Vanhan DNA Sagemcom F-3686AC käyttöönotto Telian taloyhtiönetissä


Taloyhtiössä oli ennen DNA ja nyt Telia on vallannut huoneistojen antennipistokkeista tulevat TV-kanavat ja nettiyhteydet taloyhtiönpäätösten takia. Tuo DNA:n vanha modeemi jäi tietysti nyt ilman käyttöä. Telia ehdotti, että sen voisi ottaa käyttöön, mutta tarvitaan C MAC numero. Aikani sitä etsin itse modeemin tarroista, mutta en löytänyt sanaa MAC mistään. Muistin, että vanha pahvilaatikko missä se toimitettiin oli vielä tallessa. Kaivoin sen esiin, koska siinä se on ihan pakko olla, jos tämä on tärkeä asia ja siinä oli merkintä CM MAC, jonka perässä on heksadesimaalinumeroita, eli siinä voi olla 0-9 väliltä numeroita ja A-F kirjaimien väliltä kirjaimia. Tuo pitää mennä pilkulleen oikein, jos uudelleen käyttöönotto on tästä riippuvainen ja tietysti yksikin virhe numerosarja estää toiminnan, koska silloin kyseessä on väärä MAC-osoite. Modeemin kyljessä sama numerosarja oli merkitty MODEM sanan perään. Luettelin numerosarjan Telialle ja Telialta lueteltiin se minulle, että sain tarkistettua Telian kirjaamat heksadesimaalinumerot. Maanantaina pitäisi koittaa hetki, jona vanha Telian VDSL2 yhteys katkeaa ja Telialla annetaan oikeus tuolle DNA kaapelimodeemille Telian verkkoon liittymiselle. EuroDOCSIS 3.0 löytyy modeemista, mutta siitäkin on olemassa jo 3.1. En tiedä onko, muilla vielä kokemusta tästä tilanteesta. Itse en tiedä vielä miten tässä käy, mutta ajattelin kirjoittaa tästä.

 

Minulla on modeemien perässä iso "19 1G räkkireititin joka hallitsee useita yhteyksiä, oli DNA ja Telia samaan aikaan, mutta saman reitittimen avulla voi luoda verkkoja tai portteja WLAN, eli WiFi tukiasemille, joista on rajoitettu pääsy, eli voin estää pääsyn sisäverkkoon ja eristää nuo langattomat yhteydet. Saman reitittimen läpi on kulkenut IPTV ja kaikki muukin data muutaman vuoden. Kohta tuo IPTV on minun osalta historiaa. Perässä on vielä iso 10G kytkin (16 porttia tarkoittaa 160G sekunnissa), eli dataa kyllä liikkuisi, mutta operaattoreilta menee vielä pitkään, että voisi edes ajatella hankkivansa 10G yhteyttä, mutta itsellä sama homma tietokoneiden ja laitteiden kanssa. Nyt on vasta tulossa 1G yhteys maanantaina, mutta monet käyttää, ehkä 100M yhteyttä, 1G on 1000M ja 10G on 10000M. Maanantain jälkeen voi kertoa lisää. Tuo iso reititin pitäisi uusia, jos operaattoreilta alkaa löytyä 10G yhteyksiä, mutta siitä ei varmaan ole pelkoa pitkään aikaan. Sen tiedän minun laitteisiin tarvitaan sormen mittaisia adaptereita, jotka on aika arvokkaita ihan kappale tasolla, eli on noita adapteri paikkoja paljon. Adapterit ostetaan yhteyksien mukaisesti. Kytkin hyväksyy vain 1G ja 10G.  Reititin 1G tai siitä alemmat. Väli nopeudet ei toimi kytkimessä, eli pitää olla lisää reitittimiä tai kytkimiä alentamaan esimerkiksi juuri nopeutta ja niitä löytyy monta. Osa on kaivettu romulaareista ja herätetty uudelleen henkiin vaihtamalla osia koska yli 10 vuotta elektroniikka ammatikseen korjannut on ihmemies.

 

Minullakin on omassa verkossa käytössä se, että tietty MAC osoite saa tietyn IP-numeron, joka on etukäteen määritelty. Tätä tarkoitusta varten vaaditaan MAC osoite toinen vaihtoehto on sallittujen lista, eli sillä listalla olevat pääsee, mutta muut eivät pääse. Mulla on näitä asetuksia, koska niitä vaaditaan väkisinkin vakaiden yhteyksien toimiseksi, eli jos minun oma DHCP palvelin tunnistaa MAC osoitteen, niin se tietää heti mikä IP-numero sille on annettava ja voin pakottaa sen olemaan aina sama, joka varmasti helpottaa.


31 kommenttia

Osa selvästi pelkää minua koske en ole tavallinen netin käyttäjä, mutta se ei häiritse. Aika vähän löytyy samalla tietotaidon osaavia ihmisiä. Sama virusten kanssa, eli on käyty keskustelua F-Securen kanssa. Minä tunnistan ongelmat ennen, kuin *******a alkaa lentää tuulettimeen. XP-kone yritettiin valloittaa kiristysohjelmalla, muta se jäi yritykseksi, koska estin manuaalisesti sen ohjelman toiminnan. Näppäin yhdistelmällä saa saman valikon auki, Olen käynyt keskustelua F-Securen kanssa ja en ole se paha osa puoli. Virus näytteet lähetän samaan paikkaan, eli siitä syystä muiden tietokoneiden käyttäjien koneissa voi tapaitua muutoksia. Yksi hakkerointi yritys paljastui, ihan minun kautta. Nykyään minulla on tietoturva avaimia ja yrityksillä pitäisi olla nyt todella painava syy siirtyä tähän teknologiaan. Itsellä on noita avaimia jo 3 kappaletta.

 

Jos aletaan kaivamaan, niin kannatan tietoturva avaimia niitä avaimia on jo 3 kpl. Nuo pysäyttää hakkeiden aikomukset, koska ilma yhtä fyysistä avainta ei pääse minun tileihin. eli ne on lukittu tietoruva-avaimilla, jos se on madollista tehdä.

Nyt on maanantai. Vanha yhteys ei toimi ja se on sovittu, mutta uusi yhteys ei anna ip-numeroa vanhalle DNA modeemille. Minä arvasin, että tässä, käy näin ja tietenkin laskutusta yritetään. Minulla näkyy 24 downstream ja 4 upstream kanavaa, mutta modeemin ip-numero on tyhjä ilman sitä yhteyden toimivuus on täysin mahdotonta ja tämä liittyy MAC-numeroon jonka luettelin Telialle.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +5

@amon68  kirjoitti:

Taloyhtiössä oli ennen DNA ja nyt Telia on vallannut huoneistojen antennipistokkeista tulevat TV-kanavat ja nettiyhteydet taloyhtiönpäätösten takia. Tuo DNA:n vanha modeemi jäi tietysti nyt ilman käyttöä. Telia ehdotti, että sen voisi ottaa käyttöön, mutta tarvitaan C MAC numero. Aikani sitä etsin itse modeemin tarroista, mutta en löytänyt sanaa MAC mistään. Muistin, että vanha pahvilaatikko missä se toimitettiin oli vielä tallessa. Kaivoin sen esiin, koska siinä se on ihan pakko olla, jos tämä on tärkeä asia ja siinä oli merkintä CM MAC, jonka perässä on heksadesimaalinumeroita, eli siinä voi olla 0-9 väliltä numeroita ja A-F kirjaimien väliltä kirjaimia. Tuo pitää mennä pilkulleen oikein, jos uudelleen käyttöönotto on tästä riippuvainen ja tietysti yksikin virhe numerosarja estää toiminnan, koska silloin kyseessä on väärä MAC-osoite. Modeemin kyljessä sama numerosarja oli merkitty MODEM sanan perään. Luettelin numerosarjan Telialle ja Telialta lueteltiin se minulle, että sain tarkistettua Telian kirjaamat heksadesimaalinumerot. Maanantaina pitäisi koittaa hetki, jona vanha Telian VDSL2 yhteys katkeaa ja Telialla annetaan oikeus tuolle DNA kaapelimodeemille Telian verkkoon liittymiselle. EuroDOCSIS 3.0 löytyy modeemista, mutta siitäkin on olemassa jo 3.1. En tiedä onko, muilla vielä kokemusta tästä tilanteesta. Itse en tiedä vielä miten tässä käy, mutta ajattelin kirjoittaa tästä.


 



Hei! Tavallisesti kaapelimodeemeissa on merkittynä CM-MAC -tunniste (Cable Modem MAC), mutta tuossa DNA:n modeemimallissa tätä ei näemmä ole. Se on merkittynä MODEM-kohdassa, kuten tässä esimerkkikuvassa DNA:n laitesivulta.



Minun Teliassa laajakaistapalvelusi alla on kohta "Laitteesi". Tuolla pitää olla merkittynä tämän modeemin CM-tunniste, jotta se saa ip-osoitteen ja pääsee verkkoon. Jos se on väärin, päivitä se oikeaksi ja anna modeemin olla kytkettynä ja virroissa ainakin tunnin verran tunnuksen vaihdon jälkeen. Näin valtuutus ehtii astumaan voimaan ja modeemi pääsee verkkoon. Tässä vielä kytkentäohjeet varmuudeksi.


 


@mickem  kirjoitti:

@amon68  kirjoitti:

Taloyhtiössä oli ennen DNA ja nyt Telia on vallannut huoneistojen antennipistokkeista tulevat TV-kanavat ja nettiyhteydet taloyhtiönpäätösten takia. Tuo DNA:n vanha modeemi jäi tietysti nyt ilman käyttöä. Telia ehdotti, että sen voisi ottaa käyttöön, mutta tarvitaan C MAC numero. Aikani sitä etsin itse modeemin tarroista, mutta en löytänyt sanaa MAC mistään. Muistin, että vanha pahvilaatikko missä se toimitettiin oli vielä tallessa. Kaivoin sen esiin, koska siinä se on ihan pakko olla, jos tämä on tärkeä asia ja siinä oli merkintä CM MAC, jonka perässä on heksadesimaalinumeroita, eli siinä voi olla 0-9 väliltä numeroita ja A-F kirjaimien väliltä kirjaimia. Tuo pitää mennä pilkulleen oikein, jos uudelleen käyttöönotto on tästä riippuvainen ja tietysti yksikin virhe numerosarja estää toiminnan, koska silloin kyseessä on väärä MAC-osoite. Modeemin kyljessä sama numerosarja oli merkitty MODEM sanan perään. Luettelin numerosarjan Telialle ja Telialta lueteltiin se minulle, että sain tarkistettua Telian kirjaamat heksadesimaalinumerot. Maanantaina pitäisi koittaa hetki, jona vanha Telian VDSL2 yhteys katkeaa ja Telialla annetaan oikeus tuolle DNA kaapelimodeemille Telian verkkoon liittymiselle. EuroDOCSIS 3.0 löytyy modeemista, mutta siitäkin on olemassa jo 3.1. En tiedä onko, muilla vielä kokemusta tästä tilanteesta. Itse en tiedä vielä miten tässä käy, mutta ajattelin kirjoittaa tästä.

 

Hei! Tavallisesti kaapelimodeemeissa on merkittynä CM-MAC -tunniste (Cable Modem MAC), mutta tuossa DNA:n modeemimallissa tätä ei näemmä ole. Se on merkittynä MODEM-kohdassa, kuten tässä esimerkkikuvassa DNA:n laitesivulta.

Minun Teliassa laajakaistapalvelusi alla on kohta "Laitteesi". Tuolla pitää olla merkittynä tämän modeemin CM-tunniste, jotta se saa ip-osoitteen ja pääsee verkkoon. Jos se on väärin, päivitä se oikeaksi ja anna modeemin olla kytkettynä ja virroissa ainakin tunnin verran tunnuksen vaihdon jälkeen. Näin valtuutus ehtii astumaan voimaan ja modeemi pääsee verkkoon. Tässä vielä kytkentäohjeet varmuudeksi.

 


Tänään on Torstai ja yhteys lähti toimimaan kaapeli-TV verkon kautta, eli tarvittava CM MAC-osoite oli annettu jo ensimmäisellä kerralla oikein. Lähetys ja vastaanotto kanavat näkyivät modeemin tiedoissa jo aikaisemmin. Ensin luulin tosiaan viimeksi, että vanha Telian yhteys katkesi, kun IPTV katkaistiin maanantaina ja mahdollisesti tuo Thomson TG789vn modeemi ei tykännyt siitä, mutta lähti lopulta uudestaan toimimaan. Tänään Thomson TG789vn modeemi pätkäisi taas ja huomasin, että internet valo oli sammunut, mutta 20 minuutin ihmettelyn jälkeen huomasin puhelimessa tekstiviestin Telialta ja oletin, että nyt vanhaa DNA-kaapelimodeemia ollaan kytkemässä toimintaan. Vanhan Thomson TG789vn modeemin VDSL2 yhteys katkaistaan varmaan jossain vaiheessa, mutta vielä internet valo on päällä. Data ei enää liiku Thomson TG789vn modeemissa, vain yhteys signaalit on enää päällä. Vanha DNA kaapelimodeemi siis toimii Telian kaapeli-TV verkon kautta. Nopeustestejä, en ehdi tänään enää ihmettelemään, mutta olettaisin sen olevan nopeampi, kuin VDSL2 yhteys, koska valitsin nopeimman yhteysvaihtoehdon tilauksen yhteydessä. Uudempi Telia TV DV8919 digiboksi näyttää toimivan uuden yhteyden kautta.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +5

@amon68 Hyvä kuulla, että kaapelilaajakaistayhteytesi ja Telia TV myös sen kautta alkoivat toimimaan. Oletan, että tässä oli kyse VDSL2-tekniikan vaihdosta kaapeliin, eli vanha VDSL2-yhteys tippui pois ja uusi kaapelilaajakaistasopimus astui sen tilalle voimaan.


@mickem  kirjoitti:

@amon68 Hyvä kuulla, että kaapelilaajakaistayhteytesi ja Telia TV myös sen kautta alkoivat toimimaan. Oletan, että tässä oli kyse VDSL2-tekniikan vaihdosta kaapeliin, eli vanha VDSL2-yhteys tippui pois ja uusi kaapelilaajakaistasopimus astui sen tilalle voimaan.


Siltä tosiaan aluksi näytti, kunnes alkoi näkyä selviä ongelmia yhteyksissä. Kaapelimodeemi menettää yhteydet. Sain mitattua nopeudet 300M sisään ja 25M ulos, joka ei yllä siihen nopeimpaan yhteysluokkaan, jonka olin tilannut. Pahoja ongelmia yhteyden muodostuksessa ja yhteys katkeilee. Voi kestää tunteja, että saa uuden yhteyden ja nyt näyttää jo siltä, että mitään yhteyttä ei enää tule. Kaapelimodeemi on luupissa, missä se jatkuvasti etsii downstream ja upstream kanavia, eli nuo kanavat ei toimi. Downstream kanavia oli 24 ja upstream kanavia vain 4, kun modeemi sai yhteyden. Nyt kummassakin on vain yksi kanava, joka ei saa mitään yhteyttä. Taajuudet ja kanavat vaihtuu, eikä tilanne korjaannu miksikään. VDSL2 modeemi saa jonkin yhteyden, kaikki WAN puolen, eli operaattorin IP-numerot on sellaisia, että niitä ei pitäisi normaalisti olla. Data ei enää kulje tuosta syystä. Telian digiboksi on tietysti, myös yhteysongelmista johtuen käyttökelvoton. En tiedä mikä ongelma on kaapeli-TV verkossa, mutta sama kaapelimodeemi on toiminut DNA kaapeli-TV verkossa vuosia ilman näitä ongelmia ja se oli sammutettu 18.3. jälkeen, kun Telian piti alkaa toimimaan taloyhtiössä totuus oli se, että vasta 7.7. tuli ensimmäinen yhteys, joka jäi hyvin lyhyt aikaiseksi. Sama ongelma on todennäköisesti koko taloyhtiössä, eikä vain minulla, jos tuon kaapelimodeemin pitäisi toimia.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +5

@amon68  kirjoitti:




Siltä tosiaan aluksi näytti, kunnes alkoi näkyä selviä ongelmia yhteyksissä. Kaapelimodeemi menettää yhteydet. Sain mitattua nopeudet 300M sisään ja 25M ulos, joka ei yllä siihen nopeimpaan yhteysluokkaan, jonka olin tilannut. Pahoja ongelmia yhteyden muodostuksessa ja yhteys katkeilee. Voi kestää tunteja, että saa uuden yhteyden ja nyt näyttää jo siltä, että mitään yhteyttä ei enää tule. Kaapelimodeemi on luupissa, missä se jatkuvasti etsii downstream ja upstream kanavia, eli nuo kanavat ei toimi. Downstream kanavia oli 24 ja upstream kanavia vain 4, kun modeemi sai yhteyden. Nyt kummassakin on vain yksi kanava, joka ei saa mitään yhteyttä. Taajuudet ja kanavat vaihtuu, eikä tilanne korjaannu miksikään.




Onko sinulla käytössä jokin antennijatkojohto, haaroitin tai antennisuodatin kaapelimodeemin ja seinän antennirasian välissä? Jos on, voitko testata ilman näitä ilmeneekö samaa häiriötä? Jos ilmenee, tästä on hyvä kirjata häiriöilmoitus meille. Tavoitat meidät myös näistä kanavista.


 






VDSL2 modeemi saa jonkin yhteyden, kaikki WAN puolen, eli operaattorin IP-numerot on sellaisia, että niitä ei pitäisi normaalisti olla. Data ei enää kulje tuosta syystä.




Tämä on näin todennäköisesti siitä syystä, että vanha VDSL2-liittymäsi on vain mennyt sulkutilaan sopimuksen päättyessä eikä sitä ole fyysisesti irtikytketty ainakaan toistaiseksi laitepaikaltamme.


@mickem  kirjoitti:

@amon68  kirjoitti:


Siltä tosiaan aluksi näytti, kunnes alkoi näkyä selviä ongelmia yhteyksissä. Kaapelimodeemi menettää yhteydet. Sain mitattua nopeudet 300M sisään ja 25M ulos, joka ei yllä siihen nopeimpaan yhteysluokkaan, jonka olin tilannut. Pahoja ongelmia yhteyden muodostuksessa ja yhteys katkeilee. Voi kestää tunteja, että saa uuden yhteyden ja nyt näyttää jo siltä, että mitään yhteyttä ei enää tule. Kaapelimodeemi on luupissa, missä se jatkuvasti etsii downstream ja upstream kanavia, eli nuo kanavat ei toimi. Downstream kanavia oli 24 ja upstream kanavia vain 4, kun modeemi sai yhteyden. Nyt kummassakin on vain yksi kanava, joka ei saa mitään yhteyttä. Taajuudet ja kanavat vaihtuu, eikä tilanne korjaannu miksikään.


Onko sinulla käytössä jokin antennijatkojohto, haaroitin tai antennisuodatin kaapelimodeemin ja seinän antennirasian välissä? Jos on, voitko testata ilman näitä ilmeneekö samaa häiriötä? Jos ilmenee, tästä on hyvä kirjata häiriöilmoitus meille. Tavoitat meidät myös näistä kanavista.

Kaapelimodeemi käyttää aivan erilaisia liittimiä, kuin on taloyhtiön huoneistoissa. Kierrekiinnitteinen liitin ei sovi taloyhtiöiden antenniverkkoihin, eli suodatin on pakko olla välissä. Ensimmäisiä kaapelimodeemi yhteyksiä vasta kytketään tähän taloyhtiöön käyttöön, niin oletan, että samaa ongelmaa on muilla tai sitten DNA:n kaapelimodeemi ei toimi Telian kaapelimodeemiverkossa tässä taloyhtiössä. Tavallisen perinteisen digiboksin kuva kyllä näkyy normaalisti. Tietysti epäilyttää, että taloyhtiönetin asennus ei ole täysin vielä onnistunut tai sitten tuo kaapelimodeemi ei toimi, vaikka se toimi normaalisti 18.3. DNA:n verkossa ennen sen sammuttamista. Kuva DNA F-3686AC kaapelimodeemin mukana tulleesta suodattimesta.

 

Yritin selvittää modeemin avulla tätä yhteysongelmaa. Ensimmäisellä rivillä vilahtelee näitä kanavia ja kirjasin niitä sen mukaan ylös ja kokeilin manuaalisesti taajuuksia jota ei löytynyt. Taajuudet näyttävät menevän 8MHz välein, mutta siitäkin löytyi poikkeavuus. F5-näppäintä joutuu käyttää selaimessa, kun tuota connection listaa lukee, koska se ei päivity, kuin vain sillä hetkellä, kun se avataan, eli oli iso työ hakata F5-näppäintä, että sain kaikki vaihtoehdot näkyviin ja osaa kanavista ei saa todennäköisesti mitenkään esiin. Oletan, että XXL yhteys vaatii, että kaikki 24 kanavaa toimii ja moni niistä ei toimi, joten yhteyden toimivuus on mahdotonta. Kaikki 24 kanavaa oli näkyvissä, kun yhteys alussa toimi, mutta silloin ei tullut otettua kanavien tietoja ylös.

 

Downstream Bonded Channels
Channel  Lock Status  Modulation  Channel ID  Frequency     Power        SNR
1        Locked       QAM256      1           474000000 Hz  1.0 dBmV     45.5 dB
2        Locked       QAM256      2           482000000 Hz  1.1 dBmV     45.5 dB
3 *      Locked       QAM256      0 !?        490000000 Hz  1.2 dBmV     45.5 dB
4 *                                           498000000 Hz  Modeemi ei suostu manuaalisesti yrittämään !?
5        Locked       QAM256      5           506000000 Hz  1.1 dBmV     41.8 dB
6        Locked       QAM256      6           514000000 Hz  1.3 dBmV     45.4 dB
7 *                                           522000000 Hz  Modeemi ei suostu manuaalisesti yrittämään !?
8 *                                           530000000 Hz  Modeemi ei suostu manuaalisesti yrittämään !?
9        Locked       QAM256      9           538000000 Hz  0.8 dBmV     42.4 dB
10       Locked       QAM256      10          546000000 Hz  1.0 dBmV     45.0 dB
11 *     Locked       QAM256      0 !?        554000000 Hz  1.2 dBmV     45.1 dB
12 *                                          562000000 Hz  Modeemi ei suostu manuaalisesti yrittämään !?
13       Locked       QAM256      13          570000000 Hz  1.2 dBmV     45.3 dB
14       Locked       QAM256      14          578000000 Hz  1.2 dBmV     45.4 dB
15 *     Locked       QAM256      0 !?        586000000 Hz  1.0 dBmV     45.3 dB
16 *     Locked       QAM256      0 !?        594000000 Hz  0.9 dBmV     45.3 dB
17       Locked       QAM256      17          610000000 Hz  0.8 dBmV     45.3 dB
18       Locked       QAM256      18          618000000 Hz  0.5 dBmV     45.1 dB
19 *     Locked       QAM256      0 tai 1 !?  626000000 Hz  0.4 dBmV     45.0 dB
20 *     Locked       QAM256      0 !?        634000000 Hz  0.3 dBmV     44.9 dB
21       Locked       QAM256      21          642000000 Hz  0.4 dBmV     44.9 dB
22       Locked       QAM256      22          650000000 Hz  0.3 dBmV     44.7 dB
23 *                                          658000000 Hz  Modeemi ei suostu manuaalisesti yrittämään !?
24 *     Locked       QAM256      0 !?        666000000 Hz  0.0 dBmV     44.6 dB

 

* merkityillä kanavilla on selvästi pahoja ongelmia. Oudosti kanavat menee perätysten. eli kahdesta tulee tiedot, mutta kahdesta seuraavasta kanavasta ei tule kaikkia tietoja ja sama toistuu listan loppuun saakka.

602000000 Hz  Tämä taajuus puuttuu kanavien 16 ja 17 välistä.

 

Upstream Bonded Channels
Channel  Lock Status  US Channel Type  Channel ID Symbol Rate    Frequency    Power
1        Locked       ATDMA            1          5120 Ksym/sec  37000000 Hz  24.2 dBmV
2        Locked       ATDMA            2          5120 Ksym/sec  43620000 Hz  24.2 dBmV
3        Locked       ATDMA            3          5120 Ksym/sec  50120000 Hz  24.2 dBmV
4        Locked       ATDMA            4          5120 Ksym/sec  61320000 Hz  24.2 dBmV
5        Not Locked   Unknown          0          0 Ksym/sec     0 Hz         0.0 dBmV
6        Not Locked   Unknown          0          0 Ksym/sec     0 Hz         0.0 dBmV
7        Not Locked   Unknown          0          0 Ksym/sec     0 Hz         0.0 dBmV
8        Not Locked   Unknown          0          0 Ksym/sec     0 Hz         0.0 dBmV

 

Verkkokaupasta on myytävänä Qbulk IEC Naaras / F Uros -adapteri, joka muuttaa kaapelimodeemin liittimen tavalliseksi vanhan malliseksi antenniliittimiksi mitä löytyy esimerkiksi telkkarista, eli sen avulla olisi mahdollista kytkeä kaapelimodeemi suoraan huoneiston antennipistokkeeseen käyttäen tavallista antennijohtoa, mutta tuon lisäksi pitäisi olla jakaja, että saa antennin, myös digiboksille. Ilman adapteria ei onnistu kaapelimodeemin suoraan kytkeminen huoneiston antennipistokkeeseen.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +5

@amon68 Jep, tuollainen TV-datajako -haaroitin on ok olla käytössä. Toki sekin voi olla häiriön aiheuttaja, mutta jos häiriötä ei ole ennen ollut DNA:n kaapeliverkossa, tuskin se on tässä todennäköisin. Jos kierteet eivät sovi suoraan antennirasiaan seinässä, testiä et ilman sitä pysty suorittamaan ilman tuollaista mainitsemaasi adapteria. Voit kuitenkin kokeilla ilmeneekö häiriötä, kun haaroittimessa on vain kaapelimodeemi kiinnitettynä ilman digiboksia. Voimme tutkia tämän kaapeliverkon asiantuntijoidemme toimesta, jos ilmoitat nuo esimerkit häiriöilmoituksella meille. Näin saamme varmuuden sille ilmeneekö häiriötä Telian verkon osuudessa.



Nyt minulla on tuo verkkokaupasta haettu adapteri välissä ja saan kaapelimodeemin suoraan antennipistorasiaan kiinni. Kokeilin koko yön yhtä toista antennijohtoa, niin ei toiminut. Irroitin adaoterin ja antennijohdon. Otin esiin vanhan pitkän antennijohdon, joka on hieman mustunutkin ajan myötä. Painoin adapterin ensin tiukasti kiinni annettijohtoon joka oli ostanut ja kiinnitin toisen pään seinään. Lopulta aloin varovasti yrittää kiinnittämistä kaapelimodeemiin, koska tuota adapteria on haukuttu verkkokaupassa siitä, että se hajoaa helposti, jos sitä iroittaa. En halua käyttää siksi työkalua, että en riko sitä. Antennijohdon kiinittämisen jälkeen meni aikaa ja painelin kokoajan F5-näppäintä modeemin connection valikossa, että näen mitä downstream/upstream kanavilla realiaikaisesti tapahtuu. Ensimmäinen kanava on 474000000 Hz ja heti sen ilmeistyessä listalle yhteydet lävähti heti auki ilman mitään uudelleen yrityksiä tai toisten kanavien yrityksiä jatkuvalla luupilla kanava toisensa perään. Kuvat adapterista. Maakontakti on hiukan löysä, koska tuo kierettävä pää pitää pyöriä, eli se on asia mistä en oikein pidä.

  

 

Connection valikko näyttää tältä alkuperäisen antennijohdon ja verkkokaupan adapterin kanssa. Kyseessä ei ole antennijohto joka tulee kaapelimodeemin mukana, vaan vanha pitkä antennijohto joka on ollut huoneiston antennirasiassa monet vuodet kiinni, eli se tiukasti tuohon adapteriin kiinni.

 

Startup Procedure

  Procedure                                        Status                   Comment

Acquire Downstream Channel474000000 HzLocked
Connectivity StateOKOperational
Boot StateOKOperational
Configuration FileOK 
SecurityDisabledDisabled

 

Downstream Bonded Channels

Channel, Lock Status, Modulation, Channel ID, Frequency, Power, SNR, Correctables, Uncorrectables

1LockedQAM2561474000000 Hz9.9 dBmV45.9 dB00
2LockedQAM2562482000000 Hz9.5 dBmV45.8 dB00
3LockedQAM2563490000000 Hz9.2 dBmV45.6 dB00
4LockedQAM2564498000000 Hz9.3 dBmV45.6 dB00
5LockedQAM2565506000000 Hz9.5 dBmV42.1 dB00
6LockedQAM2566514000000 Hz10.1 dBmV45.8 dB00
7LockedQAM2567522000000 Hz10.0 dBmV45.8 dB00
8LockedQAM2568530000000 Hz9.7 dBmV45.6 dB00
9LockedQAM2569538000000 Hz9.1 dBmV42.5 dB00
10LockedQAM25610546000000 Hz9.4 dBmV45.5 dB00
11LockedQAM25611554000000 Hz10.0 dBmV45.7 dB00
12LockedQAM25612562000000 Hz10.3 dBmV45.8 dB00
13LockedQAM25613570000000 Hz9.9 dBmV45.8 dB00
14LockedQAM25614578000000 Hz9.7 dBmV45.8 dB00
15LockedQAM25615586000000 Hz9.7 dBmV45.7 dB00
16LockedQAM25616594000000 Hz10.0 dBmV45.8 dB00
17LockedQAM25617610000000 Hz10.3 dBmV46.4 dB00
18LockedQAM25618618000000 Hz10.1 dBmV46.3 dB00
19LockedQAM25619626000000 Hz10.0 dBmV46.3 dB00
20LockedQAM25620634000000 Hz9.8 dBmV46.0 dB00
21LockedQAM25621642000000 Hz10.2 dBmV45.4 dB00
22LockedQAM25622650000000 Hz10.4 dBmV46.4 dB00
23LockedQAM25623658000000 Hz10.2 dBmV46.3 dB00
24LockedQAM25624666000000 Hz10.1 dBmV45.5 dB00

 

Total Correctables, Total Uncorrectables

00

 

Upstream Bonded Channels

Channel, Lock Status, US Channel Type, Channel ID, Symbol Rate, Frequency, Power

1LockedATDMA25120 Ksym/sec43620000 Hz24.2 dBmV
2LockedATDMA15120 Ksym/sec37000000 Hz27.7 dBmV
3LockedATDMA35120 Ksym/sec50120000 Hz24.2 dBmV
4LockedATDMA45120 Ksym/sec61320000 Hz25.7 dBmV
5Not LockedUnknown00 Ksym/sec0 Hz0.0 dBmV
6Not LockedUnknown00 Ksym/sec0 Hz0.0 dBmV
7Not LockedUnknown00 Ksym/sec0 Hz0.0 dBmV
8Not LockedUnknown00 Ksym/sec0 Hz0.0 dBmV

 

CM IP Address, Duration, Expires

 D:-- H: -- M: -- S: ----- -- --- ---- --:--:--

 

Power dBmV arvot on, noin 10 kertaa suurempia downstream kanavissa, mutta dB arvot ovat muutuneet hyvin vähän. En missä lukemissa nuo arvot pitäsi olla, että yhteys pysyy vakaana ja nopeana.

 

Ensimmäinen Ookla speedtest nopeustesti näyttää 290.89Mbps sisään ja 28.72Mbps ulos. Yhteyteys pysyi päällä, eli ei alkanut pätkimään ja Telian DV8919 digiboksilla saa taas kanavat näkyviin. Sisään tuleva yhteysnopeus on kyllä alle luvatun, jos se piti olla yli 400Mbps, koska sitä myydään 400Mbps-1000Mbps nopeutena. Pitäisi olla vielä jakaja antennijohdoille, että saan, myös vanhan perinteisen tavallisen HD-digiboksin kaapeliantenniverkkoon kiinni, koska siellä pysyy nauhoitukset juuri, niin pitkään, kuin haluan niitä siellä pitää kovalevyillä tallessa. Hömppäohjelmat ja TV-sarjat voi nauhoittaa Telian pilveen, jos niitä haluaa seurata, mutta ne säilyy siellä, vain 3kk, koska Telia tuhoaa ne sieltä pilvestä automaattisesti.


@mickem  kirjoitti:

@amon68 Jep, tuollainen TV-datajako -haaroitin on ok olla käytössä. Toki sekin voi olla häiriön aiheuttaja, mutta jos häiriötä ei ole ennen ollut DNA:n kaapeliverkossa, tuskin se on tässä todennäköisin. Jos kierteet eivät sovi suoraan antennirasiaan seinässä, testiä et ilman sitä pysty suorittamaan ilman tuollaista mainitsemaasi adapteria. Voit kuitenkin kokeilla ilmeneekö häiriötä, kun haaroittimessa on vain kaapelimodeemi kiinnitettynä ilman digiboksia. Voimme tutkia tämän kaapeliverkon asiantuntijoidemme toimesta, jos ilmoitat nuo esimerkit häiriöilmoituksella meille. Näin saamme varmuuden sille ilmeneekö häiriötä Telian verkon osuudessa.



Sama nopeustesti laittamalla tietokone suoraan kaapelimodeemin perään, jolloin yksi kotona oleva reititin on kokonaan pois välistä ja tulos oli 795,99Mbps sisään ja 31,07Mbps ulos, eli nyt alkaa olla nopea netti. Pitää varmaan alkaa etsimään syytä tähän omasta kotiverkon reitittimestä. Nopeutta siis löytyy, jos en saa tuota vanhaa koriverkon "19 räkkireititintä toimimaan nopeammin, niin joudun sen uusimaan uudempaan ja tilalle tulee 10G reitittin. Täytyy ensin yrittää konfiguroida vanhaa reititintä vähintään 800Mbps nopeudelle. Mahdollinen syy löytyi sille miksi nopeustestin näyttämä nopeus oli liian hidas.

Vaihdoin tuon antennikaapelin tuohon TV-datajako palikkaan lennosta ja yhteys ei heti mennyt poikki. Yhteydet jatkoi heti toimintaansa, kun antennikaapelit oli uudelleen kytketty, mutta tietysti Power dBmV arvoista tuli taas kaapelimodeemin connection listassa 10 kertaa pienempiä, eli ne huitelee jossain vähän yli nolla ja yhden yläpuolella. Tietysti epäilen toimivuutta, jos kaapelimodeemi pitää käynnistää uudelleen.

 

Downstream Bonded Channels

Channel, Lock Status, Modulation, Channel ID, Frequency, Power, SNR, Correctables, Uncorrectables

1LockedQAM2561474000000 Hz1.1 dBmV45.5 dB00
2LockedQAM2562482000000 Hz0.9 dBmV45.3 dB00
3LockedQAM2563490000000 Hz0.9 dBmV45.3 dB00
4LockedQAM2564498000000 Hz1.2 dBmV45.4 dB00
5LockedQAM2565506000000 Hz0.9 dBmV40.9 dB00
6LockedQAM2566514000000 Hz1.2 dBmV45.2 dB00
7LockedQAM2567522000000 Hz1.2 dBmV45.2 dB00
8LockedQAM2568530000000 Hz1.3 dBmV45.2 dB00
9LockedQAM2569538000000 Hz0.8 dBmV41.6 dB00
10LockedQAM25610546000000 Hz0.7 dBmV44.8 dB00
11LockedQAM25611554000000 Hz0.9 dBmV44.8 dB00
12LockedQAM25612562000000 Hz1.2 dBmV44.9 dB00
13LockedQAM25613570000000 Hz1.2 dBmV45.1 dB00
14LockedQAM25614578000000 Hz1.1 dBmV45.1 dB00
15LockedQAM25615586000000 Hz0.7 dBmV44.9 dB00
16LockedQAM25616594000000 Hz0.6 dBmV44.8 dB00
17LockedQAM25617610000000 Hz0.8 dBmV45.4 dB10379897
18LockedQAM25618618000000 Hz0.8 dBmV45.3 dB15196
19LockedQAM25619626000000 Hz0.4 dBmV45.5 dB3779526
20LockedQAM25620634000000 Hz-0.2 dBmV44.6 dB6067
21LockedQAM25621642000000 Hz-0.1 dBmV44.6 dB8641
22LockedQAM25622650000000 Hz0.3 dBmV44.8 dB6408622
23LockedQAM25623658000000 Hz0.3 dBmV44.7 dB10286
24LockedQAM25624666000000 Hz0.1 dBmV44.6 dB4162602

 

Tämä näkyy heti kaapelimodeemin connection valikkossa dBmV arvojen pienentymisenä. Oikei noita virheitä tuli varnasti paljon, koska antennikaapeli oli hetken aikaa irti kaapelimodemista, kun kytkin TV-datajakopalikan uudestaan paikoileen ja otin käyttöön kaapelimodeemin mukana tulleen antennikaapelin. Muistaakseni noissa virhe arvoissa oli aikesemminkin muutama virhe, kun yhteys tuli päälle 7.7.2022, mutta en muista oliko antennikaapli ollut hetken aikaa irti, koska se varmasti heti näkyy tuolla, kuten tässä lennosta kaapelien vaihtamisessa. Kaapelimodeemin uudelleen käynnistys voi taas aiheuttaa saman tilanteen, kuin alussa tapahtui.

 

Yksi ero on nyt, että lähetysnopeus on, vain vähähän yli 20Mbps, mutta se voi olla hetkellinen asia tai sitten se on jotuu juuri siitä, että otin suodattimen pois datajakopalikan pois välistä, eli kaksi vaihtoehtoa. Sisään tuleva nopeus ongelma johtui selvästi omista reititinlaitteista, joka oli kaapelimodeemin perässä. Ajoin nopeustestin suoraan kaapelimodeemin perästä ja nyt se näytti 782,60Mbps sisään ja 21,28Mbps ulos, jos 10Mbps putoaa lähetys nopeudesta pois tässä nopeus luokassa, niin se on jo aika paljon ja siitä huolimatta 30Mbps on aika naurettava näissä nopeuksissa, jos suodatimet on ohitettu. Extra 10Mbps tulee siitä, kun ohittaa suodattimet. Muistelin, että lähetysnopeus on 10% sisään tulvevasta nopeusdesta, nyt tämä sääntö ei pidä enää paikkaansa. Nyt on käytössä, myös tuo vanha perinteinen digiboksi, jossa voi nauhoitta kovalevylle.

Kaikkien näiden muutoksien jälkeen Telian sivuilla on minun asiakas tiedoissa HUPS laatikko, joka on tyhjä. Nyt TV asioihin ehkä liittyvät asia, koska TV-tiedot ovat ovat kadonneet, mutta niisä on tietysti muutoksia. Tilasin vanhaan perinteiseen digiboksi laiteeseen telian TV-kortin ja se tuli jo ja on käytössä tuossa vanhasa digibokissa, mutta se ei tarkoita, että olisin luopunut kokonaan DV8919 TV-boksin käytöstä. Hömppä ohjemat ja TV-sarjat voi mennä Telian pilveen ja tosiaan elokuvat, joita tallennan, voi mennä perinteiseen vahaan digiboksi laiteen kiintolevyille talteen. Mitään maksukavia ei ole, vain C-more oli tajattu ale hintaan ja se pitäisi olla digiboksisa ja lopetan sen heti. kun tulee lasku C-more kanavista. Korkeintaan maksullisista elokuva kanavista voisin maksaa, mutta nekin toistaa samaaa elokuvaa liian pitikäään.

Ei tarvinnut pitkään odotella, että yhteydet katkeaa, eli Telian netti heitti minut pihalle. Tuo adapteri on siis ainoa vaihtoehto pitää yhteydet päällä, eli yteydet on uudelleen poikki. Adapteri on uudelleen välissä ja yhteys internetiin toimii.. Tämä on erikoista ja syy on todennäköisesti Teliassa tai taloyhtiössä. Oletan, että telian power arvo  ei ole tapeelso voimakas, koska ilman adaperia mennään melin nollla arvoissa. Syy on siis löytynyt omista ja elian laiteista.

 

Nyt yteys toimiin taas, koska laitoin adapterin uudelleen väliin, eli mitään vaimennuiksia tai suodattamia ei ole välissä. Spellitteretä, eli jakajia on on myös myynissä, eli voin ostaa sellaisen, että saan normaalin HD digiboksin taas toimimaan.

 

Omasta räkkireitittimestä purin IPTV retitityksiä, koska IPTV  on historiaa ja se on jo katkaistu, minun asiakkaakkuusisa.

En tosiaan yrittänyt käynnistää kaapelimodeemia uudestaan, koska tiedän, että se ei nouse vika luupista toimimaan. Heti adapteri vaan lennosta väliin, eli nyt on tuo viritys taas päällä. Telian power arvo on liian heikko, koska mikään juurikaan muutu minun lähettämien tietojen mukaan. Todennäköisesti muille asiakkaille tapahtuu ihan samaa tässä taloyhtiössä.

Tutkin internetin avulla tätä kaapelimodeemi asiaa. Jossain on kaapelimodeemeille tarkoitettu HUB-laite ja siihen kytkyt kaapelimodeemit yrittää yhdessä saada synkronoitua tiedonsiirtoa aikaiseksi. Itse mietin, että laitaisin jakajan tuohon antennipistokkeeseen, mutta sekin voi aiheuttaa ongelman, koska jokainen jakaja, myös vaimentaa signaalia. Antenniverkossa puhutaan juurikin dBmV ja dB arvoista. Vikaa pitäisi ensin korjata operaattorin päästä ja uskon, että muissakin huoneistoissa on varmasti samaa ongelmaa, eikä DNA operaattorin kohdalla tarvinnut mitään normaalista poikkeavaa viritystä tai vahvistinta. 37 virhettä on tullut vähän yli vuorokaudessa kaapelimodeemissa, kun TV-DATAJAKO palikka on kokonaan pois välistä. Kaikki 37 virhettä on korjattavien puolella, eli oletan, että yhteyslaitteet korjaa nuo 37 virhettä automaattisesti lähettämällä saman datan uudestaan. Itse vasta pääsin tähän aiheeseen kiinni ja kestää, että alan käsittää tätä ja pääsen tarkemmin perille noista dBmV ja dB arvoista. Itse en uskalla vielä mitään tehdä, koska ensin pitäisi saada selvyys mitä Telia tekee taloyhtiössä.

 

Katselin jo Motorola BDA-42-1-AR-R vahvistinta, jos tuollainen on pakko hankkia pitäisi se todennäköisesti ostaa esimerkiksi saksasta, koska USA:n puolella myydään väärää virtalähdettä, joka ei sovi suomessa käytettäväksi ja se on varmaan ensimmäinen asia mikä pitää virtalähteen kyljestä tarkistaa. Neliporttisen tyyppikoodi on BDA-42-4-AR-R. Nuo vahvistimet ei ole ihan halpoja, eli maksaa, noin 50-100 euroa, kun tietäisi ensin millainen se pitää olla, että se varmasti toimii oikein. Nuo vahvistimet vahvistaa sekä tulevia, että lähteviä signaaleja ja todennäköisesti, niitä tarvitaan juurikin heikkotasoisissa kaapelimodeemiyhteyksissä. Amazon verkkokaupan sivuilla oli noita, mutta ei saa ostaa USA:n puolelta, koska tulee väärä virtalähde, eli esimerkiksi Saksasta voisi ostaa, että saa oikean virtalähteen. Minulle riittäisi yksiporttinen, jos signaali on tarpeeksi vahva TV-DATAJAKO palikan kautta digiboksille ja telkkarille, mutta taas olisi yksi laite, jonka muuntaja pitäisi olla verkkosähkössä kiinni. YouTube kanavilla ja netissä riittää luettavaa ja katsottavaa tästäkin aiheesta, mutta suurin osa englanniksi.

Nyt kaapelimodeemin perässä olevasta reittimesta ja se sen perässä olevasta kytkimestä tuon ison nopeuden saan läpi. Piti oikeasti aloittaa tekemään uutta konfiguraatioita EdgeRouter Pro reitittimeen, eli vanha konfiguraatio ei kelpaa. No käyn sitä läpi, että missä kohtaa se oikeasti pudottaa yli 900M nopeuden 300M. Tiedän nyt syyllinen oli tuo reititin siinä kohtaa, että nopeudet oli liian pieniä. Nyt on basic asetukset samassa laitteessa ja 900M tulee läpi. Noissa on offload asetuksia, mutta eivät auttaneet minua. Konfiguraatiota joutuu käymään läpi. Voin verrata uutta ja vanhaa ihan teksti muotoisena, eli tiedän missä kohtaa tämä ongelma tulisi esiin, kun pääsen, niin pitkälle. Taloyhtiöstä on jo lähtenyt valituksia, koska netti ei toimi ja ne ei ole minulta. Telia ei ole tajunnut, että vanhan HTV verkon valloittaminen ei ole näin helppoa ja sen jälkeen tuli Welho ja nyt se on DNA. Minä olen nähnyt verkon rakentamista lapsesta saakka. Siksi en oikein ymmärtänyt tai käsittänyt Telian tulemista tilalle, koska Telia ei tiedä montako metriä on kaapelia, jakajia ja rasioita. Kaikkeen tähän tarvitaan matemaattinen laskenta ja siihen on matemaattiset yhtälöt. Vanhassa verkossa ne oli valmiiksi tehty ja totuus selvisi, kun "Telian" piti tulla tilalle, niin kaikki oli tasolla NOLLA. Nyt on muitakin ihmisiä millä ei toimi kaapelimodeemiyhteys. Tätä epäilin jo alusta saakka, nyt tämä *******a alkanut jo lentää tuulettimeen tässä taloyhtiössä, eikä sitä saada koskaan toimimaan, jos pistetään amatöörejä asialle. TÄMÄ ON KOKONAISUUS ei mikään yksittäinen ongelma, jos Telia ei sitä hallitse, niin se ei hallitse mitään muitakaan Taloyhtiöiden antenniverkkojen kautta toteutettuja nettiyhteyksiä. Jopa minä osaan tehdä laskennat, mutta tietysti tarvitsisin järkyttävän määrän tietoa taloyhtiön antenniverkosta, koska niihin on olemassa matemaattiset yhtälöt, niin niillä voi laskea, vaikka koko taloyhtiön matemaattisesti tai tehdä Exeli taulukon siitä miten nuo antenniverkon arvot toimii, eri pisteissä tai rasioissa. Itse aloin jo melkein heti katosumaan YouTubea, mutta en  tiedä onko ne vahvistimet oikean laisia ja se rikkoo koko verkon toimivuuden, jos osaaminen on ollut alusta saakka tasolla 0.

 

Reititin konfiguraatio muutosten jälkeen pääsin arvoihin 797.29Mbps sisään ja 81.61Mbps ulos nuo arvot on välillä isompia mutta nopeutta joutuu testaa multimodessa.

Tältä näyttää logi reittimessä, josta yhteydet siityy valokuidussa 10 kertaa nopamoaan laiteeseen. Mietin jo että oliko tuo aihettanaunut yhteys nopeuksissa muutoksia ei ja nyt jatkan ihmettelimistä eteenpäin, eli mikään pikku reititin ei ole kyseessä. Samalla retittimellä näin, myös ttä IPTV liikenettä välitettiin ruotsitsta. Minä on siis mahdollisuus nähdä  miten ja mihin data kulkeee internetissä.

Minä tiedän jo mikä on minun ratkaisu, jos Telia on sitä mieltä, että kaikki Telian osalta täysin ok. Elkää edes ihmetelkö, jos minun luettelimia vahvistimia alkaa ilmestyä väliiin. Annan Telialle aikaa korjata ongelmat. jos telia osoitautuu yritykseksi jossa asiakkailla ei ole paljookaan väliä, niin miun viesti ketkussa oli jo vastaus näihin ongelmiin.

Uudet laiteet ilmestyi eli oletan login mukaan tältä, eli tiedän mitälaitteita ilmaiseksi annetaan asukkaille tässä taloyhtiössiä.

 

Näkyy niin selkeästi, että en voi erehtyä laitteesta.

 

Sama koskee minua, eli minullakin on oikeus saada ilmaiseksi tuollainen pääätelaite.

Katsoin antennirasian suojalevyn taakse, että saisin tietää antennirasian tyyppikoodin ja vaimennuksen. LARE 14 antennirasian vaimmennus on 14dB ja läpimenovaimennus on 1dB ketjutuksessa. Kaapeleista näkee, että rasia on ketjutettu. Antennirasian pitäsi läpäistä 5-860 MHz taajuudet. TV-antenniliitin on vasemmalla ja radioliitin on oikealla. Hiukan on ruostetta radioliittimessä, mutta sitä ei ole varmaan koskaan käytetty mihinkään. 

 

Laatuantennilla on ollut ainakin vastaavia rasioita, koska netistä löytyi vanha PDF-esite.  PDF-esitteessä seuraavaksi pienemmät vaimennukset on antennirasioissa LARS 13 tai LARS 08. Numero on lähellä rasian vaimmennusta. Ketjutusvaimennus lisääntyy hiukan, jos käyttää noita pienempiä rasioita. Antenniverkon toiminta on riippuvainen siitä mitä antennirasioita on käytetty ja millä teholla lähetystä tulee. Antenniverkon alkupäässä on tapana käyttää isomman vaimmenuksen antennirasioita.

 

Tämä oli, myös aika mielenkiintoinen sivu, mitä löysin ihan suomeksi.

sfnet.harrastus.elektroniikka FAQ (epanorama.net)

Kytkin kaapelit takaisin alkuperäisellä tavalla, eli samalla tavalla, kuin ne oli kokko viestiketjun alussa, kun mikään ei toiminut. TV-DATAJAKO suodatin/vaimennin on taas välissä ja yhteydet pysyy päällä, mutta sillä erotuksella, että upstream arvoissa on isompi power arvo. Nyt on 41.5 dBmV. Vähän ihmettelin tässä, koska alussa kokeilin samaa ja kaapelimodeemi nakkasi hetken päästä pihalle Telian verkosta. En tiedä tekikö Telia korjauksia tai muutoksia taloyhtiön antenniverkossa.

 

Downstream Bonded Channels

Channel, Lock Status, Modulation, Channel ID, Frequency, Power, SNR, Correctables, Uncorrectables

1LockedQAM2561474000000 Hz0.9 dBmV45.4 dB00
2LockedQAM2562482000000 Hz1.0 dBmV45.4 dB00
3LockedQAM2563490000000 Hz1.1 dBmV45.4 dB00
4LockedQAM2564498000000 Hz1.4 dBmV45.5 dB00
5LockedQAM2565506000000 Hz1.1 dBmV41.6 dB00
6LockedQAM2566514000000 Hz1.3 dBmV45.2 dB00
7LockedQAM2567522000000 Hz1.2 dBmV45.1 dB00
8LockedQAM2568530000000 Hz1.2 dBmV45.1 dB00
9LockedQAM2569538000000 Hz0.8 dBmV41.5 dB00
10LockedQAM25610546000000 Hz0.9 dBmV44.9 dB00
11LockedQAM25611554000000 Hz1.2 dBmV45.0 dB00
12LockedQAM25612562000000 Hz1.1 dBmV44.9 dB00
13LockedQAM25613570000000 Hz1.1 dBmV45.1 dB00
14LockedQAM25614578000000 Hz1.1 dBmV45.2 dB00
15LockedQAM25615586000000 Hz1.0 dBmV45.1 dB00
16LockedQAM25616594000000 Hz0.9 dBmV45.1 dB00
17LockedQAM25617610000000 Hz0.9 dBmV45.5 dB00
18LockedQAM25618618000000 Hz0.5 dBmV45.4 dB00
19LockedQAM25619626000000 Hz0.5 dBmV45.4 dB00
20LockedQAM25620634000000 Hz0.3 dBmV45.3 dB00
21LockedQAM25621642000000 Hz0.4 dBmV45.3 dB00
22LockedQAM25622650000000 Hz0.3 dBmV44.8 dB00
23LockedQAM25623658000000 Hz0.1 dBmV44.6 dB00
24LockedQAM25624666000000 Hz0.0 dBmV44.6 dB00

 

Upstream Bonded Channels

 Channel, Lock Status, US Channel Type, Channel ID, Symbol Rate, Frequency, Power

1LockedATDMA45120 Ksym/sec61320000 Hz41.5 dBmV
2LockedATDMA15120 Ksym/sec37000000 Hz41.5 dBmV
3LockedATDMA25120 Ksym/sec43620000 Hz41.5 dBmV
4LockedATDMA35120 Ksym/sec50120000 Hz41.5 dBmV
5Not LockedUnknown00 Ksym/sec0 Hz0.0 dBmV
6Not LockedUnknown00 Ksym/sec0 Hz0.0 dBmV
7Not LockedUnknown00 Ksym/sec0 Hz0.0 dBmV
8Not LockedUnknown00 Ksym/sec0 Hz0.0 dBmV

 

Olen huomannut upstream power arvojen muuttuvan ilman, että teen itse mitään muutoksia. Täytyy seurata tilannetta.

Yli 2 vuorokautta on mennyt ja yhteys toiminut muuttamatta mitään. Ajattelin laittaa kuvan tuosta connection valikosta. Muutama virhe on, mutta se oli sitä, kun oli ohitettu TV-DATAJAKO suodatin adapterilla ja virheet alkoi lisääntymään, kun ilmeisesti Telia teki muutoksia, mutta otin tuo ohitusadapterin pois välistä. Tiettyjen arvojen pitäisi pysyä oikeassa välissä, niin tulee vähän virheitä. Itsekkin saa imetellä mitkä ne raja arvot on.

 

 

Nyt tosiaan piuhat ja suodatin/vaimennin palikka on kytketty ihan samallatavalla, kuin ne olisi DNA operaattorilla ja nyt voi taas käyttää tavallista HD-digiboksia Telian TV-kortilla ja tellentaa, myös sinne esimerkiksi TV:sta tulevia elokuvia kovalevylle.

 

Se on erikoista, että kaapelimodeemissa ei voi säätää sitä mistä kaapelimodeemi ottaa kellonajan tai mitä aikaa se kävelee, koska minulla on kaikki kaikki synkronoitu, kulkemaan suomen aikaa automaattisesti serverin tai ulkopuolisen serverin kautta, mutta modeemi menee GMT aikaa ja sitäkin monta minuuttia väärässä ajassa, eikä siihen ole mitään asetuksia tai säätöjä edes olemassa. Kaapelimodeemin kellonaika ei vaikuta minun verkkoon mitenkään, mutta lataamastani DOCSIS 3.0 koskevasta artikkelista, niin Telian pitäisi valvoa ja monitoroita näitä ongelmia, eli se todennäköisesti, myös säätää kaapelimodeemin kellonajan, mihin asiakkaat ei voi vaikuttaa mitenkään. Telia siis säätää DNA myymien modemien kellonaikaa, jos ne otetaan käyttöön Telian verkossa. Virhelogi lista on, niin kummajainen, että saan osittaisia rivejä näykyviin, jos virherivi on liaan pitkä en pysty sitä kokonaan lukemaan.

 

Itselle latasin jo pitkän artikkelin DOCSIS 3.0:sta ja tämä vietiketju paljastaa jo, että taloyhtiö kykenee juuri ja juuri siihen, mutta jää hiukan alamittaiseksi. DOCSIS 3.1 aiheuttaisi varmasti muutukosen taloyhtiön antenniverkkoon, koska taajuusalueet noisevat, niin suuriksi, että minimissään jokaisen huoneiston antennirasiat on pakko vaihtaa uudempiin multimedia antennirasioihin. Muistaakseni Elisa on jo lähteynyt DOCSIS 3.1 polulle. Nopeudet on jo, niin järkyttäviä, että vanha 1G verkokortilla oleva tietokone ei pysty koko kaistaa käyttämään, jos ottaa täyden yhteyden. Minun katsominen antennirasian suojalevyn alle paljasti tämän asian taloyhtiöstä ja siitä on jo kuvat ja tiedot tässä viestiketjussa.

Latasin useita gigoja pelien päivityksiä ja virheiden määrä räjähti, eli yli 600Mhz taajuudet voi siis sekoilla.

Tuosta näkee millä taajuudella virheet on ovat tapahtuuneet.

 

 

Nyt on DNA:n vanha kaapelimodeemi ollut päällä resitoimatta ja uudelleen käynnistämättä yli kaksi viikkoa. 

 

 

Nuo virheet ryöpsähti melkein yhden päivän aikana, mutta taajuudet näkyvät. Ongelma näkyy ja en tiedä olinko itse syyllinen, koska kaikki taloyhtiön asukkaat on samassa kaapelissa kiinni. Siksi näiden verkkojen dB ja dBmV arvot pitäisi olla oikein säädetty, koska asiakaan on vaikea niihin vaikutta ilman, että ostetaan henkilökohtaisia vahvistimia eri asuntoihin, jotka voi taas lisätä näitä ongelmia. Kaikki on ok, niin pitkään kun pysytään korjattavien virheiden sisällä, eli nämä laitteet korjaa operaattorin ja asiakkaan välillä virheitä, mutta nyt näkyy jo logissa, että reilusti yli 8000 tiedonsiirrossa tapahtunutta virhettä jäi korjaamatta, eli Telian tarjoamassa yhteydessä voi olla ongelma, mutta kaikki eivät varmasti ostaneet XXL yhteyttä ja oletan niillä jotka eivät näin tehneet, niin niillä on pienemmät taajuudet käytössä, eli se pelittää, mutta ei nämä suuremmat taajuudet. En tiedä mistä tämä ongelma poikii, eli loppuuko operaattorilta asennettu kaista kesken vai ollaanko taloyhtiön antenniverkon surkeuden äärellä? Minulla voisi olla helposti 10G laitteet, mutta ainoa pullonkaula on modeemi periaatteessa, mutta haluan reitittimen väliin, eli se nostaa hintaa, koska ei ole vielä 10G laitetta siihen. Nyt tarjottiin vasta max 1 megan yhteys. Minä voin pystyä 10 kertaa parempaan. Ei silti nämä laitteet on ehkä tarkoitettukin juuri operaattoreille eikä asiakkaille ja niistä joutuu maksaa paljon, jos haluaa 10G nopeudella dataa. Minun laiteisiin voi syöttää suoraan valokuitua minimissään 1G ja jos uusin reitittimen, niin 10G, mutta mistä sellaisen saisi 1952 luvun kerrostaloon, koska lähes kaikki operaattorit eivät halua sellaista toimittaa. Asuntoja on varmaan yli sata. Minulla on tuollainen EdgeSwitch 10 XG, joka on kotiverkko kytkimenä. Reititin on max 1G laite, mutta siihen löytyy 10G laite, mutta 1 819,70 € taitaa olla liikaa ostaa se kotikäyttöön, eli EdgeRouter Infinity ER-8-XG on laitteen nimi ja mulla on siihen täydellisesti yhteen sopiva EdgeSwitch 16 XG käytässä. Näissä laitteissa ei mennä alle 1G nopeuksiin ilman eri laitteita jotka pudottaa nopeutta hitaammaksi eli 1G tai 10G on ainoa vaihtoehto ja hidastimet pitää olla erikseen näiden laitteiden perässä. Ongelma ei lopu siihen, koska nämä laitteet on täynnä +sfp moduuli paikkoja ja joka ikinen niistä maksaa paljon enemmän, kuin kuvitellaan, eli varmaan haluisin paljon vakaamaan yhteyden.

Vastaa