Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
aina
Konkari
  • 69 custom-general.kudos
  • 575 custom-general.replies
  • 4 custom-general.solutions

Sain spammia Soneralta kännykkään

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Mainospostia saan aika vahän, kun en ole antanut niiden lähettämiseen lupaa. Äskettäin kuitenkin tuli.

Kun edes lähettäjän numero ei viestissä ollut vastattavissa kerron saamastani mainosviestistä täällä.
Vastaanotettu 17:04.2013 15:45:13 Lähettäjä sonera (ei saatavilla)
"Tavoittelemme sinua ainutlaatuisella tarjouksella. Sen saat vain osoitteesta www.noviafinland.fi/sonera/a=75****&t=N&h=a, tutustuthan. Sonera myynti" (osa osoitteen parametrista korvattu *:illä)

Sivulle mennessä selain ilmoittaa:
"Ilmoitettu hyökkäyssivu!

Tämän sivun osoitteessa www.noviafinland.fi on ilmoitettu olevan hyökkäyssivu ja sen avaaminen on turvallisuusasetuksiesi mukaisesti estetty.

Hyökkäyssivut yrittävät asentaa tietokoneellesi ohjelmia, jotka keräävät henkilötietoja, käyttävät tietokonettasi toisiin tietokoneisiin kohdistuviin hyökkäyksiin tai muuten vahingoittavat tietokonettasi.Joidenkin sivujen tarkoituksena on levittää tällaisia vahingollisia ohjelmia, mutta useat sivut on valjastettu tähän ilman sivun omistajien tietoa tai lupaa."

Ja lähempi diagnostiikka:
"Mikä on sivuston noviafinland.fi tila on tällä hetkellä?

Sivusto on merkitty epäilyttäväksi, ja verkkosivustossa käynti saattaa vahingoittaa tietokonettasi.

Sivuston osasta ilmoitettiin epäilyttävän toiminnan takia 7 kertaa viimeisten 90 päivän aikana.

Mitä tapahtui, kun Google kävi sivustossa?

Viimeisten 90 päivän aikana sivustossa testaamistamme 71 sivusta 36 sivulta ladattiin ja asennettiin haittaohjelmia ilman käyttäjän lupaa. Google kävi sivustossa viimeksi 2013-04-30 ja sivustosta löydettiin epäilyttävää sisältöä viimeksi 2013-04-30.

Haittaohjelmia ovat muun muassa 134 exploit(s).

Haittaohjelmia ylläpidetään 4 verkkotunnuksessa, esimerkiksi verkkotunnuksissa muzaforese.net/, niria-coperta.info/, muzaforese.com/.

8 verkkotunnusta näyttää toimivan välittäjinä haittaohjelmien jakelemisessa tämän sivuston kävijöille, esimerkiksi verkkotunnukset asefoltenia.ro/, komunalno-livno.ba/, ciahospitalier.fr/.

Tätä sivustoa ylläpidettiin 1 verkossa, esimerkiksi AS29422 (NBLNETWORKS) -verkoissa.

Onko tämä sivusto toiminut välittäjänä, joka on jaellut haittaohjelmia eteenpäin?

Viimeisten 90 päivän aikana noviafinland.fi näyttää toimineen välittäjänä 1 sivuston tartuttamisessa, esimerkiksi sivustojen businessdb.com/ tartuttamisessa.

Onko tässä sivustossa ylläpidetty haittaohjelmia?

Kyllä. Tässä sivustossa on ylläpidetty haittaohjelmia viimeisten 90 päivän aikana. Se tartutti 2 verkkotunnusta, esimerkiksi verkkotunnukset businessdb.com/, noviafinland.com/.

Mistä tämä johtuu?

Joissakin tapauksissa kolmannet osapuolet voivat lisätä haittaohjelman koodia laillisiin sivustoihin, jolloin näytämme varoitusviestin."


Että Soneralle tiedoksi.
Näin aina
6 vastausta
Merja_J_
Vanhan Palstan telialainen
  • 1 custom-general.kudos
  • 1499 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei aina!

Kiitos ilmoituksesta. Selvittelemme asiaa ja palaamme heti kun saamme tästä lisätietoa.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
KatjaN_
Vanhan Palstan telialainen
  • 1 custom-general.kudos
  • 898 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei aina !

Novia on yhteistyökumppanimme, joka myy tuotteitamme puhelimitse. Mikäli asiakas haluaa harkita asiaa ennen ostopäätöksen tekemistä, Novia lähettäää hänelle sähköpostitse viestin tehdystä tarjouksesta.

Nyt mitä ilmeisemmin lähetetyn viestin linkissä on jokin vika, kun se on tällaisen varoitustiedon antanut. Olemmekin yhteydessä Noviaan, että tarkistavat ja korjaavat linkin kuntoon!
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
aina
Konkari
  • 69 custom-general.kudos
  • 575 custom-general.replies
  • 4 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Kuten edellä totesin,
- En ole keskustellut Novian suoramarkkinoijan kanssa vaan sain vain edellä kuvatun kännykkäviestin Soneran nimissä. Viestissä ei mitenkään Soneraan viittaamista lukuunottamatta kuvailla tarjousta. Aika huijausviestimäistä vai mitä? Vastaamattomissa puheluissanikaan ei tänä vuonna ole sopivan näköistä yhteysyritystä. Marketissa Sonera tai Telefinland pysäytti muttei tullut siihenkään arpalappuun markkinointilupaa.
- Tietokoneen webbiselain ilmoitti kertomani sivuston http://www.noviafinland.fi hyökkäyssivustoksi jonka haitallisuuden Google oli juuri todennut. Käyttäjän koneelle ohjelmien luvatta asentaminen saattaa olla paitsi http://www.noviafinland.fi-sivuston pitäjän, myös ulkopuolisen hyökkääjän syytä. Mahdollisesti markkinamies yritti vain jotain näyttävää jippoa asentamalla ohjelmaa sivulletulijan koneeseen. Niin vain ei saa tehdä, se on rikollista. En tullut sivulle kännykällä, mahdollisesti kännykkäselaimella sivuston haitallisuus ei edes olisi paljastunut. Nyt tarjousta ei enää sivustolla ole eikä hyökkäysvaroitustakaan tullut.

Tuollalailla ainutlaatuisia tarjouksia ei ole väliäkään saada, itse asiassa en matkapuhelimeen kaipaa lainkaan markkinointia häiriöksi. Oli suoramarkkinointi minulla kokonaan kielletynäkin, mutta valitettavasti kiellon sai vain kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Soneran omat sivut eivät ole nyt toiminnassa, etten pääse katsomaan onko siellä laitettavissa ja laitettuna Soneralle markkinointikielto. Henkilötietolakihan antaa kuluttajan kieltää suoramarkkinoinnin.

Semmoinen esimerkiksi olisi ainutlaatuisen tervetullutta, että 100 Mbps laajakaistaliittymäni todellinen nopeus nostettaisiin vaikka 50 Mbps:iin mitä se oli vielä joskus vuosi sitten. Sonerankin mittarilla (http://www.sonera.fi/nettiyhteydet/mitt ... peustesti/) huidellaan nyt yleensä nippanappa yli 30:n (mbnet 10, tornio24 10, nopeustesti.com 30). Eikä tarvitse edes laskun yhteydessä ilmoittaa nopeuden nostosta kohtuutasolle.


PS. Suoramarkkinoinnista sanoo kuluttajavirasto näin:
Silloin kun suoramarkkinointi tapahtuu sähköpostin, tekstiviestin, puheviestin, ääni-viestin tai kuvaviestin avulla, se edellyttää etukäteistä suostumusta vastaanottajalta. Jos kuluttaja ei ole tällaista suostumusta antanut, markkinointiviestin lähettänyt yritys rikkoo lakia. Säännöksen noudattamista valvoo tietosuojavaltuutettu.

Yritys voi poikkeuksellisesti lähettää ilman kuluttajan lupaa sähköistä suoramarkkinointia, jos
  • se on saanut yhteystiedot tuotteen myynnin yhteydessä ja viestissä markkinoidaan ainoastaan vastaavia tuotteita kuin yritys aikaisemman kaupan yhteydessä on myynyt
  • se käyttää markkinointiin samaa välinettä kuin tuotteen ostamiseen käytettiin; esim. tekstiviestiä voi käyttää, jos tuote on ostettu tekstiviestin välityksellä
  • kuluttajalle on kaupan yhteydessä kerrottu, että yritys voi lähettää sähköisiä markkinointiviestejä
  • kuluttajalle on kerrottu, että hänellä on oikeus kieltää näiden viestien lähettäminen
Näin aina
Merja_J_
Vanhan Palstan telialainen
  • 1 custom-general.kudos
  • 1499 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Hei aina!

Selvittelimme asiaa ja asiakkaalle lähtee Novialta tekstiviesti kun häntä on tavoiteltu vähintään kaksi kertaa siinä onnistumatta. Näin on käynyt myös sinun tapauksessasi, eli sinua on yritetty tavoittaa kaksi kertaa ja sen jälkeen lähetetty tuo saamasi viesti.

Novian käyttämään webhotelliin oli päässyt haittaohjelmisto, jotka olivat saastuttaneet myös heidän sivustonsa. Tästä syystä sait ilmoituksen "hyökkäyssivustosta" kun kirjauduit sivuille. Sivusto puhdistettiin ja hyökkäyssivustoluokitus poistettiin heti toukokuun ensimmäisinä päiviänä jonka jälkeen linkki on toiminut ongelmitta.

Markkinointiluvista sen verran että Tele Finlandin liittymässä sinulla näkyy olevan markkinointilupa voimassa. Jos haluat poistaa tuon luvan, olethan yhteydessä Tele Finlandin asiakaspalveluun.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan sekä Ohjeet ja vinkit. Löydät meidät myös Facebookista http://www.facebook.com/sonera sekä Twitteristä http://www.twitter.com/sonera_palvelu
aina
Konkari
  • 69 custom-general.kudos
  • 575 custom-general.replies
  • 4 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Kiitos huomautuksesta, kävin poistamassa markkinointiluparuksin TeleFinlandin liittymän tiedoista. Ei varmastikaan ollut minun laittamani.

Novia yritti soittaa minulle tekstiviestimainoksen saaneeseen numeroon eilen 14.5.2013 ei aikaisemmin. Eikä jättänyt vastaajaan viestiä, kun en ollut tilaisuudessakaan vastaamaan. Numeroon on Sonera yli vuosi aikaisemmin lähettänyt tekstiviestinä tietoja VDSL2-modeemin toimittamisesta.

!00 Mbps laajakaistayhteyteni nopeus Soneran mittarilla vaihteli juuri 30 - 54 Mbps (keskiarvo n. 40 Mbps). Hyvä jos jatketaan tähän suuntaan.
Näin aina
aina
Konkari
  • 69 custom-general.kudos
  • 575 custom-general.replies
  • 4 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa
Koitin vaihtaa Soneran sähköpostilaskutukseen. kesäkuussa Soneran törkeän paperilaskutuslisäkorotuksen vuoksi. Sähköpostilaskutus ei ole vielä minulle toiminut. Sen sijaan juuri tupsahti sähköpostiin Soneran markkinointia, vaikka en ole antanut suoramarkkinointilupaa. Kuukausi sitten tulleessa markkinointiviestissä oli pelkkä otsikko "Ota talteen parhaat vinkit Sonera Laajakaistan käyttöön" muttei viestin sisältöä. Olisi joutanut jättää otsikkokin lähettämättä. (Sähköpostiin laskua ei siis ole vielä tullut.)

Vielä turhemman ohessa viestissä "Syyskuun Sonera Uutisissa" (antakaapa tukiopetusta suomen kielessä markkinoijillenne) oli tällainen teksti:

Omat Sivut -itsepalvelusivusto uudistuu jatkuvasti

Omilta Sivuilta löydät paljon hyödyllisiä palveluja, joiden avulla voit hallita liittymääsi. Monet asiat hoituvat kätevästi itsepalveluna ja tarvittaessa voit vaikka chattailla suoraan asiakaspalvelijan kanssa. Kehitämme sivuja jatkuvasti, jotta asioiminen kanssamme olisi entistä sujuvampaa - mm. laajakaista-asiakkaille on luvassa merkittäviä uudistuksia syksyllä.

Omilla Sivuilla voit tilata sähköisen laskun, löydät puk-koodin lukittuneen puhelimen avaamista varten tai hallinnoit vaikka koko perheen liittymiä samalla kertaa. Löydät sieltä myös laskuarkiston, jossa pääset helposti selaamaan vanhoja laskujasi sekä Viestintäkeskuksen, jonne lähes kaikki liittymääsi koskevat tärkeät dokumentit tallentuvat automaattisesti.
Luo Sonera Tunnukset


Tuollaisen "Sonera Tunnuksen" (antakaapa tukiopetusta...) sorruin luomaan kun sitä sivustolla vaadittiin. Samalla lakkasivat toimimasta TeleFinlandin tunnukset. Ja pääsin entistäkin huonommin toimiville ja entistäkin lisäkulua tuputtavammille "Omille Sivuille" (antakaapa...) . Tohdin arvata, että ainakin osana sähköpostilaskutuksen toimimattomuutta on juuri "Omien Sivujen" toimintavirheet.

Sellainen olisi merkittävä uudistus vuosikausia jatkuneeseen käytäntöön, että ennen maksavien asiakkaitten kokeiltavaksi antamista sivujen toimiminen testatttaisiin Soneralla. Ei siis riitä, että ehkä löydetään jokin tilanne, jossa sivu toimii.
Näin aina
Tämän osion uusimmat keskustelut