Kiinnitetty aihe

Minun Telia: Telia-tunnuksella kirjautuminen poistuu käytöstä 28.8.2023

  • 25 August 2023
  • 43 kommenttia
  • 1963 katselukertaa


Näytä ensimmäinen kirjoitus

43 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

MIksi tiedotteessa ei kerrota, että Omille sivuille voi kirjautua myös henkilökortilla?

Kun alun perin luin tiedotteen, meinasin repiä pelihousuni. Verkkopankkikirjautuminen on arkiasiointiin liian hankala, mutta tiedotteesta pois jätetty henkilökorttikirjautuminen menettelee.

Toinen hämmästyksen aihe on muutoksen aikataulu. Kun käyttäjätunnukset ja salasanat poistettiin käytöstä vain kolmessa päivässä, aivan varmasti muutama asiakas jäi nyt Omien sivujen ulkopuolelle. Toivottavasti he saavat laskunsa edes jotakin reittiä pitkin.

Tarkoitin tällä mobiilisovelluksen lataamista älypuhelimeen 😊

Ei löydy julkaisua minun puhelimilleni. Ja mitä minä sillä laskulla puhelimessa tekisin? Siirtäisin kuitenkin ftp:llä tietokoneelle isommalta näytöltä lukemista varten.

Plus samat sanat suljetuista arkkitehtuureista @lasselusse kanssa.

yksi sellainen on “totp”, jota voi jo käyttää aika useassa palvelussa ja joka oli jo kehitetty jo ajat sitten.

Toinen avoin kirjautumisjärjestelmä on sqrl.

Yhteisöön ei ole vahva tunnistautuminen, mutta kuitenkin, jos olen kirjautunut yhteisöön niin olen samalla kirjautunut Minun Teliaan jonne on vahva tunnistautuminen.

Kyllä, kunhan siirryt sangen ripeästi Yhteisöstä Omille sivuille. Jos vietät aikaa Yhteisössä, siirtyminen Omille sivuille samalla kirjautumisella ei onnistu.

Toisin päin kulkiessa Yhteisö hieman sekoilee. Eli, kirjaudun Omille sivuille ja jatkan tämän jälkeen saman tien Yhteisöön. Yhteisö väittää, etten ole kirjautunut. Kun klikkaan Kirjaudu sisään, Yhteisö selvittää päänsä ja tajuaa, että olen sittenkin kirjautunut.

Kunniamerkki +6

Kökkö muutos!

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

Onneksi yhteisön kautta vielä pääsee tunnuksilla. Kiitos siitä - joku roti sentään oltava tässä vapaa-ajan varastamisessa!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Onneksi yhteisön kautta vielä pääsee tunnuksilla. Kiitos siitä - joku roti sentään oltava tässä vapaa-ajan varastamisessa!

Juuri samasta asiasta kirjoitin tuossa aiemmin, kun itse huomasin asian.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

MIksi tiedotteessa ei kerrota, että Omille sivuille voi kirjautua myös henkilökortilla?

Kun alun perin luin tiedotteen, meinasin repiä pelihousuni. Verkkopankkikirjautuminen on arkiasiointiin liian hankala, mutta tiedotteesta pois jätetty henkilökorttikirjautuminen menettelee.

Toinen hämmästyksen aihe on muutoksen aikataulu. Kun käyttäjätunnukset ja salasanat poistettiin käytöstä vain kolmessa päivässä, aivan varmasti muutama asiakas jäi nyt Omien sivujen ulkopuolelle. Toivottavasti he saavat laskunsa edes jotakin reittiä pitkin.

Tiedotteessa oli tarkoitus kertoa vahvan tunnistautumisen keinoista ylipäänsä, ei jättää mitään keinoa ulkopuolelle. Yritän saada tuosta maininnan tiedotteeseen.

Aikataulu oli tosiaan tiukka, siitä pahoittelut.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

MIksi tiedotteessa ei kerrota, että Omille sivuille voi kirjautua myös henkilökortilla?

Tiedotteessa oli tarkoitus kertoa vahvan tunnistautumisen keinoista ylipäänsä, ei jättää mitään keinoa ulkopuolelle. Yritän saada tuosta maininnan tiedotteeseen.

Nyt se sieltä löytyy.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +7

 

Muutos ei vaikuta nyt alkuvaiheessa Telia Yhteisön kirjautumisiin, mutta tulemme uudistamaan myöhemmin myös Yhteisöön rekisteröitymistä sekä kirjautumista.

Siinä vaiheessa kun yhteisöön joutuu kirjautumaan pankkitunnuksilla tmv, saa yhteisö haistaa vaikka huilun.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Turvallisuus ennen kaikkea! 👍


Kenelläkään tuskin tämä tuli puskista, koska lakimuutoksista ollaan puhuttu jo muutaman vuoden vahvan tunnistautumisen osalta. Oli vain enää ajan kysymys..


Hyvä että palveluita, jotka sisältävät ostoja ja arkaluontoisia henkilötietoja, uudistetaan turvallisemmaksi niiden käyttäjille.

 

Ilmeisesti jatkossa chat-asiakaspalvelija ei enää kysy alussa varmennetietoja? Tulisi olemaan paljon jouhevampaa asiointi asiakaspalvelijan kanssa. Ainakin näin näkisin asian asiakkaana.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +7


Hyvä että palveluita, jotka sisältävät ostoja ja arkaluontoisia henkilötietoja, uudistetaan turvallisemmaksi niiden käyttäjille.

Asiakaspalvelussa ja Telia-tilien hallinnassa toki tämän ymmärrän ja hyväksyn, mutta yhteisössä ei ole arkaluonteisia henkilötietoja, jos en tieten tahtoen kerro että olen lihaa syövä autoileva mies, joka on naimisissa naisen kanssa 😀

Käyttäjätaso 7


Hyvä että palveluita, jotka sisältävät ostoja ja arkaluontoisia henkilötietoja, uudistetaan turvallisemmaksi niiden käyttäjille.

Asiakaspalvelussa ja Telia-tilien hallinnassa toki tämän ymmärrän ja hyväksyn, mutta yhteisössä ei ole arkaluonteisia henkilötietoja, jos en tieten tahtoen kerro että olen lihaa syövä autoileva mies, joka on naimisissa naisen kanssa 😀

Juuri näin.

Asiakkuuksien ja niihin liittyvien raha-asioiden hoito pitää olla turvattu vahvalla tunnistautumisella. Tällaiset Yhteisöt , minne rekisteröidytään sähköpostiosoitteella ja keskustellaan nimimerkillä eivät mitään vahvaa tunnistautumista vaadi. Hömppä on hömppää.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +8

@telia, mitäpä jos laittaisitte äppiinne nappulan, jolla voisi kirjautua sisään selaimella tietokoneella?

On meinaan tavattoman epäkätevää näpräillä pankkitunnuksilla, joten ainakin allekirjoittanut rajoittaa visiitit “oma teliassa” jatkossa äärimmäiseen minimiin.
 

Joka omalta osaltaan ei varmaan kehitä mun ja Telian liikevaihdon määrää.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

 

Muutos ei vaikuta nyt alkuvaiheessa Telia Yhteisön kirjautumisiin, mutta tulemme uudistamaan myöhemmin myös Yhteisöön rekisteröitymistä sekä kirjautumista.

Siinä vaiheessa kun yhteisöön joutuu kirjautumaan pankkitunnuksilla tmv, saa yhteisö haistaa vaikka huilun.

En tosiaan osaa vielä sanoa, että millainen Yhteisön kirjautumisesta tulee. Palaan siihen myöhemmin, voisin kutsua halukkaita siihen projektiin mukaan niin työstetään sitä yhdessä.

Yleisellä tasolla kun pohdin tätä aihetta niin olen samaa mieltä siinä, ettei foorumien luonteeseen sovi vahva tunnistautuminen. Toki jos laki velvoittaa tai tulee velvoittamaan joskus niin sillä on toki mentävä (mikä se sitten onkaan). Se, mikä meillä pitää ottaa huomioon on myös se, että jos jollain aikataululla Yhteisö on ihan virallinen asiakaspalvelukanava niin miten se toteutetaan ja miten tunnukset/autentikointi sitä tukisivat (=helpottaisivat).

Oli miten oli niin toivottavasti ei kuitenkaan päästä huilua koskaan haistelemaan 😀

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Pidän itse hyvänä asiana, että on vahva tunnistautuminen tuonne minun telia palveluun, ei haittaa itseäni, turvallisuus ekana. Ja sitten foorumille tosiaan ei ole tarvetta tuolle, vaan tämä vanha systeemi käy edelleen hyvin,  normaalin käyttäjätunnuksen käyttö.

 

Tuolla olikin juttua miten yhteisön ja minun telian kirjautuminen menee ristiin ja olisi kyllä tuo hyvä korjata jos halutaan, että vain vahva tunnistautuminen käy minun teliaan.

 

Koska itselläni on ollut samat käyttäjätunnukset tänne yhteisöön ja minun teliaan( jotenkin vain helpolla pääsi kun alunalkajaan näin tein vaikka olisi ollut parempi kumpaakin oma) niin nyt kun olen kirjautunut tänne yhteisöön ja menen täältä telian etusivulle niin pääsen samalla minun telia palveluun ja hallinnoimaan palvelujani vaikka sinne pitäisi nykyään päästä vain vahvalla tunnistautumisella. Joten tuo pitäisi korjata jos kerran tarkoitus olisi vaan päästä vahvalla tunnistautumisella sinne minun teliaan. Nyt pääsee edelleen vain käyttäjätunnuksellakin tätä kautta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

nyt kun olen kirjautunut tänne yhteisöön ja menen täältä telian etusivulle niin pääsen samalla minun telia palveluun ja hallinnoimaan palvelujani vaikka sinne pitäisi nykyään päästä vain vahvalla tunnistautumisella. Joten tuo pitäisi korjata jos kerran tarkoitus olisi vaan päästä vahvalla tunnistautumisella sinne minun teliaan. Nyt pääsee edelleen vain käyttäjätunnuksellakin tätä kautta.

Muutamme tämän myöhemmin, nyt tässä ensimmäisessä vaiheessa teimme muutoksen tosiaan vain niihin tilanteisiin, kun menee suoraan telia.fi:n kautta kirjautumaan Minun Teliaan.

Aikataulu, sekä varsinainen toteutus, että millainen siitä tulee, on vielä avoinna.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

OK, hyvä tietää. Teillä asia hoidossa ja tulee muuttumaan ajan myötä, ajattelin vaan jos on jokin virhe vielä ja ei ole huomattu niin pääsee korjaamaan kun halutaan mennä siihen vahvaan tunnistautumiseen.

Käyttäjätaso 7

Minun Teliaan kirjautuminen on toiminut pankkitunnuksilla , mobiilivarmenteella ja sirullisella henkilökortilla pari kuukautta. Henk. koht. mitään ongelmia ei ole ollut.

Tulipa kurkattua myös Minun Telia mobiiliappia ja siellä se Telia-tunnuksilla kirjautuminen edelleen on. Mikäköhän on suunnitelma sen osalta??

PS. Onko Yhteisöön kirjautumisen ja Minun Teliaan kirjautumisen erottamisesta mitään uutta kerrottavaa??

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Tulipa kurkattua myös Minun Telia mobiiliappia ja siellä se Telia-tunnuksilla kirjautuminen edelleen on. Mikäköhän on suunnitelma sen osalta??

Telia-tunnuksen osalta en pysty juuri nyt kertomaan mitään uutta. Työt etenevät, mutta voin kertoa tulevaisuudesta vasta myöhemmin. Pahoittelut.

 

PS. Onko Yhteisöön kirjautumisen ja Minun Teliaan kirjautumisen erottamisesta mitään uutta kerrottavaa??

Juttelimme tästä sisäisesti viimeksi viime viikolla, siis Yhteisön tunnuksiin ja kirjautumisiin liittyen. Sieltä voin tässä vaiheessa kertoa, että pyrimme siihen, että molemmille sivustoille voi olla (asiakkaan niin halutessa) yhteiset tunnukset mutta kirjautumiset (=sessiot) olisivat erilliset. Näin molempia sivustoja voisi käyttää ristiin ja samaan aikaan, eikä ongelmia esiinny jos sivustoille on erilliset tunnukset käytössä.

Kerroin ehkä vuosi sitten, ettei tällaista erottamista ole näköpiirissä, koska se vaatii myös muuta kehitystä toisaalla. Nyt konepellin alla tapahtuu kuitenkin niin paljon, että tämä erottaminen on mahdollista tehdä siinä samalla. Pidän tätä hyvänä asiana 😊

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Minun Telia -sovellus päivittyi tällä viikolla ja sieltä poistui nyt mahdollisuus kirjautua Telia-tunnuksella.

Asiakas eli omistaja voi kirjautua jatkossa pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Käyttäjä voi kirjautua puhelinnumerolla ja salasanalla.

 

 

Vastaa