroksellaan, että olisiko se nykinyt johdot irti. Ja kyllä oli! 



Tarkentavien (perus) kysymysten tarkoitus on päästä kartalle, että mitä ja missä ja miten yms. Ne toki saattavat turhauttaa perehtynyttä asiakasta mutta niissä on tosiaan kuitenkin hyvä tarkoitus taustalla. 


Kommentistani ei ollut apua varsinaisen ongelmasi kanssa mutta halusin vähän avata tuota ongelmanrajausta. Meiltä saa asiantuntijat sitten kommentoida noita muita kysymyksiäsi 🙂> 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@Jonneb84  kirjoitti:

Meillä on VDSL2 yhteys pätkinyt marras-joulukuusta alkaen. Modeemi tipahtaa linjalta, välillä nousee itsekseen uudelleen, välillä vaatii modeemin uudelleen käynnistyksen. 


Olen testannut kolmella eri modeemilla, kaikilla sama juttu.




Ongelma kuulostaa viankuvauksen perusteella siis johtuvan muusta kuin modeemista. Siis jos vain DSL-valo vilkkuu tai on pimeänä katkon aikana. 


 



@Jonneb84  kirjoitti:

https://www.telia.fi/asiakastuki/kiintean-verkon-hairiokartta


Häiriöiden lukumäärä: 0

 

Samaan aikaan oli alkanut ongelma, että kaikki nettisivut eivät auenneet:



Kiinteän verkon häiriökarttaan ei valitettavasti toistaiseksi voida kaikkia vikoja piirtää. Esimerkiksi tämä "osa verkkosivuistoista ei toimi häiriö" johtui laajasta reititysonhelmasta, joka ei kohdistunut tiettyyn alueeseen vaan häiriö vaikutti kaikkiin liittymiimme, jotka käyttivät meidän DNS-palvelimia.


 



@Jonneb84  kirjoitti:

No yhteys lähti eilen toimimaan, mutta MIKSI tätä ei voitu tiedottaa häiriösivulla?

Vai kertoiko myymälä vain tuosta ongelmasta, että kaikki sivut eivät aukene? No ei varmaan aukene mikään jos koko yhteys on poikki! 


Toistaiseksi kiinteän verkon häiriökartalle ei ilmesty yksittäistä taloyhtiötä koskevia vikoja (suurin osa laajavaikutteisista häiriöistä ovat yksittäistä taloyhtiöstä koskevia) Tiettyä kiinteistöä koskevissa häiriöissä lähetämme sms- ja/tai sähköpostitiedoitteen liittymän omistajalle/käyttäjälle, kunhan Minun Teliasta on häiriötiedotteiden tilaus aktiivisena. Häiriökartta-sivuston kehitys ei ole valmista ja tahtotilamme on saada myös yksittäisiä osoitteita koskevat häiriöt jatkossa kartalle.


 



@Jonneb84  kirjoitti:
Omista ongelmistani olen ollut yhteydessä pariin kertaan Chatin kautta ASPAAN, ja molemmilla kerroilla tuloksetta.

 

Aspa kyselee onko TIETOKONEENI kytketty langattomasti vai langallisesti 😃, kerroin ettei sillä ole tässä kohtaa edes merkitystä onko minulla tietokonetta, kun kyse on nyt VDSL2 yhteysongelmasta, aspa kerttoo ymmärtävänsä, mutta hänen on kysyttävä pakollisia kysymyksiä. Ja jatkaa kyselyään, pyydän ohittamaan turhat kysymykset ja kirjaamaan vikailmoituksen. Ei tainnut saada sitäkään tehtyä, kun en vastannut onko langaton vai langallinen yhteys TIETOKONEESTANI MODEEMIIN, AAARGH! Jossain kohtaa kertoi että voin hakea Telia Kaupasta toisen modeemin testiin, vaikka olin jo kertonut että olen testannut useammalla modeemilla



Pahoitteluni omasta puolestani ettei vikailmoituksen jättäminen mennyt kuten sen olisi kuulunut. Suosittelen sinua kirjaamaan meille häiriöilmoituksen Minun Telian kautta, jotta pääsemme ongelmaa nyt vaikeuksien jälkeen tutkimaan. 


 



@Jonneb84  kirjoitti:
Taloon (kerrostalo) tulee myös Elisan kuitu, ja VDSL2 yhteyden saisi myös heiltä. Mutta hinta olisi kovempi, HEKA:lla kun on tuo sopimus että 100/10 0,98e, Mutta, niinhän se vaan on, että halvalla ei saa hyvää 😉>



Häiriö tuskin johtuu kiinteistöön tulevasta operaattorin osuudesta. Yleensä FTTB tekniikalla toteutettujen VDSL-liittymien häiriöt johtuvat sisäverkon osuudesta signaalin kaikuminen, vaimetuminen tms. Ongelma voi myös rajatua talokytkimelle, mutta harvemmin yksittäisissä tilaajavioissa siitä on kyse. Näitä syitä saadaan tarkemmin tutkittua ja mahdollisesti korjattua häiriöilmoituksen käsittelyn yhteydessä linjaa säätämällä tai asentajaa paikalla käyttämällä. Toisin sanottuna operaattoria ja siten laitepaikkaa taloyhtiön teknisessä tilassa vaihtamalla ongelma ei välttämättä poistu. 

Joo. Vdsl ja internet valot on modeemista pimeänä katkoksen ajan. Ja yhdistelee sitten uudelleen linjalle.

. Ongelma jatkuu edelleen, säännöllisen epäsäännöllisesti. Lähes päivittäin, ärsyttävää. Kirjaan vikailmoituksen.

 

Ymmärrän ongelmanrajausta koskevat kysymykset, mutta en sitä ettei voinut Aspa vaan tehdä pyytämääni asiaa, eli kirjata vikailmoitusta. Käski vaan vaihtamaan modeemia, vaikka kerroin että vika ei varmuudella ole modeemissa. Ja pyysin kirjaamaan vikailmoituksen.

 

"onko wifi tietokoneesta kytketty päälle" 😂> vaikka kerroin että on piuhalla kiinni... Järkeä voisi näissä käyttää, edes vähän. Ja toimia tilanteen mukaan. Tietenkin se vaatii aspalta tietämystä ja ymmärrystä asiassa. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Jonneb84  kirjoitti:

 


Ymmärrän ongelmanrajausta koskevat kysymykset, mutta en sitä ettei voinut Aspa vaan tehdä pyytämääni asiaa, eli kirjata vikailmoitusta. Käski vaan vaihtamaan modeemia, vaikka kerroin että vika ei varmuudella ole modeemissa. Ja pyysin kirjaamaan vikailmoituksen.




Asiakaspalvelu on ollut kirjaamassa vikailmoitusta, kun on kysynyt ongelmaa rajaavia kysymyksiä. Kuten @KaPetri mainitsi (Ja @TeroRe :n esimerkki), DSL-verkossa ongelmaa voi aiheuttaa monikin eri asia ja näillä kysymyksillä rajataan valmiiksi ne selvimmät syyt pois. Jos asiakaspalvelu kirjoittaisi vikailmoituksen ilman näitä rajauksia, tulisi verkonhallinnan soitella perään ja kysellä samat kysymykset, jotta hän voi taas tarkemmin selvittää verkon toimivuutta. Tämä taas ei ole tehokasta, siksi kysymykset käydään heti alussa läpi.



@Jonneb84  kirjoitti:

"onko wifi tietokoneesta kytketty päälle" 😂> vaikka kerroin että on piuhalla kiinni... Järkeä voisi näissä käyttää, edes vähän. Ja toimia tilanteen mukaan. Tietenkin se vaatii aspalta tietämystä ja ymmärrystä asiassa. 




Ikävää toki on, jos joutuu itsään toistamaan ja kommunikointi ei ole sujuvaa. Kaikille asiakaspalvelijoilemme jokainen tekninen asia ei varmasti ole se vahvuusalue, joten he voivat kysellä hieman "ristiin" asioita, mutta varmasti asiaa puimalla homma aina etenee.


Vastaa