Mökkikauteni ylä-savossa avautui pätkivissä merkeissä - data ei virtaa entiseen tapaan


Kunniamerkki +2
  • Savumerkittäjä
  • 5 kommenttia

Jopas nyt alkoi mökkeilykausi huonojen yhteyksien merkeissä.

Aikaisempina vuosina täällä pohjois-savon maitotalousvyöhykkeen ytimessä on toiminut 4G aivan tarpeeksi hyvin myös viihdekäyttöön, ja 3G-aikoinakin pärjäsi jokseenkin ilman ongelmia, mutta nyt ei tunnu läppärille valuvan edes megatavua sekunnissa ja yhteys pätkii pätkimistään.

Eihän tämä tällainen vetele, koska asun täällä lyhyitä kaupunkikäyntejä lukuun ottamatta syyskuun loppuun saakka, ja tapana on ollut tehdä myös satunnaisia etähommia. Olen perinteisesti luottanut Teliaan, koska näillä seuduilla se on aina toiminut parhaiten.

Mikä tässä nyt avuksi? Onko Telia pistänyt tukiasemansa säästömoodin? ZTE-Mokkulan 4G-kenttäilmaisin näyttää kyllä täysiä kenttiä.,


23 kommenttia

Kysynpä sulta, mikä ZTE-mobiilireititin on kyseessä? Jos on ladattava malli, niiden teho hiipuu. Onko ulkoinen antenni?

Olen itse vasta hankkimassa vastaavaa yhteyttä, ja operaatoreilla ei näköjään ole vastuuta liittymän toiminnasta, ei edes miniminopeudesta. Vain osoitteen perusteella katsotaan onko missä tukiasema ja liittymä myydään teoreettisesti toimivana.

Kunniamerkki +2

Reititin on tosiaankin se Telian akullinen perusmokkula, muutaman vuoden ikäinen. Tilasin nyt kokeeksi toisaalta tuommoisen pihalle (vaikka katolle) asennettavaksi tarkoitetun kovemman luokan laitteen, jossa on lisäantenniportti. Katsotaan, jos sillä saisi helpotusta bittiuupeloon.

Huomasin tällaisen mahdollisen syyn:

Telia ilmoittaa: "pyrimme optimoimaan verkkomme energiatehokkuutta sammuttamalla tarvittaessa 2100MHz ja 2600MHz taajuuksia klo 01-06.30 välisenä aikana. "

Eli dual band reititin olisi hyvä olla.

Käyttäjätaso 7

@Exhaustio  kirjoitti:

Huomasin tällaisen mahdollisen syyn:

Telia ilmoittaa: "pyrimme optimoimaan verkkomme energiatehokkuutta sammuttamalla tarvittaessa 2100MHz ja 2600MHz taajuuksia klo 01-06.30 välisenä aikana. "

Eli dual band reititin olisi hyvä olla.


Kannattaa ensin vaikka Cellmapperilla tarkistaa , kuinka monta taajuutta lähimmässä tukiasemassa on saatavilla ja sitten valita sopiva reititin. Useissa tolpissa on jo kolme tai neljä taajuutta. Dual band (2CA) on jo vähän historiaa ja melkein samalla hinnalla saa 4CA- tai 5CA-laitteen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@gwz40  kirjoitti:

Mikä tässä nyt avuksi?


  1. Kokeile pakottaa reititin 3G-verkkoon, josko se toimisi paremmin kuin 4G. Tämä vaihtoehto on käytettävissä vielä kahden mökkikauden ajan.
  2. Jos reitittimestä voi valita käytettävän taajuuskaistan, käy 4G-taajuuskaistat (700, 800, 1800, 2100, 2600 MHz tai B28, B20, B3, B1, B7, B38) yksitellen läpi. Mikäli osoittautuu, että tietty taajuuskaista on erityisen ruuhkainen, aseta reititin käyttämään muuta tai muita taajuuskaistoja.
  3. Kokeile toista verkkoa. Mikäli sinulla ei ole valmiiksi sopivaa liittymää, hae kioskilta Saunalahti Prepaid tai tilaa netistä Saunalahti Latausliittymä.

@Exhaustio  kirjoitti:

ei edes miniminopeudesta


Palvelukuvauksesta löytyy kyllä miniminopeus, mutta eihän 3 Mbit/s ole enää nykypäivää. Jos nopeudet jäävät alle palvelukuvauksen, voit kuitenkin purkaa sopimuksen irtisanomisen sijaan.

Tänään minulle kerrottiin Telia-kaupassa, että liittymän toimimattomuus ei ole syy irtisanoa sopimus. Telia ei kuulemma takaa _minkäänlaista_ (nopeus) yhteyttä mobiililiittymiin. Ei vaikka reititin on heiltä hankittu ja osoitteen perusteella tukiaseman kantavuus riittää.

P.s. mitä eroa on sopimuksen purkamisella ja irtisanomisella?

 

 

Käyttäjätaso 7

@Exhaustio  kirjoitti:

 

P.s. mitä eroa on sopimuksen purkamisella ja irtisanomisella?


Ollessasi oikeutettu sopimuksenpurkuun , niin se astuu voimaan heti. Irtisanomisessa on aina irtisanomisaika , jonka jälkeen laskutus loppuu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@kustaa1967  kirjoitti:

Dual band (2CA) on jo vähän historiaa ja melkein samalla hinnalla saa 4CA- tai 5CA-laitteen.


3CA-, 4CA- ja 5CA-laitteissa on valitettavasti operaattorikohtaisia virityksiä. Täytyy olla erittäin tarkkana, että ostettu laite toimii juuri oman operaattorin kortilla täydellä nopeudellaan. Onneksi 2CA lähtee yleensä käyntiin lähes kortilla kuin kortilla, joten täysin harakoille laitehankita harvoin menee.

 

Haja-asutusalueilla ei myöskään ole kovin montaa kantoaaltoa käytössä. Sanoisin, että ellei mökki sijaitse kirkonkylän keskustassa, 2CA laitetta parempaan tuskin kannattaa hirvittävästi panostaa.

 

┈─┈

 

Liittymän irtisanomiseen ei tarvita mitään syytä. Siihen riittää, että kumpi tahansa osapuoli ilmoittaa irtisanovansa liittymän.

 

Liittymän purku vaatii syyn. Liittymän toimimattomuus on pätevä syy sopimuksen purkuun. Nopeuden vaihteluvälit ovat niin laajat, ettei sopimuksen purussa ole mitään epäselvää silloin kun vaihteluvälit eivät täyty. 1000 Mbit/s liittymänhän ei tarvitse toimia kuin 10/3 Mbit/s nopeudella niin se on jo sopimusteknisesti ok. Vasta, kun nopeudet putoavat 9/2 Mbit/s tasolle, sopimuksen voi purkaa.

 

Irtisanomisen ja purun ero on siinä, että irtisanomiseen sovelletaan irtisanomisaikaa. Asiakkaan irtisanomisaika matkaviestinliittymillä on 14 vuorokautta ja operaattorin kuukausi. Määräaikaisen liittymän irtisanomisesta irtisanoja joutuu maksamaan erillisen irtisanomiskorvauksen.

 

Telian matkaviestinliittymien tiedonsiirron nopeuksien vaihteluvälit löytyvät palvelukuvauksista:

 

Käyttäjätaso 7

@irritus  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:

Dual band (2CA) on jo vähän historiaa ja melkein samalla hinnalla saa 4CA- tai 5CA-laitteen.


3CA-, 4CA- ja 5CA-laitteissa on valitettavasti operaattorikohtaisia virityksiä. Täytyy olla erittäin tarkkana, että ostettu laite toimii juuri oman operaattorin kortilla täydellä nopeudellaan. Onneksi 2CA lähtee yleensä käyntiin lähes kortilla kuin kortilla, joten täysin harakoille laitehankita harvoin menee.


Juu pikkuisen on eroja operaattorikohtaisissa modeemisoftissa CA-tuen suhteen eli kannattaa selvittää käyttämänsä operaattorin tuki ennen laitehankintaa. Jos jätetään käytetyt laitteet tarkastelun ulkopuolelle , niin itse kyllä unohtaisin nuo vanhat 2CA-laitteet paristakin syystä:

 

  • Niihin ei enää oikein saa päivityksiä
  • 3CA, 4CA ja 5CA-laitteet eivät enää ole merkittävästi kalliimpia ja niihin saa vielä päivityksiä.

Siis ei kannata tuijottaa tämän hetkistä verkkotilannetta , vaan varautua tulevaan , ettei tarvitse taas heti uusia laitteita.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@gwz40  kirjoitti:

Jopas nyt alkoi mökkeilykausi huonojen yhteyksien merkeissä.

Aikaisempina vuosina täällä pohjois-savon maitotalousvyöhykkeen ytimessä on toiminut 4G aivan tarpeeksi hyvin myös viihdekäyttöön, ja 3G-aikoinakin pärjäsi jokseenkin ilman ongelmia, mutta nyt ei tunnu läppärille valuvan edes megatavua sekunnissa ja yhteys pätkii pätkimistään.

Eihän tämä tällainen vetele, koska asun täällä lyhyitä kaupunkikäyntejä lukuun ottamatta syyskuun loppuun saakka, ja tapana on ollut tehdä myös satunnaisia etähommia. Olen perinteisesti luottanut Teliaan, koska näillä seuduilla se on aina toiminut parhaiten.

Mikä tässä nyt avuksi? Onko Telia pistänyt tukiasemansa säästömoodin? ZTE-Mokkulan 4G-kenttäilmaisin näyttää kyllä täysiä kenttiä.,


Kuulostat uusimmalta SYV swapin uhrilta. Olisikohan homma sakannut sen jälkeen kun Huawei vaihdettiin tukiasemassa Nokiaan. Miltä signaaliarvot näyttävät, jos katsot webbiselaimella ZTE:n hallinnasta? Voit laittaa vaikka kuvakaappauksen siitä. Näyttää siis about tältä se oikea paikka: 

 

Jos sulla on android puhelin niin voit myös ladata Google play kaupasta ilmaisen cellmapper sovelluksen. Jos saat siitä pääsivusta kuvakaappauksen niin sekin voisi kertoa tarkemmin tilanteesta.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@kustaa1967  kirjoitti:

itse kyllä unohtaisin nuo vanhat 2CA-laitteet paristakin syystä: Niihin ei enää oikein saa päivityksiä

Teltonika RUT360 ja RUTX09 viimeisin ohjelmistopäivitys 23.05.2022. 🤔>

 


@kustaa1967  kirjoitti:

Siis ei kannata tuijottaa tämän hetkistä verkkotilannetta , vaan varautua tulevaan , ettei tarvitse taas heti uusia laitteita.


Taajamassa tämä olisikin helppoa, mutta haja-asutusalueella hieman haastavampaa. Kuten jo mainitsin, siellä 5CA laitteesta ei välttämättä tule koskaan saamaan ”kaikkea irti”. Haja-asutusalueella tulevaan pitäisi oikeastaan varautua jo 700 MHz 5G-laitteella. Toisaalta ne ovat vasta lapsenkengissään ja toimintaongelmia tuntuu piisaavan.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Ainakin meillä Kaisanet rakentaa nyt valokuitua mutta näyttää tulevan vain vieremän taajamaan. 

Elisa tuo kesän aikana lisää 5G tukiasemia iisalmen ympärille. Myös vieremä mainittu. 

Olemme jännän äärellä kun viikon päästä loppuu koulut. Saa nähdä miten kapasiteetti riittää tukiasemissa. 

Yhteisverkon käyttäjänä ei kyllä hirveesti naurata. Töiden ohessa on monesti tullut ilmoitus että mobiilidata ei ole käytettävissä puhelun aikana. Yritä siinä sitten hoitaa työasioita moniajossa. 

Mielenkiinnolla odotan ensimmäistä mökkireissua. Talvella oli jo haasteita yhteyksien kanssa. Joutuu varmaan varautumaan toisella sim kortilla kun menee mökille. Tuleepahan testattua onko ruoho aidan takana vihreämpää. 

Ainoa pelastus olisi nyt se, että taajamassa mahdollisimman moni ottaisi valokuidun.

 

Sivukylille se ei auta kun verkkoa ei siellä rakenneta. Kysyy loppukäyttäjäjältä hermoja roikkua tökkivässä yhteydessä. ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Kuukkelinpuu  kirjoitti:

Töiden ohessa on monesti tullut ilmoitus että mobiilidata ei ole käytettävissä puhelun aikana.

Puhelimesi menee siis 2G-verkkoon? Oletko yrittänyt asettaa puhelimen käyttämään ainoastaan 3G- ja 4G-verkkoja? Jos tätä asetusta ei löydy suoraan puhelimen käyttöliittymästä, se voi kuitenkin olla kytkettävissä piilotetusta testausvalikosta.

 

Esimerkiksi Android-laitteilla sinne pääsee usein näppäilemällä numerovalitsimeen *#*#INFO#*#* eli *#*#4636#*#*. Tämän jälkeen valitse puhelimen tiedot, aseta ensisijainen verkon tyyppi ja esimerkiksi LTE/WCDMA tai 5G-puhelimessa NR/LTE/WCDMA.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

iPhone 13 pro on päätelaite. Verkon valinta automaattinen.

 

Aamulla piti ihan kokeilla kun olin paikassa, missä tiedän, että yhteys ei tule onnistumaan.

 

Puhelin ilmoitti että ei yhteyttä internettiin, samalla kun olin puhelimessa kollegan kanssa.

 

Pitää katsoa jos kokeilisi pelkkää 4G yhteyttä, mutta omassa kotiosoitteessakin voi olla haasteellista saada toimiva yhteys jos lukitsen puhelimen käyttämään pelkkää 4G verkkoa.

 

Cellmapperissa tukiaseman id 31960, missä puhelin ei ole yhteydessä nettiin puhelun aikana. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Kuukkelinpuu  kirjoitti:

iPhone 13 pro on päätelaite.

Applen laitteissa taisi olla, että niitä ei voi pakottaa käyttämään mitään verkkoa, vaan verkkotyyppi on ainoastaan ehdotus. Täten, jos iPhone on mennäkseen 2G-verkkoon, niin sehän menee. Sama puute koskee kyllä muitakin puhelimia, kuten esimerkiksi ”Nokia” HMD 800 Tough.

 

Applen laitteen kanssa ei auta muuta kuin hankkia internet-yhteyttä varten toinen laite, puhelin, tabletti tai taskureititin. Siitä sitten jakaa yhteyden langattomalla lähiverkolla, niin netin saa toimimaan myös puhelun aikana.

 

Tällöin tarvitaan toki myös toinen liittymä, joten puhelinliittymän voi vaihtaa etanadatalle tai datattomaksi.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Helpompaa hankkia liittymä sellaiselta operaattorilta, jonka yhteydet toimivat. 

Asetuksista löytyy kyllä täppä verkon valintaan. Rajallinen sellainen. 

Onneksi alkaa 4.6 kesäloma ja saa pistää vehkeet ”tauolle”. 



 

 

Kunniamerkki +2

Itse olen Pielaveden lähettyvillä. Tuohon kylälle parin kilometrin päähän tulee kyllä kyläkuitu, mutta en ole edes kehdannut edes tiedustella paljonko se puuttuva pätkä maksaisi. Pistin nyt itse tosiaan tilaukseen uuden 4G-modeemin ja suuntaavan kattoantennin, katsotaan josko näillä eväillä saisi yhteyttä parannettua sen verran, että ovat hintansa väärti.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@gwz40  kirjoitti:

Itse olen Pielaveden lähettyvillä. Tuohon kylälle parin kilometrin päähän tulee kyllä kyläkuitu, mutta en ole edes kehdannut edes tiedustella paljonko se puuttuva pätkä maksaisi. Pistin nyt itse tosiaan tilaukseen uuden 4G-modeemin ja suuntaavan kattoantennin, katsotaan josko näillä eväillä saisi yhteyttä parannettua sen verran, että ovat hintansa väärti.


Toivottavasti et mitään ZTE:n modeemia ostanut. Ovat surullisen kuuluisia siitä, että ulkoisten antenniliitäntöjen toteutukset ovat erittäin kyseenlaisia. 

Kunniamerkki +2

On merkkiä Wi-Tek, millainen lienee. Minulla ei näistä laitteista ole paljoakaan kokemusta.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@gwz40  kirjoitti:

On merkkiä Wi-Tek, millainen lienee. Minulla ei näistä laitteista ole paljoakaan kokemusta.


Okei, no nyt kuulostaa kyllä todella eksoottiselta. Mistä kaupasta ostit? Jos on tuollainen 150 Mbit/s 4G-malli niin mitään kovin erikoisia nopeuksia ei sitten kannata odotella. Toki hyvä juttu, että ulkoiset antennit (harava?) ostit, koska auttavat asiaa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Jotain on jossain tehty. 

Kirjoitan tätä aiemmin mainitun tukiaseman kuuluvuusalueella. 

Puhelin näyttää olevan 3G verkossa ja saa hoidettua asioita moniajossa. 

Aika näyttää miten yhteisverkko päivitttää tänne tukiasemia 3G verkon sulkeutuessa. ?

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

@Kuukkelinpuu  kirjoitti:

Jotain on jossain tehty. 

Kirjoitan tätä aiemmin mainitun tukiaseman kuuluvuusalueella. 

Puhelin näyttää olevan 3G verkossa ja saa hoidettua asioita moniajossa. 

Aika näyttää miten yhteisverkko päivitttää tänne tukiasemia 3G verkon sulkeutuessa. ?


En menisi laskemaan Yhteisverkon varaan. Pieksämäen maaseutualueella etelä- Savossa verkko rakennettiin vuosi sitten eikä tilanne ainakaan paljoa paremmaksi muuttunut. Tuli hitaat 4G- yhteydet, hitaasta 5G:stä ei ole kuulunut mitään. Sammuttivat 3G- lähimaston. Puhelut pätkii niin kuin nettikin. Elisa ilmeisesti laittanut verkon rakentelun alueella jäihin, ei lähde Yhteisverkkoalueella kilpailemaan, korkeintaan kaupunkialueella.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

@gwz40  kirjoitti:

On merkkiä Wi-Tek, millainen lienee. Minulla ei näistä laitteista ole paljoakaan kokemusta.


Jos se on tuo ulkohärpäke niin en kauheita odottaisi. Testasin huvikseni moista, heikkoa oli nopeudet ja wifi ei pelittänyt juurikaan peltikaton läpi. Jos masto ihan vieressä niin voi menetellä, lisäantennein en tosin testannut.

Onko mökki jo rakennetun /uusitun Yhteisverkon alueella? Saattaa olla ongelmien syy.

Vastaa