5G ja 4G+ verkkojen modernisointi Keminmaan alueelle


Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

nyt on telialla oikea ja hyvä aika päivittää koko keminmaan mobiiliverkko paremmaksi koska ihmiset on kiinostuneita valokuitusta keminmaassa sitä on jo alettu rakentaan johonkin keminmaan osaan joten jotta ihmiset ei valitse 5g sijasta valokuitua niin jos telia haluaa että ihmiset valitsee hitaan 4g sijasta valokuitun ja valokuitun 5g sijasta niin  nyt todellakin on aika päivittää kaikkialla keminmaassa kaikki tukiasemat 5g aikaan ja modernisoita myös 4g+ verkkoja käyttään uudempaa tekniikkaa ja lisätä reilusti myös 4g+ verkon kapasiteettia mutta jos se että verkkoa nyt huolletaan mun alueella ei tarkoita mitään mitä tässä viestissä kirjoitin siis mitä parannus ideoita kerroin 5g ja verkon modernisoitiin niin mun alueella netti on ollut niin hias että olen miettinyt että pitääkö muuttaa hoitokotista johonkin vuokraasuntoon yksin asuun mikä voisi olla riski mun sairautet ja vammat huomioiten mutta jos keminmaan verkkoa nyt 1-2 vuoden aikana parannetaan niin että tulee 5g ja myös 4g+ verkkoa modernisoitaan ja sen kapasiteettia kasvatetaan 1-2 vuoden sisällä niin ei mun tarvi muuttaa hoitokotista pois jossa asuminen on mun omaksi parhaaksi ja terveys ennen kaikkea terveys menee nopean netinkin eelle


 


---


Muokkaus SonjaNii: Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi


8 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

hidas netti vaikuttaa jo vähän mun mieleenkin kuitenkin tästä lähtien olen päättänyt etten mitään tarkempia tietoja itsestä kerro mutta sen voin sanoa että hidas netti vaikuttaa masentavasti mun mielialaan enkä varmaan ole ainoa mun alueella no telian moderaattori tosiaan sanoi että viimeisessä huoltotöissä ei nopeuksia nostettu minkä olen kyllä huomannutkin lähinnä verkkoa vain huollettiin ja optimointiin joka voi lisätä kapasiteettia ja vakautta ja nopeutta vähän mutta ei huomattavasti no moderaattori kuitenkin sanoi että toivotaan että 5g tulee sinne sinunkin alueelle mahdollisimman pian ja että verkkoa myös 4g verkko päästäisiin täten modernisoimaan ja kapasiteettia lisään tätä minä toivonkin että yrittäisittä kaikki moderaattorit ja telian työntekijät siihen vaikuttaan vaihtaisin asuinpaikkaa netin hitauten takia jos voisin mutta valitettavasti se asuinpaikan vaihto ei ole enää yksistään mun päätettävissä terveytentilan takia no mitä 5g mulle merkitsis no nopeaa ja vakaata nettiä  voisin laata suuria tietostoja nopeasti ja katsoa 4k ja 8k videokuvaa sujuvasti tietysti minä ymmärrän että tähän ei telian väki voi vaikuttaa vaikka haluaisikin vai siitä milloin 5g tulee mun alueelle päättää ne telian tahot jotka ei täällä telia yhteisössä ole ja niitäkään ei mitenkään hoputtaa voi  koska sellainen nyt ei ainakaan 5g rakennus töitä alueelle nopeuta voi jopa hiastaa kun se on sanottu kaikissa asioissa että työ miehet ei tykkää jos niitä hoputtaa mutta joo milloin voisin oottaa 5g täällä on joskus yhteytet tosi huonoja huoltotyöt vähän niitä paransi mutta kyllä 5g verkkoa ootan koska 5g nostaa netin aivan uudelle tasolle ja kun 4g+ verkkoa samalla modernisoitaan uudempaan tekniikkaan ja lisätään reilusti kapasiteettia niin jos sitten saisin sellaisen netin nykyisessäkin paikassa ettei tarvisi asuinpaikkaa ainakaan netin takia ruveta vaihtaan eikä muuttaminen ole enää ees yksin mun päätettävissä vaikka sitä haluaisin koska esimerkiksi kerrostaloissa kuten torniossa kerrostaloissa mun isän yksiössäkin missä on nyt äitin sinne hankkima vuokralainen katuosoitetta en turvallisuus syistä sano niin siellä voisi kiinteän kaapeli netin saaha ja nopein telian kaapeli yhteys on siellä gigan luokkaa tuo gigan kaapeli netti en sitten tiiä onko molemmat gigan luokkaa sekä lataus että lähetys nopeus mutta taatusti gigan kiinteä kaapeli netti pesee mennen tullen 5g netin siksi kerrostalo asunto kiinostaisi ja jos ja kun joutun nykyisessä paikassa asuun ja täällä on vain 4+ verkko ja siinäkin telian kuuluvuus kartassa kuuluvuus vain kolmessa palkissä niin kyllähän tuo on niin että voisitte jo vähän hoputtaa 5g rakennus töitä ja 4g modernisointia kun joskus ruuhkassa netti laskee 10 megaan lataus nopeus ja joskus steam pelejä kun laannut on jopa katkeilut yhteys mutta en tiiä onko se vika tuossa telian verkossa vaan minun reittimessä kun yhteys saattaa heittelehtiä että toisinaan lataus nopeus 68 megaa ja seuraavalla kerralla voi olla 78 megaa niin ota tuosta sitten selvää kyllä 5g verkkoa mun alue kiireesti kaipaa ja tosiaan olen onnessani jos joskus kerrostaloon pääseen kun niissä saa huippu nopean ja vakaan kiinteän netin mutta terveys syistä en pysty niissä asuun se kyllä harmittaa mutta uskon että jos ja kun mun alueelle 5g verkko kunnolla rakennetaan ja samalla kunnolla modernisoitaaan 4g+ verkkoa ja reilusti lisätään kapsiteettia niin vaikka alue on vähän haastava maastolta niin uskon että kun yhteisöverkon parannukset ja se 5g tulee tänne niin kaikki tulee muuttuun parempaan päin ja elisan mies kävi täällä jo ennen joulua ja meinasi että elisalla olisi jo sitä seuraavana jouluna eli nyt kun tulee joulu niin mahdollisesti elisalla olisi silloin mun alueella 5g mutta elisan verkko on vain aivan surkea kun vertaa teliaan sen olen huomannut näin siis mun alueella niin onko kellään mitään tarkempaa tietoa tuosta 5g verkosta kuulema 2030 vuonna tulee jo 6g ja se on sitten 10 gigan netti


 


 


 


 


---


Muokkaus Se_Jesse: siirretty asiaan liittyvään ketjuun

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

koska luulette että se todellinen super verkko tehään keminmaahan tarkoitan super verkolla 5g verkkoa joka nostaa yhdeyten vakauten ja nopeuten aivan uudelle tasolle ainakin mobiiliyhteyksissä siis mobiililaajakaistalla ja että myös 4g+ verkkoa tuntuvasti modernisoitaan alueen hankaluus ja rakennuksen sijainti tukiasemiin nähen ja että kapasiteettiakin reilusti tosissaan lisätään ja verkko kunnolla myös optimoitaan niin milloin luulette tuon tapahtuvan puhelin asikaspalvelija ei nyt kun verkon huoltotyöt tehtiin jossa verkkoa optimointiin ja huolettiin nähnyt pitemmälle kuin viiden kuukauten päähän ja sanoi että silloin ei ainakaan 5kk ole mitään parannuksia luvassa että meneekö tämä aivan kun yhteisverkon rakennus alkoi 2021 vuoden eka päivä ja päättyy 2023 vuoden viimeinen päivä jolloin 3g verkko myös lopetetaan niin onko niin että nämä yhteisverkon parannukset jotka koskee itä ja pohjois suomea ja samalla kemiä ja keminmaata toteutetaan kemin ja keminmaan puolella vasta vuoden 2023 loppu puolella kun yhteisöverkon rakennus loppuu että viimeistään siinä vaiheessa saan kunnon netin todellisen super netin onko asia näin jos on niin hyvää kannattaa oottaa onko näin että vuoden 2023 lopulla saan netin joka on aivan eri tasoa kuin nyt huoltotöitä ja optimointeja tehty nyt 28.5-3.6 ja sitä ennen 2020 vuonna kun yhteisöverkko on rakennettu ja vuoden 2023 parannukset jos ei ennen tule tulee kemiin ja keminmaahan paraneeko netti reilusti ja aivan uudelle tasolle

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

2023 loppu on se tämänhetkinen määräaika. Kuten ehkä tiedät, niin maailmalla on juuri nyt mullistuksia, mm. Venäjän sota Ukrainassa ja se vaikuttaa toimitusketjuihin monilla eri aloilla. Kannattaa nyt malttaa tuonne 2023 loppupuolelle ja katsella silloin, että millainen verkko on. Toivottavasti päivitystyöt eivät myöhästy tuosta. Kukaan ei pysty ennustamaan, että miten uusittu verkko toimii.

Käyttäjätaso 7

@Purnipsi  kirjoitti:

2023 loppu on se tämänhetkinen määräaika. Kuten ehkä tiedät, niin maailmalla on juuri nyt mullistuksia, mm. Venäjän sota Ukrainassa ja se vaikuttaa toimitusketjuihin monilla eri aloilla. Kannattaa nyt malttaa tuonne 2023 loppupuolelle ja katsella silloin, että millainen verkko on. Toivottavasti päivitystyöt eivät myöhästy tuosta. Kukaan ei pysty ennustamaan, että miten uusittu verkko toimii.


Enpä kyllä vielä 2023 lopullakaan odottaisi mitään superverkkoa. 4G:tä on nyt rakenneltu liki kymmenen vuotta ja pikkuhilljaa aletaan nähdä mitä on käytännössä saavutettu. Kyllä se sama pätee myös 5G-verkkoon eli noin 2030 tiedämme , mitä 5G:stä oikeasti tuli.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Joo, ei välttämättä superverkkoa todellakaan, mutta edes sitä suorituskykytasoa, joka on tulossa. Sitä ei pysty ennustamaan. Paikoitellen uusi modernisoitu Yhteisverkko on ollut parempaa ja paikoitellen jopa heikompaa kuin mitä vanha Yhteisverkko. Nähtävissä on, että mille tasolle Nokian kolmannen sukupolven verkkotuotteet pääsevät. Niitä ei vielä olla kentällä nähty.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

no niin on lauantai ilta kello 22:54 päivä 11.6 2022 ja netin lataus nopeus speedtest mukaan 8.46 lataus nopeus ja lähetys nopeus 18 megaa ja uusi testi heti perään antoi 5.72 megaa lataus nopeus ja 18 megaa lähetys nopeus joten aika paljon operaattori saa mobiili nettiä kaikkialla keminmaassa parantaa jos se lauantaina ja sunnuntaina pahimpana ruuhkaaikana sen telian lupaaman 10 megan alle jää alue kaipaa kipeästi 5g verkkoa ja selvää 4g+ verkon modernisointia ja reilua kapasiteetin lisäystä verkkoon jos nopeutet noin hitaita tietysti nopeutet voi johtua monesta eri syystä ruuhka yleisin mutta myös laite voi vaikuttaa jos menossa rikki tai on rikki ja talon rakenteet hoitokotissa ei ole betonirauta seiniä mutta paksut ikkunat on ja sitten tietysti rakennukset ja puut ennen kahden kilometrin päässä olevaa tukiasemaa vuokraasunnossa saisi kiinteän netin täällä hoitokotissa keminmaassa ei tosin netti kuuluu kaikille ei pelkästään mulle ja mobiilinetissä täytyy silloin hyväksyä että ruuhka aikana pahimpaan ruuhkaan netti voi olla siis mobiilinetti lauantai iltana ja sunnuntai iltana tosi hidas mutta kuten sanoin myös reititin siis nykyinen zte 801a 5g reititin voi olla menossa rikki tai voi olla rikki joten alkaa ehkä aika olla ostaa uutta reititintä tämä on sikäli outoa koska silloin kun ruuhkaa ei pahasti ole niin nopeus on yleensä lataus nopeus 74.80 megaa niin olisiko nopeutet koskaan tuollaisia jos reittimessä olisi vikaa tai se olisi hajoamassa tai olisi jo rikki että voiko kaikki johtua ruuhkasta traficomin mukaan mobiilinetin ei tarvi olla kuin 2 megaa eli kaksi megaa jotta nopeus ei ihmisellä olisi niin hias joka rikkoisi lakia eli sitä että ihmisellä on tasaarvoisen nopea netti samalla tasolla muitten ihmisten kanssa mutta tuo on tuota mobiili nettiä siksi monet käyttääkin kiinteää kaapeli nettiä tai kiinteää valokuitua kun siinä ei noita vastaavia onkelmia ole

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

nyt kello on 23:03 ja nopeus oli 16 megaa lataus nopeus joten ilmeisesti mobiilinetin nopeus voi muuttua paljonkin tietyssä ajassa mutta monet ihmiset valitseekin sen takia kiinteän netin kun eivät hyväksy näitä äkkinäisiä nopeuten vaihteluita jossa nopeus on joskus 50 megaa ja saattaa tippua hetkessä ruuhkassa 8 megaan hetkellisesti ja olla sitten taas 16 megaa hetken päästä täytyy vain toivoa että kun yhteisverkko päivittää verkkoa kaikkialla keminmaassa niin verkosta tulee parempi

Melkein kaikki elisan keminmaassa olevat tukiasemat voivat toimia 4g ankkurina 5g:lle. 5g tukiasemat ovat vasta kemissä, ulkoisella antennilla saa yhteyden kemin 5g tukiasemiin keminmaasta hyvillä latausnopeuksilla.

Vastaa