Kirjoitettu
25-12-2021
01:17
Muokattu
20-01-2022
12:27
Katjane
Ongelmaa on jatkunut kohta noin vuoden verran eli sen verran aikaa mitä kyseinen "kiinteä" 5g on ollut käytössä.
Silloin kuin DHCP lease uusiutuu netti katkeaa kaikilta laitteilta jotka siihen on yhdistänyt. Asuksen reittitimestä olen kokeillut vaihataa "DHCP query frequency" aggressiivisesta normaaliin, ilman mitään vaikutusta.
Ongelma ilmenee:
Telia x2
Edgerouter x
Netgear xr500
asus rt-ac86u
Normaali nopeus/nopeus josta maksetaan...
Niin kiinteässä kuin langattomassa verkossa.
XR500 kiinteä ja langaton (kiinteä)
wifi (puhelin)
Asus rt-ac86u kiinteä
edit katjane: siirretty toiseen osioon
Ratkaistu! Siirry kohtaan Ratkaisu.
25-12-2021 19:19
Ilmeneekö tuo hitaampi nopeus mitattuna omien reitittimien takaa vai myös ulkoyksiköltä asti? Eli jos DHCP:n leasen jälkeen kokeilee yhdistää tietokoneen suoraan X2 -reitittimeen tai suoraan PoE -muuntajan LAN In -portista, niin onko nopeus myös sama, max 100Mbit/s download?
Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa
osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
26-12-2021 17:19
Jos suoraan yhdistää 5g vastaanottimeen niin en ole huomannut että ongelma esiintyisi.
26-12-2021 18:07
@Newer kirjoitti:
Jos suoraan yhdistää 5g vastaanottimeen niin en ole huomannut että ongelma esiintyisi.
Okei, eli se nopeuden rajoitus tulee joltain muulta verkonlaitteelta sisäverkossa. Oletko kokeillut rajata ongelmaa, eli toistuuko ongelma vain yhden tietyn reitittimen takaa? Siten on helpompi lähteä tutkimaan kyseisen laitteen asetuksia ja katsomaan, onko jokin asetus siinä väärin. Toivotaan myös yhteisön muilta jäseniltä kommenttia, jos olisi käytössä mainitsemiasi laitteita, itselle ne ei ole tuttuja.
Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa
osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
26-12-2021 18:59
@Newer kirjoitti:Jos suoraan yhdistää 5g vastaanottimeen niin en ole huomannut että ongelma esiintyisi.
Mikä laite on konffattu DHCP-palvelimeksi verkossasi?
26-12-2021
20:05
Muokattu
26-12-2021
20:20
"Ongelma ilmenee:
Telia x2
Edgerouter x
Netgear xr500
asus rt-ac86u"
Noilla eri reitittimillä ongelma ilmenee, toi zte:n mc7010 5g modeemi ei näytä oikein kättelevän oikein noiden laitteiden kanssa. En usko että yleisesti asetuksissa olisi mitään vikaa, koska ongelma esiintyy usealla eri laitteella ja lopputulos on sama.
26-12-2021
20:08
Muokattu
26-12-2021
20:19
Molemmat? eikö reittin anna vain LAN verkossa oleville laitteille ip ja se 5g modeemin reititimelle. En osaa muuten sanoa.
26-12-2021 20:57
Kokeilen jos otan DHCP serverin poispäältä 5g modeemista, modeemi on ollut siltaavassa tilassa että saa nähdä onko asialla vaikutusta.
27-12-2021
20:28
Muokattu
27-12-2021
20:35
Ei se näköjään auttanut että sen DHCP palvelimen otti pois päältä siitä 5g modeemista. Koska nyt kuin se leassi uusiutui niin koko netti katkesi 18 minuutiksi. Jonka aika DHCP vaihtui varmaan noin 10 kertaa. Tuntuu että olisi telian päässä jotain häikkää, koska se saa sen uuden dhcp:n/lease:n ja se toimii noin 40s sitten yhteys katkeaa. Tätä tapahtuu useampaan kertaan kunnes se yhtäkkiä lähtee toimimaan.
Ja nopeus ongelma jatkuu.
28-12-2021 11:14
@Newer kirjoitti:
Ei se näköjään auttanut että sen DHCP palvelimen otti pois päältä siitä 5g modeemista. Koska nyt kuin se leassi uusiutui niin koko netti katkesi 18 minuutiksi. Jonka aika DHCP vaihtui varmaan noin 10 kertaa. Tuntuu että olisi telian päässä jotain häikkää, koska se saa sen uuden dhcp:n/lease:n ja se toimii noin 40s sitten yhteys katkeaa. Tätä tapahtuu useampaan kertaan kunnes se yhtäkkiä lähtee toimimaan.
Koska ongelma alkaa sieltä 5G modeemilta asti, niin tästä olisi tärkeää ilmoittaa meidän asiakaspalveluun ja tutkia häiriönä. Kerro, että ongelma on rajattu 5G -yhteyden modeemiin ja ongelma toistuu toistuvasti. Tarkat kellonajat katkoksista on tärkeää tietoa myös, sekä kuinka kauan katkos milloinkin on kestänyt. Voit toki myös viitata tähä yhteisön keskusteluun, että täälläkin asiaa on selvitelty, mutta nyt tarvitaan asiakas- ja liittymätietoja asian selvittämiseksi.
Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa
osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.