Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
tero812
Vakiokalustoa
  • 6 custom-general.kudos
  • 126 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Parannuksia 94400 -alueen verkkoon

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

no koskas 94400 alueen verkkoa aletaan telian osalta parantaa ja tuotaan vaikka se 5g tekniikka jonka yhteytessä myös 4g verkkoja modernisoitaisiin kyllähän mulla telian netti tukee 4g+ nopeutta eli lte a verkkoa kun taas elisan mobiilinetti kun mulla molempien liittymät on tällä alueella vain 4g 100 megaa 4g+ siis telian 4g+ eli ltea verkko pystyy huippu olosuhteissa jopa 300 megan tai jopa 600 megan nopeuksiin  mutta se mikä mun kohalla on onkelma on verkon ruuhkautuminen iltaaikaan tarvitaan lisää kapasiteettia alueelle ja koko alueelle 94400 muila onkelma on varmaan ihan sama että iltaaikaan kun tulee ruuhkaa ja varsinkin viikonloppuisiin niin kärvistellään hitaammilla yhteyksillä eli verkko tarvii parannusta ja kuulema vaikka telian 5g ei mun paikkaan yltäisi niin kun ihmiset ottaa 5g liittymän sitä mukaan kun niitä tulee niin kun samalla modernisoitaan 4g verkkoa ihmiset siirtyy käyttään 5g yhteyttä ja lukitsee taajuuten 5g verkkoon niin paranee mun netin nopeus siis 4g verkon nopeus kun ihmisiltä vapautuu kapasiteettia ellei se 700mhz 5g tekniikka mulle yltäisikään  aion kyllä laittaa verkkojutut kuntoon zyxel on julkaissut 619e reittimen jossa on 4 sisäistä anteenia tehokasta sellaista ja kaksi lisäanteenille tarkoitettua sma paikkaa  se reititin on kuulema tarkoitettu nyt tähän hetkeen ja tulevaisuuteen verkkokauppa sitä myy  ja sitten tietysti verkkokortin täytyy olla reitittimen lisäksi huippu luokkaa ja sitten täytyy käyttää cat7 kaapelia oli 4g+ eli 4g lte a yhteys tai 5g 700mhz tai ei  mutta tosiaan toivon että sellaisen 1-2 vuoden tai viimeistään 2-3 vuoten tai viimeistään 4-8 vuoden sisällä telia parantaisi reilusti koko 94400 alueen verkkoja ja lisäisi kapasiteettia niin että saa elisan etumatkaa kiinni koska elisalla on jo 5g verkko lähikaupunkeissa vaikka ei mun alueella 94400 mutta vastatkoon asiantuntijat tähän minkälaiset mahollisuutet on että telia parantaa ensivuoden puolella koko alueen 94400 verkkoa hyvät vai huonot  asikas kyllä voi itsekkin verkon toimivuuten kuten tuossa laite ja kaapelihankintoja eli reititin ja verkkokortti ja cat7 kaapeli niin ja reititin jota olen hankkimassa jossa 4 sisäistä anteenia ja paikka ulkoiselle anteenille tai lisäanteenille niin ihminen voi toki verkkoa jotenkin itse parantaa mutta kun puhutaan siitä että verkkoa parannetaan reilusti niin se on operaattorin vastuulla ja siksi toivon että alueelle 94400 jossa varsinki iltaiaikaa netti tukossa niin tehtäisiin verkon parannus töitä eli tuotaisiin 700mhz verkkotekniikka ja modernisoitaisiin selvästi 4g verkkoa ja lisättäisiin myös 4g verkkoon reilusti lisää kapasiteettia ja todeutettaisiin kun alue 94400 on kuitenkin aika hankala niin toteutettaisiin se 5g tekniikka 700mhz tekniikalla koska se kattaa kuitenkin 20 kilometriä melkein

edit Merja_J: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi

16 vastausta
tero812
Vakiokalustoa
  • 6 custom-general.kudos

voitteko vahvistaa että telia on saanut vikailmoituksen multa alueelta 94400 onko asia teidän tietossa vai pitääkö huomenna soittaa teliaan verkko on tosiaankin nykyisin niin hias että joko tukiasemassa on liikaa ruuhkaa tai helsinkin telian pääkonttori josta ihmisten mobiililiittymät avataan on laitteissa jotain häiriötä tai sitten mun itse pitää hankkia paremmat laitteet uusi 5g reititin sama kuin entinen mutta kun on uusi reititin voi sulkea sen reitittimen onkelmat ulkopuolelle ja ethernet kaapelia tilata cat7 ja kun varaa uudempi keskusyksikkö eli tietokone ja 4k näyttö ja nyt vaikka sellainen 105 euron usb verkkokortti jonka jimistä löysin se 105 euron usb verkkokortti on laatukas uuden koneen hankkiminen ei ole vielä ajankohtaista ja emolevyn intekroitu verkkokortti alkaa olla jo vanhaa tekniiikkaa toki nykyinenkin verkkokortti joka mulla on käytössä on d-linkin usb verkkokortti mutta tuon reitittimen osto siis uuden reittimen osto on tärkeää ja sitten pitäisi jonkun ammattilaisen tarkistaa reitittimen asetukset ja suorittaa verkon ylläpito toimia ja tarkistaa verkkokortin ajuri ja toiminta ja itse vielä ostaa tai tilata cat7 kaapelia se 105e usb verkkokortti jonka aion ostaa tukee 10 gigan nettiä johon 5g tulee aikoinaan pystyyn ja cat7 kaapelikin tukee 10 gigaa verkon hidastelun syyt on kyllä hämärän peitossa kaveri sanonut että teliaa haukuttu että käytä elisaa mutta mä haluan luottaa ja uskoa että telia voi vielä jonkun ajan sisällä verkkoaan parantaa ja merkittävästi siksi häiriöilmoituksiakin eilen kerran ja tänään toisen kerran tein ja ootan että liittymälle eli tukiasemiin tulee parannuksia ootan aluksi 1-2 vuotta ja sitten 2-3 vuotta ja sitten 4-8 vuotta ja sitten 8-9 vuotta ja sitten vielä 10-11 vuotta ja jos 10-11 vuoden jälkeen tai aikana ei telialta tule merkittäviä parannuksia alueen 94400 verkkoon vaihan liittymän elisaan koska telian mukaan kun soitin niin telialla on 5g verkkoa vasta oulussa eli ei rovaniemellä eikä kemissä eikä torniossa kun elisalla on 5g verkkoa jo jossakinpäin aluetta 94400 tai viimestään kemissä ja torniossa ja rovaniemessä on elisalla jo kaupunkeissa siis jonkun kymmenen kilometrin päässä musta on  sitä 5g siksi kaveri sanoikin että ei telialle vaikuta valittaa että ei ne mitään tee että laita tai käytä elisa liittymää  ja kohta alkaa tuntua että pitääkö vaihtaa takaisin elisaan koska  elisalla verkko on vakaampi tosin elisalla on vain tavallista 4g verkkoa mun osoite kun taas telialla on 4g+ verkkoa eli siinä mielessä nopeampi verkko mutta kun alueen 94400  ihmiset on valittanut siis suuri osa sen alueen ihmisistä valittanut että verkko surkea niin pitäisi telian ja elisan ymmärtää että jotain on tehtävä

Edit JoonasLam: täsmennetty otsikkoa

KaPetri
Telialainen
Telialainen
  • 115 custom-general.kudos
  • 659 custom-general.replies
  • 55 custom-general.solutions

Emme voi täällä yhteisössä sitä tarkistaa onko vikailmoituksesi tullut meille käsittelyyn. 

Mitä Kemin ja muun Pohjois-Suomen verkonparannuksiin tulee, niin niitä joudutaan vielä hetki odottamaan. 

Käytämme alueella DNA:n kanssa yhteistä verkkoa eli Suomen Yhteisverkkojen verkkoa. SYV ei ole vielä varmistanut millä aikataululla Kemin verkkoja tullaan modernisoimaan. 

TeeJay74
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 5 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Kemi-Tornion tulevaa uudistettua radioverkkoa Nokian tekniikalla voidaan kyllä hieman kommentoida. Alkuperäinen tavoite lienee ollut alkuvuosi 2022. Näillä leveyksillä talviaikaan perinteisesti ei ole tämän kokoluokan uudistuksia tehty. Lisäksi epävarmuustekijöitä liittyy Nokian teknologiaan, sen saatavuuteen(komponenttipula), asentajaresurssien saatavuuteen jne. Kaikki nämä tekijät yhdessä viittaavat siihen, että hieman lisäviivettä tulee. Paras arvaus näillä tiedoilla mitä on, olisi kesäkausi 2022 tuolle verkon modernisoinnille Merilapissa.

tero812
Vakiokalustoa
  • 6 custom-general.kudos

en tiiä kuka siitä vastaa joka parantaa 4g yhteyksiä tai tuo 5g netinkin ja samalla modernisoitaan 4g nettiä mutta toivon että se joka niistä vastaa että laitatte sille viestiä että mulla ja jollain ei aina netti ainaskaan ruuhka aikana toimi niin hyvin kuin mahollista että ei voi ees haaveilla siitä että toistaisi 4k kuvaa samaan aikaan kun lataa isoa peli tiedostoa vai onko niin kun operaattorikin mulle sanoi että jos käyttö on tosi vaativaa niin yleensä se vaatii kiinteän netin oli sitä sitten paikkaan saatavalla tai ei niin vaatii yleensä kiinteän netin

Edit ReOlivia: Yhdistetty olemassa olevaan ketjuun. 

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 140 custom-general.kudos
  • 801 custom-general.replies
  • 69 custom-general.solutions

@tero812  kirjoitti:

en tiiä kuka siitä vastaa joka parantaa 4g yhteyksiä tai tuo 5g netinkin ja samalla modernisoitaan 4g nettiä mutta toivon että se joka niistä vastaa että laitatte sille viestiä että mulla ja jollain ei aina netti ainaskaan ruuhka aikana toimi niin hyvin kuin mahollista että ei voi ees haaveilla siitä että toistaisi 4k kuvaa samaan aikaan kun lataa isoa peli tiedostoa vai onko niin kun operaattorikin mulle sanoi että jos käyttö on tosi vaativaa niin yleensä se vaatii kiinteän netin oli sitä sitten paikkaan saatavalla tai ei niin vaatii yleensä kiinteän netin

Kuten @KaPetri  on vastannutkin sinulle jo, niin Yhteisverkko huolehtii päivityksistä ja ne tulevat aikanaan, tällä hetkellä ei ole tiedossa tarkempaa aikataulua. Ilmoituksesi on kyllä kuultu ja se on tiedossa, että ilta-aikaan varsinkin nopeudet hidastuu.

Tietysti 4K -laatuiset videot/suoratoistot ja suuret tiedostokoot vaativat paljon latausnopeutta ja siihen paras tekniikka olisi kiinteä yhteys.

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa

osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.

Merja_J
Moderaattori
Moderaattori
  • 855 custom-general.kudos
  • 1251 custom-general.replies
  • 80 custom-general.solutions

Tästä samaisesta aiheesta taisikin meillä olla juttua muutama viikko sitten tässä ketjussa. Kollega tuolloin kertoikin että alue kuuluu Suomen Yhteisverkkoon ja niin Kemin, kuin muunkin Pohjois-Suomen verkonparannuksia joudutaan vielä hetki odottelemaan. Suomen Yhteisverkko ei ole vielä vahvistanut millä aikataululla 94400 -alueen verkkoja tullaan modernisoimaan. Toivotaan tosiaan että tämä tapahtuisi mahdollisimman pian koska siellä tuntuu tarvetta selkeästi olevan. Uskoisin että ensi vuoden puolella vaikka mitään ei voida varmasti sanoa koska aikataulua ei ole vahvistettu. Hyvä kuitenkin että olet jo miettinyt uusia reitittimiä niin tiedät sitten mitä hankkia kun verkotkin on kunnossa. 

| Telia Yhteisön moderaattori | Apple iPhone 12 | Apple Watch SE | C More
tero812
Vakiokalustoa
  • 6 custom-general.kudos

voitteko laittaa palautetta  yhteisverkkojen rakentajille ja toimitusjohtajalle että alueella 94400 mobiilinetin tilanne telialla ja elisalla ja vastaavilla tosi heikko että täytyy parantaa koko keminmaan alueen ja oman osoitteen lähialueiten verkkoja koska kun tulee vähänkään ruuhkaa niin raskas hd kuva tai 4k kuva pätkii ja verkkopelaamisesta ei ees uneksia voi tarvitaan sitä 5g verkkoa ja samalla 4g verkon kapasiteettia pitää kasvattaa tuntuvasti ja 4g verkkoa samalla muutenkin reilusti modernisoita  niin voitteko te siellä telialla laittaa palautetta niile tahoille jotka siitä päättää missä alueilla verkkoa parannetaan että koko 94400 alueen ja mun osoitteen lähialueiten mobiiliverkkoa pitää parantaa tuntuvasti aikaisemmin jopa telia yhteisön moderaattori myönsi että keminmaasta on verkosta tullut paljon palautetta että se ei toimi toivotusti niin voisiko olettaa että verkkoa parannetaan 2 vuoten tai 2-3 vuoten tai viimeistään 4-8 vuoden päästä vai onko 1-2 vuotta joista tuo 2 vuotta niin realistinen aika niitä verkonparannuksia oottaa

edit katjane: Siirretty omasta aiheestaan tähän ketjuun

Katjane
Moderaattori
Moderaattori
  • 195 custom-general.kudos
  • 432 custom-general.replies
  • 30 custom-general.solutions

@tero812  kirjoitti:

voitteko laittaa palautetta  yhteisverkkojen rakentajille ja toimitusjohtajalle että alueella 94400 mobiilinetin tilanne telialla ja elisalla ja vastaavilla tosi heikko että täytyy parantaa koko keminmaan alueen ja oman osoitteen lähialueiten verkkoja

voisiko olettaa että verkkoa parannetaan 2 vuoten tai 2-3 vuoten tai viimeistään 4-8 vuoden päästä vai onko 1-2 vuotta joista tuo 2 vuotta niin realistinen aika niitä verkonparannuksia oottaa

Kiitos palautteestasi, välitimme sen eteenpäin. Tarkkaa aikaa ei verkon osalta voida sanoa, mutta näillä näkymin rakennusprojekti olisi kaikkinensa valmis vuoden 2023 loppupuolella. Yhteisverkon päivitys on siis meneillään, mutta valmistumista joudutaan vielä odottelemaan. 

Telia Yhteisön moderaattori | iPhone 11 | Sarjat ja elokuvat |
tero812
Vakiokalustoa
  • 6 custom-general.kudos

koskeeko tuo yhteisverkko myös aluetta 94400