Vastaaja-palvelussa olisi kehitettävää


Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Olen siirtänyt kaikki puhelut vastaajaan esim. yöaikaan. Tänä aikana saapuu puhelu, soittaja jättää viestin ja pyytää soittamaan takaisin.

 

Käytännössä saan puhelimeeni viestin "sinulle on jätetty uusi viesti" tms. ja tässä viestissä on mukana ainoastaan vastaajan numero. Soitan siihen, kuuntelen viestin ja sitten pitäisi soittaa takaisin.. mutta minne? Numerolla 5 voin kuunnella viestin tiedot, mutta käytännössä minun pitäisi merkitä ne samaan aikaan ylös jonnekin. Näppärää olisi tietysti merkitä suoraan puhelimessa jonnekin mistä sen voi copypasteta takaisinsoittoa varten, mutta kun painaa sitä vitosta niin se tietojen ääneenluenta alkaa tulla kuin konekivääristä sellaisella tykityksellä ja supernopeudella, ettei ehdi käynnistää mitään muistioita. Eli vastaajan puhesyntikkaan on säädetty varmaan suurin mahdollinen nopeus millä se puhuu. Joten käytännössä tarvitaan ihan KYNÄ ja PAPERIA!! Jos olen reissun päällä, en kanniskele sellaisia mukana vaan käytän puhelimen notepadia. Joten käytännössä koko takaisinsoitto siirtyy kunnes olen jossain kynän ja paperin äärellä. Ja jopa kynän kanssakin saa olla todellinen pikakirjoittaja jos mielii saada ne numerot ylös koska ne luetaan aivan julmetulla vauhdilla... Miksi?

 

Eli kehitysehdotukseni on, että vastaaja merkitsisi soittajan numeron suroaan siihen ilmoitusviestiin jonka se joka tapauksessa lähettää, sensijaan että siinä on vain vastaajan numero. Tällöin siitä voisi klikata suoraan ja soittaa takaisin.

 

Varmaankin joku business owner torppaa tämänkin ehdotuksen kuten kaikki kiinteän laajakaistan kehitysehdotukset, mutta postasinpahan nyt huvikseen lämpimikseni tämän, koska juuri äsken taas meinasi palaa hihat tuon vastaajapalvelun kanssa.

 

Jos ei onnistu niin täytyy sitten varmaankin kääntää yöaikanakin kännykän puhelut omaan kiinteään vaihteeseen ja tehdä sinne yöohjelmointi jossa puhelimet eivät soi mutta viestit otetaan vastaan. Kiinteässä järjestelmässä nimittäin numerot jäävät selkeään listaan, josta takaisinsoitto käy yhdellä napilla... Tosin tämäkin toimii vain silloin kun olen kotosalla, valtaosan ajasta kyllä.


87 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @SINAD !

Onko sinulla käytössä NVP- palvelu? Minulle tulee ainakin tekstiviesti puhelimeen, jos joku on yrittänyt soittaa kun on vastaaja päällä, puhelin pois päältä, äänettömänä tai olen katvealueella jolloin ei puhelimeen ole yhteyttä. Teksiviestissä on soittajan numero, josta se on helppo lukea ja soittaa takaisin tarvittaessa.

 

https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Vastaaja-palvelu-uudistuu-vaiheittain-LUE/td-p/97504 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@kiisseli67@  kirjoitti:

Hei @SINAD !

Onko sinulla käytössä NVP- palvelu? Minulle tulee ainakin tekstiviesti puhelimeen, jos joku on yrittänyt soittaa kun on vastaaja päällä, puhelin pois päältä, äänettömänä tai olen katvealueella jolloin ei puhelimeen ole yhteyttä.


En tiedä.. sivuston mukaan pitäisi olla kaikilla käytössä? Veikkaisin, että NVP ei toimi jos olen tehnyt siirron vastaajaan kuten tilanne on joka yö. Mielestäni olen jossain muussa tilanteessa saanut viestejä missatuista puheluista mutta ne ovat tainneet olla tilanteissa joissa asian on nähnyt myös puhelimesta suoraan. Yritin käydä minun teliassa tuota katsomassa mutta en löytänyt koko NVP asetusta mistään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kirjaudu Minun Teliaan omalla puhelinnumerolla. Vastaajan asetuksista kytke numeroviestipalvelu päälle.

https://www.telia.fi/asiakastuki/liittymat/vastaaja 

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Mielestäni kävin juuri tuolla, tosin en puhelinnumerolla vaan tunnuksella jonka alla mulla on kaikki liittymät. Sieltä valitsin kännykän liittymän, sieltä lisäpalveluista vastaajan ja ei ollut asetuksia siihen.

 

Ohessa screenshotit. Systeemi jopa väittää että numero pitäisi näkyä viesteissä, vaan eipä näy!

 

Puhelimessa näyttää tältä:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@SINAD@  kirjoitti:

Sieltä valitsin kännykän liittymän, sieltä lisäpalveluista vastaajan ja ei ollut asetuksia siihen.

Vastaajan asetukset ja viestien kuuntelu Omilla Sivuilla vaatii, että kirjaudut Omille Sivuille liittymän puhelinnumerolla. Kannattaa kyllä luoda numeerisellekin tunnukselle salasana @kiisseli67 ohjeen mukaisesti lähettämällä kyseisestä liittymästä tekstiviesti SALASANA numeroon 15400.

 

Älä mene lisäpalveluihin, vaan valitse vastaaja liittymäsi-välilehdeltä.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kyllä se vaatii sen omalla puhelinnumerolla kirjautumisen. Minulla ei ole nyt vastaaja käytössä, mutta asetukset seuraavasti :

 

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Eli pitäisi luoda kokonaan uusi tunnus... Onkohan sitten mitään varmuutta ettei se uusi tunnus sotke ennestään olevaa päätunnusta mitenkään eli sitä, minkä alla on kaikki, tai katoaako esim. tuo yksittäinen liittymä sitten sieltä.

 

En kehtaa testailla ennen kuin on varma ettei nykyisen tunnuksen alla vaan muutu mikään.

 

Jos tuo play-nappi tarkoittaa viestien kuuntelumahdollisuutta webbiselaimesta ilman puhelinta, niin se olis tietysti todella näppärää..

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@SINAD@  kirjoitti:

Onkohan sitten mitään varmuutta ettei se uusi tunnus sotke ennestään olevaa päätunnusta mitenkään

Kyllä on. Numeerinen ja sähköpostitunnus ovat toisistaan täysin erilliset. Myös salasanat ovat erilliset. Toki, voit vaihtaa halutessasi molemmille tunnuksille saman salasanan käyttöön, mutta senkään jälkeen ne eivät ole tahdissa. Eli jos vaihdat vain toisen salasanan, toinen säilyy ennallaan.

 


@SINAD@  kirjoitti:

Jos tuo play-nappi tarkoittaa viestien kuuntelumahdollisuutta webbiselaimesta ilman puhelinta, niin se olis tietysti todella näppärää..


Kyllä, viestin voi kuunnella ▶️ klikkaamalla.

 

Ääniviestien tulostaminen ei sentään ole mahdollista. Tuo nappula on fax-vastaajaa varten, jota hallitaan tästä samasta käyttöliittymästä.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Salasanan saikin numerosta 15400 ja sillä pääsin sisään. Ekana tosin näytti ettei ole mitään eroa aiempaan, mutta löysinpä sittenkin. Eli ei tää nyt aivan sitä vastaa mitä alun perin kaipasin että olisi suoraan tekstarissa, mutta onhan tääkin nyt hieno kun pääsee webin kautta käsiksi vastaajaan. Silleensä tosin hieman sekava että liittymän ominaisuussivu on tosiaan ainakin tuon vastaajan osalta eri näköinen riippuen siitä, kirjautuuko päätunnuksella vai numerolla. Päätunnuksella kirjautuessa ei tosiaan näy sitä vastaajakohtaa, vaikka muut kohdat saman näköisiä. Sitten taas numerolla kirjautuessa ei näköjään voi tehdä esim. muutoksia liittymään, toteaa vaan että "ota yhteyttä liittymän omistajaan", heh... onkohan mulla joku perhetili siis alun perin.. 🙂>

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@SINAD@  kirjoitti:

Jos tuo play-nappi tarkoittaa viestien kuuntelumahdollisuutta webbiselaimesta ilman puhelinta


Ja nyt Telia sitten päivitti tuon ominaisuuden pois. Tilalle tulivat viestien automaattinen edelleenvälitys sähköpostiin tai mms-viestinä puhelimeen.

 

Vastaajapalvelu uudistui julkaistu 26.5.2021 12:29

Käyttäjätaso 7

@irritus@  kirjoitti:

@SINAD@  kirjoitti:

Jos tuo play-nappi tarkoittaa viestien kuuntelumahdollisuutta webbiselaimesta ilman puhelinta


Ja nyt Telia sitten päivitti tuon ominaisuuden pois. Tilalle tulivat viestien automaattinen edelleenvälitys sähköpostiin tai mms-viestinä puhelimeen.

 

Vastaajapalvelu uudistui julkaistu 26.5.2021 12:29


Niinpä ja ei ihan putkeen mennyt tämäkään uudistus.

https://yhteiso.telia.fi/t5/Blogi/Vastaajapalvelu-uudistui/bc-p/223998/highlight/true#M10232 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@SINAD@  kirjoitti:

Eli kehitysehdotukseni on, että vastaaja merkitsisi soittajan numeron suroaan siihen ilmoitusviestiin jonka se joka tapauksessa lähettää, sensijaan että siinä on vain vastaajan numero.

Toiveesi on toteutunut osittain. Kun vaihdat Omilla Sivuilla liittymäsivastaajaviestiasetukset¹ilmoitusasetuksetMMS-viesti, niin ilmoitusviestin lähettäjäksi tulee soittajan numero. Tekstiviesti-ilmoituksessa lähettäjän numerona sen sijaan on vastaajan numero.

 

¹ Jos et löydä viestiasetuksia, klikkaa ensin ☰ Navigation.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +15

@SINAD  kirjoitti:

 


Käytännössä saan puhelimeeni viestin "sinulle on jätetty uusi viesti" tms. ja tässä viestissä on mukana ainoastaan vastaajan numero. Soitan siihen, kuuntelen viestin ja sitten pitäisi soittaa takaisin.. mutta minne?


 




Tuo vinkki jonka @irritus kertoi onkin hyvä ilmoitusasetuksen vaihtamisesta MMS-viestiksi.


Sitten se mikä tuli vielä mieleen, on että olihan tiedossa että voit suoraan vastajaaviestiä kuunnellessasi soittaa viestin jättäneelle klikkaamalla 0:aa?


 


Eli tässä vielä lista toiminteista joita voit hyödyntää samalla kun kuuntelet sinulle jätettyä viestiä:


 


# tai 6 – seuraavan viestin alkuun
0 – takaisinsoitto viestin jättäjälle
1 – kelaa viestiä taaksepäin
2 – tallenna viesti
3 – kelaa viestiä eteenpäin
5 – poista viesti
7 – tauko
8 – viestien kuuntelun ohjeet
9 – viestin jättäjän tiedot
* – keskeytä viestin kuuntelu

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@irritus@  kirjoitti:
Toiveesi on toteutunut osittain. Kun vaihdat Omilla Sivuilla liittymäsivastaajaviestiasetukset¹ilmoitusasetuksetMMS-viesti, niin ilmoitusviestin lähettäjäksi tulee soittajan numero. Tekstiviesti-ilmoituksessa lähettäjän numerona sen sijaan on vastaajan numero.

Kiitos vinkistä, mutta:

MMS viestit tulee mulla sähköpostiin, en tiedä miksi - olen tuon asetuksen varmaan aikoinaan muuttanut kun oli vanha Nokian Communicator käytössä. Toisaalta eipä se haittaa, sähköposti on aina näppärämäpi kuin MMS.

 

Tietääkö muuten kukaan, pystyykö MMS viesteihin vastaamaan sähköpostin kautta? Viestit tulevat osoitteesta <lähettäjän numero>@mms.telia.fi eli niillä on ihan järkeenkäypä sähköpostiosoite. Vastausyritys ei ainakaan aiheuta mitään virheilmoituksia. Käytän Kapsin sähköpostia, eli mitään Telian omia lähtevän tai tulevan postin palvelimia ei ole. Olisi vaan jännä tietää tämäkin.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

@SINAD@  kirjoitti:



Kiitos vinkistä, mutta:



Tietääkö muuten kukaan, pystyykö MMS viesteihin vastaamaan sähköpostin kautta? Viestit tulevat osoitteesta <lähettäjän numero>@mms.telia.fi eli niillä on ihan järkeenkäypä sähköpostiosoite. Vastausyritys ei ainakaan aiheuta mitään virheilmoituksia. Käytän Kapsin sähköpostia, eli mitään Telian omia lähtevän tai tulevan postin palvelimia ei ole. Olisi vaan jännä tietää tämäkin.




 


Missä vaiheessa tuo Hupsista-ilmoitus tulee? Kokeilin tuota omalla liittymälläni ja toimi kyllä normaalisti.


 


Sähköpostiin lähetettyihin MMS-viesteihin ei pysty vastaamaan. Varsinaista lähettämistä ei ole estetty, mutta viesti ei päädy minnekään.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

nyt alkaa tuntumaan että tämä uusi vastaaja on ihan sontapöntöstä. joko nvp palvelu on rikki tai sitä ei halutakaan enään toimivan. jos noita tekstareita ei saa ilman että jättäisi jotain kuraviestiä niin voi sanoa vastaajalle hyvästit.

 

nvp on tai oli sellainen mitä ei kilpailjoilla ollut.

 

muutenkin tuntuu onko telia kehityksen jäljessä. ipv6 ei toimi kunnolla missään. staattisia julkisia ip-numeroita ei saa piuhallisiin netteihin. upload on valokuidussa ala-arvoisen surkea. multi-sim löytynee tosin.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

soitonsiirrotkaan ei ilmeisesti toimi, ei vastaajan kanssa eikä ilman. nyt joutuu kyselee toimiiko muilla soitonsiirrot, mm tarkistus ja asetus.

 

täältä voi ottaa koodeja jos ei jaksa menuja käytellä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Call_forwarding

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@SINAD, vaikka Omat sivut eivät toimisikaan, et ole jäänyt paljosta paitsi. Vastaajalaitteisto on rikki ja nuo ilmoitusviestit jäävät useammin saapumatta kuin mitä saapuvat.

 

Eilen onnistuin olemaan yhtä aikaa sekä kirjautunut että kirjautumaton Omilla sivuilla. Vasemman reunan nimimerkkivalikon mukaan olin ”Kirjautuneena Minun Teliaan”, mutta ”Minun Telia”-valikossa ”Liittymäni ja palveluni” jne. olivat kaikki varustettu lukkomerkillä. En ole vielä saanut toistettua tätä erikoista tilannetta.

 

Mms-osoitteet eivät ota sähköpostia vastaan, joten sähköpostiin lähetettyyn mms-viestiin ei voi vastata.

 

Mielenkiintoinen tuo mms-viestien edelleenohjaus sähköpostiin. Nykyään sellaista vaihtoehtoa en Omilta sivuilta löydä. Ehkä se on joku vanha vuoden 2005 vaihtoehto?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@lasselusse@  kirjoitti:

nyt joutuu kyselee toimiiko muilla soitonsiirrot, mm tarkistus ja asetus.

Soitonsiirrot toimivat minulla.

 

Olethan tietoinen, että tähti- ja risuaita-alkuiset ohjauskoodit eivät välttämättä toimi VoLTE- ja VoWiFi-palveluiden yhteydessä. Puute on tuttu Elisan palveluissa. Täällä Telian keskustelupalstalla kommentoitiin, että Telialla * ja # numeroiden tulisi toimia myös VoLTE kanssa.

 

Joka tapauksessa, jos * ja # koodien kanssa on ongelmia, kokeile pakottaa puhelimesi 2G- tai 3G-verkkoon ja yritä uudelleen.

 

Mikäli kyse oli Kotipuhe- ja Kotinumero-liittymistä, niin näillä on omat tavanomaisesta poikkeavat soitonsiirtojen ohjauskoodinsa. Katso Kotipuhe ja Kotinumero / Soitonsiirron tekeminen.


@irritus  kirjoitti:

 


Eilen onnistuin olemaan yhtä aikaa sekä kirjautunut että kirjautumaton Omilla sivuilla. Vasemman reunan nimimerkkivalikon mukaan olin ”Kirjautuneena Minun Teliaan”, mutta ”Minun Telia”-valikossa ”Liittymäni ja palveluni” jne. olivat kaikki varustettu lukkomerkillä. En ole vielä saanut toistettua tätä erikoista tilannetta.


 




Onkohan tässä käynyt niin, että olet ollut samalla selaimella kirjautuneena Minun Teliaan kahdella eri tavalla? Eli toisella välilehdellä olet ollut mahdollisesti kirjautuneena puhelinnumerollasi ja toisella välilehdellä Telia-tunnuksellasi? Tällöin tuo omien sivujen näkymä voi näyttäytyä tällä tavalla.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@HannaSu@  kirjoitti:

Onkohan tässä käynyt niin, että olet ollut samalla selaimella kirjautuneena Minun Teliaan kahdella eri tavalla?


Tuskin, sillä jos olisin ollut jo kirjautuneena, Omat sivut eivät olisi kysyneet käyttäjätunnusta ja salasanaa lainkaan, vaan olisin päässyt suoraan sisään. Toki jotakin vanhoja evästeitä voi lojua jossakin esimerkiksi edellisen päivän kirjautumisista.


@irritus@  kirjoitti:


@HannaSu@  kirjoitti:

Onkohan tässä käynyt niin, että olet ollut samalla selaimella kirjautuneena Minun Teliaan kahdella eri tavalla?




Tuskin, sillä jos olisin ollut jo kirjautuneena, Omat sivut eivät olisi kysyneet käyttäjätunnusta ja salasanaa lainkaan, vaan olisin päässyt suoraan sisään. Toki jotakin vanhoja evästeitä voi lojua jossakin esimerkiksi edellisen päivän kirjautumisista.




Jos olet vaihdellut kirjautumistapoja lyhyellä aikavälillä esimerkiksi laajakaistatunnuksen ja Telia-tunnuksen välillä, saattavat nuo aiemmat kirjautumiset vaikuttaa siihen, että jotkin tiedot omilla sivuilla näkyvät tilapäisesti vajaana. Tällöin kannattaa koettaa selaimen evästeiden ja välimuistin tyhjennystä. 🙂>

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

soitonsiirrot toimii oma palvelussa mutta ei puhelinkoodeilla tai menulla, ei gsm:lla, umts:lla eikä lte:llä. tajusin testata tuota ennakkookin. wifi-puheluiden poistolla ei ollut merkitystä. voisiko volte:n poistolla olla merkitystä mutta sitä ei voi käyttäjä tai omistaja tehdä.

 

nyt tulee vakava kysymys että tuleeko tuo nvp (numero viesti palvelu) tai vastaava olemaan historiaa?


@lasselusse@  kirjoitti:

soitonsiirrot toimii oma palvelussa mutta ei puhelinkoodeilla tai menulla, ei gsm:lla, umts:lla eikä lte:llä. tajusin testata tuota ennakkookin. wifi-puheluiden poistolla ei ollut merkitystä. voisiko volte:n poistolla olla merkitystä mutta sitä ei voi käyttäjä tai omistaja tehdä.


 


nyt tulee vakava kysymys että tuleeko tuo nvp (numero viesti palvelu) tai vastaava olemaan historiaa?




Tosiaan tuon soitonsiirron saa toimimaan suoraan kännykkäsi valikosta tai Minun Teliasta, edellyttäen kuitenkin, että tässä viimeisessä vaihtoehdossa käytössäsi on 4G-puheominaisuus.


 


Tällä hetkellä ei ole tiedossa mitään yleistä häiriötä soitonsiirrossa. Oletko tarkistanut, että tarvittavat tiedot soitonsiirtoa varten ovat varmasti oikein?

Vastaa