Parannuksia 94400 -alueen verkkoon

  • 12 December 2021
  • 26 kommenttia
  • 28 katselukertaa

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

no koskas 94400 alueen verkkoa aletaan telian osalta parantaa ja tuotaan vaikka se 5g tekniikka jonka yhteytessä myös 4g verkkoja modernisoitaisiin kyllähän mulla telian netti tukee 4g+ nopeutta eli lte a verkkoa kun taas elisan mobiilinetti kun mulla molempien liittymät on tällä alueella vain 4g 100 megaa 4g+ siis telian 4g+ eli ltea verkko pystyy huippu olosuhteissa jopa 300 megan tai jopa 600 megan nopeuksiin  mutta se mikä mun kohalla on onkelma on verkon ruuhkautuminen iltaaikaan tarvitaan lisää kapasiteettia alueelle ja koko alueelle 94400 muila onkelma on varmaan ihan sama että iltaaikaan kun tulee ruuhkaa ja varsinkin viikonloppuisiin niin kärvistellään hitaammilla yhteyksillä eli verkko tarvii parannusta ja kuulema vaikka telian 5g ei mun paikkaan yltäisi niin kun ihmiset ottaa 5g liittymän sitä mukaan kun niitä tulee niin kun samalla modernisoitaan 4g verkkoa ihmiset siirtyy käyttään 5g yhteyttä ja lukitsee taajuuten 5g verkkoon niin paranee mun netin nopeus siis 4g verkon nopeus kun ihmisiltä vapautuu kapasiteettia ellei se 700mhz 5g tekniikka mulle yltäisikään  aion kyllä laittaa verkkojutut kuntoon zyxel on julkaissut 619e reittimen jossa on 4 sisäistä anteenia tehokasta sellaista ja kaksi lisäanteenille tarkoitettua sma paikkaa  se reititin on kuulema tarkoitettu nyt tähän hetkeen ja tulevaisuuteen verkkokauppa sitä myy  ja sitten tietysti verkkokortin täytyy olla reitittimen lisäksi huippu luokkaa ja sitten täytyy käyttää cat7 kaapelia oli 4g+ eli 4g lte a yhteys tai 5g 700mhz tai ei  mutta tosiaan toivon että sellaisen 1-2 vuoden tai viimeistään 2-3 vuoten tai viimeistään 4-8 vuoden sisällä telia parantaisi reilusti koko 94400 alueen verkkoja ja lisäisi kapasiteettia niin että saa elisan etumatkaa kiinni koska elisalla on jo 5g verkko lähikaupunkeissa vaikka ei mun alueella 94400 mutta vastatkoon asiantuntijat tähän minkälaiset mahollisuutet on että telia parantaa ensivuoden puolella koko alueen 94400 verkkoa hyvät vai huonot  asikas kyllä voi itsekkin verkon toimivuuten kuten tuossa laite ja kaapelihankintoja eli reititin ja verkkokortti ja cat7 kaapeli niin ja reititin jota olen hankkimassa jossa 4 sisäistä anteenia ja paikka ulkoiselle anteenille tai lisäanteenille niin ihminen voi toki verkkoa jotenkin itse parantaa mutta kun puhutaan siitä että verkkoa parannetaan reilusti niin se on operaattorin vastuulla ja siksi toivon että alueelle 94400 jossa varsinki iltaiaikaa netti tukossa niin tehtäisiin verkon parannus töitä eli tuotaisiin 700mhz verkkotekniikka ja modernisoitaisiin selvästi 4g verkkoa ja lisättäisiin myös 4g verkkoon reilusti lisää kapasiteettia ja todeutettaisiin kun alue 94400 on kuitenkin aika hankala niin toteutettaisiin se 5g tekniikka 700mhz tekniikalla koska se kattaa kuitenkin 20 kilometriä melkein


 


 


edit Merja_J: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi


26 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

voitteko vahvistaa että telia on saanut vikailmoituksen multa alueelta 94400 onko asia teidän tietossa vai pitääkö huomenna soittaa teliaan verkko on tosiaankin nykyisin niin hias että joko tukiasemassa on liikaa ruuhkaa tai helsinkin telian pääkonttori josta ihmisten mobiililiittymät avataan on laitteissa jotain häiriötä tai sitten mun itse pitää hankkia paremmat laitteet uusi 5g reititin sama kuin entinen mutta kun on uusi reititin voi sulkea sen reitittimen onkelmat ulkopuolelle ja ethernet kaapelia tilata cat7 ja kun varaa uudempi keskusyksikkö eli tietokone ja 4k näyttö ja nyt vaikka sellainen 105 euron usb verkkokortti jonka jimistä löysin se 105 euron usb verkkokortti on laatukas uuden koneen hankkiminen ei ole vielä ajankohtaista ja emolevyn intekroitu verkkokortti alkaa olla jo vanhaa tekniiikkaa toki nykyinenkin verkkokortti joka mulla on käytössä on d-linkin usb verkkokortti mutta tuon reitittimen osto siis uuden reittimen osto on tärkeää ja sitten pitäisi jonkun ammattilaisen tarkistaa reitittimen asetukset ja suorittaa verkon ylläpito toimia ja tarkistaa verkkokortin ajuri ja toiminta ja itse vielä ostaa tai tilata cat7 kaapelia se 105e usb verkkokortti jonka aion ostaa tukee 10 gigan nettiä johon 5g tulee aikoinaan pystyyn ja cat7 kaapelikin tukee 10 gigaa verkon hidastelun syyt on kyllä hämärän peitossa kaveri sanonut että teliaa haukuttu että käytä elisaa mutta mä haluan luottaa ja uskoa että telia voi vielä jonkun ajan sisällä verkkoaan parantaa ja merkittävästi siksi häiriöilmoituksiakin eilen kerran ja tänään toisen kerran tein ja ootan että liittymälle eli tukiasemiin tulee parannuksia ootan aluksi 1-2 vuotta ja sitten 2-3 vuotta ja sitten 4-8 vuotta ja sitten 8-9 vuotta ja sitten vielä 10-11 vuotta ja jos 10-11 vuoden jälkeen tai aikana ei telialta tule merkittäviä parannuksia alueen 94400 verkkoon vaihan liittymän elisaan koska telian mukaan kun soitin niin telialla on 5g verkkoa vasta oulussa eli ei rovaniemellä eikä kemissä eikä torniossa kun elisalla on 5g verkkoa jo jossakinpäin aluetta 94400 tai viimestään kemissä ja torniossa ja rovaniemessä on elisalla jo kaupunkeissa siis jonkun kymmenen kilometrin päässä musta on  sitä 5g siksi kaveri sanoikin että ei telialle vaikuta valittaa että ei ne mitään tee että laita tai käytä elisa liittymää  ja kohta alkaa tuntua että pitääkö vaihtaa takaisin elisaan koska  elisalla verkko on vakaampi tosin elisalla on vain tavallista 4g verkkoa mun osoite kun taas telialla on 4g+ verkkoa eli siinä mielessä nopeampi verkko mutta kun alueen 94400  ihmiset on valittanut siis suuri osa sen alueen ihmisistä valittanut että verkko surkea niin pitäisi telian ja elisan ymmärtää että jotain on tehtävä

Edit JoonasLam: täsmennetty otsikkoa

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14



Emme voi täällä yhteisössä sitä tarkistaa onko vikailmoituksesi tullut meille käsittelyyn. 


Mitä Kemin ja muun Pohjois-Suomen verkonparannuksiin tulee, niin niitä joudutaan vielä hetki odottamaan. 


Käytämme alueella DNA:n kanssa yhteistä verkkoa eli Suomen Yhteisverkkojen verkkoa. SYV ei ole vielä varmistanut millä aikataululla Kemin verkkoja tullaan modernisoimaan. 


 




 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

Kemi-Tornion tulevaa uudistettua radioverkkoa Nokian tekniikalla voidaan kyllä hieman kommentoida. Alkuperäinen tavoite lienee ollut alkuvuosi 2022. Näillä leveyksillä talviaikaan perinteisesti ei ole tämän kokoluokan uudistuksia tehty. Lisäksi epävarmuustekijöitä liittyy Nokian teknologiaan, sen saatavuuteen(komponenttipula), asentajaresurssien saatavuuteen jne. Kaikki nämä tekijät yhdessä viittaavat siihen, että hieman lisäviivettä tulee. Paras arvaus näillä tiedoilla mitä on, olisi kesäkausi 2022 tuolle verkon modernisoinnille Merilapissa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

en tiiä kuka siitä vastaa joka parantaa 4g yhteyksiä tai tuo 5g netinkin ja samalla modernisoitaan 4g nettiä mutta toivon että se joka niistä vastaa että laitatte sille viestiä että mulla ja jollain ei aina netti ainaskaan ruuhka aikana toimi niin hyvin kuin mahollista että ei voi ees haaveilla siitä että toistaisi 4k kuvaa samaan aikaan kun lataa isoa peli tiedostoa vai onko niin kun operaattorikin mulle sanoi että jos käyttö on tosi vaativaa niin yleensä se vaatii kiinteän netin oli sitä sitten paikkaan saatavalla tai ei niin vaatii yleensä kiinteän netin


 


Edit ReOlivia: Yhdistetty olemassa olevaan ketjuun. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@tero812  kirjoitti:

en tiiä kuka siitä vastaa joka parantaa 4g yhteyksiä tai tuo 5g netinkin ja samalla modernisoitaan 4g nettiä mutta toivon että se joka niistä vastaa että laitatte sille viestiä että mulla ja jollain ei aina netti ainaskaan ruuhka aikana toimi niin hyvin kuin mahollista että ei voi ees haaveilla siitä että toistaisi 4k kuvaa samaan aikaan kun lataa isoa peli tiedostoa vai onko niin kun operaattorikin mulle sanoi että jos käyttö on tosi vaativaa niin yleensä se vaatii kiinteän netin oli sitä sitten paikkaan saatavalla tai ei niin vaatii yleensä kiinteän netin




Kuten @KaPetri  on vastannutkin sinulle jo, niin Yhteisverkko huolehtii päivityksistä ja ne tulevat aikanaan, tällä hetkellä ei ole tiedossa tarkempaa aikataulua. Ilmoituksesi on kyllä kuultu ja se on tiedossa, että ilta-aikaan varsinkin nopeudet hidastuu.

Tietysti 4K -laatuiset videot/suoratoistot ja suuret tiedostokoot vaativat paljon latausnopeutta ja siihen paras tekniikka olisi kiinteä yhteys.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Tästä samaisesta aiheesta taisikin meillä olla juttua muutama viikko sitten tässä ketjussa. Kollega tuolloin kertoikin että alue kuuluu Suomen Yhteisverkkoon ja niin Kemin, kuin muunkin Pohjois-Suomen verkonparannuksia joudutaan vielä hetki odottelemaan. Suomen Yhteisverkko ei ole vielä vahvistanut millä aikataululla 94400 -alueen verkkoja tullaan modernisoimaan. Toivotaan tosiaan että tämä tapahtuisi mahdollisimman pian koska siellä tuntuu tarvetta selkeästi olevan. Uskoisin että ensi vuoden puolella vaikka mitään ei voida varmasti sanoa koska aikataulua ei ole vahvistettu. Hyvä kuitenkin että olet jo miettinyt uusia reitittimiä niin tiedät sitten mitä hankkia kun verkotkin on kunnossa. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

voitteko laittaa palautetta  yhteisverkkojen rakentajille ja toimitusjohtajalle että alueella 94400 mobiilinetin tilanne telialla ja elisalla ja vastaavilla tosi heikko että täytyy parantaa koko keminmaan alueen ja oman osoitteen lähialueiten verkkoja koska kun tulee vähänkään ruuhkaa niin raskas hd kuva tai 4k kuva pätkii ja verkkopelaamisesta ei ees uneksia voi tarvitaan sitä 5g verkkoa ja samalla 4g verkon kapasiteettia pitää kasvattaa tuntuvasti ja 4g verkkoa samalla muutenkin reilusti modernisoita  niin voitteko te siellä telialla laittaa palautetta niile tahoille jotka siitä päättää missä alueilla verkkoa parannetaan että koko 94400 alueen ja mun osoitteen lähialueiten mobiiliverkkoa pitää parantaa tuntuvasti aikaisemmin jopa telia yhteisön moderaattori myönsi että keminmaasta on verkosta tullut paljon palautetta että se ei toimi toivotusti niin voisiko olettaa että verkkoa parannetaan 2 vuoten tai 2-3 vuoten tai viimeistään 4-8 vuoden päästä vai onko 1-2 vuotta joista tuo 2 vuotta niin realistinen aika niitä verkonparannuksia oottaa


 


 


edit katjane: Siirretty omasta aiheestaan tähän ketjuun

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@tero812  kirjoitti:

voitteko laittaa palautetta  yhteisverkkojen rakentajille ja toimitusjohtajalle että alueella 94400 mobiilinetin tilanne telialla ja elisalla ja vastaavilla tosi heikko että täytyy parantaa koko keminmaan alueen ja oman osoitteen lähialueiten verkkoja


 


voisiko olettaa että verkkoa parannetaan 2 vuoten tai 2-3 vuoten tai viimeistään 4-8 vuoden päästä vai onko 1-2 vuotta joista tuo 2 vuotta niin realistinen aika niitä verkonparannuksia oottaa


 




Kiitos palautteestasi, välitimme sen eteenpäin. Tarkkaa aikaa ei verkon osalta voida sanoa, mutta näillä näkymin rakennusprojekti olisi kaikkinensa valmis vuoden 2023 loppupuolella. Yhteisverkon päivitys on siis meneillään, mutta valmistumista joudutaan vielä odottelemaan. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

koskeeko tuo yhteisverkko myös aluetta 94400

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@tero812  kirjoitti:

koskeeko tuo yhteisverkko myös aluetta 94400




Kyllä koskee. 🙂> Suomen Yhteisverkko on DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n vuonna 2014 perustama yhteinen verkkoyhtiö, joka suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää matkaviestinverkkoa Pohjois- ja Itä-Suomen alueella.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

sellaista tietoa että lähin tukiasema mun hoitokotista on 200-300 metrin päässä hoitokotista ja muut 950 metrin ja 1300 metrin ja 1600 metrin päässä niin toivon että sitten 2-3 vuoden sisällä tullaan parantaan tuota lähintä 200-300 metrin päässä olevaa tukiasemaa joka suoraan hoitokotiin suunnattu ja sitten tuota 950 metrin päässä olevaa tukiasemaa joka on toiseksi lähimpänä niin että verkon suunittelijalle sitten sellaista tietoa että tuota niihin se 5g ja samalla modernisoita tosissaan myös 4g verkkoa ja lisätä reilusti 4g verkon huippu modernisoinin lisäksi myös 4g verkkojen kapasiteettia ja että parannukset koskee niin alueen 94400 hoitokoteja kuin koko 94400 niin toivon että kun telia parantaa verkkoa niin telia tekee sen tosissaan ja kunnolla koska esimerkiksi yöllä johonkin aikaan ja aamulla ja aamupäivällä lataus nopeus on vielä kunnollinen mutta se laskee reilusti tiettyyn aikaan iltapäivästä että jos yöllä ja aamupäivällä on 14 megaa sekunnissa niin johonkin aikaan iltapäivällä ja iltaaikaan kello 7 iltaikaan peräti puolikolmeen yöllä nopeus niin ainakin kello 7 aina puoli kahteen saattaa nopeus olla niinkin alhainen kuin 2 megaa tai 3 megaa sekunnissa että nopeus koko 94400 alueella kun tulee vähänkään ruuhkaa laskee tosi pahasti että lähettää verkon suunittelijalle viestiä että kun alueen 94400 verkon parannus työt alkaa tehä verkkoa ennemmin todella hitaasti ja kauan sitä verkkoa ja käyttää siihen todella paljon aikaa ja tehä hitaasti mutta varmasti hyvää  koska alue on haasteelinen tämä 94400 koska on korkeita puita ja taloja ja pikkuisen mäkeäkin mutta se mäki ei ole niin korkea että sen pitäisi haitata se miksi verkkoon pitää alueella 94400 tehä suuria ja merkittäviä parannuksia on mun asunnon tosi paksut selektiivi ikkunat eli selektiivi lasit eli panssari lasit ja panssari ikkunat ja enerkia tehokkaasti rakennetut seinät lähin tukiasema siis 4g on 200-300 metrin päässä ja siksi koska se on niin lähellä netti on sentään jotenkin munkin alueella hyvin toimiva kun sitä ruuhkaa ei ole mutta kun tulee vähänkään ruuhkaa nopeus laskee tuskallisen hitaaksi ottakaa tämä huomioon kun verkkoa parannetaan mutta jos ei olisi tuota 200-300 metrin päässä olevaa tukiasemaa ja suoraa mun hoitokotiin suunnattu niin nopeutet ei olisi tuotakaan luokkaa mitä ne nyt on koska nyt verkko on 4g+ tekniikkaa eli lte a tekniikkaa ja aion kun vain saan rahat kokoon ostaa zyxelin uusimman 5g reittimen jossa tulee myös wifi 6 tukiasema se tulee omalta osaltaan parantaan verkon toimintaa ja lisäksi käytän uusimpia mahollisia verkkokaapeleita ja verkkokortteja tämän hetkinen reititin on zte 801a 5g mutta joutun ostaan uuden reitittimen koska reitittimen mekaaninen resetointi on mennyt rikki ja haluan että pystyn resetoimaan mekaanisestikkin ja zyxel on tässä parempi zte reittimen resetointi reikä oli liian pieni ja kapea ja kun dna neulalla jolla avataan kännykän sim luukku koitti resetoita sitä koko mekaaninen resetointi vahinkoittui mutta mitä olette mieltä onko se syy ostaa uutta reititinta ja saanko oleelista hyötyä jos ostan tuon zyxel uusimman 619e maksavan 5g reittimen tähän kysymykseen kaikkeen mitä viestissä mainitaan toivon telian työntekijöitten ja moderaattoreiten vastausta mutta kaikki muutkin telialaiset ja varsinkin alueelta 94400 saavat tähän vastata

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@tero812  kirjoitti:

mitä olette mieltä onko se syy ostaa uutta reititinta ja saanko oleelista hyötyä jos ostan tuon zyxel uusimman 619e maksavan 5g reittimen tähän kysymykseen kaikkeen mitä viestissä mainitaan toivon telian työntekijöitten ja moderaattoreiten vastausta mutta kaikki muutkin telialaiset ja varsinkin alueelta 94400 saavat tähän vastata




Alueesi kuuluvuudesta ja tulevista parannuksista (joista ei vielä tarkempaa tietoa ole) olemmekin jo kertoneet ketjun aiemmissa vastauksissa, joten niitä lienee turha toistaa tässä kohtaan.


Itse en lähtisi ostamaan suoraan uutta modeemia, jos vain se nappi on vahingoittunut ja laite muuten toimii. Tämän resetin voi tehdä myös laitteen hallintasivun kautta, johon yleensä pääsee vaikka yhteydessä olisikin ongelmia. Resetointi pitäisi olla mahdollista reitittimen hallintaisivulle kirjautumisen jälkeen Lisäasetukset -> Muut -> Palauta tehdasasetukset. (Tarkistin tuon nollauksen ZTE MF286R -reitittimellä, mutta samanlainen pitäisi olla MC801A 5G -reitittimellä)

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@tero812  kirjoitti:

voitteko vahvistaa että telia on saanut vikailmoituksen multa alueelta 94400 onko asia teidän tietossa vai pitääkö huomenna soittaa teliaan verkko on tosiaankin nykyisin niin hias että joko tukiasemassa on liikaa ruuhkaa tai helsinkin telian pääkonttori josta ihmisten mobiililiittymät avataan on laitteissa jotain häiriötä tai sitten mun itse pitää hankkia paremmat laitteet uusi 5g reititin sama kuin entinen mutta kun on uusi reititin voi sulkea sen reitittimen onkelmat ulkopuolelle


Reitittimessä tuskin mitään vikaa on sinällään, joten sitä on turha uusia nyt tässä vaiheessa. Verkon nopeudet laskevat ruuhka-aikoina. Kannattaa mieluiten hyödyntää Full HD kuvaa kuin yrittää väkipakolla ajaa 4K-kuvaa ruuhka-aikana. Verkko kyllä siellä uusiutuu ja veikkaanpa vahvasti, että vielä v. 2022 aikana, joten vähän malttia niin kyllä se päivitys sieltä vielä tulee. Isot lataukset voi ajoittaa vaikka yöaikaan kun kuormaa verkossa on vähiten eikä silloin häiritse striimejä jne.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

tuoko yhteisverkko kun se seuraavan 3-4 vuoden aikana tulee koko 94400 alueelle niin tuoko telian yhteisverkko parannukset koko 94400 alueelle myös 5g verkon vai parannetaanko siinä ainostaan 4g kuuluvuutta ja kapasiteettia reilusti siis todella reilusti vai onko toivoa että koko 94400 alue eli kunta jonka postinumero 94400 niin onko toivoa että se koko alue saisi myös 5g verkon ja että samalla modernisoitaisiin 4g tekniikkaa ja lisättäisiin tuntuvasti myös sen kapasiteettia koska mulle sano yksi tämän asunnon hoitaja että tämä 94400 ja mun osoite on katvealuetta että pitäisi olla tulossa parannusta niin kysymys koskee tuoko yhteisverkko hanke myös 5g verkon mun alueelle vai parannetaanko siinä vain 4g verkon kapasiteettia ja tekniikkaa  tämä kunta jonka postinumero on se 94400 ja alue 94400 niin täällä on monella ihmisellä tosi huono verkko ja pikaisia verkonparannus töitä tarvitaan on monella ihmisellä se onkelma että monen ihmisen myös mun asunto kuuluu katvealueeseen ja todella pahaan katvealueeseen että sitten kun sitä verkko rakennetaan ja parannetaan sitä saahaan alueella 94400 parantaa tosi laajasti ja todella paljon lisätä kapasiteettia jos kyseessä on vain 4g verkon parannus töitä ja siitä verkosta 4g verkosta niin sitä pitää laajentaa niin että koko kunnalla on sitten huippu nopea ja vakaa mobiiliverkko koska jos vain jotain tukiasemaa ja sen lähentintä parannetaan ja jos ei sitäkään riittävästi niin ei ole mitään apua tarkoitan että kotikuntani kaikkia tukiasemia ja lähettimiä täytyy kehittää ja lisätä tuntuvasti niihin kapasiteettia ja rakentaa myös reilusti uusia tukiasemia ja niihin lähettimiä koska paikka jossa mäkin asun niin on tosi pahaa katvealuetta ja nopeus on silloin hias ja epävakaa toki sekin vaikuttaa että talossa on selektiivi lasit siis selektiivi ikkunat ja seinät betoni rautaa ei tämä verkko toimisi ollenkaan jos lähin 4g tukiasema joka antaa 4g+ nopeutta ei olisi niin lähellä mitä on kuin 200-300 metriä mutta sekään ei auta kun on pahin ruuhkaaika niin nopeus laskee tosi alas ja yhteys on tosi hias eli kun se yhteisverkko alueen 94400 eli koko kotikunnan jonka postinumero 94400 verkkoa parannetaan niin sitä täytyy parantaa kaikkialla sen kunnan alueella sitä verkkoa ja jos ei tule 5g niin lisätä kaikkiin tukiasemiin reilusti lisää kapasiteettia ja parantaa myös olemassa olevaa 4g tekniikkaa niin että se kattaa kotikunnan laajemmin ja ennen kaikkea kapasiteettia täytyy reilusti lisätä kaikkiin tukiasemiin koska iltaaika monesti se pahin kun on ilta yhteys menee tosi hitaaksi ja epävakaaksi monesti käynyt niin ettei yhteys anna pahimmassa ruuhkassa ees megaa tai sitten yhteys menee aivan nolliin tämän viestin ei ole tarkoitus loukata ja haukkua teliaa vaan antaa se kokonaiskuva että alueen 94400 ja mun asunnon jossa hoitajat auttaa ihmisiä niin koko 94400 alue ja asunto missä asun kuuluu todella pahaan katvealueeseen ja silloin ei auta kun koko verkon perusteelinen parannus kaikkialla kyseisessä kunnassa mutta sitten vielä kerran se varsinainen kysymys kun yhteisverkko alkaa parantaa koko 94400 alueen eli koko kunnan verkkoja kaikkialla kunnassa niin tuoko se samalla 5g verkon vai lisätäänkö ainostaan uusia 4g tukiasemia ja niihin uusia 4g tukiasemia ja että entisten tukiasemien kapasiteettia vain reilusti kasvatetaan vai voiko yhteisverkko sen 3-4 vuoden aikana tuota mun kotikuntaan myös 5g verkon jonka yhteytessä myös 4g verkkoa modernisoitaisiin tuntuvasti


 


 


Edit AaTanja: siirretty aloitus ketjuun, jossa aihetta käsitelty aiemminkin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

@tero812  kirjoitti:

tuoko yhteisverkko kun se seuraavan 3-4 vuoden aikana tulee koko 94400 alueelle niin tuoko telian yhteisverkko parannukset koko 94400 alueelle myös 5g verkon vai parannetaanko siinä ainostaan 4g kuuluvuutta ja kapasiteettia reilusti siis todella reilusti vai onko toivoa että koko 94400 alue eli kunta jonka postinumero 94400 niin onko toivoa että se koko alue saisi myös 5g verkon ja että samalla modernisoitaisiin 4g tekniikkaa ja lisättäisiin tuntuvasti myös sen kapasiteettia 


 


 


Edit AaTanja: siirretty aloitus ketjuun, jossa aihetta käsitelty aiemminkin.




Alueesi kuuluvuuden parantamisesta vastaa Suomen Yhteisverkko, kuten olemme aiemmissa ketjuissa ja vastauksissa maininneet. Yhteisverkon nettisivuilla kerrotaan aina millä alueella työt ovat meneillään ja siellä onkin mainittu että yleensä 4G verkon parannuksen myötä työn alla oleville alueille on tullut myös 5G. Ja kuten sanottu, sinun alueesi aikataulu on vielä avoin. 

Haluaisin muistuttaa sinua tässä kohtaa vielä Yhteisön säännöistä. Siellä mainitaan että "emme floodaa emmekä spämmää". Vaikka 94400 alueen parannukset sinua kovasti kiinnostaakin, niin yritetään kuitenkin olla spämmäämättä kyseisestä aiheesta. Mielellään keskustelemme aiheesta, mutta koska parannusten ajankohta ei ole tiedossa, siitä ei kannata päivittäin aloittaa uutta ketjua.  

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

ok jatkossa en enää tästä asiasta itseäni toista vaan tuo riittääköön vastaukseksi tuosta asiasta tästä aiheesta en siis enää tule puhumaan koska olette siinä oikeasti että saman asian toisto ei häiritse pelkästään teitä vain myös muita yhteisön käyttäjiä joten lopetan nuo viestit parannusten kyselystä kyllä se verkko ajan oloon paranee kun jaksaa oottaa ei saa olla kärsimätön joten anteeksi se loppuun totean että en tällä erää toista enää itseäni vaan lopetan verkon parannuksista kyselyn koska tarkkaa aikaa ei voi tietää kukaan


 


Edit ReOlivia: Yhdistetty tähän ketjuun toisen samanlaisen ketjun viestit

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

mulla kyllä aika pahasti netti pätkii ruuhka aikoina soitin telian asiakaspalveluun ja ne sanoi että kiirehtii jotta verkkoon tulisi reilua kapasiteetin lisäystä mitä tälläinen kiirehtiminen tarkemmin sanottuna tarkoittaa ja kun puhutaan siitä yhteisverkosta niin tuleeko keminmaan parannukset eli 5g ja 4g modernisointi jos vuoden 2022 jouluna vai joututaanko niitä oottaan vuoden 2023 joulukuuhun joka tapauksessa oli yhteisverkko valmis koska tahansa niin ainakin mun lähialueiten tukiasemat tarvii pikaista kapasiteetin kasvattamista koska niin paha tilanne ruuhkaaikana on että välillä yhteys katkeaa kokonaan aika useinkin yhteys katkeaa kokonaan kun vaikka steamista peliä lataa ja jopa hbo max suoratoisto pätkii  eli mun 94400 alueen tarkemmat tiedot löytätte minuntelian yhteytiestoista isosisko mulle telian mobiilinettiä maksaa ja on antanut täydet valtuutet niin siksi vaan valitan koska yhteys on tosi heikko hoitajat on sanonut että alue missä asut on haasteelinen toimivalle ja hyvälle mobiilinetille no niinhän se kyllä on tämä on todella pahaa katvealuetta ja kun ruuhkaa tulee ees vähän niin yhteys siitä suoraan sanoen tulee melkein käyttökelvoton että kyllä tämä keminmaa eli alue 94400 niin kaipaa pikaisia ja merkittäviä verkkoparannuksia tukiasemia on kyllä useita lähin 200-300 metrin päässä ja toiseksi lähin 950 metrin päässä ja kaukaisimmat 1300 metrin päässä ja 1600 metrin päässä mutta vaikka telialla useita tukiasemia on niin kun tulee ruuhkaa verkkoon niin tuo nopeus tosiaan laskee lähes käyttökelvottomaksi asia voi johtua siitä että asun tosi pahalla katvealueella mutta keminmaassa yleinen tuo onkelma monet muutkin asuu katvealueella  tosiaan puhelimessa sanottiin ja luvattiin laittaa kiireelistä viestiä verkon rakentajalle eikä ruuhka onkelma ole vieläkään poistunut tukiasemia on nuo 4 ja niissä lähettimet mutta kun tulee se 5g ja 4g verkkoa reilusti modernisoitaan ja kapasiteettia reilusti lisätään täytyy ottaa huomioon keminmaan haasteelisuus kuten todella pahat katvelaueet ja todella pahat ruuhka ajat toivon tähän viestiin vastausta ja minun teliassa on mun sähköpostin jonka vain minä ja moderaattorit näkee toivon ettei mun tarvi enää ainakaan yhteisössä valittaa ja toivon että sitten kun niiden parannusten teko vaikka ei olisi ees valmista niin toivon että sitten kun keminmaan alueelle eli 94400 alueelle parannuksia aletaan tekeen tai ees vuorossa on keminmaan parannukset niin että mut pietään ajantasalla lähettämällä mulle tiedoa sähköpostiin  toivon että ymmärätte mua hoitokotissa on tylsää enkä oikein muualla pysty asuun ja ainoa ilo on netti ja mitä silllä voi tehä muuta tekemistä ei paljon ole jos ei sitten lenkillä käy niin tosiaan toivon että keminmaa tulee saamaan merkittäviä parannuksia verkkoon kaikkialle keminmaahan  ja en enää laita yhteisöön viestiä mobiilinetistä kun on kieletty floodaamasta tarkemmat yhteystiedot kuten sähköposti ja muut näkee vain moderaattorit ja toivonkin että mua pietään ajantasalla verkon parannuksista eli siitä aluksi kun kapasiteettia lisätään ja sitten kun yhteisverkko tekee merkittäviä parannuksia keminmaan verkkoon että tuo toivottoman huonosti hoitokotissa toimiva verkko alkaisi toimiin paremmin niin toivon että saisin tosiaan sähköpostiin tietoa kun tukiasemien siis keminmaan tukiasemien kapasiteettia aiotaan lisätä ja vielä sitten erikseen kun yhteisverkko alkaa parantaa keminmaan verkkoa niin heti kun nekin parannukset alkaa toivoisin siitä tietoa sähköpostiin


 


Edit ReOlivia: Yhdistetty olemassa olevaan ketjuun

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@tero812 Parannukset tulevat varmasti sitten kun Suomen Yhteisverkkoa laajennetaan alueellesi, mutta onko tuo vuonna 2022 vai 2023, sitä ei vielä varmasti tiedä kukaan. Eivät nimittäin ole vielä ehtineet saamaan edes Kuopion ja Oulun pävityksiä valmiiksi vaikka aloittivat jo 2021 syksyllä. Kyllä se ennemmin tai myöhemmin tulee. Pätkivä netti on todella turhauttava juttu. Parannukset tulevat kuin tulevat eikä nyt auta muuta kuin odotella.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@tero812  kirjoitti:

 alue 94400 niin kaipaa pikaisia ja merkittäviä verkkoparannuksia tukiasemia on kyllä useita lähin 200-300 metrin päässä ja toiseksi lähin 950 metrin


Lähimmälle tukiasemalle on matkaa tosiaan noin 850-900m. Mitään sen lähempänä ei ole (eikä varsinkaan 200-300m etäisyydellä). Tuo ZTE MC801A laite ei välttämättä ole ihan kaikista stabiilein laite ja jo sekin voi aiheuttaa ongelmia. Vaikka verkossa olisikin kuormaa ei yhteyden pitäisi silti katkea. Se enemmänkin indikoi päätelaiteongelmaa. 

 

Kesällä saattaisi tulla tuonne alueelle Yhteisverkon uusintaa, mutta kuuluvuuteen se ei juurikaan tuo parannusta, koska uusia tukiasemia ei ole tulossa. Toki kapasiteetti kasvaa reilusti tukiasemassa. Jos kuuluvuus on ongelma niin siihen ei sitten auta kuin signaalin vahvistus. Myös lukitus esim. LTE800 taajuudelle kannattaa kokeilla. Mahdollisesti päätelaite pomppii eri tukiasemien välillä, joka aiheuttaa tuota pätkimistä. Asiaa siis kannattaisi seurata ZTE:n hallinnassa, josta näkee mitkä taajuudet on käytössä ja mihin tukiasemaan laite on yhteydessä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Jos muistan oikein, niin @tero812 käyttöpaikassa oli turvalasi-ikkunat, joissa jokin murtosuojakalvo oli asennettuna.  Taisi hänellä olla jokin ulkoinen antennikin tuon ZTE:n kaverina.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

jos tämä ei johu operaattorista niin sitten pitää palauttaa tehdasasetukset koneeseen ja menettää kaikki 213 isoa peliä ja kestää kauan ladata ne uudelleen mutta auttaako tehas asetusten palautus netti onkelmiin tietoturvaohjelmina mulla on superantispyware ja kasper total security jos jos olen asentanut jotain roskaa koneelle jossa tullut virus voisiko netin pätkintä johtua siitä itse olen ajatellut että ostan kun saan rahaa kokonaan uuden 5g reitttimen ja 105e usb verkkokortin ja cat6a ja cat7 verkkokaapeleita siis jos tehdasasetusten palautus jossa roska poistuu ei mitään auta niin täytyy kyllä lähteä etsiin vikaa reittimestä ja acerin 12.12 ostetusta merkkikoneen verkkokorteista testata sillä 105e usb verkkokortilla ja tosiaan netistä kaverit on sanonut että ole tarkka mitä koneelle asennat että saat vain käyttöjärjestelmään pahaa tuhoa ja koneen ihan sekaisin mutta tosiaan en vain viitsisi palauttaa tehdasasetuksia kun siinä menisi kaikki 213 steam peliä ja netti on tosi huonona siis telian 4g kun lataa steam pelejä laskee nopeus monesti siis lataus nopeus ruuhka aikana alle megan ja välillä yhteys tai useinkin katkeaa aivan täysin telian operaattori sanoi tässä joku aika sitten että laittaa viestiä kiireelisenä eteenpäin toivotaan että verkkojen kapasiteettia kasvatetaan jo ennen kuin yhteisverkko tuo parannukset alueen 94400 tukiasemiin ja lähettimiin eli tulisi se 5g ja modernisoitas 4g   ei tuosta tule mitään en mä oikeastaan hyötynkö mä mitään tehdas asetusten palautuksesta jos vika on reittimessä tai verkkokortin ajureissa tai verkkokortissa tai ethernet kaapeleissa vai onko vaan niin mitä operaattorikin sanoi että iltaisin sun alueella on kaikki tukiasemat aivan tukossa kun valitin niin operaattori puhelimessa vastasi kun tarkisti että kaikki tukiasemat  on aivan tukossa siis alueen 94400 ja oli iltaaika niin toivon kyllä että se yhteisverkko pikaisesti tuo sen 5g ja parantaa keminmaan yhteyksiä modernisoimalla myös 4g verkkoa kun ei tästä tule mitään pätkii jopa hbo max ja netflix ja nyt kun latasi steamissa oli nopeus 432 kilobittia siis nyt iltaaikana ja monesti laskee 0 kilobittiin eli monesti yhteys iltaikaaan katkeaa täysin  kun taas yöllä nopeus voi olla jopa 120 megaa ja iltapäivälläkin 80 megaa ja lataus nopeus yöllä 20.3 megaa ja iltapäivälläkin 12.3 megaa mutta heti kun tulee ilta ja tukiasemat ruuhkautuu steamin maksimi lataus nopeus on joko 0 eli yhteys katkeaa täysin ja tätä esiintyy usein tai jos yhteys toimii ei puhuta steamissa lataus nopeutessa ees 8.3 megaa sekunnissa ei siis puhuta megoista vaan jos yhteys steamissa latatessa peliä on hyvä niin lataus nopeus on silloinkin vain 932 kilobittiä sekunnissa ja yhteisverkko sähköpostissa vastasi ettei yhteisverkko ole vielä tuomassa alueelle 5g ja parantamassa 4g verkkoakaan kun alueella vasta vuonna 2020 4g verkkoa parannettiin no eipä kyllä voi parannuksista paljon kehua kun usein yhteys siis tosi monesti iltaaikaa yhteys joko katkeaa täysin niin ettei steam voi laata peliä ollenkaan ja jos se on hyvä niin se hyvä tosiaan mitä steamissa lataus nopeus on niin on 932 kilobittiä sekunissa ja tosiaan silloin myös hbo max ja netflix pätkii tämä on nyt viimeinen kerta kun valitan verkosta telia yhteisössä jatkossa teen valitukset joko puhelimella tai chätissä tai lähetän yhteisverkon sähköpostiin valitusta niinkö olen ennen tehnyt ne kyllä meinasi että vuoden 2022 lopulla tai 2023 lopulla alkaa tapahtua no saa alkaakin tapahtua jos verkko on iltaaikaan niin surkea kun telia on ainoa operaattori jolla verkko toimii jotenkin niin jos teliankin nopeutet iltaikaan jos lataa steam peliä on yleensä 0 kilobittiä sekunnissa eli yhteys katkeaa täysin tai ei toimi ollenkaan ja sitten jos toimii lataa iltaaikaan vain 932 kilobittiä sekunnissa kun esimerkiksi yöllä 20.3 megabittiä sekunnissa ja päivälläkin 12.3 tai 14.8 kilobittiä sekunnissa niin jos verkko on tosi surkea ruuhkaaikaan niin täytyyhän operaattorin alkaa jotain alueella 94400 tehä ei voi ees tehasasetuksia palauttaa kun pelien uudelleen lataus näillä nopeuksilla kestäisi jopa 2-3 viikkoa kun silloin ennen on kestänyt maksimissaankin 4-5 päivää  mutta tosiaan olen tänään nyt lähettänyt yhteisössä kaksi pitkää viestiä mutta en tule enää yhteisössä viestejä lähettään ainakaan jos moderaattori ei siihen lupaa anna eli jatkossa tulen valittaan yhteytestä vain puhelimessa tai chätissä tai sähköpostilla eli yhteisössä en ainaskaan puhu enää mobiilinetissä ja sen minkä mä lupaan mä myös piän mutta tosiaan kuitenkin toivon näihin mun kahteen viimeiseen yhteisöviestiin perusteelisia vastauksia koska niinkö sanoin joutun asuun loppuelämän hoitokotissa ja kyllä teidäkin ketuttaisi jos yhteys on surkea tosin en varmaan ole ainoa keminmaassa joka asiasta on valittanut ja valittaa

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@Purnipsi  kirjoitti:

Jos muistan oikein, niin @tero812 käyttöpaikassa oli turvalasi-ikkunat, joissa jokin murtosuojakalvo oli asennettuna.  Taisi hänellä olla jokin ulkoinen antennikin tuon ZTE:n kaverina.


Taisi olla vaan passivinen antenni, joka ei vahvista ollenkaan.


@snow28  kirjoitti:


@tero812  kirjoitti:

 alue 94400 niin kaipaa pikaisia ja merkittäviä verkkoparannuksia tukiasemia on kyllä useita lähin 200-300 metrin päässä ja toiseksi lähin 950 metrin




Lähimmälle tukiasemalle on matkaa tosiaan noin 850-900m. Mitään sen lähempänä ei ole (eikä varsinkaan 200-300m etäisyydellä). Tuo ZTE MC801A laite ei välttämättä ole ihan kaikista stabiilein laite ja jo sekin voi aiheuttaa ongelmia. Vaikka verkossa olisikin kuormaa ei yhteyden pitäisi silti katkea. Se enemmänkin indikoi päätelaiteongelmaa. 


 


Kesällä saattaisi tulla tuonne alueelle Yhteisverkon uusintaa, mutta kuuluvuuteen se ei juurikaan tuo parannusta, koska uusia tukiasemia ei ole tulossa. Toki kapasiteetti kasvaa reilusti tukiasemassa. Jos kuuluvuus on ongelma niin siihen ei sitten auta kuin signaalin vahvistus. Myös lukitus esim. LTE800 taajuudelle kannattaa kokeilla. Mahdollisesti päätelaite pomppii eri tukiasemien välillä, joka aiheuttaa tuota pätkimistä. Asiaa siis kannattaisi seurata ZTE:n hallinnassa, josta näkee mitkä taajuudet on käytössä ja mihin tukiasemaan laite on yhteydessä.




@Purnipsi ja @snow28 tuossa jo aika kattavasti vastailivatkin jo. @tero812  Ylläolevaa taajuuslukitusta voisi kokeilla, jos se toisi avun pätkimiseen. Tietokoneelle tuskin on tarvetta tehdasasetusten palautusta tehdä, toki jos sinulla on siellä paljon isoja pelejä voi sekin osaltaan hidastaa konetta. Emme oikein voi enempää auttaa kuin tässä ketjussa jo olemme auttaneet. 🙂>

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/40640/qbsfx/Netgear-MR5200-5G-4G-LTE-3G-modeemi-ja-WiFi6-reititin

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/80618/rgmcq/D-Link-DWR-978-5G-modeemi-ja-Dual-band-WiFi-6-reititin

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/48410/qqtbd/ZyXEL-NR5101-5G-4G-LTE-modeemi-ja-WiFi-6-tukiasema

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/0038/rhxvt/GHTelcom-5G-CPE-Pro-3-modeemi-ja-WiFi-6-reititin

tässä nyt nämä reitittimet on tutkikaa telian kanssa näitä reitittimiä ja vastatkaa mitä mulle suosittelette ei viitsis ihan jokaista noista kuitenkaan ostaa kun kaikki muut niin kalliita ja halvinkin 529e joka on tuo ghtelcom niin tutkikaa nuo ja kertokaa mulle moderaattorit että minkä noista ostoa mulle suosittelette varmaan kaikki huippu tuotteita mutta kun ei ole varaa kaikkia ostaa siksi kysyn vielä teiltä neuvoa että tutkikaa nuo ja kertokaa minkä merkin itse ostaisitte ettei sitten tulee enää osta merkkiä josta taas sanotte että kyseinen merkki ei ole hyvä ja voi katkoa yhteyttä luotan teihin ja kun olen teiltä saanut vastauksen tähän reititin kysymykseen kun olette tutkineet merkin ja miettineet mitä reititintä suosittelettte niin vastauksen jälkeen kuittaan asian siis tämän kuuluvuus asian ratkaistuksi jo senkin takia että sain tietää teiltä että kesällä tulee parannusta tukiasemaan no jos ei tule 5g niin ainakin tukiaeman kapasiteettia pitää reilusti kasvattaa koska telian mukaan muutkin keminmaasta on asiasta valittanut mutta tästä en tule enää viestejä lähettään toki haluan tietää lisää kesän verkon parannus töistä ja sen pääkysymyksen että mikä noista reititin merkeistä kannattaa ostaa 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

En ostaisi vielä tässä vaiheessa yhtään mitään uutta laitetta vaan odottaisin maltilla Yhteisverkon laajentumista. Ostaisin sitten parhaiten soveltuvan laitteen. Siihen mennessä on taas jo tullut uusia ja parempia malleja varmasti saataville.

Vastaa