DORO 1632, DORO 326 ja Telian SIM kortin rekisteröinti verkkoon epäonnistuu


Heippa!

 

Tässä mielenkiintoinen ongelma DORO 1632 sekä 326 puhelimien kanssa.

 

Liittymänä tyyppinä on multi SIM, josta uusittu ensijainen SIM kortti (aktivoitu).

Taustana NOKIA C1-01 hajosi käyttökelvottomaksi jokin aika sitten.

 

Rikki mennyttä kännykkää yritettiin korvata DORO 1632 puhelimella, joka toimii kilpailijan liittymällä moitteetta.

Myöskin alkuperäiset asetukset palautettu DORO 1632 puhelimeen.

 

Telian SIM korttia (vanha sekä myöhemmin uutta) koitettu DORO 1632 puhelimeen.

DORO 1632 kysyy PIN koodin joka syötetty puhelimeen onnistuneesti.

Telian SIM kortti ei löydä verkkoa DORO 1632 puhelimessa ja näytössä lukee "Vain hätäpuhelut".

Kokeiltu myös toista SIM2 korttipaikkaa huonolla menestyksellä. DORO 1632 ei rekisteröidy verkkoon ja ilmoittaa "Vain hätäpuhelut" kuten SIM1 korttipaikalla.

 

Sama vikatilanne toistuu DORO 326 puhelimella (aikaisemmin vanhalla SIM kortilla ja myöhemmin uudella SIM kortilla huomioitu SIM kortin koko). Hyväksyy PIN koodin OK ja DORO 326 ilmoittaa kuvakkeella SIM-korttivirhe (tarkistettu manuaalista). Palautettu myöskin alkuperäiset asetukset.

 

Koitettu Telian SIM korttia Nokia 3110 3G puhelimeen löytää verkon ja SIM kortti toimii kyseisssä puhelimessa moitteetta (tekstiviesti, puhelun soittaminen ja vastaaminen) vanhalla korttilla OK ja myöhemmin uusi aktivoitu SIM kortti toimii NOKIA 3110 3G puhelimessa.

 

Epäilty, että SIM korttissa jotain vikaa. Tilattu uusi SIM ja uusi SIM kortti aktivoitu onnistuneesti.

Uusi SIM kortti ei toimi DORO 1632 tai 326 kännykässä (edellä mainittu virhe), mutta toimii Nokia 3110 3G puhelimessa.

 

Ei voi ymmärtää mikä tälläisen voisi aiheuttaa? Kiitän etukäteen jo vastauksista.

Ketään muu törmännyt näinkin haastavaan ongelmaan?

 

----

Muokkaus TeroRe: Poistin allekirjoituksen kommentin lopusta


21 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @pejalonen ja tervetuloa Telian yhteisöön!

Jos SIM-kortissa ei olekaan vikaa, koska toimii toisessa puhelimessa niin kiinnittäisin huomion SIM-korttipaikkaan puhelimessa. Jääkö sinne esim. väljyyttä jolloin kortti ei saa kosketusta kunnolla?

Ennen saattoi vanhoissa puhelimissa korjata tuon "vian" laittamalla vaikka pienen paperin palan tiivistämään kosketuksen kohdilleen.

 

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Minulla oli aikoinaan auton kiinteän puhelimen kanssa vastaavaa. 

Kännykässä sim toimi mutta ei autossa. Syynä se että auton puhelin tarvitsi vanhemman tyyppisen kortin. Tämä liittyi kortin käyttöjännitteeseen. 

Asiakaspalvelusta sain tilattua vanhemman mallisen kortin. Tuo käyttöjännite vaikutti puhelimessa akun kestoon. Uudemmat kortit toimivat teknisen tuen mukaan pienemmällä jännitteellä. Autossa tuolla ei ollut niin väliä. 

Kortin tyyppi selvisi kun soitti aspaan ja sieltä yhdistivät tekniseen tukeen. 

Kiitos!  @kiisseli67 tämäkin tuli nyt koitettua DORO 1632 puhelimessa SIM1 ja SIM2 korttipaikassa eri vahvuisilla paperilla ja/tai pahvilla. Ei vaikutusta.

DORO 1632 kertoo edelleen PIN koodin hyväksymisen jälkeen, että "Etsitään" ... "Vain hätäpuhelut", kun Telian SIM korttia käyttää. Kilpailijan SIM kortti menee heidän verkkoonsa välittömästi.

 

Idena kuitenkin hyvä. Kiitos.

@Kuukkelinpuu kiitos tämä voisikin olla yksi mahdollinen ratkaisu. Tekninen asiakaspalvelu lakkoilee 8.5.2022 asti ja asiakaspalvelussa olivat halluttomia edes yhdistämään sinne (29.04.2022) ... joten ICT-alan lakko pitää selättää ensin, että pääsee tekniikan kanssa keskustelemaan...

 

Kiitos.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Kerro miten kävi kun aikanaan saat yhteyden aspaan. 

@Kuukkelinpuu ehdottomasti.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

3 yleisintä syytä miksi puhelin ei tunnista sim-korttia

  • 1. Sim-kortti on pois paikaltaan. Jos puhelin on pudonnut tai muuten saanut pienen iskun, niin sim-kortti on voinut hieman liikahtaa pois paikaltaan. Voit poistaa SIM-kortin paikaltaan ja asettaa sen uudelleen.
  • 2. SIM-kortissa tai itse korttipaikassa voi olla pölyä tai muuta likaa. Voit puhdistaa SIM-kortin pinnan hellävaraisesti. Jos likaa on juuttunut korttipaikkaan, niin puhdistuksessa voidaan käyttää paineilmaa.
  • 3. Puhelimen kortinlukija voi olla rikki. Vaihda puhelimeesi toinen SIM-kortti, jonka tiedät varmasti toimivan. Jos toinen SIM-kortti toimii puhelimessasi, niin vika on suurella varmuudella SIM-kortissasi. Mikäli toinenkaan SIM-kortti ei toimi, niin siinä tapauksessa vika on todennäköisesti puhelimessasi.

Olen joskus lukenut, että jollekin on sattunut useampi "maanantaikappale" SIM-kortteja kohdalle ennenkuin on löytynyt toimiva versio.

Niinkuin tuolla aiemmin kirjoitin, että jos korttipaikkaan jää väljää niin kortinlukija ei välttämättä lue korttia oikein. Samoin SIM-korteissa voi olla eroja. Itselle ei ole sattunut kuin kerran viallinen SIM-kortti, muistaakseni vuonna -99 ja uusi kortti toimi heti.

@kiisseli67  kirjoitti:

Olen joskus lukenut, että jollekin on sattunut useampi "maanantaikappale" SIM-kortteja kohdalle ennenkuin on löytynyt toimiva versio.

Niinkuin tuolla aiemmin kirjoitin, että jos korttipaikkaan jää väljää niin kortinlukija ei välttämättä lue korttia oikein. Samoin SIM-korteissa voi olla eroja. Itselle ei ole sattunut kuin kerran viallinen SIM-kortti, muistaakseni vuonna -99 ja uusi kortti toimi heti.

 

Kiitos @kiisseli67 vastauksestasi ja ohjeista.

 

Kohdat 1. - 2. on tehty ohjeiden mukaan joten en usko, että likaa tai vastaavaa on SIM-korttipaikoissa.

Myös testattu toisessa DORO puhelimessa SIM2-korttiapaikkaa huonolla menestyksellä. Kuitenkin kyseessä kaksi eri DORO puhelinta.

 

Kohta 3. Tähän kohtaan totean, että Telian SIM korttia (uutta ja vanhaa) kokeiltiin Nokian 3110 puhelimeen (3G- ja 4G-mallit) molemissa puhelimissa (uusi ja vanha) SIM kortti toimivat joten tein vikarajauksen, että SIM-kortti olisi viallinen. Oliskohan pitänyt vielä testata 1990 luvun Ericsson puhelimessa?

 

Sitten vielä sitäkin mielenkiintoisempi testi.

Eli isäni DORO puhelimesta testattu Telian SIM-korttia näihin kahteen edellä mainittuun DORO puhelimeen.

Kyseinen isän liittymän Telia SIM-kortti toimii näissä DORO puhelimissa, mutta uusi aktiivinen äidin liittymän Telia SIM kortti ei toimi. Testattu myös äidin liittymästä uutta aktviivista SIM korttia isän DORO puhelimeen joka ei toimi isän puhelimessa.

Testattu isän Telian SIM korttia Nokia 3110 (3G- ja 4G-mallit) toiminut näissäkin.

 

Toisen operaattorin "lankanumeron" SIM kortti toimii näissä kahdessa DORO puhelimissa, jossa ei äidin Telian (uusi) SIM kortti toimi.

 

Vikarajaukseen on käytetty kahta eri Nokia 3110 (3G- ja 4G-mallit) puhelinta. Kolmea DORO puhelinta ja kahden eri operaattori SIM kortteja: äidin liittymän vanha ja uusi Telian SIM-kortti, isän liittymän nykyistä Telian SIM korttia. Sekä X kilpailijan "lankanumeron" SIM korttia ja X operaattorin toista aktiivista SIM-korttia. Varmasti kattavasti tehty vikarajaukset.

 

Joten epäilen, että @Kuukkelinpuun ehdotus siitä, että ongelma liittyy SIM kortin käyttöjännitteeseen on todennäköisesti oikea. Tähän tarvitaan sitä teknistä asiakaspalvelua joka ei ole paikalla vasta kuin 8.5.2022 ...

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Hyvää testiä. Arvostan. 

Oma vanha sim on ulkoasultaan retro. Siinä lukee komeasti Sonera. 🌹>. 

Hyvä kun kerrot miten asia on edennyt. Odotellaan nyt lakkojen päättymistä. 

Yksi vaihtoehto on myös tehdä vikailmoitus liittymästä ja kirjaat sinne nämä testit. Pyydät myös yhteydenottoa asian tiimoilta. 

Puhelimen osalta asiaa voisi kaivella netin syövereistä tai ottamalla yhteyttä Doroon. Oman autopuhelimen ongelma selvisi osittain merkkifoorumin kautta. 

?

@Kuukkelinpuu kyllä vain vikailmoituskin on tehtynä Telialle asiasta jo 30.4.2022 lauantaina.

Dorolle on myöskin tehty 2.5.2022 maanantaina support tiketti aiheesta.

 

Suomenkielinen Doron tuki on varmaan yllätykseksi ICT-alan lakon piirissä, kun vastaus on jumittanut.

 

Off topic aiheesta, kun lakko on mainittu...

Tietenkin täysi tuki ICT-alan lakolle, mutta kriittiset palvelut pitää turvata. Esimerkiksi kuten senioreiden yli 80 vuotiaiden puheliliittymät, joita käytetään turvapuhelimissa tai muissa kriittisissä elämään liittyvissä laitteissa. Jos niihin kohdistuu vikatilanne.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Pahoittelut viankorjauksen viivästymisestä. Koska liittymästä on jätetty vikailmoitus, niin vianhallintamme tulee olemaan sinuun yhteydessä, kun vikailmoitus otetaan käsittelyyn. Ihan Soneran aikaisia SIM-kortteja ei taida enää löytyä mutta voidaan toimittaa vanhin saatavilla oleva SIM-kortti vianhallinnastamme.

--

Muokkaus TeroRe: Muokkasin fontit kuosiin

Hei @AnneAn ,

 

Kiitos jäädään odottamaan. Taitaa olla vasta ICT-ala lakon päätyttyä, kun ollaan yhteydessä.

 

🙂

Pieni päivitys mitä on tapahtunut,

Pienen haahuilun jälkeen DORO 1362 puhelimesta löytyi manuaalinen verkonhaku.

Haun tulokset olivat hämmentävät Telian SIM kortti mikä oli paikalla antoi tulokseksi vain FI DNA, FI ELISA, (joten tästä puuttuu FI SONERA/TELIA).

 

DORO 1362 on 2G -puhelin joten manuaali kertoo jtn verkoista mitä se tukee seuraavaa.

Verkkokaistat (MHz) [suurin radiotaajuusteho/dBm]:
2G GSM 850 [33], 900 [33], 1800 [30], 1900 [30] mutta DOROn tuki ihmetteli asiaa, että tukeeko operaattori eli Telia tässä tilanteessa sitä 2G verkkoa. Mielenkiintoista.

 

 

Kuitenkin nyt odotetaan "uutta" vanhaa SIM-korttia Telialta, jos sellainen tulisi jossain vaiheessa. Kuitenkin tapaus itsessään on mielenkiintoinen jo Telia SIM-kortilla ei löytynyt siis Telian (Sonera) omaa verkkoa. 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Sijaitseeko puhelin Pohjois- tai Itä-Suomessa eli Yhteisverkon alueella?

 

Jos sijaitsee, kahden verkon näkyminen GSM- eli 2G-puhelimessa on normaalia, sillä alueella ei ole kuin kaksi verkkoa, Yhteisverkko ja Elisa. Oudoksi tilanteen tosin tekee, ettei puhelin tarjonnut FI 36 ja Elisa. Operaattorit kyllä sähläävät sim-korttiensa brändäyksen kanssa niin perusteellisesti, etten lainkaan hämmästyisi, vaikka tuo Dna olisi oikeasti Yhteisverkko. Mitä tapahtuu, jos yrität valita Dorosta ”FI DNA” verkon?

 

Mikäli puhelin sijaitsee Länsi- tai Etelä-Suomessa, yksi mahdollisuus on, että Telia on hankkinut samoja epäyhteensopivia GSM-tukiasemia kuin Elisakin. Oletko kokeillut viedä puhelimen muutaman kilometrin päähän, toimiiko se siellä normaalisti? Jos toimii, lähin tukiasemanne on rikkinäinen tai/ja epäyhteensopiva. Tällöin tee vikailmoitus Telialle.

 

Telialla ja Yhteisverkolla on GSM900-verkot, eli 2G puhelinten pitäisi toimia edelleenkin.

Hei @irritus kiitos ideasta mutta, vanhempani asuvat Satakunnan ja Varsinais-Suomen rajalla joten ei taida olla yhteisverkkoa siellä.

 

Kyllä eri verkkoja kokeiltiin molelmpien verkkojen päällä on punainen risti merkkinä ettei sitä pysty käyttämään.

 

Aivan se tukiasema. Telian omistama masto uusittiin kokonaan pari vuotta sitten joka on naapurissa 200 metrin päässä.

 

Pyydän vanhempiani käymään mahdollisuuksien mukaan "ajelulla" kauempana tuosta edellä mainitusta mastosta.

 

swissone (swisstone?) SC1230 sama ongelma, ei rekisteröidy.

telia uusi SIM Toukokuulta 2022
Toimii muissa puhelimissa.
Jokus onnistui kun ensin käynnisti toisessa puhelimessa, ja  sitten siirsi nopeasti ongelmalliseen puhelimeen.
Vanha sim toimi, samoin eri operaattorieden prepaidit mukanalukien ja telian suht uusi prepaid.
SIM toimii kuitenkin esim huawei B160 nokia 950 etc ok.
Ainoastaan kalastuspuhelimessa ei suostu rekisteröitymään.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +5
@merkel22  kirjoitti:

swissone (swisstone?) SC1230 sama ongelma, ei rekisteröidy.

telia uusi SIM Toukokuulta 2022
Toimii muissa puhelimissa.
Jokus onnistui kun ensin käynnisti toisessa puhelimessa, ja  sitten siirsi nopeasti ongelmalliseen puhelimeen.
Vanha sim toimi, samoin eri operaattorieden prepaidit mukanalukien ja telian suht uusi prepaid.
SIM toimii kuitenkin esim huawei B160 nokia 950 etc ok.
Ainoastaan kalastuspuhelimessa ei suostu rekisteröitymään.

Tervetuloa Yhteisöön! Eli sinulla on ollut sama Telian liittymä käytössä kalastuspuhelimessasi, mutta nyt kun vaihtui uudempi SIM-kortti siihen niin enää ei päästä verkkoon, vaikka toimii toisilla puhelinlaitteilla? Telian Prepaid-kortti myös päästää verkkoon samalla puhelimella? Voit tehdä tuosta häiriöilmoituksen niin saadaan tämä tutkittua. Jos sinulla on tallessa edellinen vanha SIM-kortti, voimme aktivoida sen myös takaisin käyttöön. Tämä onnistuu myös itsepalvelusta kirjautumalla Minun Teliaan, valitsemalla liittymäsi ja sitten Aktivoi SIM-kortti tai eSIM. Syötä sitten SIM-kortin numerosarja ja paina Lähetä tilaus.

Kunniamerkki

Doro puhelin ei suostunut kytkeytymään Telian verkkoon (Suomen YV). Kaikkea mahdollista tässä ketjussa ja Doron asiakaspalvelussa neuvotua kokeilin, ei toimineet. Kokeilin siirtää kortin Samsung puhelimeen jossa toimi ja sen jälkeen nyt toimii taas Dorossa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Doro puhelin ei suostunut kytkeytymään Telian verkkoon (Suomen YV). Kaikkea mahdollista tässä ketjussa ja Doron asiakaspalvelussa neuvotua kokeilin, ei toimineet. Kokeilin siirtää kortin Samsung puhelimeen jossa toimi ja sen jälkeen nyt toimii taas Dorossa.

Meillä on tiedossamme, että vanhemmat laitteet ja meidän uusimmat 5G-sim-kortit, niin saattaa esiintyä näiden välillä toimimattomuutta. Osa 5G-verkkoa tukevista sim-korteista toimii kuitenkin vanhemmissakin laitteissa. Voi olla, että se tarvitsi verkkoon päivityksen toisen puhelimen kautta, jolloin Dorossa se lähti toimimaan. Kehottaisin kuitenkin hankkimaan vanhemman sim-kortin Doro-laitteeseen ettei puhelut mene sivu suun. Voit olla meidän Asiakaspalveluumme yhteydessä, mistä voimme lähettää tarvittaessa vanhempaa sim-korttia. 

 

Kunniamerkki

Telian SIM-kortti toimii moitteettomasti Doro 8110:ssa, mutta Doro 1382:ssa “vain hätäpuhelut”. SIM-kortin tiedot kuitenkin näkyvät Doro 1382:ssa (yhteystiedot eli “puhelinluettelo”), mutta puhelimella ei pysty soittamaan eikä lähettämään tekstiviestejä. Mitäköhän asialle olisi tehtävissä?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +5

Telian SIM-kortti toimii moitteettomasti Doro 8110:ssa, mutta Doro 1382:ssa “vain hätäpuhelut”. SIM-kortin tiedot kuitenkin näkyvät Doro 1382:ssa (yhteystiedot eli “puhelinluettelo”), mutta puhelimella ei pysty soittamaan eikä lähettämään tekstiviestejä. Mitäköhän asialle olisi tehtävissä?


Häiriö ei viittaa liittymään, koska se toimii kuitenkin yhdellä laitteella. Toimiiko Doro 1382:ssa kuitenkin muut liittymät normaalisti, onko tätä testattu? Kysyn tätä siksi, että saadaan rajattua mahdollinen laitevika pois kuviosta.

Tiedossamme on ongelma uudempien 5G SIM-korttien ja joidenkin vanhempien puhelinlaitteiden yhteistyössä. Jos Doro 1382:ssa toimii muut liittymät, mutta vain tämä Telian SIM ei, voidaan liittymän SIM-kortti vaihtaa vanhempaan malliin.

Vastaa