Laajakaistaliittymän vaihtuminen mobiiliyhteyteen

  • 1 March 2021
  • 5 kommenttia
  • 116 katselukertaa

Asiani on seuraavanlainen. Joulukuun 8 päivä 2020 minulle tuli Telialta kirje, jossa minullekkin asuinalueellamme


yksikantaan kerrottiin, kuinka kiinteä langallinen "vanhaan tekniikkaan" perustuva laajakaista tultaisiin vaihtamaan


kevään 2021 aikana mobiilikaistaan. Jo entuudestaan vuosikymmeniä osoitteessani asuneena tiedän, että varsinkin Sonera /


Telialla ei kohdallamme ole toimivaa matkapuhelin kenttää laisinkaan, ja nyt Telia kuvittelee saavansa samalla tekniikalla


minulla mobiili laajakaistan. Jo päälle vuosikymmen sitten laitoin Sonera Telian matkapuhelin liittymän pois sen


toimimattomuuden vuoksi. Tokihan siitäkin aikoinaan tein useitakin toimimattomuus ilmoituksia silloiselle Sonera /


Telialle, joka ei johtanut todellisuudessa yhtään mihinkään. Minulle vain kerrottiin sitä samaa valhetta, mihin kaikki


tele operattorit nykyisin vetoavat, eli heidän näkyvyys ja kuuluvuus kartallaan kaikki näyttää olevan kunnossa, eikä


kukaan muu ole valittanut. Tätä valhetta olen kuullut ihan tarpeeksi, tähänkin päivään mennessä, kun nykyinen Elisankin


matkapuhelin liittymä on alkanut olemaan enemmän toimimaton kuin toimiva..


Kävin katsomassa kuitenkin Telian sivulta, minkälaista mobiili laajakaista yhteyttä minun osoitteeseeni olisi saatavilla.
Sieltä löysin sitten 50 Mbit mobiilikaistan, ja lisämaininnan että vaatii lisäantennin. Otin tästä myös kuvakaappauksen


talteen varmuuden vuoksi, sillä nykyisin tele operaattorit toimivat ylimielisesti, ja voivat jopa poistaa kyseisen


lisäantenni maininnan, kun koko toiminta malli muutenkin perustuu pelkkään rahstukseen toimimattomilla liittymillä, joita


markkinoidaan valheellisesti ja harhaanjohtavasti maksiminopeuksilla. Toinen seikka on kun vedotaan pelkästään siihen


näkyvyys ja kuuluvuus karttoihinsa uskoen niihin kuin mihin tahansa uskontoon. Samalla pistin usealle tutullekkin viestin,


että katsovat Telian sivuilta saman lisäantenni maininnan, että pystyvät kyseisen asian myös todistamaan tarvittaessa.


Helmikuun 2021 aikana pääsin myöskin omakohtaisesti todistamaan, mikä on todellisuutta mobiililaajakaistan toimivuuden


kanssa. Ystäväni toi minulle testattavaksi Elisan 200Mbit mobiili laajakaistan, tämähän kun ei ole sidottu millään tavoin


siihen osoitteeseen, johon se on otettu, siksi sitä kutsutaan mobiili laajakaistaksi. Suoritin useita nopeustestejä


kyseisellä laajakaistalla, aivan kuten kuuluukin jotta saan keskiavon, ja suoritin testit vielä kolmella eri testillä


käyttäen siihen Elisan, Telian, ja yhden yleisen nopeustestin, jotta saan myös operaattoreihin kuulumattoman nopeuden


katsotuksi. Tulos oli suorastaan musertavaa, lataus ja lähetys nopeus oli kummassakin alle 2Mbit. Lisäanteenia testissä


ei käytetty. Käytännössä maksaisin siis 200Mbit liittymästä 98% pelkästä toimimattomuudesta, saaden vain 2% toimivuuden.


Testeistä löytyy myös kuvakaappaukset.


Perjantaina 26.2.2021 Telian myyjäpuolen nais immeinen sitten lopulta soitti, ja osasi kyllä olla asenteeltaan varsin


ylimielinen kaikenkaikkiaan. Tarjosi minulle juurikin tuota jo aiemmin Telian sivuilta katsomaani 50 Mbit mobiili


laajakaistaa, samalla ilmottaen, että liittymän toimivuus vaihtelu voi olla jopa 5-50 Mbit, eli käytännössä liittymän


nopeus voi olla jopa pyöreä 0.


Jo kokemuksesta ja tietotekniikkaa harrastavana tiedän, että noinkin suuret vaihtelut nopeudessa haittaa jopa


suoratoistoa, ja ennen kaikkea tiedostojen lataamista, tuskinpa verkkopankin asiointikaan onnistuu ilman yhteyden


katkeamista. Ja kaikki tämä "edulliseen" 27,90 euron kuukausi hintaan sitovalla 24 kuukauden sopimuksella, eli ts. tästä


tehtiin selkeästi pelkkä rahastus automaatti Telian suuntaan toimimattomalla yhteydellä, jonka toimivuus riippuu täysin


kellonajasta, vuodenajasta, sekä säästä. Eli ilmeisesti kun jo nyt joudun puheluni puhumaan ulkona vain tietyissä


paikoissa ilman että yhteys katkeilee, on minun jatkossa vietävä niin pöytäni kuin pöytäkoneeni ulos juurikin näihin


samoille paikoille josta puhelutkin joten kuten onnistuu, että pystyn kättämään jatkossa nettiä. Sinne vaan tuuleen, räntä


ja vesisateeseen sitten.



Kun kysyin sitten tuolta Telian myyjä puolen nais immeiseltä tuosta lisäantennista, oli vastaus siihen, että se ei tule


automaattisesti, että ensin koitettaisiin ilman, ja vasta sitten tarvittaessa, justiinsa joo. Kylläpä se vaan lukee


lisäantenni tarve heti suoraan Telian 50Mbit liittymän kohdalla kun sitä osoitteeseeni katson, jos edes sillä toimii,


epäilen kyllä..
Lisäantennin kustannukset myös kuuluvat tässä tapauksesa Telialle, kun kerran minulta ovat viemässä viimeistäkin toimivaa


asiaa, eli langallista laajakaistaa. Asia kyllä kysytään kuluttajavirastolta.
Tuo viimeinenkin toimiva asia, eli kiinteä laajakaista, josta olen joutunut toistakymmentä vuotta joutunut selkeästi


muutenkin maksamaan reilusti ylihintaa, sillä liittymäni on ollut koko aikana 1Mbit nopeudella, josta olen maksanut


30euroa kuussa, jolla varmasti on saanut monin paikoin moninkertaisesti nopeamman lanka laajakaista liittymän. Tästäkin


asiasta olen ollut jokusen kerran Telia Soneraan yhteydessä, että eikö tuota kiinteän 1 Mbitin laajakaistan hinnoittelua


voisi kohtuullistaa, eli laskettaisiin hintaa, tai vastaavasti nostettaisiin nopeutta, mutta eipä näitä kinnostanut


reagoida asiaan, mutta paperilaskusta kyllä alettiin rahastamaan kohtuuttomia summia.


 


Koska asiasta emme päässeet suoraan selvyyteen merkittävien epäkohtien johdosta, jätti tämä nais immeinen sitten


sopimuksen sähköpostiini hyväksytettäväksi, mutta eipä käy sekään, sillä en voi hyväksyä sopimusta sellaisenaan hinta


lukkoon lyötynä. Juurihan asti voimaan EU direktiivit liittymien toimivuudesta, saatavuudesta, ja ennenkaikkea


hyvitysmaksuista, joka on ehdottomasti huomioitava tässäkin tapauksessa, sillä yhtään en ala tyhjästä maksamaan, kuten


tein tuolle Telian myyjällekkin puhelun aikana selväksi. Sellaiseen ei vaan voi millään suostua, että jos tuleva 50Mbit


mobiililaajakaista liittymä toimii maksimissaan alle 2 Mbit nopeudella kuten tuo kaverilta koekäytössäni ollut
Elisan mobiilikaista toi julki, ei siitä silloin voi maksaa myöskään täyttä kuukausi maksua. Arvelluttaa myös tuo 24


kuukauden sitova sopimuskin, jos onkin niin että toimivuutta ei tahdo löytyä edes lisäanteenilla, niin siinä sitä


maksetaan 2 vuotta toimimattomuudesta sidottuna sopimukseen, eikä Teliaa kiinnosta toimivuudet pätkääkään, kun sopimus on


tehty.. Käytännössä Telia menettelee koko asian kanssa täysin ylimielisesti, jossain on vaan tehty päätös viedä ihmisiltä


varmaksi ja toimivaksi todettu "vanhanaikainen" lankalaajakaista pois, jonka tilalle tuodaan selkeästi toimimaton


mobiilikaista, sekin toimitetaan laitteineen ja sim kortteineen postin kautta, kenenkään tulematta toteamaan tosiasiaa,


että meidänkään kohdalla ei Telian kännykkä verkolla toimivuutta ole. Yhtäkaikki tämä asia lähtee kuluttajavirastoon


ennen yhtään päätöksen tekoa, ja lähteepähän moniin muihinkin paikkoihin, tiedä vaikka tekisin asiasta myös täysin


julkisen kaikkine dokumentteineen, ja kuvakaappauksineen.



Loppukaneetiksi, että Telia kehtaakin kirjoittaa kirjeeseensä "Meille on tärkeää, että käytössäsi on parhaat palvelut",


jos Telia jossain on hyvä, niin ainakin valehtelussa, tuokin lause jo sen kuvastaa, kun puheet ja liittymät ovat aivan


toista maksiminopeuksiin nähden, ja kyseesä on ota tai jätä taktiikka, ja tuo jälkinmäinen houkuttaa enempi tässä


vaiheessa. Dna:kin lupaa 200Mbit mobiilikaistan osoitteseeni ja täysin samalla hinnalla. Tässä kun aletaan olla siinä


tilanteessa, että on se ja sama minkä puljun toimimaton liittymä on jatkossa käytössä.



Mutta olipa minulla loppuun kysymyskin faktojen lisäksi. Nyt kun tuo sopimus on toimitettu minulle laskut ja viestit


osioon, en sitä pääse edes katsomaan, muuttamaan, hylkäämään saati hyväksymään, kun ilmoituksena tulee ettei


käyttöoikeuteni riitä, millonka tällänen pelleily on tullut tänne, ettei näitä pääse katsomaan, kun rahastettavana


asiakkaana valitettavasti olen ollut päälle 20 vuotta? Luulisi sentään, että alkuperäiset tunnukset riittäisivät. Ei oikein innostais luoda mitiä uusia tunnuksia, kun


tulevaisuudesta Telian kanssa ei vielä varmuudella tiedä.

Edit SaJoonas: täsmennetty otsikkoa


5 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

@katkoojakatkeaa@  kirjoitti:

Teksti








Moikka @katkoojakatkeaa ja tervetuloa Yhteisöön!

Olemme jo pidemmän aikaa tehneet migraatioita alueilla, joissa kupariyhteys korvataan mobiiliyhteydellä. Syynä tähän ovat yleisesti ottaen korkeat kupariverkon ylläpitokustannukset ja vanhanaikainen tekniikka. Veikkaan, että tässä tapauksessa linjapituus on niin pitkä ettei kupariyhteyttä ole sen vuoksi ollut saatavilla osoitteeseesi paremmalla nopeudella. Ymmärrän tottakai, että tutun ja turvallisen laajakaistayhteyden poistuminen harmittaa ja voi vähän ärsyttääkkin. Mitä tulee sinulle tarjottuun korvaavaan vaihtoehtoon, niin 4G-yhteyden nopeus riippuu esimerkiksi alueella käytössä olevista verkkotekniikoista ja käyttäjän päätelaitteen tekniikasta. Mobiiliverkon kapasiteettia jaetaan kaikkien samalla alueella verkkoa käyttävien kesken ja siitä syystä tiettyinä aikoina ruuhkapiikit näkyvät yleensä matalampana yhteysnopeutena. Lisäksi käyttäjän sijainti vaikuttaa nopeuteen, sillä signaalin vahvuus vaihtelee kuuluvuusalueen muuttuessa. Etäisyyden lisäksi signaalia heikentävät esimerkiksi tukiaseman ja päätelaitteen välillä olevat rakennukset, kasvillisuus ja korkeuserot. Näiden tekijöiden vuoksi liittymille on määritelty vaihteluväli. Pääsääntöisesti 4G-liittymien vaihteluväli alkaa 10 Mbit/s nopeudesta, eli 50 Mbit/s maksiminopeudella toimivan liittymän vaihteluväli on tällöin 10-50 Mbit/s. Jos otetaan esimerkki, jossa liittymän vaihteluväli on tuo 5-50 Mbit/s, niin liittymän tulee toimia vähintään 5 Mbit/s nopeudella. Jos liittymä toimii alle 5 Mbit/s nopeudella, niin sinulla on oikeus purkaa sopimus, koska sopimusehdoissa mainittu miniminopeus ei tällöin täyty. Tarkistettiinko asiakaspalvelussa alueen verkkoon tulevat mahdolliset parannukset myös? Käynnissä olevat parannustyöt näet nettisivuiltamme

En pysty ottamaan kantaa Elisan liittymien toimivuuteen alueellasi, koska emme toimi samassa verkossa. Liittymien nopeus voi siis erota huomattavasti eri operaattoreiden välillä. Mainitsit tuossa, että käytät nettiä suoratoistopalveluihin, tiedostojen lataamiseen ja esimerkiksi verkkopankin käyttöön. Mielestäni mobiiliyhteyden toimiessa se on huomattavasti parempi vaihtoehto, jos sitä verrataan 1 Mbit/s kiinteään laajakaistaan. Pidän sitä parempana vaihtoehtona tällaiseen käyttöön jopa silloin, jos nopeus pyörisikin jossain 5 Mbit/s - 10 Mbit/s paikkeilla. 4G-verkossa upload-nopeus on myös yleensä korkeampi, kuin 1 Mbit/s kiinteällä laajakaistalla, jolloin voit esimerkiksi ladata tiedostoja verkkoon nopeammin. Jos mietitään tulevaisuutta ja digitalisaatiota, niin onhan aika ajanut yhden megabitin nettiyhteyden ohitse. Sinuna lähtisin kuitenkin kokeilemaan mobiiliyhteyden toimivuutta. Jos päätät ottaa 4G-yhteyden käyttöön, niin meillä on tosiaan mahdollisuus lähettää sinulle lisäantenni, jos yhteysnopeus on liian heikko. 

Jos haluat hyväksyä sopimustiivistelmän, niin voit ilmoittaa meille siitä esimerkiksi chatissa, niin laitamme tilauksen eteenpäin. Tilausta ei tehdä, jos et erikseen ilmoita hyväksyväsi sopimustiivistelmää, eli jos et halua tehdä kyseistä sopimusta, niin siitä ei tarvitse erikseen ilmoittaa. Jos olet käyttänyt Minun Teliaa laajakaistatunnuksilla, niin suosittelen Telia-tunnuksen luomista verkkopankkitunnuksilla, jolloin näet yksillä tunnuksilla kaikki voimassa olevat palvelut ja sinulla on laajemmat käyttöoikeudet palveluiden hallinnointiin.


@SaJoonas@  kirjoitti:

@katkoojakatkeaa@  kirjoitti:

Teksti




Moikka @katkoojakatkeaa ja tervetuloa Yhteisöön!

Olemme jo pidemmän aikaa tehneet migraatioita alueilla, joissa kupariyhteys korvataan mobiiliyhteydellä. Syynä tähän ovat yleisesti ottaen korkeat kupariverkon ylläpitokustannukset ja vanhanaikainen tekniikka. Veikkaan, että tässä tapauksessa linjapituus on niin pitkä ettei kupariyhteyttä ole sen vuoksi ollut saatavilla osoitteeseesi paremmalla nopeudella. Ymmärrän tottakai, että tutun ja turvallisen laajakaistayhteyden poistuminen harmittaa ja voi vähän ärsyttääkkin. Mitä tulee sinulle tarjottuun korvaavaan vaihtoehtoon, niin 4G-yhteyden nopeus riippuu esimerkiksi alueella käytössä olevista verkkotekniikoista ja käyttäjän päätelaitteen tekniikasta. Mobiiliverkon kapasiteettia jaetaan kaikkien samalla alueella verkkoa käyttävien kesken ja siitä syystä tiettyinä aikoina ruuhkapiikit näkyvät yleensä matalampana yhteysnopeutena. Lisäksi käyttäjän sijainti vaikuttaa nopeuteen, sillä signaalin vahvuus vaihtelee kuuluvuusalueen muuttuessa. Etäisyyden lisäksi signaalia heikentävät esimerkiksi tukiaseman ja päätelaitteen välillä olevat rakennukset, kasvillisuus ja korkeuserot. Näiden tekijöiden vuoksi liittymille on määritelty vaihteluväli. Pääsääntöisesti 4G-liittymien vaihteluväli alkaa 10 Mbit/s nopeudesta, eli 50 Mbit/s maksiminopeudella toimivan liittymän vaihteluväli on tällöin 10-50 Mbit/s. Jos otetaan esimerkki, jossa liittymän vaihteluväli on tuo 5-50 Mbit/s, niin liittymän tulee toimia vähintään 5 Mbit/s nopeudella. Jos liittymä toimii alle 5 Mbit/s nopeudella, niin sinulla on oikeus purkaa sopimus, koska sopimusehdoissa mainittu miniminopeus ei tällöin täyty. Tarkistettiinko asiakaspalvelussa alueen verkkoon tulevat mahdolliset parannukset myös? Käynnissä olevat parannustyöt näet nettisivuiltamme

En pysty ottamaan kantaa Elisan liittymien toimivuuteen alueellasi, koska emme toimi samassa verkossa. Liittymien nopeus voi siis erota huomattavasti eri operaattoreiden välillä. Mainitsit tuossa, että käytät nettiä suoratoistopalveluihin, tiedostojen lataamiseen ja esimerkiksi verkkopankin käyttöön. Mielestäni mobiiliyhteyden toimiessa se on huomattavasti parempi vaihtoehto, jos sitä verrataan 1 Mbit/s kiinteään laajakaistaan. Pidän sitä parempana vaihtoehtona tällaiseen käyttöön jopa silloin, jos nopeus pyörisikin jossain 5 Mbit/s - 10 Mbit/s paikkeilla. 4G-verkossa upload-nopeus on myös yleensä korkeampi, kuin 1 Mbit/s kiinteällä laajakaistalla, jolloin voit esimerkiksi ladata tiedostoja verkkoon nopeammin. Jos mietitään tulevaisuutta ja digitalisaatiota, niin onhan aika ajanut yhden megabitin nettiyhteyden ohitse. Sinuna lähtisin kuitenkin kokeilemaan mobiiliyhteyden toimivuutta. Jos päätät ottaa 4G-yhteyden käyttöön, niin meillä on tosiaan mahdollisuus lähettää sinulle lisäantenni, jos yhteysnopeus on liian heikko. 

Jos haluat hyväksyä sopimustiivistelmän, niin voit ilmoittaa meille siitä esimerkiksi chatissa, niin laitamme tilauksen eteenpäin. Tilausta ei tehdä, jos et erikseen ilmoita hyväksyväsi sopimustiivistelmää, eli jos et halua tehdä kyseistä sopimusta, niin siitä ei tarvitse erikseen ilmoittaa. Jos olet käyttänyt Minun Teliaa laajakaistatunnuksilla, niin suosittelen Telia-tunnuksen luomista verkkopankkitunnuksilla, jolloin näet yksillä tunnuksilla kaikki voimassa olevat palvelut ja sinulla on laajemmat käyttöoikeudet palveluiden hallinnointiin.


Sieg.

Te ette muuten tiedäkkään kuinka raivoissani olen tästä asiasta, että nyt viedään se viimeinenkin ainut ja varma toimiva

asia pois, eli lanka laajakaista, tähän asti on tarvinnut tapella vain kahden toimimattoman digi ihmeen kanssa, eli

kännykköverkkojen kanssa, ja yhä edelleen myös televiio signalien kanssa. Kyllä Suomessa näitä tele puljuja riittää, mitkä eivät haja-asutus alueella saa toimimaaan yhtikäs mitään, enkä ole minkäkään loppujen lopuksi kovinkaan haja-asutusalueella, ihan Tampereen ja Turun puolivälissä. Nyt saa jatkossa sitten tapella jo kolmannen toimimattoman digi ihmeen kanssa, eli mobiilikaistan kanssa, tulee sitten kyseeseen mikä puljun liittymä tahansa.


Miksi valehtelette siitä, että kupariverkossa on korkeat kustannukset? Näin sähkärinä tiedän tasan tarkaan, että maakaapeli oikein asennettuna kestää jopa yli 70 vuotta, ja näiden kaapelointien kuoletus aikakin on suhteellisen lyhyt.

Etteköhän te kata näiden kupariverkkojen kustannuksia jo sillä, että nyhdätte asiakkailtanne täyttä hintaa liki toimimattomista liittymistä, joille ei ole aikomustakaan koskaan suoda täyttä vastinetta rahoilleen, koska teitä tele yhtiöitä ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta pistää liittymiä kuntoon, kun sen rahan saa helpommallakin makoilemalla, ja maksattmalla asiakkailta täyttä hintaa vajaista liittymistä. Sitä se ahneus on!


Totta sekin että olette tarkoituksella rajanneet mobiilikaistanne vaihteluvälin juurikin sellaiseksi, ettei asiakkailla ole mitään mahdollisuutta valittaa toimimattomuudesta, ja asiakkaat saadaan sidotuksi armottomaan ylihintaiseen rahastukseen toimivuuteen nähden. Jos te toimisitte edes puoliksi rehellisesti tässä asiassa, hinta tuotaisiin

merkittävästi alas niillä asiakkailla joilla ongelmia on jatkuvasti, j a joille sellaisia tulee todennäköisesti koitumaan. Itse kyllä tulen tekemään vikailmoituksia

mobiililiittymästäni niin kauan, kunnes hinta ja nopeus kohtaa, sen tein selväksi Telian myyjälle jo puhelimessa, sitä olette tilanneet.
Kyllä minulla on aikaa näitä tehdä, aivan kun voin päivittäin tehdä nopeusmittauksiakin kuvakaappauksineen, ja tiedättekö mitä, nyt minulla syntyi myös motivaatio tähän. Tein puhelimessa myyjälle selväksi, että tyhjästä en maksa. En vaan koe saavani tulevalla mobiilikaistalla rahoilleni vastinetta, mikäli hinnoittelu pysyy edelleen tuossa 30 eurossa kuussa.


Tiesittekö muuten siellä telialla, että harhaanjohtava markkinointi Suomessa on laissa kielletty? Laajakaistojen myyntihän maksiminopeudella on tätä, kun todellisuus liittymän toimivuudesta on alle 10% varsinki haja-asutus alueella. Te

yritätte siksi juuri käyttää tuota mahdollisimman suurta vaihteluväliä myyntiasiassa. Otan vaikka elämän työkseni sen, että tähän tehdään laki muutos, että maksiminopeudella myynti loppuu, ja tilalle tulee vain toteutuvalla nopeudella, ja todellisella hinnoittelulla tapahtuva myyminen. Tämä aiheuttaa tällöin myös velvoitteen tele yhtiöille alkaa todelisuudessa tekemään toimimattomille liittymille jotain.


Niin, seuraava asia mihin tele operaattorit sitten vetoavat onkin ihmisten puutarhoissa oleva kasvillisuudet ja puusto.

Tiesittekös, ihmisten puutarhoissa nyt vaan on sellaisia, ja pihoilla rakennuksia.Vai onko teidän täydellinen epäonnistuminen yhteyksien luomisessa nyt ihmisten puutarhojen sekä rakennusten syytä, ja siksi pitäisi kaikki kasvillisuus karsia ja puusto kaataa pois? Tässä kun meilläkin ollaan suhteellisen suurella peltoaukealla, teillä siellä Teliassa ei ole käsitystäkään todennäköisesti kaupunki asujina siitä, millaisia nuo esim. talvimyrskyt tuulineen ovat, jos

ei sitä puustoa ja kasvillisuutta ole sitä hillitsemässä. Ilmeisesti myös rakennukset, asuinrakennus mukaan lukien tulisi purkaa pois, ja upottaa maahan metallikontit asumuksiksi vähän niin kuin maailmanlopun odottajien tapaan, joita televisiossa on saanut naureskella, että yhdenkään teleoperaattorin olemattomat kentät alkaisi toimia, ei muuta kuin

tasaseksi vaan kaikki maastot, niinkö?


"En pysty ottamaan kantaa Elisan liittymien toimivuuteen alueellasi, koska emme toimi samassa verkossa"
Ette varmaan pystykkään, minä taas pystyn vuosien kokemuksella tähän, ja "kaiken kattava" Elisa on samalla toimimattomuuden tasolla kohdallamme, kuin Telia. Mutta koska tässä joutuu jokatapauksessa toimimaan jatkossa toimimattomien mobiilikaistojen kanssa armottomalla rahastuksella varustettuna, DNA näyttää antavan lähtökohtaisesti heti

parhaimman tarjouksen, 200Mbit liittymä samaan hintaan millä te yritätte minua alkaa rahastamaan 50Mbit littymällä. Tämän hetkisen kokemuksen mukaan DNA:lla on myös toimivimmat verkot kohdallamme. Mutta palataanpa vielä siihenkin asiaan,

kuinka Telia asioita ja toimimattomuutta hinnoittelee, tästä meiltä on lähimpään pikku taajamaan matkaa 3 kilometriä, jonne myöskin Tehtiin tämä Telian pakko myynti toimimattomilla mobiilikaistoilla langallisen sijaan. Tuohon taajamaan

onkin sitten luvattu 100Mbit maksimi yhteys tismalleen samalla hinnalla, mitä minulle 50Mbit liittymästä, jo tuo kertoo melkoisesta eriarvoistamisesta Telialla asuinsijainnin suhteen, kun kyse on vain 3 kilometristä. Koska uteliaisuuteni

voiti, kävin testaamassa erään tuttavani Telia 100Mbit mobiililiittymää, joka juuri oli avattu. Tein Telian sivuilla nopeustestin 3 kertaa, tulos 1 oli 8.5, tulos 2 oli peräti 11.1, ja kolmas testi oli taas 8.1. Tuttavalleni vain tokaisin, että maksat tästä tollaset 90% tyhjästä seuraavat 2 vuotta, eikä ole oikeutta edes irtisanoa tätä, koska

ilmeisesti osuu juuri nippa nappa tuohon harhaanjohtavan markkinoinnin ansiosta keksittyyn suurehkoon vaihteluväliin.

kyllä minuakin kiinnostaa tietää, miksi joudun maksamaan 50Mbit liittymästä saman 30e, mitä 100Mbit liittymästä 3 kilometrin päässä??


Mitä taas tulee sopimuksen muokkaamiseeen, hyväksymiseen tai hylkäämiseen riippuu ensinnäkin teistä, tuodaanko hintaa alas, tyhjästä kun en maksa, ja tuo eriarvoistaminen nopeuden suhteenkin samalla hinnalla kummastuttaa, sekä se, että tuleeko tarvittava

lisäantenni heti, ja Telian kustannuksella, kun te olette se osapuoli joka on viemässä minulta ainoaa toimivaa asiaa.Lisäanteenin tarve ilmenee Telian sivuilla heti, kun tuota 50Mbit mobiililiittymää katsoo osoitteeseemme. Riippuu se myös pitkälti kuluttajaviraston lausunnosta, ilmoitus lähtee tänään tai huomenissa, johon lisättiin vielä tuo eriarvoistaminen 3 kilometrin matkalla. Sitä en tiedä, miksi tuon sopimuspohjan toimittaminen ilmoittamaani sähköpostiin pdf muodossa

Telialla on yhtä vaikeaa kuin toimimattomien liittymien kuntoon laittaminen ilman keksittyjä tekosyitä. En katso aiheelliseksi luoda uusia tunnuksia, koska jatko Telian kanssa on epävarmaa mainitsemistani syistä, ja jos en sopimusta näe ilman jälleen kerran uusien tunnusten luontia, en sitä lukematta myöskään hyväksy. Olen pyytänyt jo kertaalleen, että tuo sopimus toimitetaan antamaani sähköpostiin, toistaiseksi sitä ei ole näkynyt, saisi senkin liitetyksi kuluttajavirastoin hämmästeltäväksi.

 

Tämänkertaiseen loppuun tuon kuvakaappauksen kaverilta lainassa olleen Elisan 200Mbit mobiilikaistan testitulokset, jotta tekin näette todellisuuden, mitä se on mobiilikaistojen toimivuus.  Testi on tehty useaan kertaan, testissä käytetty Elisan, Telian ja yhden operaattoreista riippumattoman yleistä testiä, karua on toimivuus.

 

 

 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

Kupariverkon ylläpito on kallista ja tähän liittyen on myös FiCom antanut oman lausuntonsa:


"Verkko vanhetessaan vikaantuu usein kosteuden ja hapettumisen vuoksi. Verkon ylläpito voi tulla kohtuuttoman kalliiksi operaattorille toistuvien huoltotöiden ja vanhentuneen teknologian aktiivilaitteiden (DSLAM) uusimiskustannuksiin vuoksi, jotka saattavat olla suhteettoman suuret jäljellä oleviin kupariverkon asiakasmääriin verrattuna. Lisäksi nämä kustannukset nousevat etenkin harvaan asutuilla seuduilla."


 


Liittymän vaihteluväli tulisi käydä läpi myyntitilanteessa ja se lukee myös tilausvahvistuksessa. Mobiiliyhteyden vaihteluväli on isompi kiinteään verrattuna, koska mobiiliyhteyden toimivuuteen vaikuttaa edellisessä viestissä kertomani seikat. Tässä vedetään nyt vähän mutkia suoraksi, sillä tilanne ei kaikilla haja-asutusalueilla samanlainen. Kiinteässä yhteydessä on se etu, että ulkoiset tekijät eivät pääse samalla tavalla vaikuttamaan liittymän nopeuteen. Meille voi kuka tahansa antaa palautetta toimimattomuudesta ja tutkimme jokaisen meille tehdyn häiriöilmoituksen. Huomioithan, että vaikka sinulla on huonoja kokemuksia mobiiliyhteydestä, ei se tarkoita sitä etteikö muille käytäjille olisi sille käyttöä. Mobiiliyhteys on joillekin käyttäjille huomattavasti parempi vaihtoehto kiinteään verrattuna. 


 


En väittänyt, että kaikki esteet pitää vetää matalaksi, jotta mobiiliyhteys saadaan toimimaan. Se on vain fakta, että kyseiset tekijät vaikuttavat kuuluvuuteen ja mobiiliverkkoja tottakai pyritään suunnittelemaan siten, että kuuluvuus alueella olisi mahdollisimman hyvä ja kapasiteetti riittää mahdollisimman monelle. Kaupungissa sisäkuuluvuuteen vaikuttaa esimerkiksi selektiivilasit ja itsellänikin on ollut ongelmia mobiiliyhteyden sisäkuuluvuudessa tästä syystä.

Vaihteluväli ei ole tuulesta temmattu juttu, vaan se kertoo liittymän todellisesta nopeudesta, koska nopeus voi mobiiliverkossa heitellä useista eri syistä joista olemmekin tässä keskusteluketjussa puhuneetkin. En nyt aivan saa kiinni ajatuksesta eriarvoistamiseen liittyen. Voi olla, että sinun alueellasi käytössä oleva tekniikka ei mahdollista 100 Mbit/s maksiminopeutta, jonka vuoksi kyseistä liittymää ei ensisijaisesti sinulle tarjota. Toinen asia on kuuluvuus: jos tiedämme etukäteen ettei alueella voida päästä missään olosuhteessa 50 Mbit/s korkeampaan nopeuteen, emme silloin tarjoa sinne ensisijaisesti sinulle nopeampaa liittymää. Lisäantennin tarve, sen tilaaminen ja kustannukset katsotaan aina tilannekohtaisesti. Voit tottakai pyytää Kuluttajaneuvonnasta kolmannen osapuolen mielipiteen sinua askarruttaviin kysymyksiin. Sopimustiivistelmän voi myös lähettää sähköpostiin, se ei ole mikään ongelma. Voimme asiakaspalvelun kautta toimittaa sopimustiivistelmän haluamaasi sähköpostiosoitteeseen, jos et sitä ole sinne saanut.

Tehdäänpäs tähän välin pieni yhteenveto koko asiasta.

Jossain on vain tehty yhtäkkiä päätös, että meidän seudulta ja ihmisiltä viedään lankalaajakaista pois.
Pois vientiä perustellaan "vanhentuneena" tekniikkana, jonka ylläpito on kallista, vaikka oikein asennettuna maakaapelit

kestää minimissään 50 vuotta, ja nämä meidän kaapelit on kaivettu maahan -90 luvun puolivälissä, eli maakaapelin käyttöikä

nippa nappa ylittää iältään puoliväliin.

Tilalle tarjotaan minulle 50Mbit mobiilikaistaa, ja vieläpä vastoin Telian oman sivun vaatimusta lisäantennista.
Kenelläkään Telialla ei ole tullut mieleenkään selvittää ja tutkia ylipäätään, onko kyseinen mobiilikaistan toimivuus

ylipäätään mahdollista, ketään ei siis tule edes paikanpäälle toteamaan asiaa, jonka jo etukäteen vuosikymmeniä asuneena

tiedän, että kenttää ei ole. Telia luottaa itse omiin näkyvyys ja kuuluvuuskarttoihinsa täysin sokeasti, ja jotka eivät

pidä pätkääkään paikkaansa, ei yhdelläkään operaattorilla. Itse lähden siitä, että osoitteessani jo vuosikymmeniä

asuneena tiedän tasan tarkaan mikä toimii ja mikä ei, tätä vielä vahvistaa sukulaisten ja tuttavien kommentit omien

liittymiensä toimimattomuudesta meillä. Telian aikomuksena onkin että liittymän sim kortti ja ns. modeemi toimitetaan

postin kautta, ja asiakas saa tehdä sillä sitten mitä lystää, vaikka tunkea hanuriinsa jos siltä tuntuu, joka

todennäköisesti on se ainut ja oikea paikka kyseisille vempeleille ja sim korteille. Näin meiltäkin siis ollaan viemäössä

pääsy netin ihmeelliseen maailmaan, ja eri asioiden hoitoon vailla toimivuutta, tai minkäänlaista taetta siitä. Eipä

tarvitse jatkossa suoratoistaa yhtikäs mitään, ladata mitään, saati hoitaa asioitaan edes verkkopankissa. Oikeus toimivaan

internetiin tullaan näin ollen kuoppaamaan Telian johdolla ja nahkapäätöksellä lopettaa kiinteät kaistat. Olen juuri siksi

pitänyt kiinni tästä lankalaajakaistasta, koska se on viimeinen asia, joka meilläkin on vielä toiminut. Vastuuta Telia

mobiilikaistan toimivuudesta ei ota laisinkaan. Liittymälle on annettu sensijaan tarkoituksella asiakkaita harhaanjohtava

vaihteluväli, jkoka minulle ilmoitettiin puhelimessa olevan 5Mbit - jopa 50Mbit, eli voi olla täysi 0 myös.
Vaihteluväliksi ilmoitetaan tarkoituksella Telian puolelta mahdollisimman suuri vaihteluväli juuri siksi, että Telia

pystyy rehvastelemaan, että liittymä toimii ja osuu säädettyyn vaihteluväliin, eikä asiakas voi valittaa, tai edes

irtautua tällöin sopimuksesta, eli on tehty harhaan johtava ansa. Ilmoitettu vaihteluväli tarkoittaa käytännössä myös

sitä, että Telia ei tule tekemään liittymän toimivuudelle yhtikäs mitään, vaikka 50Mbit liittymän toimivuuus olisi 10%

luokkaa, jos se osuu juurikin tuohon vaihteluväliin. Jo aiemmin olen kertonut, kuinka testasin kaverini testiin tuomaa

DNA:aan 200Mbit mobiilikaistaa osoitteessani, ja kuinka lukuisilla testeillä pääsin maksimissaan noin 1.5 Mbit nopeuteen.

Kyseinen liittymä sinäänsä ei olisi kallis, kun kaveri maksaa siitä 10 euroa kuussa. Telia rehvastelee oman liittymänsä

olevan täysin toimiva, ja saapa vielä kuvan että asiakas saa vastinetta rahoilleen, jota ei kyllä todellisuudessa tapahdu

lainkaan.
Tästä liittymästä minun pitäisi sitten maksaa Telialle "edullinen" hieman alta 30euron hinta kuussa, 24 kuukauden

sitovuudella. Vastaavasti 3 kilometrin päässä sijaitsevalle pienelle taajamalle sensijaan on maksiminopeudeksi saatu

100Mbit ja tismalleen samalla noin 30 euron hinnallla. Näyttää myös sille, että Telia rahastaa täysin toimimattomilla

liittymillä, myös eriarvoistaa asiakkaitaan rajusti, jostain kumman syystä tuo 30 euron hinta on juurtunut Teliaan.
Edelleenkään Telia ei ole toimittanut edes sopimusta nähtäväkseni ilmoittamaani sähköpostiin, enkä sitä näin ollen ole

päässyt lukemaan. Käyttöoikeuteni ei riitä lukemaan sopimusta omassa Teliassa laskut ja asiat osiossa, kun pitäisi luoda

uudet tunnukset, mutta miksi loisin sellaiset, kun näyttää entistä vahvemmin, etten sopimusta hyväksy, en varsinkaan

tollasta "edullista" 30 euron 24kk sitovaa kuukausi hintaa liki toimimattomasta liittymästä tule maksamaan, jonka

toimivuutta saa alkaa seuraamaan kellonajan, vuodenajan ja sään mukaan aivan kuten edelleen on televisionkin kanssa.

Unohtamatta niitä kasvustoja ja puutarhan puita, joita Telia pitää ongelmallisena liittymiensä vähäänkään toimivuuteen,

kun yrittää selitellä täydellistä epäonnistumistaan saada haja-asutus alueelle toimivat liittymät.

Nythän on niin loppujen lopuksi, jos TElia ei ymmärrä pudottaa hintaa rajusti, ja toimita vaadittua lisäantennia, on

minulla vaihtoehtoja, riippuen tietysti, mitä kuluttajavirasto asiasta tulee tuumaamaan. DNA tarjoaa meille suoraan

150Mbit liittymän 17 euron kuukausi hintaan, ja 200 Mbit liittymän tuohon 30 euron kuukausi hintaan. Toimivuus on

todennäköisesti yhtä surkea kuin Telialla, mutta samaan hintaan saan enenmmän potenttiaalia, ja merkittävästi halvemman

hinnan. Kun kerta jatkossa pitää internettiä ja asioitansa hoitaa toimimattomilla mobiilikaistoilla Telian rullatessa

kiinteät liittymät pois, on minulle sitten se ja sama minkä yhtiön kaistat jatkossa on, paitsi että tyhjästä en maksa

ylihintaa. Asia kokonaisuudessaan lähtee kuluttajavirastoon hinnoittelun, eriarvoistamisen sekä vaaditun anteenin

johdosta, ja niin kauan kun asia on kuluttajaviraston käsittelyssä, Telialla ei ole oikeutta katkoa kiinteää laajakaista

liittymääni, tiesittekös muuten sen?

 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +14

Kyllä nämä päätökset tehdään etukäteen suunnitellen ja harkiten, eikä tämä sinun asuinalueesi ole suinkaan ainoa paikka, jossa kiinteän DSL-yhteyden ylläpito päätetään. Kerroinkin tuossa yläpuolella, että tilanteen vaatiessa sinulle tarjotaan lisäantennia kuuluvuuden parantamiseksi. Käytämme kuuluvuuden arviointiin ja tarkasteluun muita työkaluja kuuluvuuskartan lisäksi. Sinun ei ole pakko ottaa meiltä mobiiliyhteyttä ja reititintä, vaan voit halutessasi ottaa palvelut jostain muualta mikäli meidän mobiiliyhteys toimisi esimerkiksi huonosti. Kerroit aiemmin, että käytössä on ollut 1 Mbit/s kiinteä laajakaista, joten nopeampi mobiiliyhteys tarjoaisi huomattavasti paremmat mahdollisuudet netin käyttöön. Suoratoistopalvelut toimii paremmalla laadulla ja tiedostojen lataus toimii nopeammin. Kirjoitinkin ylempänä, että vaihteluväli ei ole hatusta vedetty ja liittymän tulee toimia vähintään sen alarajan puitteissa tai liittymäsopimuksen voi purkaa. Joka tapauksessa 5 Mbit/s nopeudenkin toteutuessa se olisi 5 kertaa nopeampi yhteys kuin sinulla on tällä hetkellä. 4G-yhteyden todellista nopeutta on todella hankala etukäteen sanoa ulkoisten tekijöiden vuoksi, jonka vuoksi kyseinen vaihteluväli on olemassa. Kannattaa ottaa yhteyttä uudelleen asiakaspalveluumme, niin voimme lähettää sinulle sopimustiivistelmän tarkastettavaksi. Jos haluat kokeilla 4G-yhteyden ja mobiilireitittimen toimivuutta alueella, niin se voidaan sinulle asiakaspalvelusta tilata. Jos yhteys ei toimi kunnolla, niin voimme sitten katsoa lisäantennia sinulle. Jos taas olet päättänyt ettet yhteyttä halua edes kokeilla, niin liittymä irtisanotaan kaapeleiden poistamisen yhteydessä ja voit katsoa haluamasi vaihtoehdon tilalle. Sinulla on tottakai oikeus olla yhteydessä Kuluttajaneuvontaan, josta saat vielä kolmannen osapuolen mielipiteen asiaan liittyen. Toimimme kaikkien lakien ja direktiivien mukaisesti, kun poistamme kupariverkkoja käytöstä.

Vastaa