4G-verkon kuuluvuus ja kehitys 94400 -alueella

  • 22 October 2021
  • 5 kommenttia
  • 12 katselukertaa

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

sellaista tosiaan että isosisko teki telian netistä pyynöstäni vikailmoituksen kun nopeutet oli liian alhaalla mutta en tiiä auttoko vikailmoitus ja oli kyse sään aiheuttamasta häiriöstä vai siitä että koululaisilla alko ennen nyt perjantaita syysloma joka päättyy sunnuntaina eli johtuiko ruuhkasta ja säästä vai muusta asioista resetointi ja mikään ei kyllä auttanut nyt verkko toimii niin hyvin kun täällä alueella on mahollista ja olen suhteelisen tyytyväinen mutta aina voi parantaa kauan näissä parannuksissa yleensä kestää koska sekä elisan asiakkaat on elisan mukaan että telian asiakkaat telian mukaan tästä alueesta 94400 valittanut verkosta siis siitä kuinka heikosti ja hitaasti se toimii tosi pahana ruuhka aikana ja kun sää on todella huono no mitään super verkkoa joka ei mistään hiastuisi yhtään ei varmaan kukaan operaattori voi rakentaa mutta sain tietää ikävän uutisen valtio kuulema lopettaa langattomien verkkojen rahoituksen ja tukemisen ja keskittyy vain kiinteisiin netteihin eihän siinä muuta mutta kun asuinpaikkani on päättänyt etteivät anna mun valokuitua tai muuta kiinteää nettiä ottaa eivätkä itse ota ja siihen suostu niin 4g ja 5g netit on mulla ainoa keino saaha todella nopea netti ja niiden verkko parannukset kun 4g verkon kapasiteettia selvästi parannetaan kaikilla tukiasemilla ja sitähän on sanottu että samalla kun asiakkaat ottaa käyttöön 5g niin 4g käyttäjille jää enempi 4g kaistaa hallitus on sitä mieltä että kaikilla suomalaisilla pitäisi olla vuonna 2023 joulukuuhun menossa netti joka on kokoajan lataus nopeus 100 megaa ja kokoajan lähetys nopeus 100 megaa niin onko tälläistä ees mahollista toteuttaa koska mä en usko että on siihen ei riitä 4g eikä siihen riitä 5g vasta kun 6g ja sitä uudemmat tekniikat tulee se on mahollista ja siihen meneekin jo sitten 10-14 vuotta mutta tosiaan tältä 94400 alueelta on tehty useita valituksia kuulema niin telian kuin elisan mukaan ja että asiakkaiten valitukset ja se mun isosiskon tekemä vikailmoitus ja varsinkin asikkaiten valitukset ottaa ainakin telia aina vakavasti onko näin tietysti tukiasemien teko siis uusien tukiasemien teko ja niihin uusien lähettimien lisäys ja vahoihinkin tukiasemiin lisää lähettimiä tai uudemman aikaiset lähettimien lisäykset ja verkon kapasiteetin reilut kasvut kaikilla alueella oleville tukiasemille niin ne maksaa todella paljon ja koska asun kunnassa enkä kaupunkissa niin monet on sanonut että sun on turha vähään aikaan oottaa verkon parannuksia  kuulema kaupunkit saa aina ennemmin verkon parannukset ja sitten kunnat ja sitten lopuksi kylät alue 94400 on suuri kunta mutta ei kaupunki siksikö tänne tulee harvemmin ja hitaammin noita verkon parannus töitä


 


Edit JoonasLam: täsmennetty otsikkoa


5 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

netti toimii nyt paremmin siis telian netti en tiiä johtuiko hitaus ja johtuuko hitaus yleensä ruuhkasta vai säästä mutta kun käskin isosiskon tehä telialle vikailmoitus niin jonkun ajan päästä siitä netti alkoi toimiin paremmin olen siihen nyt  kohtuulisen tyytyväinen mutta  4k kuvanlaatu tarvii kokoajan 70 megan netin yhen elisan palstalla sanoneen mukaan ja siihen ei mun netti pahimpina ruuhka aikoina kyllä pääse hyvä kun pahimmassa ruuhkassa nopeus on yleensä jotain 15-25 väliltä

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@tero812  kirjoitti:

netti toimii nyt paremmin siis telian netti en tiiä johtuiko hitaus ja johtuuko hitaus yleensä ruuhkasta vai säästä mutta kun käskin isosiskon tehä telialle vikailmoitus niin jonkun ajan päästä siitä netti alkoi toimiin paremmin olen siihen nyt  kohtuulisen tyytyväinen mutta  4k kuvanlaatu tarvii kokoajan 70 megan netin yhen elisan palstalla sanoneen mukaan ja siihen ei mun netti pahimpina ruuhka aikoina kyllä pääse hyvä kun pahimmassa ruuhkassa nopeus on yleensä jotain 15-25 väliltä




Hyvä kuulla, että yhteys parani. Nopeus 4G-verkossa voi heitellä ja tähän vaikuttaa mm. muut alueen käyttäjät ja miksei mainitsema sääkin joissain tapauksissa. Häiriöilmoituksella tätä voidaankin selvitellä tarkemmin liittymäsi kannalta. Verkkoa kehitetään ympäri Suomea ja kuuluvuuspalautteet antavat tätä varten myös arvokasta tietoa. 4K -kuvanlaadun pitäisi pyöriä minimissään n. 25mbit yhteysnopeudella.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

onko niin että telia ja elisa kumpikin tulee kyllä parantaan nettiä jonkun vuoden sisällä mutta ei pitä hätäillä vaan ottaa rauhallisesti aika joka tulee kestää ennenkö alueen 94400 nettiä aletaan parantaan jota parannetaan viimeistään 8-10 vuoten sisällä että ottaa rauhallisesti ja ajatella järkevästi että kyllä sitä verkkoa tullaan tosissaan munkin asuin alueella parantaan mutta ennenkö yhteyksiä aletaan parantaan jossa menee oma aikansa ja ennenkö parannukset sitten on valmiita niin siinä menee oma aikansa niin ettei ole oikeastaan paljon mihin käyttäjä siis tavallinen ihminen voisi saaha operaattorin nopeuttaan verkon parannus toimenpiteitä vaan ne tehään vasta sitten kun operaattori niin haluaa ja kun operaattoreilla on aikaa ja varaa ja kun kyseessä kunta eikä kaupunki niin niissä verkon parannuksia pienemmän väkimäärän takia tehään harvemmin koska ne parannus työt kuitenkin maksaa tosi paljon eikä niitä ole varaa ja järkeä jatkuvasti pienelle ihmisjoukolle tehä vaan parannukset tulee aina nopeammin kaupunkeihin ja vasta sitten kuntiin ja lopuksi kyliin   minä arvelen että telia ja elisa molemmat on saanut 94400 alueen verkkoon tehtyä parannuksia 10-11 vuoden kuluttua olenko tässä oikeassa vai voiko parannuksia tulla jo 4-8 vuotessa tai jopa 8-12 kuukautessa

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

entä mitä tekee operaattori jos ihmiset tekee vikailmoituksia ja valittaa hitaasta netistä onko niin ettei vikailmoitustenkaan ja valitustenkaan jälkeen välttämättä heti voita alueen verkoille parannuksia tehä ja että jos todetaan ettei tukiasemassa ole mitään vikaa niin soitetaan numeroon jonka vikailmoitus sai ja ne käskee sitten tutkia asikkkaan omat laitteensa ja myös selittää mistä se huono yhteys voi johtua mutta itse olen aika varma että oli sitten 4g tai 5g niin koska kyseessä on langaton netti eikä kiinteä kaapeli netti tai kiinteä kuitu netti tai kiinteä valokuitu siis nuo kerrostalossa olevat netti tyypit niin onko niin että ne jotka ei saa kiinteää nettiä ja joiten netti on 4g ja 5g varassa niin onko niin että oli sitten 4g tai 5g niin molemmissa on se että yhteys voi olla todella hitas jos on tosi paljon ruuhkaa ja onneton sää vaikka lumimyrsky

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@tero812  kirjoitti:

entä mitä tekee operaattori jos ihmiset tekee vikailmoituksia ja valittaa hitaasta netistä onko niin ettei vikailmoitustenkaan ja valitustenkaan jälkeen välttämättä heti voita alueen verkoille parannuksia tehä ja että jos todetaan ettei tukiasemassa ole mitään vikaa niin soitetaan numeroon jonka vikailmoitus sai ja ne käskee sitten tutkia asikkkaan omat laitteensa ja myös selittää mistä se huono yhteys voi johtua mutta itse olen aika varma että oli sitten 4g tai 5g niin koska kyseessä on langaton netti eikä kiinteä kaapeli netti tai kiinteä kuitu netti tai kiinteä valokuitu siis nuo kerrostalossa olevat netti tyypit niin onko niin että ne jotka ei saa kiinteää nettiä ja joiten netti on 4g ja 5g varassa niin onko niin että oli sitten 4g tai 5g niin molemmissa on se että yhteys voi olla todella hitas jos on tosi paljon ruuhkaa ja onneton sää vaikka lumimyrsky




Kaikki operaattorit päivittävät omaa verkkoaan jatkuvasti. Se työ ei lopu kesken. Se ei ole myöskään halpaa, kuten sanoitkin, mutta siitä huolimatta sitä toteutetaan koko Suomen alueella. Verkon suunnittelussa otetaan paljon asioita huomioon ja 5G:tä päivitetään keskitetysti alue kerrallaan. Isommista kaupungeista on lähdetty liikkeelle 5G:n kanssa, mutta se on levinnyt jo laajalle. 5G tulee helpottamaan 4G-verkon kuormaa ja 3G-verkko tulee poistumaan vuoden 2023 loppuun mennessä, joka omalta osaltaan luo painetta 4G-verkon parannuksiin siellä missä sitä eniten tarvitaan. Jos alhaiset nopeudet johtuvat verkon kapasiteetista, täytynee odotella parannuksia verkon puolelle, jotta tilanne selkeästi paranee. Jos tukiasemille on isommat etäisyydet, suunta-antenni voi auttaa asiaan. Mobiilireitittimen asetuksilla voidaan myös tehdä joitain toimenpiteitä, kuten verkkolukitus.

Mobiiliyhteyksissä, kuten 4G tai nykyinen 5G, on paljon enemmän yhteysnopeuteen vaikuttavia tekijöitä kuin kiinteissä laajakaistoissa (valokuitu, kaapeli, ADSL/VDSL). Täten kiinteä laajakaista on vakaampi toimvuudeltaan, jos näitä tekniikoita yleisellä tasolla vertaa. Itse henkilökohtaisesti suosin kiinteää laajakaistaa kodin nettiyhteydeksi, vaikka se olisikin hinnaltaan mobiilitekniikkaa kalliimpi vaihtoehto. Joissain tapauksissa kiinteää laajakaistaa ei ole saatavilla, jolloin mobiiliyhteys on ratkaisu. 5G tulee nostamaan mobiiliyhteyksiä tulevaisuudessa lähemmäs kiinteiden laajakaistojen tasoa. 4G-yhteyskin voi olla erinomainen, mutta on totta, etteivät nopeammat yhteydet vielä toteudu ympäri maan, mutta sitä kohti pyritään.

Vastaa